איך הוא כזה טוב? / יונתן קריא

יונתן קריא הוא פיזיותרפיסט ספורט שמנהל את עמוד הפייסבוק המרתק יונתן קריא פיזיותרפיה וספורט.

היום הוא ינסה להסביר לנו איך קווין דוראנט חזר מהפציעה הכי מפחידה עבור כדורסלן כאילו לא קרתה מעולם.

כבר יומיים שאנחנו קמים בבוקר בלי פציעה דרמטית ב-NBA, אז בואו נדבר קצת על העבר.

לפני שנתיים, במהלך ריצת הפלייאוף של גולדן סטייט, קרע דוראנט את גיד האכילס. הפציעה הקשה ביותר לכדורסלנים. כמה היא קשה? רק 80% מהספורטאים חוזרים לענף שלהם לאחר הפציעה, וב-NBA הנתון עוד יותר נמוך. בין השנים 1988 ל-2011 היו 18 קרעי אכילס ב-NBA מתוכם רק 7 חזרו למשחק מלא! לכל ה-7 היו ירידות משמעותית בכל המדדים.

אז למה הפציעה הזאת כל כך נוראית? גיד האכילס הוא הגיד העבה והחזק בגוף והוא מחבר בין שרירי השוק האחוריים (גסטרו+סוליאוס) לעקב. האכילס מתכווץ בכל ניתור ונמתח בכל נחיתה. בעצם כל קפיצה "חייבת לעבור" דרכו. בנוסף, כל שינוי כיוון ויציאה מהמקום גם כן מפעילים עומס עליו. נחשו באיזה ספורט יש מלאאאאא קפיצות? רמז: 🏀.

כאשר גיד האכילס נקרע יש שתי אפשרויות: טיפול ניתוחי או שמרני. בניתוח יחברו את שני חלקי הגיד הקרועים ובשמרני יאפשרו לגיד להתחבר מעצמו בעזרת סד שמחזיק את הקרסול בפוינט. החזרה לפעילות בשני המקרים היא מינימום חצי שנה. לרוב הפציעה קורית בעקבות עומס מצטבר בתנועה חוזרנית (בעיקר אצל ספורטאים) או תנועה חד פעמית קיצונית. לדוגמא: קובי קרע את האכילס במשחק מספר 80 של עונת 2012 כאשר שיחק בממוצע כמעט 40 דקות באותה עונה! נתון משוגע.

אז איך זה שדוראנט כזה טוב? מחקרים מראים היום שככל שמאריכים את החזרה מפציעה וממשיכים שיקום, כך אחוזי הפציעה יורדים משמעותית. במחקר שנערך ב-2016 חוקרים הראו שספורטאים פעילים יכולים להוריד את סיכויי הפציעה ב-84%(!!!) אם חוזרים למשחק לאחר 9 חודשי שיקום במקום 6 בניתוחי שיחזור צולבת. המתנה ובנייה נכונה מורידה בצורה משמעותית את אחוזי הפציעה!

דוראנט לקח 18 חודשים עד חזרה למשחק פעיל כאשר הממוצע בפציעה זו היא 9 חודשים! מה מעלה את האחוזים לפציעה? התשובה היא תמיד פציעה קודמת. שתי הפציעות שהכי משפיעות הן קרע צולבת (קליי תומפסון) ופציעת תאומים (דוראנט). רשימה קצרה של שחקנים שהנתונים שלהם ירדו משמעותית לאחר תפירת אכילס: דמארקוס קאזינס, קובי בראיינט ז"ל, דומיניק ווילקינס, פטרינג יואינג והרשימה עוד ארוכה.

המתנה ארוכה, שיקום נכון והתמדה. ככה עושים 49 נקודות, 17 ריבאונדים, 10 אסיסטים, 3 חטיפות, 2 חסימות וב-70% מהשדה. וכל זה בקלאץ'. מדהים.

לפוסט הזה יש 22 תגובות

  1. אני אשאל שאלה שמטרידה אותי מאוד –
    במהלך העונה, ובחזרה אחרי הפציעה באמצע העונה,
    דוראנט לא שיחק כמות כזו פסיכית של דקות.
    .
    מה דעתך על השפעות הקפיצה הדרמטית הזו בעומס?

  2. נתון מעניין על פציעות בגידה אכילס שלמדו מניתוח נתונים פטלוגיים שערכו לקרביים בצבא ארה"ב:
    .
    יותר מחצי מהסובלים מקרע בגיד אכילס סבלו מטנדוניטיס קודם שהסתיים בהחלמה בעייתית של הגיד (מקלעת הקולגן/אליסטין לא התאחתה כראוי).
    .
    (מחקר שתומך בסטטיסטיקות על סיכוי לפציעה חוזרת).

  3. אם כבר הזכרת אותו במאמר – מה הסיכוי של קליי לחזור לנמשהו שמזכיר את היכולת הקודמת שלו אחרי ה"דאבל" של ACL+ אכילס? בהינתן שהוא שחקן שמתבסס הרבה על הקליעה שלו ועל תנועה מסביב לחסימות.

    1. קליי יחזור. השאלה עד כמה.
      היסטורית שחקנים "גילו" את עצמם מחדש אחרי פציעות משמעותיות כאלו. בטח צמד.
      תראה את דריק רוז. עבר כל כך הרבה פציעות והיום הוא פחות מסתמך על האתלטיות שלו ויותר על השכל. שחקן שונה.
      אולי תומפסון ימציא את עצמו מחדש

      1. הקטע האתלטי של קליי היה היכולת שלו לברוח מחסימות ולהשתחרר. בנוסף להגנה. פחות קליעה או חדירות כמו שדרק רוז ידע לספק.
        אם הוא ייפצה על זה שהוא כנראה ייאבד חלק מהזריזות והשמירה בשיפור יכולת הקליעה הכבר לא אנושית שלו – סביר שנקבל חזרה שחקן סופר משמעותי. גם אם הוא לא יחזור להיות האולסטאר שהוא היה…

  4. תודה רבה מעניין.
    איך זה אמור להשפיע על קלעים לדעתך? המשחק של דוראנט מסתמך בעיקר על קליעה הזויה מהמקום. (ורואים שהוא עבד בצורה רצינית על השלשות, הוא ניהיה מקלעי סביר, לקלעי יוצא דופן). שחקן אגדי, רק שבורא עולם ישמור אותו.

    1. זו נראה לי הנקודה, הציפייה (שלי לפחות) הייתה שדוראנט יחזור ובגדול כיוון שהוא לא מסתמך בעיקר על אתלטיות אלא יותר על קליעה יוצאת דופן מהמקום (מה שהוא כביכול יכול לעשות "על רגל אחת".
      .
      מבחינה רפואית כמובן שאין לי מושג כמו יונתן אז מצטרף לשאלה

    2. הוא לא הראשון שהוסיף עוד כלים ושיפר דברים עם הגיל.
      גם אצל ג'ורדן רוב הריחופים וה"אפ אנד אנדר" הלולייניים קרו יותר בחצי הראשון של הקריירה ובטח לפני הפרישה של 1993. לא שהוא הפסיק להטביע אבל איכשהו הדברים היותר זכורים לי אחרי הקאמבק זה ג'אמפשוטים והטעיות חכמות שפירקו את ההגנה… פחות לקפוץ על הראש של יואינג.

  5. קווין דורנט הוא השחקן הכי בריא של הנטס.
    זה לא תקדים והפציעה לא השפיעה על דורנט מפני שבניגוד לגארד כמו קובי שבעצם גמר אחרי פציעה דומה.
    הוא אף פעם לא הסתמך הניתור בקליעת פייד אווי וגם לא צריך להתאמץ כדי להטביע עם ידי האטריה שלו.

    מבחינת חילוקי עומס אין שחקן מוביל בליגה שנח כמוהו לאורך כל העונה.
    מוטת הידיים והגובה שלו נותנים יתרון כמעט מול כל שומר ובטח מול פי ג'יי טאקר השמנמן שאיטי מדי ונמוך מדי.

  6. כיף לראות את דוראנט משחק ככה. יש משהו בתנועה שלו ששובה אותי בכל פעם.
    אחלה טור, תודה רבה (בתור מי שכרגע מינה את עצמו לתפקיד ביל וולטון של האתר, פציעות ופיזיו קרובים לליבי)

  7. תודה מעניין מאוד. שאלה רצינית ולא צינית לגבי איכות הנעליים, לי זה נראה שהטכנולוגיה התקדמה כל כך הרבה בעשורים האחרונים ותעשיית הנעליים עדיין מוכרת אייר גורדן בצבעים שונים במקום להכנס חזק למחלקות פיתוח. בתכלס הגוף של הספורטאים האלה תלוי בבולמי הזעזועים ובעקבות הפציעות המרובות בשנים האחרונות יש הרגשה שמהו שם תקוע. לדוגמא המעבר לפני כעשור מנעלים גבוהות לחצי נעל הוריד את פציעות הברך אבל העלה את פציעות הקרסול, הגיע הזמן להוציא לאור נעל חדשה שתשמור על הבריאות של השחקנים ותגרום לליגה להיות יותר מעניינת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט