סיכום רבע גמר מונדיאל 2022 / עמיחי קטן

שלב רבע הגמר של המונדיאל התקיים בסופ"ש האחרון, ומחר כבר יצא לדרך שלב חצי הגמר, אז כעת זו ההזדמנות לסכם את רבע הגמר. נפתח עם הסטטיסטיקות, נעבור לנקודה על כל משחק בתוספת התקציר, ונסיים עם הבחירות של השערים וההרכב של רבע הגמר.

סטטיסטיקות:

כמות שערים: ברבע הגמר – 10 – 2.5 למשחק.
במונדיאל כולו – 158 – 2.63.

כמות משחקי 0-0: ברבע הגמר – 0.
במונדיאל כולו – 7 – 11.7%.

כמות משחקים של 5 שערים ומעלה: ברבע הגמר – 0.
במונדיאל כולו – 11 – 18.3%.

רשימת משחקים עם 5 שערים ומעלה: בשמינית הגמר – 4- 1 ברזיל-דרום קוריאה, 6- 1 פורטוגל-שוויץ.
בשלב הבתים – 6- 2 אנגליה-איראן, 4- 1 צרפת-אוסטרליה, 7- 0 ספרד-קוסטה ריקה, 4- 2 גרמניה-קוסטה ריקה, 4- 1 קרואטיה-קנדה, 3-3 קמרון-סרביה, 3- 2 שוויץ-סרביה, 3- 2 פורטוגל-גאנה, 3- 2 גאנה-דרום קוריאה.

מלך השערים: ברבע הגמר – ווט ווגהורסט (הולנד) – 2. ניימאר (ברזיל), ברונו פטקוביץ' (קרואטיה), נחואל מולינה (ארגנטינה), ליונל מסי (ארגנטינה), יוסוף אנסירי (מרוקו), אאורליו טשואמני (צרפת), הארי קיין (אנגליה), אוליבייה ז'ירו (צרפת) – 1.
במונדיאל כולו – קיליאן אמבפה (צרפת) – 5., ליונל מסי (ארגנטינה), אוליבייה ז'ירו (צרפת) – 4 כל אחד. אנר ולנסיה (אקוודור), מרכוס ראשפורד (אנגליה), קודי גאקפו (הולנד), אלבארו מוראטה (ספרד), רישארליסון (ברזיל), בוקאיו סאקה (אנגליה), גונזאלו ראמוס (פורטוגל) – 3 כל אחד.

מלך הבישולים: ברבע הגמר – אנטואן גריזמן (צרפת) – 2. לוקאס פאקטה (ברזיל), מיסלאב אורסיץ' (קרואטיה), ליונל מסי (1), סטיבן ברחויס (הולנד), טון קומפיינרס (הולנד), יחיא אללה (מרוקו) – 1 כל אחד.
במונדיאל כולו – אנטואן גריזמן (צרפת), הארי קיין (אנגליה), ברונו פרננדש (פורטוגל) – 3 כל אחד. ליונל מסי (ארגנטינה), מיסלאב אורסיץ' (קרואטיה), איוון פרישיץ' (קרואטיה), ג'ורדי אלבה (ספרד), רפאל גריירו (פורטוגל), דייבי קלאסן (הולנד), אנדריה זיבקוביץ' (סרביה), תיאו הרננדז (צרפת), דושאן טאדיץ' (סרביה), קיליאן אמבפה (צרפת), עוסמן דמבלה (צרפת), כריסטיאן פוליסיק (ארה"ב), דנזל דאמפריס (הולנד), פיל פודן (אנגליה), ויניסיוס (ברזיל), ז'ואאו פליקס (פורטוגל) – 2 כל אחד.

שוערים ששמרו על שער נקי: ברבע הגמר הגמר – יאסין בונו (מרוקו).

במונדיאל כולו – ג'ורדן פיקפורד (אנגליה), יאסין בונו (מרוקו) – 3. אנדראס נופרט (הולנד), מאט טרנר (ארה"ב), אמיליאנו מרטינס (ארגנטינה), וויצ'ך שצ'סני (פולין), מת'יו ראיין (אוסטרליה), איימן דאהמן (טוניסיה), דומיניק ליבאקוביץ' (קרואטיה), טיבו קורטואה (בלגיה), אליסון (ברזיל), סרחיו רוצ'ט (אורוגוואי), אונאי סימון (ספרד) – 2 כל אחד.

נקודה על כל משחק:

קרואטיה – ברזיל:

ברזיל לא הדיחו נבחרת אירופית בנוקאאוט מאז הזכייה במונדיאל 2002, וכל ההדחות שלהם מאז היו נגד נבחרות אירופאיות שונות – צרפת ב-2006, הולנד ב-2010, גרמניה ב-2014, בלגיה ב-2018 וקרואטיה ב-2022 – כולן ברבע הגמר למעט גרמניה בחצי הגמר. לעומת זאת, קרואטיה עברו את שלב הבתים 3 פעמים בלבד בתולדותיהם, אך בכל אחד מהמקרים גם הגיעו לחצי הגמר.

במשחק עצמו, ברזיל הגיעו למצבים טובים יותר, אך ההגנה של קרואטיה דחתה את ההכרעה, ואחר כך הגיעו החילופים ההתקפיים, בזמן שברזיל נשארו עם 5 שחקנים שלא ירדו להגנה, והתקפת מעבר קרואטית הפכה לכזו עם יתרון מספרי כששחקני ההתקפה נשארו שם במקום לסייע להגנה. זה המונדיאל השני ברציפות שבו קרואטיה עוברים גם את שמינית הגמר וגם את רבע הגמר בפנדלים, והם במאזן 4- 0 בפנדלים במונדיאלים.

התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022.

ארגנטינה – הולנד:

אם נתעלם מהמשחק נגד ערב הסעודית, בכל אחד מ-4 המשחקים הבאים ארגנטינה הגיעו ליתרון 2- 0 ואז הורידו הילוך וקצת נסוגו אחור. מקסיקו ופולין לא הצליחו לכבוש בחזרה, אוסטרליה כבשו אחד ולא היו רחוקים משוויון בתוספת הזמן, ואילו הולנד הצליחו גם להשיג את השוויון בדקה ה-90+11. לואי ואן-חאל שלח את כל הכלים ההתקפיים שלו כשלא הייתה ברירה, אך אחרי שהשוויון הושג שוב הולנד שיחקו הגנתי יותר והשליטה חזרה לידי ארגנטינה, מה שלא הועיל להם כדי להימנע מפנדלים.

בדומה לקרואטיה, גם הארגנטינאים מחזיקים באחוזי הצלחה טובים בפנדלים, והם עם 5/6 במצבים כאלה במונדיאל – ניצחו את יגוסלביה ואיטליה ברבע וחצי גמר של 1990, את אנגליה בשמינית של 1998, את הולנד בחצי הגמר של 2014, וכעת גם ברבע הגמר של 2022, ואילו ההפסד היחיד שלהם בפנדלים היה ברבע הגמר של 2006 נגד גרמניה.

התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022.

מרוקו – פורטוגל:

הפורמט הנוכחי של שלב בתים של 3 משחקים ואחריו נוקאאוט החל משמינית הגמר קיים מאז 1986, ולא הרבה נבחרות הצליחו להעפיל לחצי הגמר תוך כדי שהן סופגות שער אחד בלבד, ונבחרת אחת בלבד שלא ספגה בכלל עד שהעפילה לחצי הגמר. היחידה שלא ספגה היא איטליה במונדיאל הביתי של 1990, והיא הודחה בחצי הגמר בפנדלים נגד ארגנטינה אחרי שקאניג'ה היה הראשון שהכניע את וולטר זנגה בטורניר (גם אנגליה כבשו נגדם בקרב על המקום השלישי).

מלבדם, עוד 4 נבחרות קדמו למרוקו הנוכחית עם ההישג של ספיגת שער אחד בלבד, והן צרפת של הטורניר הביתי ב-1998, גרמניה ב-2002 ואיטליה ופורטוגל ב-2006. צרפת ואיטליה גם זכו בטורניר, כשכל אחת מהן ספגה עוד שער אחד בלבד ב-2 המשחקים המכריעים, גרמניה של 2002 הפסידו 2- 0 לברזיל בגמר, ואילו פורטוגל של 2006 הודחו על ידי צרפת ב-1- 0, ואז הפסידו לגרמניה 3- 1 בקרב על המקום השלישי. מרוקו ישמחו לשמוע שבדומה אליהם, גם במקרה של איטליה ב-2006 השער היחיד שהם ספגו בשלבים המוקדמים היה שער עצמי בשלב הבתים.

התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022.

צרפת – אנגליה:

ראשיתה של היריבות הזאת בזמן שהנורמנים הגיעו מנורמנדי וכבשו את אנגליה ב-1066, 900 שנים לפני הזכייה של אנגליה במונדיאל והמפגש הראשון בין הנבחרות במונדיאל. מאז, רבות מהמלחמות באירופה סבבו סביב הסכסוך בין אנגליה לצרפת, כשאפשר לציין את מלחמת מאה השנים (1337-1453), המלחמות הבין-קולוניאליות (1689-1763 עם הפסקות באמצע) ומלחמות נפוליאון (1798-1815). היחסים בין המדינות השתפרו לאחר מכן, ובראשית המאה ה-20 (1904) נחתמה "ההסכמה הלבבית" שהפכה את המדינות לבנות ברית בזירה הפוליטית, עד היום למעשה, והיריבות עברה לשדות התרבותיים, וביניהם גם הכדורגל.

עם זאת, ואולי גם בדומה לזירה הפוליטית, גם על מגרש הכדורגל כל אחת מהנבחרות המדוברות תופסת את גרמניה כיריבה קשה יותר באופן היסטורי, כששתיהן זוכרות הפסדים טראומתיים או ניצחונות גדולים נגד גרמניה יותר מאשר המפגשים ביניהן. הסיבה לכך היא שהמפגש במוצ"ש האחרון היה הראשון ביניהן אי פעם בנוקאאוט של טורניר גדול (מונדיאל או יורו), אבל ייתכן שהמשחק הנהדר ביניהן יכול ליצור יריבות משמעותית לעתיד.

התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022.

בחירות רבע הגמר:

דירוג השערים של רבע הגמר:

עשרה שערים הובקעו בשלב רבע הגמר, וכאן יוזכרו כל העשרה…

10. פנדל שני שמסי מבקיע במונדיאל הזה, ויחד עם ההחמצה נגד פולין ונגד איסלנד במונדיאל הקודם הוא כעת עם 2/4 בגביע העולם. הקישור כאן כולל גם את המהלך שהוביל לפנדל…

9. הארי קיין, גם הוא מהנקודה הלבנה. בפעם השנייה זה הלך החוצה, אבל הוא גם קבע שוויון זמני בפנדל ובבעיטה מרשימה יותר מזו של מסי.

8. יוסוף אל נסירי מצליח להקדים יציאה איומה של השוער הפורטוגלי ולנגוח כדור לכיוון הרשת, כשאין מי שיבלום אותו בדרך לשם.

7. קרואטיה בהתקפה מתפרצת ומיסלאב אורסיץ' עם כדור רוחב חכם מוצא את ברונו פטקוביץ' המחליף ששולח כדור מדויק לפינה ולא משאיר לאליסון שום סיכוי.

6. אוליבייה ז'ירו מחזיר את היתרון לצרפת עם נגיחה שגם שפשפה את הראש של הארי מגוויר, מה שמקשה על פיקפורד להגיע לכדור שנכנס בדיוק יוצא דופן ישר אל הפינה.

5. ווט ווגהורסט, המחליף ההולנדי, הוא היחיד שכבש צמד ברבע הגמר, והראשון מביניהם היה בנגיחה מרשימה מאוד, אליה הוא גם הכניס את העוצמה הנדרשת במרחק כזה וגם את הדיוק.

4. אורליאן טשואמני הצעיר בבעיטה שטוחה, אך חזקה ומדוייקת לפינה הרחוקה של ג'ורדן פיקפורד, שלא יכול להושיע את האנגלים, והוא מעלה את הצרפתים ראשונים על הלוח.

3. ניימאר פורץ את קו הקישור עם דאבל-פס ראשון, פורץ את קו ההגנה עם הדאבל-פס השני, עובר את השוער ומסיים ברשת כדי להעלות את ברזיל ליתרון בתוספת הזמן של המחצית הראשונה של ההארכה.

2. נחואל מולינה הוא כובש השער שסיים היטב באחד על אחד, אבל זה שער שרשום על המבשל, מסי כמובן, שהשאיר את מולינה לבד מול השוער במסירת עומק נהדרת.

1. בדקה ה-101, כדור חופשי של הולנד שמחפשים את השוויון, ותרגיל נהדר משאיר את ווט ווגהורסט בעמדה נהדרת ממנה הוא משלים צמד וכופה הארכה בצורה הכי דרמטית שיש.

הרכב רבע הגמר:

הפעם, לאור השלב המתקדם והתוצאות הצמודות, נכנסו להרכב גם שחקנים מנבחרות שהודחו.

יאסין בונו (מרוקו), ג'ולס קונדה (צרפת), נחואל מולינה (ארגנטינה), דיאן לוברן (קרואטיה), יחיא אללה (מרוקו), לוקה מודריץ' (קרואטיה), אנטואן גריזמן (צרפת), ליונל מסי (ארגנטינה), בוקאיו סאקה (אנגליה), ניימאר (ברזיל), ווט ווגהורסט (הולנד).

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.
Subscribe
Notify of
22 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
דה שוט
דה שוט
12 בדצמבר 2022 16:15

תודה עמיחי כתבת ממש מעולה היה תענוג לקרוא. מצפה בכיליון עיניים לחצאי הגמר.
כעל שחולף הזמן מתעורר בי עוד הכעס על ההתנהגות הבריונית של ארגנטינה בחסות השופטים. השיא היה בבעיטה של פארדס על הספסל ההולנדי ובקללות של מסי כלפי המפסידים לרבות הלעג ל-ואן חאל.
אני לגמרי עם קרואטיה
.
בחצי השני כמובן שאני עם צרפת, מה עוד שמרוקו הפכה למובילת השנאה בעולם הערבי כלפי ישראל. הם מניפים את דגל פלסטין לפני הדגל המרוקני. מקווה שיובסו.
בגריזמן ננוחם.

דה שוט
דה שוט
12 בדצמבר 2022 16:32
Reply to  דה שוט

טוב אחרי שראיתי את זה אני מסייג קצת את סלידתי מארגנטינה. קשה לא לאהוב את מסי, בטח אחרי זה:
https://m.facebook.com/groups/unimportant.sports.facts/permalink/3385891928322965/

אור
אור
12 בדצמבר 2022 16:45
Reply to  דה שוט

מפתיע שבתור שחקן עבר אתה כזה רגיש לאמוציות של שחקנים אחרים.. ולא רוצה שיישמע לא נכון אבל מהמעט כדורגל בינלאומי שאני רואה הרבה נבחרות דרום אמריקאיות וערביות מכסחות ואז בוכות לשופטים אז אין פה שום דבר חדש. לא יודע גם אם פארדס ניסה לפוצץ את הספסל של הולנד או שככה יצא שבמקרה היו מולו מאיפה שהוא בעט החוצה

דה שוט
דה שוט
12 בדצמבר 2022 17:06
Reply to  אור

זה לא עניין של אמוציות – זה קשור ליחס ליריב. רונאלדו וניימאר המושמצים אף פעם לא קיללו שחקנים יריבים אחרי משחק (לפחות לא בטלביזיה) ולא לעגו למאמנים של קבוצות יריבות. רוח הספורט מנחה את רוב השחקנים להשאיר את הקרבות והשנאות על המגרש, לא לוקחים את זה החוצה. אם לוקחים בצורה של תגרה זה איכשהו מובן משום מה ובשנים האחרונות יש גם ירידות ועקיצות הדדיות ברשתות החברתיות – אבל בטח שלא קללות.
ארגנטינה ידועים בחוסר כבוד ליריב – זכורה לכולנו ההרחקה האומללה של בקהאם ב-2002. לקלל שחקן יריב בזמן ראיון, דבר שהפך לויראלי ואף מעבר לזה – יש עכשיו חולצות של "אל מה אתה מסתכל טמבל" – זה ממש לא "אמוציות" של משחק. זה חוסר כבוד ליריב ועוד אחרי ניצחון. קשה להשלים עם זה. עד המשחק הזה אהבתי את מסי בכל מאודי, העובדה שהוא אפילו לא התנצל והגדיל לעשות ובחר לעלוב גם בשופט – מאוד מאוד מקשה עלי לרצות בהצלחתו. ד"א לא רק עלי, הרבה מחברי ואנשים אחרים שדיברתי איתם חשים ככה.

אור
אור
12 בדצמבר 2022 17:11
Reply to  דה שוט

לא שאני מסכים עם ההתנהגות שלו אבל היה משהו ביניהם, לא נראה לי סתם או שמסי יזם את זה אבל יכול להיות. בכל מקרה זו לא סיבה מבחינתי להיות נגדו

דה שוט
דה שוט
12 בדצמבר 2022 17:15
Reply to  אור

ואן חאל בן 700
פגע בריקלמה בחיים הקודמים. חכמה ללעוג לזקן כשאתה במעמד של מלך העולם?

אור
אור
12 בדצמבר 2022 17:17
Reply to  דה שוט

מה היה איתו לא ראיתי

אור
אור
12 בדצמבר 2022 17:18
Reply to  דה שוט
דה שוט
דה שוט
12 בדצמבר 2022 18:40
Reply to  דה שוט

חחחחח הוא באמת מצחיק. אני חושב שמסי כועס כי הוא ייבש את ריקלמה בברצלונה וגם די מארייה אמר שהוא המאמן הכי גרוע שהיה לו. אבל אנחנו יודעים שבספורט דברים כאלה נתונים לפרשנות. לסגור חשבון במונדיאל כשאתה מנצח ומול כל העולם… לא יודע… זה בטח לא מעשה אצילי

אור
אור
12 בדצמבר 2022 20:41
Reply to  דה שוט

צודק, אבל מה מסי אמר עליו

אלכס דוקורסקי
Editor
12 בדצמבר 2022 19:42
Reply to  דה שוט

מי שמובילים את השנאה לישראל הם חלק מהישראלים בעצמם, שעמדותיהם חוצות את המחנות הפוליטיים השונים.

thetroll
thetroll
13 בדצמבר 2022 0:54
Reply to  אור

ניסה ניסה נא לא להיתמם. ראו את זה בשפת הגוף שלו אבל מעבר לכך האשמה בהולנדים ששיחקו ודיברו מלוכלך ניצלו חולשה של השופט.

אלכס דוקורסקי
Editor
12 בדצמבר 2022 19:43
Reply to  דה שוט

הבעיטה של השחקן הארגנטיני לכיוון הספסל ההולנדי היתה אכן לא במקום. חבל שלא הורחק מיד.

אור
אור
12 בדצמבר 2022 16:43

חבר הביא אבחנה יפה, שמרוקו נראים כמו יוון שזכו ביורו 2004. מעניין אם ימשיכו עד הסוף כמו היוונים

אור
אור
12 בדצמבר 2022 17:46

מסכים, תודה לך

ירון, החלום
ירון, החלום
12 בדצמבר 2022 17:03

בס"ד
תודה רבה עמיחי.
ההגנה של מרוקו מדהימה.

אלכס דוקורסקי
Editor
12 בדצמבר 2022 19:19

עמיחי, תודה רבה. נהניתי מאוד לקרוא.
יש מן הסמליות בעובדה שקאניג'ה – אשר משפחתו, כמו רבים מ"ארץ המגף", היגרה ממנה לארגנטינה – היה לראשון שהבקיע מול איטליה. כעבור 16 שנה, ארגנטינאי אחר ממוצא איטלקי, מאורו קמוראנזי, היה מהבולטים במדי ה"סקוודרה אזורי", שזכתה בגביע העולם.

וניל טרופי
וניל טרופי
13 בדצמבר 2022 0:04

נחמד, חסר לי מדד החוזק מהשלבים הקודמים?

thetroll
thetroll
13 בדצמבר 2022 0:58

אני חושב שבמונדיאל הזה יש הרבה נבחרות טובות אבל אין אף נבחרת שממש הותירה חותם סטייל ברזיל 82 שהיתה בעיייני ובעייני רבים קבוצת הכדורגל הטובה אי פעם למרות שלא זכתה בגביע.
יש משהו אפרורי במונדיאל הזה אם כי הדרמה ביום הראשון של רבעי הגמר תזכר לעד.

אהרון שדה
Editor
13 בדצמבר 2022 13:28

עמיחי תודה רבה
הסיכום שלי על הרבע הוא כזה
זהו בעצם השלב שבו הטורניר הפך מצפוי למפתיע
אנסה להסביר בבתים היו כמה הפתעות כמו הדחות דנמרק ובלגיה בידי אוסטרליה ומרוקו
והפתעת ענק והיא הדחת גרמניה בידי יפן
אבל עד היום האחרון של השמינית הכל הלך צפוי
עם ברזיל צרפת אנגליה ארגנטינה הולנד וקרואטיה ברבע גם ביום האחרון פורטוגל עלתה כצפוי לרבע ונותרנו עם ההפתעה היחידה של מרוקו על ספרד
ברבע הגמר הכל הלך הפוך
אמנם ארגנטינה העפילה כצפוי ובקושי אבל זה היה המשחק הכי פתוח
צרפת הפתיעה אותי שעברה את אנגליה אותי אבל לא את האחרים
אבל פורטוגל וברזיל הלכו הביתה בניגוד לכל צפייה
ומצאנו עצמנו עם חצי גמר לא קונבציונאלי ועם משחקים פחות קלאסיים
אני למשל התכוננתי לברזיל -ארגנטינה היום
ולפורטוגל -אנגליה מחר שהם 2 קלאסיקות היסטוריות
גם אם הולנד הייתה במקום ארגנטינה וצרפת במקום אנגליה עדיין היו קלאסיקות היסטוריות

כי גם ברזיל -הולנד וגם צרפת -פורטוגל אלו משחקים עם המון היסטוריה

החצי גמר שיהיה כאן חמוץ משהו ברמת הנבחרות
(ברמה האישית מסי /מודריץ עם אופציית מסי /אמבפה זה אחרת )

גם גמר ארגנטינה -צרפת הוא לא קלאסיקה הוא אמנם מפגש בין 2 אלופות עולם אבל ללא מפגשים משמעותיים מהעבר למעט שמינית גמר הטורניר הקודם.