רשמי מולינדיאל 2022 5# – מולי

מאז שחר ההיסטוריה הימורים הם חלק מהספורט. "אין תחום שחשוף להימורים יותר מתחום הספורט, אפילו לא הבורסה," כתבתי בפוסט שלי על ההימורים במסגרת סדרת "על ספורט ומהויותיו" שפרסמתי כאן באתר לפני שנים ושהפכה לספר. הנטייה להימורים כמובן שאינה פוסחת על המונדיאל. לא בדקתי מה ההימור הרשמי על המשחק שהיה בצהרים בין מרוקו לקרואטיה, גם לא בדקתי מה מיקום שתי הנבחרות בדירוג העולמי של פיפא, אבל אני בטוח שלא תתפלאו (כפי שאני לא התפלאתי) על כך שהשדרים בשידור סיפרו ש"חכמת ההמונים" כמתבטא בהימורי קהל צופי הערוץ על התוצאה באתר ובאפליקציה, 60% הימרו על ניצחון של קרואטיה, על ניצחון של מרוקו הימרו 30% ורק 10% הימרו על תוצאת התיקו. זה שבסוף המשחק התוצאה היתה תיקו אפס, כנראה שמלמד אותנו על "עוצמת" ההבנה של אוהדי הספורט הישראלים בארצות שהכדורגל שלהן אינו מוכר לקהל הישראלי.

גם נבחרת יפן אינה מוכרת לקהל הישראלי, ובוודאי שלא ידוע כאן ברבים ששמונה משחקני נבחרת יפן משחקים בבונדסליגה ואגב, רק שבעה משחקני סגל גרמניה משחקים לא בבונדסליגה.

משפחת אסאנו היא משפחת סמוראים כבר מן המאה השמינית לספירה. באגדה יפנית עתיקה בשם "47 הרונין" (四十七士), חומס לורד אסאנו בתחבולות את הנחלה השכנה של לורד אקו. לוחמיו של לורד אקו הופכים ל"רונין", לסמוראים ללא אדון לאחר שאיבדו את אדונם, אך נוקמים את מותו למרות איסור לעשות זאת מצד השוגון (השליט). לאחר שנקמו את מות אדונם ברצח לורד אסאנו האכזר, הם מתאבדים כולם בצורה חגיגית לאחר שהשיגו את מטרתם מחד, אך בו-זמנית עברו על ציוויו של השוגון. אגדה זו העלתה על נס את נאמנותם ומחויבותם של הסמוראים לאדונם.

אסאנו מותקף. מוויקיפדיה באנגלית

לאחר שהיה בפיגור המחצית הראשונה, המאמן היפני השתמש בכל החילופים שלו כדי להכניס חמישה חלוצים והימר על התקפה בת 7 חלוצים כשבהגנה נותרו רק שלושת הבלמים. המחליפים, שגם הם נלחמו כסמוראים, הם אלו שעשו את ההבדל: ריטסו דואן המחליף השווה את התוצאה בדקה ה -76, וטאקומה אסאנו, שנכנס כמחליף בתחילת המחצית השנייה והראה מיד עם כניסתו את רוח הלחימה של הסמוראים, לא ריחם כלל על הגרמנים וסיכן את שערם שוב ושוב עד שבדקה ה – 87 אסאנו כבש שער ניצחון יפני אכזרי ומהמם ביופיו מזווית כמעט בלתי אפשרית.

אכזריות היתה גם מצד ספרד בחצי השעה הראשונה של משחקה עם קוסטה ריקה. אני לא חושב ששחקני קוסטה ריקה החזיקו בכדור יותר מחצי דקה לפני שספרד כבשה את שערה השלישי, ולרוב הם החזיקו בכדור לא יותר מכמה שניות בודדות לפני שספרד זכתה שוב בכדור. ספרד, לעומת זאת, לא הפסיקה להחזיק בכדור. השער השלישי שלה, למשל, היה תולדה של שתי דקות ושמונה שניות בהם ספרד החזיקה בכדור מבלי ששחקני קוסטה ריקה נגעו בו. כל השחקנים ידעו כל הזמן היכן נמצאים חבריהם. הורגש היטב שמאמנה של ספרד מאמין בתיאום: שני הבלמים משחקים יחד במנצ'סטר סיטי ושלושה משחקני הקישור משחקים יחד בברצלונה ששלחה 4 שחקנים להרכב. רק אחרי שלושים ואחד דקות ויתרון של שלושה שערים, הספרדים הורידו טיפה את הרגל מדוושת התאוצה וסופסוף ספרתי שתי דקות בהן הכדור היה בחצי המגרש של ספרד. הספרדים, אגב, נגעו בכדור שבע פעמים בשתי הדקות הללו. בששים הדקות שנותרו הספרדים שיחקו ללא שום מאמץ וכבשו עוד ארבעה שערים במשחק שהסתיים בתוצאה 7 : 0 לטובת ספרד.

הספרדים היו טובים בהרבה מקוסטה ריקה, וגם קנדה היתה טובה הרבה יותר מבלגיה. ועדיין, בכדורגל – כך הוכיחו לנו היום קנדה ובלגיה – לא מנצחת מי שמשחקת כדורגל טוב יותר, אלא זו שטובה יותר בכיבוש שערים. פנדל ועשרות ניסיונות כיבוש לא הועילו לקנדים שיצאו עם זנבם מעוטר עלי האדר בין הרגליים לאחר שבלגיה כבשה שער אחד שהספיק לה לנצח.

מולי

איש של מילים: כותב סדרתי, עורך, מתרגם ופילוסוף של ספורט. אפשר לראות חלק ממה שפרסמתי כולל קישורים ליומן הקורונה ורשימת פרסומים כמו "על ספורט ומהויותיו", "מסע בעקבות אוהדים", "ליקוטי ספורט" ו- "בלוז של תקוות ומורדות - סיפורי קבוצת הניו אורלינס פליקנס 2015-2017" ורבים אחרים... באתר: https://hamuli4u.wixsite.com/muli4u

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. שיהיה ברור: יפאן הייתה טובה יותר מגרמניה בכל המחצית השנייה, ולבי עם קנדה שהשופט לא נתן לה פנדל שהיה פנדל ב-100%. היא יכולה הייתה לצאת בשוויון נגד בלגיה. היפאנים היו מהירים יותר וזריזים יותר מהגרמנים. הם שיחקו ללא כל רגשי נחיתות.
    תודה מולי

  2. תודה מולי. אחד ההבדלים המשמעותיים בין ספרד לקנדה הוא בשאלה לאיזה מצבים הגיעו, כי ההגנה הבלגית הצליחה לגרום לכך שהניסיונות הקנדיים היו קשים ורחוקים יחסית, ואילו הספרדים הגיעו למצבים מאוד נוחים ליד השער.

  3. מולי, תודה רבה. מעניין מאוד. ההימורים, ובכללם הימורי הספורט, הפכו למגפה די שקטה במדינה, בחסותה ובעזרתו האדיבה של מפעל הפיס, ארגון פשע, שמתהדר בבניית מתקני ספורט, הענקת מלגות לסטודנטים ופעילויות נוספות למען הקהילה, כאשר כל אלה מומנו על ידי אנשים שחייהם, ושל בני משפחתם, הוחרבו כתוצאה מהמחלה הזאת.

  4. תודה מולי.
    נכנסתי בגלל הציור היפה שמשך את עיני ונשארתי בגלל הסיפור על 47 הרונין.
    אולי משפ' אסאנו מתחילה במאה ה-8 אבל למיטב ידיעתי המערכת הפיאודלית עדיין לא היתה מפותחת אז, היא הייתה בשיאה בסביבות שנת 1500 – 1600. זה מטורף על איזה ערכים הם חיו אז, וחשוב להבנת האופי היפני הנוכחי.

      1. בדיוק סיימתי לקרוא אותו פעם שניה, כמעט 40 שנה אחרי הפעם הראשונה.
        ספר אדיר, האוירה וההיסטוריה שמסביב לעלילה לא פחות מרתקים מהעלילה עצמה.

  5. לפחות אני קורא על אחלה רשמים שכתובים נהדר,
    המונדיאל הזה לא מסתדר לי עם השעות של עבודה / ילדים / אשה / HOOPS

  6. בס"ד
    תודה מולי.
    הימורים הם חורבן גדול, ובקלות ממכרים והורסים משפחות.
    הידע שלנו מחוץ לכדורגל הישראלי, האירופאי ומעט הדרום אמריקאי שואף לאפס.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט