הערב בתל אביב – נבחרת הנוער פותחת את טורניר הצ'לנג'ר! / עידו יצחקי

שבועיים לאחר הקמפיין המוצלח (יחסית) של נבחרת העתודה, נבחרת הנוער של ישראל (U18) תפתח הערב את טורניר הצ'לנג'ר, וזה יקרה ממש כאן אצלנו, בתל אביב! לראשונה מאז 2016, נבחרת הנוער תשחק בדרג א' (זכר לזכייה של נבחרת הנוער ב-2019 בדרג ב') ואחת אחרי השנייה נחתו בסוף השבוע נבחרות מהטופ האירופאי, וזאת הזדמנות מצוינת לצפות בכוכבי העתיד של ישראל, וכן בשאר הפרוספקטים האירופאיים שהגיעו ארצה.

נזכיר שוב, כי בעקבות נגיף קורונה והשינויים הקיצוניים בין המדינות בהן שוחק כדורסל נוער בעת המגיפה, החליטו בפיב"א לבטל את אליפויות אירופה השונות במתכונת הרגילה שלהן. במקום זאת – נוצרו שלושה טורנירי צ'לנג'רים מצומצמים. 16 נבחרות מדרג א' + 2 נבחרות מדרג ב' חולקו לשלושה בתים כשכל בית משוחק במדינה אחרת. ישראל, לאחר האירוח המוצלח מאוד של אליפות אירופה לנבחרות עתודה, נבחרה לארח את בית B באותו אולם בו זכתה העתודה באליפות אירופה (הדרייב אין), ויחד עם ישראל שובצו גם ליטא, צרפת, יוון, פורטוגל ואסטוניה.

לקריאת סיכום הקמפיין של נבחרת העתודה לחצו כאן!

הדרייב אין שוב יילבש חג! (צילום:FIBA)

האליפות מיודעת לשנתונים 2003 ו-2004, שהם אלו שגם הרכיבו את ליגת העל לנוער העונה, אז מי שעקב אחרי הליגה בשנה האחרונה, השמות הישראליים שיככבו על המגרש לא יהיו לו זרים. בשנים האחרונות שנתון 03 היה נחשב לחלש ביותר מתחילת המילניום כשבקמפיין הקדטים לפני שנתיים צורפו אליו שלושה שחקנים מ-2004 – דבר לא שכיח במיוחד בגילאים הללו. עם זאת, לאחר עונה מצוינת בליגת העל לנוער, ואחרי שעברנו תקופה של למעלה משנה בה כדורסל הנוער שוחק באופן לא יציב, ניתן לומר שנבואות הפורענות שחזו לשנתון התבדו – ויש לנו שחקנים ישראליים נהדרים גם בשנתון הבכיר שיישחק באליפות. את הנבחרת מאמן אורן אהרוני, שחקן העבר ומי שאימן את הנוער של מכבי תל אביב (שבמדיה זכה ב-4 אליפויות נוער רצופות) עד שבקיץ הנוכחי ביצע קפיצת מדרגה וחתם כמאמן בני הרצליה מליגת העל.

בדומה לנבחרת העתודה שחסרה שחקנים בכירים, גם נבחרת הנוער תחסר את שני שחקניה הבכירים ביותר. נתחיל עם עמונאל שארפ שסיים זה עתה כיתה י"א (שנתון 2004) בתיכון בפלורידה, וכבר הספיק להתחייב למכללת יוסטון היוקרתית, נפצע ולא יוכל ליטול חלק באליפות. כזכור, בקמפיין הקדטים הקודם שארפ היה כוכב הנבחרת וסיים כמלך הסלים של האליפות. השחקן השני שיפספס את האליפות בארץ הוא נועם יעקוב, שכמו שארפ – גם הוא משנתון 2004 ויוכל לשחק גם בקיץ הבא במדי נבחרת הנוער. נועם, שסיים עונת פריצה מסחררת במדים של עמק חפר שהסתיימה בדאבל היסטורי וזכייה מוצדקת בתואר ה-MVP של העונה, זכה לאחרונה לחוזה ל-5 שנים במדי וילרבאן הצרפתית שמשחקת ביורוליג, ויקווה להשתלב במהרה במדי הקבוצה הבוגרת. יעקוב פתח את ההכנות עם הנבחרת והתאמן איתה מס' שבועות, אך ע"פ ההודעה של איגוד הכדורסל הוא שוחרר מהאליפות בשל פציעה.

לקריאת כתבת ההיכרות עם נועם יעקוב לחצו כאן!

נציג חדש ביורוליג: נועם יעקוב חתם בווילרבאן
נועם יעקוב. יפספס את ההזדמנות האחרונה לשחק בארץ.

אך למרות שני החיסורים, נבחרת ישראל מציגה הרכב איכותי שאמור לתת פייט לכל הנבחרות בבית. הפרוספקט המוביל בהיעדר יעקוב ושארפ הוא יובל לוין (2.02), שלמרות גובהו משחק בעמדות 2-3. לוין, בנה של שחקנית העבר רינת זלץ, גדל בילדים של בית"ר אחוזה בחיפה, ולאחר מכן עבר למכבי תל אביב, במדיה התפתח להיות אחד השחקנים המוכשרים בארץ. בעונה הבאה הוא צפוי לשחק במדי הפועל גליל עליון בליגת העל. לוין הוא שחקן יצירתי ומגוון, שיודע לחדור לטבעת בצורה מצוינת ועם מוטות ידיים ארוכות שאפשרו לו להיות וורסטילי ביחס לבני גילו. הקליעה עדיין צריכה ליטוש רציני, וגם הכדרור והתנועתיות טעונים שיפור, אך לוין הוא בהחלט שם מסקרן, שאמור להיות המוביל של הנבחרת. יחד איתו יוביל את הנבחרת אריאל אייזיק (1.98) יליד קדימה/צורן, שבכיתה י' עבר למחלקת הנוער של עמק חפר, והיה לאחד השחקנים המובילים העונה בליגת העל לנוער בקבוצה שזכתה בדאבל. הפורוורד המוכשר מחזיק בקליעה פנטסטית מכל טווח, ונחשב גם לאתלט יוצא מן הכלל ברמה הישראלית. גם הוא צריך לשפר את יכולת הכדרור, אך בהחלט יוכל להיות סקורר מוביל בנבחרת.

ללא נועם יעקוב, מי שאמורים להיות מובילי הכדור הבכירים בנבחרת הם עידו מנצ'ל וניב למפרט, שניהם ילידי 2004. מנצ'ל (1.83) גדל בעצמה מודיעין ופרץ לתודעה באליפות אירופה לקדטים ב-2019, שם נתן טורניר נפלא בהיותו שנתון צעיר באליפות. לאחר שהעלה את עצמה מודיעין לליגת העל לנוער לראשונה בתולדותיה, עבר מנצ'ל למכבי תל אביב בקיץ האחרון ובמדיה היה השחקן הדומיננטי בטורניר היורוליג לנוער, אולם בליגה הלך לאיבוד יותר מדי פעמים ולא הצליח להוביל את מכבי לתואר. הוא ניחן בשליטה בכדור מופלאה, קליעה טובה מכדרור והוא יהיה פצצת אנרגיה עבור הנבחרת, אך מבחינת יכולות כ'רכז טהור' הוא עדיין רחוק מלהרשים. למפרט (1.92), לעומת זאת, הוא מנהל משחק אולטימטיבי עבור הנבחרת. גדל בקריית מוצקין, עבר לאקדמיה של גלבוע/מעיינות, ולמרות פתיחת עונה צולעת בליגה, ככל שהעונה התקדמה למפרט הציג שיפור מרשים. הוא מנהל את משחק הפיק&רול ברמה נדירה לגיל נוער, יש לו ראיית משחק ומסירות מדהימות וגם הקליעה במגמת עלייה. עדיין לא חודר מספיק טוב לטעמי וצריך לעבוד מאוד חזק עם מאמן אתלטיקה, אבל הוא בדרך הנכונה לרמות הגבוהות.

שחקן קבוצת הנוער של מכבי תל אביב עידו מנצ'ל. באדיבות מכבי תל אביב, אתר רשמי
עידו מנצ'ל. צריך להוביל את הנבחרת.

בקמפיין הקודם של השנתונים הללו (קדטים 2019) החליטו בנבחרת לצאת ללא סנטרים בכלל, אולם הפעם זומנו שניים. הראשון הוא אנטון אגייב (2.05), שבעונה החולפת שיחק באלופה עמק חפר, לאחר שגדל בקריית מוצקין. התחיל לשחק כדורסל מאוחר יחסית, ולמרות זאת יש לו טאץ' נהדר מתחת לטבעות, ולאחרונה ראינו ממנו גם שיפור ניכר בניידות שלו בשני צדי המגרש. עדיין לא מספיק דומיננטי בשטף המשחק, אך הוא אמור להיות לדעתי הסנטר הבכיר בנבחרת הזו. הסנטר המחליף הוא אבנר דרור (2.04) מהפועל ת"א, שגם הוא סיים כיתה י"א ויודע לשחק עם הגב לסל, וגם לקחת את השומר שלו עם הפנים לטבעת במידת הצורך. לא מתגלגל מספיק טוב במשחק החסימה, ולטעמי יחסית מוגבל. הופתעתי שזומן לסגל (כנראה אהרוני רצה שני סנטרים) ואני בהחלט מקווה שהוא יפתיע אותנו לטובה.

האקדמיה של גלבוע/מעיינות היא המובילה בשחקנים בנבחרת עם לא פחות מארבעה כאלו (!) ושישה בסגל המורחב. הראשון והבולט ביותר הוא ניב למפרט שעליו כבר כתבתי קודם. נבו זומרפלד (1.94) הוא הקפטן של הנבחרת הזו. זומרפלד גדל במטה אשר ועבר בכיתה י' לגלבוע. הוא גארד פיזי וחכם בעל תכונות אופי נהדרות ומכניס הרבה אנרגיות למגרש. לא ברור לי עד כמה יוכל להתפתח ברמת בוגרים, אבל בינתיים הוא חבר קבע בנבחרות ישראל הצעירות. שחקן נוסף מגלבוע הוא בן ממן (2.00), במקור מגן יבנה, שבלט לטובה בקמפיין נבחרת הקדטים וסומן כפוטנציאל הגדול של השנתון אולם העונה הנוכחית הייתה חלשה מאוד מבחינתו, ולא נראה שממן הולך להתפתח להיות מה שציפו ממנו לפני שנתיים. ממן הוא פורוורד פיזי ורחב שהצטיין עד כה בעיקר בזכות יתרונו הפיזי בצבע, והניסיונות שלו ושל גלבוע לשחק איתו בחוץ לא עושים איתו חסד. האליפות הזו יכולה לגמרי לשנות את המומנטום עבורו והוא יהיה חייב להוכיח לאהרוני שצדק כשהאמין למרות העונה המזוויעה. הנציג האחרון של גלבוע הוא יואב ברמן (1.98), במקור מגני תקווה, פורוורד אתלטי עם המון פוטנציאל, שנתון 2004 והיה מאוד דומיננטי בעונה החולפת בקבוצה. הוביל את נערים ב' של הגלבוע לאליפות לפני שנתיים. ברמן מסוגל להגיע לטבעת כמעט מול כל שומר בזכות מהירות ואתלטיות ויהיה חייב לשפר את הסיומת מתחת לטבעת כדי להגיע לרמות הגבוהות. גם הקליעה מבחוץ תהיה חייבת להתייצב, ואם כל אלו ייקרו – מדובר באחד הפוטנציאליים הגדולים בכדורסל הישראלי כיום.

בן ממן בקמפיין הקודם. איך זה יסתיים הפעם? (צילום:FIBA)

מי שמגיע על הטיקט של הקלעי של הנבחרת הוא אדם וילן-שרבקוב (1.92), שגדל בעמק יזרעאל ובעונה הבאה יישחק במכללת Northwest Florida State. אדם הוא קלעי נהדר מכל טווח ויודע גם לייצר לעצמו את השטח הפנוי לזריקה, ואהרוני יוכל להשתמש בו כג'וקר מהפסל. רון ציפר (1.92) מא.ס אשקלון הוא גם שחקן מעניין, ששיחק בעונה החולפת בליגה הלאומית לנוער, ובמקביל כיכב בליגה ארצית דרום ונבחר לשחקן הצעיר של העונה ע"י אתר "ספסל". אני כמעט ולא ראיתי אותו משחק בלייב, אבל מסרטונים וסיפורים נראה שמדובר בסקורר משובח, עם קליעה טובה ויכולת חדירה לא רעה בכלל. מי שנועל את הסגל הוא אופק גול (1.82), רכז שהצליח להיכנס לסגל בשל הפציעה של נועם יעקוב. גול משחק מגיל 6 במחלקת הנוער של הפועל ת"א והשבוע חתם על חוזה בוגרים לשלוש שנים במועדון, כשהוא אמור להשתייך לסגל הקבוצה הבוגרת בעונה הקרובה. רכז שמאלי, מהיר מאוד ועם חכמת משחק גבוהה שפרץ בגיל מוקדם יחסית והיה בגילאי הנערים לאחד הפרוספקטים המעניינים בגיל הזה, אך הוא הפסיק לגבוהה, הקליעה מבחוץ נותרה חלשה והדומיננטיות שהפגין הלכה ונעלמה. אהרוני אוהב לשחק עם שני מובילי כדור לרוב, אז ייתכן ואופק יקבל יותר דקות מהמצופה.

מבחינת הנבחרות הזרות שיופיעו בעוד ליטא וצרפת שיחקו מוקדם יותר הקיץ באליפות העולם עד גיל 19, יוון, שלא השתתפה בתחרות, תשלח לכאן את הסגל החזק ביותר שלה בגילאים הללו, עם לא מעט שחקנים מפנאתינייקוס ואולימפיאקוס. ליטא גם היא כמובן מעצמת כדורסל בפני עצמה אם כי הסגל שהגיע ארצה נראה פחות נוצץ ממה שציפיתי. הנבחרת שהייתה אמורה להיות הכי מסקרנת היא צרפת, שהכוכב הגדול שלה וויקטור וואמבניימה (שנתון 2004) כיכב באליפות העולם עד גיל 19, וכבר עבר את אמוני בייטס כבחירה ראשונה בחלק מהמוקים לדראפט 2023. הצרפתים נוהגים שלא לשלוח שחקן לשתי אליפויות באותו הקיץ, ולכן וואמבניימה לא יגיע. עוד החלטה מסקרנת של הצרפתים הייתה לצאת לטורניר בתל אביב רק עם שחקנים מהשנתון הצעיר (2004), וכך התפספס גם עוסמאן דיאנג, פרוספקט טופ 10 לדראפט 2022 שיישחק בעונה הבאה בניו זילנד ברייקרס. השם הגדול ביותר שכן יגיע הוא קימאני הואינסו, רכז מוילרבאן, בן 16.5 שכבר מקבל דקות בבוגרים, ובעונה הבאה הולך להתחרות עם נועם יעקוב על המקום ברוטציה. קרב ביניהם יכול היה להיות מרתק, אך נמנע מאיתנו בשל הפציעה של נועם…

Wembanyama phenomenon impresses and makes date at U19 World Cup - Archyde
ויקטור וומבאניימה (משמאל) וצ'ט הולמגרן (אמור להיבחר ראשון בדראפט הקרוב). אכזבה שלא יישחק בארץ.

האליפות תחל היום בשעה 14:00 עם מפגש בין פורטוגל לצרפת, כשבכל יום נבחרת ישראל תשחק במשחק המאוחר שיחל בשעה 20:00 (מלבד שבת, שאז ישראל תשחק ב-21:00). האליפות תתפרס על פני שישה ימים בהם כל נבחרת תשחק חמישה משחקים, כשיום שישי יהיה יום חופשי עבור כל הנבחרות. איגוד הכדורסל החליט למכור כרטיסים בחבילות יומיות במחיר סמלי של עשרים ש"ח בלבד. סדר המשחקים:

3.8, יום שלישי:
14:00 פורטוגל – צרפת
17:00 אסטוניה – יוון
20:00 ליטא – ישראל

4.8, יום רביעי:
14:00 צרפת – אסטוניה
17:00 יוון – ליטא
20:00 פורטוגל – ישראל

5.8, יום חמישי:
14:00 ליטא – אסטוניה
17:00 פורטוגל – יוון
20:00 ישראל – צרפת

7.8, יום שבת:
15:00 אסטוניה – פורטוגל
18:00 צרפת – ליטא
21:00 יוון – ישראל

8.8, יום ראשון:
14:00 פורטוגל – ליטא
17:00 יוון – צרפת
20:00 ישראל – אסטוניה

May be an image of ‎1 person and ‎text that says '‎בישראל 18 גיל עד אירופה אליפות GAME DAY! ישראל נבחרת ליטא נבחרת 10 DEAK FIBA ISRAEL 2 20:00 שלמה קבוצת היכל האיגוד ובאתר 5SPORT ישיר בקופות ₪ 20 בעלות כרטיסים הפועלים בנק איגודהכדורסלבישראל הכדורסלבישרא איגוד ETR LASSOCIATION FIBA U18EUEN CHALLENGERS הפועלים בנק‎'‎‎
הפרוספקט של איגוד הכדורסל למשחק הערב. בואו!

מכירת הכרטיסים עדיין פתוחה אתר "לאן". קחו הפסקה מהאולימפיאדה ובואו לצפות בכוכבי העתיד ולעודד את הנבחרת!

אל אל ישראל!

עידו יצחקי

בן 19, גר בשוהם. כותב על פוטבול, NBA וכדורסל נוער ישראלי. אוהד מכבי ת"א בכדורגל, כדורסל, כדוריד, כדורעף וזריקת דוקים למרחקים.

לפוסט הזה יש 4 תגובות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט