מחשבות כדורסל של חמישי / רועי ויינברג

פוינט סנטרים

ניקולה יוקיץ', באם אדביו, דומנאטס סאבוניס, ניקולה ווצ'ביץ' וג'וליוס רנדל הם גבוהים שבפועל מנהלים את ההתקפה של הקבוצות שלהם. כולם היו מוסרים טובים ברמה מסויימת גם בשנה שעברה, אבל השנה התפקיד שהם לקחו יותר מרכזי: כל אחד מהם, מלבד ווצ'ביץ' שמרחק 0.16 אס' למשחק, עם שיא קריירה באסיסטים.

המגמה הזאת משפיעה על המומנטום של כל המשחק. אנחנו רואים השנה יותר סנטרים מהעונות הקודמות שמוסרים אחרי פוסט-אפ במקום לזרוק, מהלך שמצד אחד חוסך אנרגיה (אין מאבק פיזי בצבע בניסיון לקלוע) ומצד שני מביא למצבי קליעה טובים. נוסף לשחקנים שהזכרנו בהתחלה יש את קארל אנטוני-טאונס שלא שיחק יותר מדי העונה ויכול לתרום כמוביל כדור נוסף בהתקפה.

גם שחקנים שאינם מוסרים גדולים, כמו ג'ואל אמביד, אנטוני דיוויס או אנדרה דראמונד, מצליחים למסור ממצבים של פוסט-אפ לשחקנים בחוץ. זה מאפשר לקבוצות לשחק עם שני גארדים שמכוונים קודם כל על הזריקה: קליבלנד הצליחה להיות טובה בלי רכז בחמישייה הודות למסירה של נאנס ודראמונד, דנבר משחקת שנים עם ג'מאל מארי כרכז פותח ומיאמי, למרות שלה יש מוביל כדור בדמות ג'ימי באטלר, משחקת בלי רכז טבעי.

השאלה היא מאיפה זה נובע. סנטרים שמוסרים החוצה מהפוסט זה מהלך שקיים, פחות או יותר, מאז המצאת הכדורסל. לוילט צ'מברליין היו עונות של 7 ו-8 אסיסטים וגם קארים בשנותיו הגדולות היה באזור של 5 אסיסטים למשחק. יכול להיות שהמגמה הזאת מושפעת גם ממשהו אחר, מעין מילווקי באקסיזציה של ההגנות בליגה.

בשנתיים הקודמות מילווקי הייתה ההגנה הטובה בליגה עם רצון להגן על הטבעת בכל מחיר. זאת גישה לא רעה, כל עוד יש 2 ענקים כמו ברוק לופז ויאניס אנטדקומפו שיכולים לעשות את זה. הבעיה היא שקבוצות מסוימות מוותרות על זריקות פתוחות בשביל להגן על הטבעת. שימו לב לטבלה הזאת, בה כל הנתונים מ-cleaning the glass:

קבוצהאחוז מהזריקות של היריבות בטבעת (מקום בליגה)אחוז אפקטיבי צפוי* מהשדה (מקום בליגה)אחוז אפקטיבי מהשדה* (מקום בליגה)
וושינגטון וויזארדס24% (1)51.6% (1 - הטוב בליגה)55.8% (27)
מיאמי היט28.1% (2)53.6% (14)54.3% (19)
מילווקי באקס28.6% (3)53% (3)53.7% (15)
דנבר נאגטס29.8% (4)53.4% (10)55.2% (24)
ניו אורלינס פליקנס30.2% (5)54.3% (24)55.3% (25)
לוס אנג'לס קליפרס30.8% (6)53.4% (11)55% (23)
יוטה ג'אז32.3% (13)53% (2)50.1% (2)
לוס אנג'לס לייקרס35.6% (23)53.8% (18)51.3% (4)

אחוז אפקטיבי צפוי – האחוז האפקטיבי (אחוז שמחשיב זריקות לשלוש כ-1.5 זריקות ל-2) שהיה נכנס נגדן אם היו קולעים באחוז ממוצע בהתאם לשאר הליגה

אחוז אפקטיבי – האחוז האפקטיבי בפועל

המדד הזה לא לגמרי משקף, כי הוא לא מדבר על הקושי של הזריקות האלה. חלקן מאפשרות הרבה זריקות פתוחות או פתוחות מאוד, וההיגיון כאן יחסית פשוט: ברגע ששחקן רואה אפשרות לזריקה טובה יותר, סיכוי גבוה שהוא ימסור וזה יגמר בסל. במיוחד אם זה שחקן שמקבל את הכדור בפוסט ורואה שמישהו אחר מגיע לסגור אותו. אבל כן אפשר לראות שאין קשר ישיר בין הגנה על הטבעת והאיכות של ההגנה בלבד.

אז האם מדובר בתגובת נגד להגנות בינוניות, או בעוד צעד של המשחק לכיוון כדורסל חסר עמדות עם 5 שחקנים שונים שיכולים למסור? אין לי תשובה חד משמעית, ואני לא בטוח שיש אחת כזאת – כל התקפה תגיב להגנה שמולה וההפך, ככה כדורסל עובד. בכל מקרה, מדובר באחת הנקודות המעניינות של העונה.

מעל הציפיות

שחקנים שמפתיעים אותי לטובה:

קלינט קפלה (אטלנטה) – ההוקס הפכו מקבוצת הגנה מזעזעת לטובה, לא מעט בזכותו. זה מתחיל בריבאונד, כשקפלה עם 14.5 ריב' לערב. לא סביר שהוא ישמור על המספר הזה לאורך כל העונה, אבל ההוקס כקבוצה לוקחים הרבה יותר כדורים חוזרים בזכותו. תוסיפו לזה הגנה טובה בצבע וקיבלתם שחקן טוב מאוד שמשלים את החולשות שהיו לאטלנטה בעונה הקודמת.

ת'דאוס יאנג (שיקגו) – אחד השחקנים האנדרייטד בליגה, בסוג של עונת קאמבק. הוא מצליח לאפשר לשיקגו לשחק עם מרקנן כסנטר ולהצליח להיות תחרותית ועושה הרבה דברים נכון, בעונה עם שיא קריירה באסיסטים (3.6). אם הבולס יתחברו ויהיו בתמונת הפלייאוף הוא עוד יהיה אחד המועמדים לשחקן השישי של העונה.

אנדרו וויגינס (גולדן סטייט) – לאורך הקריירה וויגינס חטף הרבה ביקורת, כולל מהח"מ, על העדר ההגנה. העונה זה אחרת: הוא שומר על השחקנים הטובים בליגה (קוואי ומקולום שני השחקנים עליהם שמר הכי הרבה העונה) ומסייע גם ב-help defense עם 1.5 חסימות למשחק. קולעים נגדו באחוז נמוך מאוד של 38.6% מהשדה והוא מוסיף לזה את עונת ההתקפה היעילה בקריירה. מרשים מאוד עד עכשיו.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 47 תגובות

  1. תודה רבה רועי, הנקודה לגבי הגבוהים מאוד מעניינת ונראה שכרגע הגבוה המודרני מתעצב לכיוון שחקן שמסוגל לנהל משחק ולמסור לחיתוכים או לשלשות פנויות, נורקיץ' עשה את זה נהדר בבועה וראו את השינוי בקלות הזריקות וביעילות של ההתקפה, העונה פתח יחסית חלש ואז נפצע, אבל הערך שהוא הביא להם עם היכולת הזו היה מרשים מאוד.
    וויגינס מאוד מרשים, כיף לראות שהוא מצליח להיות יעיל, גם אם הוא כבר לא יהיה השחקן שקיוו שיהיה. מראה כמה מערכת טובה משפיעה על שחקנים.

      1. נורק זה כמו פורזי כל הזמן פצוע וגם סהוא משחק הוא בינוני מאד לרוב מול קבוצות חזקות

        לא משהו לבנות עליו יותר מידי. כבר לפני שנתיים הצעתי להטרידו יכלו לקבל עליו הרבה אז.
        צריך לארגן בחבילה אחת את נורק קולינס כרמלו וסטוטס ולהטריד מהר לפני שדמיאן יגמר

  2. תודה רועי
    לי נראה שזה תהליך אבולוציוני כדי להתמודד עם הגנות שמשתפרות ומתייעלות עם השנים.
    סנטר שבלוני "כמו פעם" הוא מאוד ברור במה הוא הולך לעשות, באיזה כיוון ועם איזו יד.
    סנטר שיכול לעשות דברים מחוץ לשבלונה ישמור על מקום בהרכב מהסיבה הפשוטה שיהיה יותר אפקטיבי.
    מת על אנדרה דראמונד בקטע הזה.
    כראה שיש לו חולשה מהקו הוא התאמן על זה.
    כשקלט שהסגנון שלו מיושן עשה שינוי קטן.
    כל הכבוד לו, באמת
    מתחיל להזכיר את אנדרה דה גייאנט המקורי
    🙂

  3. תודה רועי, מחשבות מעניינות,
    בקשר לגבוהים, העמדות שלהם שונות לחלוטין הן בחשיבה (לופז בבאקס מייצג את המגמה של תזרוק שלשות, זה בסדר) והן בדרישות כי כבר אין סנטרים כבדים שחונים באזור הסל. והם הרבה יותר ניידים(יאניס, אמביד, דייויס וכו' שמעדיפים לשחק מבחוץ פנימה ולא לקבל כדור בפוסט)
    ההגנות לא בינוניות – רובן פשוט רעות. שחקנים לא מתאמצים בהגנה (כמו ג'בארי שלא משלמים לו על זה) מאמנים שלא מתעקשים על זה (טיבודו בניקס מראה שאם למאמן יש הבנה של הגנה ודרישה מהשחקנים – זה כנראה יגרום לשינוי) וגם לחוקים שהשתנו יש חלק בזה – הם מעודדים ויתור על הגנה לטובת התקפה.
    קאפלה – אכן שדרוג רציני שלהם, בנוסף אליו הם שדרגו את כל הקבוצה בהתאם לחולשות שמהן סבלו, כשיהיה יותר תאום בין השחקנים וכל הפצועים יחזרו וייכנסו לכושר (דאן, רונדו בוגדנוביץ ושות') יש סיכוי הם יראו אפילו יותר טוב
    וויגינס מוכיח לנו שבמערכת טובה יותר קל להצליח.

    1. מסכים בקשר לגבוהים. עוד משהו שחשבתי עליו אחרי הפרסום של המאמר זה הגיל שלהם – סאבוניס, יוקיץ', באם וגם רנדל יחסית צעירים. מאמין שיבואו עוד כאלה לליגה. הגיוני שעמדת הסנטר או הגבוה תשאר הכי דומיננטית, כי זה פשוט יתרון פיזי שאין לאחרים. מיילס טרנר ודומנאטס סאבוניס דוגמה מעולה לזה – מבחינת גובה שניהם סנטרים, אבל היום התפקידים שלהם בהתקפה דומים לרכז ושוטינג גארד

  4. אחלה, מאוד מעניין.
    1. קראתי איפשהו שכיום גבוהים שיודעים לרכז הם מצרך נדרש כי מעריכים את זה שהם רואים את המגרש מעל הראשים של כולם. לעומת זאת הרבה נמוכים שמשייטים מהר מנותבים כיום ללהיות אייברסונים ולא סטוקטונים. אני מת על הגישה הזו שמתייחסת לשחקנים לפי הכישרון והיכולות ולא לפי "מה שמצופה משחקן בגובה X ובעמדה Y". זה לא נולד בימינו: צ'מברליין כבר ריכז… ומג'יק גונסון היה פליימייקר בגוף של פורוורד. זו כן תפיסה שיותר דומיננטית מתמיד.
    2. לקבל כדור בפנים ולמסור החוצה זה לא כזה פשוט. אתה גם חוטף מכות מהסנטר מולך, וגם צריך למצוא מישהו יחסית פנוי ולמסור מעל הראש של מי ששומר עליו. זה שכיום סנטרים משחקים יותר בחוץ זו כנראה עוד סיבה לעליה במספר האסיסטים שלהם.
    *
    לוותר על קלינט קאפלה הייתה שטות של הרוקטס מבחינתי. גם אם הם גילו שהפיק אנד רול עם הארדן פחות יעיל מסתם לתת להארדן לזרוק. זו הייתה אופציה שיכלה לפרק הרבה הגנות. בהגנה זה בכלל ברור. הוא שחקן טוב. לא "סנטר מודרני" אבל יכול לתת גם כוח וגם להיות פינישר של תרגילים.
    *
    הייתה לי תחושה שזה מה שנראה מויגינס. הוא תמיד היה חוסם טוב וזה קפץ ב-12 משחקים שהוא שיחק בגולדן סטייט בעונה הקודמת (לצד עלייה בחטיפות). מקווה שתוך עונה או שתיים נוכל להגיד שזה לא השחקן אלא ההתאמה לקבוצה.

  5. תודה רועי.
    אני נוטה לחשוב שהשינוי שנוצר בעמדת הסנטר מגיע בעקבות חוסר רצון שלהם להילחם מתחת לסלים. דיוויס אמביד ועוד רבים וטובים פשוט מעדיפים לשחק רחוק ומחצי מרחק.
    שינוי נוסף זה הסקרין אסיסט שאתה כל כך אוהב. ההנדאוף של באם עם חבריו הקלעים יוצר להם כל כך הרבה נקודות. וזה קשור ישירות לעניין הריווח שכעת הוא הדיבור החזק בליגה.
    .
    אחת הבעיות של מילווקי בעונה שעברה לדעתי קשורה ספציפית לנושא הזה – הם התקשו שיאניס יחדור לצבע במקום שהוא יתמקם שם מראש ויחףור את דרכו לטבעת. השימוש בלופז יכול להיות שונה כאשר הוא זורק שלשות אך כאלו לא נכנסות (כמו מול מיאמי בפלייאוף) שינצל את הגובה והכוח שלו ויקלע מתוך הצבע.
    .
    עניין נוסף שאני מאמין שגם קשור זה החזרה להגנה. אם הגבוה שלך זורק משלוש הוא יחזור יותר מהר להגנה, כי זה קרוב. כנ"ל סקרינים על הקשת. קאפלה וקולינס שעושים ליאנג חסימות מטר מאחורי קו השלוש יוצרים חזרה מהירה של הגבוהים להגנה וקזה לחדור ולנצל את החיסרון כמו פעם.
    .
    לגבי תד יאנג- המאמן הכניס את כל הצעירים לחמישייה ויצר ספסל מנוסה ומבוגר: טמפל שהוזכר קודם נותן משחקים וכוח מצויינים מהספסל, יאנג שעושה הכל, אוטו פורטר שעושה עבודה טובה, סאטורנסקי שמנהל ביד רמה את החמישייה הזאת.
    וכמובן פליסיו שכבר לא מקבל דקות (תודה לאלוהי הכדורסל) כאשר העוגן שלהם בהגנה הוא גארפורד הצעיר שמשחק מצוין בהגנה על הטבעת.
    .
    תודה רועי!

    1. ווואוו חפרתי בטירוף. סליחה. טו בשבט היום אז לא שמתי לב.
      .
      נקודה נוספת בנןגע לגבוהים זה עניין הריצה להתקפה של הקלעים. אם בעבר מלון היה קוטף כדור ומחכה שסטוקסטון יבוא לקחת את הכדור ולנהל את ההתקפה, כיום באם קוטף את הכדור והקלעים כבר בחצי השני מוכנים לזריקה מהירה או לתנועה לעבר הסל.

    2. תודה על התגובה, מסכים לגמרי. כל דבר שמייצר מצב קליעה טוב יותר עוזר, וזה מושפע מההצלחה של ההיט והנאגטס בשנה שעברה. גם המעבר זאת נקודה מאוד חשובה שלא חשבתי עליה, כי זה משמעותית יותר יעיל מהתקפות חצי מרחק. אני גם חושב שיאניס צריך לשחק בסגנון דומה, זה יכול לתת לו הרבה יותר

  6. תודה על הפוסט.
    יש היום הרבה גמישות בעמדות ובתפקוד על המגרש.
    *
    קאפלה שחקן איכותי שבדרך כלל עטבר מתחת לרדאר

  7. אני ממש מאושר שוויגינס משחק באמת טוב העונה, אני עקבתי אחריו ואחרי טאונס בכניסה שלהם לליגה, אני חושב שוויגינס מצא את המקום שלו בתור השחקן השלישי (רביעי כשתומפסון יחזור) בחשיבותו בקבוצה שעושה פלייאוף, סוף סוף הוא ממש את הפוטנציאל בהגנה והוא באמת משתדל וגם מצליח. אני מקווה שזאת מגמה ולא עניין שיחלוף, יש פוטנציאל סביר מאוד שבעונה הבאה גולדן סטייט תבחר גבוה בזכות הבחירה של מינסוטה ותומפסון יחזור והוא יעלם שוב, נקווה לשלומו.

    1. גם אם תהיה בחירה גבוהה, לא סביר שהשחקן שיבחר יפתח בחמישייה על חשבון וויגינס. ג"ס תרצה, אני מאמין, לנצח עכשיו – עדיף שחקן NBA מוכח כמו וויגינס על רוקי בחמישייה. כמובן שמאוד תלוי מי זה

      1. לדעתי אנחנו צריכים דווקא להשקיע בעוד גארד (גם אם בטרייד עבור מישהו שכבר נמצא כמה עונות בליגה). סטף וקליי מעולם לא היו שחקנים של המון דקות למשחק ועם הגיל והבריאות זה לא הולך להשתנות, אז יש מקום להתחיל לטפח גארד שגם ייקבל הרבה דקות.
        צריך גם כמה שחקנים מגודלים אבל הם לא חייבים להיות סקוררים או בחירות דראפט גבוהות…

          1. כל מה שצריך זה שמינסוטה:
            א. ימשיכו להסריח.
            ב. יהיו מספיק לא מסריחים כדי שייקטן הסיכוי שלהם לכזות באחת מ-3 הבחירות הראשונות.
            נביא גארד על חוזה רוקי או מה שבא לנו. הבעיה היא שהסבירות ל"ב" הולכת ופוחתת.

            1. א. גם אם הם יהיו הכי גרועים בליגה הסיכויים אתכם.
              ב. גם חוזה רוקי של בחירה 4 כבד עליכם בטירוף…

            2. צרות של עשירים הן הצרות הכי טובות בעולם.

            3. בקצב הזה העשירים יהפכו מהר מאד לפחות עשירים. הרבה פחות.

  8. תודה רועי, טור מצוין.
    באם אדבאיו מאוד מפתיע אותי העונה, לא חשבתי שהוא ימסור כל כך טוב.
    קאפלה דווקא לא מפתיע, זה שחקן מצוין שליד הארדן לא בא תמיד לידי ביטוי. שמעון יקרא לו נגר אבל גם ישו היה נגר

  9. בסד
    תודה רבה.
    כתבה, מרתקת.
    קאפלה לא מפתיע אותי, גם ביוסטון הוא היה מוריד הרבה ריאובונדים, עושה הגנה.
    יתרון גדול שלו, שהוא לא עושה מה שהוא לא יודע. הוא קולע מעט, אבל האחוזים גבוהים, והוא שחקן משלים נהדר.
    לגבי דראמונד, הוא אנדר רייטד כאן, הגנה ומשאבת ריאובונדים, שגם קולע כשצריך.

  10. פוסט טוב מאד רועי, ועלית על נקודה חשובה מאד. אבל אם תתן לי יוקיץ' נגד קרים, מוזס מלון, או האכים, אני עדיין מעדיף את הסנטר שהכדור מגיע אליו תחת הסך או בפוסט-אפ, ווהוא מכניס אותו באחוזים גבוהים מאד במקום לשמש מין פוינט גארד.

  11. כמובן הבעייה היא שזה היום מתחיל כבר בתיכונים אז למעשה אין הרבה POST-UP CENTERS ראויים בליגה. ציון ויליאמסון היה יכול להיות אחד כזה, אבל מרשים לו לרחף באזור הקשת יותר מדי.

    1. ברגע שסנטר יודע לקלוע מרחוק ולחלק אסיסטים מדוייקים נהיה הרבה יותר קשה לשמור עליו, גם בפוסט. אבל בשביל זה הוא חייב לקלוע מרחוק ולחלק אסיסטים במהלך המשחק…

        1. ממש לא נכון.
          יש כמה וכמה סנטרים שקולעים כיום יותר שלשות למשחק מגארדים בתקופה שמנחם מדבר אליה. אמביד ומיילס טרנר למשל.
          גם שחקנים בגובה של סנטר שבשגרת האימונים של ימינו כבר משחקים כפורוורדים.

            1. אלה שגם קלטו את הקטע של שליטה בכדור.
              לא אמרתי את זה כתנאי מתמטי של אסיסטים וגם שלשות.
              אין לי בעיה שיהיה בזה "או". גם לא חייב שלשות, ג'אמפ שוט קטלני גם עוזר. פשוט אומר שגיוון הופך סנטרים לקטלניים יותר מאשר סתם להיות שחקני פוסט אפ ואפילו משחרר אותם לפוסט אפ אבל בשביל זה צריך לתת להם לגוון…
              לא חייבים גם ; בסוף המשפט. או לרשום שלשות באותיות גדולות.

            2. טאונס, יוקיץ', סאבוניס, רנדל, ווץ' ואמביד שחקני התקפה יחסית מגוונים שיודעים גם למסור ולקלוע שלשות

            3. יונתן, אוקיי זה לא היה ברור.
              .
              רועי, בסוף יוקיץ' זה היחיד שבאמת יודע לעשות את שניהם ברמה גבוהה מספיק.

            4. זה היה בסדר.
              בכל מקרה, יוקיץ' עושה את הקטע של למסור ברמה יותר גבוהה מרוב הגארדים בליגה, זו לא חוכמה…
              גם ל3 אסיסטים יש משמעות וגם לשלשה כל 2 משחקים. צריכים לדעת שאתה יכול לעשות את זה כשלא שומרים עליך – לא שתעשה את זה כל הזמן.

        2. הייתי בטוח שהתכוונת ללברון. לפי דעתי הם יהיו יותר דומים עם התכונות האלה.

          לברון בכל מקרה כנראה השחקן האולטימטיבי בקונספט הזה, לא חכמה גדולה.

  12. תודה רועי, כתבת מצוין ומדויק.
    האבולציה של המשחק הפכה את הסנטר לשחק בפרמיטר משמעותית יותר מבעבר. משום כך רואים היום את הטופ סנטרים בליגה מנסים להרחיב את המשחק שלהם למחוזות הפליימייקינג וכמובן הקליעה.

    אפשר להוסיף גם את מיקל בריג'דס וג'ורדן קלארקסון לעלו על כל הציפיות ועוד קצת לטעמי. בריג'דס הפך לשחקן התקפה וקלעי שאפשר לסמוך עליו, וקלארקסון הוא לו וויליאמס המשודרג- שתיהם בשתי קבוצות מנצחות.

  13. הסנטרים, כמו כל עמדה אחרת על המגרש, צריכים להתאים לאבולוציה של המשחק, או להיעלם. מי שמשחק היום בליגה גדל על מהפכת השלשות, וגם הגבוהים התאמנו על זה מגיל צעיר. האנדרה דראמונדים של העולם כבר פחות רלוונטים. משלבים מוקדמים המערכת מטפחת זן שונה של גבוהים.
    השלשות היום העלו את מס' האסיסטים ה'קלים', לדעתי לפחות, וגם הסנטרים נהנים מזה. כל הוצאת כדור פשוטה יחסית יכולה להפוך היום לשלשה ואסיסט.
    טור נהדר, תודה רבה

    1. צודק. אמביד טוחן את הליגה, והוא סנטר נהדר, אבל לא מהגדולים(בינתיים).
      ווצביץ' שהוא סנטר נהדר ומגוון, גם טוחן בפוסט ויש לו את האלמנט הזה.
      יוקיץ' הוא גאון, זה אין מה להגיד. אבל לא חושב שעדיף סנטר שמרכז את ההתקפה מהשלוש, מי שמרכז הרבה פעמים מפצה על "רכות" מסויימת.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט