מסקנות חפוזות 21 / עמיחי קטן

הפעם, המסקנות החפוזות יעסקו בבוסטון והשינוי שלהם במחצית השנייה של העונה, סטיבן אדאמס והתפקיד השונה שהוא מקבל בממפיס והשיפור של דאלאס ודונצ'יץ' מאז הדדליין.

1. השינוי של בוסטון.

2021 הייתה שנה לא פשוטה עבור אוהדי בוסטון, וכללה את העונה הכי פחות מוצלחת של הסלטיקס מאז 2016. השינויים בקיץ נעשו, אבל גם בחלק הראשון של עונת 2022, כלומר אוקטובר-דצמבר 2021, בוסטון המשיכו להיות רחוקים מאוד מהצמרת. יש כמה נקודות שאפשר לסמן בהן את תחילת השינוי של בוסטון, ולאחר עיון בנתונים אני בחרתי בניצחון על פיניקס ב-31/12/2021 שיתחיל את הספירה של חצי העונה הטובה.

בין כתיבת שורות אלו לפרסומן, נודע שרוברט וויליאמס ייעדר לתקופה משמעותית, ולכן, כשעוד לא ברור עד כמה היכולת הטובה שלו וההיעדרות שלו משפיעה על בוסטון, בעיקר ההגנתית, הנתונים ייבחנו רק עד לאחר המשחק של בוסטון נגד מינסוטה ב-27/3. הטבלה הבאה תציג את ההבדלים, כשבכל נתון שמתי את נתוני היריבות בסמוך לנתונים של בוסטון עצמם:

בוסטוןעד ה-30/12מה-31/12 עד ה-27/3
מאזן16- 19 (19 בליגה ו-10 במזרח)31- 9 (2 בליגה ו-1 במזרח)
נקודות107.6 (16)113.5 (10)
נקודות יריבות107 (14)101.2 (1)
ריבאונדים46 (7)46.2 (4)
ריבאונדים יריבות45.9 (21)42.2 (5)
אסיסטים22.6 (23)25.9 (9)
אסיסטים יריבות21.8 (2)21.2 (1)
איבודים13.8 (13)13.3 (12)
איבודים יריבות14.3 (14)13.5 (16)
חטיפות7.6 (15)6.9 (25)
חטיפות יריבות7.4 (10)7.4 (15)
חסימות5.6 (7)6.4 (2)
חסימות יריבות5 (19)4.1 (7)
עבירות19 (11)18.2 (2)
עבירות יריבות19.6 (11)18.9 (26)
אחוזי שלשות36.8% (12)37.1% (4)
אחוזי שלשות יריבות34.4% (12)33.1% (3)
אחוז אפקטיבי50.9% (24)56.3% (3)
אחוז אפקטיבי יריבות51.3% (9)48.8% (1)
אחוזי עונשין80.6% (4)83% (1)
אחוזי עונשין יריבות79.1% (25)77.9% (17)
קצב משחק97.94 (21)96.27 (27)
רייטינג התקפי107.8 (22)117.3 (3)
רייטינג הגנתי107.5 (9)104.4 (1)
נט רייטינג0.3 (12)12.9 (1)

בחצי הראשון של העונה, מתוך 24 קטגוריות (לא כולל מאזן), הסלטיקס דורגו בין 5 הראשונות רק ב-2 קטגוריות – חסימות ואחוזי עונשין – ולא דורגו בין 5 האחרונות באף קטגוריה, כשב-10 קטגוריות הם היו ממוצעים, כלומר בעשירייה השנייה. המסקנה מזה היא שמדובר בקבוצה ממוצעת, גם ברמת הביצוע שלה וגם בסגנון המשחק, כלומר כזאת שלא יודעת עדיין איך לנצל את היתרונות שלה.

לעומת זאת, בחצי השני של העונה הסלטיקס דורגו בין 5 הראשונות בלא פחות מ-13 קטגוריות, כולל המקום הראשון ב-6 קטגוריות, ומצד שני בנו סגנון משחק שגרם לכך שהם בין 5 האחרונות ב-2 קטגוריות – קצב משחק וסחיטת עבירות. אם מסתכלים על הטופ 10, אז בוסטון נמצאים שם ב-17 מתוך 24 הקטגוריות כאן, בתחתית ב-3 קטגוריות, כשהחטיפות מתווספות ל-2 שהוזכרו קודם, ורק ב-4 קטגוריות הם ממוצעים.

כקבוצה שעברה הרבה גלגולים ושינויים סביב טייטום ובראון בשנים האחרונות, ומכיוון שמדובר בשחקנים צעירים יחסית, בתחילת העונה הנוכחית הסלטיקס לא בהכרח ידעו מה סגנון המשחק המתאים להם, או שלא ידעו לממש אותו. מאז, הזהות ההגנתית התחזקה, הקצב האיטי התחדד ובעיקר הנעת הכדור קפצה באופן דרמטי כשכמות האיבודים אפילו ירדה במעט, ואפשר לזהות קבוצה עם שיטה ברורה ומועמדות להגיע רחוק, גם בלי הנוכחות החשובה של רוברט וויליאמס.

2. סטיבן אדאמס קם לתחייה.

סטיבן אדאמס קולע העונה 7.1 נקודות, הכי מעט שלו מאז 2014, ועושה זאת ב-54.6% מהשדה ו-55% מהקו, ובסך הכל ב-56% טרו שוטינג, הכי נמוך שלו מאז 2015, הוא חוסם העונה הכי מעט בקריירה למעט עונת הרוקי והעונה שעברה, ומקבל העונה הכי מעט דקות מאז הימים שדוראנט היה יחד איתו באוקלהומה. עד כאן, הבאתי נתונים שמראים את ההפך ממה שאמרתי בכותרת, והגיע הזמן לשנות כיוון.

בצד החיובי, וכאן יכללו רק שחקני הרוטציה הקבועים של ממפיס, אדאמס מוביל את ממפיס ברייטינג התקפי ושני לדילון ברוקס בנט רייטינג, מוביל את הקבוצה עם שיא קריירה של 10 ריבאונדים למשחק, שלישי לשני הרכזים (מוראנט וג'ונס) באסיסטים (עם 3.3 למשחק – שיא הקריירה הקודם שלו היה 2.3), חמישי ביחס אסיסטים איבודים (אחרי ג'ונס וה-7 (!) אסיסטים פר איבוד שלו, קונצ'אר, אנדרסון וקלארק, כך שהוא מוביל את החמישייה מהבחינה הזאת).

אפשר לראות שממפיס שינו קצת את התפקיד של אדאמס בהתקפה, והוא מתפקד יותר כמקבל החלטות עם הכדור והרבה פחות בתור השחקן שמקבל את הכדור בפיק-אנד-רול. השימוש באדאמס כשחקן החוסם בפיק-אנד-רול ירד העונה ל-11.8% בלבד מהמהלכים שמערבים אותו, ירידה של 47% מהעונה שבה הוא עשה זאת הכי מעט קודם לכן.

לעומת זאת, סיטואציה שבה אדאמס פעיל משמעותית יותר מאשר בעונות קודמות זה האיזור שבין קו העונשין לקשת השלוש, שם הוא מקבל לא מעט כדורים והסט ההתקפי נע סביב קבלת ההחלטות שלו. על מנת להמחיש זאת, לקחתי 3 דוגמאות מהמשחק של ממפיס נגד מילווקי של הסיטואציה בה אדאמס מחזיק בכדור ויתר שחקני ההתקפה מריצים תרגיל שיפאשר לאדאמס לבחור למי למסור או אולי ללכת בעצמו.

התמונה האחרונה ברצף הזה מראה את הבעייתיות בכך ששחקן בלי קליעה מבחוץ מחזיק בכדור בחוץ, וההגנה של מילווקי באמת מנסה לנצל את זה ולהציב שמירה כפולה על ג'ארן ג'קסון ג'וניור. עם זאת, ממפיס עכשיו יכולים לנצל את זה שאדאמס רחוק מהשומר שלו כדי להריץ תרגיל לקלעי שינצל את זה. בדוגמה הבאה צורף גם סרטון שיראה בדיוק את זה.

עוד יתרון שההתקפה של ממפיס משיגה מהתפקיד הזה של אדאמס, מעבר לכך שכמות האסיסטים שלו קפצה משמעותית כאמור, זה נושא הריבאונדים בהתקפה. אדאמס מייצר את המהלך מחוץ לצבע, וזה מאפשר לו לנוע אל הצבע בתזמון מתאים כדי ללקט את הריבאונד במקרה הצורך, בלי שהוא נאבק ארוכות בצבע עם הגבוה היריב קודם לכן.

התוצאה היא שאדאמס מוביל את הליגה עם 4.7 ריבאונדים בהתקפה, כמו גם ממפיס כקבוצה עם 14.2 ריבאונדים בהתקפה בממוצע למשחק, כאשר בדקות של אדאמס על הפרקט ממפיס לוקחים 37.5% מהריבאונדים בהתקפה. כלומר, אדאמס לוקח בעצמו הרבה ריבאונדים בהתקפה, אבל גם מייצר סיטואציה שמאפשרת גם לאחרים לקחת ריבאונדים (תשאלו את ווסטברוק…).

3. דאלאס ודונצ'יץ' מאז הדדליין.

20 משחקים עברו על דאלאס מאז הטרייד דדליין, בו הם ויתרו על פורזינגיס בתמורה לדינווידי וברטנס, ומאז המאבס נראים הרבה יותר טוב. כקבוצה, הם עם מאזן 14- 6 מאז, למרות נט רייטינג לא מאוד מרשים שמושפע מ-3 תבוסות ב-20+ הפרש ללא אף ניצחון בהפרש גדול.

ברטנס נזרק די מהר לקצה הרוטציה, אבל דינווידי שיפר משמעותית את הנתונים שלו מ-12.6 נקודות ב-44.7% אפקטיבי ל-17.7 נקודות ב-57.7% אפקטיבי וחיזק מאוד את הקו האחורי של דאלאס, כשהוא מאפשר לג'ייסון קיד לעבור להרכבים שמבוססים יותר על סמול-בול, מה שאמור לעזור להם נגד חלק מיריבות הפלייאוף הפוטנציאליות ומרווח את הצבע עבור דונצ'יץ'.

אם כבר לוקה דונצ'יץ', אז הוא שיחק ב-18 מתוך 20 המשחקים האלה ורושם בהם ממוצעים של 31.8 נקודות, 9.7 ריבאונדים ו-6.9 אסיסטים ב-40.6% לשלוש ו-56.3% אפקטיבי, כשכמות האסיסטים שלו בירידה משמעותית, מה שמעיד על כך שהוא מאפשר לשחקנים אחרים, כלומר ברונסון ודינווידי, להוביל כדור וליצור בעצמם, מה שיהיה מאוד משמעותי ככל שהעומס יתגבר בשלבים המכריעים של העונה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 40 תגובות

  1. תודה רבה עמיחי
    סטיבן אדאמס אחד השחקנים הכי מיוחדים בליגה מבחינה התקפית: הוא בקושי קולע אך הוא כן משפר את המשחק של האחרים עם המסירות שלו כמו שהדגמת והריבאונדים שלו בהתקפה נותנים לממפיס עוד הזדמנויות לקלוע ולכן הוא מעלה את הסקורינג של שאר חבריו לקבוצה גם בדרך הזאת. הוא רק בן 28/29 ואיכשהו אנשים חושבים ששמעו מאחוריו אבל הוא התאים את עצמו לליגה יפה מאוד וגם מנהיג חיובי בחדר ההלבשה ואיש מצחיק.

    1. תודה.
      אחד הדברים שאני מאוד מעריך אצל מאמן זה היכולת לזהות שחקן עם סט יכולות שונה מהרגיל לעמדה שלו, ולתת לו תפקיד שמנצל את היכולות המיוחדות של השחקן ומשדרג את הקבוצה. אדאמס בממפיס זו דוגמה טובה מאוד לדעתי.

  2. תודה על המאמר
    מת על סטיבן אדמס ושמח שהמציא עצמו מחדש. יפה לראות… גו אקווהמן !!
    בקשר ללוקה, אם מספר הנקודות שלו עלה ומספר האסיסטים ירד אני לא רואה את זה בהכרח מצביע על "שהוא מאפשר לשחקנים אחרים להוביל כדור וליצור בעצמם" אבל אולי לא ראיתי מספיק משחקים של דלאס
    🙂

    1. תודה.
      לא צפיתי המון בדאלאס, אבל מתי שכן יצא לי זו ההתרשמות שלי מלוקה, שמאז שהוא חזר מהפציעה בינואר הוא נותן לברונסון ליצור יותר בעצמו, ומאז הדדליין גם דינווידי מקבל את האפשרות הזאת. יש לו נטייה לקחת על עצמו יותר מדי ולהעמיס על עצמו, ואני חושב שהיא קצת יורדת עכשיו, אבל המבחן יהיה בפלייאוף כשהיריבה הפוטנציאלית תנסה להתיש אותו.

  3. תודה רבה עמיחי.
    תחילת העונה של הסלטיקס היתה זוועתית ולא התאימה לכישרון שיש בסלטיקס.
    זה היה בבחינת, שים את הכדור בידיים של טייטום בראון וסמארט והם יחליטו מה עושים. להמשיך לזרוק מכל הטווחים גם כשלא הולך ולהשקיע פחות בהגנה… בעצם, מהאולסטאר המצב הזה השתנה. רואים יותר הצלחה גם אצל המחליפים, רואים יותר הגנה אפקטיבית טובה עד מעולה ופחות זריקות התאבדות. המצב הזה הגביר את הביטחון של טייטום ובראון ותורם גם בכללי להגברת הביטחון של סמארט בקליעה משלוש, אם זורקים את המשחק האחרון מול הראפטורס בו סמארט זרק יותר מדיי מהשלוש למרות שהיה ביום רע מאד מהטווח. מדוע קיבל ראשות? כנראה כיוון שהיה היחידי מהחמישייה הפותחת.

    1. תודה.
      בוסטון התחילו את העונה הזאת רע מכל מיני סיבות, אבל העיקרית לדעתי היא שהמאמן עוד לא הביא שיטה ברורה, והיה יותר מדי בלאגן, בעיקר בהתקפה. בשלב מסוים של העונה, המאמן הצליח להכניס שיטה שמבוססת על משחק מסודר יותר, ומאפשרת לטייטום ובראון לקחת את הזריקות שלהם בלי לפגוע בשטף ובאחרים, ואני אוסיף שגם ההחלפה של שרודר בוויט מועילה לדעתי מהבחינה הזאת, כי וויט מקבל החלטות טוב יותר במשחק מסודר, ואילו שרודר טוב יותר בסגנון מהיר.

      1. תודה
        מה זה בשלב מסויים?
        הכל נפתח אחרי האולסטאר. אז יש מצב שבזמן הזה ישבו המאמן ועוזריו עם סטיבנס והחליטו שצריך לשנות. ככה זה נראה. וויט שחקן הגנה שאין להשוותו לשרודר וכמו שאמרת, במשחק הקבוצתי הוא יותר טוב, אין ספק.

          1. זה לא קשור לאודוקה זה לא קשור לסמארט וזה לא קשור לאולסטאר. הכל לדעתי כמובן.
            זה קשור לבראון. כל עוד בראון היה פצוע בוסטון לא שיחקה טוב וטייטום היה פשוט גרוע. ברגע שבראון חזר מהפציעה – ואין הכונה חזר פיזית מהפציעה – אלא כמה שבועות לאחר מכן כשחזר גם לכושר משחק טוב – אז בוסטון התחילה לשחק טוב. ההסבר לזה לא מסובך אבל אשאיר אותו כרגע לעצמי. אולי פעם.

  4. תודה על הנק' המעניינות.
    צריך לתת את כל הקרדיט לבוסטון לאימה אודוקה, בניכוי הזמן שלקח לו להשתלט על הקבוצה. מוכיח בפעם המי יודע כמה שכדאי לנו האוהדים, ובכלל בחיים, רצוי שתהיה מעט סבלנות. אי אפשר לצפות ממאמן לשנות קבוצה בין רגע, ולוקח זמן להטמיע תהליכים (וגם להבין לגמרי מה בדיוק יש לך בקבוצה). בלי קשר למה שיוליד העתיד, על העונה הזו הוא מקבל אצלי ציון נהדר

  5. אני חושב שאתה קצת מגזים בהקשר שאתה עושה כאן בין היעילות ההתקפית של ממפיס לבין אדאמס. בסופו של דבר הוא אותו שחקן פשוט לא נדרש לעשות הרבה התקפית (נניח בפיק אנד רול יש להם אופציה טובה בהרבה עם JJJ). זו סיטואציה מעולה לשחקן האסל כמוהו שיכול להתמקד במה שהוא טוב. לתת הנדאופים זה לא בדיק ניהול משחק. בגדול הירידות באחוזי המהלכים שאתה מדבר עליהם קשורות ישירות לזה שהוא לא צריך לעשות התקפית ולכן גם זורק הרבה פחות (מה שמעלה לדוגמא את המשקל של נקודות מריבאונד התקפה). בסופו של דבר הוא תמיד היה חיית ריבאונד התקפה והעובדה שמוראנט חודר כל כך הרבה לסל מאד עוזרת לו כאן (כמו שהיה עם ווסטברוק במובן הזה).

    1. הטיעון שלי הוא פחות כלפי אדאמס – שעושה דברים שהוא ידע לעשות גם קודם – ויותר כלפי ממפיס וג'נקינס שמשתמש בו בצורה טובה. זה כולל גם לא מעט הנד-אוף (ממפיס כקבוצה עושים 7.2 כאלה למשחק – מקום 4 בליגה), אבל גם דברים אחרים. לא מצאתי נתון שבודק הנד-אוף לגבי השחקן החוסם, אבל אדאמס מוסר גם לשחקנים שחותכים לכיוון הצבע או לקלעים מחוץ לקשת.

      1. זה דברים שהוא היה עושה גם קודם.
        זו בדיוק הנקודה שלי – הם לא משתמשים בו אחרת פשוט לא מבקשים ממנו לעשות דברים שהוא לא טוב בהם.
        הוא לא נהיה פתאום שחקן שהמשחק עובר דרכו.

          1. הדברים שהוא טוב בהם פחות קשורים לזה שהכדור אצלו ביד אז ה"נותנים לו לעשות יותר" כאן קצת בעיייתי.
            זה יותר כמו שמים אותו בסיטואציה נוחה יותר.

  6. חיב להגיד שהייתי מאד ספקטי (וזה בעדינות) לגבי הטרייד של המאבס על דינווידי.
    בינתיים התוצאות בשטח מראות שהם פגעו בול.

  7. עמיחי תודה רבה. מתחבר למה שכתב גילרי על אדאמס, בעיקר נראה שג'נקינס דואג למקסם את הסיטואציות בהן הוא מרגיש נוח. אני הייתי מאוד סקפטי על הטרייד של דיוונדי ובנתיים זה נראה פשוט מצוין. הפציעה של הטיים לורד משמעותית להגנה של בוסטון ומעניין לראות אילו התאמות יעשו .

  8. תודה עמיחי, אני די מתחרט שיצאתי נגד הטרייד של המאבס כי באמת עם דינווידי הם נראים יותר טוב, אבל עוד מוקדם לדעת האם זה יספיק לטווח הארוך כי בכל זאת נתקעו עם החוזה של ברטאנס

  9. אדאמס הוא אליל.
    זה מאד יפה שהוא מצליח לשלב יותר את התחביב שלו (כדורסל) בין עבודותיו הרבות כמשכין שלום וכאיש הכי חזק וקול בעולם.

  10. מאוד מאוד מעניין! תודה
    אדאמס מזכיר קצת את בוגוט, עד כמה שאפשר להשוות בין הקבוצות.
    .
    לא אהבתי את הזלזול הרב על המעבר של דינווידי לדאלאס. דאלאס נראית פשוט מצוין מהרגע הראשון שהוא הצטרף ודינווידי נראה כמו החתיכה המושלמת ליד לוקה בפלייאוף כדי להוריד מעט מהעומס המטורף. גם כשהוא בלי הכדור הוא מצוין וגם עם הכדור הוא מייצר לא מעט. שיחוק ענק של דאלאס.

    1. תודה. אני מסכים עם הדמיון המסוים לבוגוט בצד ההתקפי, אם כי לבוגוט היה משמעותי יותר עם הכדור לדעתי, וכזה שגם התפקיד שלו היה מורכב יותר בשיטה המורכבת יותר של גולדן סטייט.

    1. תודה מנחם.
      כשהתחלתי עם הכתבות האלה בפלייאוף שעבר הייתי צריך שם. כתבתי שם ש"הביטויים "מחשבות", "תעיות", "תהיות", "הגיגים" ואפילו "חרטוטים" כבר תפוסים, אז אני עם "מסקנות חפוזות", אם כי זה לא בהכרח אומר שהתוכן יעמוד בקטגוריה הזאת של מסקנות חפוזות".

  11. בס"ד
    תודה רבה עמיחי.
    מסקנות נהדרות.
    בוסטון, עברו איזה שינוי מחשבתי, שהפך את הקבוצה.
    נראה מה יהיה עם דאלאס בפלייאוף.
    אדמס כביכול לא כשרוני כל כך, אבל מצליח להשתלב יפה מאד בליגה.

    1. תודה.
      דאלאס בפלייאוף זו קבוצה שמאוד מסקרנת אותי, כי בשנתיים הקודמות הם נתקלו בקליפרס שהיו להם הרבה שומרים טובים לזרוק על דונצ'יץ', והפעם ליריבות הפוטנציאלית יש פחות אפשרויות כאלה (כרגע זה נראה כמו יוטה או דנבר, אבל גם מינסוטה וגולדן סטייט לא מלאות בשחקני כנף הגנתיים כמו הקליפרס).

  12. עמיחי אני עובד בשוק ההון ויש הרבה אנשים שמנתחים את השוק במנטרות. לימדו אותם משהו וזה מה שהם עושים. יש מעט אנשים שקוראים נתונים באמת ומסוגלים להסיק מהם מסקנות רעננות אמיתיות לא משהו שלימדו אותם. כל פעם משהו חדש. יש פה המון אנשים שחופרים על אחוזים אפקטיביים טרו שוטינג וכ' וחוזרים על המנטרות המכובסות האלה כשבעינהם זה חזות הכל. אני גם שוגה בזה לפעמים אני מודה. מה שאני אוהב אצלך זה את היכולת לראות סט נתונים ולנתח אותם באמת בצורה חופשית לגמרי ולהסיק מסקנות שאינן בהכרח במסגרת אותן מנטרות מקודשות.זו לכאורה סתם עוד איזה כתבה שהתפרסמה בהופס אבל אהבתי מאוד את הניתוח הזה הוא ברמה מאוד גבוהה.
    קבל את זה כמחמאה אמיתית ממישהו שהאייקיו שלו טיפה (ממש טיפה) יותר גבוה מהממוצע בענף. בדוק. 👏👏
    תודה עמיחי. מנחם בחר נכון.

    1. זו תגובה שכתבתי בשביל חבר שלא מגיב פה בדרך כלל 😉הוא גם זה שהאייקיו שלו הוא קצת יותר גבוה מהממוצע בענף ממש לא קשור אלי… שיהיה ברור וחד משמעי.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט