סכסוך עבודה בכדורסל הישראלי – מה זה אומר בכלל?

אתר מנהלת הליגה

ביום חמישי האחרון הכריז ארגון השחקנים של ליגת העל בכדורסל על סכסוך עבודה עם מנהלת הליגה, והם איימו בשביתה בקרוב. כעת יש דיווחים על מתווה מוסכם שיפתור את הסכסוך, אבל עוד קודם, לאור הפרסומים, פנינו לעו"ד ד"ר ירון קטן (גילוי נאות – אביו של עמיחי העורך הראשי), מומחה לדיני עבודה ומרצה בקריה האקדמית אונו, שיסביר לנו את הרקע המשפטי ואת ההשלכות של העניין.

1. מה תפקידו של ארגון השחקנים, ומה זה בכלל אומר ארגון שחקנים?

כפי שמקובל בישראל ובעוד מקומות בעולם, כדי לאזן את כוחו החלש של העובד מול המעסיק, יש לעובדים את הזכות להתאגד ולהקים ארגון עובדים שייצג אותם במשא ומתן מול המעסיק כדי להשיג תנאי עבודה ושכר משופרים.

באופן זה יש לעובדים יותר כוח מיקוח, משום שארגון העובדים רשאי לנקוט בצעדים שעובד רגיל לא יכול, כגון להכריז סכסוך עבודה ובהמשך גם לנקוט בעיצומים ושביתות.

שחקני הכדורסל בישראל מאוגדים תחת ארגון שחקני הכדורסל בישראל, עמותה רשומה כחוק, והוא הגוף שמייצג את השחקנים מול איגוד הכדורסל ומנהלת הליגה.

2. מה המשמעויות של הסכם בין ארגון השחקנים ובין המנהלת ועל מי הוא חל?

כאשר מוקם ארגון עובדים על פי התנאים הקבועים בחוק, הוא יכול להשיג תנאי עבודה שיחולו על כלל העובדים באותו מקום, על ידי חתימה על הסכם מול המעסיק.

להסכם שנחתם עם ארגון העובדים יש מעמד מיוחד, והוא נקרא "הסכם קיבוצי", והוא חל על כל העובדים, גם למי שלא חבר בארגון.

3. מה אומר ההסכם בין ארגון השחקנים למנהלת הליגה מ-2019?

הסכם 2019 עוסק בסוגייה מאוד ממוקדת, הנוגעת לשיתוף שחקנים זרים במסגרת משחקי ליגת העל בכדורסל. זאת, כדי לעודד את הקבוצות לעשות שימוש במספר מועט ככל הניתן של שחקנים זרים ולשתף יותר שחקנים ישראלים בליגה.

בהסכם יש מספר עקרונות:

קבוצה שתשתף 5 שחקנים זרים במשחק אחד לפחות, תשלם למנהלת הליגה תשלום (350 אש"ח).

התשלום הזה יחולק לקבוצות שישתפו עד 3-4 שחקנים זרים לאורך העונה, שבנוסף יהיו גם זכאים לבונוס (250 אש"ח), כשתינתן עדיפות לתשלומים לקבוצות שישתפו עד 3 שחקנים זרים.

בנוסף, יש התייחסות בהסכם לגבי שיתוף שחקנים ישראלים, תוך רצון לעודד שיתוף שחקנים בוגרי מחלקת נוער והגבלת שחקנים ישראלים "חדשים", כלומר שהתאזרחו ב-4 שנים האחרונות.

על כל שחקן ישראלי "חדש", תשלם הקבוצה סכום למנהלת. על הראשון 200 אש"ח, על השני 300 אש"ח. כל שחקן ישראל "חדש" מעבר ל-2 יבוא על חשבון מכסת השחקנים הזרים.

כמו כן, ככל שקבוצה תשתף פחות שחקנים זרים, היא תחוייב לרשום יותר שחקנים בוגרי מחלקת הנוער.

4. במקרה שאחד הצדדים מפר את ההסכם באופן חד-צדדי, מה האפשרויות של הצד השני?

בהסכם עצמו לא נקבע מהן הסנקציות במקרה של הפרת ההסכם.

אולם כאמור, הפרת הסכם קיבוצי מקנה לארגון העובדים את הזכות לנקוט בצעדים ארגוניים, תוך הכרזת סכסוך עבודה, ולאחר 15 יום מההכרזה ניתן גם לשבש את העבודה בעיצומים ושביתות.

5. אז על מה הסכסוך הנוכחי?

לפי הפרסומים, הסכסוך לא נובע מהפרת ההסכם אלא מדרישת ארגון השחקנים להגביל עוד את מכסת השחקנים הזרים וכן הסרת מדבקות פרסום על הפרקט שפוגעות בשחקנים ומסכנות את בריאותם.

אם המנהלת לא תגיע להסכמה עם הארגון בנוגע לדרישות אלה, יש ארגון העובדים את הזכות לנקוט בצעדים ארגוניים, תוך הכרזת סכסוך עבודה, ולאחר 15 יום מההכרזה ניתן גם לשבש את העבודה בעיצומים ושביתות.

כפי שפורסם, במהלך 15 הימים עד להפעלת נשק השביתה, מתוכננות פגישות עם גורמים שונים, ביניהם שר הספורט, מתוך תקווה להגיע להבנות לפני הפעלת הצעדים הארגוניים.

עו"ד ד"ר ירון קטן. צילום: אליאור דנינו

לפוסט הזה יש 34 תגובות

  1. יש בעיתיות בחוק נכון לעכשיו. קבוצות עשירות, כמו מכבי וי-ם, יכולות בקלות לשלם את הקנס על עוד שחקן זר, במיוחד שהסכום נמוך וקבוע.
    בתור אוהד מכבי, מי שרוצה להצליח באירופה שתחזיק כמה זרים שהיא רוצה, בארץ צריך לשחק עם שלושה גג (אם לרשום בכל פעם שלושה אחרים או שלושה קבועים זו שאלה נוספת, שגם משפיעה על התחרות בליגה)

  2. תודה על ההסבר המושקע
    כשהלכתי לסקר את מכבי מול פנר אמרו לי שזאת האווירה הכי טובה שהייתה השנה בהיכל ואחת הסיבות המרכזיות לכך הייתה שיתוף הישראלים של קטש. למכבי יש שחקנים ברמת יורוליג שמכניסים הרבה איזון לקבוצה וכיף לראות את השחקן הישראלי תורם, גם אם לא תמיד בסטטיסטיקה, ברמות הגבוהות ביותר. לא צריך יותר מ5 זרים בליגה הזאת ולרשום 4 לרוב הקבוצות (אלו שלא משחקות במסגרות האירופיות) כי בסופו של יום הקהל בא לראות ישראלים ולהזדהות איתם.

    1. רוב הקבוצות כן משתתפות העונה במסגרת אירופאית – הפועל חולון, בני הרצליה, הפועל ירושלים, מכבי ת"א, גליל עליון, הפועל חיפה, הפועל ת"א, נס ציונה והפועל ב"ש (אם פספסתי, אני מתנצל).

      1. להוציא את המשחקים של מכבי באירופה למעט מאוד אכפת מהמסגרות האירופאיות. זו לא סיבה מספיק טובה להתנקש בענף הכדורסל הישראלי.

        1. אני די בטוח שזה לא נכון לפחות להפועל ירושלים ותל-אביב שבונות על מקום ביורוליג בעתיד. גם לגבי האחרות אני מטיל בזה ספק, אבל אני כן אסכים שכנראה יותר חשוב להן להצליח בליגה המקומית ברוב המקרים.

          1. ואני די בטוח שזה כן נכון.
            בחיאת דינעק למי אכפת מהמשחקים של חולון או באר שבע באירופה? יודע מה? גם מכבי. אולי אתה צעיר מידי לזכור אבל לא לפני המון זמן מכבי בחמישי היה מדורת השבט, והיום אפילו אוהדי כדורסל כמוני כבר לא עוקבים. ירושלים באירופה מעניינת רק את האוהדים שעוקבים ביומיום. אוהדי ברזיות שמתעדכנים פה ושם כבר ממש לא עוקבים. משחקים של הישראליות באירופה הפך לעניין למייטיבי לכת בלבד, אולי בבועה שלך שמלאה בעכברים זה עדיין המצב, אבל הרוב המוחלט כבר לא בעניין.

            בכל מקרה, הנקודה שלי היא שגם אם יש עניין של אלו או אחרים בליגות אירופאיות, העלות גבוהה בהרבה מהתועלת. אוסיף, אם היו משחקים רק ישראלים גם העניין בליגות האירופאיות היה גובר. ככה שיש מצב שלחתוך במספר הזרים דווקא יתרום להכנסות גם בגזרה הזו.

            1. פעם היה רק ערוץ 1, ככה שכל מה ששודר בו בפריים טיים היה מדורת שבט. מאז הדברים השתנו, וטוב שכך, ומי שלא אוהב כדורסל יכול לצפות בדברים אחרים.

            2. אני לא כזה זקן :-). מכבי היתה מדורת השבט גם בימי האפמן וגם בימי שושלת שאראס. כבר היה יותר מה לעשות חוץ מלבהות בערוץ 1…

      1. ממש לא רק לך. חלקנו – המבוגרים יותר – גדלנו ביציעים של הליגה הישראלית בתקופה בה היו רק שני זרים. אפילו משחקי התחתית היו מפוצצים באוהדים. הרייטינג של תכנית ר ד י ו כמו צעד וחצי היה בשמיים.

        1. אני איבדתי עניין בליגה לגמרי, כל משחק זה אמריקה ז' נגד אמריקה ח'. גם הייתי הולך ללא מעט משחקים ברוממה לפני 15 שנה ככה ולדעתי גם אז היו פחות זרים משמעותית

        2. כמובן שגם הייתי צופה בכל משחק של מכבי בתקופת קטש, שפר, הנפלד ואח"כ בורשטיין וכו ומאז לא אבל גם הטיעון שפשוט אין יותר ישראלים ברמה הזו יכול להיות קביל

          1. לגבי הישראלים ברמת היורוליג, זה קצת הביצה והתרנגולת. מכבי, נכון לעד 2023 לפחות, היא הקבוצה הישראלית היחידה ביורוליג ולי אין ספק שיש להם לפחות 2.5 ישראליים ברמת יורוליג. נכון שזאת לא קבוצה ישראלית אלא יותר אמריקאיים כוכבים ורול פליירס ישראלים אבל אם הם לא יקבלו הזדמנות לא יהיה לנו סיכוי לכוכב ישראלי ברמת יורוליג (נעם יעקב? בן שרף?).

            1. אני אשאיר את זה למי שעוקב כי הפסקתי לצפות במכבי כבר כמה שנים טובות

            2. יהלי, גם כאן אני אשלוף את כרטיס הגיל. גם כשלא היו ישראלים בטופ של הטופ, כל עוד הם היו שחקנים מרכזיים היה עניין. מכבי של שנות ה90 היתה די כשלון מקצועי למרות שכולנו זוכרים בערגה את נדב קטשפר גודס וכיוב. זוכרים כי שיחקו ישראלים והיה מעניין. זה שחטפו בראש בכל מיני יווניות אטלקיות או ספרדיות זוכרים פחות, אבל שוב, היה עניין כי היו ישראלים. את מכבי של 2023 אף אחד לא יזכור, גם אם יקחו יורוליג (או איך שלא קוראים לליגה הזאת היום). אפשר לעשות תרגיל זריז: בלי לבדוק, מהר, מי שיחק בקבוצה שזכתה באליפות בפעם האחרונה? עולה לי במיידי דייויד בלו ודייויד בלאט כמאמן. מי היו הזרים? אנא אערף (רק רייס עולה לי אחרי קצת מחשבה).

            3. אברי זה לא מדויק, תמיד יזכרו את הקבוצות של פארקר, האפמן, מקדונלד וכו אבל לדעתי גם אז יותר ישראלים משמעותיים כמו בורשטיין.
              אולי כי זו הייתה תקופה אחרת? לא יודע

            4. לגבי שתי שושלות פיני גרשון, יש לי שלוש תיאוריות שמסבירות למה הן באמת לא ישכחו, למרות העדר ישראלים:
              (1) הן היו קבוצות הסטוריות ומלהיבות ברמות על-דוריות,
              (2) הן היו הקבוצות הראשונות בלי ישראלים מובילים, ככה שהצופים היו מורגלים לראות מכבי מכוח האינרציה,
              (3) דווקא היו שם ישראלים הרבה יותר טובים מכל מה שיש פה היום: הנפלד, בורשטיין, הלפרין הצעיר והמבטיח, שארפ, שלף, בלו… איפה הם ואיפה מה שיש פה היום.

    2. בליגה הישראלית לא צריך יותר משני זרים. מכבי רוצים להריץ קבוצה של אמריקאים-לא-מספיק-טובים-לנבא? שיתכבדו ויעשו את זה מחוץ לליגה הישראלית.

  3. תודה רבה על ההסבר המצויין. שאלה לכותב (או לכל מי שמבין משהו בנושא): כתוב שיש הגבלה מסויימת על העסקת מתאזרחים, שאינה חלה על ישראלים אסליים. לי זה נשמע כמו אפליה בין שני אזרחים ישראלים, שעל פי חוק אמורים להיות שווים. עולים שמקבלים אזרחות לא אמורים להיות מופלים בשום דרך ואופן. איך דבר כזה יכול להיות מוצדק מבחינה חוקית?

  4. תודה רבה על הפוסט המחכים!
    לעולם לא אשכח למכבי את השנים בהן היתה מייבשת על הספסל שחקנים ישראליים רק בשביל שלא ישחקו בקבוצה אחרת.
    הגישה הזאת היא חלק מהסיבה שכבר הרבה שנים אין לנו גיבור כדורסל מקומי ברמה של ברקוביץ', קטש וכו', ואחת הסיבות לזה שצריך להגביל מספר זרים על המגרש, כאילו שזה לא מובן מאליו שהתוצר המקומי הוא הדבר האמיתי

כתיבת תגובה

סגירת תפריט