בזבוז זמן / מאת אלכס רבינו

לא. אני לא מתכוון שזה יהיה בזבוז זמן שלכם לקרוא את הפוסט הבא. כוונתי היא לקיפאון של פיפ"א האמונה על שינויי חוקה בכדורגל לגבי כול מה שקשור לשינויים הקשורים לבזבוזי זמן של השחקנים (בעיקר השוערים) בזמן המשחק. התמזל מזלי ואני אוהד את האלופה  מכבי חיפה וגם בעל מינוי שמושבו קרוב מאוד לרחבת ה – 16  ביציע המערבי בסמי עופר. למעט הקבוצות המתמודדות עם חיפה לאליפות והנמצאות היום בפלייאוף העליון, כול יתר הקבוצות באות לסמי עופר כדי להסתגר ליד השער (מה שחברי ליציע קוראים "חניית ה –16"). בנוסף, יש תפקיד מכריע לשוער לבזבז את הזמן בשעה שיש לו כדור שוער. בזבוזי הזמן האלה עוברים את הטעם הטוב. ישנם שוערים שלא אנקוב בשמם שלוקח להם 40 -50 שניות להוציא בעיטת שוער (מדדתי). יש כול מיני דרכים יצירתיות לעשות זאת. להתנהל לעבר הכדור באיטיות, לבקש מנערי הכדור שיחליפו אותו, לשכב על הכדור, להעביר את הכדור מצד לצד ברחבת ה 5 ועוד. כמה שופטים מתרים בשוער באצבע אבל למעט אולי מקרה אחד, לא ראיתי שופט בישראל (לפחות במשחקי מכבי חיפה) שהוציא כרטיס צהוב לשוער על בזבוז זמן. במונדיאל האחרון ניתנה הוראה לשופטים לקחת את בזבוזי הזמן בחשבון. לגמרי לא בטוח שהשופטים בישראל נוהגים כך. אך אינני מאשים רק אותם. הגיע הזמן שפיפ"א תתקין חוק חדש המגביל את פרק הזמן שבו מותר לשוער להחזיק בכדור ברחבה מהרגע שהכדור ברשותו. ענפי ספורט אחרים עשו זאת מזמן כולל אפילו בשנה האחרונה עם שינוי משמעותי בבייסבול.

בייסבול – השנה הונהג חוק חדש בבייסבול המגביל את פרק הזמן שבו מותר למגיש pitcher להחזיק בכדור לפני שהוא זורק אותו לחובט. החוק אומר שיש לו 15 שניות לזרוק את הכדור שהבסיסים ריקים ו 20 שניות שיש שחקנים על אחד או יותר מהבסיסים. החוק הביא לקצב מואץ יותר של משחקים וגם גרם לקיצור משך המשחק. במשחקי פתיחת העונה נרשמו ביום הראשון 14 חריגות בזמן ההגשה

פוטבול – החוק מחייב את הקווטרבק להיפטר מהכדור בתוך 40 שניות. זה כולל גם את הזמן שבו הוא אוסף את שחקני הקבוצה לתדריך לקראת המהלך הבא. אלה מכם שצופים במשחקי פוטבול בטלוויזיה וודאי שמו לב לשעון המתקתק של 40 השניות המוצב מאחורי השער אליו הקבוצה תוקפת. אחרי פסק זמן או הפסקה אדמיניסטרטיבית השעון מתקתק רק 25 שניות.

כדורסל – ישנה הגבלת זמן על קולע קליעת העונשין מהרגע שהשופט מגיש לו את הכדור. החוק גם ב NBA וגם ב FIBA אומר שעליו לקלוע בתוך 10 שניות את קליעת העונשין. כילד בשנות ה 50 אני זוכר שלפעמים זה היה סיוט לצפות במשחק בו לא הייתה חובה לבצע ניסיון קליעה בתוך פרק זמן מסוים. השחקנים היו פשוט מתמסרים ביניהם. ב 1954 הוגבלה התקפה ב NBA ל 30 שניות אך כעבור שנתיים ב 1956 קוצר התקן של ה NBA ל 24 שניות הקיים עד היום. FIBA אימצה את חוק 30 השניות ב 1956 אך קיצרה אותו ל 24 שניות כמו ב NBA רק בשנת 2000. בקולג'ים בארה"ב משחקים היום עם שעון 30 שניות (עד לא מזמן 45 שניות). במסגרות של NBA ו FIBA נהוג לאפס את השעון ל 14 שניות לאחר ניסיון קליעה, פגיעה ברגל או עבירה שלא בתחום העבירות המותרות. בקולג'ים מאפסים ל 20 שניות.

כאמור, רק בכדורגל לא עושים שינויים. הגיע הזמן שוועדת החוקה של FIFA תשב על המדוכה ותחקוק חוק חדש המגביל את הזמן שבו שוער יוכל להחזיק בכדור. 

לפוסט הזה יש 9 תגובות

    1. השופט יכול להוסיף את הזמן הזה אך צריך להשתמש החוק הזה כי רק זה יצמצם את בזבוזי הזמן של השוערים.

  1. אלכס התבלבלת…זה בזבוז זמן לצפות בכלל בכדורגל, בכדורגל ישראלי זה כבר השחתת זמן …אבל כן עלית על משהו מעניין – כל ההפסקות שנלקחות עכשיו בכדורסל לטובת צפייה חוזרת ונשנית בהילוך איטי מכל הזויות (בעיקר ביורוליג) של ארועים מעוררי מחלוקת חייבת להשתנות…הגיע הזמן שישבו בחדר בקרה 2 שופטים על שלל מצלמותיהן ועם עזרה של בינה מלאכותית ויודיעו בקשר לשופטי המשחק/מזכירות על טעויות …היה איזה רגע במשחק 7משל בוסטון פילידלפיה ברבע השני של דקות נמשכו איזה 20 ברוטו….זה הרגע בו החלטתי גם לפרוש מצפיה פעילה ולהשלים בבוקר

  2. כיף לשמוע ממך אלכרס. בזבוזי זמן בכל ספורט הם בעייה חמורה. דווקא בכדורסל אין ממש 'בזבוז זמן', מלבד, אולי, קליעת פאולים. אבל גם לזה התקינו חוק.

    1. וזה בדיוק מה שבעיניי צריך לשנות. להוריד את הזמן הכולל ל-60 דקות (נגיד), ולעצור את השעון בכל עצירה של המשחק. זה יחסל את בזבוזי הזמן.

  3. בס"ד
    תודה רבה.
    זוהי בהחלט בעיה. אולי כרטיס צהוב זה עונש קשה מדי, ולכן לא מפעילים אותו.
    אולי אזהר. בפעם הראשונה ורק בפעם השניה צהוב או שהכדור עובר ליריבה…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט