הדובונים יהפכו לדובים? – פריוויו 2021-22: ממפיס גריזליס / אסף גפן

אחרי שבעונה שעברה נפל בחלקי לסקר את ממפיס עם כתיבת יומן הקבוצה ולגמרי להפוך אותה לקבוצה השנייה האהובה עלי בליגה (הראשונה היא הלייקרס), לקחתי על עצמי לכתוב את הפריוויו לעונה שבפתח.

אנסה בפריוויו הזה לענות על השאלה המרכזית:

האם הדובונים הצעירים והחביבים יכולים להפוך כבר העונה לדובי גריזלי טורפים?

עונה שעברה: ממפיס הייתה בהחלט הפתעה נעימה. על אף שג'ה מוראנט עשה קפיצה קדימה אך מעט פחות מהמצופה לאחר עונת הרוקי שלו ומי שאמור להיות סגנו ג'ארן ג'קסון ג'וניור החמיץ את רוב העונה בגלל פציעה, הקבוצה הצליחה בזכות קפיצה של ברוקס וקייל אנדרסון, יציבות של ולנצ'יונאס וצוות מסייע מצוין מהספסל לסיים את העונה במאזן חיובי של 34-38. במשחקי הפלייאין הדיחו את הספרס ואת הלוחמים מהמפרץ וחזרו לפלייאוף אחרי 3 שנות היעדרות, שם הודחו ע"י יוטה בסיבוב הראשון.

ג'נרל מנג'ר – זאק קליימן שמתחיל את עונתו הרביעית בתפקיד ואף זכה ובצדק להארכת חוזה הקיץ, נכנס לתפקיד בקיץ 18 ואחראי עיקרי על תהליך הפרידה מגאסול את קונלי, הצערת הקבוצה והבנייה מחדש היחסית מהירה ומוצלחת של הגריזליס.

מאמן – טיילור ג'נקינס הצעיר יחסית (בן 37) אך בעל ניסיון של 6 שנים כעוזר מאמן בטרם בא לממפיס. מתחיל את עונתו השלישית כמאמן ראשי בליגה, כולן במדי ממפיס. מנהל ביד רמה את הקבוצה, יצר יח' מלוכדת עם רוטציה רחבה וקצב משחק מהיר. מצליח לגרום בינתיים כמעט לכל שחקן למקסם את היכולות שלו על המגרש.

עובר ושב:

ממפיס היו פעילים לא מעט עד עכשיו בשוק ההעברות כאשר רוב המהלכים שלהם לא ממש נועדו לחיזוק מידי של הקבוצה אלא יותר להשארת גמישות כלכלית לקראת הארכות החוזים שבפתח של ג'ה מוראנט וג'ארן ג'קסון. מספר שחקנים הגיעו, לא הספיקו לפרוק מזוודות וכבר המשיכו ליעד הבא וגם אלו שנשארו ממש לא בטוח שיסיימו את העונה בקבוצה, בכל זאת נסכם את הקיץ עד כה.

עזבו – בגזרה זו ממפיס ויתרה על שני שחקנים שהיו משמעותיים בעונה שעברה:

יונאס ולנצ'יונאס, הסנטר הליטאי שנתן בעיניי את העונה הכי יעילה בקריירה שלו והיה העוגן של הקבוצה מתחת לסלים, וגרייסון אלן שנתן עונת פריצה בה הפך לשחקן רוטציה משמעותי כולל הפיכתו בחלקים לא קטנים של העונה לשחקן חמישייה שהוסיף קליעה יציבה יחסית משלוש שחסרה לממפיס והגנה קשוחה.

באו – אז מכל אלו שעברו לרגע והמשיכו הלאה נשארו בינתיים 5 בממפיס:

סטיבן אדאמס שהגיע בטרייד על ולנצ'יונאס וממפיס תקווה שייתן לה פחות או יותר דברים דומים, הגנה בצבע, סיומת טובה בתוכו ויכולת למשחק פיק&רול יעיל עם ג'ה. למרות שבניגוד לליטאי אין לו קליעה מחצי מרחק, אדאמס הוא עדיין שילוב יעיל לצד טריפל J שיכול ואוהב לשחק מחוץ לצבע.

קרסון אדוארדס וכריס דאן הגיעו מהסלטיקס בטרייד המשך של ממפיס על הרננגומז. האמת שקשה לי לראות איך ישתלבו וימצאו מקום ברוטציית הגארדים הדי מלאה של ממפיס על הספסל ויאבקו על דק' עם ביין שנתן עונת רוקי טובה מאוד, דאנתוני מלטון וטיוס ג'ונס שבא אחרי עונה בה מיצב את מעמדו מאחורי מוראנט. בעיניי הם מועמדים ראשיים לחיתוך עוד בטרם תחל העונה.

שניים נוספים שבאו הם סם מריל שסיים עונת רוקי באלופה ממילווקי בה קיבל פה ושם הזדמנויות בעיקר בזמן הזבל והראה ניצוצות של קליעה שאולי איכשהו יסייעו לו למצוא דק' וג'ארט קולבר, גארד בעל יכולות הגנתיות בעמדות שאולי יקנה לחמו בעזרת יכולת זו.

שאלות ותהיות:

הטריו המוביל (מוראנט, ג'קסון, ברוקס) – על כל אחד מהשלישייה הזו יש תהיה מסוימת.

מוראנט – לקח את תפקיד המנהיג בעונה השנייה כצפוי ממנו אך סטטיסטית עונתו השנייה די דמתה לעונת הרוקי שלו, דווקא במשחקי הפלייאין ובסדרה נגד יוטה הוא עשה קפיצת מדרגה והתפוצץ לגמרי בעיקר באספקת הנקודות שקפץ מ-19 בממוצע ל-30. מעניין ומכריע לעונה של ממפיס אם יוכל להמשיך את הקפיצה הזו גם לאורך העונה הסדירה.

ג'קסון – האם יכול להישאר בריא לאורך העונה, בשתי העונות הראשונות שיחק כ-55 משחקים בעונה ובעונה האחרונה היה פצוע כמעט לכל אורכה וחזר רק בחודש האחרון של העונה הסדירה. ממפיס צריכה אותו בריא וכשיר באזור 65-70 משחקים בעונה ועל הדרך, למרות ש-16 משחקי עונה רגילה ופלייאוף הם לא מדד מושלם, שימצא חזרה את היד מחוץ לקשת. בשתי העונות הראשונות היה באזור 37% מחוץ לקשת והעונה רק 28%.

ברוקס – האם הוא יכול לשמור על היציבות שנותן בשתי העונות האחרונות ועד כמה אם בכלל הוא עוד יכול להשתדרג ביכולת שלו ובמשחקו.

מבוגרים אחראים – סטיבן אדאמס וקייל אנדרסון הם שני השחקנים המבוגרים בקבוצה (28) וגם בעלי הניסיון הרב ביותר בליגה (7 עונות). שניהם באים מעונות שונות בתכלית, אנדרסון בה אחרי עונת פריצה מאוחרת בה לראשונה היה גורם מרכזי ומשמעותי בקבוצה בליגה. הוא מהווה ציר מרכזי הן בהגנה על עמדות הכנפיים והן בהתקפה. למרות שמצדיק את הכינוי סלו מו שדבק בו עושה את הדברים גם בצד זה של המגרש באיטיות וביעילות (Efg% של 54 +36% מחוץ לקשת עם כ-4 זריקות משם).

אדאמס, לעומתו, חווה עונה לא משהו מבחינה מספרית וסבל התקפית מהשילוב לצד זאיון שפקק את הצבע וגם לקח מן הסתם את מרב הכדורים באזור הזה (ירד מ-7.5 זריקות שדה ל-5). דווקא לצד ג'קסון שנוטה לצאת מחוץ לצבע ורכז יעיל כמו ג'ה הוא יכול לחזור להיות כלי התקפי שינוצל ויהיה שמיש יותר.

קליעה מחוץ לקשת – קטגוריה סטטיסטית מרכזית בליגה היום שממפיס קרטעה בה בעונה שחלפה, הקבוצה דורגה בשליש התחתון בליגה עם 35% מטווח זה. בחמישייה בעיקר אנדרסון היה זה שסיפק קליעה יציבה וגם אלן שעזב בפרקים שפתח בה, דווקא מהספסל מלטון וביין תרמו לא רע בכלל בקטגוריה הזו עם מעל 40% לכל אחד מהם. ממפיס תקווה שטריפל J יאפס את היד בחזרה ואולי גם מריל יכול לקנות את לחמו משם.

ספסל – נק' חוזק בעונה החולפת של הקבוצה, ג'נקינס הנהיג מהקווים רוטציה כמו של קבוצת קולג' שבה לקחו לאורך העונה 10-11 שחקנים, כמעט כל מי שעלה מהספסל בממפיס הצליח לתרום וחלקם אף מעל המצופה (הרוקיז' ביין וטילמן, ג'ונס ומלטון ואפילו קרונצ'אר). אם גם העונה הספסל יהיה משמעותי זה בהחלט יאפשר לג'נקינס לשמור כל הזמן על רגליים טריות וקצב מהיר שהוכיחו את עצמם השנה היטב.

כדור הבדולח:

התסריט הפסימי: ג'ה isn't one ממשיך לספק את המספרים של העונה החולפת אך לא מצליח להתרומם מעבר לכך, טריפל J ממשיך לנוע בין כשיר לפצוע ומשחק רק חצי עונה בערך, סלו מו מוכיח שהעונה החולפת הייתה הבלחה חריגה ואדאמס לא מתאושש מהעונה בניו אורלינס. ברוקס והצעירים מהספסל עוד מנסים למשוך את העגלה קדימה, ממפיס במאבק משולש על מקומות 9-10 עם השקנאים והספרס, ממפיס מגרדת 38-40 ניצחונות ונשארת מחוץ לפלייאין.

התסריט הריאלי: ג'ה is one ונותן קפיצת מדרגה ושדרוג לאזור 23 ו-10 בעמודות נק' ואס', טריפל J מצליח להחזיק בריא כ-60 משחקים, מוצא את היד מחוץ לקשת, מתייצב על אזור 35% משלוש ומייצר מפלצת הגנתית ארבע-ראשית יחד עם אדאמס בצבע וברוקס וסלו מו בכנפיים. סלו מו וברוקס מראים יציבות כמו בעונה החולפת ויח' המחליפים בראשות ביין המשתפר, מלטון, ג'ונס ואפילו ברנדון קלארק שחוזר להיראות כמו בעונת הרוקי שלו, ובעיקר בקליעה, לא מורידה רגל מהגז.
ממפיס מסיימת את העונה באזור 45-50 ניצחונות, נאבקת על הדירוג בין מקומות 6-8 ובסופו של יום מעפילה אל הפלייאוף ומודחת אחרי כבוד, יזע ודמעות עי" יוטה/לייקרס/פיניקס.

התסריט האופטימי (מדי?): ג'ה is superstar ונותן עונה של 28 ו-10 + 35% מחוץ לקשת + כניסה לאחת מחמישיות העונה ודיבור פעם ראשונה במועמדי ה-MVP. טריפל J מצליח לספק כ-70 משחקים שהוא בריא ובמיטבו ומספק מספרי קריירה עם 20 ו-7 בנק' וריבאונדים + 40% משלוש + 2 חס' וחט' שמקנים לו בחירה לאחת מחמישיות ההגנה. ברוקס שומר על יציבות. אנדרסון ממשיך במגמת השיפור שלו והופך בעונתו ה-8 בליגה למועמד לתואר השחקן המשתפר. הספסל בראשות ביין מספק רוטציה הכי רחבה בליגה עם 10-11 שחקנים שמשחקים בין 20 ל-30 דק' במשחק ומאפשרים לקבוצה לרוץ כמו משוגעת כפי שג'נקינס אוהב ולככב בהיילייטס. ממפיס מסיימת עם 52-56 ניצחונות, מקומות 3-5. מדיחה בסיבוב הראשון את דאלאס/גולדן סטייט/דנבר, מהממת את יוטה/פיניקס בסיבוב השני ומודחת בגמר האזורי רק ע"י הגבה, לברון ובית האבות של הלייקרס.

לפוסט הזה יש 36 תגובות

  1. תודה רבה.
    ילחמו על המקום האחרון בפלייאוף אלא אם ג'ה יחליט שהוא פתאום לוקה/הארדן והוא מסוגל ממש לסחוב פרנצ'ייז. הרבה יהיה תלוי לדעתי בהתקדמות של JJJ, שפחות או יותר די "עמד במקום" בעונה שעברה.

  2. תודה רבה. אחלה פריוויו
    בנו קבוצה מעניינת, יש להם חמישיה טובה, צריכים לעשות לפחות פלייאין לפי קו ההתקדמות של הצעירים,
    ילכו לאן שג'ה יקח אותם, אם הוא יהיה קרוב ללוקה אז לפלייאוף … לדעתי יש לו אפשרות ריאלית לעשות את זה.

  3. חחחחחחחחחח ני מייייית על קיירי את וויגינס, שני פלוצרים,נכון זאת העיתונות הרקובה של וואלה ,אבל מאמין לדיווח
    אירווינג עלול להיעדר ממשחקי הבית של ברוקלין בשל סירובו להתחסן וסוחף אחריו עשרות שחקנים בליגה, במה שמסתמן כמגמה מדאיגה. בתפריט: תיאוריות קשר על שבבים וכת השטן. קארים עבדול ג'באר בתגובה: "להעיף את מתנגדי החיסונים מהקבוצות"

  4. תודה על הפריוויו.
    האמת שהתרחיש הריאלי נראה לי לגמרי אופטימי.
    אני רואה אותם נעים סביב 38-42 נצחונות ובאזור הפליי אין לאורך כל הדרך. המהלכים שעשו בסוף העונה נבנו במחשבה לעתיד ולכך שהרבה שחקנים בקבוצה יבצעו קפיצת מדרגה נוספת (ג'ה, טריפ ג'יי, ביין, מלטון, ברוקס, קלארק).

    1. במחשבה לעתיד – הבחירה בזאייר וויליאמס שדורש הרבה עבודה, אדאמס כסנטר פותח כדי לאפשר לטריפ ג'יי עוד זמן להתחזק ולעבור לעמדת הסנטר באופן סמי קבוע, איסוף בחירות (שלוש בחירות סיבוב ראשון ב2022) בשביל, בתקווה, להביא כוכב שלישי בעתיד.

  5. תודה למגיבים. אין ספק שהרבה על כתפי ג'ה , אני דווקא חושב שצמיחת הגרעין הצעיר ובשאיפה בריאות של טריפל J יכולה להקפיץ אותם קדימה כבר העונה.

  6. תודה על הפריוויו!
    כל התסריטים מעט אופטימיים, אבל אני מסכים עם המסקנות בסוף, לדעתי ג'ה יקפוץ קדימה. לדעתי ברוקס הגיע לנקודה שבה הוא ממצב את עצמו (אני חושב שזה המקסימום שהוא יכול לתת, אלא אם כן ישתפר משמעותית כסקורר). אם ג'ארן ישאר בריא עונה שלמה התסריט הריאלי אולי אפילו קצת פסימי. מצד שני הם קצת תלויים בקבוצות אחרות במערב ואיך הן ישתפרו. יוטה, לייקרס, פיניקס, קליפרס (עם ג'ורג' בריא), גולדן סטייט (אם קליי ב70% ווויגינס מחוסן), דנבר (עם מארי), פורטלנד (עם לילארד בקבוצה) ודאלאס יכולות לסיים מעל ממפיס גם בעונה טובה.

  7. אני לא תופס בכלל מטריפל ג'יי בטח לא כוכב. לא מאמין שגם יתפתח לכוכב. ג'ה צריך להתפוצץ העונה ואני הולך עליו במשתפר העונה. הם יאבקו חזק על הפלייאוף אבל לא יגיעו לארץ המובטחת. מעט מידי כשרון בקבוצה

  8. מעט מדי כשרון זו האמירה גם שנאמרה לדעתי על הגריזליס הקודמת שהצליחה של גאסול,זיבו,קונלי,אלן והחברה…יש שם מרקם קבוצתי מאוד מלוכד ומאמן מצוין שמחפרים על זה.
    כצפוי סתם בזבזתי שורה על קרסן אדוארדס שנחתך מהקבוצה אמש
    https://sports.yahoo.com/former-celtics-guard-carsen-edwards-134431622.html

  9. תודה רבה, לי יש אמונה רבה מאוד בג'ה. אמנם הקליעה קצת באה והולכת אבל משהו באינטנסיביות של הבחור פשוט מדבקת. אחד השחקנים האהובים עלי בליגה ואני לא אופתע אם יעשה את הקפיצה לנבחרת האולסטאר כבר בעונה הבאה

  10. תודה אסף. למדתי לאהוב את החבורה הצעירה הזאת בשנתיים הקודמות בהן אני כתבתי עליהן את הפריוויו, ואין ספק שעכשיו הם נמצאים בידיים טובות, גם מבחינת ההישגים הקבוצתיים וגם מבחינת הכתיבה שלך עליהם.

  11. בס"ד
    תודה רבה.
    התסריטים מעט אופטימיים אבל בהחלט אפשריים.
    קבוצה נחמדה, 'להערכתי תגיע לפליי אין ואולי תיכנס לפלייאוף.

  12. לא רואה אותם מגיעים לפליאוף העונה , לא מתחבר למהלכים שעשו בכלל , הבחירה בוילאמס כל כך גבוה הייתה מיותרת , די בטוח שגם היה נמצא בבחירה 17 , יכלו לקחת טובים ממנו בבחירה הזאת.
    באופן כללי חושב שמוראנט הוא אוברייטד , המספרים השנה לא היו שונים מעונת הרוקי שלו , נראה כמו וול 2.0 רק בלי ההגנה .
    קבוצה נחמדה שהצליחה להתחבר ולהפתיע .
    זה שהורידו הילוך העונה אולי יעשה להם רק טוב בעתיד , עונה בלי לחץ לתת לצעירים עוד שנה להתחזק בלי צורך להביא ותיקים כדי לנסות להגיע לפליאוף .

  13. מצוין אסף.
    .
    מת על ג׳ניקס. ממפיס של השנתיים האחרונות היא קבוצה מאוד ממושמעת שההגנהנשלה הייתה מצוינת יחסית לכלים של ממפיס מקווה שטריפל j לא יקבל מקס כי הוא לא שם מבחינת יכולת וזה יסתום לדובים הרבה מאוד אפשרויות לעתיד. עם כל הבחירות שהם צברו יש להם אפשרויות מעולות

  14. תודה אסף. אני לא מבין את הטרייד על יונאס. הוא היה מצוין העונה ונראה שממש יש לו כימיה טובה עם ג׳ה. אדאמס לא מתקרב לרמה ההתקפית שלו. לא מבין גם את הדיבורים על בניה נכונה, חוץ מג׳ה הבינוניות חוגגת שם

    1. גם אני לא הבנתי אותו עד הסוף. כלכלית הוא גם ככה בעונה אחרונה בחוזה נדמה לי ולא תוקע אותם. לגבי הבינוניות אני לא לגמרי מסכים.. נכון שאין שם פרט לג'ה והפוטנציאל של טריפל J שעדיין בגדר פוטנציאל איזה אולסטאר אבל יש שם שחקנים משלימים טובים שיודעים את מקומם ומרכיבים שלם שנותן יותר מחלקיו (לפחות בעונה החולפת). בסוף זה לא איזה פרנצייז' מושך כוכבים ממפיס והסיכוי להביא אחד שלא דרך בחירת דראפט הוא נמוך ובהתחשב בזה הם עושים את המיטב לטעמי. ה-GM קליימן והמאמן ג'נקינס הם אחלה צוות ניהולי – מקצועי. מגיע להם שאפו אדיר שהמועדון אחרי הפרידה מקונלי-גאסול לא נפל לתהומות הנשייה לשנים סטייל מינסוטה,סקרמנטו ושות'

      1. זה נכון שהם לא הסריחו כמו סקרמנטו ומיני אבל זה בעיקר בגלל ג׳ה ותלכיד טוב כמו שכתבת וזה באמת לא מעט, השאלה אם יש עוד מקום לשיפור ונראה לי שעם הסגל הזה לא ככ. חבל גם שנתנו לאלן ללכת

    2. נראה כמו משהו שהם עושים עכשיו בממפיס. שחקן בעונה אחרונה לחוזה מנסים להשיג עליו תמורה. מה ששם את קייל אנדרסון וטיוס ג'ונס במבחן העונה.

  15. תודה רבה על פריוויו מצויין.
    כל עוד יהיו באיזור הפלייאוף זה בשבילם עונה טובה.
    מקווה מאד שמוראנט ישמור על עצמו כי סגנון משחקו מועד לפציעות. ומקווה מאד שעוד אחד מהחבר'ה לצידו יעלה למעמד אולסטאר.
    מעניין יהיה לראות את ג'ארט קאלבר, הוא מתאים מאד לאופי הקבוצה אך ייאלץ להילחם על הדקות שלו. הלוואי שיממש את הפוטנציאל שלו.

  16. אני לא יודע מה התקרה של טריפל j, אבל מוראנט הוא מדהים, מין שילוב של אייברסון ודריק רוז.
    אני לוקח את ההופעה שלו בפלייאוף+ הפליי אין שלפני שנתיים ורואים שחקן שמתעלה שצריך.
    טופ 15 בעיני ואמור להתקדם כל שנה בעקביות.
    אני רגיש לשחקנים עם אתלטיות טהורה במשחק ושליטת כדור אבסולוטית (רוז כמובן, ראס נגיד לא כיוון שאין לו שליטה ברמת הגדולים ביותר) נקווה שסיגנון משחקו לא יפגע בו ויישאר בריא לאורך השנים.
    חמישייה סולידית אבל הספסל ייפגע בהם קשות.

    1. מוראנט חייב לעשות את קפיצת המדרגה העונה, הראה במשחקי הפלייאין והפלייאוף שהוא מסוגל ,עכשיו זה הזמן להראות את זה לאורך עונה.

  17. תטדה אסף אחלה פריוויו.
    הדובים אכן קבוצה חביבה (גרייסון אלן בכלל מאמא תרזה, חבל שעזב).
    בהחלט יכולים בתסריט אופטימי לסיים 7-8 (למרות שגם 9-10 הולך עם הפלייאין של סילבר).

  18. תודה רבה.
    קבוצה נפלאה עם דגש על קבוצה, תחת שרביטו הנאמן של מאמן מצוין.
    הם הפכו לספרס החדשים בעוד הישנים מקרטעים, ומפגינים קבוצתיות, התלהבות וקבוצה שהיא גדולה מסך חלקיה.
    מקווה שלא תיחלש ואף תשתפר אחרי הקיץ שהוא לא מרשים מבחינתה על הנייר, ושתגיע שוב לפלייאוף.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט