אירועי דיומא – 22.07.2022 – אופניים ואתלטיקה

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא image-111-2.png

אופניים / דוד "פאקו" סעדה

הטור דה פראנס – קטע 19

קטע 18 של אתמול, קטע הטיפוס האחרון של המירוץ, שם חותם מעשי על הזוכה בו. הקטע, שכלל שלושה טיפוסים רצחניים בפירנאים, נפתח בידיעה על כך שכריס פרום סיים את המירוץ עקב קורונה, וכמוהו גם האיטלקים דמיאנו קארוזו ועמנואל ארוויטי. לאחר פתיחת הקטע, קיבלנו קבוצת בריחה ענקית עוד לפני הטיפוס הראשון של היום, שבשלבים מסויימים הייתה אף גדולה מדבוקת ה-GC שמאחוריה. אחד שלא הצליח לגשר לבריחה היה האוחז בחולצה המנוקדת, סימון גשקה, מה שהתברר בהמשך כהרסני במיוחד לשאיפותיו בעניין. הבריחה אחזה בפער של כחמש דקות על הדבוקה לפני הקול ד'אוביסק, הטיפוס הראשון של היום, אך הטיפוס כצפוי דילל מאד את הבריחה, וצמצם את הפער של דבוקת ה-GC ממנה. האיטלקי ג'וליו צ'יקונה אסף את מירב נקודות מלך ההרים בפסגה, על מנת לצמצם מאד את הפער מגשקה בקטגוריה, אך בדיעבד זה גם לא היה היום שלו. זאת כי בטיפוס השני לספנדלס וואוט ואן ארט הפעלתן הגביר את הקצב בחזית הבריחה, מה שהותיר עימו רק את דני מרטינז ותיבו פינו. בדבוקת ה-GC ראינו במקביל שוב את המחזה של פוגאצ'אר מנסה לתקוף פעמים רבות את וינגגארד על הטיפוס, אלא שכתמיד המוליך במירוץ לא התרגש, ונותר דבוק לגבו של הסלובני. השניים נותרו יחדיו גם בירידה המסוכנת מההר, מה שהביא לנו את הדרמה הגדולה של היום: זה התחיל מאיבוד שליטה רגעי של וינגו, אך כזה שהותיר אותו על אופניו. פוג ניסה לברוח גם בירידות, כאשר פנייה לא טובה שלקח גרמה לו להתרסק על העפר. וינגו, במחווה ג'נטלמנית, חיכה ליריבו, השניים לחצו ידיים, והמשיכו לרדת בזהירות תוך האטת הקצב. ההאטה הביאה אליהם בחזרה בטיפוס האחרון להוטאקאם חבורה שכללה את תומאס, מנצ'יז ושני חבריו של וינגו לקבוצה, קוס ובנוט. המטחנה של יומבו-ויסמה חזרה לעבוד, כשבנוט היה הראשון, ואחריו קוס, מה שקילף מהחבורה בהדרגה את מנצ'יז ואח"כ את תומאס. בינתיים בחזית, האצה של ואן ארט שמטה את פינו מהחבורה הקדמית, והותירה איתו רק את מרטינז. כששלישיית קוס-וינגו-פוג חברה לשניים, מרטינז ירד לעזור לתומאס מאחור, בעוד שואן ארט החליף את קוס בחזית (למה שהיה יכול להתגלגל לכדי תסריט הזוי שבו לובש החולצה הירוקה יסיים גם בחולצה המנוקדת במקרה של ניצחון). הכוכב הבלגי משך את השניים עד שלושה ק"מ לסיום, וכאן פוג נשבר, ונותר מאחור. זמן קצר אחר כך, וינגו קיבל את הבמה להמשיך לבד, והוא עשה זאת כשהוא דוהר קדימה במעלה הטיפוס הקשה, עד שהצליח לחצות ראשון את הקו, דקה לפני פוג, אל עבר הניצחון השני שלו במירוץ זה. ניצחון זה של וינגו שם אותו במרחק של שלוש וחצי דקות מפוג, מרחק שאמור להספיק לו די והותר על מנת להבטיח מעשית את הזכייה במירוץ כולו. ההישג גם העניק לדני את הזכייה בחולצה המנוקדת במירוץ. כך שבסיום היום הדרמטי, הוא ממשיך להוביל במירוץ, כשאחריו פוגאצ'אר (3:26+), תומאס (8:00+), גודו (11:05+), קינטאנה (13:35+), מנצ'יז (13:43+), ולאסוב (14:10+), בארדה (16:11+), לוטסנקו (20:09+) וייטס (20:17+).

קטע 19 של היום אמור לתת לנו הפוגה ממאבקי ה-GC. זהו קטע גבעי לפרקים עם סיום שטוח יחסית. סבירות גבוהה שיילך למישהו מבין המאיצים, עם עדיפות קלה לחברים כמו ואן ארט או פדרסן בשל השיפוע הקל בסיום. בהחלט ייתכן גם שיילך לבריחה, היות וזאת ההזדמנות האחרונה בהחלט לרוב המשתתפים כאן להגיע לאיזשהו הישג במירוץ. שידור ביורוספורט 1 ב-13:50.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא tour-de-france-2022-stage-2-profile-e749fe2429.jpg

אתלטיקה / אלכס דוקורסקי

אליפות העולם ביוג'ין

גמר הליכת הנשים ל-35 ק"מ, מרחק שהחליף את 50 הק"מ, שנערך במספר בודד של אליפויות, יתקיים בשעה 16:15, שעון ישראל. הגמרים שיערכו לפנות בוקר, שעון ישראל, יעמדו בסימן 400 המטר, עם משוכות ובלעדיהן.

04:20: גמר הטלת כידון נשים – שדה המשתתפות הינו אחד הפתוחים והבלתי צפויים באליפות, כשכל אחת מן המטילות עשויה למצוא עצמה עם הזהב. שיונג ליו הסינית היא האלופה האולימפית וקלסילי ברבר האוסטרלית הינה אלופת העולם.

05:15: גמר 400 מטר נשים – שוניי מילראויבו מאיי הבהמאס זכתה בשתי מדליות זהב אולימפיות, אך התואר העולמי חמק ממנה. היא המועמדת המובילה לזכיה בזהב, כשלצידה תזנק גם סגניתה מטוקיו, מאריליידי פאולינו מהרפובליקה הדומיניקנית, מדינה שתיוצג בגמר על ידי שתי אצניות. גם סטפני אן מקפירסון הג'מייקנית הינה אתלטית ותיקה ומצטיינת, שתיאבק אף היא על אחד המקומות הראשונים.

05:35: גמר 400 מטר גברים – האלוף האולימפי מטוקיו ואלוף העולם היוצא, סטיבן גרדינר מאיי הבהמאס, לא לקח חלק באליפות, אך גם בלעדיו נראה כי נזכה לחזות במאבק מרתק על הזהב והמקום בפודיום בספרינט הארוך. שני האתלטים האמריקאיים, מייקל נורמן וצ'מפיון אליסון, ירדו מ-44 שניות וקבעו את התוצאות המהירות ביותר העונה. מלבד, ישתתפו גם שני האלופים האולימפיים האחרונים, קיראני ג'יימס מגרנדה (לונדון 2012) והאלוף מריו, ששיפר שם את שיאו בן 17 השנה של מייקל ג'ונסון (43.03 משביל מספר 8), וייד ואן נייקרק מדרום אפריקה. האחרון הספיק עוק לזכות, כעבור שנה, בפעם השנייה באליפות העולם, אך נפצע בהמשך ברצועות ברכו במהלך משחק ראגבי, שאהוב מאוד על בני ארצו. האצן המחונן – האדם היחיד אי פעם שירד מ-44 שניות ב-400, מעשרים ב-200 ומעשר שניות במאה – נדרש לזמן על מנת להתאושש. נכון לעת זאת, ואן נייקרק בן ה-30, נמצא בכושר טוב ונחכה להתעדכן בעניינים בגמר עצמו.

05:50: גמר 400 משוכות נשים – סידני מקלוכלין האמריקאית היא האלופה האולימפית ושיאנית העולם (51.41). בת ארצה, דליידה מוחמד, היא סגניתה מטוקיו. פמקה בול ההולנדית זכתה בארד בבירת יפן. בשנים האחרונות חלה קפיצה באיכות התוצאות של האתלטיות המובילות במקצוע, שהתבטאה גם בשיאי עולם וירידה מגבול 52 השניות על ידי שתי אצניות (מקלוכלין ומוחמד), כשבול לא רחוקה מגבול זה, כלל ועיקר. למה נייחס שיפור זה? כנראה ישנו שילוב של מספר נסיבות שתרמו להעלאת רמת התוצאות: שלוש אתלטיות מצטיינות שמושכות זו את זו, גובה המשוכות הנמוך (76 ס"מ), יחסית לכוחן של האתלטיות ומהירותן וגם השיפור במסלולים והשימוש בנעלי הקפיצים. כל אלה עשויים יהיו לתרום לשיפור נוסף של השיא העולמי והשיאים האישיים גם בגמר באליפות זאת.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 23 תגובות

  1. תודה פאקו על היומית במשך כל הטור! וגם למגיבים כמו עידו..

    לצערי, אתמול פיספסתי מה שנראה יום מאוד מעניין. מראה כמה קשה לקחת הרבה שנים ברציפות, ומכיוון ששני אלה צעירים, יש מצב שאת המחזה של וינגו פוג רוכבים לבד באיזה הר נראה עוד כמה שנים טובות… אני חושב שפוג הפסיד את זה הפעם בגלל קצת עודף ביטחון עצמי בשבוע וחצי הראשון. אבל וינגו הראה שהוא שווה לוֿ, אם כי נראה שהוא בקבוצה טובה יותר עם הדרכה טובה יותר (כולל רוגליץ)

    לגבי ואן וארט -כמו שנאמר הרבה פעמים עי פאקו ועידו – אני לא חושב שהיה זוכה חולצה ירוקה, כל כך ורסטילי שגם השפיע בצורה כל כך ישירה על החולצה הצהובה אבר. תקנו אותי בבקשה. הוא צריך לקבל פרס מיוחד נראה לי על הטור הזה. מקווה שלפחות יומבו ויסמו יתנו לו משהו כספי 🙂 מקווה שבסוף יחתום קבע על הירוקה יותר מסאגאן.

    בכללי הקבוצה של וימבו מדהימה כקבוצה, ונראה לי שזה גם בגלל השפעה ישירה של רוגליץ שנראה איש מדהים. זה מתבטא הרבה בטור הזה ובמיוחד איך שואן וארט טופל עי הקבוצה (אינטרס אישי מול קבוצתי), אבל גם איך שדומלאן סחב לניצחון כפועל והיה מבסוט בגירו, ובעוד מקרים. אני חושב שזה הרבה יותר מרשים מסקיי של העשור פלוס האחרון. זה מודל של קבוצת אופניים חזקה שאני לא בטוח שהיה קודם (ושיתקנו אותי המומחים)

    1. וואלה כתבת לענין.
      *
      שניהם אכן צעירים, אך מנגד זה עולם דינמי.
      כל שנה באים רוכבים (1) צעירים חדשים בדבוקה, או (2) רוכבים קצת יותר ותיקים שהגיעו לבשלות, ועכשיו מוכנים להסתער על הגרנד טורים.
      מקרה כמו של פוג, שעוד לפני גיל 22 כבר זוכה פעמיים (ועכשיו מקום 2 ככל הנראה) מאוד נדיר.
      גנרד טור דורש הרבה מעבר ליכולת רכיבה, שכמובן שגם היא פבני עצמה צריכה להיות מאוד גבוהה.
      לנו כצופים זה win-win, כי בכל מקרה נהנה.
      *
      יומבו-ויסמה עשו בשנים האחרונות תוכנית חומש מדהימה, ותענוג לראות את הפירות.
      לא יודע איך הם עושים את זה, כי להבנתי אין להם את התקציב הכי גבוה בדבוקה.
      *
      ואן ארט הוא אחד יחיד ומיוחד.
      לדעתי הוא יכול להגיע ליותר הישגי גרנד טור (חולצה ירוקה, נצחונות בקטעים וכו') אך הוא צריך להחליט להתמקד בזה. עושה רושם שיותר מעניין אותו קלאסיקות וחד-יומיים – בכל זאת בלגי..
      אני לא מספיק ותיק בהתעניינות כדי לומר האם היו דומים לו בעבר. אני חושב ששון קלי הוא השם הראשון שקופץ לראש – 4 חולצות ירוקות, ואפילו זכה בוואלטה!
      אנקדוטה – שאלו את סאגאן לפני כמה שנים האם הוא רואה בעצמו כשון קלי השני, והוא ענה בצורה אופיינית שהוא פטר סאגאן הראשון.

  2. בשנים האחרומות ישנה חולשה של האצניות האמריקניות במאוצים הרגילים והן טובות ומאלה רק במשוכות כשהן שולטות ב-400.
    בגמרים באמריקנים שולטים כמו הג'מייקניות בנשים.

  3. פאקו, תודה רבה.
    כמה מילים על התחרויות לפנות בוקר.
    תוצאות יפות לאצני 200 המטר. שריקה ג'קסון שיפרה בעשירית את שיאה האישי וניצחה בתוצאה של 21.45, השניה בהיסטוריה. הקדימה את בת ארצה, איליין תומפסון-הרה, ואת אלופת העולם היוצאת, דינה אשר סמית' מבריטניה.

    המרחק המקביל לגברים היה מעניין מאוד גם כן. נואה ליילס קבע 19.31 ובכך שמר על תוארו מלפני 3 שנים. תוצאתו הפכה אותו לאדם השלישי בעל הזמן המהיר יותר בכל הזמנים. אחריו הגיעו בני ארצו, קנת' בדנארק ואריון נייטון.

    כריסטיאן טיילור האמריקאי, מטובי קופצי המשולשת בהיסטוריה – פעמיים אלוף אולימפי, שלוש פעמים אלוף עולם ובעל התוצאה השניה בטיבה אי פעם – חזר להתחרות לאחר שנפצע קשה (קרע בגיד האכילס) ערב המשחקים האולימפיים בטוקיו. טיילור לא עלה לגמר, אך עצם חזרתו מעודדת ויהיה משמח מאוד לראותו באליפויות הגדולות בשנתיים הקרובות, גם על הפודיום.

    ג'מאל עבד אל מג'יד, תושב ישראל ואתלט במועדון "רצי הסמטה", השתתף במוקדמות ל-5000 מטר, כשהוא מייצג את נבחרת הפליטים. תוצאתו במקצה, 14:02, לא הספיקה על מנת להעפיל לגמר.

    1. תודה אלכס. התוצאות ב200 לא היו 'יפות', הן היו מדהימות. תוצאה שנייה בטיסה בהיסטוריה אצל הנשים ושלישית היסטורית בגברים, באותו ערב.

  4. תודה פאקו.
    איזה יום היה אתמול…יותר מעניין כשיש אקשן והמנצח לא בטוח וגם שיש מנצח חדש לטור ולא דומיננטיות של רוכב אחד.
    יהיה מעניין לקרוא סיכום שלך לכל הטור (בערך כמו שאתה עושה לפני "הכנה").

כתיבת תגובה

סגירת תפריט