תופעה ושמה קייטלין/ מיכל קארו

מיכל קארו היא אחות לשלושה אחים בנים ותמיד היו סביבה יותר כדורים מאשר ברביות או בובות. היא שיחקה כדורסל מגיל קטן ונשבעת שמייקל ג׳ורדן הוא עדיין הכדורסלן הטוב בהיסטוריה, עם כי פרט המידע הכי חשוב עליה היא שהיא היתה ביציע במשחק השרוכים. היא אוהבת את כל סוגי הספורט ומנסה להפיץ את בשורת ספורט הנשים לכל מי שמוכן לשמוע.

ניתן לעקוב אחריה גם בטוויטר (@Michal_Caro)

*

3,527 – זהו מספר הנקודות שקלעה קלסי פלאם בין השנים 2013-2017 כאשר שיחקה באוניברסיטת וושינגטון, מה שמציב אותה במקום הראשון בטבלת הקלעיות של כל הזמנים בכדורסל מכללות נשים. מאז הספיקה פלאם לקחת 2 אליפויות WNBA עם לאס וגאס.

אבל אנחנו לא פה כדי לדבר על פלאם, לא כרגע לפחות.

3,489 – זה המספר של השחקנית שנמצאת כרגע במקום ה-2 באותה הטבלה. ובשנה האחרונה, השחקנית הזו משגעת את ארה"ב ואת עולם הכדורסל, ובצדק!

*

קוראים לה קייטלין קלארק – מס' גופייה ,22 נולדה ב- 22 לינואר ,2002 (בקיצור בת 22), שחקנית אוניברסיטת איווה, מטר שמונים ושלוש של פויינט גארד, ראיית משחק, ו ש ל ש ו ת. הרבה מאוד שלשות, מכל מקום על המגרש.

המפץ הגדול קרה ממש לפני שנה, בזמן טורניר המכללות הידוע גם "כמרץ המשוגע". שם, על הבמה המרכזית עברה "השמועה" מפה לאוזן. ככל שקלארק קלעה יותר וככל שהיא הוסיפה לצלוף ממרחקים של סטף קרי, ככה עלו גם נתוני הצפייה בטורניר, עד שתשומת הלב התקשורתית הופנתה באופן כמעט מוחלט אליה בלבד. קלארק רשמה ברבע הגמר טריפל דאבל של 41 נקודות, 12 אסיסטים, 10 ריבאונדים. בחצי הגמר הדיחה את האלופה דרום קרוליינה עם עוד משחק גדול של 41 נקודות.

בזמן שטורניר המכללות לגברים רשם את נתוני הצפייה הנמוכים ביותר בהיסטוריה, קלארק עזרה לטורניר הנשים לשבור, מזה לשבור, לנפץ לחלוטין נתוני צפייה היסטוריים, כאלה שהחזיקו מעמד 20 שנה ויותר! זה היה די ברור ככל שהטורניר התקדם שבפיינל פור ירשמו שיאי צפייה חדשים, חלומיים אפילו. וכך באמת היה – משחק הגמר רשם נתונים היסטוריים: 9.9 מיליון צופים (השיא הקודם עמד על 5.7 מיליון), ופיק של 12.6 מיליון צופים ראו את קלארק ואוניברסיטת איווה מפסידות בגמר לאוניברסיטת לואיזיאנה (LSU).

חודש אחד בלבד בשנה שעברה , העיף את קלארק לסטרטוספרה אחרת, משהו שלא נראה כמותו לפני כן בכדורסל מכללות נשים, ותופעה שבכללי לא פוגשים כל יום בספורט (גברים או נשים). פחות משבוע אחרי משחק הגמר, איווה עצרה את מכירת הכרטיסים לעונה הבאה  (2023-24) עקב ביקוש גבוה, כאשר האוניברסיטה קיבלה למעלה מ- 6,700 בקשות חדשות למנויים – ה"קייטלין קלארק מאניה" התחיל!

האולם הביתי של איווה סולד אאוט זה ברור, אבל מה שקורה במשחקי החוץ של הקבוצה זה כבר טירוף אחד גדול! תורים ארוכים שמשתרכים שעות לפני תחילת המשחק, מחירי כרטיסים של ,300 ,400 ואפילו 1,000 דולר, אולמות של 18,000 איש – סולד אאוט! קבוצות ראו העונה עליה ממוצעת של 144.8% בכמות הקהל במשחקים נגד איווה וקלארק. וזה ממש לא רק נשים וילדות קטנות שמגיעות למשחקים, הנוכחות הגברית בולטת מאוד.

רשת פוקס השיקה לפני כשבוע את "מצלמת קייטלין קלארק" לצפייה בטיקטוק אשר הביאה כ- 800 אלף צופים. בסוף ינואר השנה נמכר קלף עם חתימה שלה בסכום של 78,000 דולר. זהו המחיר הגבוה ביותר ששולם עבור קלף של שחקנית כדורסל, והשני הכי גבוה בהיסטוריה של ספורט נשים, אחרי סרינה וויליאמס.

קלארק ילידת דה מוין, איווה, שהחלה את מסעה עם אוניברסיטת איווה ב-2020 מול יציעים ריקים עקב מגבלות הקורונה, משחקת כעת מול אולמות מפוצצים, ומול אותם אולמות מפוצצים קלארק רושמת ממוצעים של 32.2 נקודות, 8.2 אסיסטים, 6.9 ריבאונדים. 47.7% מהשדה , 39.6% מהשלוש, 86.1% מקו העונשין.

הטירוף והעניין סביב קלארק חצו כבר מזמן את גבולות עולם (ואולם) הכדורסל, כאשר עיתונים נחשבים כגון הוול סטריט ג'ורנל ("כלכלת קייטלין קלארק"), והניו יורק טיימס מקדישים לה עמודים שלמים, ערוצי טלוויזיה שעוקבים בעניין אחר התופעה, חברות מסחריות, מפרסמים  ועוד.

ננסי ליברמן האגדה בת ה-65 שראתה דבר או שניים בכדורסל, אמרה לקלארק שהיא "מעולם לא ראתה משהו כמוה", ובאמת כדורסל הנשים טרם ראה שחקנית כמותה. אני לא זוכרת שראיתי מעולם שחקנית שמשחקת ככה, ובטח שלא ראיתי מישהי עם זריקה כמו של קלארק. אנחנו חוזים פה במשהו היסטורי, משהו שימשיך הרבה מעבר למכללות ולדעתי ישנה גם את ה- WNBA (ברגע שקלארק תכריז שהיא נרשמת לדראפט).

39 נקודות, זה כל מה שהיא צריכה בשביל לעלות למקום הראשון בטבלת הקלעיות של כל ה זמנים בכדורסל מכללות הנשים. אין לחץ, יש עוד 6 משחקים עד לסיום העונה הרגילה, היא יכולה לעשות את זה כבר במשחק הבא נגד נברסקה (היום, 11.2), או מול מישיגן (15.2).

*

למי שמעוניין לעקוב אחרי השיא, באתר ESPN פתחו עמוד "מעקב קייטלין קלארק" שמתעדכן ומעדכן כל הזמן.

מיכל קארו

מוזמנים לטוויטר שלי - Michal_Caro@

לפוסט הזה יש 69 תגובות

  1. כתיבה מעולה, תודה על זה. היא זו שעולה מול סטף באולסטאר?

    בכל מקרה חידשת לי, לא ידעתי שזה היקף התופעה שם בניכר. על הדרך גם ריעננת פה את השורות (כבודם של כולם במקומו וכו').

    תבואי כל יום

      1. משמעותית מאוד! היא האתלטית מכללות הכי פופולרית (גברים או נשים). פוסטרים שלה בכל פינה. ממלאת אולמות בכל מקום. יצא לי פעם אחת לראות אותה משחקת, ועשתה רושם של אדם דוחה ומגעיל. בדרך כלל אנחנו יושבים קרוב לפרקט, ולמרות הרעש אפשר לשמוע מה השחקניות אומרות תוך כדי המשחק. קלארק גועל נפש. שימחה כפולה היה לראות אותה מפסידה בשניה האחרונה ויורדת לחדר ההלבשה בוכה, אחרי שקיללה את כולן כל המשחק. היא ואנג'ל ריס ראויות אחת לשניה.

  2. מהכרות אישית רבת שנים עם הכותבת כל מה שכתוב בפסקת ההקדמה עליה נכון. מיכל כתבת מעולה.
    לא עוקב בכלל אחרי כדורסל מכללות (גברים ונשים כאחד) אבל לתופעה ושמה קייטלין נחשפתי בשבועות האחרונים . היא באמת נראית כמו משהו שלא זוכר שראיתי בכדורסל הנשים אי פעם.

  3. וכמובן שכל קול נשי באתר פה רצוי ומבורך לרענן את השורות, תמשיכי לכתוב לנו פה מדי פעם על ספורט בכלל וספורט נשי בפרט.

  4. תודה על טור מצויין.
    לא הכרתי אותה אבל זה מאוד מעניין. ידוע שכדורסל מכללות זה הדבר הגדול ברמה המקומית, מאוד מאוד משמח לראות את התור למשחק נשים.
    כן ירבו
    🙂

  5. תודה על הפוסט.
    מודה שלא הכרתי אותה ,עושה רושם ששווה לעקוב אחריה.בכל מקרה אולי היא באמת תהיה מי שתגרום לWNBA להצליח,מצד שני היו כמה שחקניות שאמרו שכניסה שלהן תמשוך את הליגה למעלה אבל בסוף ז\ה לא קרה.נקווה שהפעם התוצאה תהיה שונה

    1. תודה!
      נכון, היו כמה שחקניות שדיברו עליהן גם לפני זה. אני באופן אישי לא חשבתי ככה.
      זה כמובן תלוי גם בזה שתהיה בריאה (ולא יקרה מקרה סברינה יונסקו שהתחילה עם כל מיני פציעות בהתחלה).
      באופן כללי גם ישנה עליה בצפייה בליגה, אז הדברים בכיוון הנכון.

    2. יש מגמה מאד ברורה ונקווה שהיא תימשך – יש כדורסל ב-WNBA שיכול רק להשתפר עם השחקנייות לא יצטרכו לשחק בעוד ליגה מעבר לים.

  6. מעולה מיכל, אכן תופעה. מבחינת כדורסל אני לא בטוח שאנחנו רואים מישהו בספירות אחרות נניח אפילו מפלאם עצמה או סברינה יונסקו אבל גם אני מקווה שהתופעה תיתן את הדחיפה הדרושה ל-WNBA שגם ככה נמצא במגמת עלייה.
    במאמר מוסגר מה שנראה לי מחולל חלק מהתופעה הוא אותן עסקאות NIL מושמצות שבעיקר בספורט הנשים מאפשרות לשחקניות בקולג' להרוויח מההצלחה שלהן כאילו היו מקצועניות. המיתוג שלה ימשיך איתה ל-WNBA ומקווה שזה יקרה גם עם הכוכבות הבאות. נניח לביוקרס זה לא קרה הרבה בגלל הפציעה אבל אם נסתכל לדוגמה על ג'ו ג'ו ווטקינס מתחילים לראות אפקט דומה.
    מבחינת ה-WNBA עצמו צריך לקוות שהכוכבים יתיישרו עם הסיכויים והיא תלך לאינדיאנה בדיוק למידווסט שבו היא כבר גם ככה כוכבת על מה שסוף סוף יקפיץ את המועדון הזה.

    1. אני חושבת שבגלל שמסתכלים בעיקר כמה שלשות היא קולעת ומאיזה מרחק, קצת מפספסים את ראיית המשחק שלה למשל. כמובן שחובת ההוכחה עליה והכי חשוב שלא תיפצע!
      אין ספק בכלל שה NIL משנה את החיים של הרבה שחקניות ובכלל ספורטאיות בקולג׳.
      אם היא תחליט ללכת לדראפט אחרי העונה הזו (יכולה להישאר עוד עונה) אכן רוב הסיכויים שאינדיאנה תיקח אותה ואז היא תתאחד עם כוכבת מכללות נוספת והבחירה הראשונה בדראפט 23׳ – אליה בוסטון 🙌

      תודה רבה 🙏

  7. כתוב מעולה, תודה! אני קצת פחות עוקב אחרי ספורט השנה (כמו רבים אחרים, אני מניח) אז לא הייתי מודע לזה. האמריקאים אוהבים 'מאניות' כאלו, יעמדו בתור לפנות בוקר גם בשביל משחק מחשב או גאדג'ט חדש ככה שצריך לחכות ולראות מה יהיה איתה בפרספקטיבה של זמן. אבל זה כיף וזה מעניין ובשביל זה אנחנו כאן. שוב תודה.

  8. תודה רבה מיכל, כיף לראות שיש כותבת בתאר.
    אף פעם לא הצלחתי למצוא עניין מיוחד בכדורסל מכללות, מסוג הדברים שצריך איזה קשר מסויים לאהוב.
    קשה לי להתלהב מבחורה בת 22 שמשחקת מול בנות 18 שרובן לא ברמה של ליגה ארצית, אותו דבר לגביי הגברים, נחכה שתעלה רמה למקצועניות.

    1. היא משחקת גם נגד בנות 22. למה החלטת שהיא משחקת נגד בנות 18 (כאילו יש גם כאלה אבל רוב השחקניות ממשיכות עד לשנה האחרונה)?

      1. כי יצא לי לראות היילייטס שלה והבנות שם נראות כמו בנות 18 שבדיוק סיימו תיכון.
        רובן לא נראות ספורטאיות בכלל.
        אני לא אומר את זה לזלזל בקיטליין, ברמת השכר בWNBA ברור לי לגמרי למה בגיל 22 היא עדיין שם, אני מחכה לראות מה תעשה שתשחק ברמות רציניות, אבל כן אני מזלזל בכדורסל מכללות גם בגברים.

        1. מכיוון שתנאי הכניסה לWNBA הוא 4 שנים מסיום התיכון אז רוב השחקניות המובילות הן בנות 20+. זה קרוב יותר לכדורסל המכללות של שנות ה80 וה90, שם לאף אחד לא הפריע שהנפלד או שפר עושים חיל…

    2. תודה!! 🙏

      היא כמובן משחקת נגד בנות גילה במכללות.
      ברור שב-WNBA הרמה יותר גבוהה, אבל יש לה (לדעתי) את הפוטנציאל להצליח מאוד גם שם.
      נחזיק לה אצבעות 🤞

  9. מיכל, כבעל האתר אני מברך את בואך. אם זכרוני לא בוגד בי, את האשה (הצעירה?) הראשונה לכתוב באתר, שמרגע בריאתו ניסינו למשוך בנות שתשתתפנה בקריאה, כתיבה, ובתגובות, ולא הצלחתי. מזמין אותך להמשיך לכתוב.
    קייטלין היא תופעה. עלי לקרוא עליה יותר. אם היא בת איובה ושיחקה בתיכון כדורסל, אז רק שהקוראים יידעו שאין כמו "IOWA GIRLS' HIGH SCHOOL BASKETBALL"
    מנ שעצר בעבר את בנות איובה להצליח בניוחד ב-WNBA הייתה העובדה שעד לפני זמן קצר הן שיחקו שם בתיכונים עם 6 בנות- 3 בהגנה ו-3 בהתקפה

    1. מל, כדורסל נשים עד שנות ה70 אכן שוחק עם 6 שחקניות (3 הגנה ו3 התקפה, שאסור להן לחצות את החצי) בכל הרמות. המעבר ל5 שחקניות והקבלה והאימוץ של כדורסל הנשים ע"י הNCAA הם מה שגרמו לפריחה בשנות ה80 עם שחקניות העל שאנחנו מדברים עליהן עד היום.

    2. ואוו מנחם, תודה רבה. איזה כבוד!
      צעירה לקראת סוף שנות ה- 30 שלה…
      יש לך זמן לקרוא עליה לפני שמתחיל ״מרץ המשוגע״.

  10. מעולה מיכל, תבואי עוד!
    .
    כמובן שאת השיא הכי מרשים של קלארק היא רשמה כבר בקיץ, כאשר קיבלה פסל מחמאה בדמותה בסטייט פייר של אייווה.
    🙂
    .
    ההחלטה שלה אם לחזור לעוד עונה באייווה כנראה תפתח מהדורות ויש מצב שתעקוף גם את הרייטינג של "הבחירה" של לברון…

  11. תודה רבה על הטור מיכל.
    כתוב מצויין. (זוכר את ההייפ המטורף בגללה במרץ 2023)
    נראה לי שקייטלין קלארק (עם כל הכבוד לסברינה יונסקו),
    היא היא הגרסה הנשית לסטפן קרי.

    1. תודה רבה!
      יונסקו – הפציעה שלה עם הגעתה לליגה די האטה אותה, עכשיו כבר יותר רואים את מה שדיברו עליו (כולל היד ל-3).
      יהיה מעניין, זה בטוח!

    1. אך הטורים שלךלא פחות טובים .
      לטעמי אפילו הרבה יותר ,
      חוץ מכתבות אופניים ושייט של ניבשכטר ממזמן לא מצאתי כאן באתר אף טור טוב מבטורים שלך.

  12. הנה משהו שדוה להגיב עליו :
    כשלמדתי בתיכון בחיפה למדה בשיכבה מתחתי מישהי בשם ורד:
    אביה היה שופט כדורסל ,אחיה עד היום שופט כדורסל .
    הבנות בשיכבה שלנו התעמלוו, היו מצוינות ורד היתה מעט נמוכה ממני
    וקצת שמנמונת .
    שום דבר בחזות לא העיד על היותה ספורטאית כל זאת עד שראינו אותה משחקת .
    ניתור מהירות שינויי כיוון , קליעה מרחוק , לא רק היא הרבה בנות נוספות בשיכבה שלה.
    היה תענוג לצפות.
    יפה שהולך לאיזו אמריקאית טוב ויש להן ליגה לנשים .
    טוב,מדובר באתר אמריקאי בשפה
    העברית ,שבו נכתב רוב הזמן ג'יבריש בשל כותבים עלגים אשר אינם שולטים בשפת אימם .
    לדוגמא ל…שתי השחקנים הכי משמעותיים…
    מה ?
    שתי השחקנים …דקדוק בסיסי :
    שני שחקנים!
    וכולי ,הנכתב טוב יפה לאמריקאים ,
    הכל אצלם מספרים שיאים צפיות
    דולרים.
    אך הספורט הישראלי הוא דל תקציב .
    ולמרות זאת באץ נראה מאתגר אותך מיכל האם את יודעת מיהי
    אלופת העולם הנוכחית בגלישת
    רוח ?
    מיהו מאמן הנשים בגלישת רוח ?
    אלו מדלית זהב מדינת ישראל השיגה באולימפידות ובאלו ענפים .
    כתבה סבבה לאמריקאים אבל …
    ארבעים שנה אחרי אני יודע לתאר
    לך מאלו בלטות ורד קלעה .
    לאיזה גובה עלתה בקפיצה .
    באיזו מהירות חדרה לסל.
    מי שמכיר אותי יודע שאני לא סתם מפרגן,למעשה אני הרבה יותר טוב
    בלקטול מאשר בלפרגן.
    אך למי שמגיע מגיע ולורד הגיע
    כל פירגון אפשרי .
    אגב למיטב ידיעתי מנחם הכיר את אביה טוב מאד .
    לא יודע אם ידע עליה .
    אחת השחקניות היותר טובות שראיתי .
    כמו רוב הספורטאים אצלנו בתיכון
    לא המשיכה .
    הספורט המקצועני הוא טוב לאנשים שאין להם הרבה יכולות
    או ברירות אחרות בחיים או לאנשים מוכשרים בצורה מאד יוצאת דופן בדברים מסוימים .
    לא זוכר מישהו בסביבה שלנו שהפך לספורטאי מקצועני חוץ ממוכה גורל חסר מזל בשם מאנו שוורץ, ואחד אחר סתם טמבל שגם הוא היה שחקן כדורגל .
    אך כל מי שבאמת היו לו יכולות
    הלך ללמוד .
    לורד היו הרבה יכולות,לא יודע למה המשיכה ,אך אני משוכנע שהצליחה .
    יפה לקייטלין מבטיח לך תוך שבוע גג אשכח את השם .
    את השם הפרטי והמ'שפחה של ורד אני זוכר יותר מחמישים שנה כמו גם את כל החמישיות בכדורסל
    של הפועל חיפה ששיחקה במגרש הבלטות ברחוב הפועל .
    כפי שאני זוכר את קלמן אוהד מס אחד קם ומתחיל לנצח על מקהלת האוהדים בכריזמה בלתי נתפסת .
    אולי קייטלין מוכרת יותר כרטיסים
    וכל העילגים כאן באתר אלו המתקשים ביכולות הביטוי
    ובורחים למספרים בשל כך מריעים .
    סבבה אז מה אם היא קולעת שלשות ומוכרת כרטיסים ?
    אבל איזו בן אדם היא:
    באיזה מובן היא משנה אם בכלל את החיים בארצות הברית?
    האם היא משהו מעל המכונה
    או עוד תוצר משוכלל של מערכת הלחם ושעשועים האמריקאית ?

      1. מפני שזו כתבת שיווק יוצאת מן הכלל:
        לא כתבת ספורט !
        לו היתה כתבת ספורט היה מקום להגיב לענין .
        אך לא היה שום ענין ,היה כסף :
        צורת ספירת כסף , מיקום סםירת כסף ,הכל בצבע ירוק.
        יכול לתאר לך רגע מכונן בנשחקאליםות תיכונים
        לםני ארבעים ומשהו שנים:
        בחור בשם יאיר צור עלה לסל
        קפצו מולו שלושה שני מטר פלוסגובה כל אחד מהם,
        יאיר חיכה שירדו ואז משך ידיים אחורה ושיחרר את הכדור רק רשת.
        הם כמובן קפצו אחריו ירדו לפניו ,לא שלושתם יחד,
        הבחורחיכה באוויר בתנועה כל הזמן הזה .
        עגשיו תגיד לי בבקשה ראית כאן מילת שיווק אחת ?

        1. זה בכלל לא עונה על השאלה ששאלתי.
          למעשה אתה סותר את הטענה הראשונית שלך בנוגע לכך ששוה להגיב לכתבה.

  13. המשקל של השיא היה כבד מדי …
    31 נקודות אישיות ויתרון 14 בשלושה רבעים, אפס נקודות וקריסה קבוצתית ברבע האחרון עם הפסד מיותר.במשחק הבא זה כבר יהיה יותר קל.

    1. היה נראה שהיא לא רוצה לשבור את השיא במשחק חוץ וביום של סופרבול. היא בכלל לא הופיעה לרבע האחרון.
      נחכה למשחק מול מישיגן.

  14. מתפלא מזה שכל כך הרבה באתר הזה לא שמעו על קייטלין קלארק. היא תופעה ענקית, ושם דבר בכתבה הזאת זה לא הגזמה. להיפך, היא כל כך גדולה שקשה בכלל לתאר עד כמה. רק חבל שהיא טיפוס מגעיל. מי ששוקל לבוא לראות אותה ולהביא איתו ילדים, מומלץ מאוד לקנות כרטיסים במרחק ביטחון מהפרקט כך שלא ניתן יהיה לשמוע אותה. מניסיון.

  15. בס"ד
    תודה מיכל.
    פוסט מעניין מאד.
    נשמח מאד אם תמשיכי לכתוב באתר.
    ואל תתרגשי מהתגובה המאוחרת שלי, אבל. טווח שלי אפילו יותר רחוק משל קייטלין.
    לפעמים אני קורא פוסטים אפילו בשבוע איחור.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט