אינדי – אנה? – סיכום העונה של אינדיאנה פייסרס / עמיחי קטן

עשור לא רע עבר על הפייסרס כשב-10 העונות 2011-2020 הם החמיצו את הפלייאוף רק פעם אחת, העפילו 3 פעמים לסיבוב השני ופעמיים אף לגמר המזרח, כש-3 הפסדים רצופים למיאמי של הביג 3 השאירו אותם שם. בהמשך, הם הודחו בסיבוב הראשון במשך 5 עונות רצופות, אבל ריבוי הפציעות נתן תחושה שאם וכאשר תגיע עונה בריאה הם יהיו טובים יותר.

בקיץ 2020 פוטר נייט מקמילן, המאמן הסולידי שהוביל את הפייסרס ל-4 עונות סולידיות, ומאז הפייסרס לא ממש מוצאים את עצמם. בעונה שעברה הם עוד הגיעו לפליי-אין והביסו את שארלוט במשחק הראשון, אבל הובסו על ידי וושינגטון במשחק השני ומצאו את עצמם מחוץ לפלייאוף לראשונה מאז 2015. השינוי העיקרי בקיץ היה מינוי ריק קרלייל הותיק לקנדציה שנייה באינדיאנה, ואמונה שעם הסגל הזה הם שווים פלייאוף.

הטיעון לפיו חמישייה של מלקולם ברוגדון, קאריס לאברט, טי ג'יי וורן, דומנטאס סאבוניס ומיילס טרנר שווה פלייאוף מעולם לא עמד למבחן, מכיוון ש-5 השחקנים האלה לא עלו כלל על מדי הפייסרס יחד. וורן שיחק רק 4 משחקים מתוך ה-154 שהיו בשנתיים האחרונות, לאברט החמיץ 40 בקצת יותר משנה במדי אינדיאנה, ברוגדון החמיץ 62 משחקים בשנתיים האחרונות, טרנר החמיץ 65 משחקים ורק סאבוניס היה עמיד והחמיץ רק 18 משחקים.

כתוצאה מכך, הפייסרס מצאו את עצמם באופן קבוע עם לפחות 2 שחקני חמישייה פצועים, והעונה המזרח התחזק, מה שמנע מהפייסרס להשתחל בכל זאת למרכז הטבלה. גם בקרב המחליפים היו לפייסרס לא מעט פציעות, בעיקר בקו האחורי כשהרוקי דוארטה, שפתח טוב את העונה, החמיץ 27 משחקים העונה, ואילו מקונל שיחק רק ב-27 משחקים והחמיץ את יתר ה-55.

נקודת המפתח של העונה הנוכחית של הפייסרס הייתה בשבוע של הטרייד דדליין. עם מאזן של 19 ניצחונות ו-36 הפסדים שהיה שווה למקום ה-13 במזרח, 6 ניצחונות מעל 2 האחרונות ו-7 ניצחונות לפחות מתחת לכל היתר, ובאינדיאנה הגיעו למסקנה שהגיע זמן הפירוק. רק הבהרה קטנה – פירוק זה אומר טריידים. לא לפרק איברים ולהרכיב מחדש, למרות שיש שחקנים שאולי זקוקים לזה.

מי שנשלחו הלאה הם הזמינים שבחבורה – לאברט ואחריו סאבוניס – כשוורן וטרנר הפצועים לא על המדף (כי הם עלולים ליפול ממנו…) וברוגדון שחתם על הארכת חוזה בקיץ האחרון לא יכול היה להיות מועבר בטרייד. יחד איתם, נשלחו הלאה גם השלישי מבין שלושת הרגלים – ג'סטין הולידיי (ג'רו עושה חיל במילווקי וארון משלים לא רע בפיניקס. מעניין מה זה שבסקרמנטו יחשוב על גמר בין פיניקס למילווקי…), ג'רמי לאמב ובחירת סיבוב שני.

הסיפור המעניין באינדיאנה ב-27 המשחקים האחרונים של העונה הוא הרווחים שלהם מהטרייד דדליין. בחירות דראפט זה תמיד נחמד (ואם זה לא מעניין אותך אפשר לתת קצת קמחא דפסחא לסם פרסטי), וביניהן בעיקר זו מוגנת הלוטרי של קליבלנד (ככה שהפייסרס רוצים את קליבלנד בפלייאוף), אבל העיקר זה השחקנים – היה שם טריסטאן תומפסון ששוחרר מהר אחרי שגילו שהוא כבר יותר מעשור בליגה, ריקי רוביו שמילא את מכסת הלבנים הפצועים, ושני שחקנים שגם קיבלו דקות משמעותיות – באדי הילד וטייריס האליברטון.

באדי הילד כבר בן 29, וסביר להניח שלא נראה ממנו שיפור משמעותי בהמשך הקריירה, אבל התקופה באינדיאנה הייתה הטובה ביותר שלו מאז 2019 כשהוא קלע 18.2 נקודות ב-54.6% אפקטיבי, כולל שיאי קריירה של 5.1 ריבאונדים ו-4.8 אסיסטים. אם הפייסרס ימשיכו להאמין בו, או כל קבוצה אחרת, סביר שהוא יכול לתת מספרים דומים באופן קבוע גם בקבוצה שלא שואפת ככה להפסיד.

אולם, גולת הכותרת של העונה הזאת של הפייסרס בסופו של דבר, ונראה כרגע שגם של השנים הבאות, היא טייריס האליברטון. הרכז הצעיר רשם ב-26 המשחקים הראשונים שלו מחוץ לסקרמנטו מספרים מרשימים מאוד של 17.5 נקודות ב-59% אפקטיבי, יחד עם 9.6 אסיסטים ו-1.8 חטיפות למשחק. הפייסרס אמנם חתרו להפסדים מאז, ועשו זאת היטב עם מאזן 6- 20 מאז הטריידים, אבל יש להם רכז לבנות עליו לעתיד.

אני רוצה לסיים עם השוואה בין האליברטון בן ה-22 ובין שחקנים צעירים אחרים שרשמו מספרים דומים מהעבר – הקריטריון הוא 17 נקודות, 9 אסיסטים ו-1.5 חטיפות למשחק.
בשלב הראשון של הבדיקה, קריטריון הגיל עמד על 25 ומטה, ככה שנוצרה הרשימה הבאה – מג'יק ג'ונסון פעמיים, אייזאה תומאס 4 פעמים, סליפי פלויד, טרי פורטר, קווין ג'ונסון פעמיים, מארק פרייס, טים הארדווי פעמיים, קני אנדרסון, כריס פול 3 פעמים, ג'ון וול פעמיים ודג'ונטה מארי העונה.

בשלב השני, שאיתו נסיים, נראה אילו שחקנים עשו זאת עד גיל 23 ובתוך 3 העונות הראשונות שלהם בליגה – מג'יק ג'ונסון עשה זאת בגיל 22 ובעונתו השלישית, אייזאה תומאס עשה זאת לראשונה בגיל 22 ובעונתו השלישית, קווין ג'ונסון עשה זאת בגיל 22 ובעונתו השנייה, קני אנדרסון עשה זאת בגיל 23 ובעונתו השלישית וכריס פול עשה זאת בגיל 22 ובעונתו השלישית. בקיצור, אם האליברטון יוכל לשמור על היכולת הזאת, או אפילו לשפר אותה קצת, לאורך עונה שלמה, הוא יהיה בעמדה טובה לקראת ההמשך האישי שלו והקבוצתי של הפייסרס.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 20 תגובות

  1. מעולה עמיחי. אני חושב שהם יחסית בכיוון הנכון עם הליברטון ועוד כמה צעירים שיש שם, אבל יעשו עוד מהלכים. לא רואה את באדי הילד פותח שם את העונה, ולא אופתע אם גם טרנר יעבור. אולי הקבוצה הכי מעניינת מבחינת טריידים אחרי הלוטרי בגלל שיש לה הרבה נכסים שיעניינו קבוצות אחרות

  2. חחח, אחלה כותרת – ממש אהבתי.
    גם ניתוח מוצלח של הסיטואציה בקבוצה אבל אני רוצה להגיד משהו על ההשואה בסוף.
    האליברטון שחקן נהדר ויש לו עתיד ורוד בליגה (רק המחשבה כמה משעממים היו כאן דיוני האליפות אם היינו לוקחים אותו במקום ג'יילן סמית' עושה לי רע). בקיצור הוא נהדר ואני מת עליו אבל אתה לא יכול לקחת כבסיס להשוואה את החלק שלו בעונה באינדיאנה בלבד. מה גם שהשימוש בחטיפות כקריטריון לא אומר לנו הרבה (אני לא חושב שאם היית מוריד אותו היית מקבל הרבה יותר שחקנים).
    אם אתה מסתכל על העונה שלו כמכלול אתה רואה שהא נופל די הרבה מאחור רוב העונות שציינת כאן (נגיד ניקח את החתך הגס יותר) ויותר מזה כל שאר החברים ברשימה נתנו את העונות שלהם בקבוצות מנצחות לא קבוצות בטנק. מה שאני מנסה להגיד בעצם שהיה אפשר להסתפק בלהגיד שהיו לו 26 משחקים מצויינים ראשונים בקבוצה – ההשוואה חוטאת ומחטיאה לטעמי.(והלוואי שעוד נדבר עליו במונחים של השאר – אולי חוץ מקני אנדרסון שבסוף היה סוג של החמצה)

    1. מבלי להיכנס לחיתוכים השונים אני מסכים איתך – 26 משחקים ראשונים בקבוצה שוויתרה על העונה זה מדד שלא אומר הרבה. יש סביבו הייפ נורא גדול וחלק ממנו מוצדק, יחד עם זאת זו שאלה גדולה אם הוא יכול להיות אבן הפינה לקבוצה מנצחת.

    2. תודה.
      אני מקבל את הטיעון שלך ומסכים שההשוואה שעשיתי לא אומרת הרבה, ולכן ציינתי שם ש"אם האליברטון יוכל לשמור על היכולת הזאת, או אפילו לשפר אותה קצת, לאורך עונה שלמה", כשברור שהמדגם הקצר הזה לא אומר הרבה כשלעצמו, חוץ מזה שיש כישרון והייתה להאליברטון הזדמנות להיות עם הכדור ביד.

          1. טוב זה ויכוח ישן – הפרספקטיבה הזו היא בדיוק ההשוואה – הליברטון כמו מג'יק אייאזה ופול באותו זמן (זה מה שאני מתכוון ב"חוטאת")

            1. אם באמת היית רוצה פרספקטיבה היית מביא כמה שחקנים נתנו רצף של 25 משחקים עם נתונים כאלה וכאלה (אבל אז היו הרבההרבה יותר מקרים)

            2. היה לי מספיק קשה להשיג את הנתונים האלה (ותודה לרועי שסייע)

  3. ייתכן ואשלח בהמשך סיכום מורחב יותר כטור בפני עצמו (אם ניתן), אז אתייחס בקצרה:
    בסך הכל, אכזבה. הציפייה של קרלייל+בריאות (לא של וורן, אבל ברוגדון טרנר סאבוניס לאברט פתחו את העונה), והמזרח המשתנה הוביל לרצון לראות פלייאוף, אחרי שהעונה שעברה נפלה בעיקר על מנטליות וכימיה (ופציעות, כי אי אפשר בלי).
    השאלה הגדולה היא לאן רוצים ללכת מכאן – האם לעוד עונת בנייה מחדש (האופציה העדיפה עלי), מה שאומר להעביר את טרנר (אטרקטיבי גם כחוזה נגמר) וברוגדון (אטרקטיבי הן מבחינת היכולת והן מבחינת החוזה), לתת את המפתחות להליברטון ולפתח את ג'יילן סמית', אייזיאה ג'קסון, דוארטה והרוקי שיגיע בבחירה הגבוהה.
    האופצייה השנייה היא לנסות להיות תחרותיים – להשאיר את ברוגדון והילד, בתקווה שביטאדזה ג'קסון וסמית' יאפשרו קו קדמי סביר. פחות אוהב את האופציה הזו כי פשוט זה יוביל לעונה של כלום לדעתי, מצד שני למועדון כמו אינדיאנה (שוק קטן ותחרות גדולה בתוכו מצד המכללות והתיכונים) אין את הלוקסוס שיש לאוקלהומה או לאורלנדו לעונות מפסידות רצופות.
    אופצייה שלישית – ברוגדון+הילד על ווסטברוק ונכסים (?) שיש ללייקרס. קטסטרופה רבתי (ומתנה ללייקרס) שאני מתעורר בגללה בזיעה קרה בלילה. זה מתאים אולי לעוד עונה של בנייה מחדש אבל הוא דורך לי על הליברטון. מעניין אם ווסטברוק לאינדיאנה זה יותר עונש לווסטברוק או לאינדיאנה.
    עבורי זו הייתה עונה מוזרה, אני זוכר עוד את שנות אובראיין הנוראות אבל לוותר ככה על העונה כל כך מוקדם זה לא משהו שאני מכיר. אבל כנראה לקבוצה משוק קטן זו הדרך, כל הדרל לבחירה חד ספרתית בדראפט (לראשונה משנת 89', שיא ליגה אזוטרי).
    אני חושב שקרלייל צריך להמשיך, לבנות עוד פעם קבוצה מנצחת באינדיאנה (פיצוי על 2004), מצד שני זו שאלה אם בגילו ובוותיקותו יש לו כוח לזה ולא להגיע לקונטנדרית שחסר לה הגרוש ללירה (מישהו אמר פילי?).
    תודה על הסיכום, מקווה מתישהו להתפנות לכתוב אחד כזה בעצמי.

    1. תודה.
      אני מאמין שהדבר הנכון הוא לכוון לבנייה מחדש, אבל זה לא אומר בהכרח שצריך להיפטר מכולם בקיץ. ברוגדון, הילד וטרנר זו שלישייה שאפשר להוציא לא מעט מכל אחד מהם בסיטואציה מתאימה, ולא צריך למהר למכור את שלושתם.

      1. טרנר חוזה נגמר ופצוע, הילד עם החוזה שלו והקליעה גם הוא יהיה מבוקש אצל קונטנדריות ואת ברוגדון אני אוהב מאוד אם כי אני מתקשה לראות אותו משחק עם האליברטון לאורך זמן מבלי לפגוע בו, זה קצת כמו הניסוי של סאבוניס וטרנר שעבד ולא עבד. לבנייה מחדש אתה רוצה נכסים, וברוגדון יכול להשיג לי נכסים.

        1. פוסטר, בהינתן החלמה של הפצועים ובעיקר וורן וטרנר, למה בעצם ללכת לריבילד כשיש לך 6-7 שחקנים בכירים + כמה מחליפים נחמדים, מה גם שכרגע ערך הטרייד של וורן וטרנר נמוך. אולי כדאי להריץ את הקבוצה בסגל מלא כדי לראות מה המצב. בקיצור לא בטוח שכדאי למהר ולפרק שם הכל

          1. החוזה של וורן מסתיים בקיץ, טרנר פצוע וחוזה נגמר, כאשר וורן לא בטוח בכלל שיחזור לשחק כדורסל. יש לי בעצם ברוגדון שקצת דורך לי הליברטון ואני מעדיף לפתח את הליברטון ולהשיג תמורת ברוגדון ווינג נחמד ובחירות, יש לי את אייזיאה ג'קסון ואולי את הפוטנציאל של ג'יילן סמית', ביחד עם דוארטה יש לי גרעין של שחקני שנה ראשונה ושנייה שצריך לגדל אותם ושיהיו הליבה שלי לעונות הבאות, ברוגדון נכס ולא בטיים ליין וטרנר חוזה נגמר ויש לו מה לתרום בקונטנדרית (אם בריא).

  4. אחלה סיכום, תודה רבה עמיחי.
    .
    אני מסכים עם פוסטר דלעיל – לא ברור לי לאן הקבוצה הולכת, יש כל מיני אפשרויות, והאמת שאני גם לא בטוח שאני מבין למה בעצם הם החליטו את מה שהחליטו, הייתה להם קבוצה לא רעה בכלל – שוורן יעדר תקופה כל כך ארוכה היה קשה לדעת, וגם אם כן, זו לא סיבה ללכת לפירוק, וגם את הפירוק הזה, הם עשו בחצי כח – רק סאבוניס, וכל השאר נשארו. לא ברור לי כל הסיפור הזה, אבל מניח שבקיץ התמונה תתבהר.

  5. הכותרת שווה זהב. אני מקווה שהם בכיוון הנכון. היה עוזר איזה כוכב סטאר במקום סבוניס, אבל היכן מוצאים אותו? לי נדמה שאינדינאפוליס היא לא עיר טובה ל-NBA, אבל זה סיפור אחר.

  6. אחלה פוסט. תודה.
    מקונל והאליבורטון מספיקים לאיוש עמדת הפוינט גארד.
    טרנר לדעתי יישאר וגם באדי הילד. יחד עם דוארטה הקו האחורי די סגור.
    סמית, ג'קסון ואולי גם גוגה משלימים את טרנר בעמדות 4-5.
    נשאר לבחור סמול פורוורד איכותי בדראפט הקרוב ואז יהיה אפשר לדבר על פלייאוף.
    את ברוגדון כדאי להעביר תמורת גארד שיכול לשחק בעמדות 1-2 או בחירת דראפט גבוהה יחסית.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט