מכבי מנצחת בקובנה וסוגרת סיבוב עם 10 ניצחונות / עמיחי קטן

אתר היורוליג

ז'לגיריס קובנה (5- 12) – מכבי תל-אביב (10- 7) 70- 78:

מכבי הגיעו למשחק בלי בולדווין הפצוע, אבל עם דיברתולומאו שנעדר יותר מחודש והחמיץ 7 משחקי יורוליג, והחמישייה הפעם כללה את רומן סורקין וקליבלנד לצד בראון, קולסון וניבו הרגילים. ניבו פתח טוב והעלה את מכבי ל-6- 2 בפתיחה, אבל אדמונד סאמנר הגיב ב-3 שלשות רצופות ונתן לליטאים יתרון שהגיע ל-6 אחרי שלשה של יולאנובאס. בלאט הוביל את מחליפי מכבי עם 4 נקודות ואסיסט וסייע ליתרון הביתי להצטמצם ל-18- 16 בסיום הרבע הראשון.

שלשה של קולסון, הראשונה של מכבי במשחק, העניקה למכבי יתרון, אך כל סל צהוב נענה מיד בסל ירוק במחצית שבה לא היו הרבה סלים במיוחד. קינן אוונס, אקס מכבי, וגיידראיטיס העלו את ז'לגיריס ליתרון 4 עם ריצת 6- 0 בזמן שלורנזו בראון כבר עם 5 איבודים לפני הירידה להפסקה, אבל שלשה של אותו בראון הורידה את הקבוצות להפסקה ביתרון 33- 32 בלבד של הליטאים.

שלשה של תמיר בלאט הייתה בסך הכל השנייה של מכבי במשחק ונענתה ב-3 מהקו של קינן אוונס, אך אז החל מומנטום צהוב כש-5 של ניבו ושלשה של קולסון עשו ריצת 8- 0 ויתרון 5 של מכבי. ז'לגיריס נשארו בתמונה עד לפסק הזמן שבו קטש עבר להרכב עם ריברועיית ישראלים, כלומר בלאט, דיברתולומאו, רפי מנקו וסורקין כישראלים יחד עם חסיאל ריברו, וההרכב הזה שיחק על סורקין שקלע 8 רצופות ושלשה של מנקו השלימה ריצת 13- 0 (יחד עם 2 של בראון לפני כן), כך שהרבע השלישי הסתיים ביתרון 61- 49 למכבי.

ז'לגיריס הלכו לרולנדס סמיתס שקלע פעמיים בצבע בתחילת הרבע, מה שגרם לקטש לחזור להרכבים רגילים יותר, ולמרות שההפרש ירד ל-7, בלאט וסורקין הגיבו בשלשות שמנעו ממנו להצטמצם עוד יותר. אוונס ובירטוס צמצמו את הפער ל-6, וכך גם שלשה של מאנק אחרי סל ועבירה של ניבו, אך זה היה הכי קרוב שז'לגיריס הצליחו להתקרב כשבלאט וריברו עשו את שלהם ובלאט גם סגר את המשחק עם 2 מהקו. בסיום, ניצחון 78- 70 למכבי שסוגרים את הסיבוב הראשון במאזן 10- 7 ובשוויון על המקום הרביעי (כרגע זה 4- 5, אבל יש עוד 4 קבוצות שיכולות להשתוות לזה אם תנצחנה).

ג'וש ניבו הוביל את מכבי עם שיא קריירה של 22 נקודות נגד האקסית, 6 ריבאונדים ו-2 אסיסטים, וגם פציעה שמנעה ממנו לשחק את הדקה האחרונה, אבל בלחיצות הידיים בסיום ובראיון אחרי המשחק הוא כבר נראה היה בסדר. בלאט קלע 14 עם 8 אסיסטים, קולסון קלע 11 ב-3/4 לשלוש עם 5 ריבאונדים, סורקין קלע 11 נקודות, כולן ברבע השעה האחרונה של המשחק, והוסיף 6 ריבאונדים, בראון קלע 11 ב-5/16 מהשדה עם 5 אסיסטים על 6 איבודים, ריברו ומנקו קלעו 4 כל אחד, ווב קלע נקודה אחת מהקו. מבין אלו שלא קלעו, דיברתולומאו בילה 18 דקות על הפרקט, קליבלנד קצת פחות מ-6 דקות וג'ייק כהן קצת פחות מ-5, אבל הוא תרם את האסיסט של המשחק.

אצל הכוכב האדום, אוונס קלע 18 ב-6/17 מהשדה ו-0/6 לשלוש וסאמנר קלע 9 כבר ברבע הראשון, אבל סיים עם 14 בסך הכל.

נקודות מהמשחק:

  1. הישראלים. חמישה ישראלים יש בסגל הבכיר של מכבי, אם נוריד את עומר מאייר הצעיר שכרגע יקבל דקות משמעותיות רק בליגה, ולמעט ג'ייק כהן שיצא מהחמישייה וקיבל מעט דקות הפעם, 4 האחרים היו בהרכב שיצר את הבריחה, יחד עם ריברו שלא היה משמעותי בו. בלאט הוא כבר שחקן בכיר לכל דבר ועניין במכבי, סורקין עם 9.7 נקודות למשחק ב-7 האחרונים, דיברתולומאו הוא הגארד ההגנתי שמקבל החלטות טובות יותר מקליבלנד בהתקפה וגם מנקו מוצא לעצמו לאחרונה נישה גם ביורוליג.
    באופן כללי, הישראלים הם ברובם מקבלי ההחלטות הטובים יותר של מכבי, והפעם הם דאגו ל-13 אסיסטים על 3 איבודים לעומת 8 ו-11 של הזרים (5 ו-6 של בראון).
  2. ההגנה. זה בסך הכל המשחק הרביעי העונה בו מכבי ספגו פחות מ-80 נקודות והראשון שבו היריבה לא עברה את ה-70, ומכבי הצליחו להגן היטב על השלשות ולגרום לקבוצת הקליעה הכי טובה ביורוליג לסיים עם 7/28 לשלוש. כל זה לא גרם לאיבוד הצבע, שם ז'לגיריס היו עם 50% ל-2 נקודות, וגם לא לריבוי עבירות כש-13 זריקות עונשין לליטאים זה בסדר גמור.
  3. ג'וש ניבו. ניבו שבר שיא קריירה עם 22 נקודות, אבל בכלל הוא השתפר מאוד העונה ולאחרונה בפרט. ב-3 האחרונים הוא רשם את 3 משחקי הקליעה הטובים בקריירה שלו עם 17 ו-18 נקודות בשבוע שעבר והעונה עד כה הוא עם 11.8 נקודות לעומת 7.4 למשחק בעונה שעברה. ניבו אמנם קלע 11.3 למשחק ב-7 המשחקים שסגרו את העונה הסדירה שעברה, אך אז נעלם עם 7 נקודות מצטברות במשחקים 3-5 של רבע הגמר, ואם קפיצת המדרגה שלו תחזיק לאורך זמן, ייתכן שמכבי הרוויחה את השחקן המוביל של הקו הקדמי.

הפריוויו:

אתר היורוליג

20:00 ז'לגיריס קובנה (5- 11) – מכבי תל-אביב (9- 7):

הערב בשעה 8 תתארח מכבי בקובנה במשחק שיסגור את הסיבוב הראשון של היורוליג, ואחרי חצי עונה סדירה כמעט, מכבי היא אחת מ-7 קבוצות במאזן זהה במקומות 4-10, ובזמן שהפרש הסלים הנוכחי של מכבי שם אותה במקום האחרון בדבוקה הזאת, הרי שבכל הנוגע למאזן הפנימי של הדבוקה הזאת מכבי דווקא מובילה עם 5 ניצחונות ו-2 הפסדים, כשיתר ההפסדים היו ל-3 הראשונות, לאולימפיאקוס שמיד אחרי הדבוקה הזאת במאזן 8- 8 ולכוכב האדום בשבוע שעבר.

בעולם שלא כולל את ריאל מדריד שבמאזן 15- 1, או את וילרבאן ואלבה ברלין עם 2 ו-3 ניצחונות בהתאמה מנגד, היורוליג זו ליגה צמודה מתמיד, כאשר ריאל (7- 1), מונאקו (5- 4) ובאסקוניה (5- 2) הן הקבוצות היחידות עם מאזן חיובי במשחקי החוץ, ואליהן נצרף את ברצלונה, פנאתנייקוס ומכבי עם 50% הצלחה (מכבי עם 3-3 והאחרות עם 4-4), ואילו במשחקי הבית יש לא פחות מ-13 קבוצות במאזן חיובי, את מילאנו ב-50% הצלחה (4-4) ורק באסקוניה שמצליחה דווקא בחוץ ו-3 האחרונות – ז'לגיריס, אלבה ברלין וגם וילרבאן, עם מאזן בית שלילי העונה.

בעונה הסדירה של ה-NBA, קבוצת הבית ניצחה 58% ממשחקי הבית ב-2023, וזה עוד נתון גבוה לעומת 54.5% ב-2022, ו-54.4% ב-2021, ויהיה מאוד חריג לראות עונה שבה אחוז ניצחונות הבית עולה על 60%. לעומת זאת, ביורוליג העונה קבוצות הבית עם 62.5% הצלחה עד כה, ואם נוריד את משחקי הבית של וילרבאן שהפסידה בכל 8 משחקי הבית שלה וניצחה דווקא ב-2 משחקי חוץ, אנחנו נקבל 66.2% הצלחה יוצאי דופן לקבוצות הבית.

בעונה שעברה, מכבי הייתה עם מאזן הבית הכי טוב ביורוליג (15- 2), אבל ניצחה רק 5 משחקי חוץ בעונה הסדירה (הכי גרוע מבין ה-8 שעלו לרבע הגמר ובסך הכל מקום 12-14 בשוויון עם בולוניה ואלבה ברלין), וגם הודחה ברבע הגמר בסופו של דבר במשחק 5 בחוץ. דווקא השנה, עונה בה חשיבותה של הביתיות עלתה ברוב משחקי היורוליג בשל פערי הרמות הקטנים (שוב, אם נוציא את ריאל שדורסת את כולם חוץ מים מדר ואת התחתית), מכבי מחזיקה מעמד יפה למרות שהיה לה רק משחק בית אחד אמיתי העונה.

נתונים לקראת המשחק:

מכבי הגדילו נגד הכוכב האדום את ממוצעי הקליעה שלהם ל-87 למשחק (מקום 2), אך גם את ממוצעי הספיגה ל-87.8 (מקום 17). לעומת זאת, ז'לגיריס קולעים רק 79.1 נקודות למשחק (מקום 14), אך סופגים רק (ביחס למכבי) 81.4 נקודות למשחק (מקום 12). שני יתרונות מרכזיים שיש למכבי הם בריבאונד ההתקפה ובכפיית האיבודים על היריבות, נתונים בהם מכבי במקום הראשון והשני בהתאמה, ואילו ז'לגיריס במקום ה-17 בשני הנתונים האלה.

מנגד, הליטאים מובילים את היורוליג באחוזים לשלוש בזמן שמכבי במקום ה-14 בתחום, ואילו הקליעה של יריבות מכבי ל-2 נקודות יוצאת דופן (57.9% – מקום 17), וזה תחום שז'לגיריס דווקא יחסית טובים בו (53.8% – מקום 7). למעשה, תמיר בלאט הוא היחיד במכבי שמגיע העונה ל-40% לשלוש (42.6%), וחוץ ממנו רק בולדווין (39.5%), ווב (38.3%) ובראון (34.6%) קולעים יותר משליש מהזריקות שלהם מבחוץ בינתיים, בזמן שאצל ז'לגיריס 8 משחקני הסגל עם 40% ומעלה מחוץ לקשת.

מאצ'-אפ מרכזי:

קינן אוונס VS לורנזו בראון.

בשבוע שעבר בחרתי את בולדווין נגד נדוביץ', ואז דווקא תיאודוסיץ' היה זה שתפר את מכבי, אבל האקס של הצהובים הוא הגארד המוביל של ז'לגיריס באופן מובהק הרבה יותר, והוא קולע כמעט פי 2 מהגארד הבא ברשימה. מולו נציב הפעם את בראון, מכיוון שאם נדוביץ' דומה יותר לבולדווין באופן שבו הוא יכול להתחמם מהר ולייצר הרבה נקודות במהירות, הרי שאוונס דומה יותר לבראון מהבחינה הזאת שהוא השחקן שצריך לנהל את כל המשחק השוטף של קבוצתו ולא רק לייצר לעצמו את הנקודות שלו.

בונוס היסטורי – רצפי ניצחונות בית של מכבי:

דיברנו כאן על החשיבות של הביתיות עבור מכבי באופן כללי ועבור כל היורוליג העונה, אז זו הזדמנות לבחון את הרצפים הארוכים ביותר של ניצחונות בית של מכבי באירופה, כשבחרתי להתעלם לגמרי ממשחקים ששוחקו במגרש ניטרלי. בסך הכל, היו למכבי 30 רצפים של 5 ניצחונות בית ומעלה באירופה, ואנחנו נזכיר כאן את כולם:

1987-1988 – 5 – ריאל מדריד, אורטז, בנפיקה, ברצלונה, אריס סלוניקי.

מכבי פתחו לא טוב את בית הגמר של עונת 1987, אבל סגרו אותו עם 5 ניצחונות רצופים, על ריאל בבית ובחוץ, על אורטז בבית ועל זאדר ומילאנו בחוץ, ואת העונה הבאה פתחו עם ניצחון בשלב המוקדם על בנפיקה ועוד 2 ניצחונות בית. הרצף הזה נקטע נגד הקבוצה שהייתה אחראית להפסד הבית הקודם של מכבי, שזו מילאנו שגם ניצחה את מכבי בגמר ב-2 העונות האלה.

**************************************************************************************

1988-1989 – 5 – אורטז, דן בוס, קלן, פרטיזן בלגרד, אוסטנד.

ההפסד ההוא למילאנו היה היחיד של מכבי בבית באותה עונה באירופה, והם סגרו את העונה עם 4 ניצחונות בית רצופים. בשלב המוקדם הם לא התקשו נגד אוסטנד, אבל הרצף נקטע כבר במחזור הראשון של בית הגמר נגד ברצלונה.

**************************************************************************************

1993-1994 – 5 – לימוז', אולם, אטודיאנטס, רג'יו קלאבריה, פריסטי.

הראשון ברצף היה רק ניצחון יוקרתי על אלופת אירופה שבדרך, בעונה החלשה ביותר של מכבי במשך עשרות שנים, וגם 4 הניצחונות האחרים מזכירים לאוהדי מכבי ימים אחרים, כי הם היו בגביע קוראץ', המפעל השלישי בחשיבותו באירופה, ואפילו בו מכבי הודחו עם הפסד כפול לפאנוניוס היוונית ברבע הגמר.

**************************************************************************************

2008-2009 – 5 – ז'לגיריס, ברצלונה, ברצלונה, אבלינו, לה מאן.

הרצף הזה מתחיל במשחק שסגר את הטופ 16 כשמכבי היו צריכים ניצחון כדי להבטיח את פסגת הבית, המשיך בשני משחקי רבע הגמר, כשיתרון הביתיות הספיק לניצחון 2- 1 בסדרה ופיינל-פור ונגמר בפתיחת העונה שאחרי, אז מכבי ניצחו בקושי את 2 הקבוצות החלשות של הבית המוקדם. הרצף נקטע בהפסד למלאגה, בעונה שבה מכבי היו במאזן כולל של 5- 3 בבית.

**************************************************************************************

2015 – 5 – אלבה ברלין, מלאגה, הכוכב האדום בלגרד, ברצלונה, ריאל מדריד.

אלופת אירופה המכהנת הפסידה בבית לצדוויטה זאגרב וצסק"א בתחילת העונה, אבל אחר כך יצאה לרצף ניצחונות בית, כולל 70- 68 על ברצלונה ו-90- 86 על ריאל מדריד, שהביא אותה למאזן 5- 1 בטופ 16, אך הפסד ביתי 66- 59 לאלבה ברלין קטע את הרצף.

**************************************************************************************

2023 – 5 – אולימפיאקוס, ולנסיה, אנדולו אפס, פרטיזן בלגרד, אלבה ברלין.

אחרי 3 הפסדים רצופים, כולל הפסד בכורה בבית לברצלונה, הגיע שלב שבו מכבי המשיכו להתקשות במשחקי חוץ, אבל ניצחו כמה משחקי בית רצופים, כולל נגד מי שתסיים כסגנית האלופה. הרצף הזה נקטע נגד הכוכב האדום במשחק בו בראון היה פצוע.

**************************************************************************************

1976-1977 – 6 – ספרה וינה, פדרל לוגאנו, קאנטו, סינודינה בולוניה, אולימפיאקוס, סטיאווה בוקרשט.

הרצף הזה התחיל אחרי הפסד כפול לריאל בבית הגמר של 1976, והמפגש האחרון עם קאנטו היה קרב ישיר על חצי הגמר, בו מכבי הפסידו בגלל ניצחון ביתי ב-12 והפסד ב-25 בגומלין. בכל הנוגע לרצף ניצחונות הבית, הוא המשיך גם בשלב הבתים המוקדם של 1977 ונגמר במשחק הראשון של בית הגמר נגד וארזה.

**************************************************************************************

1986-1987 – 6 – מילאנו, ציבונה זאגרב, לימוז', פולי באסקט, הלסינקי, זאדאר.

הרצף הזה התחיל בבית הגמר של 1986, אותו מכבי סגרה ב-3 ניצחונות בית רצופים, אך עם מאזן שלילי, והמשיך ב-2 משחקים בשלבים המוקדמים של העונה הבאה ובמחזור הפתיחה של בית הגמר, אך נעצר בהפסד ביתי למילאנו של בוב מקאדו והחברים.

**************************************************************************************

1999 – 6 – ציבונה זאגרב, מנרסה, הכוכב האדום בלגרד, אבטודור, טאו ויטוריה, וארזה.

מכבי פתחו את העונה עם 2 הפסדי בית ואז עודד קטש ויתר על חלום ה-NBA בגלל שביתת השחקנים וחזר למכבי, ומשם לפחות ביד-אליהו הצהובים הסתדרו, וזה הספיק להם כדי להעפיל לשמינית הגמר, שם הם הפסידו גם את המשחק הביתי.

**************************************************************************************

2000 – 6 – וארזה, אורטז, בודוצ'נוסט, קאחה סן-פרננדו, פאוק, פאוק.

עונת 2000 הייתה עונת החזרה של מכבי לצמרת אחרי שנות ה-90 הפחות טובות, והרצף הזה כולל את המשחק האחרון של שלב הבתים הראשון, את 3 משחקי הבית של שלב הבתים השני אותו מכבי סיימו במאזן 6- 0 ואת צמד משחקי סדרת שמינית הגמר נגד פאוק, לפני שהרצף נקטע נגד בולוניה ברבע הגמר המפורסם.

**************************************************************************************

2007-2008 – 6 רומא, צסק"א מוסקבה, לה מאן, אפס פילזן, ציבונה זאגרב, אריס סלוניקי.

בעונת 2007 היה למכבי הפסד בית אחד שקטע רצף ארוך יותר, אך סוף הטופ 16, הניצחון היחיד בסדרת רבע הגמר של 2007 ותחילת עונת 2008 היו רצף מספיק כדי להיכלל כאן, והרצף היחיד ברשימה הזאת עם 3 מאמנים שונים – נבן ספאחיה, עודד קטש וצביקה שרף.

**************************************************************************************

2023 – 6 – באיירן מינכן, פנרבחצ'ה, באסקוניה, וירטוס בולוניה, מילאנו, ריאל מדריד. הרצף שסגר את העונה הסדירה שעברה, והארוך יותר שלה, כאשר 4 המשחקים האמצעיים היו חלק מרצף של 6 ניצחונות באופן כללי.

**************************************************************************************

1970-1973 – 7 – פידס נאפולי, סטנדרט ליאז', פנאתנייקוס, אלביק שטוקהולם, ליר, הכוכב האדום בלגרד, מילאנו.

המפגש הכפול עם נאפולי עוד היה בגביע המחזיקות, מכיוון שהאלופה הייתה הפועל תל-אביב, שני הבאים בשנתיים הבאות, ורק ב-1973 הצליחו שוב מכבי להשיג תוצאה מספיק טובה גם במשחק החוץ ולהעפיל לבית חצי הגמר, כשרצף ניצחונות הבית נעצר נגד ריאל מדריד.

**************************************************************************************

1989-1990 – 7 – אריס סלוניקי, סקאבוליני פזארו, דן בוס, לימוז', צסק"א מוסקבה, יוגופלסטיקה ספליט, קלוסטנבורג.

במחזור הראשון של בית הגמר ב-1989 הפסידו מכבי בבית לברצלונה, ו-2 ההפסדים לברצלונה היו היחידים כל הדרך עד לגמר, שם טוני קוקוץ', דינו ראדג'ה והחברים מספליט גברו על מכבי, והמשחק הנוסף כאן הוא מהשלב המוקדם של 1990, מכיוון שגם אז מכבי יצאו בידיים ריקות ממשחק הבית הראשון בבית הגמר.

**************************************************************************************

2004-2005 – 7 (2+) – ז'לגיריס, סיינה, אולקר, ז'לגיריס, סיינה, סקאבוליני פזארו, ברצלונה.

עונת 2004 לא הייתה הכי יציבה מבחינת מכבי, אבל היא הסתיימה עם ניצחונות על ז'לגיריס וסיינה בבית ועל צסק"א בחוץ בסיום השלב המוקדם ועם מאזן ביתי מושלם בטופ 16, כשולנסיה קיבלו הפסד טכני, וכמובן גם את נס ז'לגיריס הידוע. צמד משחקי הפיינל-פור הביתי לא נחשבים ברצף (2+ בסוגריים) והעונה הבאה נפתחה עם כמה ניצחונות ביתיים, כולל הגדול ביותר בעידן היורוליג 123- 73 על פזארו, עד שנקטע דווקא נגד ז'לגיריס בנקמת מעט על אותו הנס עם הרבה סוכר.

**************************************************************************************

2011-2012 – 7 – קאחה לבוראל, קאחה לבוראל, פרטיזן בלגרד, ריאל מדריד, שרלואה, מילאנו, אפס פילזן.

מכבי סיימה את הטופ 16 בשני הפסדים רצופים, ובהם היחיד הביתי לעונה בהארכה נגד ברצלונה, אך ניצחון החוץ בויטוריה החל מומנטום של ניצחונות בית, החל מ-2 בהפרש גבוה במשחקים 3-4 של רבע הגמר נגד קאחה לבוראל, וכלה בכל השלב המוקדם של 2012. כמו שהחל, גם הרצף הזה נקטע בהפסד ביתי נגד ברצלונה בטופ 16, והפעם במשחק הבית הראשון של שלב זה.

**************************************************************************************

2014 – 7 – לוקומוטיב קובאן, ריטאס וילנה, לוקומוטיב קובאן, פרטיזן בלגרד, באיירן מינכן, גלאטסראיי, ז'לגיריס.

בשלב הראשון מכבי הפסידו פעמיים לקאחה לבוראל, אך ניצחו את כל 8 המשחקים האחרים, וביניהם ה-2 הביתיים שהחלו את הרצף הזה, שהחזיק גם ל-5 משחקי הבית הראשונים של הטופ 16, לפני שמכבי הפסידו את שני הבאים לריאל מדריד, אחרי החטאת עונשין של אלכס טיוס, ולצסק"א במשחק חסר חשיבות.

**************************************************************************************

2019 – 7 – חימקי מוסקבה, מילאנו, בודוצ'נוסט, ברצלונה, פנאתנייקוס, אולימפיאקוס, דרושפאקה.

את עונת 2019 מכבי החלו עם מאזן 1- 8, אבל לקראת אמצע העונה דברים החלו להתחבר עם המאמן החדש יאניס ספרופולוס, והניצחון על חימקי היה הראשון מתוך 7 ביתיים רצופים, כולל סל ניצחון של ווילבקין נגד אולימפיאקוס ויתרון 33 על ברצלונה בסיום הרבע השלישי בין היתר. הרצף הזה נקטע ב-2 הפסדי בית לאנדולו אפס וז'לגיריס שמנעו ממכבי להעפיל לרבע הגמר.

**************************************************************************************

1985-1986 – 8 – סטיאווה בוקרשט, אוסטנד, רומא, ריאל מדריד, וירטוס בולוניה, ציבונה זאגרב, קינגסטון לונדון, דן בוס.

לא הכנסתי לכאן את צמד משחקי המוקדמות נגד אכילס ניקוסיה שהתקיימו שניהם באוניברסיטת תל-אביב ונגמרו 143- 43 ו-143- 56. כן היו שני שלבים מוקדמים אחרי זה, 4 משחקי בית בבית הגמר, כי המשחק נגד צסק"א היה בבריסל כרגיל, ועוד 2 מהשלבים המוקדמים של 1986, לפני שבית הגמר ההוא נפתח בהפסד בית נגד ריאל.

**************************************************************************************

1997-1998 – 8 – פאנוניוס, אולקר, שרלואה, אלבה ברלין, אולימפיאקוס, אפס פילזן, לימוז', ריאל מדריד.

המשחק שהחל את הרצף היה משחק נגד היוונים ביד-אליהו בחנוכה, הראשון הביתי שעונה להגדרה הזאת, ומשם הרצף כלל את כל שאר העונה, כולל משחק הבית היחיד בסדרת שמינית הגמר נגד אפס פילזן שהסתיימה בהפסד 2- 1, וגם את שני משחקי הבית הראשונים ב-1998 לפני שהרצף נקטע בהפסד לאלופת אירופה המכהנת אולימפיאקוס.

**************************************************************************************

2010-2011 – 8 – פרטיזן בלגרד, ז'לגיריס, פרוקום גדיניה, קאחה לבוראל, פרטיזן בלגרד, חימקי מוסקבה, רומא, לובליאנה.

את משחק 1 של רבע הגמר נגד פרטיזן ב-2010 מכבי הפסידו אחרי שאיבדו יתרון 21, והם גם הודחו אחרי הפסד 3- 1 בסדרה, אך ניצחו את משחק 2 שהחל את הרצף הזה, אשר כלל את כל משחקי השלב המוקדם, אותו מכבי סיימו במאזן 9- 1 עם הפסד חוץ בודד בויטוריה, ואז גם ניצחונות על רומא ולובליאנה לפני ההפסד בהארכה לברצלונה שכבר הוזכר קודם.

**************************************************************************************

2022 – 8 – אולימפיאקוס, אלבה ברלין, צסק"א מוסקבה, באסקוניה, מילאנו, ריאל מדריד, וילרבאן, פנרבחצ'ה.

מיד אחרי שמכבי השוו את רצף ההפסדים הארוך שלהם באירופה עם 8, ההתאוששות החלה והם לא הפסידו אף משחק בית בעונה הסדירה ההיא, למרות חילופי המאמן אחרי 3 מתוך ה-8 האלה, ובעיקר אחרי ההפסד בדרבי בחצי גמר הגביע. הרצף הזה נקטע ברבע הגמר על ידי ריאל שהשלימו סוויפ בסדרה.

**************************************************************************************

2005-2006 – 10 – וילרבאן, א.א.ק. אתונה, לובליאנה, אולקר, ציבונה זאגרב, סיינה, סקאבוליני פזארו, פרוקום סופוט, ציבונה זאגרב, מילאנו.

הזכרנו את ההפסד ההוא לז'לגיריס קצת יותר מחצי שנה אחרי נס ז'לגיריס, והוא היה האחרון בבית לעונה זו, כשעונת 2006 נפתחה עם 3 האחרונים ברשימה, לפני הפסד לריטאס וילנה שקטע את הרצף.

**************************************************************************************

1964-1968 – 11 – ספרטק ברנו, א.א.ק. אתונה, אריס סלוניקי, חובנטוד בדאלונה, חובנטוד בדאלונה, בוטב בורגאס, איניס וארזה, אלזס באניולה, גיסן, ראסינג מכלן, ריאל מדריד.

שני המקרים הראשונים היו 2 ניצחונות הבית הראשונים של מכבי אי פעם באירופה, ובשניהם היריבה ניצחה בהפרש גבוה יותר במשחק השני. אחר כך הגיעו משחקי גביע המחזיקות ב-1967, ובהם נס בדאלונה שהוביל למשחק מכריע בתל-אביב ברבע הגמר, ואפילו ניצחון ביתי בנקודה שלא הספיק בגמר, אחרי הפסד ב-10. אחר כך הגיעה הפעם הראשונה שמכבי עברו שלב בגביע אירופה לאלופות, וניצחון על ריאל ב-10 ולא ב-8 היה מעלה את מכבי עד לחצי הגמר, בלי קשר לכך שהרצף הזה נקטע נגד ספרטק ברנו מיד אחר כך.

**************************************************************************************

1995-1996 – 11 – ריאל מדריד, לובליאנה, צסק"א מוסקבה, פנאתנייקוס, סקאבוליני פזארו, בנפיקה, סיביו, אורטז, בנפיקה, ברצלונה, ציבונה זאגרב.

שתי עונות בהן מכבי התקשו מאוד בחוץ, ודווקא בבית הם הצליחו לייצר כמה ניצחונות צמודים ודרמטיים, ובהם הארכות נגד צסק"א, פנאתנייקוס ואורטז, משחק ה-0/14 המפורסם של צ'יימברס והמשחק האחרון ברצף, בו ג'מצ'י קלע את סל הניצחון המפורסם שלו מ-3/4 מגרש.

**************************************************************************************

2019-2020 – 11 – גראן קנאריה, הכוכב האדום בלגרד, ולנסיה, פנרבחצ'ה, אלבה ברלין, וילרבאן, באיירן מינכן, צסק"א מוסקבה, פנאתנייקוס, ברצלונה, מילאנו.

משחקי הבית של מכבי בעונת 2019 הסתיימו עם ניצחון בית 90- 55 על גראן קנאריה, ואחרי שעונת 2020 נפתחה ב-2 הפסדי חוץ הגיעה הריצה של ניצחונות הבית, שהגיעו כבר ל-10 בעונה ההיא, השני באורכו של מכבי באותה עונה, ונקטע בהפסד נגד ריאל מדריד, שגם אחריו הגיעו 3 ניצחונות בית שהבטיחו מקום ברבע הגמר, אלמלא העונה הייתה מתבטלת כולה.

**************************************************************************************

1990-1992 – 12 – אריס סלוניקי, פולי, סודרטליה, לימוז', קינגסטון לונדון, ברצלונה, אריס סלוניקי, ספליט, באייר לברקוזן, קאזרטה, אנטיב, קאלב טאלין.

הרצף הזה התחיל ממשחק חסר חשיבות שסגר את עונת 1990, ממשיך ב-2 משחקי מוקדמות ועובר בבית הגמר וממשיך. מההפסד לפזארו בבריסל, שם התקיים המשחק בשל מלחמת המפרץ נתעלם, ונסתכל על 2 משחקי הבית שלפני המלחמה וה-4 הרצופים שאחרי, ומשם נקפוץ לבית חצי הגמר של עונת 1992, אשר אותו מכבי פתחה ב-3 ניצחונות בית לפני ההפסד לברצלונה שקטע את הרצף.

**************************************************************************************

2006-2007 – 16 – אולימפיאקוס, אפס פילזן, ברצלונה, אולקר, ריאל מדריד, בולוניה, אולימפיאקוס, אולימפיאקוס, מלאגה, רומא, חובנטוד בדאלונה, לובליאנה, פרטיזן בלגרד, ציבונה זאגרב, פנאתנייקוס, אורטז.

הרצף הזה התחיל מיד אחרי ההפסד הביתי לריטאס וילנה שכבר הוזכר, ומשם הוא השלים את כל עונת 2006, כולל 3 ניצחונות בטופ 16 ו-2 ברבע הגמר נגד אולימפיאקוס, וממשיך בכל 7 המשחקים של השלב המוקדם ב-2007 וגם אחד בטופ 16 שם, לפני ההפסד לטאו ויטוריה, היחיד הביתי של מכבי באותה עונה, שקטע את הרצף. זה אחד מתוך 2 רצפים בודדים בהם מכבי ניצחה את אותה יריבה 3 פעמים בהיכל.

**************************************************************************************

2000-2002 – 18 – פאף בולוניה, פלאניה לוליו באסקט, אפס פילזן, אורטז, פרטיזן בלגרד, סקאבוליני פזארו, אוסטנד, באייר לברקוזן, נובו מסטו, היראקליס, ורוצלב, סקאבוליני פזארו, אלבה ברלין, מלאגה, אולימפיאקוס, ורוצלב, שרלואה, בנטון.

את משחק 1 של רבע הגמר ב-2000 נגד בולוניה מכבי הפסידה בבית, אבל ניצחון החוץ במשחק 2, הנחשב לנקודת מפנה משמעותית בתולדות המועדון, הוא גם נקודת מפנה משמעותית ברצף הזה, שכולל את משחק 3 של הסדרה ההיא, את כל 11 משחקי הבית של עונת 2001 (9 בשלב המוקדם, שמינית ורבע גמר), וגם 6 משחקים מהשלב המוקדם של עונת 2002. הפסד לאפס פילזן קטע את הרצף, וב-2 משחקי הבית שנותרו לעונה מכבי ניצחו בנקודה את צסק"א והפסידו בנקודה לטאו ויטוריה.

**************************************************************************************

1977-1983 – 41 – ריאל מדריד, ראסינג מכלן, ריאל מדריד, וילרבאן, יוגופלסטיקה ספליט, וארזה, אלביק סטוקהולם, אקזוסטיבי איסטנבול, אנדרלכט, בוסנה סראייבו, וארזה, אולימפיאקוס, ריאל מדריד, חובנטוד בדאלונה, אפס פילזן, דינמו בוקרשט, אריס סלוניקי, דן בוס, סינודינה בולוניה, פרטיזן בלגרד, בוסנה סראייבו, ריאל מדריד, קריסטל פאלאס, פנאתנייקוס, אספו טור, ריאל מדריד, דן בוס, סינודינה בולוניה, בוסנה סראייבו, הלסינקי, סטיאווה בוקרשט, קלן, פנאתנייקוס, דן בוס, קאנטו, פרטיזן בלגרד, ברצלונה, וינה, דונאר כרונינגן, ציבונה זאגרב, ריאל מדריד.

מכבי קיבלה בעונת 1977 2 ניצחונות טכניים במקום משחקי בית נגד ספרטק ברנו וצסק"א, אך פתחה בהפסד ביתי לוארזה ונדמה היה שמכבי עדיין לא ברמה של הקבוצות המובילות באירופה. ההפסד הביתי הבא היה ב-1983 למילאנו, כשבטווח מכבי מניפים 2 גביעי אירופה, מפסידים עוד פעמיים בגמר והופכים רשמית לקבוצה מהגדולות של אירופה, מעמד שיש לו משמעות גם היום אחרי שנים פחות מוצלחות ובלי פיינל-פור מאז 2014. מכבי עצמם מזכירים 42 ניצחונות בית רצופים, ונדמה לי שהם כוללים גם את המשחק שנחשב לביתי מבין צמד המשחקים הניטרליים נגד צסק"א ב-1981.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. ז׳אלגיריס ממוקמת במקום ה- 16, אבל, אם מחזיקים את הטלפון הפוך היא מדורגת במקום השלישי, כך שהיא בעצם קבוצה טובה מאד.

  2. 1. ז'אלגיריס קבוצה פח אבל 15 אלף ליטאים באים לאולם.
    2. קינן אוואנס המשיך את היכולת שהפגין בצכבי.
    3. ג'ון דיר בארתולומאו.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט