שבת בבסיס: Nasty נסטור / יוני לב ארי

פברואר 2014. הניו יורק ניקס במצוקת שחקנים, מחליטים לנסות את מזלם עם גארד לא מוכר בשם ג'רמי לין. תוך כמה ימים הוא הופך לסיפור של הספורט האמריקני, והמושג "לינסניטי" יצא לדרך. די מהר הוא גם נעלם, אך את האגדה על ג'רמי לין יזכרו עוד שנים רבות.

נסטור קורטז (צילום: larrybrownsports.com)

אז עכשיו, תכירו את "האגדה של נסטור", כפי שהגדיר זאת המנג'ר של הניו יורק יאנקיז, ארון בון. נסטור קורטז הסתובב במשך מספר שנים בליגה עם ERA שיותר דומה לממוצע נקודות של שחקן סביר ב-NBA. אך החל מ-2021 הוא הפך לפיצ'ר אחר, והעונה לקח את זה צעד קדימה, כשהיום הוא אחד הפיצ'רים הטובים במייג'ורס, למרות שנבחר מאוד נמוך בדראפט.

פיאצה, סנדברג, קורטז?

זה נכון, יש לא מעט כאלה בהיסטוריה. מייק פיאצה (נבחר בסיבוב ה-62), קית' הרננדס (42), קן גריפי סיניור (29), רוי אוסוולט (23), ג'ון סמולץ (22), ראיין סנדברג (20) וחוסה קונסקו (15), כולם נבחרו בסיבובים מתקדמים, בדרך לקריירת מייג'ור ליג בייסבול מרשימה. אך לפי השנה וחצי האחרונות, אולי נכנס עוד אחד כזה לרשימה.

זוכרים את לינסניטי? (צילום: silive.com)

הוא נבחר בסיבוב ה-36 של דראפט 2013 (1,093 שחקנים נבחרו לפניו…), דראפט שהבחירה הראשונה שלו – מארק אפל, בכלל לא הגיע למייג'ורס. נסטור ניסה את מזלו בבולטימור, סיאטל ופעמיים בניו יורק יאנקיז, ללא הצלחה מרובה. עד שהגיעה עונת 2021. אבל בואו לא נקדים את המאוחר.

ויזה יותר טוב מכסף

קורטז נולד ב-Surgidero De Batabano, קובה, ב-10 בדצמבר 1994, אך כשהיה בן שבע זכה אביו בהגרלה לוויזה לארה"ב, והמשפחה עברה לפלורידה. קורטז החל לשחק בייסבול כבר כשהיה בן ארבע, והמשיך ב-Hialeah High School, ולאחר מכן, ב-Florida International University.

דאון טאון, סורגידרו דה בטבאנו, קובה (צילום: mapcarta.com)

ואז הגיע הרגע: "הניו יורק יאנקיז, בוחרים ב…נסטור קורטז, בסיבוב ה-36 של דראפט 2013". לרוב, כששחקנים נבחרים כל כך נמוך, הם מוותרים על הבחירה, ממשיכים להשתפר וחוזרים לדראפט נוסף בהמשך הקריירה. קורטז החליט ללכת בדרכו של ראול איבאנייז, עוד "פלורידה נייטיב", שנבחר בסיבוב ה-36 ורשם קריירה מפוארת (305 הום ראנס), וניסה את מזלו ב-פארם סיסטם של היאנקיז.

תודה, ג'וש

אחרי חמש עונות לא רעות ברמות הנמוכות, נחתך קורטז ומצא עצמו במדי הבולטימור אוריולס. אחרי שחטף גראנד סלאם במשחק השני שלו, הגיע המשחק הרביעי, מול הטורונטו בלו ג'ייז. כשעלה מולו חברו לקבוצה היום, ג'וש דונלדסון, חטף נסטי שלנו גראנד סלאם שני תוך שבוע – היה זה הסוף של קורטז במדי האוריולס. היום הוא כבר אומר לדונלדסון תודה על כך.

קורטז, במדי האוריולס (צילום: MLB Trade Rumors)

"עונות 2018-19-20 היו קשות", נזכר קורטז, בראיון ל-Forbes. שיחקתי בייסבול מגיל 4, הרגשתי שזה הדבר היחיד שאני יודע לעשות. ויתרתי על קולג', לא היה לי לאן ליפול, אז החלטתי שאני מנסה כמה שיותר".

נדודי שינה בסיאטל

אחרי עוד תצוגה חלשה, הפעם בעונת 2019 במדי היאנקיז, נשלח נסטי לסיאטל, שם הוא החזיק חמישה משחקים בלבד, שוחרר וניסה את מזלו שוב בניו יורק. ליאנקיז היה את גאריט קול, והרבה סימני שאלה. במהלך הפגרה לקראת עונת 2021 יצר קורטז קשר עם הפיצ'ינג קואוץ' של ניו יורק, מאט בלייק, וניסה להבין אם יש לו סיכוי להשתלב ברוטיישן של 2021.

ידע מה יקבל ממנו. בון וקורטוז, ב-2021 (צילום: nj.com)

"כל מה שצריך זו הזדמנות אחת, שחקן אחד שייפצע", אמר קורטז לפני אחד המשחקים בתחילת העונה. "אתה לא מאחל את זה לאף אחד, אך זו האמת, ככה עובד הספורט הזה. נותנים לך הזדמנות – קח אותה, ותוציא את המקסימום".

לפני הספירה, ואחרי

"הובטחה לו הזדמנות", סיפר בון ל-פורבס. "כשהחלה העונה ידעתי מה אקבל ממנו, לא הייתי מופתע. לפני הספרינג טריינינג לא ציפיתי לכלום, אבל בהמשך – זה היה אחרת. כבר ב-2021 הוא היה נסטור שאנחנו מכירים היום".

קיבל שיחת טלפון. בלייק (צילום: fashionmodelsecret.com)

ואכן, אחרי 15 אינינגים ב-AAA, היאנקיז חיפשו עזרה בסוף מאי, וניסו את מזלם. או את מזלו. תחילה הדברים שוב לא הסתדרו, כשהוא הרשה ארבע הולכות במשחק הראשון שלו – והפך למשהו שהוא לא הכיר – רליבר. משם הפך מספר 65 לסטארטר מדי פעם – והופ – לקבוע. העונה הזו הסתיימה עם 12 פתיחות, ERA של 2.90 ו-103 סטרייק אאוטס ב-93 אינינגים. וכל זה, הרבה בזכות האומץ – לנסות את השטויות שלו במייג'ורס.

יצור שונה

שטויות? על מה מדובר? אז ככה: עוד לפני ההצלחה הגדולה קורטז היה פיצ'ר יוצא דופן במיינורס. פיצ'רים הם יצורים של הרגלים. מעבר להכנות הקבועות לפני משחקים יש להם את אותה עמידה, אותה תנועה, אותה זריקה, תוציאו אותם מהקיבוע שלהם – והם בבעיה רצינית. לא נסטור. הוא אוהב לזרוק מזוויות שונות, בתנועות שונות, שום זריקה לא דמתה לשניה.

הזריקות המוזרות של נסטי

במיינורס, זה בהחלט הקשה על החובטים מנגד, אך כשהוא היה עולה למייג'ורס, לא היה לו אומץ לעשות את הטריקים האלה בליגה של הגדולים. "כשהיו קוראים לו, הוא היה מפחד לנסות את התרגילים שלו", סיפר לניו יורק טיימס קייל היגשיוקה, התופס של היאנקיז החל מ-2021. 'היגי', אגב, תפס את קורטז עוד לפני כן במיינורס, כך שהוא הכיר את נסטי האמיתי. "הייתי שולח לו הודעות – 'היי באדי, תהייה עצמך כשאתה מגיע לפה'".

אינינג ללא רבב

ב-2021 הוא החליט שדי, נסטור זה נסטור, בלי להסתיר. וזה השתלם לו, כל כך השתלם לו. לקראת 2022 נשאלה שאלה אחת: האם העונה הקודמת היתה הבלחה, או שקורטז מסוגל לשמור על היכולת הזו לאורך זמן? והתשובות לא אחרו לבוא. הרגע המיוחד הראשון של העונה הגיע ב-17 באפריל, כשהאוריולס פגשו את נסטי:

אינינג ללא רבב. צפו

האינינג הרביעי הגיע:

אנתוני סנטנדר עלה לחבוט: סטרייק ראשון, סטרייק שני – וסטריייירייק שלישי סווינגינג.

אחריו – ראיין מקאנה: סטרייק ראשון, סטרייק שני, וסטייייירייק שלישי – לוקינג.

שלישי – ניסה את מזלו רובינסון צ'ירינוס: סטרייק ראשון, סטרייק שני, וסטייייייירייק שלישי – סווינגינג.

והנה, קיבלנו Immaculate Inning, או "אינינג ללא רבב" בתרגום חופשי" – תשעה סטרייקס – שלושה אאוטס. המשחק, אגב, הסתיים ב-0:5 לניו יורק, כשנסטי זורק חמישה אינינגים של שלושה היטס ו-12 סטרייק אאוטס.

"האגדה על נסטור"

ב-23 באפריל היאנקיז שיחקו נגד הקליבלנד גארדיאנס ביאנקי סטדיום, במשחק במהלכו קורטז זרק חמישה אינינגים של נו היטר. סטיבן קוואן, אז אחד השחקנים החמים בליגה, ניסה להשיג סינגל, אך קורטז, בקפיצה סופר וירטואוזית, מנע זאת ממנו. בון הסתכל מהדאג-אאוט ואמר: "הנה האגדה על נסטור הולכת וגדלה לה".

קורטז פוסל את קוואן. וואו.

מי היה מאמין, ששבועיים מאוחר יותר קורטז יזרוק שבעה אינינגים ושליש של נו היטר, ויהיה רחוק חמש פסילות מלהשלים את המשימה הכל כך מיוחדת. אך אז הגיע סינגל, והחלום נשבר. אחרי שירד כשחטף את ההיט ששבר את ה-נו היטר, קורטז החזיק ב-15 משחקים ברציפות עם שלוש ריצות ומטה, שווה למקום שלישי בהיסטוריה של היאנקיז, ביחד עם רון גידרי האגדי.

מלחמת השחרור

רוצים הסבר מעט יותר מעמיק? רוב הפיצ'רים משחררים את הכדור פחות או יותר באותו המקום. קורטז החדש, בעיקר ב-2022, משנה את נקודת השחרור שלו שוב ושוב, מה שמבלבל את החובט, וגורם לו לא להרגיש בנח בשום שלב. והשינוי בין נקודות השחרור הוא לא רק בין סוגי הפיצ'ים. לדוגמה, הפאסט בול שלו מקבל נקודות שחרור שונות ביותר מ-60 ס"מ בין אחת לשניה. זה מאוד לא רגיל.

כמעט נו היטר. צפו

"אני מבין את 'ארגז הפיצ'ים' שלי הרבה יותר טוב", אמר קורטז אחרי אחד המשחקים השנה. "היום אני יודע מה לעשות, ואיך לפסול חובטים ימניים בצורה מסוימת או שמאליים בדרך אחרת. אני מבין את החוזקות שלי, ומתכוון להשתמש בהם שוב ושוב".

קאטר טו דה פויינט

נקודה נוספת, שמשפיעה על כל הפיצ'ינג של היאנקיז העונה – הקאטר. לא רק קורטז, גם גאריט קול ולואיס סוורינו הוסיפו העונה לרפרטואר שלהם פיץ' חדש – את הקאטר הקטלני. עד לעונת 2021 נסטי לא זרק ולו קאטר אחד בקריירה. בשנה שעברה הוא זרק את הקאטר החדש שלו ב-23.6 אחוזים מהפיצ'ים, וב-2022? 40.7 אחוז. וואו. והתוצאות? שחקני היריבות חובטים נגד הקאטר של נסטי 137. עלוב (7 מ-51), כשהוא משיג יותר סטרייק אאוטס (20) מאשר עם כל פיץ' אחר. ג'יימיסון טאיון, חברו של קורטז לרוטיישן של היאנקיז, סיפר לניו יורק טיימס: "אמנות הפיצ'ינג היא לשחק בטיימינג של חובטים. יש דרכים רבות לעשות זאת. הוא משתמש בהכל".

גם סופר מאריו הוא הספיק להיות. קורטז (צילום: reddit.com)

שוטר תנועה

שינוי נוסף שקורטז עבר, כמו עוד פיצ'רים בסגל של היאנקיז עברו, הוא ה-סוויפינג סליידר. נסטי הוריד מהמהירות של הסליידר שלו, והוסיף הרבה מאוד תנועה, מה שהפך אותו לכמעט בלתי ניתן למגע. כל זה ביחד מייצר את ארגז הכלים עליו קורטז דיבר, והפך אותו לאייס שהוא היום.

"אני מרגיש כאילו חטפתי מכות כמה וכמה פעמים", סיכם קורטז את מצבו בראיון לניו יורק טיימס. "אך תמיד ידעתי לחזור ולעמוד על הרגליים. הפעם, כבר מאמצע העונה שעברה, נראה שסוף סוף דברים מסתדרים. וזה כל כך מתוק. זה כל כך יותר מתוק להצליח פה ולא להיות במיינורס". עכשיו השאלה אם זה יהיה קורטז הקבוע. ימים יגידו.

יוני לב ארי

die hard yankee fan, חי ונושם סביב הפאסט בול

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. יוני, כבר עשרות שנים אני מחפש מילה עברית שתתרגם לי IMMACULATE ולא הצלחתי, והנה פתרת לי את הבעייה עם:
    Immaculate Inning, או "אינינג ללא רבב"
    אני צריך ללמור יותר על ה-'קאטר'. זה שהוא משחרר כדור בנקודות שונות זוהי אחת מנקודות הגדולה של פיצ'ר מעולה. מעטים מסוגלים לשנות את נקודת השחרור – בעיקר בפאסט פיץ' – במקומות שונים.
    לא שמתי לב לנסטי עד עכשיו. בגלל הפוסט הזה אתחיל לחזות בו, כשאוכל.
    תודה על פוסט מעולה במיוחד!

    1. קאטר הוא פאסטבול, מהסוג של 2 seam, שהתנועה שלו היא אופקית horizontal ולא אנכית vertical ועל כן הוא שונה מהטו-סים הרגיל או הסינקר. הבעיה העיקרית בקאטר הוא שבניגוד לסינקר התנועה שלו erratic ולכן היא מבלבלת מאוד את החובט אבל גם הזורק לא יכול להבטיח שהכדור יגיע לכתובת המיועדת ולכן זורקים מאוד מהססים להשתמש בו. מי שמצליח לרתום אותו לצרכיו הופכים אותו לכלי מאוד מסוכן, הזורק שהיה לו את הקאטר הכי קטלני היה כמובן מריאנו ריברה, אבל תשמח לשמוע שהברייבס העונה העבירו לרשותם עוד ״קאטריסט״ מומחה, קנלי ג׳נסן.

  2. פוסט ללא רבב
    תודה רבה יוני
    אפרופו פיצ׳רים קראתי שקלייטון קרשאו ימשיך להיות ברשימת הפצועים, דווקא לאחר פתיחת עונה טובה מאוד.
    אני ממתין בקוצר רוח לחזרה של ד-גרום במטס.
    וארלאנדר חזר העונה והוא אמין וחזק כמו בעבר, תופעה

  3. טקסט משובח, נקווה בשבילכם שהוא לא ייזכר כקוריוז כמו אותו ג׳רמי לין.
    יש פה ושם סיפורים על פיצ׳רים שהמציאו את עצמם מחדש, פה יש מישהו שהמציא את עצמו מישן!
    ובאמת יש משהו במה שהוא אומר, חובטים חיים על יכולתם לזהות פיצ׳ים, הרי יש לחובט אפס נקודה כלום שניות מהרגע שבו הזורק משחרר את הכדור לרגע שבו הכדור נמצא באזור של החובט. זיהוי מוקדם של הכדור יכול לאפשר לחובט עוד שברירון להבין מה הוא מקבל ולאיפה, ולכן החובטים מאתרים את נקודת השחרור של הפיצ׳ר, ומתמקדים עליה. אלא שברגע שנקודת השחרור לא קבועה, החובט לא יכול לשים את העיניים באותה נקודה וצריך או להמר על נקודת שחרור או לוותר על הנסיון מה שאומר שהוא מגיב לכדור פחות מהר מלזורק אחר. כל עוד הזורק כמובן מסוגל to execute ולא מבלבל את עצמו, הרי שיש פה יתרון נהדר. בדר״כ זורקים כאלה מוגבלים במספר הזריקות שלהם, או סוגי הזריקות שלהם, או שהם erratic בקונטרול, ולכן הם כמעט תמיד רליברס. לשמור על consistency ברמה כזו שאתה יכול לזרוק מכל מני נקודות ולשים את הכדור איפה שצריך במשך ששה שבעה אינינגס זה מאוד מאוד נדיר ומיוחד. נקווה בשבילו שימשיך ככה עוד הרבה שנים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט