מכללות: הלילה הגמר הגדול / ערן שור

עונה משוגעת תגיע היום לסיום עם משחק שאין מוצדק ממנו. גונזאגה וביילור, שתי הקבוצות שהיו ללא צל של ספק הטובות במכללות לאורך כל העונה יתמודדו על התואר. מפגש שהיה אמור להתקיים כבר בתחילת דצמבר אבל התבטל בגלל הקורונה וכמה כיף שנזכה לראות אותו הערב על הבמה הכי גדולה.

למי שפספס איך הן הגיעו לכאן ומיהן הנפשות הפועלות, תוכלו להתעדכן כאן:

וכאן על הניצחון הנינוח בחצי הגמר של ביילור על יוסטון וזה הדרמאטי שכולם מדברים עליו של גונזאגה על UCLA:

אז איך נראה המצ'-אפ הערב?

בעיקרון, גונזאגה קבוצה מאוזנת יותר, עם שילוב של קו אחורי מצויין וקו קדמי מהטובים במכללות. יש להם הגנה טובה, התקפה זורמת, קליעה, כוכבים שיכולים להשיג סל כשהכל תקוע, ובעצם כל מה שאפשר לבקש ברמה הזו. באמת קבוצה חד פעמית שעוד נתגעגע אליה.

לביילור לעומת זאת אין קו קדמי ברמה גבוהה, אבל הקו האחורי פשוט אדיר בשני צידי המגרש, עם גארדים שמשחקים הגנה לוחצת נפלאה ומפרקים קבוצות, וגם קולעים שלשות באחוזים מדהימים. לשתי הקבוצות לא מעט שחקנים מנוסים, אבל לביילור יש אפילו יותר ניסיון וחיבור, עם שחקנים שכולם כבר כמה שנים במכללות ומשחקים ביחד כבר לפחות שנתיים. במעמד כזה, גם העובדה הזו יכולה לעשות את ההבדל.

.

נקודות המפתח:

ההגנה של ביילור בקו האחורי. כתבתי שלשום שמיצ'ל הוא בעיני שחקן ההגנה של השנה במכללות. אז אתמול הוא באמת זכה בתואר. והעניין הוא שבאטלר לא נופל ממנו בהרבה. ביחד, הם פירקו השנה כמעט כל קו אחורי שעמד מולם. אבל לגונזאגה יש מה שאין כמעט לאף קבוצה במכללות – שני רכזים ברמה גבוהה מאוד על המגרש, עם נמבהארד המנוסה וסאגס הסופר מוכשר, שמסוגלים לשבור לחץ ולקבל החלטות טובות, עם תמיכה של איאיי וקיספרט השקולים והנבונים (ובמקרה הצורך, גם ארון קוק מהספסל, שהיה פותח בכל קבוצה אחרת).

הקליעה. מצד אחד, ביילור היא קבוצת סופר-סמול-בול שתלוייה בקליעה משלוש שלה באופן קיצוני. למזלה, כמעט כולם שם קלעי שלשות נהדרים, שקלעו העונה מעל ל-40% מהטווח. מצד שני, לגונזאגה יש את הקלעי הטוב במכללות, קורי קיספרט (שהוא סמול פורוורד, אבל משחק רוב הזמן כ-4), בעוד שאייאי, סאגס ונמבהארד מסוכנים אבל לא יציבים בקליעה.

דרו טימי. אין לביילור אף שחקן שיכול להתמודד איתו בצבע. ולא שליו סי אל איי היה, אבל לפחות היה להם קצת יותר גובה. אם סאגס והזאגז מצליחים שוב להכניס לו כדורים ולהפעיל אותו היטב, זה יתרון גדול.  

.

אז מי לוקחת?

בחיי שאין לי מושג. האם המבחן שגונזאגה צלחו בקושי בחצי הגמר היה מה שהם היו צריכים כדי להשלים עונה מושלמת בפעם הראשונה מאז שנות ה-70? האם ביילור התבוננה ולמדה איך לעצור את הזאגז ואת הסאגס? הניחוש שלכם טוב כמו שלי.   

בבל מקרה, מי שלא תהיה הזוכה, היא תעשה את זה בפעם הראשונה בתולדותיה. והיא ללא ספק תהיה אלופה ראוייה ביותר, כשאף אחד לא יוכל להגיד שהיא גנבה את התואר. אני מחזיק אצבעות לגונזאגה עוד מתחילת השנה (ובעצם, כבר מאז ההפסד האכזרי בגמר של 2017). אבל אם להפסיד, אז לביילור.

.

כוונו שעונים: ביילור – גונזאגה, שני בלילה, 4:20 שעון ישראל. יש סיכוי שזה יהיה אחד הגמרים הגדולים אי פעם.

לפוסט הזה יש 48 תגובות

  1. אשתי מתלוננת שהמשחק מתחיל כל כך מאוחר. לא עזר כשניסיתי להסביר לה שבלוס אנג'לס וונקובר (לא שבוונקובר מישהו מסתכל) זו שעה לא מאוחרת כלל וכלל.

    1. בואנקובר יותר מחצי מקבוצת ההוקי חיוביים לקורונה ומשחקיה נדחו עד הודעה חדשה אז אולי הם כן יראו את המשחק הפעם 🙂

  2. נהדר ערן.
    בצער (?) אני מהמר על ביילור, למרות שזה באמת ניחוש עיוור. לגארדים נשכנים ואקספלוסיביים יש יותר סיכוי להתפוצץ במשחק יחיד. לדעתי הם יחנקו את אפשרות המסירה פנימה וטימי יהיה פקטור פחות משמעותי הפעם.
    הכל תלוי כמה מהר סאגס והגארדים של גונזאגה יבינו שהפעם זה עליהם ולא על טימי לנצח

  3. בכל משחקי האלימינציה שאני זוכר עם "ניסים" או סיומים דרמטיים הקבוצה שניצחה המשיכה לנצח גם אח"כ (ובכלל לא זוכרים את המשחקים שקרו לאחר מכן) אז לפי התיאוריה הזו גונזאגה ינגבו

  4. זה אכזרי להגיע ללא הפסד עד לגמר, ואז להפסיד. רק בגלל זה אני בעד הגונזגאים. אם אפשר, שיהיה משחק ברמה של החצי גמר שלהם…
    תודה רבה על שהשארת אותי בלופ גם השנה

  5. a Few words על המאמנים בשני הצדדים (כי מגיע להם). שניהם הרימו תוכניות שלא היה להם רקורד כדורסלני לגבהים חדשים. במקרה של מארק פיו זו ממש תוכנית על שמו. כולם יודעים שסטוקטון הגיע מגונזאגה אבל גם בתקופתו הם לא הגיעו לשום מקום. מארק פיו יצא מהקולג' וישר התחיל כעוזר מאמן של הבולדוגס. ברגע שקיבל את מושכות אימון התוכנית התחילה להתרומם ולמעשה הוא רושם העונה 22 הופעות רצופות בטורניר – בלתי נתפס לתוכנית מקונפרנס מדרג משני. זה אומר הרבה גם על הסטדנרטים של התוכנית וגם כמובן על היכולת שלו לגייס שחקנים (אפילו אם זה לחפש במקומות שונים מהתוכניות הגדולות). זה בא לידי ביטוי גם בליגה כשלפני ואחרי סטוקטון לא היה עוד בוגר מכללה שתקע יתד בליגה. בעידן פיו – 13 בוגרים ששיחקו מעל 20 משחקים והיד עוד ממש נטויה.
    סקוט דרו עשה דרך דומה כשחארי שסיים את לימודיו בביילור יצא ישר לאימון בולפרייסו. אחרי עשור קיבל את השרביט לתוכנית הדי נחשלת של האלמה-מאטר שלו. לו זה לקח קצת זמן להפוך את הברס לכח משמעותי בביג 12 (53-21) בשלוש העונות הראשונות) אבל מאז אי אפשר להתעלם מהם ואחר הופעה אחת בטורניר ב-56 שנים הם רושמים כבר 9 הופעות ב-13 הטורנירים האחרונים. זה לאט לאט מתחיל להתבטע גם בייצוג בליגה.

    1. תודה עידו, תוספת חשובה. רק נוסיף לגבי פיו ויכולת גיוס השחקנים שלו ושל המכללה משהו שכבר כתבתי עליו פעם בקצרה — אין עוד מכללה שעושה חריש עמוק כזה בשוק הבינלאומי. אני חובב של אליפויות העולם לשחקנים צעירים. וכל פעם שיש איזה שחקן שתופס לי את העין שם, אני יודע שיש סיכוי לא רע שהוא יגיע לגונזאגה. בשנים האחרונות אלו היו האצ'ימורה היפני, פטרוסוב הסרבי (מדהים שהוא החליט לעזוב השנה, שם מספרים מדהימים באירופה, ועדיין גונזאגה לא נחלשה בצבע), אייאי וטילי הצרפתים, וקלארק ונמבהארד הקנדים (ולפניהם עוד לא מעט קנדים כמו אוליניק ופנגוס). בין הצעירים שכרגע עדיין על הספסל של הזאגס יש את סטרות'ר הפורטו ריקני ועומר באלו המאלי. כולם, ללא יוצא מהכלל, היו נפלאים באליפויות העולם לשחקנים צעירים והובילו את הנבחרות שלהם להישגים. נראה לכם שגונזאגה שולחת לשם איזה סקאוט או שניים כשרוב המכללות בכלל לא טורחות עם השוק הבינלאומי? (עושה רושם שאריזונה קצת עלתה על הגל בשנים האחרונות).

  6. סיקור נחמד.
    האמת שהמשחקים של הפועל חולון בבלקן יותר מעניינים אותי מהתחרות והרמה הכללית במכללות.
    היה ברור שגונזאגה תיקח את התחרות בקלות אבל אין שמה פרוספקט אחד רציני.

    1. טייק מעניין. מנחם כותב היום שלדעתו יש בגונזאגה 4 שחקני לוטרי. לדעתי זה רק שניים (סאגס וקיספרט), אבל אחד מהם הוא לדעתי טופ-2 בדראפט שנחשב לחזק מאוד בצמרת. בצד השני יש לדעתי עוד פרוספקט לוטרי (מיצ'ל) ועוד בחירת דראפט או שתיים. אבל כנראה שזה לא מספיק כי אף אחד מהם לא לברון.


  7. אני לא רואה בדראפט הזה פרוספקט שעתיד להיות לברון או קרוב לזה.
    הייתי שמח אם במקום לסקר קבוצות
    הייתם מפרטים יותר על פרוספקטים עתידיים גם אלו שלא הגיעו לפיינל פור בגלל שהם בקבוצות חלשות.

    1. אין פרוספקטים יותר ולא יהיו. מאז שלברון הראה שאין צורך במכללות כל מי שהולך לשם מיותר גם ככה וממילא אף אחד לא יתקרב לקרסוליו. חבל על הזמן.

      1. ג'ון פעם כתב שאמוני בייטס נולד ביום בו לברון ווייד שיחקו לראשונה זה מול זה בNBA.
        חבל. הוא לא יודע שהליגה תיסגר כשלברון יפרוש

    2. למה זה צריך להיות או קבוצות או שחקנים? ג'ון כותב כל דראפט כמה פוסטים מדהימים על הכשרונות האינדיבידואלים לקראת הדראפט הקרוב (וכבר כתב אחד לפני כמה שבועות אם אתה באמת מתעניין). הוא מביא ניתוחי עומק נפלאים. גם אני כתבתי כאן לא מעט על הדראפט הקרוב בהזדמנויות שונות, בעיקר על החמישייה המבטיחה שבצמרת. נכון, כנראה שאף אחד מהם לא לברון או דוראנט. אבל כשרונות צעירים ברמה של מוראנט, פוקס, או טריי יאנג? בהחלט יכול להיות שייצאו מכאן.
      .
      בכל מקרה, למה זה סותר את הכתיבה על קבוצות כשהיום גמר המכללות? העיתונים הישראלים מלאים בסיקור של הכדורסל הישראלי, שאני עצמי שמח לקרוא עליו ולצפות בו (בעיקר כשהוא באמת ישראלי). הופס הוא בערך המקום היחיד שבו אפשר לקרוא משהו על המכללות. מי שזה לא מעניין אותו, באמת שלא חייב לקרוא.

      1. ערן אני אישית אסיר תודה לכתבות שלך. פשוט עולם מלא שחשפת אותי אליו. אין שום סיכוי שהייתי נחשף אליו בדרך אחרת. כבר שנה רביעית לפחות שאני עוקב אחריהן. באמת תודה!

    1. לא רואה פרנצ'ייז פלייר עתידי, על סמך מה? עד כמה באמת עקבת אחרי המשחקים ש"מעניינים פחות מהליגה הבלקנית"? עד כמה עתה מבין במעבר מהמשחק של המכללות לליגה של הגדולים ואיך יכולות מיתרגמות? לא שאני איזה מומחה, אבל כמה סקאוטים שאני די מחזיק מהם וכבר הראו הצלחות בניבוי בעבר מאמינים שיש בדראפט הזה חמישה שחקנים עם פוטנציאל להתפתח לכוכבי נבא. מי יודע, יש מצב שהם יודעים על מה הם מדברים?

  8. יכול היה להיות הרבה יותר גרוע. איכשהו גונזאגה עוד במשחק. 10 לביילור במחצית כשהקו האחורי שלה מדהים אבל הקדמי בבעיית עבירות וטימי וסאגס נכנסו למשחק.

  9. אפשר לסגור לדעתי את הסיפור. ביילור לא מאמינים שזה שלהם בכזו קלות. כל פעם הם מוצאים את המגן התורן של גונזגה שיעשה טעות ופשוט נותנים לשחקני גוזגה לפשל בהתקפה.

  10. חבל להמעיט מהיכולת של ביילור. פשוט משחק אדיר שלהם. הגנה נפלאה, מניעים את הכדור, וקולעים את השלשות כאילו אין מחר (באמת אין במשחק הזה).

כתיבת תגובה

סגירת תפריט