פריוויו 2023/4: דאלאס מאבריקס / עמיחי קטן

העונה שעברה:

מאזן: 38- 44. מקום 11 במערב ואפילו מחוץ לפליי-אין.

מאמן: ג'ייסון קיד. מאזן 88- 76 ב-2 העונות שלו בדאלאס.

אחרי ההעפלה לגמר המערב ב-2022, ועל אף המעבר של ברונסון לניקס, הציפיות מדאלאס היו די גבוהות. המאבס לא עמדו בציפיות העונה, אך אחרי 2/3 מהעונה הם היו עדיין בסביבות מקומות 4-5 במערב, דומה לעונה הסדירה שעברה, ואז הם הביאו את קיירי ארווינג בטרייד בו הם ויתרו על פיני-סמית ודינווידי. המהלך הזה התברר ככישלון, משום שהמאבס ניצחו רק 10 מתוך 28 המשחקים האחרונים של העונה, וכך הפכה קבוצה שהשאלה הייתה רק כמה רחוק היא תגיע בפלייאוף לקבוצה שאפילו לפליי-אין לא מגיעה.

קיץ 2023:

הגיעו: דרק לייבלי (בחירה 12 בדראפט), אוליביר מאקסנס פרוספר (בחירה 24 בדראפט), רישון הולמס (בטרייד מסקרמנטו), גרנט וויליאמס (בטרייד מבוסטון), סת' קרי (שחקן חופשי מברוקלין), דאנטה אקסום (שחקן חופשי מפרטיזן בלגרד), דריק ג'ונס ג'וניור (שחקן חופשי משיקגו).

עזבו: דאוויס ברטנס (בטרייד לאוקלהומה), רג'י בולוק (בטרייד לספרס), ג'סטין הולידיי (שחקן חופשי לדנבר), פרנק ניליקינה (שחקן חופשי לשארלוט), ג'אוול מגי (שוחרר מהקבוצה), כריסטיאן ווד (שחקן חופשי ללייקרס), תאו פינסון (שחקן חופשי).

סביב לוקה דונצ'יץ' וקיירי ארווינג, דאלאס זקוקים ליותר הגנה ופחות קליעה, ובתחום הזה אין ספק שהם השתדרגו. לייבלי הרוקי והולמס יספקו הגנה בצבע שג'אוול מגי לא הצליח לספק, גרנט וויליאמס הוא שיפר על בולוק ותחליף הולם לפיני-סמית בגזרת השומר הבכיר דריק ג'ונס הוא עוד שחקן הגנה טוב וגם האוויר הוא שדרוג הגנתי על ברטנס. כדי להוסיף נדבך של קליעה שלא יחסר יותר מדי, הגיע גם סת' קרי.

העונה הקרובה:

חמישייה מסתמנת: לוקה דונצ'יץ', קיירי ארווינג, ג'וש גרין, גרנט וויליאמס, דרק לייבלי.

שחקנים בולטים בספסל: סת' קרי, דאנטה אקסום, טים הארדווי ג'וניור, אוליבייה-מאקסנס פרוספר, דריק ג'ונס ג'וניור, מרקיף מוריס, מקסי קלבר, דוויט פאוול, רישון הולמס.

ההערכה שלי היא שדאלאס ינסו למקסם את ההגנה בחמישייה הפותחת, כשהתקפית לוקה וקיירי יספיקו עם האיום מבחוץ של וויליאמס (39.5% לשלוש בעונה שעברה) וג'וש גרין (40.2% לשלוש בעונה שעברה), כשלייבלי יהיה זה שבא לפיק-אנד-רול ומסיים בצבע. על הספסל יחכו קרי והארדווי שיכולים לקלוע בצרורות, וייתכן מאוד שאחד מהם יהיה בהרכב שמסיים משחקים, יחד עם עוד כמה שחקני כנף וגבוהים מוכשרים בהגנה, וגם אקסום שההגנה זה הצד האחד על הפרקט בו הוא ברמה הדרושה ל-NBA.

מחליפים בולטים:

סת' קרי וטים הארדווי ג'וניור הם שני שחקני המפתח של הספסל לדעתי, מכיוון שהם שני יצרני הנקודות העיקריים של הקבוצה אחרי לוקה וקיירי, והמאבס יצטרכו תרומה קבועה משניהם, אחרת הם יהיו בהרכבים בהם רק שחקן אחד יכול לייצר מצבים בדקות המנוחה של אחד מבין לוקה וקיירי. ג'ונס יהיה המחליף המרכזי של וויליאמס או גרין בהגנה, יחד עם הרוקי השני אוליבר מאקסנס פרוספר, בזמן שקלבר, פאוול והולמס ירכיבו יחד אפשרויות שונות לגבוה מחליף לפי הצורך והכושר של כל אחד מהם.

החמישייה:

אם בוחנים רק את יכולות הכדורסל, קיירי ארווינג אמור להיות בפסקה הבאה של הכוכב עם דונצ'יץ', אבל אחרי שכנראה הוא הגורם העיקרי לפירוק מקצועי של קבוצה כבר 3 פעמים – בוסטון 2019, ברוקלין 2022 ודאלאס 2023 – המאבס יצטרכו לקחת גם את זה בחשבון. במילים אחרות, דאלאס ינסו להרוויח את יכולות הכדורסל של קיירי כל עוד הן המוקד, ואחר כך לקוות שיימאס לו מהקבוצה לפני שזה יקרה לדונצ'יץ', כי רק על אחד מהם בונים שיהיה בעל הבית בדאלאס שנים קדימה.

ג'וש גרין, גרנט וויליאמס ודרק לייבלי הם שחקנים שאמורים לתרום בעיקר בהגנה, וזאת על מנת שתרחיש העונה שעברה לא יחזור על עצמו. מאז שקיירי הגיע לקבוצה, הרייטינג ההגנתי של דאלאס צנח מ-114.9 ל-118.4, וכך המאבס הפסידו 18 מתוך 28 המשחקים האלה, למרות שההתקפה השתפרה מרייטינג של 115 ל-117.4. גרין היה שחקן ההגנה הטוב ביותר של דאלאס בעונה שעברה, וויליאמס היה מהבולטים בבוסטון, ההגנה השנייה בטיבה בעונה שעברה, ולייבלי הוא סנטר עם כישורים הגנתיים בעיקר.

הכוכב:

לוקה דונצ'יץ' סיים עוד עונה עם בחירה לחמישיית העונה, הרביעית ברציפות, אך לראשונה בקריירה שלו, לא הייתה שם התקדמות קבוצתית. ברמה האישית, לוקה עבר את ה-30 נקודות למשחק לראשונה בקריירה (32.4), תוך כדי שהוא קובע שיאי קריירה גם באחוז ל-2, אחוז אפקטיבי, טרו שוטינג חטיפות ויחס אסיסטים-איבודים, ורשם גם הכי מעט איבודים למשחק מאז עונת הרוקי שלו ואת אחוז האיבודים הנמוך ביותר בקריירה. בחירת הזריקות שלו עוד יכולה להשתפר, אבל התקפית מדובר כבר עכשיו באחד השחקנים השלמים בליגה.

עם זאת, עבור כוכב ברמתו המטרה צריכה להיות כבר אליפות, והשנה האחרונה הייתה צעד לכיוון הלא נכון מבחינתו ומבחינת המאבס. השלב הבא בהתפתחות של דונצ'יץ' צריך להיות איזון כוחות בצורה נכונה יותר, כשזה כולל ויתור על הכדור מדי פעם בהתקפה, יותר מאמץ בהגנה ופחות תלונות לשופטים. אם מישהו יזכיר ללוקה שהדרך שלו לקבל MVP תהיה דרך הצלחה קבוצתית, אולי זה באמת יעשה את העבודה מבחינתו ומבחינת הקבוצה.

התחזית:

תחזית אופטימית:

ההגנה חוזרת להיראות כמו בימים היפים של 2022, קיירי הוא שדרוג מקצועי על ברונסון דאז, גם עם הכדור וגם בלעדיו, לוקה שומר על המספרים שלו, ממשיך לשפר את היעילות ומפתיע בהגנה, והמאבס מגיעים ל-50 ניצחונות ולסיבוב השני, שם הם מפסידים לדנבר בסדרה צמודה. למרות ההפסד, הפעם המאבס מצליחים לשמור על הבסיס הנכון וממצבים את עצמם כמועמדים ללכת עד הסוף בעתיד הקרוב.

תחזית פסימית:

ההגנה לא מתפקדת מקצועית, קיירי עושה בעיות מחוץ לפרקט ולוקה מתחיל לגלות סימנים של חוסר שביעות רצון מהקבוצה. המאבס נאבקים על המקומות האחרונים של הפלייאוף, אך בעיקר יודעים שהם צריכים שוב פעם לפרק את העסק סביב דונצ'יץ', לפני שדונצ'יץ' יפרק את עצמו הלאה לקונטנדרית של ממש.

תחזית ריאלית:

יותר טוב מהעונה שעברה, אך פחות טוב מ-2022. קיירי יחכה קצת עם הבלאגנים שלו, ההגנה קצת תשתפר ולוקה ימשיך בשלו. מקומות 5-7 ופלייאוף, ושם דאלאס יהיו יריבה מסוכנת, לא משנה נגד מי. הפסד צמוד בסיבוב הראשון או אפילו הפתעה בסיבוב הראשון לפני ההדחה המהירה בסיבוב השני.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. אחלה פרוויו. הרגת אותי עם "האוויר הוא שדרוג הגנתי על ברטנס"
    🤣
    אבל ברצינות. לוקה מזכיר את ווילט צ'מברליין הגדול. כוכב ענק אבל לא לוקח אליפויות מול קבוצה שמשחקת פשוט… קבוצתי.
    קיירי ארווינג יודע לספק נקודות אבל כל הקטע ה "קבוצתי" לא מתחבר לו הכי טוב אז לא רואה אותו כמושיע של דאלאס. מצב לא פשוט בקבוצה החביבה הזו.

    לדעתי יהיו קבוצת פליי-אין השנה, שזה שיפור יחסית לשנה שעברה….

  2. קבוצה טובה,חסר לה כוכב שלישי כדי ללכת הכי רחוק.
    תודה לעמיחי על כתבה מעולה.

  3. פריוויו נהדר.
    ניימאר הכדורסלן לא שחקן שאפשר לבנות איתו קבוצה לגדולות, בטח בשלב הזה של הקריירה שלו שהוא מנופח מאגו ושרוט לגמרי(וגם די פציע).
    אפשר להעריך את לברון שהוא הוציא ממנו את המיטב עד שהתפלפ.
    לוקה חייב לבקש טרייד כבר באמצע העונה.
    לפחות שיפעיל לחץ מעכשיו. דאלאס לא הולכת למקום טוב.

  4. תודה עמיחי, יש להם סגל לא רע בכלל,
    השאלה שלה היא מנטלית – האם לוקה יבין שמותר לו לוותר על הכדור ושאין לו מה לפנות לשופטים ? האם קיירי יבין שכדורסל משחקים על הפרקט וכל שאר הסחות הדעת פוגעות בו או שהוא מעדיף להיות "פעיל חברתי" ?

  5. בעיה מרכזית בדאלאס זה הגנה, הם הוסיפו את גרנט ויליאמס זה לא מספיק.
    קיבצו שם שורה ארוכה של שחקני הגנה גרועים.לוקה,אירווינג, הרדווי, סת קארי יעשה חור גדול בהגנה.
    נדרש מאמץ קבוצתי לשפר נקודה זו. עם הגנה גרועה כזו לא מגיעים רחוק.

  6. תודה עמיחי. רוצה להאמין שלפחות התחזית הריאלית תתרחש , בעיניי זה תלוי מאוד ביכולת של לוקה לא להתעסק עם שופטים ושאר ירקות מסביב וכמובן בברגים של קיירי.

  7. על הנייר, בנו ללוקה את הקבוצה הכי טובה שהיתה לו אי פעם. די סגרו את החור ההגנתי שנוצר אחרי הטרייד על קיירי, יש כוח אש מהספסל, יש המון שחקנים משלימים מצויינים (קארי, פאוול, גרנט, הולמס קליבה), ויש אחד לוקה.

    השאלות הגדולות:
    1. בשביל מה ולמה לעזאזל קיירי שם. כנראה שהערך שוק שלו בקאנטים אבל עושה רושם שכל החששות שעלו בטרייד (הבנאדם דפוק, צריך שם שני כדורים, מי ישמור) מתממשים/יתממשו. אני גם לא משוכנע שלוקה צריך סופרסטאר לידו. במשחקים המעטים שהם שיחקו ביחד הוא סתם ניסה לערב את קיירי בכוח, היה שם הרבה יותר מידי אדיבות מאולצת. מספיק איזה קריס מידלטון כזה, לא יותר.
    2. בשביל מה ולמה לעזאזל טים הרדאווי עדיין שם. יש המון קבוצות שיכולות לעזרה בו, בדאלאס כרגע אין מספיק כדורים בשבילו. בזבוז.

        1. שאלה טובה, באמת לא בטוח שיקחו. הרעיון המקורי היה קיירי על אוג'י לבד, אבל אז חשבתי שכנראה אפשר להוציא עליו יותר אז זרקתי גם את טרנט לעסקה. מצד שני אני לא אפול מהרגליים אם טורונטו יקחו גם את הדיל המקורי. תהיה להם שלישייה עם קיירי בארנס ופסקל, ימכרו יותר חולצות, ינסו משהו חדש שלא ניסו קודם, לך תדע.

      1. אתה מבלבל בין הערך שוק שלו, למה שמשתלם לדאלאס לתת לו.
        ערך שוק = מה קבוצות אחרות יסכימו לתת עליו, שזה לא המון.
        בשביל דאלאס אבל, זה היה או לתת לו חוזה גבוה או לאבד אותו (ואת מה ששילמו עליו) בשביל כלום. היה לו לוורג' על דאלאס, והוא ניצל אותו טוב.

          1. לאו דווקא. אתה מתמחר מוצר על פי הצרכן. המחיר לדאלאס לאו דווקא דומה למחיר שהוא היה מדבר עליו עם מקבוצות אחרות. גם אתה, אני בטוח, שילמת פעם או פעמיים עבור מוצר יותר מערך השוק שלו כי זה היה שווה לך מסיבה זו או אחרת. וגם קיימת כמובן האופציה שדאלאס פשוט שילמו הרבה יותר מידי.
            בכל מקרה, מה שאני אומר כאן זה הרבה פחות 'כלכלי' והרבה יותר 'אוהד-ספורט-פרשני': לדעתי קבוצות אחרות ממש לא עומדות בתור לתת ערימת נכסים עבור קיירי. אתה רואה קבוצות נותנות עליו מה שנתנו על דוראנט, או אפילו גובר?

  8. תודה עמיחי.
    קבוצה שפשוט בנויה בצורה עמוקה ונטולת עקביות. קיירי ליד לוקה? מה יכול לצאת מזה? החוסר בהגנה זועק לשמיים. גם הנליכה של ברונסון לא מדוברת מספיק והשטות שנתנו לו ללכת. אה וג'ייסון קיד לא ראוי בעיניי להיות מאמן בליגה. מקצועית ואישיותית
    לדעתי יסיימו במקומות 7-10

  9. תודה על הפריוויו. קבוצה תקועה, כי גם אם הכל מסתדר שם הם לא יעברו יותר מסיבוב, ואני לא רואה את הכל מסתדר שם.

  10. ראשית, תודה על הכתבה.
    שנית, שלישית ורביעית, אני לא סובל שום קבוצה שקיירי משחק בה.
    לא מסוגל לראות אותו.
    מאחל להם שייכשלו על מנת שלא אאלץ להתעלם מסדררות פלייאין\פלייאוף , זאת אף על פי שאני חושב שלוקה שחקן מרהיב. וסת' קרי שחקן פנטסטי ואנדררייטד בצורה ברורה.

  11. דונציץ' סיים את העונה שעברה כשהסית לורד קיירי מפתה אותו לצד האפל של הכוח, שמה לא רק שיש עוגיות, גם אפשר להתבכיין חופשי לשופטים ולורד פאלפטין מחתים אותך לסוכנות השחקנים שלו. השנה נראה האם לוקה הוא לוק, או אנאקין.
    תודה רבה עמיחי

  12. וואו. טוב שיש פריוויואים. תודה עמיחי. הם העיפו שחקנים לא טובים (חוץ מבולוק וכריטיאן ווד) והביאו שחקנים משלימים מצויינים.
    אני עברתי לצד שלא סובל את קיירי פעם אהבתי אותו. לוקה גם מגיע אצלי לרמה קרובה לבלתי נסבל. אבל… לדעתי זו קבוצה שתדבר חזק מאוד השנה. חזק מאוד. אני הולך לבדוק קצת מידע על הרוקים שלהם. נראה לי שיהיה מאוד מעניין שם השנה.

    1. קצת בדקתי את הרוקיס. אין שם נפילה אבל גם לא בטוח שמשהו מייחד. נראה. בכל מקרה הפריוויו הזה שינה את דעתי על הקבוצה הזאת אני אופתע אם זאת לא קבוצה שתדבר חזק מאוד השנה.

  13. עוד שנה מבוזבזת ללוקה. בגדול דאלאס שווה בטופ מקום 4-5 עם סטיות תקן. תהיה שנה שהוא תגרד גמר מערב ותהיה שנה שהיא תגיע לפלאיין.
    דאלאס אינה קונטנדרית ולא תהיה בהרכב הנוכחי. קיירי הוא סרטן בגב האומה וזאת רק שאלה מתי הוא יתלפלף ויורחק מהליגה (חיסונים/ אנטישמיות/ חייזרים או כדור הארץ שטוח).
    המורשת של לוקה עד עכשיו נוטה יותר לכיוון של הארדן מאשר לכיוון של לארי בירד וגם זה סימן לא טוב: פלופים, התבכיינות לשופטים, כפיית המשחק לטובת הסטטיסטיקות שלו והתנהלות לא ספורטיבית מחוץ למגרש.
    קיובן בונה על לוקה שיהיה סמל של הקבוצה בעידן שאחרי נוביצקי ולא חולם על טרייד, אבל ייתכן שהנקודה הזאת מתקרבת מאי פעם.

  14. בס"ד
    תודה רבה על קדימון מעולה.
    בארטנס וההגנה, הרגת אותי.
    אני חושב שהסגל שיש שם הוא טוב,
    אבל לוקה עסוק מדי עם השופטים, וקיירי…. עם הראש.
    הענין שהחתימו את קיירי על חוזה גבוה, קבוצות לא ימהרו לתת עבורו הרבה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט