שבת בבסיס: הרבה כבוד לרוברטו / יוני לב ארי

ה-23 בדצמבר 1972. רעידת אדמה עוצמתית תקפה את מנאגואה, ניקרגואה. רוברטו קלמנטה, הרייט פילדר של הפיטסבורג פיירטס, שרק לפני שלושה שבועות ביקר באותה עיר, החל להתארגן כמו שרק הוא ידע. קלמנטה היה ידוע בתרומתו האדירה לקהילה הלטינית, לא רק בפורטו ריקו ממנה הגיעה. ואין אדם שפעל יותר ברגעים מסוג זה ממנו.

רוברטו קלמנטה (צילום: 113jessicabriggsrumor.blogspot.com)

לאחר ששלושה משלוחים שהוציא לא הגיעו לייעדם, הרבה בגלל התערבות של הנשיא המקומי אנסטסיו סוזומה, החליט קלמנטה להצטרף למשלוח הבא. הטיסה תוכננה לערב השנה החדשה – ה-31 בדצמבר, באמצעות מטוס Douglas DC-7, שהיה ידוע בהיסטוריה הבעייתית שלו. כמה דקות לאחר ההמראה מפורטו ריקו התרסק המטוס לתוך האוקיאנוס האטלנטי, לחופי Isla Verde, בשל תקלה במנוע. המטען שהיה על המטוס חרג מהמשקל המותר ב-1,900 ק"ג. גופתו של קלמנטה בן ה-38 מעולם לא נמצאה.

לפני כשבוע צוין ברחבי הליגה "יום רוברטו קלמנטה", בצורה חגיגית מהרגיל (בכל זאת, חמישים שנה), כשלא מעט שחקנים לובשים את המספר 21 – מספרו של קלמנטה במדי הפיירטס. זו הזדמנות מצוינת להכיר את הסיפור שמאחורי אחד השחקנים הטובים ביותר שידע המשחק, בהגנה ובהתקפה, אך זכור יותר מהכל על תרומתו האדירה לקהילה.

מזוועות רעידת האדמה בניקראגווה (צילום: seriousfacts.com)

מה עוד אפשר לבקש?

 קלנמטה היה שחקן אדיר. הוא שיחק 18 עונות במדי הפיטסבורג פיירטס, ונחשב לאחד השחקנים היחידים שהצטיינו, כאמור, גם בהגנה וגם בהתקפה. 12 עונות ברציפות של כפפת הזהב, זה משהו שקשה להשתוות אליו. תוסיפו MVP אחד, ו-MVP וורלד סירייס אחד, וקריירה של ממוצע חבטות 317., עם 240 הום ראנס, 3,000 היטס בדיוק, OPS של 834. ו-WAR של 94.8. וכמובן, שתי אליפויות. קלמנטה הוא הלטיני הראשון שנכנס להיכל התהילה.

רוברטו אנריקה קלמנטה ווקר נולד ב-18 באוגוסט 1934, ב-Barrio San Anton, Carolina, Puerto Rico, ל-מלקור קלמנטה ולואיסה ווקר (מסביר את שם המשפחה התמוה), הקטן מבין שבעה ילדים. בילדותו, בזמן המועט שלא עזר לאביו בשדה הסוכר, החל רוברטו להתעניין בבייסבול, כשהיה משחק נגד שכונות צמודות לזו בה גדל. בגיל 16 הוא נרשם לראשונה לליגה המקומית, והנה הוא יוצא לדרך.

שיבש את המשלוחים? סוזומה (צילום: Prensa Libre)

וולקאם טו דה יונייטד סטייטס

הקריירה המקצועית שלו החלה בגיל 18, כששיחק במדי Cangrejeros De Santurce מליגת החורף המקומית. יכולותיו במדי הקבוצה, שלא בא לי לרשום את שמה שוב, משכו את תשומת ליבם של ראשי הדודג'רס (אז עדיין ברוקלין), שהציעו לו חוזה לקבוצת ה-AAA של המועדון. והנה, מתחילה לה הקריירה בארה"ב.

קלמנטה עבר למונטריאול, שם שיחקו הרויאלס  – אחת מקבוצות המיינורס של ברוקלין. חברו לקבוצה, אגב, היה הפיצ'ר טומי לאסורדה. כשקלייד סוקפורת', מאמן הפיצ'ינג של הפיירטס חיפש מציאות במדי הרויאלס, הוא כיוון לפיצ'ר בשם ג'ו בלאק, שהיה חברו של קלמנטה. אך בחימום לפני המשחק רוברטו היה זה שתפס את תשומת ליבו, ולמרות שכמעט לא שיחק בזמן אותו הביקור, שמו נרשם על דפי הפיירטס.

פסל של קלמנטה בעיר הולדתו (צילום: Weebly)

וולקאם טו פיטסבורג

המנג'ר של מונטריאול, מקס מייקון, לא האמין שהפיירטס באמת מעוניינים דווקא בקלמנטה, וכשנשלח מסר מכיוון פיטסבורג: "אל תעלה אותו הרבה לשחק, שקבוצות אחרות לא ישימו לב", החלה למעשה הדרך של רוברטו לפיירטס. קלמנטה אכן לא עלה לשחק למעלה מחודש, וגם לאחר שני משחקים מצוינים, הבחור שלנו שוב חזר לספסל. כשבפיטסבורג הבינו שהם יסיימו אחרונים ויבחרו ראשונים (Rule 5 Draft), החשש לאבד את קלמנטה פג, והוא הועלה לשחק יותר ויותר.

ב-22 בנובמבר 1954 בחרו הפיירטס את רוברטו קלמנטה בבחירה הראשונה – התחנה הראשונה והאחרונה שלו במייג'ור ליג בייסבול. לאחר שישה שבועות בחר רוברטו קלמנטה ווקר את המספר 21 – מספר האותיות בשמו המלא (הוא לא החשיב את שמו האמצעי אנריקה). הבכורה – ב-17 באפריל 1955, נגד אותם דודג'רס שהביאו אותו לארה"ב.

התעקש על קלמנטה. סוקפורת' (צילום: National Baseball Hall of Fame and Museum)

אין כמו להתחיל עם רצף

במשחק הבכורה הוא השיג את ההיט הראשון בקריירה, בשני את הדאבל, בשלישי – ההום ראן, ומפה לשם הוא החל את הקריירה עם רצף Seven Game Hitting Strick, כשהוא חובט ב-13 מתוך 14 ו-17 מתוך 19. בסופו של דבר העונה הראשונה הסתיימה עם ממוצע חבטות 255., כשהוא מתמודד עם כאבי גב. אך כבר בשניה הוא הגיע ל-311..

ב-25 ביולי 1956, ב-Forbes Field הביתי, חבט קלמנטה את מה שנחשב ל-Walk Off Inside The Park Grand Slam, היחיד שתועד עד היום. הקאבס הוליכו בתחילת התשיעי התחתון 5:8, אחרי שהשיגו שמונה ריצות בשמיני ובתשיעי. האנק פואילס, ביל וירדון ודיק קול עלו על הבסיסים, מה שנתן את האות לטיל שקלמנטה ירה לפינה שקשה להגיע אליה. אחרי כחצי דקה הוא הגיע הביתה כרץ המנצח – 8:9. אגב , אם אתם קצת מקנאים בבייסבול של פעם – 17 ריצות – שעתיים ו-39 דקות.

התחבר מייד ל-21. קלמנטה (צילום: albat.com)

יש אליפות!

במהלך אותה העונה, ב-5 באוגוסט – שוב במשחק ביתי (קלמנטה אהב לפרגן לאוהדים המקומיים) תפס רוברטו שלנו כדור שחבט ווילי מייז מהסן פרנסיסקו ג'איינטס – מהלך קריטי ששמר את הניצחון 0:1 בחיים, אך החבר שלנו, שנכנס בקיר כדי לתפוס את הכדור, נזקק לתפרים ונעדר כמה ימים מהמגרשים. התפיסה הזה נחשבת לאחת הגדולות של קלמנטה בקריירה.

היתה זו העונה הקבוצתית המוצלחת ביותר של קלמנטה והפיירטס עד כה, שהסתיימה ב-59:95 ובניצחון 3:4 על הניו יורק יאנקיז בוורלד סירייס. קלמנטה חבט 314. במהלך העונה ו-310. בסדרה על התואר, כשהוא רושם את הופעת הבכורה שלו באול סטאר. החל מהעונה הזו (1960) ועד לעונתו האחרונה בקריירה – 1972, הפעם היחידה שרוברטו שלנו לא יופיע באול סטאר תהייה 1968.

כוכבי האליפות של 1960. קלמנטה במרכז (צילום: eBay)

אך זה לא היה הרצף היחיד שקלמנטה החל בתחילת העשור. אחרי שחבט, כאמור, 314. במהלך העונה הסדירה, רוברטו ישמור על ממוצע חבטות של 312. ומעלה במשך שמונה עונות, כשלמעשה, למעט עונת 1968, אז הוא חבט 291., הוא יעבור את ה-311 בכל עונה. החל מעונת 1961 זכה קלמנטה בכפפת הזהב בכל עונה עד לסיום הקריירה – 12 עונות ברציפות. אין הרבה נתונים שעונים על ההגדרה "קונסיסטנטיות" מאלה.

אין על הסיקסטיז

קלמנטה הוביל את הליגה בממוצע חבטות ארבע פעמים במהלך העשור – 1961, 1964, 1965 ו-1967, כשב-1966 הוא זכה ב-MVP, עם ממוצע 317. ושיא קריירה של 29 הום ראנס. לשיאו מבחינת ממוצע חבטות הגיע רוברטו ב-1967, עם 357. בלתי נתפס בימינו, וככלל, קלמנטה נחשב בעיני רבים לשחקן הטוב ביותר בשנות ה-60.

הבית החדש של קלמנטה (צילום: stadiumpostcards.com)

במהלך עונת 1970 עברו הפיירטס מפורבס פילד לאצטדיון חדש – Three Rivers Stadium, ששימש אותם עד 2000. המעבר היה קשה לקלמנטה, שאמר: "I Spent Half My Life Here". משחקו האחרון בפורבס היה ב-28 ביוני 1970 – שני ניצחונות בדאבל הדר מול הקאבס, כשאחרי מסע של 14 משחקי חוץ חזרו הפיירטס לאצטדיונם החדש, ב-16 ביולי.

את העונה הזו סיימו הפיירטס בראש הבית המזרחי, כשקלמנטה חובט 352., אך הסינסינטי רדס ניצחו אותם בסיבוב הראשון של הפלייאוף, וחלום אליפות שניה בקריירה נגוז. עונה לאחר מכן פיטסבורג שוב סיימה ראשונה, כשהפעם קלמנטה ושות' הצליחו לעבור את סדרת גמר הליגה, עם 1:3 על הג'איינטס, כשרוברטו חובט 333..

האגדה שממול. וויבר (צילום: Lone Star Ball)

אליפות שניה. ואחרונה

בוורלד סירייס המתינה האלופה המכהנת בולטימור, אחרי עונה של 101 ניצחונות (עונה רביעית ברציפות עם 100 ומעלה) וסוויפ בסדרת הגמר על אוקלנד. שני המשחקים הראשונים הלכו לקבוצה של ארל וויבר, 3:5 ו-3:11, אך הפיירטס ניצחו את הסדרה 3:4, כולל 1:2 דרמטי בבולטימור בגיים 7, הרבה בזכות הום ראן של קלמנטה. החבר שלנו סיים את הוורלד סירייס האחרון בקריירה עם ממוצע חבטות 414., שני הום ראנס ו-OPS של 1.210. בסך הכל ב-14 משחקי וורלד סירייס ייצר קלמנטה ממוצע חבטות 362., לא רע בכלל. והפרס? ה-MVP של הוורלד סירייס.

עונת 1972 היתה, כמובן, האחרונה של קלמנטה בקריירה. בגיל 37 הוא עדיין חבט 312., וזכה בכפפת הזהב, אך פציעות גרמו לו לאבד לא מעט זמן מגרש, כשהוא נאלץ להסתפק ב-102 משחקים. המטס הגיעו העירה שלושה משחקים מסיום העונה, באינינג הרביעי עלה קלמנטה ליד אוף, וירה את הפיץ' הראשון ל-לפט פילד – דאבל – ההיט ה-3,000 בקריירה. והאחרון. בשלושת המשחקים האחרונים קלמנטה לא שותף (עלה מחליף בהגנה באחד מהם, אך לא חבט). שלושה חודשים לאחר מכן יתרסק מטוסו לחופי פורטו ריקו.

שחקני הפיירטס ב-יום רוברטו קלמנטה (צילום: headlinenews9956pc.blogspot.com)

הרבה מורשת

כשלושה חודשים לאחר מותו, התכנסה ועידה מיוחדת של היכל התהילה, והוחלט לבטל את חוק ההמתנה לאחר פרישה, ולהצביע לכניסתו של קלמנטה לקופרסטאון. 393 קולות מתוך 420 (מי ההזוי שלא בחר בו?) בחרו בקלמנטה – 92.7 אחוזים, ומקומו של אחד הגדולים, בין הגדולים, הושלם.

מעבר ל-יום רוברטו קלמנטה, שהחל מ-2002 נחגג כל 15 בספטמבר, הדרך המרשימה ביותר להנציח את השחקן והאיש הענק הזה היא פרס רוברטו קלמנטה, שמוענק כל שנה על תרומה לקהילה. הפרס, שנקרא במקור The Commissioner's award, שונה לפרס רוברטו קלמנטה ב-1973. הזוכה הראשון היה ווילי מייז, האחרון עד כה, בשנה שעברה – נלסון קרוז ממינסוטה.

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 15 תגובות

  1. תודה יוני, הרבה כבוד עשית לאיש המיוחד הזה. לדעתי, גם אם לא היה מגיע לחצי, רבע מההישגים הללו, היה צריך להכנס להיכל התהילה, זה מסוג האנשים שקורים פעם בדור, אולי אפילו יותר. לפעמים שוכחים מאיפה האנשים האלה מגיעים, פוארטו ריקו, הרפובליקה הדומיניקנית, ונצואלה, זה עולם שלישי על מלא (אפילו שפוארטו ריקו נשלטת על ידי ארה״ב), והאנשים שם חיים בתנאים מחפירים, וזה תעודת כבוד להרבה שחקנים מהמקומות האלה שלא שוכחים מאיפה הם באו ומחזירים לקהילה שלהם ורואים את זה עד היום, פדרו, לינדור, פוהולס ובטח עוד רבים וטובים דואגים להחזיר בין אם כספית ובין אם להקים קרנות שנהנות מהחשיפה והמעמד של השחקנים האלה ותורמות ומסייעות. אבל גם היום, בתרבות העשייה והעזרה של פוסט-קלמנטה, עדיין מה שהאיש עשה היה מיוחד מבחינת ההשקעה הטוטאלית והמסירות והנכונות לא רק לתת מעצמו, אלא להקריב את עצמו, לצערנו הלכה למעשה, לטובת העשיה שלו. על הטיסה שקפחה את חייו היו עוד לא מעט פעמים שבהם הוא מצא את עצמו בסיטואציה דומה, ובכל זאת לא וויתר. בנאדם מיוחד. באופן אישי אני מודה לבייסבול שבזכותו למדתי על קלמנטה ובעיני יום רוברטו קלמנטה הוא אחד הימים החשובים בשנה, לא רק בבייסבול.

    1. אמנם הייתי בקובה ולא דווקא במקומות שציינת וזה לגמרי מדהים אותי מחדש איך אנשים ממקום כזה נחשל (יחסית למה שאנחנו מכירים) ערקו בדרכים לא דרכים בשביל לשחק בייסבול בצורה חופשית בארה"ב

      1. טוב, קובה זה בכלל, אם ברפובליקה הדומיניקנית יש לכל קבוצה אקדמיה ו״שגרירות״ ומתקנים, בקובה מי שרוצה לשחק באמריקה עדיין צריך לברוח עם סירה לפלורידה.

  2. כבוד גם לדין קרמר עם קומפליט גיים שאטאאוט ראשון בקריירה מול האסטרוז! 106 הגשות, 4 היטס, 2 הולכות, 6 סטרייקאאוטס וניצחון 6-0 בדרך להקטנת ה-ERA העונתי ל-3.07 בלבד

כתיבת תגובה

סגירת תפריט