האגדות הזרות – דינו מנגין / הגולש צביקה בר לב

האגדות הזרות – דינו מנגין / הגולש צביקה בר לב

בקליפת אגוז

דינו מנגין שיחק כדורסל מקצועני בליגה הראשונה באיטליה מגיל 16 עד גיל 44. זה יוצא 28 שנים!!! כולל נגד בנו אנדריאה מנגין (שחקן לא רע בכלל בפני עצמו). אני לא מכיר שחקן שיכול להשתוות לזה באף ליגה בכירה בעולם. ולא איזה שחקן איזוטרי שאף אחד לא שמע עליו, אלא מישהו ברמה של היכל התהילה…

דינו מנגין מחזיק ב7 גביעי אירופה לאלופות, 5 מתוכם במדי וארזה, ועוד 2 ברצף, במדי מילאנו זהו שיא אירופי, לשחקן, שלא נראה שיישבר.

ימי וארזה העליזים

מנגין נולד בשנת 1950, גדל להיות בחור מאוד גבוה וחזק, (ראיתי כל מיני מספרים לגבי הגובה שלו, בין 2.03 ל-2.06), שגם מבין כדורסל, חוטף, מוסר, ובעל ראיית משחק.

כבר בגיל 16 התחיל קריירה מקצוענית בוארזה מליגת העל האיטלקית, ומיד בעונתו הראשונה היה שותף לזכייה של וארזה בגביע הבין יבשתי ששוחק בפעם הראשונה אי פעם.

שנה לאחר מכן, מול מכבי תל-אביב, בסוף שני משחקים בית וחוץ, זכו וארזה ומנגין בגביע אירופה למחזיקות גביע.

ב-69' הצטרף לקבוצה המאמן היוגוסלבי האגדי אלכסנדר ניקוליץ'. מי שנחשב "אבי הכדורסל היוגוסלבי", והוביל שנים לאחר מכן את נבחרת יוגוסלביה, עם צ'וסיץ', דליפאגיץ' וקיצ'נוביץ', לאליפות העולם, הפך את וארזה לקבוצה החזקה ביותר באירופה. במשך עשר שנים, בין 69' ל-79', זכתה וארזה ב-7 אליפויות איטליה, ו-3 פעמים כסגנית, וכן 4 פעמים בגביע איטליה, הגיעה כל שנה לגמר גביע אירופה לאלופות (המקבילה של היורוליג, דאז), וזכתה לא פחות מ-5 פעמים בגביע עצמו. ב-70' ו-73' זכתה וארזה בכל ארבעת התארים האפשריים – אליפות איטליה, הגביע האיטלקי, גביע אירופה לאלופות, והגביע הבין יבשתי.

הדומיננטיות האדירה הזו, באיטליה ובאירופה, הסתמכה על סגל בהובלתם של מנגין הסנטר, אוסולה הרכז, ובוב מורס הקלע המחונן. דינו מנגין היה הלב של הקבוצה הטובה ביותר בעולם שמחוץ לנ.ב.א. בשנת 1980 עוד הקבוצה זכתה בגביע אירופה למחזיקות גביע, אך אוסולה עזב. ב-81'  הפסידה הקבוצה בחצי גמר הפלייאוף האיטלקי. מנגין ובוב מורס עזבו והשושלת האדירה הזו הסתיימה.

עידן מילאנו

מנגין, אמנם אחרי 16 עונות, היה רק בן 32, וכוחו עוד במותניו. דינו עבר למילאנו, שם שיחק 9 שנים רצופות במהלכן זכה ב-5 אליפויות איטליה, 2 גביעים, גביע קוראץ' אחד, ושתי אליפויות אירופה ברצף, תוך תוך שהוא, עם מיודעינו בוב מקאדו ומייק ד'אנטוני, גובר בגמר על מכבי ת"א.

ב-90', בגיל 40, הצטרף מנגין לטרייסטה, שם שיחק שנתיים, וב-93' חזר למילאנו לשנתיים, ופרש ממשחק תחרותי רק בגיל 44.

בין השנים 1976 ל-2010, העיתון האיטלקי סופרבאסקט העניק כל שנה פרס "מר אירופה בכדורסל". מנגין זכה בתואר פעמיים, ב-80' כשחקן וארזה, וב-93' כשחקן מילאנו. מי עוד זכה בתואר הזה פעמיים? דליפאגיץ', קיצ'נוביץ', פטרוביץ', ג'ורג'ביץ', סטויקוביץ' ופאו גאסול, כשהיחיד שזכה יותר מכך הוא טוני קוקוץ' (4 פעמים).

נבחרת איטליה

מנגין שיחק במדים הלאומיים לא פחות מ-15 שנים, מ-69' ועד 84', ב-271 משחקים בהם קלע 2847 נקודות.

מנגין שיחק ב4 אולימפיאדות, מ-72' עד 84', וזכה במדליית הכסף ב-80' במוסקבה. באליפות אירופה זכה בזהב ב-83', ובארד ב-71' וב-75', ובאליפות העולם סיים רביעי ב-70' וב-78'.

מחוץ לאירופה

דינו נבחר בדראפט הנ.בא ב-1970, במקום ה-189 בדראפט, בסיבוב ה-11… וזאת כשהיה בן 20, וכבר אלוף אירופה עם וארזה. יש להניח שהיום המצב היה אחרת…

ועם זאת, בשנת 2003, 10 שנים לאחר פרישתו, נבחר להיכל התהילה של הכדורסל, אחד הראשונים והמעטים שנבחרו להיכל התהילה מבלי לשחק דקה ב.נ.ב.א.

קריירה ניהולית

לאחר פרישתו ממשחק פעיל שימש מנגין במספר תפקידי ניהול בכירים בכדורסל האיטלקי, ובכלל זה מנהל הקבוצה במילאנו, מנהל נבחרת איטליה, ונשיא פדרציית הכדורסל של איטליה, והיווה את אחת הדמויות הניהוליות המשפיעות ביותר בכדורסל האיטלקי משך למעלה מ-25 שנה. בשנת 2005 קיבל מנגין על פעילותו זו את עיטור "מסדר ההצטיינות האיטלקי בדרגת מפקד", שהוא תואר כבוד מיוחד של המדינה באיטליה (בדומה תארי אצולה ואבירות באנגליה).

בישראל

דינו מנגין היה אחד מאותם מתי מעט שחקנים שהיו אהודים מאד בכל רחבי אירופה, ובכלל זה בישראל, וזכו למחיאות כפיים בזמן הצגת שחקני היריבה, כשכל שאר השחקנים היריבים זכו לתשואות הבוז הרגילות… מנגין חבר טוב של מיקי ברקוביץ, ומכיר היטב את הכדורסל בישראל. מנגין אהב מאד להגיע לישראל וממשיך להגיע גם היום. באופן אישי, בשבילי מנגין היה דמות אהובה, שמהווה לא רק סמל לרמה הגבוהה ביותר של הכדורסל האירופי, אלא גם לתקופת ההשתלבות של הכדורסל הישראלי ברמות הללו.


מקורות: דף הפייסבוק "יורופיד – כדורסל אירופי", מתוך פוסט לפני משחק הפרשת הגופיה מספר 11 של מנגין, משחק שנערך מול מכבי בנובמבר 2019, לבקשת מנגין)

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. אחלה טור
    האיש שעל שמו נקרא סלים ווארזה
    המפלץ השני במפחידותו אחר טקצ'נקו
    ויש אפילו האומרים שאם דינה ברזילי הייתה נולדת בן, שמה בוודאי היה דינו.
    סיקור מעולה לאיש ששלט ברחבות אירופה.
    לא ידעתי שהוא שיחק כל כך הרבה שנים…. מבחינתי, בתור ילד, הוא תמיד היה שם. מסתיר את השמש
    🤣

    1. 10 ברצף עם וארזה, מתוכם זכו 5 פעמים. 69-79, אחר כך ב87-88 זכה עוד פעמיים ברצף עם מילאנו. מבחינת מנגין הוא היה 12 פעמים בגמר וזכה 7

  2. יכול. היות השלישייה אוסולוה-מורס-מנגין הייתה שלישיית הגארד-פורוורד-ציר הטובה בכל הזמנים באירופה.

      1. דיאנטידיס שווה טור יותר מהרוב המכריע עם 19 תארים אישיים ביוון וביורוליג, 10-9 בהגנה, לא כולל בחירות לחמישיות, ו-22 או 24 תארים קבוצתיים שהוא מהשותפים הבכירים ביותר בהם.

  3. דינו מנגין,חחחח
    גדלתי על מכבי של פעם.ימי חמישי בערוץ הראשון,גביע אירופה.
    איך שנאתי את דינו הדינמו,

  4. התמונה הראשונה בפוסט , כשמנגין במדים האדומים של מילאנו, היא מדף הפייסבוק שנקרא "יורופיד – כדורסל אירופי" מתוך הפוסט שנכתב שם לפני המשחק שנערך במילאנו במעמד הפרשת הגופיה של מנגין – משחק שנערך מול מכבי תל-אביב, לבקשת דינו מנגין.
    התמונה השניה בשחור לבן, היא צלום מסך מהתקציר ביוטוב של הערב המופלא בו צפינו במכבי תל-אביב זוכה בגביע אירופה לאלופות מול וארזה ב1977. למעוניים הנה הקישור לתקציר. אין ישראלי בגיל שלי + 30 שנה או מינוס 5 שנים (אני הייתי אז בן 14) שלא זוכר את זה בהתרגשות עצומה.
    https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=A-E43Au8HUc

    1. ג'ימנגין היה אכן ענק. תודה צביקה. אדיר לראות בסרטון את לו סילבר עם זריקת הוצאת האאוט שלו ואת ג'ימבו ג'יי המקורי קובר אותן מחצי מרחק

  5. לצערי לא ראיתי את מנגין בוארזה
    אז הוא היה שחקן פנים שתפקד כסקורר
    2 הגמרים שלו עם מילאנו היו מול מכבי
    הסטארים של הקבוצה היו בוב מק׳אדו ומייק דאנטוני
    יחד עם עם מנגין ופיטיס ב 87 קני בארלו היה הזר השני שלהם והם ניצחו 69-71
    ב 88 בארלו היה במכבי והפסיד 90-84 למילאנו ומנגין
    קווין מגי הסתבך בבעיות עבירות והיה חלש מאוד
    הוא היה לוחם רציני, הבן שלו אנדרה היה שחקן בסגנון אחר
    יד טובה מרחוק, שחקן די מלהיב

  6. תודה רבה
    אמרת הכל
    אני זוכר דווקא את ההחטאה מסמררת השיער שלו בגמר 87 שהשאיר למכבי כדור אחרון
    אבל מיקי ומוטי על הספסל מה שגרם לאיירבול
    סיכום קריירה
    12 אליפויות איטליה
    6 גביעי איטלה
    2 גביעי מחזיקות
    1 גביע קוראץ
    7 גביעי אירופה לאלופות ( עוד 5 גמרים לסה"כ 12)
    1 זכייה ביורובסקט
    ועוד מדליית כסף אולימפית ו 2 מדליות ארד יורובסקט ו 4 גביעים ביניבשתיים
    תארים אישיים
    2 מר אירופה
    אחד מ 50 התורמים הגדולים ביותר לכדורסל האירופאי (35 שחקנים)
    היכל התהילה של הכדורסל ושל פיב"א

    נציין שבתקופה שלו לא חולקו פרסים אישיים מקבילים למצטייני היורוליג

  7. תודה רבה. לגמרי אגדה שהייתה באמת. זכיתי לראות אותו רק ממש בשלהי הקריירה בתחילת שנות ה-90 . את הבן שלו ראיתי יותר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט