תולדות היריבות בין מכבי לפנרבחצ'ה כפריוויו למשחק ביניהן / עמיחי קטן

אתר היורוליג

19:45 פנרבחצ'ה (10- 8) – מכבי תל-אביב (11- 7):

בשבוע שעבר הודיעו פנרבחצ'ה שהם לא מוכנים לקחת אחריות על האבטחה הנדרשת לאירוח ישראלים בטורקיה בתקופה הנוכחית, מה שהוביל לכך שהם נאלצו להעביר את המשחק הזה למקום אחר. היו כמה התלבטויות ומכבי הציעו את האולם הביתי הזמני שלהם בבלגרד, אך שאראס המאמן הציע את העיירה פוניבז' הליטאית, שם המשחק הזה עומד להתקיים במסגרת המחזור ה-19 של היורוליג.

הפעם נעסוק בתולדות היריבות בין שתי הקבוצות ובהיסטוריה של כל המפגשים ביניהן, אלו שהתקיימו ואלו שלא. בסך הכל, המאזן עומד על 19- 15 לזכות מכבי, או 18- 13 אם לא סופרים הפסדים טכניים, כאשר ביד-אליהו מכבי מובילים 11- 3, באיסטנבול המאזן הוא 10- 6 לזכות הטורקים, ומכבי ניצחו את המשחק היחיד שהיה במגרש ניטרלי עד כה.

הפעם הראשונה שלא הייתה:

מוקדמות גביע אירופה לאלופות בעונת 1960 הייתה הפעם הראשונה שפנרבחצ'ה היו אמורים לשחק נגד אלופת ישראל, אולם הליגה הישראלית נדחתה בגלל היורובאסקט ונועדה להסתיים רק בינואר, בעוד שהמשחקים היו אמורים להתקיים בנובמבר-דצמבר. בתחילת נובמבר הודיעו הטורקים שהם מסרבים לדחות את המשחק ובישראל היו צריכים להכריע מי תייצג את המדינה ביורוליג, למרות שמאבק האליפות עוד לא הוכרע. לאחר דיון ממושך, הוחלט שמכבי ת"א תייצג את ישראל בגביע אירופה, מכיוון שהיא הייתה מוליכת הטבלה בשלב הזה של העונה, ובדיעבד גם זכתה באליפות, ונקבע תאריך למשחקים. אולם, בעיות לוגיסטיות הקשו על מכבי לקיים את המשחק בתאריך המקורי והם שלחו פקס למזכ"ל פיב"א בבקשה לדחות את המשחק. תשובה לא התקבלה, מכבי לא התייצבו וזה נגמר ב-2 הפסדים טכניים של מכבי.

קטש והחברים נגד אולקר:

הפעם הראשונה שבה מכבי באמת שיחקה נגד הטורקים הייתה בעונת 1997. קטש הוביל את קלעי מכבי במשחק הראשון באיסטנבול עם 19 נקודות, אבל הטורקים ניצחו 84- 80. המשחק השני ביניהן, זה שסגר את השלב הראשון, היה בדיעבד על הזכות לשחק בבית יותר קל בשלב הבא, ומכבי ניצחו 71- 65 על אף שקטש קלע 7 נקודות ב-1/7 מהשדה ו-5/5 מהקו. אולקר, בשנים לפני האיחוד בין פנרבחצ'ה לאולקר, הודחו בשלב הבא, ואילו מכבי הגיעו לשמינית הגמר ואז הפסידו באיסטנבול לאפס פילזן פעמיים.

רגע לפני שזה מתחיל:

הפעם הבאה שבה הקבוצות נפגשו הייתה בשלב הראשון של עונת 2000. המפגש הראשון הפעם היה ביד-אליהו, ובו מכבי ניצחו 89- 74 כשנייט האפמן קלע שיא דאז של 26 נקודות ודורון שפר קלע שיא עונתי של 22 נקודות, כאשר רק פעמיים בקריירת היורוליג הוא קלע יותר, ובשני המקרים האלה הוא גם הגיע ל-30, אחד בהפסד זכור בהארכה לבולוניה ב-1998 ואחד בניצחון במילאנו ב-1997.

המשחק השני הסתיים בניצחון טורקי 85- 79 כשהאפמן קלע 4 בלבד (רק בניצחון 94- 65 על טאו ויטוריה ב-2002 הוא קלע פחות), והיה הראשון מ-2 הפסדים רצופים של מכבי. מה שכן, זה היה המשחק האחרון בו מכבי ספגו 80 ומעלה באותה עונה, והיו עוד 15 משחקים אחרי זה, ומאחרי אותו הפסד ועד לסיום העונה יריבות מכבי קלעו 61.5 נקודות למשחק בלבד. אולי המסר הטורקי היה זה שהתחיל את השושלת?

גם הטורקים יודעים להפסיד טכנית:

המפגש הבא בין הקבוצות היה בטופ 16 של היורוליג בעונת 2002. בבית עם מכבי, צסק"א וטאו ויטוריה, אלופת הסופרוליג והמפסידה לה בחצי הגמר דאשתקד יחד עם הסגנית של היורוליג באותו בית ממנו רק אחת עולה לפיינל-פור, ורק אולקר לא נראתה ברמה. ההנחה הזאת התבררה כנכונה כשהניצחון היחיד של הטורקים היה במשחק חסר חשיבות נגד צסק"א במחזור האחרון, אך עוד קודם מכבי ניצחו 91- 78 באיסטנבול במחזור השלישי, ולגומלין בתל-אביב הטורקים סירבו להגיע בשל המצב הביטחוני, מה שהוביל להפסד טכני.

חסר קצת סוכר:

קופצים שנתיים קדימה לעונת 2004, והמשחק הביתי נגמר בניצחון 90- 76 קל מבחינת מכבי. משחק החוץ היה אמור להיות זה שמבטיח למכבי כרטיס לפיינל-פור הביתי, אך הפעם הניצחון היחיד של אולקר החלשה בטופ 16 היה דווקא על הראש של מכבי, כששלשת ניצחון של מלווין בוקר קבעה 79- 76 והביאה את מכבי למצב בו היא חייבת ניצחון ביתי על ז'לגיריס של ארווידאס סבוניס, ה-MVP של היורוליג בעונת הפרישה שלו, במחזור האחרון. זה הסתיים ב"נס עם הרבה סוכר" וזכייה של מכבי, אבל ניצחון באיסטנבול היה חוסך להם הרבה…

את השלשה של מלווין בוקר לא מצאתי, אז הנה שלשת ניצחון של הבן שלו…

זה נהיה קל מדי:

גם בשנתיים הבאות הקבוצות נפגשו בטופ 16, הפעם עם סדרת רבע גמר כך שגם המקום השני בבית עולה, וב-2005 אלו היו הטורקים שניצחו פעמיים את ציבונה זאגרב ופעם אחת את סיינה כדי להשיג אותו ולהפסיד שם לצסק"א, אבל ביד-אליהו הם הובסו 90- 59, כולל רבע אחרון של 28- 8, וגם באיסטנבול לא שפר עליהם גורלם עם הפסד 87- 63, הפעם עם רבע שלישי של 21- 4, אבל מכבי ניצחו את כל משחקי הטופ 16 והלאה, כך שזה לא אומר יותר מדי על הטורקים.

עונה אחת קדימה והפעם ריאל מדריד וסקיפר בולוניה הן אלו שמצטרפות למכבי ופנרבחצ'ה בבית של הטופ 16. המשחק הראשון ביניהן מגיע אחרי הפסד של מכבי במדריד, וקשה לומר שהצהובים הרשימו יותר מדי עם בריחה ברבע האחרון וניצחון 84- 74. משם, מכבי החלו מומנטום, ניצחו את ריאל בהפרש זהה להפסד במדריד של 15, וההכרעה על ראשות הבית עברה להפרש הסלים הכללי של מכבי וריאל, שם הספרדים היו ביתרון 18 טרם המחזור האחרון. מכבי עשו את שלהם והביסו 88- 66 את הטורקים, ואחרי זה גילו שריאל הפסידו לקלימאמיו בולוניה (ענף סקיפר), כך שהביתיות נשארה בידי הצהובים שהמשיכו עד להפסד לצסק"א בגמר.

מורן רוט מבליח:

יוגב אוחיון נתן סדרה נהדרת נגד פנאתנייקוס ב-2012 עם 9.8 נקודות, 3.8 ריבאונדים, 2.8 אסיסטים ו-1.6 חטיפות ב-46.2% לשלוש והפך למבוקש באירופה, מה שהביא לו חוזה יפה בקובאן. מכבי החתימו את מורן רוט כגיבוי והחלו במאבק משפטי על החוזה של אוחיון, שהסתיים בחוזה חדש וגדול יותר לאוחיון וברוט שהתייבש על הספסל. למעשה, אם נוריד את 2 המשחקים נגד פנרבחצ'ה בטופ 16 עמד רוט על 7 נקודות, 14 אסיסטים ומדד 1 במצטבר, אך נגד פנר הוא קלע 7.5 למשחק עם 3.5 אסיסטים ומדד 10.5.

המשחק הראשון היה הביתי, שהגיע אחרי 2 הפסדים בתחילת הטופ 16. 3 דקות מפתיחת הרבע השלישי ריקי היקמן עשה עבירה שלישית והוחלף בידי דיוויד לוגן כשמכבי ביתרון 42- 36. דקה מאוחר יותר, גם אוחיון הגיע ל-3 עבירות כשרומיין סאטו צמצם לנקודה מהקו, ובלאט הכניס את רוט מחוסר ברירה. רוט התחיל לאט לפני שהתחמם וקלע פעם אחת מחצי מרחק ועוד 2 שלשות, ובהמשך כבר ניהל את הפיק-אנד-רול עם שון ג'יימס והוביל בריחה של מכבי בדרך לניצחון 91- 73.

אחרי 8 הנקודות ו-6 האסיסטים נגד פנרבחצ'ה, במשחק בו רוט לא הוחלף מהרגע שעלה לפרקט, הוא קיבל 12 דקות בתבוסה במוסקבה נגד חימקי שבוע אחרי זה, ושוב נשכח על הספסל עד למשחק הבא נגד פנרבחצ'ה, כולל משחק בו רוטציה של 6 שחקנים ושאריות הוציאה ניצחון חוץ בויטוריה. במשחק באיסטנבול רוט קיבל דקות כבר במחצית הראשונה, והיה חלק משמעותי בריצת 14- 3 של מכבי בתחילת הרבע השני, הוסיף עוד סל אחד ברבע השלישי ומכבי ניצחו 94- 85 בלי בעיות מיוחדות, ובעיקר בזכות 15/27 מחוץ לקשת.

נקודת המפנה:

עד לנקודת הזמן הזאת, יש לנו קבוצה אחת הרבה יותר טובה מהיריבה שלה, גם אם היא גונבת ניצחון ביתי מדי פעם, אבל אז הגיע ז'ליקו לקווים של פנר. סדרת רבע הגמר של 2015 הפגישה בינו ובין הקבוצה של גיא גודס, ולפחות בפתיחה מכבי שמרו על העדיפות. יתרון דו-ספרתי של מכבי נמחק ברבע השלישי של משחק 1 שהסתיים בניצחון 80- 72 של פנר, ובמשחק 2 הם לא התקשו לנצח 82- 67, מה שמביא אותנו למשחק 3.

רבע שני של 24- 11 העניק לטורקים יתרון, אבל מכבי חזרו לעניינים ברבע האחרון והצליחו לעלות ליתרון 2, חצי דקה לסיום, לפני שיאן וסלי קבע שוויון 65 והארכה. ג'רמי פארגו ואנדרו גאודלוק הלכו ראש בראש בהארכה, ובריאן רנדל החזיר למכבי את היתרון, אבל המילה האחרונה הייתה של גאודלוק שקלע את סל הניצחון שהשלים סוויפ. זה היה הפיינל-פור הראשון של פנרבחצ'ה אי פעם וגם הראשון מ-5 רצופים, כולל זכייה אחת והפסדים לצסק"א וללוקה דונצ'יץ' בגמרים, ואילו מכבי לא חזרו לפיינל-פור מאז.

מכה קלה בכנף:

עונת 2017 הייתה זו שבה פנר הניפו את גביע אירופה, ובמקביל זו הייתה העונה הכי גרועה של מכבי אי פעם. אולם, שני המשחקים ביניהן הסתיימו דווקא ב-2 ניצחונות של מכבי. המשחק ביד-אליהו היה הראשון מבין 3 ניצחונות ברצף הניצחונות היחיד של מכבי באותה עונה, כשסוני ווימס ויוגב אוחיון הצטיינו בניצחון 87- 77, ואילו המשחק בטורקיה היה אחרי שמכבי הודחו בפועל, אבל דיימון סימפסון היה בכל מקום עם 14 ו-12 ו-5 חטיפות וסילבן לנדסברג קלע 20 נקודות ואת סל הניצחון בפעם האחרונה שמכבי חגגו ניצחון אירופי לאותה עונה.

עונת המעבר:

עונת 2018 הייתה עונה קשה לעיכול מבחינת מכבי, ואולי היחידה שבה ההנהלה השלימה מראש עם זה שהשיקום מעונת 2017 ייקח יותר זמן ואין ציפיות להעפלה לרבע הגמר. בסיבוב הראשון זה עבד לא רע, בין השאר בניצחון הביתי 82- 73 על פנר במחזור ה-14, אבל דווקא אחרי שמכבי בנו ציפיות ונכנסו למאבק על רבע הגמר, עונת היורוליג נסגרה ב-5 הפסדים רצופים, והשני שבהם היה 87- 73 לפנרבחצ'ה.

עידן ספרופולוס:

ספרופולוס נכנס לתפקיד המאמן אחרי פתיחה רעה של 1- 6 תחת ספאחיה, וישר נשלח להפסיד באיסטנבול לאנדולו אפס. יומיים לאחר מכן, השבוע הכפול נמשך בבכורה הביתית של היווני, וזה היה המשחק הראשון בו ההשפעה שלו ניכרה בדמות משחק הגנה ולחימה בצהוב-כחול, אולם פערי הרמות היו גבוהים והמשחק הסתיים בניצחון 74- 70 של פנרבחצ'ה.

המשחק השני בין הקבוצות היה במחזור האחרון, אחרי שמכבי ידעו שהם לא יהיו ברבע הגמר, מה שזיכה את דני אבדיה בשיא דאז של 18 דקות והשוואת שיא של 10 נקודות, אבל גם שלשת ניצחון של קוסטאס סלוקאס על הראש שלו כשהמשחק הסתיים בניצחון 78- 75 טורקי. שיא הקריירה של אבדיה ביורוליג הגיע בפעם הבאה שהוא התארח אצל פנרבחצ'ה, יחד עם פוסטר על לואיג'י דאטומה, אבל המשחק הביתי היה לפני זה, ושם ישראלי אחר מה-NBA כיכב במכבי.

מכבי התאוששו אחרי 2 הפסדים בפתיחת עונת 2020, ובמחזור החמישי אירחו את פנרבחצ'ה למה שהתברר בדיעבד כהצגה הראשונה בעונה טובה מאוד. הרבע הראשון הסתיים ב-12- 6 מביך לכל המעורבים, אבל במחצית מכבי כבר הובילו 41- 21, ובסיום ניצחו 67- 55 עם הגנה מרשימה מאוד, ועם עומרי כספי אחד שהיה הקלעי המוביל של מכבי עם 13 נקודות, יחד עם 6 ריבאונדים ו-4 אסיסטים. במשחק הזה אבדיה לא קלע ב-7 נקודות, בהן מכבי היו במינוס 15.

למשחק בטורקיה כבר הגיעו מכבי בלי כספי שהספיק להיפצע ולגמור את העונה, כמו גם נייט וולטרס, ג'ון דיברתולומאו וטאריק בלאק, ואפילו ווילבקין שיחק 10 דקות בלי לקלוע ונטש בגלל הפציעה שהוא סחב למשחק הזה. אבדיה והאנטר הובילו את קלעי מכבי עם 13 נקודות כל אחד, כשאבדיה גם הוסיף את הדאנק ההוא על דאטומה, אבל גם עשה עבירה על סלוקאס שהעלה את פנר ליתרון נקודה בשניות הסיום, אז האנטר בא לעזור עם סל הניצחון.

בעונת 2021 מכבי הצליחו להפסיד המון משחקים צמודים, ודווקא המשחקים נגד פנרבחצ'ה היו פחות רעים מהבחינה הזאת, בעיקר בגלל שהטורקים הצליחו לגרום לכך שהם לא יהיו צמודים במיוחד. מכבי הפעם קלעו 11 בלבד ברבע האחרון ו-27 בחצי השני בהפסד הביתי 75- 65, ואילו המשחק בטורקיה היה בשיאו של רצף 10 ניצחונות של פנר, והם לא התקשו להשיג את ה-82- 75 הביתי. הניצחון השלישי ברציפות של פנרבחצ'ה היה בתוך רצף 8 ההפסדים של מכבי לפני שנתיים, אז הטורקים היו בשיאו של מומנטום חיובי וניצחו 90- 79 באחד מהמשחקים הפחות צמודים ברצף ההפסדים הזה של מכבי.

השנתיים האחרונות:

המשחק השני בין הקבוצות בעונת 2022 היה האחרון של העונה הסדירה, כאשר מכבי השלימו את החזרה לרבע הגמר ופנרבחצ'ה ידעו שהם מחוץ למאבק, אך ניצחון היה שווה למכבי את המקום החמישי והפסד את המקום השישי. ווילבקין רשם שיא קריירה של 5 חטיפות נגד הקבוצה בה הוא משחק היום, ג'יימס נאנלי קלע 19 נקודות נגד האקסית שלו ומכבי זכו להפסיד בסוויפ לריאל מדריד, בזמן שאנדולו אפס דאגו לרדת למקום השישי ומשם לנצח את מילאנו ברבע הגמר ולהמשיך עד לזכייה ביורוליג.

המפגש הראשון בין הקבוצות בעונת 2023 היה כבר במחזור השני, והסתיים בניצחון 86- 71 די נוח של הטורקים, במה שהתברר בדיעבד כהפסד החוץ הראשון מתוך הרבה כאלה. המשחק השני היה צמוד יותר ומכבי גירדו ניצחון 78- 74 ביתי, במה שהיה הראשון מבין 6 ניצחונות רצופים, ואפשר לומר גם המשחק שהתווה את הרוטציה של קטש מאז – ג'ייק כהן בעמדה 4 ליד שחקני החמישייה, דיברתולומאו וסורקין כשחקני ספסל בכירים, שיתוף הפעולה בין בראון לבולדווין ועוד.

המשחק הקודם בין הקבוצות העונה הסתיים בניצחון כמעט זהה של מכבי, הפעם 78- 73. פנרבחצ'ה קלעו 46 נקודות במחצית הראשונה לעומת 27 במחצית השנייה, וויד בולדווין היה עם 2/14 מהשדה וסקוטי ווילבקין היה השחקן הטוב ביותר על הפרקט, אבל הוא גם זה שהחטיא זריקת עונשין קריטית שהשאירה למכבי יתרון נקודה בדקה האחרונה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. תודה רבה עמיחי
    אתה הנכס הגדול של האתר ביחד עם מנחם, אני לא צוחק.
    תודה רבה שאתה ממשיך לדווח על מכבי. אני לא תמיד מגיב אבל אני קורא כל מה שאתה מפרסם.
    מנחם בחר נכון בעורך הראשי של הופס ישראל.
    אין כמוך.
    מקווה שלא ארדם הפעם ואראה את המשחק אתכם או לפחות חלק ממנו.

      1. כן אני פה
        לא אעשה את אותה הטעות של השכם בבוקר לראות סנטרים עושים עבירות על המרפק של יאניס.

  2. מצוין.
    רק לחדד, השינוי במעמד הקבוצה הטורקית היה לאחר "האיחוד" בין אולקרספור ופנרבחצ'ה, שהביא איתו גם את אוהדי הקבוצה מהכדורגל, אבל בעיקר שם אותם בקטגוריה כלכלית אחרת לגמרי.

    1. תודה שחר.
      אתה כמובן צודק, אבל מבחינת יחסי הכוחות בין הקבוצות זה לא השפיע מיד. ב-2013 פנרבחצ'ה כבר הביאו פרויקט גלאקטיקוס עם בו מקאלב, רומיין סאטו, בויאן בוגדנוביץ', דיוויד אנדרסן ומייק באטיסט, חמישייה של כוכבים גדולים במונחי יורוליג, ונכשלו לחלוטין, ורק בעונה השנייה של ז'ליקו ב-2015 הם החלו להיות כוח משמעותי בצמרת המפעל.

    1. ים מדר שחקן יורוליג לכל דבר ועניין, ישחק בקבוצה שתשלם לו חצי אגורה יותר. אחרי התצוגה המבישה של יובל זוסמן בביקורו הראשון במדי אלבה ברלין, ראינו שאין דבר כזה שנקרא סנטימנטים.

  3. המשחק אבוד
    הבור גדול מדיי למידות של מכבי.
    פשוט חבל שאין להם תשובה לחילופים. ניטחנים גם מבחוץ וגם מבפנים.

  4. כשרואים מה נהיה מלגיון הזרים של מכבי קצת מעליבה המנטרהשל דון שימון כל שחקן חולם לשחק במכבי….
    ובכן מכבי הרסה את התחרוץ בארץ קנתה שחקנים כדי ליבשם
    על הספסל שלא יאימו על מעמדה .
    ובכן עברו כמה שנים מאז יותר משלושים שנה ,והתוצאה מרמה מובילה באירופה הכדורסל הישראלי הפך להיות בדיחה מעליבה, השחקנים הטובים באמת עוזבים לאירופה,כי בארץ אין להם מקום .
    קטש מנסה,אך לא תלוי בו מצב הכדורסל בארץ נחרץ מזמן.
    ים מדר עשהאת הדבר הכי נכון שאפשר ,וזוכה לפירות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט