האגדות הזרות – שארונס יאסקיביצ'יוס / רביד אולמר

האגדות הזרות – שארונס יאסקיביצ'יוס / רביד אולמר

הרבה זמן עבר מאז הכתבה הראשונה שלי אי שם לפני 364 יום. אפשר להגיד שנתתי אחלה סאמר ליג בקיץ הקודם כרוקי, אבל נפצעתי לרוב העונה . אני בן 14 עכשיו, עולה לכיתה י' ושחקן נערים א' מחוזית בבני הרצליה (הקבוצה האהודה עליי). אבל לא באנו לדבר עליי, באנו להכיר איש משוגע אך שפוי ושמו בישראל ארוך מידי אז אנחנו קוראים לו שאראס.

למה בחרתי בו?

מבחינתי שאראס הוא השחקן האירופי שהכי מסמל את התפתחות הכדורסל האירופי בשנים האחרונות. הוא נע ללא הכדור, מתמצא בפיק אנד רול וגם יודע להפתיע לפעמים עם ידית לא פראיירית. אמנם לא גדלתי עליו, אבל ממה שראיתי ממנו הוא היה סוג של חייזר בתקופה ההיא, שהכל היה יותר לפי הספר ולא היה מותר לפעמים לאלתר, אבל רק ככה באמת נהנים מהמשחק.

חיים אישיים – קריירה

שארונס נולד בקובנה של ליטא הסובייטית דאז למשפחה נוצרית. במטרה לפתח את קריירת הכדורסל שלו, עבר ללמוד ולשחק בקבוצת התיכון מקווארוויל שבפנסילבניה. שנים טובות בקווארוויל הניבו לו מלגה באוניברסיטת מרילנד שם שיחק בין השנים 1994 ל-1998 והעמיד ממוצעים של 14.5 נקודות עם 2.3 אסיסטים פר משחק. יאסקיביצ'יוס נרשם לדראפט 98' אך לבסוף לא נבחר וחזר הבית.

לקראת עונת 1998/1999 חזר לשחק במולדתו ליטא, בריטאס וילנה, בה רשם ממוצעים מרשימים של 17.5 נקודות ו-5 אסיסטים פר משחק.
בעונת 1999/2000 עבר לשחק תחת הדרכתו של המאמן הידוע זמאגו סגאדין, בקבוצה הסלובנית אולימפיה ליובליאנה, בה העמיד ממוצעים של 19.3 נקודות ו-3.4 אסיסטים. אחרי עונת פריצה שכזו ענקיות אירופה התעניינו בו באופן טבעי. הקבוצה הספרדית ברצלונה, אותה אהד מאז שצפה בה מנצחת את ז'לגיריס קובנה בגמר המחזיקות של 85', הצליחה לשים עליו את היד. בבארסה שיחק 3 עונות בהן זכה פעמיים באליפות ספרד ופעמיים בגביע המלך. בעונת 2002/2003 זכה עימה בכל התארים האפשריים ורשם ממוצעים של 13.3 נקודות למשחק ו-3.1 אסיסטים ביורוליג. עונה זו נחשבת עד היום כמוצלחת ביותר של בארסה בשנים האחרונות. לאחר עונה זו, שאראס היה בטוח שישאר בברצלונה. הוא דיבר ספרדית שוטפת, החזיק בבעלותו בר בעיר והאמין שישאר אצל הקטלונים לנצח. אלא שביום בהיר אחד החליט המאמן סווטיסלב פשיץ' להחליפו. הם היו הפכים של ממש – הראשון היה מאמן סרבי עתיק ומשמעתי והשני גאון כדורסל אשר אוהב לאלתר ולא חייב לעבוד לפי הספר. באוטוביוגרפיה שפרסם יאסקיביצ'יוס בשנת 2015 רשם שמכיוון שכל כך אהב את ברצלונה הוצע לו לקצץ את שכרו בחצי מיליון דולר! שאראס היה כל כך נואש שכבר כמעט הסכים להצעה, אך סוכנו האיטלקי אימת לו את המציאות – זו לא הצעה להישאר, זו הזמנה לעזוב – הם לא רוצים אותך. שאראס נכנס לדיכאון וחלה. כשהתאושש נסע הכי רחוק – לארצות הברית. שאראס אפילו לא מצא חוזה מינימום בליגה הטובה בעולם. באותו אוטוביוגרפיה סיפר יאסקיביצ'יוס שחתם בלית בררה במכבי תל אביב לאחר שסוכנו איים עליו בעזיבה אם לא יחתום במכבי. במועדון הצהוב שאראס השתכר בסכום של 650,000 דינרוס לעונה הראשונה, עם שדרוג קל בעונה השנייה.

בדומה ללורנזו בראון בעונה האחרונה, גם שאראס נבחר ל-MVP של היורובאסקט וזכה במדליית הזהב על חשבונה של הפייבוריטית ספרד בקיץ בו חתם במכבי. בן רגע הוא הפך גיבור לאומי וכך גם מנייתו והציפיות ממכבי עצמה.

כמו (אבא) לורנזו בעונתו הראשונה גם שאראס לא אכזב את שער 11 כאשר העמיד ממוצעים של 15.9 נקודות למשחק, שלהם הוסיף כמעט 5 אסיסטים למשחק. ואוהו, אילו מטעמים הוא חילק. מסופר שמי שהביא את ה no-look-pass לארץ הקודש הוא גיבור הסיפור. לא זאת בלבד, אלא שקדחת שאראס הביאה גל של חקיינים שניסו להעתיק את מסירת העין העקומה, מה שהוביל לכך ששחקנים אחרים קיבלו את אותם מסירה בבומבה לפרצוף. אבל בסוף, כולנו יודעים איך העונה הזו נגמרה – טרבל של המכבים, ודאבל טרבל של שאראס לאחר העונה הקודמת.

גם בעונת 2004/2005 מכבי ושאראס לא אכזבו את האוהדים שרשמו טרבל שני ברציפות – שאראס כבר עם טריפל טרבל – 9 גביעים ב3 שנים! באותה עונה העמיד שאראס מממוצעים של 15.6 נקודות למשחק וחילק 5.3 סוכריות פר התמודדות. לאור הישגיו (פעמיים בחמישיית העונה של היורוליג וה-MVP של פיינל פור 2005) בשנים האחרונות שאראס הצליח לעשות את קפיצת המדרגה ובעונת 2005/06 חתם באינדיאנה פייסרס בחוזה לשלוש שנים.

דווקא לאחר הישיגו המזהירים באירופה שאראס היה הבטחה גדולה ובגיל 29 סוף סוף הגיע לליגה הטובה בעולם. אלא שדברים לא הלכו כמתוכנן ולאחר עונה די מאכזבת בפייסרס, שם העמיד ממוצעים של 7.3 נק' פר משחק ו-3 אסיסטים, נשלח שאראס בטרייד לווריורס, שם הספיקו לו 26 משחקים לריב עם המאמן ולחזור חזרה לאינדיאנה.

בעונתו השנייה בפייסרס, על פניו שאראס קיבל דקות משמעותיות באינדיאנה, כ- 20 דקות למשחק, אבל על הנייר כרכז מחליף כבר נגמר לו הסוס עוד לפני שהתחיל לרכב עליו. שאראס העמיד ממוצעים סבירים ( 7.3 נקודות, 2.3 אסיסטים) אבל זה לא היה מה שציפו ממנו.

בקיץ 2007 השתחרר מחוזהו וחתם לפנאתינייקוס, תמורת 7 מיליון יורו. מאז יאסקיביצ'יוס הספיק לזכות ביורוליג פעם נוספת בעונת 2008/09 ובכך הפך לשחקן הראשון שזוכה ביורוליג עם 3 מועודונים שונים. בגיל 34 עזב את פאו ועבר לריטאס וילנה בחזרה (10/11), שיחק 6 משחקים ביורוליג, חתם בפנר (11/12) שגם שם הספיקה לו שנה, חזר לפאו, עזב את פאו, חזר לברצלונה, העמיד ממוצעים יחסית טובים בגיל 37 עם 5 נקודות ו 2 אסיסטים למשחק ולאחר אותה עונה, חזר לעונת פרישה בז'לגיריס קובנה מולדתו ותלה את הנעליים רשמית.

תקופת הפריים של שאראס אמנם לא התמשכה תקופה ארוכה, אבל שחקן כה עוצמתי שבאותו זמן גם מבין את השיטה ושצריך לפעמים להיצמד אליה ובו זמנית מרשה לעצמו לעשות שטויות על המגרש, הוא שילוב בלתי עציר, לפחות באירופה.

למה בNBA זה לא עבד?

לדעתי האישית, שאראס פשוט הגיע בגיל הלא מתאים לNBA. נגיד והוא היה מצליח להשיג חוזה לאחר עונת 03/04 אני חושב שגם אם לא היו נותנים לו את הכי הרבה דקות, הוא עדיין היה עוזר לקבוצה שלו, לא היו בונים עליו כל כך ואז הפריצה שלו תיראה כמו שראינו באירופה באותה התקופה.

קריירה כמאמן:

גם הקיץ, היו שמועות על חזרה של שאראס ל-NBA הפעם כמאמן, וגם הפעם לבסוף לא חתם על חוזה. אחרי פרידה כואבת מברצלונה שכל כך אהב , שבואו, די עשו לו את אותו קטע, נשאר שאראס מיותם מקבוצה. אמן כזה היה חייב להיחטף על ידי קבוצה כלשהי במהלך הקיץ, אבל, כלום. במהלך העונה כנראה הוא יחליף מאמן כלשהו, אני לא אתפלא אם הוא יחזור לז'לגיריס שאותה אימן בין השנים 2016-2020 אבל ימים יגידו.

רביד אולמר

רביד אולמר - כותב בעיקר על כדורגל, אבל משחק יותר כדורסל, אוהד ארסנל ובני הרצליה ומתרגש ממשפטים של גיל ברק. חולם להיות שותף של @saintmax77 ו @king david1711 לפיד מכבי אבשלום פתח תקווה

לפוסט הזה יש 44 תגובות

  1. תודה
    שארס מגיע ממשפחה ספורטיבית, אמא שלו הייתה שחקנית כדוריד מאוד מצליחה
    שארס הוא ווינר אולטימטיבי ואולי המהות של השחקן האירופאי למול השחקן האמריקאי
    הוא דיבר על זה בראיון שצפיתי בו לא מזמן, איך ביורליג כל משחק באווירה של להיות או לחדול לעומת ה NBa שם הכל יותר נינוח.
    שארס הצטיין במיוחד באיך לנצח משחקים, זה לא משנה כמה גרוע או לא מפוקס הוא היה
    במאני טיים הוא תפקד כמו גדול
    הסיפור הכי מזוהה עם שארס הוא משחק יורליג מול סיינה בהיכל
    ערב לא טוב עם 0 מ 8 מדאון טאון
    ומי לוקח ודופק שלשה במאני טיים? שארס!

  2. מעולה רביד, כייף להזכר בשאראס הגדול, תמיד חשבתי שמכבי גנבה אותו לברצלונה בגלל שהציעה לו יותר כסף…לא ידעתי שברצלונה העזיבה אותו…שאראס פרח במכבי הרבה בזכות השמירה האישית המעורבת שבזמנו באירופה לא ידעו לפצח.. כמו הרבה גאוני כדורסל הוא היה עילוי התקפי אבל בהגנה בינוני בקושי

  3. שחקן ענק שהצליח אפילו להלהיב אותי, אוהד חולוניה ותיק.
    אני זוכר שהגיע ולא הבנתי את השם שלו והדרך היחידה שהצלחתי לזכור אותו זה שרונה ברבים
    🤣

  4. תודה רבה .
    את
    שאראס הכרתי לראשונה בחצי גמר האולימפי בסידני
    שם הוא נתן משחק אגדי של 27 נק והיה רחוק שלשה סנסציונית מלהדיח את ארה"ב בחצי הגמר נגמר 83-85
    אבל בפעם הראשונה באולימפידות מישהו הסתכל לנבחרת החלומות בלבן של העיניים
    שאראס שיחק כמעט לבדו שכן הבא בתור בליטא היה סונגלייה עם 12 נק .
    בארה"ב ההיא שיחקו בין היתר
    קווין גראנט
    ג'ייסון קיד
    וינס קארטר
    אלונזו מורנינג
    ריי אלן
    גארי פייטון
    ואלן יוסטון
    אחרי כמה שנים כשהוא חתם במכבי והבנתי שזה אותו אחד שראיתי בסידני נדהמתי ממש חזיתי לו הצלחת ענק וצדקתי .
    בכלל צריך לדבר על שאראס של הנבחרת

    שאראס המשיך לבלוט במדי הנבחרת
    וב2004 כבר ניצח אותם בשלב הבתים 90-94
    עם 28 נק כולל 12 הנק האחרונות במשחק
    בארה"ב ההיא שיחקו אגב כמה מהאגדות הגדולות ביותר בכל הזמנים כולל
    לברון
    אייברסון
    וייד
    דאנקן
    וגם
    אנתוני
    אמרה סטודמאייר
    ושון מריון

    בשורה התחתונה שאראס הוביל את ליטא ל 2 מדליות ארד אולימפיות וכמובן לזהב ב יורבסקט 2003 שם נבחר לאם וי פי של הטורניר.
    עם 8.2 אס למשחק
    20 נק +8 אס ו2 מהקו בסוף בניצחון הראשון בבתים ב 91-92 על לטביה בהארכה
    ברבע הגמר מול סרביה הוא קולע 21 ומוסר 11 בניצחון 82-98
    בחצי הגמר מנצח את צרפת 70-74 עם 0-9 בסוף שמוחק 70-65
    הוא מסיים עם 14 נק 10 ר ן 7 אס
    בגמר הסתפק ב 10 נק ו 9 אס
    בניצחון 84-93 על גאסול וספרד

    בשורה התחתונה הוא היה שחקן אגדי.
    לא רק בקבוצות אלא גם בנבחרות
    חגג על ארה"ב לא פעם
    ולכן פלא בעיני שלא הצליח יותר בליגה שם
    וכן לארד יואבסקט 07

    1. ומתחרה רציני על הרכז האירופי הגדול בכל הזמנים. אמנם חוסר ההצלחה בנב"א הוא חיסרון משמעותי לעומת פארקר הצרפתי שהיה השחקן השלישי בחשיבותו בשושלת של הספרס. אמנם ייתכן וגם דיאמנטידיס (איני בטוח שאייתתי נכון) עדיף כי זכה ביותר תארים אישיים ועדיף משמעותית בהגנה.

  5. גאון כדורסל. היה כיף לראות אותו.
    תודה רבה רביד. באמת אחלה כתבה (אם היית מוסיף את רשימת התארים שלו זה היה מדגיש את גדולתו…)

      1. מסכים עם האשך, מי יודע כמה כשרונות הליגה הזאת פספסה רק בגלל שהיא הייתה סגורה לאירופאים, שלושת השחקנים הטובים בעולם כיום באים מהיבשת הישנה וזה רק על קצה המזלג.
        אני לא מדבר על השחקן באופן ספציפי לא צפיתי בכדורסל האירופאי.
        ..
        ג׳ה מוראנט וטרה יאנג הם המגנים הגרועים ביותר שאי פעם ראיתי בליגה, והם עדיין כוכבים, והנגר ווסטברוק והארדן לקחו mvp למרות ההגנה .

    1. שארס היה מבואס ב NBA
      באינדי וגם בגולדן סטייט
      הוא לא באמת קיבל הזדמנות ולא אהב את התרבות האמריקאית
      זה קצת מנטלי, הוא לא היה בנוי לעלות מהספסל, דון נלסון נתן קצת הזדמנות אבל היו מספיק גארדים בגולדן סטייט
      אצל קרלייל היה לו הרבה יותר קשה
      הבן אדם הגיע לליגה בן 29 והתייחסו אליו כרוקי, קטע דפוק של האמריקים. הוא לא נראה לי כמו שהיה מוכן לאכול שיט מאף אחד

    1. 🙂
      שארס סיפר סיפורים מצחיקים על פיני
      שהיה מחפף באימונים, אומר תעשו 50 עבירות השופטים ישרקו לכם 30, לאירופאי זה היה קשה
      פעם אחת פיני ייבש את שארס במשחק שמכבי נתנה 50 הפרש לפאזרו בהיכל כשההורים של שארונס ביציע… לא יפה
      ואפרגן לחבר לייזי גורדון שקבע את הביטוי – יא סי קיי!!!

          1. פזארו בכלל לא היו באותה העונה במפעל אתה מתבלבל בספסול אחר של שאראס
            זו הייתה עונת 03-04
            בבית עם מכבי היו
            צסקא סקיפר סיינה פאו קובנה מאלגה ונבו מסטו

          1. שוב אתה מתבלבל במשחק הלא נכון
            נכון שגם מול פזארו שאראס יובש
            אבל בפעם הראשונה זה היה עם הוריו בניצחון על קובנה בעונת 03-04
            ולא 04-05
            82-93
            אביו הגיע כל הדרך מליטא וזה מה שתסיכל את שאראס

  6. יופי.
    הכינוי שלו באינדיאנה היה מיץ כרוב מרוב שהיה חלש
    ולכן הוא לא מסמל את ההתפתחות באירופה והמעבר לנבא.
    -באירופה
    יסיקיביצ'וס כשחקן הוא אולי המנהיג היחידי שהפך את מכבי ת"א מאנדרדוג מובהק לקבוצה פייבוריטית ביורוליג.

  7. לאנתוני שהיה שחקן נבא טוב ממנו לא היה את הקילר אינסטינקט שהיה לו,

    בדומה לאחד כמו נבארו,
    היכולת האישית והפיזית שלו לא התאימה באותה שנים לנבא שהייתה עדיין ליגה שמשחקים בה הגנה,
    אין ספק שבסיגנון של הליגה היום הוא היה נכנס ומשתלב בלי שום בעיה.

  8. תודה רביד. תמיד היו לנו באתר כמה ילדים-נערים בגילך שתרמו. עכשיו, לצערי, אתה הצעיר היחיד. ככה זה. היו ימים.
    שראס הוא אחד הזרים היחידים שכתבו עליהם כאן שאני מכיר.
    נהניתי מאד מהכתבה אבל לא הבנתי את "טרבל של המכבים, ודאבל טרבל של שאראס"

    1. לא הבנת…צודק גם אני לא !
      אבל.אתה בעל האתר ויכול לתת דוגמא לכתיבת עברית כדי שהילדים
      ילמדו כתוב עברית :
      לדוגמא מדוע לא לכתוב סירטון להיט בעברית צחה במקום הביטוי המוזר אותו אני מתקשה להבין הלך וויראל ?

      1. זה הסגנון כתיבה שלי, אתה לא חייב לאהוב!
        אם זה כל כך מפריע לך שאני רושם טרבל – מילה שכל אוהד ספורט בערך מכיר, אתה לא חייב לקרוא
        אני לא מטיף לך איך לכתוב אם שכחת

  9. שאראס הוא כמעט אחד לאחד סרג'יו יוי :
    שחצן, עצלן ,פרימדונה ,לא שומר
    אך שחקן ענק במשחקים גדולים .
    זו בדיוק הסיבה שלא הצליח ב נבא :
    בניגוד לרכז האירופי שהגיע למכבי אחריו והמשיך למיאמי .
    שאראס עצלן מדי כדי להצליח בנבא ,שם בודקים יכולת כל משחק, כל דקה , מי שלא מתאמץ.ולא שומר
    מתעופף.לספסל ,שאראס ולשמור נו באמת…
    אורי מלמיליאן פרימדונה לא קטנה בזכות עצמו הדגים לי פעם איך נראית ומתבטאת פרימדונה :
    מלמיליאן הגיע לבסיס. בו שירתו אותו …להבדיל משירת …בסביבות 1130 השכם בבוקר עבור שחקן בית"ר ירושליים …
    ניגש מיד לחדר האוכל בו חיכה יוסי אברהמי.ששירת באותו הבסיס ,גם שמעון דרעי רב סמל
    פלוגתי אז השתחרר לפני שנה בדרגת סגן אלוף , ושחקן הפועל ירושלים שירת באותו בסיס,שמעון ואברהמי ממש שירתו היו להם הקלות ופריביליגיות אך שירתו
    שמעון בכלל היה אז כבר בקבע
    ובכן כשהגעתי מתורנותי לאכול והתישבתי בשולחן היחיד הפעיל
    בו ישב גם אורי שהסביר למשרתיו
    הטבחים שמיהרו להגיש לאורח מכל
    טוב, כי הוא לא אוהב לדבר על כדורגל עם כאלו שלא מבינים …
    מה לא מבינים בדיוק ..למה מה זה שחמט ?
    אורי היה בדיוק כמו שאראס עצלן
    פרימדונה ולא חכם במיוחד אבל שחקן של משחקים גדולים :
    היה ברור שלא יצליח באירופה כבר אז פשוט לא היתה לו את המנטליות לעבוד קשה ולשתוק ,כמו שאראס אף פעם לא ידע לסגור את.הפה !

    1. פרימדונה, עצלן באימונים? לא שמעת את זה משום מאמן של מכבי ת"א.ברצלונה.
      שאראס שחקן הרבה יותר גדול מנבארו,יול ורוביו לפי כל מדד הישגי.

      גם ברמה הבינלאומית הוא הוביל את ליטא להישגים ברמה של שחקנים אחרים כמו קירילנקו,גאסול,ג'ינובלי,פרקר.
      עם ההגנה אני אסכים איתך ושוב פעם הוא הגיע לנבא בתקופה שעוד שיחקו הגנה בליגה הזאת.

  10. שאראס היה שחקן גדול וחכם. אני בטוח שהוא אדם מעניין גם באזרחות.
    לא הצליח בגלל ההגנה ובגלל שהגיע בגיל מאוחר כנראה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט