הדרך לשאנז אליזה 2021 (1) – הפריוויו לטור / דוד "פאקו" סעדה

הדרך לשאנז אליזה 2021 (1) – הפריוויו לטור / דוד "פאקו" סעדה

המהדורה ה-108 של הטור דה פראנס תצא לדרכה מחר באיזור ברטן, לשלושת השבועות המהווים את שיאה של עונת הרכיבה. הנה כמה דברים מעניינים שאפשר לומר על הטור.

המסלול: כמו תמיד בטור, הקטעים שירכזו את רוב העניין יהיו קטעי הטיפוס. במסלול של הטור הקרוב נוכל למצוא כרגיל מספר טיפוסים אלמותיים. קטע 11 יביא לנו את הר ונטו האימתני, ולא פעם אחת, אלא פעמיים – בעלייה ובירידה. קטע 18 יביא לנו את אחד משיאי הטור עם הטיפוס הפירנאי לטורמאלה, ואחריו ללוז ארדידן האימתני לא פחות. ועדיין, נראה שמארגני הטור החליטו השנה ללכת בכיוון מפתיע משהו. מלבד שני הקטעים הנ"ל, אין כאן ממש "שמות גדולים", יש סה"כ שלושה קטעי טיפוס המסתיימים בפסגות, ורק שני קטעים באלפים. הימור מעניין. בגזרת הנג"ש נקבל כאן שני קטעים ארוכים יחסית ושטוחים של 27 ו-30 ק"מ. הראשון בשבוע הפותח, והשני יהיה הקטע התחרותי האחרון. נראה שהמארגנים אהבו את הדרמה שסיפק לנו הטור הקודם, והחליטו לחזור על הרעיון, גם אם לא מדובר בנג"ש בעלייה כמו בטור הקודם. פתיחת הטור (שהייתה אמורה להתקיים בדנמרק אך עברה לחבל ברטן) צפוייה לספק לנו בידור ראוי לשמו עם קטע פותח הכולל סיום בעלייה קצרה, וקטע שני עם הסיום בקיר של ברטן שיחזור על עצמו פעמיים, משהו שמזכיר קצת את הפלש וואלון.

הר ונטו. צריך לטפס פעמיים.

עוד מופע של רוג ופוג? כשמדברים על פייבוריטים בטור הזה, השניים שמזדקרים מעל לכולם הם פרימוז רוגליץ' וטאדיי פוגאצ'אר, שני הסלובנים שהביאו לנו את דרמת הענק בטור הבלתי נשכח של 2020. הטור ההוא ודאי מהווה את השיא בכל הקשור לחותם שהשניים מותירים על הענף בשנים האחרונות. ניתן לומר בהכללה גסה שבכל מירוצי הקטעים בשנתיים האחרונות, שבהם לפחות אחד מהשניים השתתף, הוא היה גם הרוכב הדומיננטי במירוץ, גם אם לא זכה בו לבסוף (היי פרימוז). מבין השניים, הזוכה פוגאצ'אר ודאי נחשב כעת לפייבוריט עבור הזכייה בטור הנוכחי. שתי זכיות מרשימות במירוצי קטעים (טור האמירויות והטירנו-אדריאטיקו), יחד עם מונומנט ראשון בקריירה (ליאז'-באסטון-ליאז'), מראים שפוג לא בא לשחק העונה. העובדה שהוא גם יגיע למירוץ עם קבוצה תומכת חזקה הרבה יותר מאשר בטור הקודם (ועוד על כך בהמשך) מעידה על כך שקבוצת האמירויות שלו דאגה לסגור את הפינה האחרונה שהייתה חסרה לו. לא ברור אילו נקודות תורפה יש לסלובני הצעיר במירוץ זה. מי שזוכר את ההכנות של כריס פרום לעונות הקודמות אולי יציין שלכניסה המוקדמת לעונה, גם עקב דרישות הקבוצה המפרצית להישג בטור הבית, תהיה השפעה מצטברת על המירוץ. עוד נראה. מי שוודאי ייחל לכך הוא רוגליץ'. למרות שרוג נראה אף הוא מצויין העונה, החלון שלו לזכייה בטור הולך ונסגר, והניצחון היחיד שלו במירוץ העונה (בטור הבאסקים) הגיע לאחר אמבוש קבוצתי נאה על הראש של פוג. הטור הנוכחי מציב לא מעט הזדמנויות לאמבושים, כולל מספר קטעים רצופי רוחות צד בפוטנציה וסיומים בירידות, פעם אחד הכלים העיקריים לניצחונות של רוגליץ'. אם הוא אכן ינצל זאת לנקמה מתוקה על חברו ויריבו הצעיר, זאת נצטרך לראות בעוד שלושה שבועות מעכשיו (ומהניסיון, אף לא יום אחד לפני כן).

פוג מקדים את רוג. גם הפעם?

מפלצת מרובת ראשים: העונה הקודמת הייתה מבלבלת למדי, ודאי לכל הענף, וביתר שאת עבור קבוצת אינאוס. הקבוצה הבריטית קרסה בטור, יחד עם כאבי הגב של איגן ברנאל, אך זכתה בניצחון מפתיע מאד של טאו גגן הארט בג'ירו, לאחר התרסקות אופיינית של המוביל גראן תומאס במבוא לאחד הקטעים המוקדמים. החלק הראשון של העונה הנוכחית נפתח בסערה עבור המפלצת, עם נצחונות של שישה רוכבים שונים במירוצי קטעים, הישג מטורף וחסר תקדים. לטור הנוכחי הקבוצה תגיע עם שלושה מהזוכים באותם מירוצים – תומאס, ריצ'רד קאראפאז וריצ'י פורט, כשהראשון כנראה יסומן כמוביל העיקרי (אם לא ימצא עוד דרך יצירתית להתרסק). ועדיין, הקבוצה תמצא עצמה במצב די לא מוכר של אנדרדוג במירוץ, המהווה את הלחם והחמאה שלה מאז הקמתה בתחילת העשור הקודם. לשלישייה הפותחת יש את כל הנתונים על מנת להצליח בטור, כולל יכולת טובה בנג"ש, אבל זכייה בטור הזה אולי תהיה הישג מרשים יותר מכל אלה של המפלצת עד כה.

קאראפאז, תומאס ופורט. אולי השם קרברוס יתאים יותר לקבוצה הפעם.

וכל השאר: אם מי מהנ"ל לא יזכה במירוץ, זאת תיחשב להפתעה מרעישה למדי, אך עדיין יגיעו לכאן כמה מהמטפסים הטובים בענף. אלחנדרו ואלוורדה קשישא יכתוב עוד דף בספר המתפקע שלו, בשיתוף פעולה ראשון בטור עם "סופרמן" מיגל אנחל לופז. ותיק אחר, נאירו קינטאנה, ינסה ללכת נגד הכיוון היורד של הקריירה שלו. ריגוברטו אורן, עוד קולומביאני ותיק, ינסה למנף את הכושר הטוב אותו ראינו בטור דה סוויס לטובת הצלחה גם כאן. יאקוב פוגלסאנג ינסה להמשיך את ההצלחה הדנית העונה. שמות גדולים כסיימון ייטס ואסטבן צ'אבז, שהשתתפו בג'ירו, ינסו לצוד בעיקר זכיות בקטעים, וכמוהם יעשה גם הכריש וינצ'נזו ניבאלי. ויש גם את ז'וליאן אלאפיליפ, אחד שקצת קשה לשים בקטגוריית "כל השאר". אלוף העולם לא ממש מועמד לזכייה בטור, היות והוא לא כ"כ בנוי לטיפוסים ארוכים. זה לא אומר שלא נראה אותו בחולצה הצהובה, כפי שעשה למשך זמן רב לפני שנתיים. הסיום בקיר של ברטן בקטע 2 נראה תפור למידותיו של סנט ז'וליאן, מה שאומר שייתכן ויאחז בחולצה למשך השבוע הראשון (ואף מילה על מכרזים תפורים בצרפת).

קצוות פרומים: קבוצת ISN תזכה לתשומת לב מיוחדת במירוץ זה. מי שיוביל את הקבוצה בטור הוא מייקל וודס. הקנדי יגיע לראשונה בקריירה לטור כמוביל קבוצה, לאחר עונה מצויינת בה זכה לשני נצחונות יפים. לאף אחד אין אשליות שיזכה בטור כולו: מדובר אמנם במטפס מצויין, אך הוא עדיין נופל ברמתו מהתותחים הכבדים יותר כאן, והיכולת שלו בנג"ש היא עקב אכילס ממשי הפוגע בו לא מעט במירוצים מסוג זה. מקום בעשירייה הראשונה נראה כשאיפה ריאלית, וזכייה בקטע היא שאיפה ריאלית-אופטימית. דן מרטין יגיע לכאן לאחר הג'ירו האחרון בעיקר על מנת לסייע לוודס, ואולי כקלף המשוגע (כמה הולם) עבור זכייה בקטעים מבריחה. ובפינת הגאווה המקומית נקבל את עומר גולדשטיין, אלוף ישראל עד לפני שבוע. גם גולדשטיין הראה כושר מצויין העונה, כמו בקודמתה, בה שימש כדומסטיק למרטין בוואלטה. בכלל, נראה שהמטרה המקורית של הקבוצה הישראלית הושגה בגדול, שהיא קידום של הרוכבים הישראלים לדרגה של מקביליהם בעולם. כך עברנו מהשלב של שמחה על כך שרוכב ישראלי משתתף בגראנד טור ומסיים אותו, לכך שהוא הופך לחבר צוות של ממש המסייע למוביל הקבוצה (כפי שראינו גם מגיא ניב בג'ירו האחרון), והלוואי וגם נזכה לניצחון של אחד כזה בקטע בטור הקרוב.
אלא שכל אלה הם ודאי לא הסיבה שהקבוצה תזכה לתשומת הלב בטור זה. והסיבה המובנת מאליה היא הרכש המפורסם ביותר של הקבוצה העונה, כריס פרום. פרום, וכל הקבוצה איתו, קיווה להתאושש מהפציעה הזוועתית לפני שנתיים בדופינה, פציעה שכמעט גמרה לו את הקריירה. אלא שגם את ה"כמעט" אפשר לסייג כאן. בכל המירוצים מתחילת העונה, פרום נראה כמו הצל של הצל של הרוכב הענק אותו זכינו לראות עד לפני שנתיים, כשמירוץ אחר מירוץ הוא לא הצליח להחזיק עם הדבוקה. עצוב למדי לראות, גם בלי ההקשר הישראלי. לטור הנוכחי הוא מגיע כקפטן הכביש של הקבוצה ועם אפס ציפיות, מה שבאופן אירוני הפך לחילופי תפקידים שלו עם הרוכב הישראלי התורן של הקבוצה. נותר לנו רק לאחל שנראה הפתעה בדמות מירוץ הראוי לאגדה מסדר הגודל של פרומי.

וודס ופרום. אחד מוביל, אחד מי יודע.

משחק קבוצתי: הדינמיקה ברוב המכריע של הטורים בשנים האחרונות הייתה של קבוצה אחת דומיננטית – סקיי\אינאוס ברוב העשור שעבר, יומבו-ויסמה בטור הקודם. הטור הנוכחי צפוי להיות שונה מבחינה זאת, ולכן גם להיות מרתק עד מאד. זאת כאשר הקבוצות השונות הולכות לשלוח ארטילריה כבדה על מנת לסייע למובילים שלהם. אצל יומבו ויסמה רוגליץ' יזכה לסיוע חלומי של קרויזויק, קוס, ואן ארט ו-וינגגארד. פוגאצ'אר יקבל הפעם סיוע איכותי בדמותם של הירשי, מייקה ומקנולטי. באינאוס, שלושת המובילים יסייעו כמובן זה לזה ויקבלו גם סיוע מגגן הארט, קביאטקובסקי וקסטרובייחו. גם באסטנה ובמוביסטאר נקבל צוותים חזקים מאד, העשויים להיות בעלי השפעה על קטעים (למשל במקרה של רוחות צד). אם מחפשים עוד סיבה למה הטור הזה יהיה מאד מעניין, זאת ודאי אחת כזו.

הקרבות במישורים: הטור הנוכחי הולך להיות מעניין מאד גם בקטעים השטוחים יותר. הקרב על החולצה הירוקה הולך להיות פתוח לחלוטין. פטר סאגאן, השליט הבלעדי בתחום עד לשנה שעברה, נמצא בקו היורד של הקריירה, מה שלא הפריע לו לזכות בחולצה המקבילה בג'ירו האחרון. אלא שהסלובקי הולך לקבל תחרות אימתנית במיוחד. בראשה נוכל לראות את מתיו ואן דר פול, שיזכה להופעת בכורה בטור. אף אחד לא יתפלא אם הוא ישתלט על החולצה הירוקה, והצהובה יחד איתה, בסיום קטע הפתיחה של הטור. הנמסיס וואוט ואן ארט אמור לתת לו פייט רציני בקטעים מהסוג הנ"ל (וגם בשטוחים יותר), אם כי המחוייבות שלו לרוגליץ' אמורה גם הפעם לתפוס קדימות על פני החולצה. גם למייקל מתיוס יהיה מן הסתם מה לומר העניין (כפי שיש לו בכל עניין אחר). בקטעים השטוחים יותר אנו צפויים למלחמת כל בכל של מאיצים טהורים יותר כיואן, מרלייה, דמאר ובתקווה קלושה גם הגורילה גרייפל שלנו. אלא שאת הפוטנציאל לסיפור אגדה כאן אולי נקבל ממארק קבנדיש. קאב קשישא נחשב לסוג של סוס מת, כשאת הניצחון האחרון שלו השיג אי שם ב-2018. הופעה מוצלחת בטור של טורקיה (נצחונות בארבעה קטעים), ועוד ניצחון יפה בקטע בטור של בלגיה על הראש של מאיצים כמרלייה, יואן, אקרמן וגרונבייגן, שכנעו את מנהלי הקבוצה לתת לו את המקום בטור על חשבונו של סם בנט, הזוכה בחולצה הירוקה בטור הקודם. קאב אוחז ב-30 נצחונות בקטעים בטור, שני רק ל-34 של אדי מרקס הגדול. השוואת שיא כנראה לא נראה כאן, אבל גם ניצחון באחד מהקטעים השטוחים יהיה חלום עבור הטיל מהאי מאן.

סב קאב.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. פאקו, תודה רבה. סקירה מעניינת ומעמיקה. אשמח לניצחון של רוגליץ', בייחוד לאחר איבוד הבכורה בסוף המירוץ אשתקד.
    אשמח לא פחות גם להופעה טובה, מעל למצופה, של כריס פרום.

    1. כמוני כמוך. סה"כ מחבב מאד את כל הפייבוריטים כאן (כולל תומאס), אבל רוגליץ' הוא פחות או יותר הרוכב האהוב עליי, עוד לפני מה שקרה בסוף הטור הקודם. וכמובן גם שפרומי יצליח, או לפחות יסיים בכבוד את הטור.

  2. הולך להיות טור מרתק. המחסור בפסגות סיום יהפוך את הנג"ש למשמעותי בהרבה וגם את הקטעים השטוחים לסופר עצבנייים. כולם ירצו להישאר מקדימה כדי לא להיתפס לא מוכנים ואנחנו עלולים לראות לא מעט התרסקויות. ון דר פול אני חושב ייקח את הירוקה ובהפרש אלא אם ביומבו ישחררו לון ארט חבל.
    משהו לא טוב עובר על הזאבים והיציאה הבוטה של לפברה נגד סאם בנט הפצוע הייתה השיא. נחזיק אצבעות אבל לקאב שייקח קטע.
    בגזרת ISN דן מרטין מגיע כאן למקומות שהוא הצליח בהם בעבר – הקיר של ברטן כבר נתן לו ניצחון בטור וגם בטיפוס לקול דה פורטה הוא היה טוב. קצת הפתיע אותי שהרמאנס נשאר מחוץ לסגל אבל זה כנראה לטובת פרומי. הבלגי הוציא אתמול את העצבים בניצחון בטור של האפנינים באיטליה.

    1. הקטעים השטוחים אכן יהיו מלחמה אמיתית, גם בגלל שבחלקם צפויות רוחות צד. לגבי ואן דר פול, מעניין עד כמה הקבוצה שלו תלך בכח על הירוקה, משהו שיכול להשפיע על הקטעים הממש שטוחים. זה כי בקטעים האלה הוא יצטרך לעבוד בשביל מרלייה, אבל עדיין לצבור מספיק נקודות בירוקה.
      ולפבר תמיד היה דוש שלא בוחל במילים. איזשהו דיסוננס מול הגיבוש המטורף בקבוצה שלו (או אולי אחד האמצעים להשיג זאת).

  3. אהה ועוד בקטנה -מחר יהיה גם הלה קורס על המסלול של הטור כשעומר שפירא שוב תייצג את קניון (בפעם השלישית).

    1. נכון. הם משנים כל הזמן את המירוץ הזה. פעם זה היה במקביל לקטע האחרון, אח"כ הרחיבו את זה ליומיים, ועכשיו זה בחזרה קטע אחד במקביל לקטע הראשון של הטור. עומר כרגיל תסייע לקסיה נייוואדומה.

  4. דוד פאקו קודם כל תודה רבה סקירה נהדרת
    ברמה האישית פחות אעקוב השנה מן הסתם
    גם להבנתי ערוץ הספורט לא משדר אך בעיקר בגלל שבמקביל שלבי ההכרעה ביורו וככל שנה ווימבלדון וכמובן האולימפיאדה בפתח
    אבל אשתדל מאד לעקוב אחרי הדיווחים שלך כאן בתקווה שגם בדיומא
    אני זוכר איך הייתי בהלם בשנה שעברה שהבנתי באיחור של יומיים כמדומני שרוגליץ הפסיד שכן הייתה שבת והיה עוד משהו (אולי צ'מפיונס ? לא זוכר כבר )
    אני בהחלט מקווה שהוא יחזיר את מה שהיה שייך לו בטאבו

    לסיום אשמח לדעת מכיוון שהאולימפיאדה בפתח איך זה משפיע אם בכלל על הטור והאם יהיו כאלו שצפויים להשתתף גם בטור וגם במשחקים האולימפיים ?
    מה עוד שהשנה הטור והואלימפיאדה די צמודים בייחוד שהיא תתרחש בטוקיו הרחוקה

    האם נראה דברים דומים למה שראינו בריו אז היה איזה שוויצרי כמדומני שלקח מיאוצים בטור פרש והמשיך לזכייה אולימפית
    יש לזה סיכוי הפעם ?

    1. תודה אהרון. לא חושב שהאולמפיאדה משפיעה במיוחד על הטור, אולי בשוליים. הטור נחשב הרבה יותר מהאולימפיאדה בעיני הרוכבים. והמקריות באולימפיאדה הרבה יותר גבוהה – אלה נבחרות לאומיות, ולא קבוצות של רוכבים שמכירים זה את זה. ריו הייתה אחלה דוגמה לזה. זה היה מסלול הררי מאד אבל גם מסוכן. מי שזכה בסוף היה בכלל גרג ואן אוורמאט (שהוא בלגי), שהוא לא מטפס אלא קלאסיקן, אבל עזר לו מאד שמטפסים אחרים שרכבו שם (כמו ניבאלי והנאו) התרסקו בסיטונות על המסלול המסוכן. בגלל זה כל תוצאה שם בכלל לא תפתיע.

      1. תודה רבה דוד ושבת שלום
        היה ברור לי שהטור נחשב מהאולימפיאדה …אבל האחרונה תמיד יוקרתית ע"ע דוראנט למשל

כתיבת תגובה

סגירת תפריט