בדרך למטה / Stockton2Malone 

לפני כמה ימים בפודקאסט הכדור הכתום "חילקו" תארי רבע עונה. כידוע, אחד התארים – השחקן המשתפר של העונה. אז עלה לי הרעיון "לחלק פרסים" לשחקנים הצעירים (כולם עד גיל 25) שכרגע הולכים אחורה במשחק שלהם. בשביל חלק מהם, גם אם הנתונים הסטטיסטיים לא משתנים, עצם עמידה במקום מציין כיוון שלילי. הדירוג כאן אישי, מתבסס גם על הנתונים הסטטיסטיים (בעיקר מ- https://www.basketball-reference.com/) אבל גם מהתרשמות סובייקטיבית. מי שלא אוהב, תתלוננו לעמיחי … 

מגיש הפרס בן סימונס, בשלושה מהפינה. 

ראויים לציון, אך לא נכנסו

  • אוון מובלי, בצורה יבשה אוון מציג בינתיים עונה סבירה, עם ירידה קטנה של 0.2 נקודות למשחק (מ-16.2 עונה שעברה ל-16 נקודות למשחק ב-21 משחקים שהוא שיחק). האכזבה כאן בגלל ההתפתחות שרואים אצל סקוטי בארנס, חבר שלו לעונת הרוקי שקפץ משמעותית בכל הפרמטרים:  נקודות (מ-15.3 ל-19.8 (!!)), ריבאונדים, אסיסטים, אחוזים ל-3 (אוון לא רק שלא עלה אלא ירד באחוזים ל-3 ל-20% החלשים). 

למה לא נכנס לרשימה המכובדת? יש כאן כמה סיבות מקלות: קליבלנד, לעומת טורונטו, מכוונת גבוה ומראש מייצרת אווירה פחות אופטימלית להתפתחות שחקן צעיר (מהסיבה הזו אני למשל בטוח שבינתיים לצ'ט הולמגרן מגיע לקבל ROY עם כל הפריקיות של החייזר הצרפתי. להיות רוקי בקבוצה שרוצה פלייאוף הרבה יותר קשה, כשעל על כל טעות מורידים אותך לספסל או לא יתנו לך לסיים משחק צמוד, כי פשוט אין לך את הניסיון הדרוש. תשאלו את דני אבדיה…). מובלי רביעי מבחינת Usage rate עם 20% שימוש ורק חמישי במספר זריקות מהשדה במשחק. בהיותו שחקן פנים עם שני גאנרים כמו גארלנד ומיטצל שלוקחים ביחד 36 זריקות, בהחלט קשה להתבלט. 

  • דסמונד ביין ספוילר, דסמונד הוא לא הנציג היחיד של ממפיס גריזליס בכתבה. אז ממוצע הנקודות עלה מ-21.5 ל-24.6 נקודות למשחק, אבל נראה שזה בא עם קנס גדול ביעילות. אחוזי קליעה מכל הטווחים ירדו באופן ניכר והקבוצה נראית בכללי … זוועה.   

למה לא נכנס לרשימה המכובדת? ממפיס עוברת עונה מסויטת, ג'ה מורחק, סטיבן אדאמס וברנדון קלארק כנראה לא ישחקו העונה, סגל לא מאוזן (לא הביאו מחליף לדילון ברוקס שעם כל החסרונות שלו, היה הסטופר ההגנתי של הקבוצה, שחקן שלוקח לשמור את הכוכב של היריבה). בנוסף להכול מרקוס סמארט נפצע ונעדר כבר כמה שבועות. 

  •  ד'אנדרה אייטון 

השחקן הכי מעצבן ברשימה כאן. בחירה ראשונה בדראפט של 2018, מעל לוקה דונצ'יץ', עד לא מזמן לא נחשב לבחירה כושלת כל כך. 99% מהצחוקים היו מופנים לוולדה דיבאץ' שבחר את מרווין באגלי. באיזשהו שלב ב-2021 היה נראה שהבחירה בו אולי תהיה דומה לבחירה בהאקים אולג'וון מעל מייקל ג'ורדן ב-1983. (כן, קצת נסחפתי, שקודם דונצ'יץ' ואייטון יוכיחו שראוי שהשם שלהם ייכתב ליד MJ והאקים) נכון שיוסטון פסחו על השחקן הטוב בהיסטוריה, אך עדיין בחרו בשחקן על. 

ב-2021 אייטון היה שחקן שלישי בטיבו בקבוצה שהגיעה לגמר, הראה ניצוצות של שחקן מצוין גם בהתקפה וגם בהגנה. 

או קיי, מאז עברו שנתיים … לפיניקס נמאס וד'אנדרה מצא את עצמו בפורטלנד המתחדשת. כרגע ממוצע הנקודות ירד מ-18 ל-12.9 למשחק (מה…???) עם Usage rate הכי נמוך בקריירה (ירידה חדה אל מתחת ל-17%). נתונים מתקדמים אחרים, כמו Def/Off Win Share גם חווים ירידה דרסטית. 

למה לא נכנס לרשימה המכובדת? מהמשחקים של פורטלנד שראיתי עד עכשיו, נוצר רושם שזו הקבוצה הכי מבולבלת בליגה. כלומר היא לא סתם גרועה כמו דטרויט, היא מבולבלת. במצב כזה, שחקן גבוה יסבול מזה יותר מגארד סקורר למשל (אנפרני סיימונס יעשה את הנקודות שלו בכל מקרה) בהנחה שצ'ונסי בילאפס איכשהו יצדיק את הקרדיט שניתן לו, השחקנים יבינו קצת יותר לאן לנוע ומה לעשות עם הכדור, אייטון יתחיל סוף סוף לקבל כדורים נורמליים ויצבור ביטחון. 

ובכן, 

מועמדים

  1. ג'ארן ג'קסון ג'וניור 

אליפות העולם לא כל כך מוצלחת, ממשיכה לתוך עונה עוד פחות מוצלחת. ממפיס בתחתית הליגה, וג'ארן יחד עם דסמונד ביין לא מצליחים להוביל את הקבוצה לכיוון כדורסל חיובי. 

ממוצע הנקודות עלה אמנם ב1.3 נקודות למשחק וכרגע נושק לשיא קריירה של 20 נקודות למשחק, אבל זה בא על חשבון ירידה ביעילות הזריקות, העונה ג'ארן זורק בינתיים 2.7 זריקות יותר. 

נתון אחר מאכזב עוד יותר – כדורים חוזרים. כבר ראינו סימנים של החולשה הזו באליפות העולם, בו נבחרות הרבה פחות מוכשרות מארה"ב טחנו אותם בתוך הצבע. בהיעדרו של סטיבן אדאמס, כאשר מי שמשחק בעמדת הסנטר, ביסמאק ביומבו החביב, אפשר היה לצפות עליה במס' הכדורים החוזרים שג'ארן ייקח כל משחק. במציאות, קרה הדבר ההפוך – בינתיים, הוא לוקח רק 5.8 כדורים חוזרים במשחק, ממפיס גריזליס ממוקמת במקום 25 בכדורים החוזרים בליגה (מקום 2 בעונה שעברה!) 

בוודאי קיימות סיבות אובייקטיביות לדשדוש הזה: אליפות העולם שלא נתנה זמן לנוח ולעבוד על שיפור אלמנטים במשחק, השעיה של ג'ה מורנט שגרמה להגנות להתרכז בו. הן עדיין לא מסבירות את הירידה במדדים הגנתיים. 

2. ג'ורדן פול

כן  חייבים להזכיר אותו … 

מתחילת העונה, ג'ורדן "מככב" כמעט בכל כתבה של וושינגטון, כולל כאן באתר, כאן או כאן. עוד לפני תחילת העונה, היה ברור שפול לא מתאים להיות שחקן מספר אחד (או שניים) בקבוצת NBA. היה ברור גם שהוא יגרום לוושינגטון להפסיד הרבה משחקים ולהיראות כבדיחה (אני כתבתי על כך בפרוויו, אבל זו ממש לא חכמה, כולם חשבו ככה). יחד עם זאת, כמעט כל ההערכות היו שפול הולך לקלוע כ-30 נקודות למשחק והיו ששמו אותו כאחד המועמדים לקלע המוביל בליגה. לא חושב שמישהו ציפה להתרסקות הזו – ירידה של כמעט 4 נקודות במשחק, ירידה בכמות הדקות (!), דבר מוזר ביותר (אם אתה בן אדם נורמלי ולא ראית משחקים של וושינגטון, אז אתה אמור להיות מאוד מופתע, שנה שעברה ג'ורדן פול עלה מהספסל ושיחק 30 דקות, השנה הוא השתדרג לשחקן חמישיה ומנהיג הקבוצה, סוג של… והוא משחק רק 29 דקות בממוצע), ירידה באחוזים מ-3 אל מתחת ל-30%. 

הסבר יפה לירידה כזו נתן פול פירס: הרבה יותר קשה להתבלט ולקלוע כאשר כל תשומת לב של היריבה מרוכזת בך (ולא בסטף). הסבר הגיוני אך לא מסביר את הכול, למשל את איבודי הכדור המטומטמים של פול, כמו בתבוסה האחרונה נגד פילי למשל – כאן הוא עשה צעדים בלי להתחיל לכדרר (מהלך בשנייה 36), זה לא אמור לקרות לשחקן מקצועי! 

3. ג'וש גידי

שחקן הכי צעיר ברשימה כאן, חווה בעיקר ירידה בקליעה, בכל הטווחים. בזמן שאחוזים ל-3 מדשדשים סביב 32% (ממוצע ליגה סביב 35-36%), אבל הירידה החדה קרתה באחוזים ל-2 נקודות (כרגע 44%). הרבה בגלל זה, ממוצע הנקודות כרגע 11.7 למשחק, הממוצע הנמוך ביותר בקריירה. פרמטרים אחרים, כמו אסיסטים וריבאונדים, גם בירידה. 

OKC מנסה לשחק עם ריווח מקסימלי וחוסר התחשבות כללית בדוגמות של הכדורסל – אין עמדות, כולם בחוץ (כולל צ'ט), כולם מנסים לקלוע וכולם מנסים לחדור, קבוצה עם כדורסל אולי הכי מהנה לצפייה. בגלל שאין עמדות, אז קשה להגיד באיזו עמדה ג'וש משחק – הוא רכז? הוא קלעי ליד SGA (כנראה שלא)? הוא שחקן כנף שעוזר בניהול משחק כמו שדני עושה?

כבר ראינו, בחלק מהמשחקים הקבוצות היריבות התחילו להמר על גידי ולעזוב אותו לבד לטובת התרכזות ב-SGA והאוסטרלי לא העניש אותם. ממש רואים איך נותנים לו שני מטר והוא מהסס. 

בצד של ההסברים, יש לזכור שג'וש הוא עוד שחקן שפספס את המנוחה בקיץ לטובת אליפות העולם. עניינים אישיים, כמו תיק "עומר אצילי" (מישהו אגב בעניינים, מה קורה שם?) בוודאי לא מוסיפים למצב הרוח שלו.

4. זאיון וויליאמסון

זה דיי עצוב, אבל גם אחרי 4 שנים, אי אפשר לדעת לאן מתפתחת קריירה של בחירה ראשונה בדראפט של 2019. יש לציין, זאיון וויליאמסון עומד באותה שורה עם לברון וומבי כבחירות דראפט שלא היו לגביהם מחלוקות. 

אז עברו 4 שנים, הכישרון עדיין שם, הנתונים הפיזיים קיימים אבל איכשהו זה לא מתרומם. נעזוב כרגע את השמועות לגבי הרגלי אכילה, נראה מה קורה על המגרש. אז בשנה שעברה זאיון אמנם שיחק רק 29 משחקים, אבל הראה בהם דומיננטיות עצומה שהזכירה לעיתים את שאק או יאניס. למרות שאין לו מגוון תנועות מי יודע כמה, השילוב של כוח וזריזות אפשר לו להגיע לטבעת מתי שהוא רצה. בעונה שעברה, פליקנס היו במשך כמה שבועות מובילי המערב וזה היה הרבה בזכותו.

השנה זאיון שיחק בינתיים 20 משחקים (שיישאר בריא, טפו טפו) ,בהם קלע 22.9 נקודות למשחק, 3.1 נקודות פחות מאשר בעונה הקודמת. האחוזים מהשדה עדיין גבוהים, אך הוא זורק כמעט זריקה אחת פחות במשחק וגם הולך פחות לקו. בנוסף, ישנה ירידה בקליטת כדורים חוזרים. 

המשחק הכי זכור ומייצג לדעתי הוא חצי גמר הגביע (טוב, נו, משחק In season tournament). זה נכון שכל הקבוצה תפסה יום זוועה, אבל זאיון נראה איך נאמר בעדינות … כבד ולא בעדינות שמן אחושרמוטה! זה בלט במיוחד מול לברון בן 39 שרץ למתפרצות כאילו הוא רוקי בזמן שזאיון ספר כמה סופגניות הוא צריך להוריד בשביל להיות מסוגל לרדת להגנה בזמן (חנוכה שמח לכולם)

תודה שקראתם, אם תהיה הענות לפוסט, נעשה מעקב לחברה בהמשך העונה. 

כמו כל הפוסטים שלי, גם פוסט זה מוקדש לבת שלי מיכל, ז"ל. 

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. תודה סטוטקון\מלון
    אחלה רשימה נוראית.😊😊😊
    רשימה שחורה ודוחה.
    לא עצוב על זיון, העגל הזה מעוניין בכסף,המבורגרים ובחורות במיטה בלי קנדום.
    אייטון הוא עגל לתפארת העגלים(אהבל רציני)
    סימנס כל כך מניוק, שאין כבר רשימה שיכולה להכיל אותו.
    הול אף שיים ופו

  2. רעיון נהדר. תודה.
    אני הייתי מוסיף לראויים לאיזכור גם את קיגן מארי שבעונתו השנייה עד כה ירד באופן דרסטי באחוזים משלוש, שהם הטיקט שלו.
    הייתי מכניס לרשימה הסופית את קייד קאניגהם, שאמנם קולע ומוסר יותר מהשנה הראשונה או מהשנייה (ששיחק בה 12 משחקים בלבד), אבל היעילות הנמוכה נשארת בעודה, ועוד חמור מכך, הקבוצה שהיא כבר ממש שלו בעונתו השלישית, לא מתקדמת ונשארת כושלת ממש כמו באותו זמן שהוא נבחר בדראפט במקום הראשון.
    הציפיות ממנו עצומות, הוא הנושא באחריות על הקבוצה והוא לא הזיז אותה סנטימטר קדימה מהרגע שהוא נבחר.
    לךךךךךךךךךךךך

  3. ג'ורדן פול מעולה.
    עושה בדיוק את מה שמצפים ממנו
    מחשל את הקבוצה ,כמו רחבעם :
    אבי ייסר אתכם בשוטים ואני אייסר
    אתכם בעקרבים .
    בינתיים וושינגטון מוכיחים
    בגרות ואף אחד לא חתך לפול
    את הצואר בינתיים.
    פול הוא לא רק אגואיסט גם טיפש
    וגם לא יודע להגן ,אך בהתקפה
    לפעמים ניתן למצוא אותו מוסר
    מה שמוכיח שאין שלמות
    אפילו אדיוט מושלם לא קיים
    אולי כדי להגיע לשלמות צריך לשלב את הראיונות של לברון
    עם יכולת המשחק של פול.
    בכל מקרה במגרש הוא לוקח בענק .
    הדרך לעבוד איתו היא לשמור אותו במקרר…
    ולהגיש יחד עם מלח שזורים על הפצעים טרי….

  4. אייטון ראינו במהלך השנים שאין לו אופי של אלפא. הוא היה מעונייןנרק בחוזה מקס וקיבל אותו. כל השאר זה בונוס. אלפא זה לא רק יכולת זה גם רצון להשתלט על הקבוצה. לאייטון אין את זה.

    גורדן פול הוא אלפא אבל הוא בלי יכולות. בלי סטף החיים קשים. פול הוא שחקן של הטעייה אחת אין אן אאוט זה כל מה שהוא עושה. הוא פורח בקליר פאת של הליגה. הוא קונוס בהגנה רך בהתקפה וטיפש כמו נעל ולא שמע על מסירה. הדבר היחיד שמעניין אותו זה החוזה מקס הבא וצריך בשביל זה סטט.
    זו צריכה להיות הגישה של דני, לא מעניין הנצחונות ולא האחוז רק לזרוק הרבה ושיראו בסטט הרבה נק.

    לגידי אין קליעה וכנראה גם לא תהיה ברמה טובה אבל הוא מאד צעיר בניגוד לשאר שברשימה.

    ציון הוא כמו גורדן פול אין לו יכולות. הוא נראה נוצץ בקליר פאת ומסיים טוב ליד הטבעת כי אין הגנות ומקבל שריקות אוויר אבל שמסתכלים מעבר לבוקס סקור מבינים שאין לו כושר הוא פציע אין לו כדרור אין לו קליעה הוא מאד חלש בליצור לעצמו והוא טיפש כמו גורדן פול והוא גם קיבל כבר את הברינקס ומחפש סטט לברינקס הבא. הוא נראה טוב בליגה של קרקס עם 150 נק למשחק ובלי הגנות בליגה בזאת תזכרו בן סימונס היה עם 19 נק למשחק ממוצע כמעט טריפל דאבל ויותר יעיל בפלייאוף ממייקל קובי ולברון אמיתי.
    תביאו את ציון ליורוליג יראה כמו סופו ויבוסלה במקרה הטוב. ויבוסלה קולע טוב ממנו שיפר את הקליעה 😉

    דזמונד ביין מבין שהחיים בלי גה לא קלים יש הבדל בין להיות מס 2 לבין להיות מס 1 שמתרכזים בך.

    1. צודק לגבי אייטון, הרבה יכולת ומעט אופי.
      טועה לגבי ציון – יש לו קליעה, חדירה לסל, התמצאות מצוינת, שליטה בכדור.
      יש לו בעיית גישה, כושר והשמנה. כל מה שמסביב למשחק.
      כשהוא משחק הוא מיני שאק. באירופה הוא היה מחסל את הליג, היו ממציאים חוקים נגדו.

      1. למה, איפה טועה? לגבי קליעה, יכול להיות שיש לו, הוא לא זורק כמעט מבחוץ, הולכים נגדו אחורה והוא כמעט תמיד מעדיף למסור או להיכנס פנימה. זה לא אומר שהוא גרוע, עדיין יעשה את הנקודות שלו.
        הנקודה שלי אחרת – בגלל הכושר הירוד, הוא לא מחזיק משחק שלם, אין לו כושר לזרוק 20 פעם למשחק, רק 15 (בערך)
        ברור שהוא שחקן סופר מוכשר ועדיין מעל לממוצע בליגה.

  5. אני לא בטוח לגבי ציון. בהסתכלות אחורה על המספרים שלו כאשר הוא משחק יש די יציבות. אפשר לבוא בטענות למה אין שיפור אישי, אבל אם עכשיו הוא בקבוצה מנצחת, ואם הוא יגמור עונה שלימה בלי להיפצע ובלי לעלות במשקל, זה יהיה וואחד שיפור בשבילו, אחרי שחשבנו שהוא אבד לכיוון של השמנת יתר ויציאה מהמשחק בכלל.

  6. תודה סטוקטון, טור עם נושא נהדר.
    סקוטי בארנס די מג'עג'ע, חשבתי שהוא יהיה יותר טוב אחרי עונת הרוקי שלו.
    כל השמות שהעלית נכונים ומתאימים בהחלט.
    ג'ורדן פול בהחלט בטופ של הטופ ברשימה הזאת. הבחור פשוט שחקן שכונתי, היה יכול לשחק מול החברים של שמעון, התמנון, לאורי והשלישי ששכחתי את שמו.
    אייטון גם מאוד מאכזב, שחקן עם יכולת מאוד גבוהה שלא מוציא מעצמו כלום. צריך להיות מס' 2 בקונטנדרית ובמקום זה הוא מס' 4 בדטרויט ?!

  7. מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק

    טוב שלא הכנסת את מובלי לרשימה .
    .קליבלנד זו קבוצה של שני גארדים שקיבלו כמה עוזרים טובים. העוזרים הם שחקנים טובים מאוד שבקליבלנד עשו מהם רול פליירס.
    הקבוצה צריכה להפטר ממיצל ההבאה שלו והמחיר הכבד ששולם עליו היה טעות גדולה.

  8. האווי לאסוף

    חשבתי לרגע שאולי הסיטואציה של ג'ורדן פול היא כמו של גובר, הגעה לקבוצה חדשה וקושי להשתלב בשנה הראשונה. אבל אז נזכרתי שווש זו בכלל לא קבוצה, כך שההשוואה נפסלת מראש.
    תודה רבה סטוק2

כתיבת תגובה