תחרות המועמדים לאליפות העולם בשחמט- סיכום, סקר וסיכויים מול קרלסן/שחר אלוני

תחרות המועמדים לאליפות העולם בשחמט- סיכום, סקר וסיכויים מול קרלסן/שחר אלוני

בפוסט קודם, ראינו את המצב 4 סיבובים לפני הסוף, נפו הוביל בבטחה עם 6.5 נקודות לפני קרואנה לגראב וגירי עם 5.5.
השאלה היתה מי מהדולקים יפרוץ קדימה ויתחרה בנפו.

בסיבוב ה 11 לגראב נראה כמי שמאבד סיכוי, בעקבות הפסד לגרישצ'וק.
בינתיים דווקא גירי הידוע (לפחות עד לפני שנה) כשחקן סולידי, הגיע שוב לעמדת התקפה מאד חזקה וניצח את דינג:

עמדת הסיום של גירי מול דינג, אפשר לראות את ההתקפה המאד חזקה של כלי הלבן מול המלך השחור, בצירוף של מלכה, צריח ופרש, כפי שהיה כמה ימים קודם מול וואנג


הניצחון המשכנע, הקפיץ את גירי לצמרת, כאשר בסוף הסיבוב ה 11, נפו הוביל עם 7, גירי 6.5, קרואנה 6.
בשלב הזה ראינו ששובר השוויון של נפו עדיף על גירי, כך שגירי צריך לעקוף אותו בנקודות, ולא יכול להסתפק בשוויון נקודות איתו. זה גרם לגירי להמשיך לשחק הרפתקני גם במשחקים הבאים.

בסיבוב 12, נפגשו קרואנה וגירי לקרב ישיר בניהם, כאשר לשניהם היה אינטרס לשחק הרפתקני ולא סולידי, כדי להימנע מתיקו שהיה מקשה עליהם להדביק את נפו המוביל. המשחק אכן היה חריף, וגירי שוב יצא עם ידו על העליונה, והשלים ניצחון כפול על דינג וקרואנה המדורגים הגבוהים בתחרות:

הניצחון היפה של גירי בשחור, על קרואנה, אפשר לראות כמו במשחקיו הקודמים את עוצמת ההתקפה של הכלים השחורים, בהרכב הקבוע של מלכה צריח ופרש


גירי בשלב זה צבר כבר 4 נקודות מתוך 5 אפשריות (בחלק של 2021), אך עדיין היה די רחוק מעשית מלעקוף את נפו, שהצליח במשחק מפתח מבחינתו לנצח אף הוא:

הניצחון יקר הערך של נפו, אפשר לראות את היתרון על השעון, וכן את האקטיביות של הכלים השחורים, כאשר אי אפשר למנוע לקיחה של עוד רגלי לבן תוך כמה מהלכים


נפו שמר על הפער בצמרת וקיזז את הניצחון של גירי בשחור על קרואנה.
במקביל גם לגראב חזר לנצח, ושיפר את מצבו.
לאחר סיבוב 12 המצב בצמרת היה: נפו 8, גירי 7.5, לגראב 6.5

גלפנד מפרשן את המשחקים בערוץ אינטרנטי מרכזי




פה ניכנס יום המנוחה האחרון, שכפי שנראה שינה משמעותית את המומנטום של השחקנים, כאשר בשני הסיבובים שנותרו ראינו תצוגה בלתי צפויה מכמה שחקנים.

בסיבוב 13 הלפני אחרון, לגראב שיחק בשחור עם נפו והיה צריך כמובן ניצחון כדי לפתוח לעצמו סיכוי לזכיה בטורניר, אך נפו היטיב לנטרל את היוזמה שלגראב ניסה לפתח, והעביר את המשחק לסיום שקול עם יתרון קל מאד ללבן.
בינתיים בלוח המקביל, גירי הדולק בעקבותיו, ביצע סדרה של טעויות לא ברורות בעמדה שוויונית והפסיד לגרישצ'וק:

עמדת הסיום במשחק, גרישצ'וק בלבן יכתיר רגלי תוך כמה מסעים, ויכתיר גם את נפו לזוכה במועמדים

נפו וגרישצ'וק



בינתיים גם קרואנה ודינג, חזרו לשחק כמו מדורגים 2 , 3 בעולם וניצחו בשחור.
התוצאות האלה בעצם קבעו שנפו זוכה בתחרות המועמדים, סיבוב לפני הסוף, ויעלה לדו קרב מול קרלסן, שכן הצמרת נראתה כך: נפו 8.5 , גירי 7.5 , לגראב וקרואנה 7 (ולגירי כבר לא היתה אפשרות תיאורטית לעבור את נפו).

בסיבוב האחרון ראינו כמה דברים מעניינים, למרות שהתחרות כבר הוכרעה:

נפו חגג יום קודם לכן את הזכיה ועליה לדו-קרב עם קרלסן, ואפשר אולי להסביר כך את ההפסד שלו כאן לדינג החזק. נפו ניסה התקפה די "פראית" וכשהיא לא הצליחה, העמדה גלשה במהירות לזכיה של הלבן. זו דינמיקה שאפיינה אותו פעם, בהיותו שחקן הרפתקני, ויש להניח שלא יתנהל ככה מול קרלסן.
דינג מצידו, מתנחם בסיום טוב של התחרות (שני נצחונות רצופים) שמביא אותו ל 7 נקודות (50%) ובחזרה למקום השלישי בעולם על חשבון נפו:

דינג בלבן נותן שח, ועומד להוריד את הצריח השחור, ולהישאר עם פרש יותר, או לחילופין להכתיר מלכה



מה שהיה יותר קשה להסביר זה את היומיים האחרונים של גירי, קודם התפרקות לא מוסברת בעמדה שוויונית מול גרישצ'וק, ובסיבוב האחרון פה, הוא כמעט סופג מט על הלוח מול אלכסנקו (המדורג אחרון בתחרות) כשגירי בלבן.
הדינמיקה הזו מזכירה קצת את ההתפרקות של גירי בשני משחקי השובר שוויון בטאטא סטיל בינואר מול ואן-פורסט. זה משהו שגירי יצטרך לעבוד עליו בעתיד.
אלכסנקו יכול להיות מרוצה מההתאוששות שלו בסיבוב האחרון, לאחר כמה הפסדים, ומהתוצאה הסבירה שהשיג בתחרות ואף מכך שלא סיים אחרון, למרות שהיה מדורג הרבה אחרי כולם במד-כושר:

אלכסנקו בשחור נותן שח עם הפרש, שזה מט במסע הבא(מי מזהה איך נראה המט?), אלא אם הלבן יקריב מלכה תמורת הפרש
אלכסנקו מכריע את המשחק האחרון



לגראב בינתיים ניצח את וואנג שפיספס כנראה טקטיקה די פשוטה לקראת הסוף. לגראב מסיים יפה עם 2.5 מתוך 3 המשחקים האחרונים ומתבסס במקום השני בטבלה.
וואנג מצידו נראה מותש מאד בסיום התחרות וסיים עם 3 הפסדים רצופים, ולמעשה עם 1 מתוך 6 האחרונים. הוא דווקא התחיל טוב עם 2.5 מתוך 4, והמשיך עם 2.5 מתוך 10:

גם פה מסע אחרון של פרש, של לגראב בלבן, והשחור מוצא את עצמו תחת תחבולה יחסית פשוטה, והלבן מגיע במהירות לסיום זכוי, שהניצחון בו יושג בקלות לשחקן ברמה הזו



קרואנה וגרישצ'וק הוכיחו מקצוענות, ושיחקו עמדה שוויונית בניהם במשך 6 שעות עד לתיקו. קרואנה לא יתעודד מהתחרות, אך לפחות סיים עם 7.5 ומקום שלישי משותף.

כך נראית הטבלה הסופית:

דירוג
עולמי
– – – – – שםניקוד—— מד-כושר
4Ian Nepomniachtchi8.5—— 2789
15Maxime Vachier-Lagrave8—— 2758
7Anish Giri7.5—— 2776
2Fabiano Caruana7.5—— 2820
3Liren Ding7—— 2791
6Alexander Grischuk7—— 2777
41Kirill Alekseenko5.5—— 2696
12Wang Hao5—— 2763


בסופו של דבר הטבלה נראית "טבעית" ולא מסגירה את הדינמיקה שהיתה בימים האחרונים:
נפו מנצח עם 8.5 (תוצאה סטנדרטית למנצח במועמדים), אחריו לגראב עם 8, וסיומת טובה.
גירי וקרואנה במקום 3-4, עם 7.5, לאחר שני הפסדים של גירי.
ודינג המתקמבק וגרישצ'וק עם 50% במרכז הטבלה עם 7.

גם בגזרת המד כושר העולמי, העניינים נראים כאילו לא קרה משהו מיוחד:
קרואנה כמעט לא ירד בעקבות 7 המשחקים האחרונים
דינג איכשהוא נשאר 3 בעולם אחרי שני נצחונותיו האחרונים
נפו יורד חזרה למקום רביעי בעקבות ההפסד בסוף
גירי יורד חזרה למקום 6 בעקבות שני ההפסדים בסיום התחרות

בגזרת הפרסים, זו אחת התחרויות המתגמלות בסבב, עם פרסים גבוהים יותר אפילו מתחרויות הזמנה פרטיות, כאשר כולם מקבלים פרסים נאים, הזוכה יחזור הביתה עם בערך 100 אלף יורו, וגם השני והשלישי מקבלים פרס מכובד.


בפוסט קודם, ראינו פרופיל של הזוכה נפו, וכן קצת על הדו-קרב שיהיה לו בנובמבר עם קרלסן.
אפשר לומר שנפו מביא איתו יכולות תחבולניות וכישרון מאד גבוה שלא נופלים מאלו של קרלסן, וסגנון שמזכיר לפעמים את גדולי הטקטיקנים כמו מיכאל טל או שירוב.
נפו גם בעל יכולות גבוהות במשחקים בקצבים מהירים.
החוזקות של קרלסן הן שאין לו כמעט נפילות במשחקי דו קרב לאליפות העולם, שבהם יש לו הרבה נסיון, שכן זה יהיה הדו-קרב החמישי שלו. הוא כמובן גם חזק טקטית, אך היתרון שלו על נפו יהיה בעיקר בסיומים עמדתיים שבהן הצטיין לאורך רוב שנות הקריירה שלו.

בנובמבר, זה קורה



למי שתהה, קרלסן כרגע עסוק בתחרות בליץ של הצמרת העולמית שאורגנה באינטרנט, בהשתתפות של נקמורה, פירוז'ה, ארוניאן, ווסלי סו, ממדיארוב ועוד רבים וטובים.

ארוניאן אגב, הוא אחד השחקנים החזקים בעולם ב 15 שנים האחרונות (היה בדרך כלל היהודי החזק בעולם ביחד עם גלפנד ועכשיו נפו). הוא הצעיד את נבחרת ארמניה להשגים מעולים באולימפיאדות, כולל 3 מדליות זהב רצופות (!), והחדשה המרעישה היא…..שהוא היגר לאחרונה, בגיל 38 לארה"ב, ויחזק את ניבחרתה המצוינת, שכבר כוללת את קרואנה, סו, דומינגז ונקמורה, שכולם מהצמרת העולמית.

לפוסט הזה יש 10 תגובות

  1. אתמול חשבתי על ארוניאן ונכנסתי לבדוק את ההישגים שלו בתחרות המועמדים משנים עברו. התגלגלתי ל2013 (אז לא עקבתי אחרי שח) ונדהמתי לגלות מה קרה בסיבוב האחרון שם.
    .
    סיבוב לסוף קרלסן וקראמניק בשוויון 8.5 היחידים שיכולים להפעיל לדו קרב מול קאספרוב, ארוניאן סיים בסופו של דבר רביעי עם 8 נקודות, כמו סוידלר במקום השלישי אשר ניצח בשחור בסיבוב 14 את מגנוס שלמזלו גם קראמניק הפסיד.
    .
    יש איזושהי קללה בלתי מוסברת על 9.5.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט