מכבי מנצחת את מונאקו וסיכום חצי עונת יורוליג של הצהובים / עמיחי קטן

אתר היורוליג

מכבי תל-אביב (11- 7) – מונאקו (10- 8) 93- 83:

בולדווין קלע ראשון, אבל מונאקו ענו ב-6 רצופות ולקחו את היתרון לפני שסורקין, בולדווין וקולסון העניקו לצהובים יתרון 8- 6. דיאלו קלע והגיע ל-5 אישיות, אבל אז מכבי יצאו לריצת 12- 0 עם סלים של בראון, ניבו פעמיים, סורקין בסל ועבירה ושלשה של בלאט, או אולי 18- 2, תלוי איך סופרים. קמבה ווקר עצר את הריצה עם 2 מהקו וגם קלע את הסל האחרון של הרבע אחרי סל של בלאט. 22- 12 למכבי בסיומו של אחד מהרבעים ההגנתיים הטובים ביותר שראינו מהם העונה.

ווב פתח את הרבע השני עם 2 מהקו ובלאט הוסיף עוד סל מחצי מרחק, אבל ווקר ענה ב-5 רצופות והגיע ל-9 מתוך ה-17 של מונאקו עד כה (ויותר לא קלע היום). קולסון ענה ב-5 רצופות משלו, אבל סלים של אוקובו ודיאלו גרמו לקטש לקחת פסק זמן. קולסון תפר שלשה שנייה שלו ואוקובו ענה בסל ועבירה, ועל 2 של סורקין ענה ג'ון בראון ב-2 ודיאלו ב-2 מהקו, אך קולסון, סורקין וריברו ענו בריצת 10- 0 שהעלתה את מכבי ליתרון שיא של 18. סל של מונטיונאס ו-5 רצופות של מייק ג'יימס צמצמו, אך לורנזו בראון סגר את המחצית בשלשה שקבעה 49- 35 למכבי.

בולדווין פתח את המחצית השנייה בשלשה, אך מכבי לא קלעו כלל ב-4 הדקות הבאות בזמן שג'יימס, דיאלו ובראון עשו ריצת 11- 0. ריברו עצר את הסחף עם אחת מהקו וג'אייטה עשה את אותו הדבר, אך אז החילופים של קטש הוכיחו את עצמם כשרפי מנקו, שלא שיחק במחצית הראשונה, תפר שלשה. דיאלו ענה ב-2 ושלשה של קורנלי צמצמה ל-4 בלבד, אבל מנקו תפר שלשה נוספת. אוקובו שם 2 מהקו, לורנזו בראון ענה ב-2 ומנקו הוסיף שלשה שלישית שהחזירה למכבי יתרון 10 בסיום הרבע השלישי – 64- 54.

ווב שם 1/2 מהקו ואוקובו ענה בסל ועבירה לפני שווב הגיב בשלשה משלו. אחת מהקו של אוקובו ו-2 של דונטה הול צמצמו ל-8, ואז הגיע מייק ג'יימס לפעולה. זה החל במתפרצת בה הוא הצליח לסחוט עבירה בשלשה ודייק ב-3 הכדורים, כך שההפרש ירד ל-5 בלבד. קולסון ענה בסל ואז עוד 1/2 מהקו וג'יימס הגיב בשלשה. בראון תפר שלשה וג'יימס הגיב בשלשה נוספת והפעם בולדווין הלך לסל ל-2 וג'יימס נתן לאוקובו להוביל כדור, מה שגרם לאיבוד של מונאקו וסל של ניבו בצד השני. 78- 70 למכבי 5 דקות לסיום אחרי 1/2 מהקו של דיאלו.

78- 70 הייתה תוצאת הסיום כשמכבי אירחו את מונאקו בעונה הסדירה שעברה, אז ביד-אליהו, אך מייק ג'יימס דאג לצמצם ל-5 שוב בשלשה נוספת, השלישית שלו ברבע. מכאן, מכבי מנעה מג'יימס לקחת את הזריקות ויצאה לריצת 11- 0 עם 2 סלים של קולסון, שלשה של בולדווין, סל של ניבו ו-2 מהקו של לורנזו. יתרון 16 דקה וחצי לסיום גורם לך להוריד הילוך ולעשות חילופים, ומונאקו ניצלו את זה עם ריצת 7- 0, קולסון ענה ב-2 וג'יימס הגיב בשלשה רביעית מ-4 ניסיונות ברבע האחרון, אך קולסון קבע את תוצאת הסיום ב-2 מהקו – 93- 83 למכבי.

קולסון היה נהדר עם 27 נקודות ב-11/13 מהשדה, 5 ריבאונדים ו-2 חטיפות, ובעיקר ברבעים הזוגיים בהם הוא קלע 14 ו-11 בהתאמה, בולדווין ובראון קלעו 12 כל אחד עם 6 ו-5 אסיסטים בהתאמה, ובעיקר עם 3 איבודים משותפים בלבד (בראון עם 2), מנקו הבליח משום מקום עם 3 שלשות ברבע השלישי שהן כל הנקודות שלו, סורקין קלע 9 במחצית הראשונה והוסיף 9 ריבאונדים, ניבו קלע 8 ללא החטאה במשחק בו לא כל כך הלכו אליו, בלאט קלע 7 עד תחילת הרבע השני וזהו והוסיף 5 אסיסטים, ווב הגיע ל-6 נקודות ב-1/8 מהשדה וריברו קלע 3 עם 1/5 מקו העונשין. כהן וקליבלנד לא קלעו בדקות הבודדות שקיבלנו, בזמן שג'ונדי לא שותף.

דרך אגב, מכבי במאזן 11- 3 במשחקים בהם קולסון קלע בספרות כפולות לעומת מאזן 0- 4 כשהוא לא הגיע לשם העונה.

אצל מונאקו, מייק ג'יימס קלע 27 (1, 5, 6, 15 לפי רבעים), יחד עם 5 ריבאונדים ו-7 אסיסטים, דיאלו קלע 20 ואוקובו קלע 11.

נקודות מהמשחק:

  1. ריבאונד. מכבי לקחו 6 כדורים חוזרים בהתקפה ברבע הראשון ו-9 במחצית לעומת 5 כאלה של מונאקו לכל אורך המשחק, כשהם אמנם ירדו ל-3 בחצי השני ואחד בלבד ברבע האחרון, אבל הוא הגיע אולי בנקודה הקריטית ביותר של המשחק – הסל של קולסון שהחל את הריצה שהכריעה את המשחק. בסך הכל, מכבי ניצחו 16- 6 בנקודות מהזדמנות שנייה, כולל 10- 0 ברבע הראשון, בדיוק הזמן שמכבי היו צריכים להיכנס לעניינים ולמצוא את המאצ'-אפים לנצל הפעם. משם מכבי לא שמטו את היתרון.
  2. קרב הגארדים. כבר בעונה שעברה נטען שאלו שתי הקבוצות עם הקו האחורי הטוב ביותר באירופה, ומאז מכבי הוסיפו רכז של 5 אסיסטים למשחק מהספסל ומונאקו הוסיפו את קמבה ווקר. הפעם הגארדים של מכבי הכניסו כדורים בחכמה לשחקני הקו הקדמי, ואז בראון ובולדווין לקחו על עצמם את הכדורים שבלמו את ההתפוצצות של מייק ג'יימס ברבע האחרון, בזמן שאלו של מונאקו היו צריכים לעשות יותר בעצמם – קמבה ווקר בפתיחה, אוקובו בהמשך וג'יימס בהתפוצצות ההיא (4/4 לשלוש ו-3/3 מהקו ברבע האחרון)
  3. הסקוררים של מכבי ברגעי ההכרעה. מכבי נתקעו ברבע השלישי עם 4 דקות ללא נקודות ורפי מנקו בא להושיע עם 9 מתוך ה-15 של מכבי ברבע, אבל אחרי שווב פתח את הרבע עם 4 נקודות הפער ירד ל-5 וקטש היה צריך את הכוכבים שלו, אז הם הגיעו לרבע המכריע. עד לסיום, קולסון קלע 11 במשחק הטוב ביותר שלו העונה, בראון ובולדווין קלעו 5 עם שלשה קריטית כל אחד וניבו הוסיף 2 סלים מאסיסטים של בולדווין. בסופו של דבר, אלו הכוכבים של מכבי העונה ואלה השחקנים שקטש בונה עליהם גם בימים השקטים שלהם.

הפריוויו:

אתר היורוליג

21:05 מכבי תל-אביב (10- 7) – מונאקו (10- 7):

משחק מסקרן נוסף בין 2 הקבוצות שנפגשו ברבע הגמר אשתקד, ואנחנו נתמקד בסיכום חצי עונת יורוליג של מכבי. הסיבוב השני של היורוליג יוצא לדרך היום בשבוע כפול נוסף, וזו הזמן לסיכום חצי עונה מנקודת המבט הפנימית של מכבי. נתחיל עם הנתונים הקבוצתיים, נעבור אחד אחד על השחקנים ונסיים עם קטש ומבט להמשך העונה.

נתונים קבוצתיים:

נתחיל את התחום הזה עם משחק ההתקפה:

נקודות למשחק – 86.5 – מקום 2.

רייטינג התקפי – 114.2 – מקום 8.

אסיסטים – 20.6 – מקום 2.

איבודים – 14.1 – מקום 17.

אחוזי שדה – 46.5% – מקום 10.

אחוזי שלשות – 34.5% – מקום 13.

אחוזי עונשין – 77% – מקום 10.

אחוז אפקטיבי – 52.8% – מקום 11.

טרו שוטינג – 57% – מקום 11.

בסך הכל, מכבי משחקים בקצב הכי מהיר בפער משמעותי מהבאות בתור, מה שגורם לכך שרק ריאל מדריד (עם מאזן 16- 1) קולעים יותר בממוצע למשחק ומחלקים יותר אסיסטים, אבל אחוזי הקליעה של מכבי לא מרשימים והם מאבדים המון כדורים, כך שמה שמחזיק את ההתקפה שלהם במקום טוב יחסית זה ריבאונד ההתקפה בעיקר.

עכשיו נעבור לצד ההגנתי:

ספיגת נקודות למשחק – 86.7 – מקום 16.

רייטינג הגנתי – 114.6 – מקום 13.

ריבאונד התקפה – 13.9 – מקום 1.

ריבאונד הגנה – 23.1 – מקום 10.

ריבאונד סך הכל – 37 – מקום 2.

חטיפות – 7.8 – מקום 1.

חסימות – 3.2 – מקום 2.

איבודים יריבות – 14.5 – מקום 2.

אחוזי שדה יריבות – 48.9% – מקום 14.

אחוזי שלשות יריבות – 35.4% – מקום 8.

אחוז אפקטיבי יריבות – 56.4% – מקום 14.

בסך הכל, בדומה לצד ההתקפי, מכבי לא מצטיינת באחוזי הקליעה, אלא במהלכי ההאסל. מכבי חוטפים הכי הרבה ושניים לריאל בחסימות, אבל מאפשרים ליריבות לקחת 41% מהכדורים החוזרים בצד בו הן תוקפות את הצהובים אחרי זריקה ל-2 נקודות, וגם אחוזי הקליעה של היריבות די גבוהים, בעיקר ל-2 נקודות. אם נוריד את התצוגות החלשות בהגנה נגד בולוניה והכוכב האדום, אני כן חושב שיש מגמת שיפור בהגנה של מכבי, אבל הם יצטרכו להראות שיפור דומה למה שהיה בעונה שעברה.

שחקנים:

החלוקה אצל השחקנים תהיה לפי כמות הדקות המצטברת שקיבל כל אחד מהם עד כה העונה.

לורנזו בראון – 15.5 נקודות, 6.6 אסיסטים. היה צריך להתמודד הרבה זמן בלי וויד בולדווין, וזה הוביל לעייפות וכמה משחקים פחות מוצלחים, בעיקר בשל ריבוי איבודים וירידה באחוזי הקליעה, אבל בראון הוא עדיין האיש המרכזי במכבי והוא הכריע העונה כמה משחקים צמודים לטובת אלופת ישראל.

בונזי קולסון – 12.6 נקודות, 5.9 ריבאונדים. יש ירידה מסוימת ביכולת ההתקפית של קולסון ביחס לפתיחת העונה אז הוא היה שחקן המטרה המרכזי של מכבי, אבל עדיין מדובר על פי רוב במניה בטוחה משני צידי המגרש, גם אם השלשות פחות נכנסות העונה מאשר בעונה שעברה.

ג'וש ניבו – 11.1 נקודות, 6.6 ריבאונדים. השחקן המשתפר של העונה ושל התקופה האחרונה בפרט מבחינת מכבי, כאשר 3 משחקי הקליעה הטובים ביותר שלו היו 3 המשחקים האחרונים. גם בהגנה, ניבו מחזיק הרכבים בהם רק הוא וקולסון מתנדבים לצד הזה של הפרקט, ועכשיו זה השלב שבו הוא זוכה לכתבות מפרגנות בכל מקום.

תמיר בלאט – 8.1 נקודות, 5.1 אסיסטים. הפעם האחרונה ששחקן ישראלי קיבל 20 דקות למשחק ביורוליג הייתה עם עומרי כספי שנפצע וגמר את העונה אחרי 6 משחקים, והצבר הקודם היה יוגב אוחיון לפני 9 שנים. בלאט הוא הקלעי הטוב ביותר ל-3 של מכבי ביורוליג העונה ומנהל משחק משובח שמקבל מקטש את הביטחון ומחזיר עם יכולת טובה מאוד.

חסיאל ריברו – 7.5 נקודות, 3.3 ריבאונדים. לא קלע בספרות כפולות מאז נובמבר, אבל ריברו מספק למכבי עוד אופציה התקפית בקו הקדמי, הגנה סבירה ויכולת לשתף פעולה עם גבוה נוסף ולתת לו את הבמה, בין אם זה סורקין שמקבל הרבה דקות לידו, ווב, ניבו, קולסון או כל אחד אחר. סנטר מחליף סולידי.

וויד בולדווין – 14.5 נקודות, 4.9 אסיסטים. שיחק רק 10 משחקים העונה בשל פציעות והפגין יציבות בעיקר בצבירת עבירות טכניות ובלאגן מחוץ לפרקט, אבל על הפרקט על פי רוב הוא מספק יכולת טובה. בעונה שעברה בראון הוביל את מכבי עד שבולדווין נכנס לכושר טוב מאוד, ומכבי מקווה שזה מה שיקרה גם הפעם, וזה בהחלט אפשרי. בולדווין אמור לחזור היום מהפציעה האחרונה, ויהיה מעניין לראות איך הוא חוזר.

רומן סורקין – 7.8 נקודות, 3.8 ריבאונדים. מכבי עם מאזן 6- 1 כשסורקין קולע בספרות כפולות העונה ובמאזן 4- 1 כשהוא מקבל 20 דקות ומעלה לעומת מאזן 4- 4 במשחקים הוא מקבל פחות מ-15 דקות. שיתוף הפעולה שלו עם ריברו, שנדמה היה שמשמש כלי בידי קטש לסרס את סורקין, הופך למוצלח יותר ויותר משני צידי המגרש, וסורקין הופך לשחקן מטרה משמעותי יותר ויותר לאחרונה.

ג'יימס ווב – 6.2 נקודות, 3.1 ריבאונדים. יש לווב העונה 4 משחקים ללא נקודה ועוד אחד עם נקודה בודדת מהקו, לעומת 5 משחקים בספרות כפולות, מהם מכבי ניצחו ארבעה. למרות חוסר היציבות, ווב הוא עדיין קלעי שלשות מרכזי במכבי, כשרק בלאט ובולדווין עם אחוזים גבוהים יותר כרגע, ואיום הקליעה שלו מרחוק הוא המשמעותי ביותר בקו הקדמי, כך שזה כלי שמכבי יצטרכו לנצל.

אנטוניוס קליבלנד – 5.5 נקודות, 1.1 חטיפות. קיבל 20 דקות או יותר רק ב-2 משחקים בתחילת העונה, וכך גם לגבי משחקים בהם הוא קלע בספרות כפולות. בגדול, קליבלנד מקבל כ-15 דקות למשחק בהפסדים לעומת קצת יותר מ-10 דקות בניצחונות אם נתעלם מאלו על פרטיזן ומילאנו בתחילת העונה, כך שקליבלנד צריך למצוא את הדרך לבוא יותר לידי ביטוי, ולא רק בתור ניסיון ייאוש לשפר את ההגנה במשחקים הרעים.

ג'ייק כהן – 2.7 נקודות, 1.1 ריבאונדים. בניגוד לשלבים המאוחרים של העונה שעברה, ג'ייק כהן לא מצליח להיות הדבק המחבר של החמישייה הפותחת, ונדמה שלאחרונה הוא איבד את מקומו שם. הקליעה מבחוץ לא עובדת עונה שנייה ברציפות, והעובדה שהוא מחזיק ביחס אסיסטים-איבודים הטוב ביותר במכבי מעידה על היכולות שלו ועל הבנת המשחק שלו, אבל לא תספיק לו לקבל דקות משמעותיות אם לא יהיה שיפור בדברים אחרים.

ג'ון דיברתולומאו – 2.8 נקודות, 2.2 ריבאונדים. הפסיד חצי מהעונה כמעט בשל פציעה, ורק בשני משחקים העונה הוא קלע שלשה, בהם הוא קלע 10.5 נקודות עם 7.5 ריבאונדים, 2.5 אסיסטים ומדד 14.5 בממוצע, לעומת 4 נקודות, 6 ריבאונדים, 5 אסיסטים ומדד 1 במצטבר ביתר 7 ההופעות שלו העונה. קטש מאמין בו מספיק כדי לתת לו דקות ולקוות שהוא יצליח לבוא לידי ביטוי ולהישאר בריא בחצי השני של העונה.

רפי מנקו – 2.5 נקודות, 1.2 ריבאונדים. מנקו לא מצליח לבוא לידי ביטוי ביורוליג, אבל הוא הצליח לקלוע 5 שלשות מאז ה-30/11 ב-3 משחקים שונים לעומת 5 שלשות בקריירת היורוליג עד אז, וכך הרוויח קצת דקות בכמה מהמשחקים האלה. לאחרונה קטש מנסה אותו קצת גם בתור סטופר הגנתי שחסר למכבי, וזו עוד דרך מבחינתו להרוויח קצת דקות, כשאם פתאום יקבל מנקו יציבות בקליעה הוא עשוי להפוך לשחקן משמעותי כמו שהוא קיווה כשחתם במכבי.

עומר מאייר – נקודה, 0.7 אסיסטים. הילד יימדד בעיקר במשחקי הליגה, וביורוליג הוא הפך לשחקן מכבי הצעיר ביותר לקלוע באירופה בניצחון על אלבה ברלין לפני כחודש. שווה לעקוב אחריו בליגה ולראות מה הוא שווה, בעיקר כשלאור המצב עם הזרים הוא יקבל דקות משמעותיות בתור הישראלי השישי ברוטציה..

פינת המאמן:

מכבי מתמודדים העונה עם סיטואציה קשה מאוד, כמו כל הקבוצות הישראליות האחרות, וחלק משמעותי מהיכולת שלהם לסיים את הסיבוב הראשון עם המאזן הטוב ביותר שלהם מאז 2020 נזקף לזכות המאמן, בעיקר בזכות השקט שהוא מקרין החוצה וההפרדה בין הבלאגן מחוץ לפרקט ובין מה שקורה על הפרקט.

מקצועית אפשר לדבר על ג'וש ניבו שנמצא בכושר נהדר, ריברו וסורקין שדואגים למלא את משבצת הגבוה המחליף והדקות המשותפות שלהם הפכו לכלי שמכבי יודעים לנצל, ובעיקר תמיר בלאט שהפך תחת קטש לישראלי הראשון מאז עומרי כספי שנחשב שחקן בכיר במכבי. מנגד, שחקנים כמו קליבלנד, ווב ומנקו לא משתלבים מספיק, וגם הכוכבים בראון ובולדווין לא מצליחים עדיין לייצר את היציבות.

עד כה, קטש עובר בהצלחה עונה לא פשוטה ומכבי נמצאת בעמדה טובה לקראת ההמשך. החצי השני של עונת היורוליג יהיה מאתגר ללא ספק, אבל יש למכבי את הכלים ואת היכולת לעשות ריצה אחת לקראת סיום העונה, כמו בשנה שעברה, או לפחות לשמור על מקום טוב עם רבע גמר.

לקראת ההמשך:

מבט על הלו"ז:

רביעי 4/1 – פנרבחצ'ה חוץ (בפוניבז')
רביעי 10/1 – בולוניה בית
שישי 12/1 – פרטיזן חוץ
חמישי 18/1 – אולימפיאקוס חוץ
חמישי 25/1 – פנאתנייקוס בית
שלישי 30/1 – ריאל מדריד חוץ
חמישי 1/2 – באסקוניה חוץ
חמישי 8/2 – אנדולו אפס חוץ
*פגרה של שבועיים – גביע ונבחרות*
חמישי 29/2 – אלבה ברלין חוץ
חמישי 7/3 – ז'לגיריס בית
חמישי 14/3 – הכוכב האדום חוץ
שלישי 19/3 – וילרבאן בית
שישי 22/3 – באיירן מינכן חוץ
רביעי 27/3 – ולנסיה בית
חמישי 4/4 – ברצלונה חוץ
חמישי 11/4 – מילאנו בית

לו"ז לא פשוט בכלל שכולל 10 משחקי חוץ, והמשחק הבא נגד יריבה עם מאזן שלילי יהיה רק אחרי פגרת הגביע והנבחרות, אבל ככל שמכבי ימשיכו לשרוד ולצלוח את המשחקים הקרובים, כך הם יהיו בעמדה טובה יותר לנצל את המצב הנוח יותר במרץ, אולי בדומה לעונה שעברה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. במשחק נגד פרטיזן אמרתי שכשאף אחד לא יכול לקנות סל, קטש מסתכל לקצה הספסל וזורק למערכה את מנקו, אולי הוא יצליח להשחיל את הכדור דרך החישוק.

  2. תודה על הסיקור והניתוח. חצי עונת יורוליג מאוד מרשימה של מכבי (עולה לי בדם להחמיא להם) במיוחד בהעדר בית אמיתי. מה שכן לו"ז קשוח עד פגרת הנבחרות ועם הרבה משחקי חוץ שמכבי לא מצטיינת בהם .

כתיבת תגובה

סגירת תפריט