ועכשיו הברך של קוואי / יונתן קריא

יוני קריא הוא פיזיותרפיסט ספורט שמנהל את עמוד הפייסבוק המרתק יונתן קריא פיזיותרפיה וספורט.

המציאות של הפלייאוף הנוכחי הופכת את יוני לאיש עסוק ביותר. הערב האחרון הביא את הברך של קוואי לאור הזרקורים.

אחרי יומיים שקטים, חזרנו לאבד סופרסטארים לפציעות. בשעות האחרונות דווח כי קיים חשש כי קוואי לאונרד קרע את הרצועה הצולבת במשחק 4 מול יוטה.

במבט ראשון לא קורה כאן משהו מיוחד, שני שחקנים בהיתקלות קלה בזמן ריצה. אך אם עוצרים את הסרטון ברגע הנכון רואים כי ג'ו אינגלס דוחף את קוואי ימינה בדיוק ברגע בו הוא מיישר את הברך. יישור ברך עם נשיאת משקל פתאומית יכול לגרום נזק למספר גורמים: מיניסקוסים – בולמי הזעזועים של הברך, הרצועה הצדית – נמצאת בלחץ בעקבות התנועה והרצועה הצולבת יכולה להימתח ולהיקרע – כמו שאולי קרה לקוואי.

אז במה מדובר? בברך ישנן 4 רצועות מייצבות כאשר כל אחת מייצבת את מפרק הברך מכיוון שונה. הרצועה הצולבת הקדמית (ACL) מחברת את עצם השוק לעצם הירך ומונעת "בריחה" קדמית של עצם השוק. הרצועה עשויה להיפגע כתוצאה מחבלה סיבובית של הירך על פני השוק עם קריסה של הברך פנימה או החוצה.

לרוב הגישה לספורטאים היא ניתוחים כאשר משתילים רצועה חלופית במקום הרצועה שנפגעה (מאחד מגידי הרגל או משתל מגופה). היום מתרחבת גישת השיקום השמרני. כלומר פיזיותרפיה במקום ניתוח. צפי החזרה לפעילות היא בין 6 ל-9 חודשים. כאשר המחקרים מראים כי כמה שדוחים את החזרה כך הסיכוי לקרע חוזר פוחת. המחקרים היום מראים הורדת הסיכון לקרע נוסף ב-84% (!!!) בחזרה ב-9 חודשים לעומת 6.

קיים סיכוי שיש מתיחה קלה ברצועה ואז יחליטו אם הרצועה תפקודית או לא. במידה ותפקודית, יש סיכוי שהרובוט ינסה לסיים את העונה עם הפציעה. במידה ולא, יגיע לניתוח בימים הקרובים.

אז עוד סופרסטאר סיים את העונה מוקדם מהצפוי והעונה הזאת מתבררת כבר כקוטלת כוכבים. עוד כמה שחקנים יפצעו העונה כדי שיפחיתו משחקים עונה הבאה?

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. NOT SO FAST, יונתן. בינתיים זה 'רק' STRAINED RIGHT KNEE'. אפילו לא מדובר בוודאות על ACL. הוא בוודאי לא ישחק משחק 5, אבל כנראה שיהיה מובן למשחק 6. עובדה שאפילו לא מיהרו עם MRI. הבעייה ברפואת ספורט שכולם 'משקרים'. מסתירים את הדיאגנוזה כאילו שהיא אחד מסודות הגרעין.

  2. תודה רבה יונתן על ההסברים, זה נחמד להבין מה הולך.
    אני לא חושב שיש כיוון להפחית את מספר המשחקים לעונה. הליגה משוחקת במתכונת הזו כבר עשרות שנים ואני לא חושב שזו הבעיה. העונה הזו ספציפית הייתה דחוסה במיוחד, משלוש סיבות:
    א. אמנם מעט פחות משחקים מעונה רגילה אבל היא התחילה מאוד מאוחר כך שהלו"ז היה משמעותית יותר צפוף.
    ב. חלק מהקבוצות החמיצו משחקים בגלל פרוטוקול קורונה ואז נאלצו לשחק משחקי השלמה בלו"ז לא שפוי.
    ג. העונה הקודמת הסתיימה מאוחר מאוד והפגרה הייתה קצרה מהרגיל.

    1. נכון – היה באקלואדינג רציני של משחקים מהחצי הראשון בגלל דחיות קורונה. זה באמת היה מאד בעייתי.

    2. כבר קרו מהפכות בעבר ויקרו בעתיד.
      לברון כבר מתחיל לחמם את השטח ותהיה בטוח שלקראת סוף הפלייאוף הוא יבעיר את האש

כתיבת תגובה

סגירת תפריט