מכללות: היום מתחילים לרקוד – פריוויו קצר / ערן שור

ראיתי עכשיו ששחר כבר כתב פריוויו מצויין:

אבל מכיוון שהתפנה לי קצת זמן ברגע האחרון, הנה כמה מחשבות נוספות על הטורניר שמתחיל היום:

עוד עונה גדושה ועמוסת סיפורים עברה עלינו, אפילו יותר מכרגיל בגלל הקורונה, שהשביתה קבוצות ושחקנים לפרקי זמן ארוכים.

העיסוקים הרבים שלי לא השאירו יותר מדי זמן לצפות במכללות השנה. בעיקר צפיתי  מדי פעם בשתי המכללות החביבות עלי – גונזאגה (קבוצה נפלאה בראשות סאגס, קיספרט וטימי) ואורגון (דוארטה ואומורוי נהדרים; הם יכולים לנצח קצת, אבל לא יגיעו לפיינל פור). וגם קצת בקבוצות מהביג-10: אילינוי של דוסונמו וקוקבורן, איווה של גארזה, מישיגן של ואגנר (האח של), ופרדו עם חבורה נחמדה של צעירים. אה, וגם קצת בקאנטאקי (זוועת אלוהים איך שהם נראו עם כל השחקני חמישה כוכבים שלהם; לא הגיעו לריקוד ובצדק).

אז אחרי מי כדאי לעקוב?

בשנים קודמות, הרבה פעמים הבחירות הראשונות בדראפט שיחקו בקבוצות חלשות שאפילו לא הגיעו לטורניר המכללות. בדראפט האחרון למשל, אנתוני אדוארדס שיחק בקבוצה חלשה, וייסמן עזב את המכללה שלו באמצע העונה, ובול בכלל שיחק באוסטרליה. לפני כן, בחירות גבוהות כמו סימונס, אייטון, ומרקל פולץ שיחקו גם הם במכללות שאפילו לא הגיעו לטורניר או שהודחו מוקדם.  

ומה השנה? שלושת השחקנים הכי מבטיחים במכללות (ואלו שהייתי בוחר בשלישייה הראשונה אם הדראפט היה מחר) כולם יהיו בטורניר ואפילו משחקים במכללות עם פוטנציאל ללכת רחוק:

גונזאגה: אולי השנה סוף סוף המכללה של ג'ון סטוקטון תזכה באליפות? כבר היו לגונזאגה קבוצות מצויינות, בעיקר בשנים האחרונות. לפני שנתיים למשל, הקבוצה של האצ'ימורה ובראנדון קלארק הייתה בין הטובות במכללות אבל הפסידה במשחק צמוד רגע לפני הפיינל פור. גונזאגה נהדרת, מנוסה ומחוברת. יש להם את קורי קיספרט הנפלא, כנראה בחירת לוטרי בדראפט הקרוב והקלעי הטוב במכללות. בצבע דרו טימי הוא הגלגול החדש של לואיס סקולה, מכונת נקודות עם עבודת רגליים נפלאה וטאץ' מצויין שצריך גם הוא להיבחר בדראפט הקרוב. ויש גם את אייאי הצרפתי ונמבהארד הקנדי, שחקנים משלימים שעושים את העבודה היטב בחמישיית סמול בול שמשחקת כמו מכונה משומנת.

אבל לזאגז יש השנה גם קלף סודי שמעולם לא היה לה – גיים צ'יינג'ר שאפשר ללכת אליו ברגעים הקשים, הרוקי הנפלא ג'יילן סאגס. מאוד אוהב אותו. לא היו לזאגז הרבה רגעים כאלו השנה. הם ניצחו כמעט את כל המשחקים שלהם בהפרש גדול ובדרך כלל סגרו עניין כבר בחצי. אבל במשחק האחרון לפני הטורניר, גמר הקונפרנס (שהקבוצה של האצ'ימורה וקלארק הפסידה לפני שנתיים) הם לא התחילו טוב ונקלעו לפיגור מול ביגהאם יאנג, המכללה הדתית מיוטה שבדרך כלל מעמידה קבוצות כדורסל חזקות. 4 דקות לסיום, כשהמשחק בשוויון, סאגס נכנס לפעולה. שלשות גדולות, הגנה נהדרת, ריבאונדים, אסיסטים, וכל מה שצריך כדי להכריע את המשחק. יש לבולדוגז על מי לסמוך בטורניר גם אם קיספרט או טימי תופסים יום קליעה חלש. ונקווה שהמשחק הזה הבהיר להם שהם גם צריכים לתת הכל כדי לצאת מנצחים מטורניר כזה. ולגבי סאגס, יש לו את כל מה שרכז נבא מודרני צריך – אתלטיות, כח, חכמה, יצירתיות, תשוקה למשחק, וגם קליעה משתפרת.

אם גונזאגה הולכת עד הסוף, היא תהיה הראשונה מזה 45 שנים שזוכה בתואר אחרי עונה ללא הפסד. האחרונה לעשות את זה הייתה אינדיאנה של בובי נייט האגדי ב-1976. אני, כידוע, מחזיק להם אצבעות!

סאגס

אוקלהומה סטייט. סאגס אולי משחק במכללה הכי טובה, אבל מי שייבחר ראשון בדראפט הקרוב הוא קייד קנינגהאם, וכבר אין בזה ספק. עד לפני שבועיים אולהומה סטייט בכלל לא הייתה אמורה לשחק בטורניר בגלל עונש השעייה שספגה. אבל הערעור שלהם התקבל למרבה השמחה ונזכה לראות את קייד בטורניר. שלא כמו גונזאגה, אוקלהומה סטייט היא די הצגה של איש אחד עם כמה עוזרים. קייד הלך והשתפר ככל שהעונה התקדמה והגיע גם למשחקים של 40 נקודות והצגות של ווינר בטורניר המכללות (כולל בניצחון ענק על ביילור השנייה).

לקח לי קצת זמן לקנות את קנינגהאם כבחירה הראשונה. בהתחלה התרשמתי יותר מסאגס. קאנינגהם רכז גדול וחכם, אבל לא אתלט ענק ועם כדרור לא מושלם שמוביל להרבה איבודים. אבל הוא ווינר, שיפר מאוד את הקליעה (מעל ל-40% משלוש למרות שהרבה מהן מכדרור) והולך להיות שחקן נבא נהדר. והוא יכול גם להוביל את אוקלהומה סטייט לכמה ניצחונות בטורניר, למרות שקשה לי להאמין שיגיעו לפיינל פור.

קאנינגהם

USC. הצלע השלישית בשלישייה הגדולה של הדראפט הקרוב הוא הפורוורד/סנטר אוון מובלי. הדבר הכי קרוב שזכור לי לכריס בוש (במבנה הגוף וסגנון המשחק), אבל עם אפילו יותר כישרון. שחקן הגנה וחוסם אדיר כבר עכשיו, שממשחק למשחק הראה גם את הפוטנציאל ההתקפי המצויין שלו. עושה הכל מהכל מצויין ויהיה נהדר ליד קבוצה עם כוכב בקו האחורי.

מובלי היה הראשון להיבחר גם לשחקן השנה, גם לרוקי השנה וגם לשחקן ההגנה של השנה בפאק-12. למעשה, רק שחקן היי מייג'ור אחד עשה את זה בהיסטוריה – אנתוני דייויס, שגם אליו מובלי מושווה לפעמים. לא מאמין שהוא יגיע לרמה הזו, אבל אין בזה שום פחיתות כבוד כמובן. דייויס הוא אולי השחקן הכי מוכשר שיצא מהמכללות בעשור האחרון ולהיות מושווה אליו זה כבוד גדול. בטורניר הקונפרנס של הפאק-12 מובלי העלה רמה ונתן כמה משחקים מעולים שבהם הוא הראה את כל הרפרטואר שלו בשני צידי המגרש, עם 25 נקודות למשחק, ריבאונדים, חסימות (המון), וקליעה מבחוץ. נקווה שישמור על הכושר הזה גם בריקוד הגדול.

ליד מובלי משחקים עוד כמה שחקנים נחמדים (כולל אחיו הבכור), אבל בסך הכל USC מכללה בינונית שלא אמורה ללכת רחוק מדי. מי שרוצה לצפות במובלי, כדאי שיעשה את זה בסוף השבוע הראשון או שאולי לא תהיה עוד הזדמנות… עד לעונת ה-נבא הבאה לפחות.

.

ומי עוד מועמדות ללכת רחוק ומעניינות לצפיה?

ביילור. המכללה היחידה שנראית פחות או יותר ברמה של גונזאגה. עד לפני שבועיים גם היא הייתה בלתי מנוצחת. אבל אז קצת ירידת מתח והפסדים לקנזס ולאוקלהומה סטייט. אבל הם הכי מנוסים, קבוצתיים ולגמרי יכולים ללכת עד הסוף. גמר שלהם מול גונזאגה יהיה הגמר הקלאסי אחרי שבתחילת השנה המשחק בין השתיים התבטל בגלל הקורונה. מובילים אותם ג'ארד באטלר ודביון מיצ'ל, שניים שאמורים להיבחר בסיבוב הראשון בדראפט הקרוב.

טנסי  עם שתי בחירות לוטרי בדראפט הקרוב – הפרשמנים ג'יידן ספרינגר וקאון ג'ונסון. הם התחילו את העונה על הספסל אבל השתפרו ככל שהעונה התקדמה וסיימו כשני הקלעים המובילים של הוולנטירס. ספרינגר הרשים אותי במיוחד. קלעי נהדר ושחקן הגנה מצויין, שיהיה גם שחקן נבא טוב.

אלאבמה. קבוצת שלשות מדהימה שניצחה את טנסי בגמר ה-SEC. אין שם איזה פרוספקט נבא גדול, אבל כשהם תופסים יום מבחוץ, אין קבוצה במכללות שיכולה לעצור אותם.

גם טקסס, אלופת קונפרנס הביג-12 קבוצה חזקה, עם שתי בחירות סיבוב ראשון בדראפט הקרוב – הסנטר קאי ג'ונס והפורוורד גרג בראון. וגם פלורידה סטייט עם סקוטי בארנס הנהדר (הבחירה שלי למספר 6 בדראפט, אחרי חמשת הגדולים), אילינוי של הרכז איו דוסונמו והסנטר קופי קוקבורן, ומישיגן עם ואגנר.

אני לא חזק בהימורים, אבל אופתע מאוד אם האלופה לא תגיע בסופו של דבר מאחת הקבוצות שהזכרתי למעלה. אבל היי, זה טורניר משוגע, השנה אולי יותר מתמיד, ובסופו של דבר כמעט הכל אפשרי. דיוק וקנטאקי אמנם לא באיזור, אבל שועלים ותיקים כמו טוני בנט של וירג'יניה, ביל סלף מקנזס, ורוי ווליאמס מנורת' קרוליינה שמחים בוודאי להיות בעמדת האנדרדוג ולבוא לטורניר בלי לחץ על השחקנים שלהם, אבל עם כל הניסיון שלהם בטורנירים כאלו.

מתחילים היום עם ארבעת משחקי הפליי-אין ואז ה-64 בשישי ושבת וה-32 בראשון ושני. בשבוע הבא הסוויט סיקסטין והאליט אייט ובשבוע שאחרי (הסופ"ש הראשון של אפריל) הפיינל פור.

מעקב תוצאות אצל גילרי ביומית.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. מצוין כרגיל.
    .
    הסיפור של סאגס מרתק. הוא היה כוכב פוטבול בתיכונים ואפילו קיבל הצעות מכל האוניברסיטאות הגדולות לבוא ולשחק אצלם כקווטרבק, אבל העדיף לבחור בכדורסל (שם יש יותר כסף) ובחר במכללה בה אין תכנית פוטבול "כדי לא להתפתות". הזאגס הרוויחו, ואולי נראה סוף סוף את מארק פיו מניף גביע.
    .
    סידרו לנו לו"ז רצחני בצד המיד-ווסט, כל משחק שם יהיה פצצה. היכולת של קנינגהאם שם תהיה אינדיקציה טובה מאוד לאיך הוא יתפקד כשחקן מוביל ב-NBA.
    .
    לגבי אילינוי – הייתי שמח לשמוע את דעתך על הפוטנציאל של דוסונמו ב-NBA. הוא אומנם עושה הכל, אבל אין לו שום תכונת "עילית" שיכולה לקחת אותו לשלב הבא (ההקבלה שלי היא באדי הילד מסקרמנטו).

    1. דווקא לבאדי הילד יש תכונת עילית — הקליעה משלוש. השאר קצת מפוקפק אבל זה מספיק/הספיק לו כדי להיות שחקן חמישייה ב-נבא וגם לקבל חוזה נאה ביותר. דוסונמו בהחלט ישמח להגיע לרמה הזו ולשכר כמו של הילד. הוא ממש לא שם מבחינת הקליעה. אבל הוא יותר רכז מהילד וגם תורם יותר באספקטים אחרים של המשחק. במשחקים שראיתי אותו השנה בהחלט התרשמתי לטובה. גודל, אתלטיות, הגנה מצויינת, וגם שיפור גדול בהבנת המשחק, בקליעה (עדיין לא הפורטה שלו, אבל שם אותן באחוזים טובים) וביכולת להוביל קבוצה. האם זה יספיק ל-נבא? בהחלט יש מצב. הייתי הולך עליו אם אני קבוצה שמחפשת קומבו גארד גדול. אולי לא בלוטרי, אבל כן בסיבוב הראשון.

  2. כל שנה ממתין לטור שלך על המכללות, עכשיו אני יכול להעמיד פנים שאני מבין משהו… תמיד טוב שיהיו כמה שמות של מכללות/פרוספקטים בשרוול בשביל להרשים כמה תמימי דעת.
    תודה רבה

כתיבת תגובה

סגירת תפריט