הצמרת העולמית בשחמט משחקת בבוקרשט, ופרופיל של ארוניאן/שחר אלוני

בעוד מספר ימים מתחילה התחרות הראשונה בסבב ה"גראנד צ'ס טור". מדובר בתחרות שמתקיימת בבוקרשט, רומניה, ובה ישתתפו רוב שחקני הצמרת העולמית, בקאדר שלא נופל מתחרות המועמדים, שכן כל השחקנים מלבד אחד הם בטופ 12 העולמי:

המשתתפים בסבב, ה 9 הראשונים קבועים, העשירי הוא שחקן אורח מקומי מרומניה



הגראנד טור, הוא סבב תחרויות שנתי שהחל ב 2015. השחקנים משתתפים בכמה תחרויות, בקצבים שונים, וצוברים ניקוד לאורך השנה. הסבב התקיים 5 פעמים בעבר, כאשר קרלסן זכה פעמיים (שתי הפעמים בהן יכול היה לקחת חלק בכל הסבב). אלוף העולם לא ישתתף הפעם בשל ההתנגשות עם הדו קרב לאליפות העולם, אך כנראה שהוא יקח חלק כאורח באחת התחרויות. גם נפו, שהיה רשום לסבב, ביטל את השתתפותו מסיבה דומה.

התחרות בבוקרשט היא הראשונה בסבב, לאחר ההפסקה בשל סגרי הקורונה, והיא תפתח את הטור של 2021. התחרות תהיה בקצב קלאסי, בשיטת ליגה עם 9 סיבובים, ונוכל לראות את המגמות בצמרת העולמית בתחרות ראש בראש, כאשר כל השחקנים הם טופ 12 בעולם (מלבד האורח המקומי לופולסקו).

אפשר לראות בטבלה טור לא מוסבר שנקרא URS Rating, מדובר בשיטת דירוג אלטרנטיבית, שמשתמשת באלגוריתם יותר משוכלל מזה של פיד"ה (שפותח בשנות ה 60'). השיטה מקודמת על ידי מספר גורמים, ובהם סבב הגראנד טור (שהוא לא של פיד"ה אלא פרטי), וכן על ידי קספרוב ומועדון סיינט לואיס בארה"ב.


השחקנים מגיעים לתחרות ביום שישי (3 ליוני) כאשר לאחר טקס הפתיחה, יערך הסיבוב הראשון ביום ראשון (5 ליוני), ואנחנו נעקוב אחרי התחרות, גם בעדכונים יומיים בפוסט של "ארועי דיומא".



לבון ארוניאן

ארוניאן (בן 38) יתחרה בבוקרשט, והוא המדורג שני בתחרות אחרי קרואנה. הוא אחד השחקנים הבולטים בעולם ב 15 השנים האחרונות, בהן ייצג את ארמניה (היגר לאחרונה לארה"ב ויחזק את נבחרתה).

ארוניאן (יהודי מצד אביו וארמני מצד אימו) זכה באליפות העולם עד גיל 12 בשנת 94', כאשר הוא מקדים שם את אטיין באקרו, פונומראיוב וגרישצ'וק. לאחר מכן, בגיל 20 הוא זכה באליפות ארמניה, וכן באליפות העולם עד גיל 20, שם הקדים את האריקרישנה ומספר שחקני צמרת נוספים.

ב 2005 הוא סיים במקום הראשון המשותף בטורניר גיברלטר (איתו בין היתר זכה שם הישראלי אמיל סוטובסקי), והצטרף לצמרת העולמית בגיל 21. ובאותה שנה גם זכה בתחרות גביע העולם היוקרתית עם ניצחון בגמר על פונומראיוב.

הרצף נמשך גם ב 2006, שם זכה בטורניר לינארס היוקרתי לפני רג'בוב וטופאלוב, ולאחר מכן הוביל את ארמניה למדלית זהב הסטורית באולימפיאדה.
ב 2007 הוא ניצח 4-2 את אלוף העולם קרמניק במפגש ראפיד ידידותי, וסיים גם במקום ראשון משותף בטאטא-סטיל.

האתגר הגדול של ארוניאן היה בתחרויות מועמדים, שם משום מה לא הצליח להפגין את יכולותיו האמיתיות. הפעם הראשונה היתה ב 2007 שסיים שביעי מתוך שמונה משתתפים, למרות שנחשב לאחד החזקים בתחרות.

איך נותנים כאן מט ב 3 מהלכים בלבן ? (קפבלנקה)



ב 2008 הוא המשיך לזכות במספר טורנירים באופן משכנע תוך שהוא מציג משחק תחבולני וסוחף בהתאם לסגנונו הרגיל. מאוחר יותר הוא שוב הוביל את נבחרת ארמניה למדלית זהב באולימפיאדה תוך שהוא מצטיין בלוח הראשון.
ב 2009 הרצף נמשך עם זכיות בטורנירים בהם הוא מקדים את הצמרת העולמית, מה שהביא אותו להיות כמעט צמוד בדירוג המד-כושר לאלוף העולם אנאנד. בנוסף הוא גם זכה באליפות העולם בראפיד. ושנה לאחר מכן באליפות העולם בבליץ.
הוא המשיך באותה שנה להצטיין בטורנירים בכל הקצבים, כולל בכאלה ששיחקו בהם באופן "עיוור".
ב 2012 הוא זכה בטאטא סטיל לפני קרלסן, נקמורה וקרואנה.

כאן הגיעה תחרות מועמדים נוספת, ארוניאן נחשב לאחד הפייבוריטים בה, ואכן הוביל לאורך התחרות, עד לסיבוב 9, בו החל להפסיד, ופספס בכך את ההזדמנות להתחרות על אליפות העולם. דפוס זה חזר על עצמו במספר תחרויות מועמדים נוספות, גם כאשר ארוניאן היה מדורג 2 בעולם (אחרי קרלסן האלוף) והיה פייבוריט חזק באותן תחרויות.

ניצחון על קרלסן בנורבגיה

ארוניאן עבר לא מזמן טרגדיה אישית כשאשתו הטריה נפטרה עקב מחלה שנבעה מסיבוכים בעקבות תאונת דרכים.

הוא המשיך וממשיך עד היום להצטיין ולזכות בתחרויות שונות, בניהן גביע העולם, אליפות העולם בקצבים שונים, אליפות העולם בשחמט 960 , מדלית זהב נוספת לנבחרת ארמניה מהלוח הראשון ועוד.
הרקורד הכללי שלו ממקם אותו כאחד השחקנים החשובים בעולם ב 15 השנים האחרונות, מיד לאחר אלופים כגון קרלסן ואנאנד. יהיה מעניין לעקוב אחריו גם בתחרות שתיפתח בעוד כמה ימים.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

  1. תודה על הסקירה, לגבי הקריירה של ארוניאן יש מן תחושה של פספוס – למרות הישגים מרשימים הוא היה יכול להגיע ליותר. קצת חבל שבכל תחרות מועמדים הוא לא הצליח לעמוד בלחץ, היה יכול להיות מעניין לראות אותו מול קרלסן מה שכנראה כבר לא יקרה.

    החידה באמת טובה מאוד הפעם, לוקח כמה רגעים להבין את הדרך לפתרון

    1. בשמחה סימור, באמת יש קצת תחושה כזו מארוניאן. עשה הכל מעולה חוץ מהמועמדים. אולי לא צריך לתת לזה כזה משקל, אבל ברור שזה לא מבוטל.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט