חג מתן תודה – לקראת משחקי חג ההודיה ב-NFL / פריים-טיים זק

חג מתן תודה – לקראת משחקי חג ההודיה ב-NFL / פריים-טיים זק

חג ההודיה נחגג בארה"ב מזה 234 שנה, ומציין למעשה מערכת יחסים של כפיות טובה וניצול. החג מתייחס לאירוע שקרה בשנת 1621 באזור פלימות הנמצא במסצ'וסטס של היום. המהגרים האנגלים הראשונים שהגיעו לצפון אמריקה על הספינה מייפלאואר בדצמבר 1620 לא הצליחו להסתגל לתנאים הקשים על החוף, והגידולים שהביאו איתם מאנגליה (בעיקר חיטה ואפונה) לא נקלטו בקרקע של הארץ החדשה. האינדיאנים של שבט פטוקסט, תושבי המקום, ריחמו על הלבנים האומללים ולימדו אותם לגדל תירס ודלעת וכן לצוד עופות מקומיים, בהם גם תרנגולי הודו. לאחר שנה קשה, הצליחו האנגלים בסתיו 1621 לגדל יבול שופע ולאות תודה ערכו מסיבת ענק, בשיתוף האינדיאנים טובי הלב, לחגוג את ההישג ואת יציאת המושבה הקטנה מכלל סכנה. המסיבה הזו נותרה אירוע חד פעמי וסיפור עם אמריקאי במשך כמעט 170 שנה עד אשר הכריז עליו הנשיא ג'ורג' וושינגטון ב-1789 כחג לאומי אמריקאי והוא נחגג מאז מדי שנה בחודש נובמבר. ומה היה גורלם של אנשי שבט הפטוקסט? כולם מתו תוך שנים ספורות, בעיקר ממגיפות שהביאו איתם המתיישבים החדשים שתפסו את מקומם.

המסורת של משחקי פוטבול בחג ההודיה (אשר מתקיים ביום חמישי הרביעי של חודש נובמבר) החלו כבר בשנת 1934 בדטרויט, אשר מארחת מאז בכל שנה (עם הפסקה רק בימי מלחמת העולם השנייה) משחק של הליונס ביום זה. ב-1966 הצטרפה גם דאלאס למסורת ומאז נערכים בחג ההודיה 3 משחקי NFL, כשמיקום המשחק השלישי משתנה כל שנה. הפעם, חוץ מהמשחקים הקבועים בדטרויט (מול גרין ביי) ודאלאס (מול וושינגטון), יתקיים משחקים גם בסיאטל (מול הניינרס) כחלק מהמחזור ה-12 של העונה. לראשונה אי פעם יתקיים משחק NFL גם ב"יום שישי השחור" (Black Friday) בניו יורק בו יארחו הג'טס את מיאמי.

להלן סקירה לקראת משחקי חג ההודיה. כל שעות המשחקים המצוינות הן לפי שעון ישראל.

דטרויט ליונס (8- 2) – גרין ביי פאקרס (4- 6), דטרויט, חמישי 19:30

הליונס חילצו בקושי ניצחון בקאמבק של הדקות האחרונות על הברס החלשים, ולא נראו כמו מועמדים לאליפות בשום שלב של המשחק. ג'ארד גוף אמנם מסר ל-2 ט"ד אבל נחטף 3 פעמים. חבורת התופסים שלו, בראשות אמון-רא סט. בראון לא תפקדה ואלמלא משחק אוויר טוב של הרצים מונטגומרי וגיבס, המצב היה נראה רע עוד יותר. גם ההגנה ספגה 26 נקודות מהתקפת שיקגו המקרטעת ונראתה חדירה ביחוד מול משחק הקרקע של ג'סטין פילדס וחבריו שצברו 183 יארד (104 מהם של פילדס בעצמו). גרין ביי של השנה לא טובה בהרבה משיקגו, אבל אם דטרויט רוצה לשמור על המקום הגבוה בצמרת (היא מחזיקה לבדה כרגע במאזן השני ב-NFC, אחרי פילדלפיה), היא תצטרך להשתפר בדחיפות בשני צידי המגרש.

גרין ביי השיגו השבוע ניצחון נאה על הצ'רג'רס אבל זה כמובן לא יציל את העונה שלהם. ההימור על ג'ורדן לאב הולך ומתברר כטעות (פחות מ-60% השלמה, 16 ט"ד מול 10 חטיפות, רייטינג 84) ולא מן הנמנע שבתחילת שנה הבאה נראה ק"ב אחר מאחורי קו ההתקפה. לא מסייעת ללאב העובדה שמשחק הריצה לא מספיק טוב (מקום 21, 102 יארד למשחק) וגם שרמת המשחק של התופסים בינונית ובעיקר לא יציבה. ההגנה טובה יותר וסופגת רק 20 נקודות למשחק (מקום 10) כך שהדרך של הפאקרס חזרה לצמרת תעבור בשנים הבאות דרך שיפור משמעותי בסגל ההתקפה, שעדיין מתקשה להתאושש מעזיבתו של ארון רוג'רס (ועוד כמה שחקנים ותיקים) בפגרת הקיץ.

תחזית : שתי הקבוצות יגיעו עייפות אחרי משחקים קשים בשבוע קצר, ולכן הביתיות והעומק העדיף של דטרויט יהיו משמעותיים יותר מהרגיל. הגנת דטרויט תרצה להוכיח שההתבזות מול שיקגו הייתה מקרית וג'ארד גוף לא ייתן שני משחקים כה רעים בזה אחר זה. דטרויט תנצח בהפרש של 8 נקודות ותבצר עוד יותר את מעמדה בראשות ה-NFC צפון ובצמרת החטיבה. 

ג'ורדן לאב – עונה ראשונה ואחרונה כק"ב פותח? (צילום : USA Today)

דאלאס קאובויס (7- 3) – וושינגטון קומנדרס (4- 7), דאלאס, חמישי 23:30

דאלאס ניצחה בלי להתאמץ (ובהפרש גדול) את קרולינה השבוע ונראה שהם שיחקו בהילוך נמוך ושמרו כוחות למשחק של היום. פרסקוט מסר רק ל-190 יארד (עם 2 ט"ד, ללא חטיפות או סאקים), ואף אחד מכוכבי ההתקפה לא נאלץ לשאת בעומס גדול מדי, כולל הרץ המוביל טוני פולארד שנשא את הכדור רק 12 פעמים (ל-60 יארד). ההגנה השאירה את ברייס יאנג וחבריו עם 233 יארדים כוללים בלבד, כשיאנג עצמו מופל 7 פעמים, מבצע פאמבל  ונחטף. מיכה פרסונס חגג אישית עם 2.5 סאקים שהעלו את מאזנו העונה ל-10 (מקום 7 בליגה). דאלאס תמיד טובה מול הקבוצות החלשות אך יכולתה מול צמרת הליגה עומדת בסימן שאלה גדול. היא נמצאת 2 משחקים מאחרי פילדלפיה בבית ה-NFC מזרח וכנראה תסתפק שוב בתואר "קבוצת הווילד-קארד הטובה ביותר".

וושינגטון הצליחה להפסיד השבוע בהפרש דו ספרתי לג'יאנטס החלשים ונראה שהם ויתרו באופן רשמי על העונה, בוודאי לאחר שוויתרו על שני הפאס-ראשרים המובילים שלהם בטרייד דדליין. נקודת האור היחידה של העונה היא יכולת המשחק של הק"ב הצעיר סאם האוול, שלא ציפו ממנו ליותר מדי אך הוא ענה עם 275 יארד למשחק ב-67% השלמה, 18 ט"ד ורייטינג 89. הוא נחטף עדיין יותר מדי (3 פעמים השבוע, 12 סה"כ) אך אם ימשיך להתקדם ולהשתפר ייתכן שהקבוצה מצאה בסיבוב ה-5 של דראפט 2022 ק"ב פותח להרבה שנים. הקבוצה צריכה לשפר את קו ההתקפה (האוול הופל 51 פעמים עד כה!) ואת משחק הריצה כדי לאפשר לו להבשיל ולהוליך את הקבוצה להישגים בשנים הבאות (אך לא השנה…).

תחזית : כבר אמרנו שדאלאס טובה מול הקבוצות החלשות של הליגה והקומנדרס של השנה בהחלט נכללים בחבורה הזו. פרסקוט, שלא יילחץ ע"י קו ההגנה החסר של וושינגטון, יוכל לייצר הרבה יארדים באוויר ולהפעיל את חבורת הרצים העמוקה והמגוונת שלו. האוול יעשה כמיטב יכולתו אך פרסונס וחבריו יאמללו את חייו והוא יבלה חלק גדול מהמשחק על גבו. דאלאס ינצחו בהפרש של 13 נקודות וימשיכו בניסיון חסר הסיכוי להשיג את האיגלס בראשות הבית.

סיאטל סיהוקס (6- 4)– סן פרנסיסקו פורטי-ניינרס (7- 3), סיאטל, הלילה בין חמישי לשישי 03:20

סיאטל הפסידה השבוע במשחק צמוד לראמס ואיבדה את ראשות בית ה-NFC מערב שעברה (ככל הנראה עד לסיום העונה…) ליריבתם השבוע – סן פרנסיסקו. ג'ינו סמית היה סביר והפיק 233 יארדים וט"ד (ללא חטיפות) ודי-קיי מטקלף היה מצוין עם 94 יארד אבל כשהקבוצה משיגה רק 68 יארדים על הקרקע ב-21 נסיונות, ההתקפה הופכת לחד מימדית וקל יותר ליריבה ללחוץ על הק"ב (2 סאקים של הראמס) והתופסים שלו. בממוצע, משיגים הסיהוקס רק 96 יארדים על הקרקע למשחק (מקום 25 בליגה). ההגנה סופגת 22 נקודות למשחק (מקום 19) ולמרות שבד"כ לא היא זו שמפסידה את המשחק, היא לא משאירה מרווח ביטחון לימים פחות טובים של ההתקפה. הקבוצה תגיע כנראה לפלייאוף דרך הווילד קארד אך צריכה להשתפר כדי לא לעוף בסיבוב הראשון, כמו בשנה שעברה.

הניינרס ניצחו באופן מרשים את הבאקנירס השבוע ונראה ששמו את רצף שלושת ההפסדים הרחק מאחוריהם. ברוק פרדי היה מצוין עם 333 יארד ב-84% (!)השלמה, 3 ט"ד ללא חטיפות כשברנדון איוק (156 יארד) נושא במירב הנטל. לאור זאת כריסטיאן מקאפרי יכול היה להסתפק ב-83 יארדים כוללים "בלבד" ולא לאבד כוחות. ההגנה כמובן עשתה את שלה כשהגבילה את טאמפה ביי ל-14 נקודות, והם כרגע במקום הראשון בליגה עם ספיגה של 15.7 נקודות בממוצע. ההגנה מצוינת נגד הריצה אך פחות טובה כנגד המסירה ובמפתיע לא מצליחה להגיע מספיק לק"ב היריב (2.7 פעמים במשחק, מקום 15) – כדי לשפר זאת הם הביאו את צ'ייס יאנג מוושינגטון שהשיג סאק ראשון השבוע מול מייפילד. ניצחון הלילה יבצר את מקומם של הניינרס בראשות בית המערב וכנראה יבטיח להם ביתיות בשבוע הווילד-קארד.

תחזית : הניינרס בכושר נפלא ולא נראה שסיאטל מסוגלים לעצור אותם – אפילו לא בבית. הגנת סן פרנסיסקו תבטל לגמרי את משחק הריצה הבינוני של סיאטל. ג'ינו סמית יצטרך לנסות לנצח לבדו – והוא לא מספיק טוב לעשות זאת מול הניינרס החזקים. ברוק פרדי חזר לכושר מטורף (רייטינג 158 מול טאמפה!) והתופסים שלו יחתכו בקלות את הגנת הסיהוקס, כשמקאפרי יהיה שם לעזור ולעשות את הקסמים שלו כשצריך. הניינרס ינצחו בקלות בהפרש של 10 נקודות וישאירו לשחקני ומאמני סיאטל הרבה חומר למחשבה לקראת הפלייאוף.

מקאפרי ואיוק – הסופרסטארים של התקפת הניינרס (צילום : PFF)

ניו יורק ג'טס (4- 6) – מיאמי דולפינס (7- 3), ניו יורק, שישי 22:00

התקפת הג'טס לא ממש הייתה על המגרש בתבוסה לבילס בשבוע שעבר. זאק ווילסון היה גרוע והוחלף, משחק הריצה שוב השיג רק 63 יארדים, התופס המוביל היה הרץ בריס הול והקבוצה צברה בסה"כ רק 195 יארדים ו-6 נקודות. במצב כזה אפילו ההגנה המצוינת התפרקה ונתנה לג'וש אלן אפשרות להפגין את יכולתו ולנצח בקלות – בניגוד גמור למהלך המשחק הקודם בין הקבוצות (במחזור הפתיחה) שהסתיים בניצחון מפתיע של הג'טס. כל תקווה שהייתה בקבוצה לריצה מפתיעה לפלייאוף אבדה לאחר רצף 3 ההפסדים האחרונים (בהם צברה הקבוצה 24 נקודות ביחד!). ההנהלה וצוות האימון יכולים עכשיו להתפנות לתכנן חריש עמוק בסגל ההתקפי כדי לייצר יחידה שתהיה ראויה להגנה המעולה שנבנתה בצד הירוק של ניו יורק.

מיאמי הצליחה לנצח את לאס ווגאס השבוע, אבל ההתקפה לא הפגינה יכולת גבוהה וצברה רק 20 נקודות. אלמלא היכולת החד פעמית של טייריק היל לתפוס כל כדור שנשלח בכוון הכללי שלו (146 יארד השבוע, 1222 יארד מתחילת העונה – 200 יארד יותר מהבא אחריו) לא בטוח שהקבוצה הייתה יוצאת מנצחת. משחק הריצה בראשות מוסטרט היה סביר אך לא יותר מכך (פחות מ-100 יארד קבוצתיים על הקרקע) ואף אחד מהתופסים האחרים לא התעלה. למזלה של מיאמי ההגנה המושמצת, שנראית הרבה יותר טוב מאז שג'יילן ראמזי נכנס להרכב, ניצחה את המשחק עם 3 חטיפות (2 של ראמזי), 2 סאקים ועצירה מוחלטת של משחק הריצה של הריידרס. אם ההגנה תמשיך לשחק טוב וההתקפה תחזור לכושר של תחילת העונה, מיאמי יכולה להגיע רחוק.

תחזית : ההגנה המשתפרת של מיאמי תעצור ללא קושי את ההתקפה הקורסת של הג'טס, בין אם הק"ב יהיה ווילסון או (ככל הנראה) מחליפו, טים בויל. ההגנה המצוינת של ניו יורק תקשה על טאגווילואה אבל לא תצליח לעצור לחלוטין את היל, והיכולת הבינונית שלה מול הריצה יאפשר למוסטרט להשיג הרבה יארדים על הקרקע. מיאמי תנצח בהפרש של 12 נקודות ותשמור על מקומה בראשות בית ה-AFC מזרח.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. תודה על הסיקור,
    .
    צודק אור, כל המשחקים חד צדדיים. כמובן שאני גיבן סנדיי וכו' אבל הליגה בשלב הזה של השנה כבר מחולקת לקבוצות שיעשו פלייאוף לכאלו שלא והשנה יותר מכל שנה, הפער בין שתי אלו גדול משנים קודמות ו"מעמד הביניים" שמתנדנד על סף הפלייאוף שבשנים רגילות מונה חצי ליגה בערך, הוא עכשיו של חמש קבוצות אולי, כל השאר די לא בעניין כבר
    מבין ארבעת המשחקים, רק לסיהוקס יש סיכוי לנצל את החולשה של הניינרס בקו האחורי ולהפתיע אבל עם כל הכבוד להגנה שלהם, לא ברור איך הם יסתדרו מול ההתקפה הורסטילית של סן פראנסיסקו
    .
    כמו שכתבת, לראשונה יש 4 משחקים ולא שלושה והולך להיות כיף. מצד שני זה אומר גם שיש 8 קבוצות שלא הספיקו לנוח מהמשחק ביום ראשון, מקווה מאוד שלא נראה יותר מדי פציעות

  2. ובשולי הדברים, המאזן של הניינרס עם טרנט ויליאמס 7-1 כשהמשחק היחיד שבו שיחק והפסיד היה נגד הבראונס, המשחק שבו נקע את הקרסול, כך שזה קרוב ל 7-0
    אי אפשר להפריז בהשפעה שלו על המשחק, ביכולת שלו לחסום למקאפרי ולשמור על פורדי

  3. תודה לצוות. דטרויט קצת פחות טובים לאחרונה לדעתי ויכול להיות שם משחק צמוד, כמו גם אצל סיאטל, למרות שהניינרס פייבוריטים. דאלאס ינצחו בהפרש גבוה ואני לא אופתע אם הג'טס ישיגו יותר נקודות דרך ההגנה מאשר דרך ההתקפה, מה שכמובן לא יספיק להם

  4. כל הדיבורים על אינדיאנים הזכירו לי קטע משעשע מסרט: קבוצה של אינדיאנים מגיעה למלון, מבקשת חדרים, הבחורה בדלפק אומרת להם: you need a reservation 😂🤣😂🤣😂

כתיבת תגובה

סגירת תפריט