דיון וסיקור קצר לניצחון של מכבי על וילרבאן / צוות הופס כדורסל אירופי

אתר היורוליג

מכבי תל-אביב (3- 1) – וילרבאן (1- 3) 88- 69:

מכבי פתחו עם אותה חמישייה מהמשחק בשלישי של בראון, בולדווין, הולינס, פוית'רס וניבו, ושוב התקשו בפתיחה כשניבו קלע את 4 הנקודות הראשונות, אך בראון קלע 9 מתוך 11 הנקודות הבאות של מכבי ברבע, בזמן שוילרבאן הציגו מגוון רחב של קלעים שונים, והם סגרו את הרבע ביתרון 21- 15 לפני שעלו ליתרון שיא של 13 בשלב די מוקדם של הרבע השני, בעיקר בזכות דקות טובות של ננדו דה-קולו.

סורקין היה אחראי ל-9 הנקודות הראשונות של מכבי ברבע עם 4 נקודות, חטיפה שהובילה למתפרצת ודאנק של ג'ארל מרטין ואסיסט לשלשה של רפי מנקו, אך המומנטום של מכבי בלט יותר דווקא כשחזרו לחמישייה הפותחת עם קולסון במקום הולינס, אז בולדווין ופוית'רס צמצמו את הפער ל-6. ההפרש שוב גדל ל-9 משלשה צרפתית, אך בדומה למשחק בשלישי, המחצית נסגרה בריצה של מכבי, והפעם היו אלה מהלך 3 נקודות של בולדווין, שלשה של פוית'רס, 2/2 של בראון מהקו וסל של ניבו סמוך לבאזר שקבע 42- 41 למכבי במחצית.

שלשה של אובאסוהן פתחה את המחצית השנייה, אך מכבי הגיבו עם 7 נקודות רצופות על ידי שלשה של בראון, סל של קולסון מחטיפה של סורקין וסל של סורקין מחטיפה של בולדווין. דה-קולו חזר מהספסל וסייע לצרפתים לצמצם את הפער לנקודה, אך קולסון היה זה שלקח את העניינים לידיים בשלב הזה וקלע 4 רצופות ו-7 שהתחילו ריצת 19- 4 עד לסיום הרבע השלישי בתוצאה 68- 52.

לורנזו בראון, ששיחק את כל הרבע הראשון, קיבל 2 דקות מנוחה ברבע השני ורק חצי דקה ברבע השלישי, קיבל הפעם מנוחה לכל אורך הרבע האחרון וכלל לא שיחק בו, ואילו בולדווין וניבו היו אלה שדאגו שהפער כבר יגיע ל-20. ריצת 6- 0 צרפתית קצת צמצמה, אבל שלשת בכורה של ג'יילן אדאמס במכבי החזירה את המומנטום ונקודות מהקו של פוית'רס וקולסון קבעו יתרון שיא של 21. בהמשך ההפרש טיפה ירד, ובסיום מכבי חגגו ניצחון 88- 69 די נוח בסופו של דבר.

בראון הוביל את מכבי עם 17 נקודות ו-6 אסיסטים, קולסון קלע 13 עם 6 ריבאונדים, ניבו קלע 12 עם 4 ריבאונדים, כולל 2/2 מהקו אחרי 0/5 קודם לכן העונה, בולדווין קלע 12 עם 8 אסיסטים, על אף 0/6 לשלוש, סורקין קלע 8 ב-3/3 מהשדה ו-2/2 מהקו, יחד עם 2 ריבאונדים, אסיסטים, חטיפות וחסימות, פוית'רס קלע 8 ב-2/3 מהשדה ו-3/4 מהקו, דיברתולומאו תפר 2/2 מחוץ לקשת, מרטין קלע 4, מנקו התכבד בשלשת בכורה במפעל, כמו גם אדאמס, והולינס הסתפק ב-2 נקודות עם 2 חטיפות ו-2 חסימות. ג'ייק כהן אמנם לא קלע, אך הספיק לחלק 2 אסיסטים ב-6:51 דקות היורוליג הראשונות שלו העונה.

את וילרבאן הוביל דה-קולו עם 15 נקודות ב-5/8 מהשדה ו-3/4 לשלוש, יוסופה פול רשם דאבל 11 וגם אובאסוהן סיים עם 11 נקודות.

נקודות מהמשחק:

  1. ההרכב הגבוה של מכבי, עם פוית'רס וניבו יחד, רשם דקות מאוד טובות היום. את הדקות של שניהם יחד מכבי ניצחו ב-13, בעיקר בזכות אותה ריצת 10- 0 שסגרה את המחצית. פוית'רס קלע את הניסיון היחיד שלו מחוץ לקשת, אבל זו הייתה בעיקר הגנה משופרת ביחס להרכב שלהם במשחקים קודמים.
  2. משחק הצבע. אחרי 26/39 (66.7%) ל-2 נקודות במשחק הפתיחה נגד ז'לגיריס, בו מכבי קלעו 84 נקודות, הגיעו 2 משחקים בהם זה לא כל כך עבד עם 21/53 (39.6%) נגד פנרבחצ'ה ו-17/37 (45.9%) נגד מונאקו, משחקים בהם מכבי קלעו 71 ו-78 נקודות בהתאמה, למרות קליעה טובה יחסית מחוץ לקשת. נגד וילרבאן, מכבי עמדו על 24/39 (61.5%) ל-2, דומה הרבה יותר למשחק הפתיחה, וזה נובע גם מהגנה פחות טובה של היריבה כנראה, אבל נדמה שמכבי הצליחו להביא יותר רעיונות התקפיים לצבע.
  3. זמן לפענח את ההתקפה היריבה. זה משחק שני ברציפות שמכבי סוגרים את המחצית עם ריצה על ה-0 (8 נגד מונאקו ו-10 נגד וילרבאן), ואז מאפשרים ליריבה לקלוע רק 28 נקודות בחצי השני. בינתיים, מכבי סופגת הרבה מאוד במחציות ראשונות (48, 46, 42 ו-41 – בממוצע זה 44.25), אם כי אפשר לזהות מגמת שיפור ממשחק למשחק, ואילו במחציות שניות המצב טוב בהרבה (35, 40, 28 ו-28 – בממוצע זה 32.75).

הדיון:

אתר היורוליג

21:05 מכבי תל-אביב (2- 1) – וילרבאן (1- 2):

הקבוצה שבבעלותו של טוני פארקר ועם האח טי ג'יי פארקר כמאמן הביאה בקיץ חיזוק משמעותי בדמותו של חברו לקבוצה לשעבר של הבעלים, ננדו דה-קולו, והוא מוביל את הקו האחורי של הצרפתים יחד עם אקס הפועל ירושלים, רטין אובאסוהן. השחקנים הבולטים האחרים הם יוסופה פול, דיוויד לייטי, צ'ארלס קאודי וז'ופרי לוברן, כשאת העלייה הטרייה לקבוצת הבוגרים שלהם רשם הגארד הישראלי הצעיר נועם יעקב, שיחליף בגזרת הכישרון הצעיר את ויקטור וומבניאמה שעבר לפריז לבלואה על מנת לקבל יותר דקות.

כמו בשבועות הכפולים של העונה שעברה, גם הפעם התכנס הצוות לדיון על מכבי, כשהפעם, כיאה לפתיחת עונה, השאלות הן די כלליות. איתנו בצוות היום – אהרון שדה, שחר צ'קוטאי ועמיחי קטן

שאלה 1: לורנזו בראון אמנם משחק בסגנון מאוד שונה מווילבקין, אבל נדמה שמכבי מתחילים לפתח תלות דומה. איך יכולים במכבי להימנע מזה?

אהרון: להגדיל את חלוקת הרוטציה. מכבי לא תנצח השנה בהופעות של שחקן אחד בודד, אלא כקבוצה.

שחר: למכבי יש כרגע 3 מובילי כדור עיקריים – בראון, בולדווין ואדאמס המצטרף הטרי. לכן, על מנת שלא לפתח תלות בבראון, הם צריכים להפעיל יותר את בולדווין ואת אדאמס.

עמיחי: שיטת המשחק של מכבי מבוססת מאוד על מובילי הכדור. לכן, מכבי צריכים לדאוג לכך שבראון לא יהיה היחיד שמוביל כדור ומקבל החלטות, כשמדובר בעיקר בוויד בולדווין, בעתיד גם ג'יילן אדאמס, וקצת דיברתולומאו שמקבל דקות ויפתח זיו אם ייכנס לרוטציה.

שאלה 2: כבר בשלב מוקדם של העונה, ניתן לראות שיש למכבי קשיים בזריקת או קליעת שלשות. האם ואיך זה משהו שניתן לשפר בהמשך?

אהרון: לדעתי, מכבי חיביים להביא חיזוק בדמות מישהו שיודע לקלוע. לצורך העניין, בראון מזכיר לי את אריאל מקדולנד שכיכב בקבוצה לפני כ-2 עשורים, אך האחרון היה קלע שלשות טוב יותר, תחום שבראון לא ממש מצטיין בו.

שחר: יש איך לשפר, אבל בגדול מכבי צריכים פשוט להמשיך לזרוק ובשלב מסוים הכדורים גם נכנסים יותר.

עמיחי: מכבי בנתה קבוצה שבה, בגדול, הזרים הם השחקנים היוצרים והישראלים בתפקידי המשנה, שכוללים הגנה סולידית וקליעה מחוץ לקשת. מבין הישראלים שאמורים לקלוע, מנקו לא נכנס טוב לעניינים ונמחק כמעט לחלוטין מהרוטציה, פניני וג'ייק כהן לא ממש ראו פרקט ביורוליג, ודיברתולומאו לא פתח טוב מחוץ לקשת, כשהילארד תפר שלשות במשחק הראשון ואז נפצע.
בצד החיובי, בולדווין פתח את העונה נהדר מחוץ לקשת (10/21 ב-3 משחקי יורוליג ו-6/12 ב-2 משחקי ליגה), ומכבי יקוו לראות המשכיות שם כשאלו שאמורים לקלוע אולי יקבלו ביטחון בהמשך, כשיש עוד שחקנים עם פוטנציאל להפגין קליעה טובה יותר מאשר בשלבים קודמים בקריירה עם הנוכחות של רכז כמו לורנזו בראון ושימוש נכון בשחקנים היוצרים.

שאלה 3: פתיחת העונה הראתה שמכבי מאוד מתקשים בריבאונד ההגנה. איך הם יכולים להתמודד עם זה?

אהרון: שאלה טובה (ע"ק: תודה). ההתחלה תהיה בכך שכולם יתנו כתף ויסייעו בסגירה לריבאונד, כשכרגע זה לא קורה מספיק.

שחר: הרכבים עם ריבאונדרים טובים יותר. כך למשל, להעלות את סורקין לצד ניבו או את מרטין לצידם.

עמיחי: הגנתית, מכבי בוחרים להפעיל את הגבוהים שלהם כשחקנים שעוזרים הרבה על חדירות לסל ומפעילים הרבה רוטציות הגנתיות וזה יוצר מיס-מאצ'ים במאבקי הריבאונד שמאפשרים ליריבות לקחת עוד הזדמנויות. בנוסף לכך, התיאום ההגנתי עוד לא מדויק, והמחויבות של שחקני מכבי לצאת על שחקנים פנויים במהירות מפקירה לפעמים את הריבאונד.
ייתכן שדווקא הרכבים נמוכים יותר יאפשרו למכבי להביא פחות עזרה ולהסתדר יותר עם חילופים אוטומטיים, מה שיקטין את הסיכוי שיימצא שחקן יריב פנוי לריבאונד נוח. כמו כן, רומן סורקין מוכיח את עצמו כריבאונדר הטוב ביותר של מכבי, בנוסף לעוד תכונות חיוביות שאני אזכיר בהמשך, ואפשר לקוות שהפעם יתכננו מראש לתת לו הרבה דקות, אחרי שני משחקים שבהם הוא נתן דקות טובות אחרי שפתח בקצה הספסל.

שאלה 4: מכבי הביאה חיזוק מהיר בדמותו של ג'יילן אדאמס. האם זה מה שהם היו צריכים, והאם ואיך הוא יכול לתרום לקבוצה?

אהרון: לדעתי לא. היה צורך בגבוה שיודע לקלוע מבחוץ ולקחת ריבאונדים, והיה צריך לנסות להכניס את הולינס לעניינים לפני שמנחיתים עוד שחקן בקו האחורי העמוס גם ככה.

שחר: לא, מכבי הייתה צריכה עוד מנהל משחק ואדאמס לא כזה, אלא בעיקר סקורר, אם כי הוא יכול לתרום נקודות חשובות מהספסל.

עמיחי: התשובה הקלאסית היא שיש למכבי הרבה גארדים ופחות גבוהים, אבל אני דווקא חושב שמדובר בחיזוק טוב עבורם. הסגל נבנה מתוך מחשבה שיש 3 שחקנים יוצרים בכירים, בדמותם של בראון, בולדווין והילארד, וזה מאפשר לשחק באופן קבוע עם 2 מהם, כשהרכבים מסוימים יכללו 3 גארדים עם 2 מהם ואחד מבין הולינס (שמראש אמור לשחק סמול פורוורד לפעמים), ג'ונדי או זיו.
הפציעה של הילארד השאירה את מכבי לדקות ארוכות עם שחקן יוצר בודד, כשבהפסד לפנרבחצ'ה ניתן היה לראות שברגע שהטורקים לחצו את בראון על כל המגרש ההתקפה הצהובה נתקעה לחלוטין. לכן, החיזוק של אדאמס יחפה על הפציעה של הילארד, ובינתיים זה עשוי להאיץ את התהליך המתבקש של מעבר להרכבים נמוכים יותר עם קולסון בעמדה 4 ופחות הרכבים של פוית'רס וניבו ביחד, הרכבים שלא ממש הוכיחו את עצמם בינתיים (וזה לא אומר שהם לא שווים ניסיון בעתיד).

שאלה 5: מי מהשחקנים הישראלים של מכבי יכול וצריך לקבל דקות קבועות ביורוליג?

אהרון: אני מגיע עם תפיסה עקרונית לפיה כל שחקן שמכבי מביאה, ישראלי או זר, צריך לדעת לשחק בכל המסגרות, ורק זה נותן לקבוצה יציבות לזמן ארוך. כך למשל, זה מה שקורה בריאל או ברצלונה, וזה מה שהביא למכבי את גביע אירופה האחרון עם אוחיון פניני בלו וטיוס. לכן, התשובה הראשונית היא כולם.
עם זאת, בפועל הרכזים הישראלים לא מספיק טובים, פניני יתרום אבל לאו דווקא על הפרקט, מה שמשאיר אותנו עם מנקו שיכול לתת פתרון בעמדות הפורוורד ועם סורקין בקו הקדמי, אם כי הוא צריך לפתח אגרסיביות.

שחר: סורקין מראה דברים יפים, גם ג'ון-די. בשלב הבא גם מנקו צריך לקפוץ מדרגה ולהתחיל להוכיח את עצמו ברמה הזאת. האחרים כנראה קצת פחות מתאימים לפי מה שנראה כרגע.

עמיחי: דיברתולומאו כבר מנוסה ברמות של היורוליג ושווה דקות מהספסל כשחקן שמביא אנרגיה וקליעה מדי פעם. מנקו אמור להיות כזה כשהקליעה שלו תיכנס וכשהוא יצבור קצת ביטחון מהפתיחה הרעה לעונה בינתיים (5 נקודות ב-1/3 מהשדה ב-13.5 דקות יורוליג מצטברות ו-3 נקודות ב-1/16 מהשדה ב-39 דקות ו-2 משחקי ליגה). יפתח זיו וג'ייק כהן לא צפויים להיות משמעותיים במיוחד ביורוליג, אבל אני מעריך שהם יקבלו הזדמנות או 2 להוכיח אחרת, וגיא פניני יהיה השחקן ה-12 ברוב המשחקים, כשיו"ר הוועדה המקצועית יודע שפניני כבר הציל את קריירת האימון שלו ב-2014.
רומן סורקין יקבל פסקה נפרדת, מכיוון שאחרי 3 משחקי יורוליג, כשבראשון מהם הוא לא שותף, הסטטיסטיקות המתקדמות מראות שהוא מדורג שני ביורוליג ב-PER של 33.3, מוביל באחוז ריבאונד התקפה עם 33.3% ומדורג שני באחוז הריבאונד עם 25.7%. ביחס ליתר שחקני מכבי, הוא שני ללורזנו בראון באחוז אסיסטים עם 20.1% ומוביל את מכבי בנט רייטינג עם 17.8. לא רק שהוא צריך לקבל דקות, נכון לעכשיו הוא שחקן הקו הקדמי הטוב ביותר של מכבי.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 28 תגובות

  1. הופתעתי שוויקטור וומבניאמה עבר לקבוצה אחרת על מנת לקבל יותר דקות. מסתבר שהיורוליג זה לא ילדים אמריקאים בני 18. כרגע הוא עדיין בגדר ילד עם פוטנציאל. בהצלחה לוויקטור ובהצלחה למכבי!

  2. סורקין וג'ון די שווים יותר מכמה מהזרים של מכבי, ובאסה שבלאט וזוסמן עושים חיל באלבה ברלין ולא במכבי.. צריך לתת לישראלים לשחק.

  3. תודה עמיחי, שחר ואהרון. כתיבה יפה ומעמיקה.
    אתעכב על סורקין- הוא הישראלי המנוסה ביותר של הקבוצה ביורוליג העונה (גיא התרח פניני לא נחשב) וגם הגיבוי היחיד לפוית'רס וניבו בעמדת הגבוה. עקומת השיפור שלו מתונה משהו אך הזמן אכן עושה לו טוב ואני מקווה בשבילו למצוא את עצמו ברוטציה של מכבי ואולי גם בחמישייה הפותחת. הקיץ האחרון החזיר לי את התקווה בשחקן הישראלי והלוואי שמכבי תל אביב יהווה דוגמא לשיתוף הישראלים עם קרדיט לרומן ומנקו שצריך להתחמם (והמוניטין שלו קונה לו עוד זמן לזה)

  4. ההתעקשות של קטש לשחק עם פוליטרס וניבו גורמת להתחלה לחוצה עם פיגור משמעותי.
    הוא הורס לבונזי קולסון את הביטחון.
    צריך לפתוח עם בראון,בולדווין,הולינס,קולסון/מרטין וסורקין. משם צריך להתחיל ולתקן במידה ולא עובד.

    1. שחקן נהדר, נמוך שיודע לקלוע בצבע מכל כיוון. בנוסף הוא שחקן אנרגיה עם הגנה טובה.
      חייב לפתוח איתו קבוע.

  5. מכבי ת"א העונה, באירופה, היא קבוצה טובה ואולי אפילו מצוינת. אבל, וזה אבל גדול מאוד, היא איבדה לחלוטין (עם כל הכבוד לסורקין שאגב שנולד בבלארוסיה יעלה ארצה בגיל שנתיים) את הצביון והזהות הישראלית שלה, השחקן כמו רפי מנקו הולך ונמוג, שלא לדבר על יפתח זיו שנעלם.
    מבין שהזירה האירופית וכו' וכו' וכו' מצריכות נצחונות – אבל המחיר, לדעתי, הוא מעבר לנראה, מכבי ת"א מאבדת במהירות את האחיזה וההגמוניה שלה כקבוצה הפופולרית בישראל.
    הפועל ת"א לעומת זאת נותנת במה מרכזית ומכובדת לפחות שלושה ישראלים (גינת, טימור וזלמנסון) גם במסגרת האירופית ולכן אוטומטית היא עבורי אופציה מספר אחת

    1. המקורות שלי מלמדים שמכבי ת"א כבר לא פופולרית כמו פעם (שנות ה-70 וה-80), בעיקר בגלל שיש עוד קבוצות ישראליות טובות ואיכותיות (יחסית) שמשחקות באירופה ומשודרות בטלוויזיה, ולכן מכבי ת"א היא כבר לא האפשרות האוטומטית היחידה עבור אוהדים. כיף לראות שיש בארץ אוהדים רבים של חולון, הפועל י-ם והפועל ת"א (אלה 3 הקבוצות הפופולריות אחרי מכבי ת"א), יחד עם עוד קבוצות איכותיות כמו הרצליה, הפועל חיפה, גליל עליון, גלבוע/גליל ועוד.
      זה אולי מבאס קצת, אבל בסיטואציה הנוכחית יש כמות מכובדת של שחקנים ישראלים שהרמה שלהם מתאימה לתפקיד משני ביורוקאפ או ליגת האלופות של פיב"א (ועם כל הכבוד לגינת, טימור וזלמנסון, הכוכבים של הפועל הם הזרים, ובעיקר ג'ייקובן בראון), לעומת היורוליג שהוא רמה אחת או יותר מעל, גם בקבוצות התחתית שלו שלוקחות אליפויות בקלות בליגות המקומיות שלהן, ומעט מאוד שחקנים ישראלים מוכיחים את עצמם ברמה הזאת (בלאט בפתיחת עונה מצוינת, זוסמן שקיבל את ההזדמנות במכבי גם אם הוא מקבל טיפה יותר דקות בגיל 24 בברלין מאשר בגיל 21 במכבי, וים מדר בימים שהולך לו טוב ועקרונית גם אבדיה ברמה הזאת, וראינו אותו מקבל הזדמנויות ממכבי).
      דרך אגב, בין גינת למדר, אני חושב שמדר בחר מעולה מקצועית ללכת לקבוצה כמו פרטיזן, ואילו גינת הלך לקבוצה שהוא אוהב, אבל לדעתי לא כזאת שתקדם אותו מקצועית כמו שהוא היה יכול להתקדם בקבוצות אחרות.

    2. אני חושב שזה בגלל שאין הרבה ישראלים טובים.
      בסוף המטרה של מועדון זה לנצח משחקים ואם אין מספיק ישראלים טובים שיתרמו אז צריך להביא זרים(ובתור אוהד אין לי בעיה עם זה) וגם גינת וסורקין הם שניים מהישראלים הכי טובים שיש(לא הרבה היו יותר טובים מהם ביורובאסקט) סורקין מקבל דקות ותורם וגינת גם ששיחק היום לא עשה יותר מידי ושיש לך חלופות כמו קטלסון לגינת ופויתרס לסורקין אז ברור שהם לא ישחקו הרבה דקות.

  6. יש מספיק ישראלים טובים
    בלאט 25.21 דק 14.33 נק 2 ר 6.67 אס ב 3 מש
    זוסמן 22.11 דק 6.33 נק 3 ר 2 אס ב 3 מש
    מדר 14.41 דק 6 נק 0.25 ר 1.75 אס
    אבל הוא הולך ומשתפר ממשחק למשחק

    חוץ מהם יש את תומר גינת הנהדר שחקן יורוליג לכל דבר

    סורקין שהולך ומתפתח
    מנקו שראוי לקבל קרדיט רב יותר

    יש גם כמה מתאזרחים
    וכמה שיוכלו לפרוץ עוד כמה שנים כמו דברת
    אבדיה כזכור בנ.ב.א

    ככה שלא אלמן ישראל ….

    1. בלאט נתן קפיצה משמעותית השנה, זוסמן שחקן רוטציה ביורוליג כבר כמה שנים, מדר מתפתח לא רע, גינת ויתר על ההזדמנות לבחון את עצמו ברמה של היורוליג, סורקין מתקדם העונה, מנקו מקבל קרדיט למרות שהוא עוד לא נכנס לעניינים, ויש כמה צעירים שעוד לא שם.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט