מסקנות חפוזות 22 / עמיחי קטן

יממה בלי משחקים הביאה אותי להתמקד בכמה נקודות שיש בהן מבט רחב יחסית, שהן השיפור של הספרס בתחום שלא מסתכלים עליו הרבה, כמה מההרכבים הבולטים בליגה העונה וגארי פייטון השני והיכולת שלו להיות שחקן משלים אידיאלי.

1. הספרס והעונשין.

הספרס ניצחו 6 מתוך 7 המשחקים שלהם, כולל רצף של 4 ניצחונות חוץ על גולדן סטייט, פורטלנד, הפליקנס ויוסטון ואחרי זה 2 ניצחונות בית על פורטלנד, כשבין לבין הם מפסידים בנקודה לממפיס, הקבוצה שמחזיקה ברצף הניצחונות הפעיל הארוך ביותר בליגה עם 7. אולם, השיפור של הספרס הגיע עוד קודם לכן, כשמאז ה-4/2 הם עם מאזן 14- 11 חיובי, לעומת מאזן 19- 34 עד אז. ננסה לעמוד על נקודה אחת שבה הספרס השתפרו – עונשין.

ב-53 המשחקים הראשונים של העונה, הספרס עמדו על ממוצע של 13.7 קליעות עונשין (מקום 30) מ-18.5 זריקות (מקום 30), שזה יוצא 73.7% (מקום 27). לעומת זאת, ב-25 המשחקים האחרונים הספרס עומדים על ממוצע של 18.2 קליעות (מקום 13) מ-23.3 זריקות (מקום 13), וגם האחוזים עלו והגיעו ל-78% (מקום 15).

במילים אחרות, הספרס הפכו מקבוצת העונשין הגרועה בליגה לקבוצה די ממוצעת בתחום, ובלי הבדלים משמעותיים בתחומים אחרים, הטרו שוטינג שלהם קפץ מ-54.8% ל-57.1% (למרות שבשני המקרים זה מקום 23 בליגה) והרייטינג ההתקפי שלהם קפץ מ-110.4 (מקום 15) ל-115.2 (מקום 11). מעניין לראות שהשיפור הזה כולל כמות מכובדת של שחקנים בולטים אצל הספרס, כפי שהפסקה הבאה תרה.

השיפור הזה כולל את דג'ונטה מארי שהולך לקו כמעט פי 2 (5.4 לעומת 2.8) וקולע הרבה יותר טוב (84.2% לעומת 74%), קלדון ג'ונסון שהולך לקו יותר (3.7 לעומת 2.7) וגם שיפר משמעותית את האחוזים (83.3% לעומת 70.7%), לוני ווקר שהולך פעם אחת יותר לקו (2.8 לעומת 1.8), למרות שאצלו יש צניחה חדה באחוזים (67.9% לעומת 83.1%), וגם יאקוב פולטל שבכמות זריקות העונשין לא חווה שינוי משמעותי (2.9 לעומת 2.7), אבל עלה לא מעט באחוזים (57.8% לעומת 44.8%).

2. הרכבים שרצים הרבה ביחד.

עד כה העונה, יש 19 חמישיות שונות ברחבי הליגה ששיחקו יחד 300 דקות ומעלה. מתוכן, יש 14 הרכבים עם נט רייטינג חיובי, אחד מאופס ועוד 4 שליליים. אני אזכיר כאן 4 מתוך 5 ההרכבים עם הנט רייטינג הגבוה ביותר מבין הרשימה הזאת, כי יש אחד שכולל שחקן שכבר הועבר בטרייד ולא רלוונטי, כאשר כל 4 ההרכבים המדוברים הם של קבוצות שיהיו בפלייאוף או לפחות בפליי-אין.

בוסטון – סמארט, בראון, טייטום, הורפורד, רוברט וויליאמס – וויליאמס פצוע כרגע ולא ברור האם ומתי הוא יחזור לפלייאוף, אבל מבין ההרכבים ששיחקו 300 דקות העונה זה הטוב ביותר העונה, עם נט רייטינג של 24.6, בעיקר בזכות רייטינג הגנתי של 94.2 (הטוב ביותר ברשימה). ההרכב הזה של הסלטיקס מבליט את טייטום ובראון התקפית, וזה מספיק כשההגנה עושה את שלה. אם וכאשר וויליאמס ישחק העונה, ההרכב הזה יכול להקשות מאוד על התקפות יריבות.

פילדלפיה – הארדן, מקסי, ת'ייבל, האריס, אמביד – הרכב שהספיק לגמוע 304 דקות ב-18 משחקים מאז הטרייד דדליין, כלומר כמעט 17 דקות שההרכב הזה רץ יחד בממוצע למשחק. הויתור על עומק בתמורה להארדן מאלץ את פילי להסתמך יותר על החמישייה שלה, והחמישייה בהחלט מספקת את הסחורה. מצד שני, הנתון המדאיג הוא שכל שחקני הספסל שמקבלים דקות קבועות עם נט רייטינג שלילי מאז הדדליין. יכול להיות שדוק ריברס צריך קצת לפרק את ההרכב הזה ולנסות לאזן קצת את הקבוצה.

מינסוטה – בברלי, ראסל, אדוארדס, ונדרבילט, טאונס – כאן מדובר בקבוצה יותר מאוזנת, כשאם מסתכלים על החודשיים האחרונים מאז הדדליין אפשר לראות שכל שחקני הקבוצה מחזיקים בנט רייטינג חיובי, ללא אף יוצא מן הכלל. טאונס, אדוארדס וראסל זה הטריו המוביל של מינסוטה, אולי אפילו לעוד שנים קדימה, והשילוב של ונדרבילט ובברלי מעניק את האיזון ההגנתי הדרוש לטריו שבו אף אחד לא מצטיין בצד האפור של המגרש, ומאפשר לשמור על איזון התקפי כשעולים מהספסל קלעים כמו מאליק ביזלי.

מיאמי – לאורי, רובינסון, באטלר, טאקר, אדבאיו – נתחיל מהצד השלילי. אחוזי השלשות של דאנקן רובינסון בירידה כשאחרי 44.6% בעונה הרגילה של 2020 ו-39.7% בפלייאוף ו-40.8% בעונה הרגילה של 2021 ו-37% בפלייאוף, העונה הוא עומד על 36.7% בלבד. מצד שני, טיילר הירו הוכיח שהוא יכול להנהיג את ההתקפה בדקות שלו עם המחליפים ורובינסון משתלב טוב יותר מהירו בהגנה הקטלנית של החמישייה הפותחת, ואיום הקליעה מבחוץ בלי כדור עדיין רלוונטי יותר אצל רובינסון. מעבר לזה, רובינסון התאושש מהפתיחה הרעה של העונה, ובחודשיים וחצי האחרונים הוא כבר עם 39.5% לשלוש – קרוב למה שאנחנו רגילים ממנו.

3. גארי פייטון השני – המשלים המושלם?

אחרי כמה שנות נדודים ו-71 משחקים ב-4 קבוצות שונות ב-5 עונות, העונה מצא פייטון את מקומו כשחקן משמעותי במדי גולדן סטייט. העונה, פייטון עומד על 7 נקודות ב-67.8% אפקטיבי ו-36.4% לשלוש ב-17.4 דקות, יחד עם 3.4 ריבאונדים ו-1.4 חטיפות, שני לאיגודלה ברייטינג הגנתי אצל גולדן סטייט ושני לסטף בנט רייטינג כללי.

בהגנה, פייטון שומר בדרך כלל על השחקן הכי מאתגר של היריבה, כשלא מעט מהם התקשו לקלוע מולו. הנה נתונים של כל השחקנים שלקחו 6 זריקות או יותר כשפייטון שמר עליהם העונה:
ג'ה מוראנט – 7 נקודות, 2/12 מהשדה, 4 אסיסטים, 5 איבודים.
דווין בוקר – 7 נקודות, 3/12 מהשדה, איבוד.
לוקה דונצ'יץ' – 10 נקודות, 4/10 מהשדה, 4 אסיסטים, 4 איבודים.
דונובן מיטשל – 11 נקודות, 3/9 מהשדה, 4 אסיסטים, 2 איבודים.
טריי יאנג – 8 נקודות, 3/8 מהשדה, 7 אסיסטים, 3 איבודים.
ג'יילן ברונסון – 4 נקודות, 2/8 מהשדה, 3 אסיסטים, 2 איבודים.
קמרון פיין – 5 נקודות, 2/8 מהשדה, אסיסט, 2 איבודים.
דיאנג'לו ראסל – 7 נקודות, 3/7 מהשדה, 4 אסיסטים.
קווין פורטר ג'וניור – 5 נקודות, 2/7 מהשדה, 7 אסיסטים, 3 איבודים.
וויל בארטון – 2 נקודות, 1/6 מהשדה.
ניקולה יוקיץ' – 8 נקודות, 3/6 מהשדה, איבוד.

אפשר לראות שאף שחקן לא קלע על פייטון יותר מ-4 סלי שדה העונה, ומבין אלה שהוא שמר עליהם מספיק זמן (6 זריקות או יותר כאמור), יוקיץ', עם יתרון של 22 סנטימטרים (וגם קצת כרס) על פייטון, הוא היחיד שהצליח להגיע ל-50%. בסך הכל, שחקנים עליהם שומר פייטון קולעים ב-43.5% מהשדה, ויש טובים יותר ממנו (כמו דריימונד גרין ודני אבדיה למשל), אבל הוא שומר על השחקן הבכיר של היריבה בכל עמדה שהיא, בניגוד לרוב האחרים הרלוונטיים.

עכשיו נעבור לצד ההתקפי. גולדן סטייט זו הקבוצה שהולכת הרבה הרבה על מהלכים של חיתוך לסל, כאשר פייטון שני ללוני בכמות המהלכים האלה עם 1.5 למשחק שהם רבע מהמהלכים שהולכים אליו, והוא מסיים אותם ביעילות של 1.59 נקודות למהלך ב-81.8% מהשדה. בתחום התקפי שלרוב מוקדש לסנטרים, שני הגארדים היחידים בטופ 50 בליגה בתדירות המהלכים האלה הם ברוס בראון ות'ייבל, ושניהם הרבה פחות יעילים ממנו בתחום הזה.

עוד חלק ניכר מהמהלכים בהם מעורב פייטון בהתקפה זה התקפות מעבר, שם פייטון ידוע ביכולת שלו לרוץ מהר ולסיים את המתפרצות, לרוב בהטבעה מהדהדת. בגדול, פייטון זו דוגמא קלאסית לשחקן שזורק רק שלשות בקאץ'-אנד-שוט או מסיים בצבע. מתוך 325 זריקות מהשדה שפייטון לקח העונה, 203 היו בצבע במרחק של עד 10 פיט מהסל, 112 היו שלשות בקאץ'-אנד-שוט מה שמשאיר רק 10 זריקות נוספות למקרים של חוסר ברירה. מעבר לזה, רק ב-46 מהזריקות שלו החזיק פייטן בכדור ליותר מ-2 שניות.

פייטון מציג העונה כמה מאפיינים שיכולים לסייע לו להיות שחקן משנה אידיאלי עבור הווריורס גם בפלייאוף. הוא משלב הגנה טובה מאוד על מגוון רחב של כוכבי הליגה, על הסגנונות השונים שלהם, עם יכולת להביא את עצמו לידי ביטוי בלי הכדור בהתקפה ולהיות מטרה שיהיה קשה ליריבות להשאיר פנוי באופן שיטתי, לפחות כל עוד הוא יצליח לשמור על האחוזים הלא רעים מחוץ לקשת.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 43 תגובות

    1. חשוב מאד לזכור שנקודות עונשין זה הנקודות הכי קלות שיש גם כשאתה קולע באחוזים ממוצעים. כמעט חמש זריקות למשחק זה הבדל משמעותי שבהחלט מונע מקבוצה שרוצה להגיד ללוטרי לממש את מטרותיה…

            1. לא ממש.

            2. אולי פופ באמת משלם לשופטים…

            3. הנה נתון בהקשר הזה – ב-25 המשחקים האחרונים, הספרס עם ממוצע של 27 זריקות עונשין ב-14 הניצחונות לעומת ממוצע של 18.5 זריקות עונשין (זהה לממוצע הכללי ב-53 המשחקים הראשונים של העונה) ב-11 ההפסדים.

            4. מעבר על כל המשחקים מראה שמה-4/2 עד ל-7 המשחקים האחרונים היו לספרס רק 4 משחקים עם יותר מ-20 זריקות עונשין, והם היו ניצחון בהארכה כפולה נגד וושינגטון (43), ניצחונות על הלייקרס (30) ויוטה (43) לעומת הפסד למינסוטה (26). בשביעייה האחרונה הספרס הגיעו ל-25, 24, 25, 28, 28 ו-30 זריקות עונשין ב-6 הניצחונות לעומת 16 בלבד בהפסד לממפיס.

    1. האמת שעם כל הפציעות אני לא רואה איך עוד הרכב חוץ מהחמישיה שלנו נכנס לשם ואצל הגריזליס בכלל קשה לראות איזה שילוב יגיע לכל כך הרבה (בעיקר בגלל ג'ה).

        1. טוב סיקרנת באמת. ההרכב שלכם ששיחק הכי הרבה ביחד היה ל-89 דקות…
          רוצה לנחש מי?
          אני אתן לך את לברון וראס.

            1. 62 דקות יחד (מקום 4) יש לך את מונק מתוכו.

            2. מרגיש כמו וורדל.
              אז יש לנו לברון ראס ומונק
              ננסה את סטנלי גונסון
              אחרון נלך על הווארד

            3. poeltle
              סטנלי -צ'ק
              ןתוסיף את בראדלי.

            4. התלבטתי בין בראדלי להווארד ומשום מה זכרתי שברדלי הפסיד גם כן לא מעט משחקים אז החלטתי על הווארד

  1. גדול עמיחי!
    לדעתי נדבך לא פחות חשוב שבברלי וג'ארד ואנדרבילט מביאים לשולחן זה האנרגיות: כולנו כבר מכירים את מנטליות הכלבת של פטריק, וואנדו נבחר בפודקאסט של בן טיילור לשחקן עם המוטור (motor) הכי גבוה בהגנה השנה. בקיצור, שניהם לא מוותרים על אף פוזשן וזה מחלחל לראש הפירמידה: טאונס ואדוארדס משקיעים המון מאמץ ומשתמשים באתלטיות שלהם בסכמה של קואוץ' פינץ'. די לו הוא המכוון והשוטר של ההגנה, מראה לכל אחד איפה לסגור ומתי לעשות זאת, זאת הסיבה לשיפור ההגנתי המדהים שלהם השנה, הם פשוט מחויבים הרבה יותר מבעבר

    1. תודה.
      אחד הדברים שמרשימים אותי במינסוטה השנה זה פתיחת העונה ההגנתית. בזמן שההתקפה התקשתה להיכנס לעניינים בהתחלה, למרות כל הכישרון שם, ההגנה הביאה למינסוטה ניצחונות במשך תקופה ארוכה. אם מודדים משלב מסוים (שאני לא יודע לומר בדיוק מתי), אז ההתקפה שלהם החלה לממש את הפוטנציאל, וההגנה שומרת על יכולת מספיק טובה בדרך כלל.

  2. תודה עמיחי. מעניין מאוד.
    לא מצאתי סיבה להבדל אצל הספרס … זה או ו רכב בערך שעושה אותם דברים בערך וזה השינוי היחיד.

  3. עמיחי תודה רבה טור מעניין ומחכים
    לגבי העונשין לדעתי ככל שאתה זורק יותר גם תקלע יותר כי אתה יותר מתורגל
    זה נכון לא רק לאימון אלא גם למשחק עצמו

    1. זה ממש כבר לא עובד מגבול מסויים שהשחקנים בליג מזמן חצו אותו. אחרת היית מעמיד שחקנים לזרוק 1000 זריקות עונשין ביום וכולם היו קולעים 90%+

כתיבת תגובה

סגירת תפריט