סקירת הקריירה של שי דורון – חלק שני / עמיחי קטן

אתר פיב"א

לחלק הראשון.

בסיום עונת 2007 ב-WNBA, חזרה דורון לארץ וחתמה באליצור רמלה, שם היא הובילה את הקבוצה להישג שיא דאז, חצי גמר היורוקאפ, כשהיא קולעת 18.6 נקודות למשחק. בחצי הגמר, נגד בי.סי. מוסקבה, 30 נקודות של דורון במשחק הראשון הביאו ניצחון 80- 74, אבל הפסד בהפרש גדול יותר בגומלין גמר את העונה האירופית המרשימה. מעבר לזה, העונה הזאת הסתיימה עם דאבל מקומי ראשון של דורון.

באותו קיץ, דורון החליטה לוותר על המשך קריירת ה-WNBA ואחרי שקיבלה את השחרור מניו-יורק היא עברה לבשיקטאש הטורקית, שם היא רשמה 17.2 נקודות למשחק, אבל הקבוצה הודחה בשלב הראשון של היורוליג. בהמשך העונה, בשיקטאש נקלעו למשבר כלכלי, ואחרי חצי עונה דורון חזרה לארץ, הפעם למכבי רמת חן, אבל זה לא מנע ממנה להיבחר לחמישייה של משחק האולסטאר של היורוליג ולהיות סגנית מלכת הסלים של הליגה הטורקית.

עוד לפני ההגעה של דורון, רמת חן זכו בגביע המדינה, אבל יחד איתה הן הפסידו בחצי גמר הפלייאוף של הליגה, דווקא לאקסית של דורון מרמלה, בסדרה מהדרמטיות ביותר שנראו בכדורסל הישראלי. סדרה שבה רמלה ניצחו בנקודה את משחק 4 האחרון, ב-3 את המשחק הראשון וב-4 בהארכה כפולה את משחק 2, ואילו הניצחון היחיד של רמת חן היה בהפרש של 8 במשחק 3.

אחרי העונה הזאת, כלומר בקיץ 2009, דורון החליטה שוב לנסות את מזלה באירופה, והפעם אצל אלופת רומניה טראגוביסטה. הקבוצה זכתה בדאבל מקומי, השני בקריירה של דורון, אבל ביורוקאפ הן הודחו ברבע הגמר אחרי רבע אחרון של 23- 6 בגומלין שמחק יתרון של 18 נקודות מהמשחק הראשון נגד דינמו קורסק. דורון עצמה שוב הייתה הקלעית המובילה של הקבוצה, כשהפעם היא גם נבחרה לחמישיית העונה של הליגה הרומנית על ידי אתר "יורובאסקט" והייתה אחראית למהלך בסרטון הבא.

בקיץ 2010 דורון חזרה לקדנציה שנייה ברמלה, והעונה הזאת הסתיימה עם עוד דאבל מקומי, אבל גולת הכותרת של העונה הזאת הייתה ביורוקאפ. הזכרנו קודם העפלה של רמלה לחצי הגמר, כששי דורון הגיעה גם לרבע הגמר של המפעל במדי האלופה הרומנית, אך הפעם השאיפות ברמלה היו גבוהות יותר. שלב הבתים הסתיים עם הפסד אחד, לפרוטוקול בלבד, ואת שמינית ורבע הגמר הן עברו עם ניצחונות כפולים.

בחצי הגמר היריבה של רמלה הייתה אתיניאקוס היוונית, האלופה המכהנת של המפעל. המשחק הראשון בארץ הסתיים עם ריצה 16- 1 שסידרה ניצחון ב-15 הפרש אחרי משחק צמוד, כך שההפסד 88- 81 בגומלין לא מנע מרמלה להעפיל לגמר נגד אראס הצרפתית, הישג שנרשם בעבר על ידי רמת השרון שהפסידו לגראן קנאריה בגמר גביע רונקטי ב-1999. הפעם רמלה הגיעו בתקווה לשפר את ההישג הזה.

הכל הלך הפוך לרמלה במשך רוב המשחק הראשון והביתי של הגמר, אבל עם קאמבק מרשים בדקות האחרונות המשחק הסתיים בשוויון 61. הארכה לא שוחקה בגלל שיש גומלין, והצרפתיות פתחו חזק את הגומלין הביתי שלהן וסיימו ביתרון 13- 5 את הרבע הראשון. נקודת המפנה הייתה הרבע השני בו רמלה קלעו 28 לעומת 9 של הצרפתיות, כשדורון מובילה עם 10 נקודות ברבע. הצרפתיות הצליחו לחזור למשחק צמוד, אבל 4/4 של דורון מהקו בדקה האחרונה נתנו את האות לניצחון 61- 53 וגביע יורוקאפ שנוסע לרמלה.

אתר פיב"א

עונת 2012 נפתחה עבור רמלה ודורון בתבוסה נגד סלמנקה הספרדית בסופר-קאפ האירופי, ובהמשך הן גם הודחו בשמינית הגמר של היורוקאפ. שבועיים לאחר מכן, שי דורון כבר המשיכה הלאה ועברה ליקטרינבורג הרוסית, אימפריה שלא הפסידה אף אליפות מ-2009 עד 2021 (והפסידו בגמר של 2002 לדינמו קורסק) ומאז 2008 תמיד העפילה לרביעייה האחרונה של היורוליג לפחות, ומאז 2013 גם זכתה 5 פעמים ביורוליג.

הקבוצה סיימה את היורוליג באותה עונה במקום ה-3 המכובד, עונה אחת בלבד לפני הזכייה הראשונה שלהן, ואילו דורון עצמה לא קיבלה הרבה הזדמנות בקבוצה עם קנדיס פארקר וסו בירד, כשהיא קיבלה 25 דקות מצטברות ב-3 משחקי יורוליג ועוד 2 משחקי ליגה בלבד. לפחות היא השיגה דאבל מקומי שלישי ברציפות, ב-3 ליגות שונות, ורביעי בסך הכל בקריירה שלה.

בקיץ 2012 חתמה דורון שוב ברמלה, והעונה נפתחה עבורה עם זכייה בגביע ווינר, אבל כעבור חודש בלבד היא עזבה בשל קשיים כלכליים אליהם הקבוצה נקלעה, כך שאת עונת 2013 העבירה דורון במדי קבוצת יורוליג אחרת, טרסוס הטורקית. דורון עצמה חזרה להיות שחקנית משמעותית ביורוליג, אבל הקבוצה הודחה בשלב הראשון ולא הגיעה להישגים משמעותיים בליגה המקומית.

את עונת 2014 העבירה דורון במדי דינמו קורסק, שוב בליגה הרוסית, והפעם היא חזרה ליורוקאפ אחרי כמה ניסיונות ביורוליג. הרוסיות סיימו במקום ה-3 בליגה ובגביע ברוסיה, הישגי שיא של המועדון אז, והעפילו לגמר היורוקאפ, כולל ניצחון בחצי הגמר על איסטנבול שם שיחקה לירון כהן. בגמר הן קיבלו דרבי דינמי נגד דינמו מוסקבה והובסו ב-32 הפרש במשחק הראשון, כך שגם ניצחון ב-24 הפרש בגומלין לא הספיק להן.

השנים להן התייחסנו כאן, 2007-2014, היו גם השנים הטובות של דורון בנבחרת ישראל. אחרי שהיא לא השתתפה בקמפיין ההזדמנות האחרונה של מוקדמות אליפות אירופה ב-2005, כפי שהזכרנו בכתבה הקודמת, הופעות הבכורה שלה בנבחרת הבוגרת במסגרת רשמית היו באותו מפעל שנתיים מאוחר יותר. דורון פתחה בחמישייה במשחק הראשון, אבל אחר כך עלתה מהספסל ביתר המשחקים, כשישראל הצליחו להפעיל לאליפות.

גם באליפות אירופה עצמה ב-2007, שהתקיימה די מיד אחרי טורניר ההזדמנות האחרונה, דורון לא הייתה מהשחקניות הבולטות של הנבחרת, והכוכבות הבולטות באותו קמפיין היו לירון כהן וליעד סואץ-קרני הותיקות יותר. ההספק של דורון בנבחרת באותה עונה היה בסך הכל 6.7 נקודות למשחק – 6.3 בהזדמנות האחרונה ו-7.3 באליפות אירופה, כשבאליפות עצמה ישראל הפסידו את כל 3 המשחקים לפני שהודחו.

שנה אחת מאוחר יותר, והפעם דורון מגיעה גם בתור כוכבת שמכירה את הכדורסל באירופה אחרי הדאבל הראשון בקריירה עם רמלה. היא הופכת לשחקנית המובילה של הנבחרת עם 20.5 נקודות למשחק ב-8 משחקי מוקדמות, כולל שיא של 28 נקודות בניצחון על בריטניה שמבטיח את המקום באליפות אירופה של 2009, הפעם בלי טורניר הזדמנות אחרונה.

אתר פיב"א

באליפות אירופה של 2009, הפרש הסלים של ישראל השתפר משמעותית, כשה-18.3 נקודות למשחק של דורון לעומת 7.3 שלה באליפות של 2007 סייעו לנבחרת לקלוע 70 נקודות בממוצע למשחק לעומת 58 בקמפיין הקודם, אבל עדיין הנבחרת סיימה ללא אף ניצחון את האליפות.

שנה מאוחר יותר, ושוב הנבחרת משחזרת את ההישג של העפלה מטורניר המוקדמות, הפעם אחרי שבוטל טורניר ההזדמנות האחרונה שהיה מיתולוגי גם עבור נבחרת הנשים וגם עבור נבחרת הגברים של ישראל. אולם, מאזן כל הזמנים של ישראל באליפות אירופה עומד על 2- 29 לא נעים, וגם באליפות של 2011 הנבחרת סיימה ללא אף ניצחון, והפעם עם כמה תבוסות כואבות במיוחד.

דורון המשיכה להיות הסקוררית המובילה של הנבחרת בשנים הבאות, אבל הנבחרת לא הצליחה להעפיל לאליפות אירופה מאז, כשבמוקדמות של 2013 שנערכו בקיץ 2012 מאזן 4-4 במוקדמות לא הספיק, ואילו המוקדמות של 2015 נפתחו טוב כשישראל עברו את השלב הראשון של המוקדמות, אבל בשלבים הבאים, האחרון שבהם בקיץ 2014, הנבחרת לא הצליחה לנצח את יוון וקרואטיה והודחה מהמוקדמות.

העונה הזאת, כלומר 2014, הייתה האחרונה של דורון במדי קבוצה בחו"ל, אבל על המשך הקריירה שלה בכתבה הבאה…

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. נהדר, תודה על ההשקעה הלא מובנת בכלל מאליה.
    עמיחי, למה שלא תשים הכל בפוסט אחד? יתן לקוראים את היכולת לראות את הקריירה שלה כמקשה אחת וגם הדיונים בתגובות יהיו יותר קוהורנטים.

      1. מאיזה בחינה זה ארוך מידי? אתה כותב את זה ככה או ככה, ואני קורא את זה ככה או ככה. שלוש-ארבע פוסטים על פאקינג שי דורון זה מתיש.

        1. הביקורת היא כמובן על הפורמט. אין בכל לקחת כלום מאיכות הכתבה הכתיבה והמחקר שהושקע בהכנתה. כל אלו נהדרים, רק שיהיה ברור.

  2. אהבתי מאוד, תודה עמיחי!
    אני דווקא אוהב שזה בכמה פוסטים ולא במכה, ככה כל יום יש כתבה חדשה לקרוא 😄

כתיבת תגובה

סגירת תפריט