מסקנות חפוזות 23 / עמיחי קטן

הפעם, ניקח נקודה קטנה ששווה לשים לב אליה מכל סדרה, נחזור לדיון ההרכבים מהפוסט הקודם בסדרה הזאת עם תוספות ונסיים בהשוואה בין המזרח למערב בסיבוב הראשון בשנים האחרונות.

1. נקודה מכל סדרה.

מיאמי – אטלנטה – ההגנה על טריי. הכוכב של אטלנטה נעצר על 8 נקודות במשחק הראשון ו-9 נקודות במשחק 4 כשההגנה של מיאמי מצליחה גם למנוע מאחרים לנצל את ההתמקדות ההגנתית בטריי ולהתפוצץ. במשחקים שבהם טריי הצליח לקלוע מדי פעם ההוקס היו צמודים, אבל ב-2 מהמשחקים הוא פשוט לא היה פקטור, ואולי הוא צריך לחשוב על דרך אחרת להכניס את עצמו למשחק.

בוסטון – ברוקלין – איבודים של ברוקלין. הנטס הם היחידים שלא ניצחו עד כה בפלייאוף, ואחד הנתונים המפתיעים בהקשר הזה הוא העובדה שהם קולעים באחוז אפקטיבי מצוין של 57.4%, וזה כשבוסטון למשל עם 56.7% (רק גולדן סטייט ופילדלפיה עם אחוזים טובים יותר מהן). ההבדל הוא האיבודים כשהנטס עם 17 איבודים בממוצע למשחק (רק מינסוטה עם יותר) כש-18% מההתקפות מסתיימות באיבוד (הכי הרבה).

מילווקי – שיקגו – ההגנה של מילווקי. לפני הסדרה, הנחת המוצא הייתה שההגנה של שיקגו חלשה מדי, ומילווקי תנצח משחקים דרך ההגנה. בינתיים, ההגנה של הבולס החזיקה מעמד ל-2 משחקים, אבל ההגנה של מילווקי פשוט מאמללת את שיקגו שעומדים על רייטינג התקפי של 94.2, כשהתוצאה היא ששיקגו קלעו 86, 114, 81 ו-95 במשחקים ובממוצע 94 נקודות למשחק.

פילדלפיה – טורונטו – מקסי והאריס כאפשרויות משניות בהתקפה. ההגנה של טורונטו באה במטרה להתמקד באמביד והארדן, ובאופן יחסי הם מצליחים להקשות על שניהם כשאמביד עם 26 נקודות בסדרה לעומת 30.6 נקודות בעונה הרגילה והארדן עומד על 37.5% מהשדה כשהשלשות נכנסות באחוז גבוה מהרגיל שלו. עם זאת, מקסי, בעיקר במשחק הראשון, והאריס, מנצלים את ההזדמנויות שהם מקבלים כשמקסי עומד על 22.8 נקודות ב-62.9% אפקטיבי והאריס על 18 נקודות ב-67.4% אפקטיבי.

פיניקס – ניו-אורלינס – ריבאונד. הפליקנס לקחו 49 ריבאונדים יותר בסדרה הזאת, שהם 57% מהריבאונדים בסדרה הזאת, כולל 40.6% מההחטאות שלהם. במשחק 4 הפליקנס אפילו לקחו 61% מהריבאונדים בהתקפה ב-15 הדקות של ולנצ'יונאס ונאנס ביחד. כל זה הופך סדרה שבה לאחת מהקבוצות יש הרבה יותר כישרון התקפי לסדרה צמודה ומהנה מהצפוי.

ממפיס – מינסוטה – ריצה. מפגש בין שתי קבוצות שמאוד אוהבות לרוץ, כאשר מינסוטה שיחקו הכי מהר לאורך העונה וממפיס היו במקום הרביעי. בינתיים ממפיס מאבדים פחות ולוקחים יותר ריבאונדים, אבל מינסוטה קולעים באחוזים טובים יותר מהעונשין וזה מקזז את רוב הפער. מעניין יהיה לראות מי מהן תתעייף קודם, אם בכלל.

גולדן סטייט – דנבר – ההתקפה של גולדן סטייט. ההגנה של דנבר היא כנראה לא מדד מספיק טוב, אבל גולדן סטייט לוהטים, בעיקר בהתקפה, עם ממוצע של 122 נקודות למשחק ורייטינג התקפי מטורף של 125.4. כושר הקליעה מבחוץ של השחקנים אמור לחוות עליות וירידות, אבל היכולת של הווריורס לייצר מצבים מכל מקום ולהגיע הרבה לצבע תהיה קריטית עבורם בהמשך.

דאלאס – יוטה – קצב. הסדרה האיטית ביותר של הסיבוב הראשון, שמפגישה את הקבוצה האיטית בליגה בעונה הסדירה דאלאס עם קבוצה אחרת שלא הייתה מהמהירות (מקום 23). עם זאת, התלות של דאלאס בקצב איטי הפכה לקריטית יותר בזמן ההיעדרות של לוקה, ויוטה לא הצליחו לייצר אף בריחה משמעותית במשחקים אלו. כעת, דאלאס הפכו לפייבוריטים מובהקים, והקצב הזה אמור לשחק לטובתם יותר מאשר לטובת יוטה, כשיש להם יותר מיס-מאצ'ים לעבוד איתם.

2. הרכבים.

בטור הקודם במסגרת הזאת, לפני כ-3 שבועות, סימנתי כמה הרכבים שרצים ביחד בהצלחה רבה לאורך העונה. כאן נבחן את התפוקה של כל אחד מהם בפלייאוף עד כה, יחד עם הרכבים נוספים שמרשימים בפלייאוף:

בוסטון – סמארט, בראון, טייטום, הורפורד, רוברט וויליאמס – וויליאמס חזר במשחק האחרון מהפציעה ל-15 דקות מהספסל, כך שההרכב הזה לא שוחק כלל. עם זאת, יש שני הרכבים דומים ששיחקו לא מעט – אחד עם ת'ייס במקום וויליאמס ואחד עם וויליאמס (גרנט) במקום וויליאמס (רוברט). הראשון מעולה ומניב נט רייטינג של 20 בינתיים בזמן שהשני דווקא לא עובד ומניב נט רייטינג של מינוס 18.5. שווה לעקוב ולראות האם זה משהו מקרי שיתאזן, או שבוסטון מסתדרים טוב יותר עם הורפורד ב-4 ולא ב-5.

פילדלפיה – הארדן, מקסי, ת'ייבול, האריס, אמביד – ההרכב הזה שיחק 10 דקות ב-2 המשחקים הראשונים והניב נט רייטינג יוצא דופן של 47.1, אבל ההרכב עם דני גרין במקום ת'ייבול ופול ריד במקום אמביד מניב נט רייטינג משוגע אפילו יותר של 64. החמישייה הפותחת בסדרה הזאת, שבה דני גרין נמצא במקום ת'ייבול שגם לא שיחק בצמד המשחקים בקנדה, מניבה נט רייטינג הגיוני יותר של 19.8 ב-86 דקות של הסדרה, כך שגם אם מורידים את ההארכה זה יוצא כ-20 דקות במשחק. בצד השלילי, יש אצל הסיקסרס פערים מאוד גדולים בין ההרכבים שמניבים נט רייטינג חיובי (8.9+ לפחות) לבין אלו השליליים (16.7- לפחות).

מינסוטה – בברלי, ראסל, אדוארדס, ונדרבילט, טאונס – בסדרה הכי לא יציבה ולא צפויה של הפלייאוף עד כה, גם החמישייה של מינסוטה נמצאת עמוק בתוך חוסר היציבות הזה. ההרכב הזה שיחק 58 דקות לעומת 11 של הבא אחריו של מינסוטה, ובמשחקים 1 ו-3 הוא הצליח היטב, לעומת משחקים 2 ו-4 בהם הוא הצליח פחות. ב-11 הדקות שביזלי החליף את בברלי בהרכב הזה מינסוטה בנט רייטינג של 34.2, כך שאולי שווה לנסות את זה יותר.

מיאמי – לאורי, רובינסון, באטלר, טאקר, אדבאיו – בעקבות הירידה במעמדו של רובינסון, שמקבל כ-13 דקות למשחק בפלייאוף, ההרכב הזה שיחק רק דקה אחת במשחק הראשון של הסדרה. עם זאת, החמישייה הפותחת, שמכילה את מקס סטרוס במקום רובינסון, רושמת נט רייטינג מרשים מאוד של 54.6 ב-35 דקות – הכי הרבה להרכב ששיחק יותר מרבע שעה בפלייאוף עד כה והכי טוב לחמישייה פותחת בפער די משמעותי (מילווקי הבאים בתור).

הרכבים נוספים:

ממפיס – מוראנט, ביין, ברוקס, אנדרסון, טילמן – ההרכב הזה שיחק 10 דקות במצטבר אחרי שנוסה לראשונה בהצלחה במשחק 2, אבל עומד על נט רייטינג של 105, ככה שהוא שווה אזכור. הנתון הזה ירד ככל שההרכב הזה ישחק יותר, אבל ייתכן שג'נקינס עלה פה על השילוב האידיאלי הגנתית ל-3 הסקוררים שלו מהקו האחורי.

ניו-אורלינס – מקולום, מרפי, אינגרם, ג'ונס, נאנס – ההרכב הזה מעמיד נט רייטינג של 75.4, ומהווה עבור הפליקנס שילוב אידיאלי של צמד הסקוררים עם שחקני ההגנה המתאימים, בעיקר אלו שיכולים להחליף אוטומטית הכי טוב. ההרכב עם חוזה אלברדו במקום מרפי היה יכול להיכנס, אלמלא דקות לא מוצלחות שלו במשחק 3 שהופכות את הנט רייטינג המצטבר שלו לשלילי.

פיניקס – פול, פיין, ברידג'ס, קראודר, אייטון – פיין הוא כרגע הגארד הבכיר של פיניקס אחרי בוקר ופול, ובפיניקס ישמחו לגלות שהחמישייה הבכירה שלהם טובה גם בלי בוקר הפצוע ועומדת על נט רייטינג של 64.5. הבעיה של פיניקס היא שכמעט כל ההרכבים האחרים מניבים תפוקה שלילית ומתקזזים עם החמישייה הזאת.

דאלאס – דונצ'יץ', ברונסון, בולוק, פיני-סמית, פאוול – ההרכב הזה שיחק 17 דקות במשחק 4 והניב נט רייטינג של 41.2, כשכל הרכב אחר ששיחק יותר מ-2 דקות באותו משחק היה עם נט רייטינג שלילי. במבט כללי על הסדרה, ההרכב של ברונסון, דינווידי, בולוק ופיני-סמית עם אחד מבין פאוול או קלבר היה מה שעבד טוב למאבס, בעיקר זה עם פאוול שהניב נט רייטינג של 13.5.

מילווקי – הולידיי, אלן, קונאטון, יאניס, פורטיס – אם נוציא מהתמונה את מידלטון הפצוע, ההרכב הזה מקיף את יאניס ב-4 השחקנים שקלעו הכי הרבה שלשות עבור הבאקס לאורך העונה, כשארבעתם קלעו ב-39% ומעלה העונה מבחוץ. בינתיים זה עובד מעולה כשפורטיס ירד ל-38.9% לשלוש, אבל אלן עומד על 11/18 בפלייאוף מבחוץ וביחד האחוזים שלהם השתפרו בינתיים מ-40.2% ל-46.7% לשלוש.

גולדן סטייט – פול, סטף, קליי, וויגינס, דריימונד – ואי אפשר שלא לסיים עם הרכב המוות, שלפחות נגד דנבר מוכיח את עצמו. ההרכב הזה עומד על נט רייטינג של 147.8 ב-32 דקות, כשההגנה מספיק טובה ועומדת על 113.4. הסיבה לכך היא בעיקר משחק 1 מפלצתי של ההרכב הזה, כשב-2 משחקי החוץ הוא דווקא עומד על נט רייטינג שלילי, בזמן שהחמישייה הפותחת עם לוני במקום סטף הייתה נהדרת באותו צמד משחקים. בינתיים המפתח הוא שוב דריימונד שעומד על נט רייטינג של 22.8 לעומת מינוס 24.2 של הווריורס בלעדיו.

3. הסיבוב הראשון במזרח מול המערב.

3 סדרות במערב נמצאות בשוויון 2, בזמן שבמזרח אין אפילו אחת כזאת, ומדובר במגמה מתמשכת בכל הנוגע לסיבוב הראשון, כשבהמשך זה משתנה, כמו שתראה הטבלה הבאה:

*המספרים מייצגים כמות ניצחונות של הקבוצה המפסידה בכל הסדרות*

עונהסיבוב ראשון מזרחסיבוב ראשון מערבהשאר מזרחהשאר מערב
20210, 1, 1, 11, 2, 2, 33, 3, 20, 2, 2
20200, 0, 0, 11, 2, 3, 31, 3, 21, 3, 1
20190, 0, 1, 11, 1, 2, 31, 3, 22, 3, 0
20181, 2, 3, 30, 1, 1, 20, 1, 31, 1, 3

בכוונה התחלתי כאן מ-2018, הפעם הקודמת שבה לא הייתה הטיה מובהקת בסיבוב הראשון. אפשר לראות שאז המזרח היה הרבה יותר צמוד בסיבוב הראשון – בוסטון-מילווקי וקליבלנד-אינדיאנה שהגיעו למשחקי 7, ובהמשך יש דמיון מאוד גדול.

לעומת זאת, בשנים 2019-2021 6 סדרות סיבוב ראשון הסתיימו בסוויפ, כולן במזרח, ואף סדרה שם לא הגיעה ל-3- 2. במערב, בכל אחת מהשנים האלה הייתה לפחות סדרת סיבוב ראשון אחת שהגיעה למשחק 7. בשלבים הבאים, מדובר על 4 סדרות מזרחיות לעומת 2 מערביות שהגיעו למשחקי 7, לעומת 2 סוויפים במערב מול 0 במזרח.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. לא מרגיש שאלו מסקנות חפוזות 🙂
    תודה רבה!
    יש לי תחושה ש'הרכב המוות' מרגיש כאילו דברים טובים יכולים לקרות מעצמם – זה הרכב שיעשה את המוות לפינקס ולנציגה מהמזרח.

    1. תודה.
      הרכב המוות הזה יותר נפיץ מהגרסאות הקודמות בגלל שהוא בלי איגודלה שאפשר לתת לו שלשות, אבל חסר הגנתית ביחס להרכבים קודמים, וכמובן שההרכב עם דוראנט היה מפחיד יותר.

  2. מסכים עם רוז….
    המסקנות המעמיקות בטח באורך של האינציקלופדיה גלקטיקה
    🤣
    וברצינות – 18% מההתקפות מסתיימות באיבוד של הנטס זה נתון מטורף.
    ומהפך החמישיות של פניקס גם
    כמו שכתבתי פעם בעבר טוביה האריס הוא הפתעת הפלייאוף בשבילי.
    גם ככה הוא דעך קצת בפילי וחששתי שהגעת הזקן יבאעס אותו. אבל נראה שמצא את עצמו. שמחה וצהלה

      1. גם מראה עד כמה הקבוצה לא מאורגנת.
        ובינינו – נתנו לדוראנט להיות מעין רכז. סיים את הסדרה עם 5.3 איבודים בממוצע למשחק. גם הוביל את הנטס באסיסטים. שחקן ענק אבל אני לא חושב שיש מישהו שתופס אותו כפוינט-פורוורד/גנרל או כל דבר אחר שקשור לתפקיד.

  3. אחלה מסקנות, תודה.
    מסקנות חפוזות זו הכותרת הנכונה בהחלט.
    אמנם העבודה מאחורי המסקנות מושקעת ביותר אבל המסקנות חפוזות כי הן מבוססות על מעט נתונים וגם הם מוגבלים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט