כרוניקה של הפסד ידוע מראש / פתיבר

בתמונה ביין במשבר

בימים נוראיים אלו שקונספציות (וסליחה על השימוש במילה השחוקה) מתמוטטות אחת אחרי השנייה בהיקף ובמהירות שלא יכולנו לדמיין, מבט אחד בטבלת הstandings של הNBA, מראה כי גם על הליגה הטובה בעולם לא פסחה רוח התקופה. ובעיקר על הקונפרנס המערבי שלה.

דנבר בראש הטבלה, זה הגיוני היא האלופה המכהנת. אבל איך לעזאזל מיד אחריה מופיעה דאלאס שפספסה את הפאקינג פלייאין בעונה הקודמת, רגע וגם הטימברוולבס בצמרת?, אלה עם הפקק בצבע והכוכב שהיה מעדיף לשחק פוטבול?. יוסטון, הקבוצה שבתחזית הראלית שלה בפריוויו בהופס קיבלה 35 ניצחונות נמצאת במקום השישי המוביל ישירות לפלייאוף. סטף,קליי,דוראנט,בוקר,ביל,פול ג'ורג,קוואי, ווסטבריק והארדן, רשימת שחקנים שיכלה בתרחיש מסוים כולה להיות באולסטאר השנה מרוחה בשטח ההפקר האזורי בין מקומות 9-11.

אולם, עניי עירי קודמי, ויש שורה אחת במאזנים העונתיים שהייתי רוצה להתמקד בה בפוסט זה ולפחות בעיני מהווה עד כה את הפתעת העונה. שירים את ידו מי שחשב שאחרי כמעט חודש של משחקים ממפיס גריזליז תהיה הקבוצה הגרועה במערב. נכון מאוד, הקבוצה שסיימה בשנתיים האחרונות במקום השני בקונפרנס נמצאת היום במקום האחרון בליגה. מאזן 2-9, אחוזי ניצחונות נמוכים מאחוזי שומן של גבינה, פי שלוש פחות ניצחונות מדילן ברוקס רחמנא ליצנן.

התירוץ האינסטינקטיבי, הרובה המעשן יש שיגידו, זה מוראנט והיעדרותו. אבל האמת זה תירוץ זה גרוע. שנה שעברה מוראנט נעדר לכ20 משחקים שבהם הקבוצה הייתה די בסדר ורק מעט פחות טובה. שנה לפני זה ממפיס בלי מוראנט הייתה הקבוצה הטובה בליגה. אולי זה הפציעות של אדאמס וקלארק?, האם הם מהווים פער של 13 מקומות?. אולי זה קארמה רעה על ההפקרה חסרת האחריות של טיוס ג'ונס הגאון החמוד והנסיך למישור הכלום של וושינגטון לטובת הרכש הנוצץ מבוסטון, שמתגלה כלא כזה חכם?. אולי הקבוצה פשוט צריכה פסיכולוג.

אני לא יודע מה עובר על הקבוצה שלי, והאמת שלא היה לי לא זמן ולא חשק לראות משחקים שלמים של הקבוצה ולנסות להבין מה לא עובד. אני כן יודע שמדובר בקבוצה מאוד צעירה, שהגיל הממוצע שלה הוא 25, וככל הנראה הם לא בקיאים באירועי העבר. כדי לעזור ולנטוע קצת תקווה בלב השחקנים המתוסכלים, חשבתי לראות מה יש לדפי ההיסטוריה להגיד על פתיחות עונה נוראיות שכאלו.

ובכן, דפי ההיסטוריה ארוכים והיום כבר לא אוהבים לקרוא, אז בחרתי להסתכל על 24 העונות האחרונות, כל העונות שהתחילו אחרי לידתו של מוראנט. מסתבר שדפי ההיסטוריה גם לא כאלה נחמדים. מאז לידתו של מוראנט, היו 231 פתיחות עונה שבהם קבוצה ניצחה בין 0-4 ניצחונות מ11 המשחקים הראשונים שלהם (+-2 מהיום). ממוצע הניצחונות של קבוצות אלו בסוף העונה עומד על 30, יאוץ'.

אבל, אתם יודעים מה אומרים, יש שקרים, יש שקרים מתועבים ויש סטטיסטיקה. ובכלל החלום האמריקאי נשען על היכולת של כל אחד להשתנות ולהגשים כנגד כל הסיכויים, המספרים וההיגיון. אז למה להתעסק בדברים משעממים כמו עובדות שמעידות שעתידה של פתיחת עונה גרועה, היא עונה גרועה, כשאפשר להסתכל על סיפורים יפים. להלן חמש הקבוצות עם העונות הטובות ביותר לאחר תחילת עונה גרועה כמו של ממפיס מודל 23-24.

הסתכלתי על קבוצות שניצחו 2-3 משחקים מתוך 11 המשחקים הראשונים שלהם. מתוך קבוצות אלו בחרתי את הקבוצות עם אחוז הניצחונות הגבוה ביותר בשאר המשחקים אחרי פתיחת העונה הנוראית. אלו הם סיפוריהן:

מילווקי 01-00

1, 2, 3

11 המשחקים הראשונים של העונה: מילווקי של שנת 2000 הייתה העונה הראשונה של ה"ביג 3" הראשון של ריי אלן (לפני בוסטון וההיט, אין מה להגיד הבחור אוהב שלשות). ביחד עם סאם קאסל וגלן רובינסון. אולם כגודל הציפייה גודל האכזבה, הקבוצה של ג'ורג' קארל התחילה את העונה במאזן 3-8.

המשך העונה: לקח לצבאים בדיוק עוד משחק אחד להתאושש. הם ניצחו 23 מ30 המשחקים הבאים שלהם, את העונה הם סיימו עם מאזן 52-30, הגיעו עד לגמר המזרח והפסידו רק ב7 משחקים לסיקסרס של אייברסון במה שהייתה העונה הטובה ביותר של הצבאים מהימים העליזים של קארים-רובינסון ועד ליאניס.

לקח לדובונים שהוא ממש לא מגובה בנתונים: לפעמים עונה בנויה מרצפים, ולאו דווקא מיציבות. אם כבר רצפים אז כדאי להפסיד מלא בהתחלה ולנצח מלא אחרכך, זה מביא אותך בכושר יותר טוב לקו הסיום.

לייקרס 02-03

אימפריות נופלות

11 המשחקים הראשונים של העונה: אחרי התריפיט של 00-02 הלייקרס הגיעו שבעים ועייפים לעונת 02-03, שאקיל החמיץ את 12 המשחקים הראשונים של העונה בעקבות ניתוח בוהן, בלעדיו הקבוצה פתחה את העונה עם 3-8 מחריד לאלופה מכהנת

המשך העונה: כששאקיל חזר הקבוצה השתפרה מעט אבל לא הזכירה את האימפריה משנים עברו, את 30 המשחקים הראשונים סיימה במאזן 11-19, הגרוע ביותר שלהם זה 9 השנים. משם הלייקרס התאוששו יצאו לריצה 39-13 שהבטיחה להם מאזן של 50-32, ואת המקום החמישי בפלייאוף. מקום שהוביל אותם להפסד בחצי הגמר לאלופה שבדרך הספרס.

לקח לדובונים שהוא ממש לא מגובה בנתונים: זה הגיוני שעונה שקדמו לה הצלחות (יחסית לפרנצייז') בשנים הקודמות ויש בה פציעת כוכב תתחיל לאט ותשתפר בהמשך. זה לא מבטיח שהעונה תהיה מוצלחת

בולס 06-07

בולס וואלאס

11 המשחקים הראשונים של העונה: הבייבי בולס כבר לא כלכך בייביז, ואחרי קיץ מפוקפק של טרייד על למרכוס אולדריג' וחוזה מנופח לבן וואלס הבולס אף פתחו את העונה מפוקפק עם מאזן 3-9.

המשך העונה: הבולס התאוששו כשם שעשו מפתיחת 0-9 ב04-05 ודהרו כל הדרך למאזן 49-33 שהבטיח להם את המקום החמישי בפלייאוף. הם הדיחו בסוויפ את האלופים המכהנים מיאמי ובכך נקמו בהם על העונה שעברה אך ניגפו בפני הפיסטונס האקסית של וואלס בשישה משחקים.

לקח לדובונים שהוא ממש לא מגובה בנתונים: לפעמים רכש נוצץ עושה צרות בהתחלה ואז מוביל לשיפור הקבוצה. נאחל שממפיס יפסידו העונה לאקסית של סמארט

וויזארדס 16-17

המכשפים בימים יותר יפים

11 המשחקים הראשונים של העונה: אחרי הכישלון להגיע לפלייאוף בעונה שעברה הוויזארדס החליפו מאמן לסקוט ברוקס. חבלי הלידה ניכרו ב11 המשחקים הראשונים שבהם הוויזארדס עמדו על מאזן 3-8.

המשך העונה: אחרי 11 המשחקים הראשונים בהם בוויזארדס היו קבוצה נוראית הגיעו עוד שישה משחקים שבהם הוויזארדס היו קבוצה בינונית (50-50 כזו) שאחריהם הם נהיו קבוצה טובה ומלהיבה (וויזארדס ומלהיבה, אוקסימורון ליושבים בציון ב2023). העונה הסתיימה במאזן 49-33, הפסד בסיבוב שני צמוד ומותח מול הסלטיקס ב7 משחקים ולמעשה העונה הטובה ביותר של המכשפים מאז 1974. ברוקס הוכיח את עצמו כמאמן טוב ולא רק כבובה של כוכבים (ברוקס ומאמן טוב, משפט שלא התיישן טוב ב2023) ובראדלי ביל הוכיח את עצמו ופרץ ככוכב שתורם להצלחה הקבוצתית (בראדלי ביל והצלחה קבוצתית חח).

לקח לדובונים שהוא ממש לא מגובה בנתונים: אולי עדיף שתהיה עונה מחורבנת. כי מסתבר שעונה מוצלחת אחרי פתיחה גרועה יכולה להוביל לעוד שנים של סבל וקונספציות חדשות

לייקרס 22-23

הלייקרס תמיד ידעו למשוך כוכבים

11 המשחקים הראשונים של העונה: והנה דוגמה עדכנית. אחרי שהביאו את ווסטברוק בעונה הקודמת ופספסו את הפלייאוף היה נראה שהנה הלייקרס במסלול המהיר למרתפי הליגה וזו למעשה רק עונה שמטרתה היא שיא הנקודות של לברון. אחרי שפתחו את העונה עם 2-9 והפסידו לקבוצות לא קבוצות

המשך העונה: הלייקרס המשיכו להיות קבוצה די לא טובה (גם אם לא מחרידה כמו בפתיחה) עד לאיזור פברואר כשלברון שבר את שיא הנקודות. יום לאחר מכן הלייקרס עשו את אחד הטרייד דדליין הטובים בהיסטוריה ובנו צוות מסייע מאפס סביב לברון וAD שהביא אותם עד לגמר המערב (על חשבון ממפיס אגב).

לקח לדובונים שהוא ממש לא מגובה בנתונים: אולי מהטרייד דדליין תבוא הישועה והנקמה בלייקרס

זה נכון שלרוב מה שהיה הוא שיהיה, ולפעמים הכרוניקה של ההפסד היא צפויה וברורה מראש. אבל אפשר לראות לפחות מהדוגמאות האלו, שלפעמים יש איזה אירוע או נס קטן, שמשנה בבת אחת את איך שכולם, מהשחקנים ועד האוהדים תופסים את המציאות, ומאפשרים להם לשנות אותה לטובה גם כשהמצב נראה גרוע.

Subscribe
Notify of
26 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
אלון אמיר שפר
אלון אמיר שפר
18/11/2023 19:33:27

אופטימיות מרשימה ויש שיאמרו חסרת תקנה אבל ממפיס קבוצה סימפטית אז מאחל להם להתאושש לפחות למאזן חצוי ופלייאין

נועמיקו
נועמיקו
18/11/2023 19:49:33

תמיד אוהב לקרוא אותך פתיבר, אופטימיות באמת מרשימה, אבל באמת יש סיבות לצפות לשיפור. ובהצלחה לממפיס

Berch
18/11/2023 19:49:48

בתור אוהד פילדלפיה לדורותיה אני מזדהה עם האופטימיות חסרת התקנה…
🤣
🙏

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

אני מבין לליבך – כשהמצב בטטה מחפשים כל ניצוץ של תקווה, גם אם צריך להרחיק עד מילווקי של תחילת המילניום בשביל זה.
.
אפשר בהחלט לייחס את ההתחלה הזו לכל הגורמים שציינת – מוראנט, אדאמס וקלארק חסרים, וסמארט חדש בקבוצה. מניח שאם "תוריד" חלק דומה מהסגל של קבוצות אחרות גם הן יראו גרוע, ואז, לכאורה, צריך לקוות שכאשר כולם יחזרו המצב ישתפר.
.
אבל, לצערי, אני חושב שהבעיה היא יסודית יותר, ופחות זמנית, כך שגם שובם של השחקנים החסרים לא ישנה את המצב באופן מהותי לאורך זמן – קבוצות משוק קטן תלויות באופן מוחלט בכוכב הגדול שלהן, ואני חושש שהכוכב הגדול של ממפיס הוא דיספונקציונלי באופן שלא מאפשר לו, ולא יאפשר לו, להיות באמת כוכב גדול. וזה אומר שהם יצטרכו "לחזור להתחלה", או בעברית לטנקק, די מהר, ולהטריד את מוראנט ככל שיש מישהו שמוכן לשלם עליו משהו (קליפרס בקיץ? ברוקלין?), כדי לקצר טווחים לעתיד ורוד יותר. זה באסה, כי מי לידם יתקע שיקבלו בחירה גבוהה כל כך בשנים הקרובות, אבל אני לא רואה פתרון אחר.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
18/11/2023 20:11:10

אין צורך לטנקק. קבוצה משוק קטן לא יכולה ללכת רחוק , אליפות או גמר איזור. גם לוחמת להגיע רחוק מידי.
ממפיס צריכה רק לערוך טרייד על מוראנט, מאחר והוא לא מתאים לשוק קטן .מה שיקבלו תמורתו בתוספת לאילו שיחזרו ואלו שמשחקים עכשיו.יוכלו בשנה הבאה להרכיב קבוצה לפלייאוף, ואולי גם לעשות לא מעט רעש.

אגב סן אנטוניו נחשבת ע"י רבים בטעות כשוק קטן.היא העיר מס 7 בגודל בארה"ב עם 1.6 מליון תושבים בערך.

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

תלוי למה אתה מתכוון בשוק קטן, כנראה שהמונח המדויק יותר למה שהתכוונתי הוא שוק לא אטרקטיבי, ולכן גם ס"א וטורונטו למשל, כלולות בו, אבל הכל מקרה – בוודאי שקבוצה משוק קטן/לא אטרקטיבי יכולה ללכת רחוק, זה פשוט יותר קשה מאחר ובדרך כלל כוכבים אחרים לא ירצו להגיע אליה, בעיקר לא ככוכב ראשון, ולכן היא מאד תלויה בכוכבים תוצרת בית, ואת אלה משיגים דרך הדראפט וכמעט בכל המקרים דרך בחירות גבוהות. זה מוסבר ביתר פירוט כאן:
https://hoops.co.il/?p=198220

עידו גילרי
18/11/2023 22:03:45

צודק, אבל גם מנקודת המבט של האוכלוסיה זו הסתכלות לא נכונה. מהזווית הזו למשל בוסטון, סן פרנסיסקו ואטלנטה יהיו שווקים קטנים.
אם אתה רוצה להסתכל על אוכלוסין תסתכל על המטרו ולא על הגבול המוניציפלי של העיר עצמה. וכן בקונטקסט הזה סן אנטוניו היא שוק יחסית קטן.

מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
מהפנט תרנגולות להטיל ביצה בדאנק
18/11/2023 19:57:24

בהחלט לגבי ממפיס אני מרים את היד.עוד לפני שהעונה התחילה, כבר בהקדמה על הקבוצה כתבתי שהיא מועמדת להיות אכזבת העונה.
אתה לא מפצה על אובדן זמני של אחד התוקפים הטובים בליגה כמוראנט.ומחליף אותו בסמארט שמשחק ההיפך.
האובדן של אדמס , וגם של ברנדון קלרק התווסף לשיקולים שלי.
אגב תיוס גונס היה מחליף מעולה למוראנט, מתבזבז עכשיו בוויזרדס.

גיא הירוק
18/11/2023 19:59:37

לפעמים אקדח שמופיע במערכה הראשונה הוא רק אקדח שמופיע במערכה הראשונה…
או במילים אחרות –
.
אדאמס גמר את העונה.
קלארק – גם אם יחזור העונה, זה יהיה מעט מדי מאוחר מדי (אכילס)
טילמן החמיץ 4 משחקים
ויש את הבחור עם האקדח.
.
יהיה בסדר.

עידו גילרי
18/11/2023 21:00:57

שכחת שסמארט עכשיו לאיזה חודש בחוץ.

האווי לאסוף
האווי לאסוף
18/11/2023 21:02:24

תודה רבה פתיבר. אחלה כינוי ואחלה טור

עידו גילרי
18/11/2023 21:23:13

בעונת הרוקי של נאש הסאנס התחילו עם 13 הפסדים רצוף אבל לקראת סוף העונה שינוי כיוון עם ריצת 4-16 לסיום העונה במאזן כמעט חצוי ופלייאוף.
בקיצור – לא לוותר עדיין.

thetroll
thetroll
18/11/2023 23:01:59

מרים את ידי.
נתתי להם מקום 12 במערב השנה מתברר שעוד הייתי אופטימי.
תגובה 19 או משהו כזה.
https://hoops.co.il/?p=299994
השחקן שהכי חסר להם הוא ברנדון קלארק ויש להם שחקן אחד מיותר (מרכוס סמארט- מה שלא קרה בבוסטון בטח לא יקרה בממפיס). תוסיף לזה את מוראנט והדוד סטיבן אדאמס אז תכלס לא נשאר שם הרבה. צפוי מאוד ולדעתי סביר שימשך.

thetroll
thetroll
18/11/2023 23:21:10
Reply to  thetroll

נ.ב. חשוב לציין שגם שעון מקולקל פעמיים וכ'… קורה.

אוהד ס"א
18/11/2023 23:26:58

ואף מילה על אדאמס האליל.
היעדר הרוח שלו על המגרש או הספסל עושה את כל ההבדל

IDO
IDO
19/11/2023 0:22:18
Reply to  אוהד ס"א

כל קבוצה צריכה סטופר בצבע וסטופר על הפרימטר.

IDO
IDO
19/11/2023 0:10:59

קל מידי. קבוצת עונה סדירה לוחמנית שלקחו לה את שלושת העמודים שלה, באקדח שלה אין כדורים.
אפילו לא נכנסו לתחזית שלי
https://hoops.co.il/?p=293595

The Pro
The Pro
19/11/2023 0:13:33

ההסבר הוא פשוט, אבל קודם צריך לעשות את ההפרדה בין קבוצה ששיחקה נכון כמו ממפיס לקבוצה כמו הלייקרס
שחסר לה מימד קבוצתי.
בסוף כדי להגיע להישגים צריך גם מספיק כישרון.

הבולס של העשור הקודם הם הדוגמא הכי טובה לקבוצה שבנויה טוב וחסרה את הכוכב כדוגמת דריק רוז לפני הפציעה,
או א"כ ג'ימי באטלר שגם לא היה מספיק מול אחד כמו לברון ג'יימס.

The Pro
The Pro
19/11/2023 0:16:06

בקשר לדאלאס שפספסה את הפלייאין בעונה שעברה אתה חייב להבין
שמדובר בקבוצה שעשתה טנקינג במכוון וגם בלי לנסות להסתיר את זה.

יש הרבה קבוצות שעשו ויעשו טנקינג כדי להשיג עמדה יותר טובה בדראפט.
מבחינת איכות הסגל דאלאס שווה טופ 5 במערב.

IDO
IDO
19/11/2023 0:25:03
Reply to  The Pro

דאלאס בינתיים ניצחה את כל מה שהייתה צריכה לנצח והפסידה לעדיפות ממנה.

צריך יותר דאטא בקשר אליהם.
אבל כן, יש להם כח אש מטורף.

ושנה שעברה עם היו רוצים היו יכולים להכנס ממקום שש, אבל הם זרקו את העונה בפראיות

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי
Reply to  IDO

ילכו וירדו

Dor
Dor
19/11/2023 12:02:41

אחלה מחשבות פתיבר אבל אני דווקא שומר קצת אופטימיות בשבילך. הסגל של ממפיס, בטח עם ג'ה שווה הרבה יותר מהמיקום הנוכחי במערב הבינוני וזה אפילו בלי אדאמס וקלארק

trackback

[…] להכביר מילים על המשחק הזה, ובצדק, אפנה אותכם לפוסט של פתיבר על ממפיס, ואקנח בסלטיקס ב-17, שבמקרה, או שלא, הן בדיוק מה […]

מנחם לס
19/11/2023 16:56:59

פתיבר, אני נותן לך מדליה על טור נהדר גם מבחינת תוכן, וגם מבחינת הכתיבה. טור כזה באנגלית נכונה היה מפאר כל אתר כדורסל מעולה בארה"ב. מרתק ממש לחשוב מה יקרה עם ממפיס כשמוראנט יחזור. עם כל הטרופים והבעיות שלו, הוא מסוגל להביא שינוי חיובי לממפיס. מחכה לעוד טורים שלך

מנחם לס
19/11/2023 16:58:12

נהוג אצלנו שהמחבר מגיב על כמה תגובות המשוועות לתגובת הכותב.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

הבעיה בממפיס זה בעיקר היעדרות מוראנט. הם התחילו בלעדיו זה שונה מאשר באמצע העונה שקבוצות כבר לא שומרות בכלל. בתחילת עונה עוד יש פחות זריקת זין וזה נהיה גרוע וגרוע יותר עם הזמן לכן הם מאד מוגבלים גם אדמס וקלארק זה לא כוכבים אבל עוד שחקנים שנותנים גוף ריב לוב, אין שם מי יצור, הם מתקשים בכדרור, יש גבול לאן אתה יכול להגיע עם סמארט ככוכב שלך בקו האחורי. בכלל לא מפתיע המיקום שלהם. שגה יחזור לדעתי הם יטפסו לאט לאט ויהיה סיכוי לשולי הפלייאוף/פליי אין וישתחלו לשם.
זה בסוף ליגה של כוכבים