האוניברסיטה של החיים – זמן פציעות: גיד האכילס / משה וזאנה

האוניברסביטה של החיים – זמן פציעות

עקב האכילס

 

"… אני לא מאחל את זה לגרוע שבאויביי , זה חתיכת פציעה מוזרה , אתה מרגיש כאילו מישהו בעט בך או חבט בך עם אלת בייסבול אבל כשאתה מסתובב אחורה, אין שם אף אחד ואז אתה יודע שקרעת אותו, זו פציעה מאוד קשה.."

הדובר הוא לא אחר מדומיניק ווילקינס , אחד מגדולי האתלטים בהיסטוריה של ה   NBA  והפציעה עליה הוא מדבר היא קרע מלא של גיד האכילס. אז בפוסט הבא ננסה להבין למה קופצ'אק/ באס כנראה אפילו יותר הזויים ממה שחשבתם ועל הדרך נדבר גם על הפציעה הבאמת מצחינה הזאת.

גיד האכילס :   קודם כל קצת מידע שימושי לטריוויה על  ההבדל בין גיד לרצועה, רצועה מחברת בין שתי עצמות בזמן שגיד מחבר בין שריר לעצם. כלומר התפקיד של הגיד הוא להעביר את הכח שהשריר מייצר לעצם שאליה הוא מחובר . גיד האכילס מחבר בין שלושת שריר השוק האחורית לעקב , המוכר ביותר בין השרירים האלה הוא שריר התאומים . הפעולה שמתבצעת היא כפיפה של כף הרגל – מה שאני בטוח שכל חובבי הבלט באתר מכירים כפויינט . מעבר ללעשות פויינט בבלט הגיד הזה מהותי לצורך ביצוע  מגוון פעולות המשמשות אותנו בכדורסל בשכונה ויותר מזה את הילדים הגדולים ב NBA  – קפיצה , ריצה ניתור וכו.

אז איך  ולמה זה קורה ? לגבי האיך זה די פשוט, תנועת מתיחה חזקה של הגיד – כלומר מתיחה של כף הרגל לכיוון הפנים או לחילופין הפעלה של המון כוח כמו בקפיצה להטבעה עלולים לגרום לקרע. מי שזוכר את הפציעה של קובי ,של ווילקינס או אפילו של טל בורשטיין בארץ  בזמנו, יכל לראות שהם בהחלט לא עשו משהו חריג  לפני הפציעה, מה שמוביל אותנו לסיבה בגינה זה קורה.

בפוסטים הקודמים עסקנו בפציעות שהמנגנון  שלהם הוא תנועה חדה , פתאומית שלוקחת רקמה בריאה למדי ופוצעת אותה, הפציעה הזאת היא משהו אחר לחלוטין. כאן כבר מדובר בפציעה שמתרחשת לרוב בגיד לא בריא – גיד שנשחק משנים של עומסים חוזרניים , לכן זה קורה לרוב לשחקנים יותר מבוגרים – הגיל הממוצע לפציעה הזאת הוא קרוב לשלושים . עוד גורם שתורם במיוחד לפציעה הזו הוא הזרקה של סטרואידים נוגדי דלקת לאיזור הגיד או במילותיו של אלטון בראנד : .."  הרגשתי כאב באיזור העקב בחודשים שלפני הקרע וקיבלתי זריקה ( של סטרואידים) על מנת להעלים את הכאב, היום כבר יש מחקרים שמראים שזה פוגע בשלמות הגיד" . למרות המחקרים האלה מיותר לציין שהזריקות עדיין בשימוש נרחב למדי בקרב ספורטאים מקצועיים – כל פעם ששמעתם את המשפט "עליתי לשחק עם זריקה " לפניכם ניצב פרוספקט פוטנציאלי עתידי לקרע בגיד. עוד גורמים הם שימוש באנטיביוטיות מסוימות , הליכה עם נעלי עקב (כריס בוש- היזהרי לך.. ) ועוד כמה גורמים משעממים.

טיפול ושיקום :  במקרה של פציעה כזו לרוב יבוצע טיפול ניתוחי , אצל ספורטאים בוודאי אבל גם באוכלוסיה הבריאה ברוב המקרים יחליטו על ניתוח. בניתוח תופרים את הגיד ועוטפים אותו בגיד נוסף שלוקחים מאחד משרירי השוק , לאחר מכן לרוב למנותח אסור להפעיל כל עומס על האיזור למשך 6 שבועות . השיקום ארוך ומבאס ולוקח סדר גודל של 7- 9 חודשים . הרבה עבודה על נשיאות משקל , מתיחות של הגיד , חיזוק שרירי השוק, שיווי משקל והרבה הרבה עבודה פסיכולוגית שמטרתה לגרום לשחקן להאמין שוב ביכולותיו : " לא הרגשתי שאני יכול לקפוץ כבעבר, פחדתי שאם אני אקפוץ או אעמיס יותר מדי על הגיד הוא יקרע שוב, זה היה מנטלי לחלוטין…" (ד. ווילקינס)

אז כמה זה רע: מאוד,  מה שהופך את קופצ'אק את באס לגאונים או הזויים , הכל בעיני המתבונן . מתוך 18 שחקני NBA  עם פציעה זו לאורך העשרים שנה האחרונות, 7 (39% ) לא חזרו לשחק  כלל, עוד שלושה חזרו לעונה אחת בלבד ועוד שמונה (מתוך 18 ) חזרו ליותר משתי עונות . בקרב אלה שחזרו לשתי עונות הייתה ירידה ממוצעת של 4.5 נקודות ב PER  – על מנת להבין מה זה אומר , נגיד שיש שחקן ששמו ק. ברייאנט , נתוני ה ק הנ"ל היו 23 נקודות PER  בעונה שקדמה לפציעה, בהנחה שהיה חוזר למגרשים וה  PER שלו היה יורד לפי הממוצע הנ"ל ל 18.5 אז הוא היה רק קצת פחות טוב מסמואל דלמברט מדאלס לשם ההשוואה . אבל כמו שכתבתי יכול להיות גם שהם היו יוצאים גאונים – אם ניקח לדוגמא את אותו דומיניק ווילקינס ,בשנה שלאחר חזרתו למגרשים הוא נתן את העונה הכי טובה שלו בקריירה כנראה – 29.9 חיצים  ו 6.8 בונבונים מחווה למנחם.. )והמשיך לעוד לא מעט שנים טובות ביבשת החדשה והישנה .

ככה שזה די ברור למי ניתנה הנבואה .. מצד שני חשוב לזכור שלא הכנסנו למשוואה עדיין את הפציעה השניה של קובי , שלעניות דעתי די סוגרת וחותמת את האפשרות שהוא יחזור להיות שחקן מוביל בליגה ,אבל אני בטוח שהוא יוכל לככב בליגה למקומות עבודה .

אני רוצה להודות לכולם על התגובות המגוונות ויש לי שאלה למיטיבי הלכת שהגיעו עד הלום , אני שוקל לכתוב פוסט על ההיסטוריה של ה UFC  / MMA – יש התעניינות בנושא ?

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. פוסטים מעולים, כן ירבו כאלה.
    אני לא מעודכן במה שהולך בUFC היום אבל לפני 5 שנים זה היה אחד מענפי הספורט החביבים עלי

  2. מוש – נהדר!
    מה היתה בדיוק הפציעה השניה של קובי, והאם גם עליה תוכל להרחיב?
    אני לא מחובבי הז'אנר של "בואו יש מכות", לכן לא דחוף לי שתכתוב על הנושא הזה, אבל מה שבא, הכתיבה שלך טובה כך שזה בטוח יעניין.

    1. היי ינון, תודה על המחמאות, לגבי הפציעה השניה של קובי, מנחם כתב פוסט מעולה לפני איזה חודש וחצי חודשיים..

  3. מומי היה אוהב WWF עם האחים ואן אריק
    פוסט שעשה את מומי כואב
    תן לנו ב UFC קצת אלימות אף פעם לא הזיקה לאף אחד

  4. לא ידעתי שישנו ישראלי ב-UFC!
    תודה.
    והדיון על גיד האכילס היה סיכום מצויין!
    רק תוספת קטנה:
    ככל שהגיד ארוך יותר, השריר (GASTROCNEMEOUS) קצר יותר. לשריר קצר לוקח פחות זמן להתכווץ, ולכן כיפוף כף הרגל ("PLANTER FLEXION") – כמו רקדניות בלט כשהן עומדות על קצות האצבעות – מהיר יותר. לכן לאצנים השחורים יש גיד אכילס ארוך ביותר. תסתכלו על בולט וזה כל כך מראה יוצא דופן!

  5. תודה רבה על התגובות, תודה על התוספת ד"ר, יש עוד משהו קטן, האורך של עצם העקב אליה מתחבר הגיד. יצא לי לראות צילום רנטגן של אחד Mj ואחד גם מוכר מבוסטון LB, רק מהצילום אפשר להבין מי ביניהם האתלט היותר עצום.

  6. כרגיל, כתיבה נהדרת.
    האם נקעים/שברים/פציעות אחרות בעצמות אליהם מחובר הגיד מעלה את הסיכוים לקריעת הגיד?

  7. תמיד המאמרים שלך טובים, מרתקים ומחדשים לנו הרבה דברים.
    עדיין אני מקווה שתכתוב על הפציעה של הקרסול. קרע ברצועות הקרסול.

  8. תודה רבה, בגדול זה קצת הפוך, זאת אומרת מתיחה חזקה של גיד או רצועה מעלה את הסיכון לשבר. הכי נפוץ זה שבר תלישה בקרסול כתוצאה ממתיחה של הרצועה (ATFL).

  9. מוש אתה כותב מרתק ומעולה …הבעיה שלי שזה עושה לי כאלו צמרמורות.
    בכל אופן אני מתגבר וקורא אותך כי זה מוסיף לי הרבה ידע וזה מרתק ממש.תודה רבה

  10. משה שאלה,
    תגיד אם אני סובל ממתיחה בשריר בירך, בחלק הפנימי שלו,
    ואני עדיין ממשיך יום אחרי לרוץ ועוד יום…, זה יעבור לי? מה עליי לעשות אז אם אסור לעשות פעילות. תודה על התשובה.

  11. הי אלי, התשובה היא יותר כללית היות ותשובה מפורטת צריכה להינתן על סמך היכרות ובדיקה שלך. בגדול חשוב מאוד חימום של כ 10 דקות, אח"כ מתיחות ספציפיות לאיזור, אח"כ רק להתחיל בריצה ובסיום קירור ומתיחות. אם זה משהו ממש כואב וחדש אז הייתי מוריד פעילות לכמה ימים.

  12. אוקיי תודה, הכאב הוא די סביר, זה הכי מורגש כשאני יושב על כיסא על הירך והוא ממש נלחץ לכיוון הקצה של הכיסא במצב כזה הכאב בלתי נסבל , המקום הוא בדיוק בחלק הפנימי של הירך קצת מאחורה , אבל סתם ככה זה לא כואב בריצה או משהו רק זה מורגש תמיד, אם תוכל לפרט לי איזה מתיחות מתאימות לאיזור אני רשמח ותודה שוב.

  13. אני לא יודע איך להכניס לפה סרטוני יוטיוב, ממה שאתה מתאר זה יכול להיות כמה בעיות, הייתי מנסה להקליד ביטיוב hamstring stretch ו hip adductors stretch, תראה מה מהם עובד בשבילך.. ייעוץ של חצי שעה עם פיזיוטרפיסט יכול להועיל מאוד.

  14. תודה רבה על הפוסט, כתוב היטב עם הרבה ניסיון וחוש הומור. לגבי קובי והלייקרס, צריך לראות את זה מנקודת מבט עיסקית כי טיפשים הם בטח לא. אז או שהוא יחלים ויחזור להיות במיטבו, או שיהיה שחקן בינוני אבל ימשיך לרדוף אחרי השיאים של הגדולים. בכל מקרה מוכרים הרבה חולצות, מלבד אם האפשרות שלא יחזור לשחק תתקיים, אבל עם הדרייב של קובי זה פחות סביר, כך שכלכלית הוא שווה את הכסף בכל מקרה. לגבי הערכים של הקבוצה, שמירה על תחרותיות או הכבוד של הבעלים, אלה כבר אבדו מזמן אי שם בשנת 2005, וגם כנראה חשובים פחות לאוהדים אז אין בעיה.

    1. תודה רבה נתן, אני בהחלט חושב שזה היה נכון להשאיר אותו במערכת גם מבחינה עסקית וגם מבחינת כדורסל. מה שכן אני ממש לא חושב שזה הגיוני לתת לו חוזה כל כך מטורף. הוא הולך להרוויח הכי הרבה בליגה, זה מה שלא הגיוני בעיני

כתיבת תגובה

סגירת תפריט