סקירת הקריירה של שי דורון – חלק ראשון / עמיחי קטן

במרץ האחרון, הודיעה שי דורון, אחת משחקניות הכדורסל הישראליות הגדולות בכל הזמנים, על פרישה ממשחק, לאחר קריירה ענפה בארץ, באירופה ובארה"ב, והיא גם הייתה הישראלית הראשונה ב-WNBA והקדימה במעט את עומרי כספי שהיה הראשון אצל הגברים. אני החלטתי לנצל את ההזדמנות כדי לסקור את הקריירה של דורון, ומתוך כך גם לתת גם קצת במה לכדורסל הנשים בישראל באופן כללי.

הסקירה הזאת תתבצע בכמה חלקים – החלק הראשון יעסוק בשלב המוקדם של הקריירה של דורון עד אחרי עונת ה-WNBA של 2007, החלק השני יעסוק בשנים שלה ברמלה ואירופה, וגם קצת רמת חן באמצע, עד 2014, החלק השלישי יעסוק ביתר הקריירה שלה, כלומר באשדוד וחולון, והחלק הרביעי יוקדש לסיכום הסקירה ולנקודת המבט האישית שלי.

שי דורון נולדה ב-1/4/1985 והובילה את תיכון רוטברג למדעים ואומניות ברמת השרון ל-3 אליפויות ו-2 גביעים. בכיתה י', כלומר עונת 2001, היא גם שותפה לראשונה בכמה משחקי בוגרות, אז במדי רמת השרון שלקחה את האליפות והגיעה לחצי הגמר בגביע רונקטי, המפעל שקדם ליורוקאפ.

בקיץ 2001, כלומר בגיל 16 עברה דורון לארה"ב, ושיחקה שנתיים במסגרת תיכון אזורי קתולי בקווינס, ניו-יורק, שם היא הייתה היהודיה היחידה מבין כ-1,800 קתולים, ושם היא זכתה פעמיים בתואר שחקנית השנה של ניו-יורק המחולק על ידי גייטורייד. בעונה השנייה שם, דורון קלעה 17.2 נקודות עם 5.5 ריבאונדים, 4.2 אסיסטים ו-6 חטיפות למשחק, הייתה לנערה הראשונה שמגיעה ל"אול-אמריקן" מתיכון בניו-יורק, זכתה ב-MVP בטורניר של נייקי והובילה את התיכון למקום הראשון במדינה.

משם, דורון עברה למכללת מרילנד, שם היא שיחקה 4 עונות ורשמה ממוצעים של 14 נקודות, 4 ריבאונדים, 3.1 אסיסטים ו-1.7 חטיפות למשחק. היא נבחרה פעם אחת לחמישייה הראשונה, פעם אחת לחמישייה השנייה ופעם אחת לחמישייה השלישית של ה-ACC (כלומר, המחוז האטלנטי), ומחזיקה עד היום במגוון שיאים של המכללה או לפחות מקום גבוה בצמרת, כמו למשל, מספר ההופעות הגדול ביותר.

העונה שהכניסה את מכללת מרילנד של שי דורון לתודעה הציבורית בארץ, לפחות לזמן קצר, הייתה עונת 2006. בכל העונות האחרות של דורון במכללות מרילנד לא עברו את שלב 32 האחרונות, אך באותה עונה הן סיימו במקום השני במחוז האטלנטי בדרך לטורניר המכללות, שם הן הביסו בשלב הראשון את "הלב הקדוש" מפיירפילד, קונטיקט, ניצחו בשלב הבא את "סנט ג'ונס" מניו-יורק והדיחו בסוויט 16 את ביילור, האלופה המכהנת.

משחק האליט אייט של מרילנד נגד יוטה הגיע לשוויון בהתקפה האחרונה, אז קריסטי טוליבר ניסתה להביא את הניצחון למרילנד עם שלשה שהלכה החוצה. הכדור החוזר הגיע לידי דורון שהחטיאה בשנייה האחרונה, והקבוצות הלכו להארכה, שם מרילנד הביסו בתוצאה 12- 2 ועלו לפיינל-פור שהתקיים באותה שנה ב-TD גארדן של הסלטיקס.

בחצי הגמר מרילנד היו נגד צפון קרוליינה, והפעם מרילנד פתחו פער בשלב מסוים, אבל 2 דקות לסיום צפון קרוליינה צמצמו את הפער ל-2 בלבד. ב-2 הדקות האחרונות מרילנד הכריעו את המשחק עם ריצת 11- 2, כשדורון הייתה זו שהתחילה את הריצה וגם זו שקלעה את הזריקות מהקו שהכריעו למעשה את המשחק.

במעבר לגמר נגד דיוק, מחצית ראשונה רעה של מרילנד אפשרה לדיוק לפתוח פער דו-ספרתי שהגיע לשיא של 13, אבל 2 שלשות של דורון בחצי הראשון השאירו את מרילנד בתמונה, בדרך לקאמבק כשהאחרות השתפרו במחצית השנייה. 4 נקודות נוספות של דורון היו אלו שהורידו את הפער לחד-ספרתי בפעם האחרונה, ומשם החל המומנטום של מרילנד.

בדקות הבאות היו אלה בעיקר טוליבר ומריסה קולמן, צמד הפרשמניות, שבלטו וצמצמו את הפער, ו-2 קליעות עונשין של דורון קבעו שוויון 58, 6 דקות לסיום. דיוק החזירו את היתרון ל-4 ודקה לסיום חדירה לסל של דורון הסתיימה בפציעה שלה ביד ששלחה אותה לספסל ואת אשלי ניומן לדייק רק בזריקת עונשין אחת. טוליבר צמצמה מחצי מרחק, ואחרי 2 קליעות עונשין היא גם לקחה את השלשה שכפתה הארכה בשוויון 70.

עד ל-35 השניות האחרונות של ההארכה, מרילנד קלעו רק 4 נקודות, כולן של דורון, אבל גם דיוק קלעו רק 5, ככה שטוליבר וקולמן יכלו לדייק פעמיים מהקו כל אחת ולהעלות את מרילנד ליתרון 78- 75. לדיוק הייתה עוד הזדמנות אחרונה להשוות בשלשה, אך הן נכשלו במה שטוליבר עשתה 5 דקות קודם לכן, ומרילנד יכלו לחגוג את התואר.

כדי לסגור את הפרק של המכללות, נציין כאן שכבר במהלך עונת 2008, פחות משנה אחרי תום קריירת המכללות של שי דורון, מכללת מרילנד הפרישה את הגופיה שלה, מספר 22. בסרטון הבא יש את הטקס המדובר, בתוספת ראיון שנערך עם דורון.

רגע לפני שנגיע לדראפט 2007, ננצל את ההזדמנות כדי להזכיר שדורון הייתה פעילה בנבחרות ישראל השונות כבר בגילאים צעירים. נעבור כעת על ההופעות העיקריות שלה בנבחרות הצעירות, כשאפשר להוסיף לכך גם הופעה במדי נבחרת ארה"ב במכביה ב-2005 כשהיא הובילה את הנבחרת שזכתה במדליית הזהב בתחרות.

התחרות המשמעותית הראשונה של דורון בנבחרות ישראל הייתה אליפות אירופה לקדטיות ב-2001, בה ב-8 משחקים היא הובילה את הנבחרת ממוצעים של 20.8 נקודות, 6.4 ריבאונדים, 1.3 אסיסטים ו-3.8 חטיפות למשחק, כשהנתון הבולט ביותר הוא היכולת שלה לסחוט עבירות וללכת לקו עם 14 זריקות עונשין בממוצע למשחק. בהמשך הקריירה היא גם תשפר את האחוזים…

ב-2004, היא השתתפה במוקדמות אליפות אירופה של נבחרת העתודה, שם היא רשמה 16.4 נקודות, 3.4 ריבאונדים ו-3.2 חטיפות בממוצע למשחק, אבל ברמה הקבוצתית התוצאות היו פחות מוצלחות, כך שב-2005 נבחרת העתודה, עם דורון שוב בסגל, התחרתה באליפות אירופה של דרג ב', שם היו 7 קבוצות והיה למעשה רק שלב בתים של 6 משחקים.

באותם 6 משחקים באליפות הזאת, הנבחרת נותרה עם מאזן מושלם, מה שאומר שהיא זכתה בטורניר, כששי דורון הייתה מלכת הסלים של הטורניר עם 24.7 נקודות, 5.5 ריבאונדים ו-4.7 חטיפות למשחק, וכתוצאה מכך גם נבחרה ל-MVP של האליפות.

אחרי האליפות הזאת הייתה המכביה בה דורון הובילה את ארה"ב למדליית הזהב, ואחר כך היא זומנה לנבחרת הבוגרת לראשונה, אבל ויתרה על ההשתתפות בטורניר ההזדמנות האחרונה למוקדמות אליפות אירופה ב-2005, כדי לחזור בזמן לאימונים במרילנד.

עכשיו בחזרה לדראפט, בו דורון נבחרה במקום ה-16, הבחירה השלישית של הסיבוב השני. דורון הפכה לישראלית הראשונה שנבחרה בדראפט, וכשהתחילה העונה גם לראשונה שמשחקת ב-WNBA, שנתיים לפני הבכורה הישראלית ב-NBA.

למרות הבחירה בדראפט והמקום בסגל של הניו-יורק ליברטי, שי דורון לא באמת קיבלה הזדמנויות בעונת הרוקי שלה והיא בילתה על הפרקט 35 דקות ו-49 שניות במצטבר בעונה הסדירה של 2007 ועוד 2:29 דקות בפלייאוף – הישראלית היחידה עד כה ששיחקה בפלייאוף ב-NBA או WNBA…

בתום העונה הזאת, דורון כבר לא חזרה ל-WNBA, אבל על המשך הקריירה שלה בכתבה הבאה…

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 29 תגובות

  1. תודה עמיחי. רעיון מצוין לתת במה גם לכדורסל נשי פה.
    יאן אם אינני טועה עשה את זה מצוין לאורך עונת ה-WNBA האחרונה . מוסיף לא מעט בעיניי לאתר. ובנוגע לשי דורון קצת בדומה למקבילה הגברית עומרי כספי , אני לא בטוח האם היא הישראלית הגדולה ביותר (אצלי זו לימור מזרחי באופן אישי ולא אובייקטיבי) אבל היא בהחלט פורצת תקרת הזכוכית ואחת היותר מוכשרות ולכן יש לה מקום של כבוד ברשימה.

    1. תודה. אני באופן אישי גדלתי על התקופה של שי דורון, והפרישה שלה עוררה אותי לכתוב עליה (גם אם זה התעכב בכמה חודשים מכל מיני סיבות). באופן כללי לגבי כדורסל הנשים, אני מקווה שיתאפשר לי באופן אישי ולאתר באופן כללי לעסוק בזה יותר.

  2. תודה.
    הכי גדולה שהיתה לנו בהיסטוריה. כמעט בלי תחרות. שילוב של יכולת אישית גבוהה, הישגים בכל מסגרת ואופי מוביל

  3. מצוין עמיחי, רעיון נפלא שאפשר להפוך לסדרה נוספת – ענת דרייגור, אינה גורביץ', לימור מזרחי, לירון כהן ואלו רק השמות שעולים לי בראש ברגע הזה
    תודה רבה

  4. כל כך מגניב שהכרוז האגדי של הניקס, מייק וולצ'בסקי, קורא בשמה של שי לאחר סל. רגע נדיר ליהודי ניו יורק.

    1. תודה. כמו שהגבתי לאחרים, את דורון הכרתי היטב עוד לפני שחשבתי על הטקסט הזה, כך שאני אצטרך לעשות תחקיר מעמיק יותר כדי להשוות לאחרות מתקופות אחרות.

  5. אני חלוק על כל שדורון הייתה הכי גדולה
    בארץ
    אבל כמו הדורון מהגברים דורון שפר היא הייתה פורצת דרך כמוהו נתנה קריירת מכללות נהדרת ( ויותר ממנו השיגה את האליפות )
    כמוהו הייתה לראשונה להיבחר בדראפט ( ויותר ממנו הייתה לראשונה להיבחר בסיבוב 1 וגם לשחק )
    כמוהו לקחה גביע אירופה סל שלא במכבי תל אביב ובכך עשתה היסטוריה ( אבל הוא בניגוד אליה הגיע גם לגמר המפעל הבכיר )

    בשורה התחתונה היא הכדורסלנית הכי מגוונת
    אבל ענת דרייגור הייתה גדולה על הליגה בכמה מספרים טובים וגם שהלכה שנה לצרפת לקחה אליפות
    ומצד שני דרייגור הייתה רק בביצה המקומית ולא מעבר
    לימור מזרחי הייתה העדי גורדון של הענף קרי שחקנית אטרקטיבית אבל ללא יותר מדי הישגים קבוצתיים
    צריך לציין גם את לידור כהן שהייתה לישראלית עם קריירה אירופאית ענפה כולל השתתפות בפיינל פור .

    1. לימור כהן.
      מסכים עם הכתוב, וזה רק מחזק את הקייס של דורון בתור הגואט של הנשים. חשבתי/קיוויתי שנעמה שפיר תיכנס לנעליים שלה אבל זה קרה רק חלקית.

      1. תודה ינון נכון לימור
        גם אני חשבתי על שפיר שדיברו עליה רבות אבל זה לא קרה
        יש עוד בחורה צעירה שנתנה כמה הצגות במכבי ר"ג ונדמה לי שיחקה בחו"ל אשתקד
        רוטנברג כמדומני היא מבטיחה מאד אבל ספק אם לסטנדרט הזה.

      2. נעמה שפיר חמודה והכל, שחקנית לא רעה ויש לה סיפור מעניין. אבל היא אפילו לא התקרבה לנעליים של אף אחת מהגדולות. קצת הזוי שכתבת שזה 'קרה חלקית'.

  6. היא עז אמיתית
    מתיכון בפרבר מנומנם של עיר במזרח התיכון לקחה על הגב מכללה איזוטרית לאליפות….
    וואו
    וזו רק ההתחלה……
    ( ואני מבקש לא להרוס את הנרטיב עם עובדות, אני במשא ומתן מתקדם עם נטפליקס)
    🤣

  7. שי דורון נתנה קריירה מדהימה. מה ששלה שלה ואי אפשר לקחת מזה כלום. אבל גם אני מאלו שחולקים על הכתרתה כעז הישראלית. היתה פה פעם אחת, ענת דרייגור, שנתנה קריירה לא פחות מביל ראסלית. ברור שקשה להשוות תקופות (כמו בnba) אבל בתור מי שראה את דרייגור בפעולה ברור לי שהיא הגדולה מכולם – להבדיל מדורון היא היתה ה-כוכבת של כל קבוצה בה דרכה, והנוכחות שלה על המגרש היתה כזו שאי אפשר היה להוריד ממנה את העיניים.

    היו גם אחרות, אנשים הזכירו פה את גרוסמן, לירון כהן ולימור מזרחי, אבל השחקנית חוץ הכי טובה שאני ראיתי בפעולה היתה דווקה אינה גורביץ – בחורה שבשיאה זומנה לסגל נבחרת ברה'מ, שזה בסדר גודל של יוגוסלביה הגדולה. אגב, היא עדיין פעילה (או לפחות היתה פעילה עד לא מזמן) בליגות הנמוכות.

  8. קריירה אדירה אבל קצת מפוספסת (לתחושתי).
    אם אנחנו מדברים על שנות אמריקה כאן אז שי כבר מזמן לא מחזיקה במגוון שיאים או קרוב לטופ של המכללה. מה שכן יש לה שיא אחד מאד יוצא דופן שאני אפילו חושב היה בזמנו שיא NCAA – במשחק הראשון שלה היא הלכה לקו לא פחות מ-27 פעם ודייקה ב-23 מתוכן.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט