קאמבקים של הישראליות – הרצליה מנצחים את ריטאס וילנה ומכבי ת"א את מונאקו / יהלי אולמר ועמיחי קטן

אתר פיב"א

בזכות השבוע הכפול של היורוליג, קיבלנו 2 קבוצות ישראליות באירופה אחת אחרי השנייה (וגם טיפה במקביל), כשבני הרצליה, מחזיקת הגביע וסגנית האלופה להזכירכם, אירחה את ריטאס וילנה בליגת האלופות, ואחר כך מכבי תל-אביב אירחה את מונאקו. שתי הקבוצות פתחו רע ונקלעו לפיגור גדול מאוד (17 אצל הרצליה ו-19 אצל מכבי ת"א), אבל שתיהן הידקו את ההגנה, שיפרו את ההתקפה והצליחו לחזור למשחק ולהשיג ניצחונות צמודים.

ליגת האלופות – מחזור 2:

בני הרצליה (1-1) – ריטאס וילנה (0- 2) 90- 85:

רק קבוצה אחת הייתה על הפרקט בחדרה בפתיחה, וזו לא הייתה הקבוצה הביתית, כשהליטאים עלו ל-10- 0 ו-16- 3 מהיר. מוריס קמפ וכריס באב קצת צמצמו, אבל זה היה זמני בלבד והרבע הראשון הסתיים ביתרון שיא של 31- 14 לזכות האורחים. נדמה היה בשלב הזה שהרצליה בדרך להפסד שני מ-2 משחקים בשלב הבתים של ליגת האלופות, המפעל הבכיר של פיב"א, אבל אורן אהרוני כבר הוכיח לא אחת שלא כדאי להספיד את הקבוצה שלו.

כאן המומנטום השתנה, בעיקר בזכות הליכה חוזרת ונשנית לצבע של הקבוצה הביתית, וג'וליאן גמבל, שחתם רק לפני ימים אחדים בקבוצה, החל לצמצם את הפער. בדקות שלפני המחצית הפער כבר ירד להפרש של פוזשן אחד בלבד, אבל מרקוס פוסטר ואלוואר פרידריקסון תפרו שלשות ודאגו לשמור על יתרון 44- 40 במחצית לזכות ריטאס.

האורחים תפרו כמה שלשות ברבע השלישי ומצאו את עצמם ביתרון 59- 51, אבל אז יאיר קרביץ, הקפטן הצעיר של הרצליה, נכנס והוביל לשינוי מומנטום נוסף וריצת 11- 0 שהשלימה מהפך ויתרון ראשון של הרצליה. מרגיריס נורמנטאס עצר את הריצה מקו העונשין, אך המילה האחרונה ברבע הייתה שייכת למוריס קמפ שהשלים מהלך של סל ועבירה וקבע 65- 61 להרצליה בסיום הרבע השלישי.

אנדי ואן-וליט פתח את הרבע האחרון עם שני סלים והקפיץ את הפער ל-8, אבל מאסיוליס הגיב ב-2 שלשות מהירות שצמצמו ל-2. קרביץ וגמבל הגדילו את הפער ל-6, אקודאס ופוסטר צמצמו אותו לנקודה, אבל לא הצליחו להשלים מהפך נוסף, כך שבאב הגדיל את היתרון ל-83- 77, 2 דקות לסיום. פוסטר קלע את 6 הבאות של ריטאס כשבין לבין גמבל דייק מהקו, וההפרש ירד ל-2 בלבד, אבל פוסטר החטיא ובאב סגר את המשחק בשלשה. בסיום – 90- 85 מרשים מאוד להרצליה על ריטאס וילנה.

קלעו להרצליה: גמבל 24 (8-10 מהשדה ומהקו, 4 איבודים), קמפ 23 (8-10 מהשדה, 7-7 מהקו), באב 20 (5-12 לשלוש), הוקר 10 (3-5 מהשדה, 6 ריבאונדים, 8 אסיסטים), ואן וליט 7 (3-4 מהשדה), קרביץ 6 (3-7 מהשדה, 5 אסיסטים). כן שותפו: סנדי כהן שחילק 6 אסיסטים, בירם פאיה ודורי סהר.

קלעו לריטאס וילנה: פוסטר 24 (4-9 לשתיים, 4-6 לשלוש, 4-5 מהקו, 8 אסיסטים), אקודאס 16 (7-11 מהשדה), רדזביצ'יוס 13 (4-5 מהשדה), מאסיוליס 12 (3-7 מהשדה), נורמנטאס 5, קאייריס 4, וראדי ואולצ'קאס 3 כ"א, וויליאמס 2. כן שותף: לקונאס.

נקודות מהמשחק:

  1. לקח להרצליה רבע אחד כדי ליישם את זה, אבל היתרונות בצבע נוצלו היטב. גמבל וקמפ היו העיקריים עם 47 נקודות ב-16/20 משותפים מהשדה, אבל גם ואן-וליט, הוקר וקרביץ הצליחו לייצר בצבע.
  2. הגנה בתוך הקשת. ברבע הראשון ריטאס חגגו גם בצבע (8/11 ל-2 נקודות) וגם ל-3 (3/5), אך בהמשך הרצליה מצאו את הפתרון שהוא לצופף את הצבע (9/25 של ריטאס ל-2 ביתר המשחק), גם במחיר של שלשות (9/21 לריטאס בשאר המשחק). בסופו של דבר זה עבד מספיק טוב.
  3. סנדי כהן זרק לסל רק פעם אחת ב-27 דקות, אבל הוא הפך לסטופר הגנתי בכיר בהרצליה והשתפר מאוד בהבנת המשחק, כפי שמעידים למשל 6 האסיסטים שלו לעומת 2 איבודים. ברוטציה הקצרה יחסית של הרצליה, הנוכחות של כהן בחמישייה היא משמעותית מאוד.
אתר היורוליג

יורוליג – מחזור 3:

מכבי תל-אביב (2- 1) – מונאקו (2- 1) 78- 70:

אוסטין הולינס עלה הפעם בחמישייה יחד עם בולדווין, בראון, פוית'רס וניבו, ובראון פתח עם 5 נקודות ואסיסט כדי לסדר למכבי יתרון 7- 2 מוקדם. בשלב הזה, ג'ורדן לויד היה האיש המרכזי של מונאקו, בעיקר בסחיטת עבירות, והוא הגיע ל-7/7 מהקו ו-12 נקודות כבר ברבע הראשון. ג'ון בראון, מונטיונאס ומייק ג'יימס עזרו לו בזמן שבראון קיבל מנוחה וההתקפה של מכבי נתקעה לחלוטין, אבל ג'ארל מרטין סגר את הרבע בסל שצמצם את היתרון של האורחים ל-20- 14.

בלוסומגיים פתח עם 2 נקודות עבור האורחים, אליהן קולסון הגיב עם 2, אבל אז אוקובו קלע 6 רצופות והוביל ריצת 8- 0 של וילרבאן ויתרון דו-ספרתי. לורנזו בראון הגיב בשלשה, אבל לויד ענה באחת משלו ואל 2 הנקודות של רומן סורקין ענה מייק ג'יימס ב-4 נקודות משלו. דיאלו וג'ון בראון הגדילו את הפער עוד יותר לשיא של 40- 21, כלומר 19 הפרש, פער שנשמר אחרי 2 מהקו של מרטין וסל של לויד בצד השני. 2 דקות למחצית – 42- 23 לאורחים.

בראון מצא את קולסון ל-2, מונטיונאס החטיא וסורקין שם 2 בצד השני ומיד חטיפה של קולסן סידרה לבראון 2 נקודות מאסיסט בכורה של ג'יילן אדאמס. איבוד נוסף של מונאקו אפשר לאדאמס למצוא את סורקין ל-2 נקודות נוספות, ופתאום הפער ירד ל-11 – 42- 31 במחצית. עדיין פער משמעותי, אבל כזה שאפשר למחוק עם עוד ריצה אחת טובה.

המחצית השנייה נפתחה עם סורקין בחמישייה ועם שלשה של אוסטין הולינס, אבל דיאלו מיד ענה באחת משלו. בולדווין הגיב עם שלשה שהוציאה אותו מרשימת השחקנים ללא נקודות, אך מייק ג'יימס ודיאלו החזירו את הפער לדו-ספרתי לפני שהשלשה הבאה של בולדווין צמצמה ל-51- 42. שלשות של לויד ואוקובו הגדילו שוב את הפער ל-59- 46, אבל אז הגיע רגע המפנה ההגנתי של מכבי, לצד שלשות של דיברתולומאו ובולדווין שקבעו 59- 52 לאורחים אחרי 30 דקות.

המומנטום הצהוב המשיך כשג'ונדי תפר עוד שלשה ובולדווין קלע מחצי מרחק, בזמן שמונאקו לא פוגעים, מה שהוריד את הפער ל-2 בלבד. קולסון קבע את השוויון וסורקין גם השלים מהפך, אבל לויד, בלוסומגם וג'יימס החזירו למונאקו את היתרון. בולדווין תפר שלשה נוספת עבור מהפך נוסף, וכעבור כדקה היה זה לורנזו בראון שתפר מבחוץ ופתאום מכבי ביתרון 67- 63, אך בראון החטיא ובלוסומגם תפר שלשה בצד השני שצמצמה לנקודה.

בולדווין מיד הגיב בעוד שלשה ומייק ג'יימס היה הבא לקלוע ל-2 נקודות, אך בניסיון שלו להשוות הוא נחסם על ידי רומן סורקין, בזמן שבראון מרים את פוית'רס לאלי-הופ, אך מבצע עבירת תוקף תוך כדי. דיאלו, ג'ונדי ומייק ג'יימס החטיאו, ובראון מצא את בולדווין לדאנק שהעלה את הפער ל-4. דיאלו סחט עבירה, 34 שניות לסיום, אך החטיא פעמיים מהקו, כך שקולסון, אדאמס בנקודות בכורה במכבי ובולדווין סגרו עניין וקבעו 78- 70 למכבי בסיום.

בולדווין הוביל את מכבי עם 21 נקודות (כולן בחצי השני) ב-7/13 מהשדה ו-5/8 לשלוש, יחד עם 7 ריבאונדים ו-5 אסיסטים כשהוא גם סוחט 6 עבירות, בראון רשם 13, 7 ו-7 יחד עם 5 איבודים במשחק של 5/15 מהשדה, סורקין קלע 10 ב-5/9 מהשדה עם 9 ריבאונדים, 2 אסיסטים, חטיפה וחסימה נאה על מייק ג'יימס, מרטין קלע 9 בפתיחה הרעה של מכבי והחזיק אותם קצת בתמונה, קולסון קלע 8, ג'ונדי קלע 2 שלשות שהן 6 נקודות, הולינס קלע 5 ב-2/6 מהשדה ו-1/5 לשלוש, פוית'רס קלע 4, אדאמס קלע 2 בבכורה, ניבו ומנקו לא קלעו במעט הדקות שלהם וג'ייק כהן לא שותף.

אצל מונאקו, לויד קלע 17 במחצית הראשונה ו-21 בסך הכל ומייק ג'יימס קלע 15 ב-6/18 מהשדה, כולל 0/8 לשלוש.

נקודות מהמשחק:

  1. השלשות. מונאקו היו עם 3/9 מחוץ לקשת במחצית, ברבע השלישי לבדו הם היו עם 3/9, וברבע האחרון עם 1/9 בלבד. בנוסף להגנה של מכבי בצבע שהתהדקה בשלב מסוים, מונאקו נאלצו לזרוק יותר שלשות והאחוזים ירדו. אצל מכבי, במחצית הם היו עם 3/15 מבחוץ, 5/9 לשלוש ברבע השלישי ו-4/8 ברבע האחרון. כלומר, הם זרקו בערך בכמות זהה, אבל קלעו פי 3 בחצי השני מאשר בחצי הראשון.
  2. מונאקו יחסית התקשו בצבע גם ברבע הראשון (5/12 ל-2) וגם בחצי השני (2/7 ברבע השלישי ו-2/8 ברבע האחרון), אבל ברבע השני הם עמדו על 6/9 ל-2 נקודות, וזה הרבע שיצר את רוב הפער שמכבי היו צריכים למחוק.
  3. מונאקו לקחו 14 ריבאונדים בהתקפה, והמשיכו את המגמה השלילית של מכבי בתחום, אבל בצד השני מכבי לפחות משתפרים בריבאונד התקפה, כשאחרי 7 כאלה בלבד נגד ז'לגיריס הגיעו 7 של סורקין נגד פנרבחצ'ה מתוך 18 של מכבי, והפעם סורקין ירד ל-4 כדורים חוזרים בהתקפה ומכבי ירדו ל-15, ואלו עדיין נתונים יפים מאוד.

הקדימונים:

ליגת האלופות של פיב"א- מחזור 2 / יהלי אולמר

בני הרצליה (0- 1) – ריטאס וילנה (0- 1) (19:30, 5Stars):

אחרי 5 שנים ארוכות, מחזיקת הגביע שלנו סופסוף מארחת משחק אירופי. אך אליה וקוץ בה, המשחק יתקיים בחדרה כי פיב"א לא אישרה לקבוצה לשחק באולם היובל ("המבצר" בלשון העם) לכן הכחולים ינדדו לאולם הנייטרלי משהו בעיר הארובות. סגנית האלופה מגיעה לאחר ניצחון גדול מול הפועל ירושלים אחרי תצוגת תכלית במחצית השנייה ותרצה להמשיך את המומנטום החיובי לאחר 3 הפסדים ב-3 מסגרות שונות (להפועל ת"א בגביע ווינר, לפריסטרי במחזור הראשון באירופה ולקריית אתא בליגה), כולם במשחקי חוץ.

ריטאס מגיעים למשחק בתור האלופה הגאה של ליטא, שהפסידה במחזור הראשון לטנריפה בתוצאה 89-74. בשורותיה משחקים רק 4 זרים: אחד הונגרי, איסלנדי, אמריקאי ואחד מיודענו, גארד הפועל חולון לשעבר, מרקוס פוסטר הנפלא. זהו משחק חשוב לשני הצדדים- ניצחון כאן הוא בגדר חובה להשגת המקום השלישי/השני, המוביל לפלייאין.

יורוליג – מחזור 3

אתר היורוליג

21:05 מכבי תל-אביב (1- 1) – מונאקו (2- 0):

מכבי מגיעים אחרי הפסד 86- 71 בחוץ לפנרבחצ'ה, במשחק שהמחיש כמה מהקשיים ההתקפיים של מכבי, אחרי שבכל המשחקים הקודמים הם הגיעו ל-80 נקודות לפחות ועיקר הבעיות בצהוב-כחול היו בהגנה. המשחק הזה יהיה הראשון בשבוע כפול של צמד משחקי בית נגד 2 הצרפתיות, מונאקו ואחריה וילרבאן בחמישי, ובזמן שמונאקו היא היריבה המאתגרת יותר, הרי שדווקא המשחק השני בשבוע כפול הוא זה שמועד יותר להפתעות והפסדי בית לרוב.

בצד של מונאקו, הם פתחו את העונה מעולה עם ניצחון על בולוניה, ואחר כך שדרגו את עצמם והשיגו ניצחון על אנדולו אפס בהארכה. מייק ג'יימס אמנם הוביל אותם לרבע הגמר ולמשחק 5 מכריע נגד אולימפיאקוס בחוץ, אך נדמה שהם עשו עוד צעד קדימה, גם בחיזוק וגם בשיתוף הפעולה של אלה שכבר שם, והם עוד עשויים להיות סוס שחור מפתיע במרוץ ל-4 הראשונות, ושם, כידוע, הכל פתוח.

כדאי לשים לב לכך ש-2 הקבוצות לא מרבות לזרוק או לקלוע מחוץ לקשת, ומעדיפות בעיקר לחפש את הנתיבים לצבע. כמו כן, אחרי ההשוואות בין סקוטי ווילבקין ובין מייק ג'יימס, שמשחקים קצת דומה, בעונות הקודמות, הפעם אנחנו נראה אצל מכבי גארדים בסגנון שונה לחלוטין, ובראשם לורנזו בראון את וויד בולדווין, ואולי אפילו ג'יילן אדאמס שחתם לפני ימים אחדים על חוזה ל-3 חודשים במכבי וצפוי להיות בסגל למשחק ולמלא את מקומו של הילארד הפצוע.

בעונה שעברה, כל אחת מהקבוצות ניצחה את משחק הבית, כשמי שבלט במיוחד היה ווילבקין עם שיא קריירה של 37 נקודות בניצחון הביתי של מכבי ועוד 31 נקודות בהפסד החוץ. הניצחון של מכבי אז היה האחרון לפני רצף 8 ההפסדים, ואילו ההפסד היה השמיני באותו רצף, כך שהמשחקים האלה דווקא לא בישרו על תחילתה של מגמה אלא על סיומה בסופו של דבר.

בהפסד של מכבי לפנרבחצ'ה, הצליחו הטורקים לנטרל את בראון ובולדווין שעמדו יחד על 10/28 מהשדה, בזמן שבראון חילק 6 אסיסטים בלבד (4 ברבע הראשון) בהשוואה ל-11 שלו נגד ז'לגיריס. בצד של מונאקו, מייק ג'יימס חגג עם 26 נקודות נגד בולוניה והמשיך ל-19 נגד אנדולו, אך שם הוא קיבל סיוע של אלפא דיאלו (15, 9 ו-7), מונטיונאס ומוארמן (14 כל אחד), וההגנה נראתה נפלא בדקות בלעדיו, כך שיהיה מעניין לראות איך הקווים האחוריים ייראו הערב.

לפוסט הזה יש 52 תגובות

  1. תודה יהלי ועמיחי. באמת הגיע הזמן לאולם ראוי יותר להרצליינים. גם השנה בנו שם בכסף לא גדול קבוצה טובה ואהרוני ממשיך לעשות עבודה יפה על הקווים.
    לגבע מכבי יש לה שלושה משחקי בית רצופים מול שתי הצרפתיות ופנא' במידה ולא ינצחו לפחות 2 היכונו לבואה של ההויה פראנויה והודעת גיבוי לקטש מההנהלה. בתווך גם דרבי בגמר גביע הטוטו גרסת הכדורסל וחולון בליגה.
    בקיצור שבועיים של מבחן לקטש האם הוא מרוויח שקט אן שהכסא מתחת לישבן מתחיל להתחמם.

  2. רק נזכיר בדרך אגב – ריטאס וילנה מחזיקים במאזן 4- 2 נגד מכבי.
    נתון קצת יותר הזוי – בכל פעם שהקבוצות נפגשו מכבי העפילו לגמר היורוליג, כשב-2006 ו-2008 הם הפסידו פעמיים לריטאס ואז לצסק"א בגמר ב-2 המקרים, ואילו ב-2014 מכבי ניצחו פעמיים וגם הניפו את הגביע בסופו של דבר.

      1. אבל הם חזרו עמיחי.. זה חלק מהתענוג שהם. והכל עם רוטצייה קצרה והוקר שנפצע. קבוצה מאוזנת, מאומנת, ממושמעת, עם כימיה בין השחקנים, אינטלגנציית משחק וזרימה. לא סתם הם הגיעו לאן שהגיעו בשנה שעברה והם ימשיכו את זה גם השנה.

            1. יש אצל מכבי לחץ, בטח בהשוואה לכל קבוצה אחרת בארץ, ובמקרה של הרצליה באירופה, נדמה לי שאין שם לחץ בכלל, בטח עם ההגרלה הקשה שלהם

            2. למרות שאצלי היה חשש שהרצליה יאבדו את זה בסוף ואני אתבאס

    1. את היכולות ההגנתיות של סורקין ראינו גם בעונה שעברה. היום התרשמתי ממנו בעיקר התקפית, כשהוא נע נכון פעם אחר פעם וסיים טוב בצבע, בנוסף לחסימות והריבאונד.

  3. תודה לכולם
    לא הייתי אתמול בבלוג
    אבל קראתי היום את התגובות
    שמעון בלדווין לגמרי השתיק אותך אה 😏
    יכולת לזרוק לו מילת התנצלות בסוף המשחק

כתיבת תגובה

סגירת תפריט