קטן קטן אבל לא פראייר – הרגלים במשחק השחמט ויום הולדת לג'ימי פייג'– משחק המלכים חוזר (חלק ב)/ אינדיאני

Jimmy Page, Led Zeppelin, and the Man Who Made Them Very, Very Rich - page  4 of 32 - Musicoholics
למי קראת פראייר?

כמה הערות (וחידה) לפני שנתחיל:

תור לבן. מהו המהלך המנצח?
  1. פרט חשוב ששכחתי לציין בפעם הקודמת הוא החלוקה של הלוח ל 64 משבצות כאשר לכל משבצת יש שם משלה. הטורים על הלוח משמאל לימין (מנקודת המבט של הלבן) מיוצגים על ידי האותיות הלועזיות a-h ואילו השורות מיוצגות על ידי המספרים 1-8, כך שלכל משבצת יש קואורדינטה מיוחדת משלה. בעברית יש המשתמשים באותיות א-ח אך להלן אשתמש באותיות הלועזיות משום שכך תמצאו בכל האינטרנט והספרים. שימוש באותיות עבריות רק יסבך את העניינים.
  2. תגובות – לצערי הרב עקב העומס שלי אני לא מספיק לראות את התגובות בזמן ולא יכול לענות כשזה רלוונטי. בתגובה הראשונה לפוסט הזה אגיב על התגובות מהפוסט הקודם ואנסה לענות על התגובות הנוכחיות בהקדם.
  3. מקווה שאוכל לפרסם את המאמרים בתדירות גבוהה יותר אם כי הקורונה לא ממש עוזרת. אשמח לשמוע בתגובות מה אנשים מעדיפים וכיצד משפרים את "הופס שחמט" ששחר אלוני ואני מנסים ליצור. כרגע אני מנסה לפנות אל קוראים ברמות שונות אך אשמח לדעת איך להתמקד יותר – האם לעשות "סקירה שבועית" על משחק מרכזי שהתרחש בתקופה האחרונה או להמשיך בעקרונות ששייכים למשחק (כמו הפוסט הנוכחי)? לכתוב על ההשפעה של המחשב על המשחק, להכיר לכם את השחקנים של היום ואופי המשחק שלהם? אולי נארגן אפילו תחרות מקוונת? אשמח לשמוע בתגובות.
File:AAA SVG Chessboard and chess pieces 02.svg - Wikimedia Commons
לוח השחמט עם הקואורדינטות: המלך הלבן נמצא ב e1, המלכה ב d1, המלך השחור ב e8 והמלכה ב d8

אחרי הנקודות שלעיל, נתחיל להיכנס יותר לעומק לאופנים שונים של ניתוח המשחק ונתחיל עם הכלי הכי מזולזל במשחק – הרגלי. מה לא אומרים עליו: הוא מתקדם רק צעד אחד, הוא לא יכול ללכת אחורה, הוא יהיה הראשון ללכת. ובכן, לא ולא חברים. מדובר אולי בכלי החשוב ביותר במשחק כולו ובשביל להגן עליו בגופי אקדיש את החלק הראשון של ניתוח המשחק לכלי הקטן שנמצא תמיד בקדמת ההתקפה וההגנה: the pawn.

מסר מהיקארו

כדי להמשיך להאדיר את שמו של המושמץ אחגוג יחד אתכם את יום ההולדת ה 77 של לא אחר מאשר ג'ימי פייג'. קבלו אותו:

אם כן, ניגש לעניינים:

הניקוד – רעה חולה

אחד השיעורים הראשונים שמלמדים ילדים שמתחילים לשחק נוגעת לניקוד של הכלים השונים במשחק השחמט:

רגלי – נקודה אחת

רץ/פרש – 3 נקודות

צריח – 5 נקודות

מלכה – 8/9 נקודות

מלך – אין ניקוד

האמת היא, שאין דרך גרועה יותר מאשר זאת כדי ללמד הערכת מצבים שונים במשחק. משחק השחמט כל כך דינמי ומורכב שהערכת הסיטואציה על הלוח על סמך ניקוד חוטאת לעקרונות הבסיסיים ביותר שלו. הניקוד אמנם מייצר היררכיה נכונה בין הכלים השונים (צריח על פי רוב באמת יותר חזק מרץ או פרש אבל זה רחוק מלהיות גורף) אבל הוא בעיקר מתעתע, והסיבה המרכזית לכך היא האשליה שהכלים הקטנים שבשורה השנייה נחשבים פחותים כאשר בפועל אפשר לומר שהם החלקים החשובים ביותר במשחק ועל פיהם המשחק מתנהל. האשליה בדבר הפיחות בחשיבותם של הרגלים מגיעה גם מתוך הנחה שישנם רק שני כלים מכל סוג מלבד הרגלים. כל שחקן מתחיל עם 8 רגלים ולכן ההחלפה שלהם במהלך המשחק כמעט בלתי נמנעת וממילא גם הזלזול הלא-מוצדק בהם. להלן ננסה לעמוד על כמה נקודות מרכזיות הקשורות ברגלים ובחשיבות הקריטית שלהם להבנת המשחק, כולל כמה שינויים שחלו ממש בשנים האחרונות.

פתיחת המשחק

העובדה הפשוטה היא, שהמהלך הראשון כמעט בכל פתיחה שקיימת במשחק חייבת להיות עם הרגלים. למעט כמה פתיחות בה המהלך הראשון נעשה על ידי הפרש (כמו פתיחת הרטי – retty opening, בו הרגלים יוצאים במהלך השני). הרגלים מהווים את קו ההגנה וההתקפה הראשוני והחשוב ביותר לכל צד והמיקום שלהם במהלך הפתיחה מכריע לשם ההבנה איזה משחק עומד לפנינו. הדבר מתבטא בכמה הקשרים:

תפיסת המרכז – אחד הכללים הבסיסיים בפתיחת משחק השחמט היא המאבק על מרכז הלוח. שליטה על מרכז הלוח נותנת לשחקן לבחור את כיוון ההתקפה, לשלוט בקצב המשחק, להכריע האם יהיה משחק פתוח או סגור, והכי חשוב – תפיסה של כמה שיותר שטח מאפשר לשחקן להציב את הכלים שלו במקומות נוחים יותר להתקפה. היות ושני המלכים מוגנים בתחילת המשחק חשוב במבחינה אסטרטגית לתפוס משבצות נוחות וחשובות (תלוי בסיטואציה) ולארגן את הכלים להתקפה באין מפריע. כל אלו חשובים מאוד בפתיחה ונעשים בעיקר על ידי הרגלים, שמצד אחד צריכים להתקדם לפני הכלים הכבדים יותר ומצד שני להישאר מאחור ולשמור על השורות האחרונות ובעיקר על המלך. ברוב מוחלט של הפתיחות הרגלים במרכז הלוח מתקדמים משבצת אחת או שתיים ומנסים לתפוס את השטח במרכז הלוח כאשר הכלים הקלים עוזרים מאחוריהם. תפיסת המרכז יכולה לקבל כמה צורות, כאשר גם פתיחה מאחד הצדדים של הלוח יכולה להביא את הרצים לאחד הצדדים של הלוח שם הם שולטים באלכסונים חשובים ובהם גם המרכז (על כך נרחיב בפוסט על הרצים). בכל אופן, הרגלים הם אלה הפותחים את המשחק ומכריעים כיצד הוא יראה.

Queen's Gambit Declined by GM Magesh and GM Arun - Chess.com
דוגמה לפתיחה הפופולרית "גמביט המלכה הנדחית (queen's gambit declined). שני הצדדים נאבקים על המרכז בעיקר על ידי הצבת הרגלים במקומות הנכונים.

הגנה – ככל שהרגלים מתקדמים יותר, כך החלק האחורי של הלוח נשאר לא מוגן. הדבר בולט בעיקר ביחס לצד שאליו המלך מצריח, שבו החיילים צריכים להישאר בשורה השנייה כדי לייצר קו הגנה אחורי על המלך. היות והרגלים לא יכולים ללכת אחורה, התקדמות יתר שלהם תאפשר לשחקן היריב לתפוס משבצות חשובות בקו האחורי שלא יכולות להיות מוגנות על ידי הרגלי. היות והרגלים נחשבים הכלי הכי "נחות", כל משבצת או כלי שהרגלים שומרים עליה נחשבת מוגנת יותר, וכך גם לחילופין משבצת שאותה רגלי תוקף חזקה יותר כיוון שמלבד הרגלים אף כלי של היריב לא יכול לתפוס אותה.

Chess Opening Secrets Revealed*: Chess: Understanding the French Defense  (Steinitz Variation)
וריאציה של ההגנה הצרפתית. ההתקדמות של הרגלי ל e5 משאירה הרבה שטח מאחורי הרגלי שהלבן יצטרך לקחת בחשבון

משבצות חלשות– בפתיחת המשחק, לכל צד ישנה משבצת חלשה המוגנת אך ורק על ידי המלך ולפי התקדמות המשחק רגלים שנשארים מאחור ללא הגנה יכולים להיות חולשות שצריך לנצל. בפתיחת המשחק לדוגמה מדובר במשבצות f2 של הלבן ו f7 של השחור. התקדמות של החייל בטור f (לא משנה באיזה צבע) יכול להשאיר את המלך בלי הגנה ולכן על פי רוב נראה תזוזה שלו על הלוח רק אחרי שהמשבצת מוגנת על ידי כלי אחר או שכבר התבצעה הצרחה.

Scholar's Mate in The Queen's Gambit (Netflix) | Chess Blog iChess.NET
מט סנדלרים, המט המפורסם בשחמט שבמתבסס על החולשה של הרגלי ב f7

הצרחה – כהמשך לנקודה הקודמת, המיקום של המלך במשבצת מוגנת היא אחת המטרות המרכזיות בתחילת המשחק. ההצרחה היא הדרך המרכזית לעשות זאת כאשר כל צד מחליט האם להצריח לכיוון הצד של המלך או המלכה. הנוכחות של המלך במרכז הלוח מסוכנת מאוד ומאפשרת לכלים של היריב לתקוף אותו משני החזיתות. העברה של המלך לאחד הצדדים על ידי הצרחה היא דבר שניתן לראות ברוב משחקי השחמט. לשם כך, לרוב נראה את הרגלים בצד של ההצרחה עוד בשורה השניה משום שהתקדמות שלהם תאפשר לכלים של היריב להתקרב אל המלך ולנצל משבצות חלשות.

תפיסת שטח – היות ובתחילת המשחק אין המצב של שני הצדדים שווה ואין איומים ישירים המטרה ההתקפית הראשונה של כל צד היא לתפוס כמה שיותר שטח, דבר שנעשה בראש ובראשונה על ידי הרגלים. קידום מוקדם של כלים כבדים יותר יכול להפוך אותם למטרות קלות ולכן לרוב נראה את הרגלים בשורות הקדמיות יותר כאשר הכלים נמצאים מאחוריהם. לתפיסת שטח יש יתרונות רבים (על כך נרחיב בפוסט שיעסוק באסטרטגיה) ומאפשר בעיקר תנועה חופשית יותר של הכלים כדי לתפוס משבצות חשובות ויצירת קואורדינציה בין הכלים באופן המיטבי.

טור פתוח/חצי פתוח (open/semi open file) – נקודה שתורחב בהמשך כשנעסוק בצריח אבל תלויה אך ורק ברגלים. כאשר חלק מהרגלים מוחלפים או נלקחים נוצר מצב שבו טור שלם נשאר ריק מרגלים המהווים בעיקר חומה כנגד הכלים השונים. במידה וטור ריק מרגלים של שני הצדדים הוא נקרא טור פתוח ואם ישנו רגלי של אחד הצדדים בלבד הטור נקרא חצי-פתוח והוא יכול לאפשר לצריחים ולמלכה יותר מרחב לאיים דרכו. המצב של הטור הוא דוגמה נפלאה לכך שהרגלים הם אלו שבעיקר יחליטו כיצד המבנה של הכלים על הלוח ייראה במהלך המשחק.

Open and half-open File – Expert-Chess-Strategies.com
שני הצריחים של על הלוח נמצאים בטור פתוח. עבור השחור טור a הוא טור חצי פתוח

אמצע המשחק

לאחר שהמשחק קיבל את הצביון הראשוני שלו על ידי הפתיחה, שני הצדדים משפרים עמדות ומנסים לתפוס שטח אסטרטגי ובו בזמן להגן על המלך בשורה האחרונה. בשלב הזה של המשחק נראה יותר תנועה של הכלים הכבדים יותר (נרחיב על כך בפוסט נפרד) ושני השחקנים ינסו לייצר תקשורת טובה בין הכלים שלהם ולהציב אותם במשבצות בהן ההשפעה שלהם מקסימלית. לרוב זהו שלב שבו שני הצדדים הצריחו והמלכים מוגנים בצידי המגרש ונותר לייצב את המשחק ולחכות לרגע הקריטי שבו אחד הצדדים יתחיל את ההתקפה. בשלב הזה של המשחק, המבנה של הרגלים (pawn chain) חשוב מאוד ומשפיע באופן קריטי על הערכת המצב על הלוח. לשם כך יש לשים לב לכמה מאפיינים בולטים:

רגלים כפולים (doubled pawns) – הרגלים נמצאים במיטבם כאשר הם נמצאים אחד ליד השני ולא אחד מעל השני. כאשר הם נמצאים על אותה השורה יש להם את האפשרות לחפות אחד על השני במידה והם מותקפים או לחילופין מעוניינים לתקוף ולהיות מובטחים. רגלים כפולים, בעיקר בשלבים המאוחרים של המשחק יכול להיות עול מכמה סיבות: ראשית, התזוזה שלהם מוגבלת. הרגלי הקדמי לא יאפשר לרגלי שמאחוריו תנועה ומציאות שכזו יכולה לגרום להאטה של קצת המשחק ולביצוע מהלכים מיותרים כדי שהרגלים לא יפריעו בדרך. שנית, לרגלים כפולים אין את היכולת להגן אחד על השני, בייחוד כאשר הם מבודדים (על כך מייד). התקפה על אחד מהם לא יכולה לקבל הגנה ראויה על ידי הרגלי השני מה שהופך אותם למטרות נוחות יותר עבור היריב.

Doubled Pawns: Advantages & Disadvantages | Chess Blog of iChess.NET
דוגמה לרגלים כפולים. שני הרגלים פגיעים מאוד ויכולים להיות מטרה נוחה

רגלי מבודד (isolated pawn) – רגלים שלא נמצא באף טור שלצידם רגלי אחר. מדובר ביסטואציה הכי פחות טובה עבור הרגלים בעיקר לאור העובדה שהשמירה עליהם צריכה להיעשות על ידי כלים כבדים יותר. על פי רוב עדיף שכל כלי יהיה מוגן על ידי כלי קל יותר ממנו ולכן שמירה על רגלי מבודד יכול להיות כאב ראש לא קטן. ברמות הגבוהות ביותר יצירת רגלי מבודד היא משימה רבת חשיבות ובמידה ואחד הצדדים מוצא את עצמו עם רגלי מבודד המצב שלו על פי רוב ייחשב כנחות ביחס ליריבו ולפעמים בלית ברירה ייאלץ להקריב אותו כדי שלא יהווה נטל.

Isolated Pawn - Chess Terms - Chess.com
הרגלי ב d5 (מסומן באדום) מבודד ואין מי שיחפה עליו

רגלי חופשי (passed pawn) – רגלי שלא ניצב מולו אף רגלי של היריב וגם לא בטורים שלצידו. בעיקר לקראת סוף המשחק, הרגלים מתקדמים יותר ויותר לכיוון הצד של היריב בשביל להכתיר אותו למלכה או כלי אחר. הימצאות של הרגלים בחלק קדמי מאוד של הלוח מחייבת את היריב לעצור אותו ולתקוף אותו כמה שניתן. במידה ויש רגלי מולו שיחסום לו את הדרך או לחילופין רגלי באחד הצדדים שיוכל לשמור על הטור אליו הרגלי מכוון, המצב בסדר. הבעיה מתחילה כאשר אין אף רגלי שיוכל לשלוט ברגלי ואז הוא הופך רגלי חופשי, מה שמחייב את הכלים הכבדים יותר של היריב לשים עליו עין. באיזשהו אופן רגלי חופשי הוא תמונת מראה של רגלי מבודד (אם כי לרוב רגלי חופשי יהיה גם מבודד) שמחייב תשומת לב של כלים כבדים יותר ממנו שיתקפו אותו וכך הוא מסיח את הדעת משאר הדברים שמתרחשים על הלוח.

Passed Pawn - Chess Term - Chess.com
הרגלי ב c5 (מסומן באדום) חופשי ויהיה קשה לעצור אותו מהכתרה

רגלי בדרך להכתרה

סוף משחק

כאמור, יש נטייה להתייחס אל הרגלים כאל פחות חשובים אך חוזקם האמיתי מגיע בשלבי הסיום של המשחק. לא תמצאו כמעט בכלל סוף משחק בשחמט שבו אין רגלים בכלל, והאופן שבו הם ניצבים על הלוח קריטי ויכול להיות ההבדל בין ניצחון להפסד.

אגב, גם סוף המשחק בשחמט נתפס לפעמים כלא-חשוב או משעמם כאשר בפועל מדובר באחד השלבים הכי מורכבים ומדויקים של המשחק. ההבדל בין המיקום של כלי, רגלי או המלך במשבצת מסוימת יכול להכריע האם מדובר בסיטואציה מנצחת, תיקו או הפסד אוטומטי. נעסוק בכך בהמשך הפוסטים.

על פי רוב (בעיקר במשחקים ברמה גבוהה) המצב על הלוח בסוף המשחק יהיה שוויוני או עם ייתרון של רגלי לאחד הצדדים. בשלב זה של המשחק יכול להיות מצב שבו אין צריחים, רצים או פרשים אבל הנוכחות של הרגלים היא כמעט קריטית ולפעמים יכולה להיות חזקה יותר מאשר כלי כבד או אפילו צריח. היכולת של הרגלים להתקדם באופן חופשי יותר ולהגיע אל ההכתרה המיוחלת הופכים אותם לכלי המרכזי בסוף המשחק שכל התקדמות שלהם או חולשה שהם מייצגים יכולה לעלות במשחק כולו. ננסה לעמוד על כך מכמה כיוונים כלליים:

מלך ורגלי מול מלך – סוף משחק שכזה שכיח מאוד ולחסרי ניסיון הוא יכול להביל לתיקו או הפסד שלא בצדק. המצב על הלוח, כולל המיקומים המדויקים של המלכים קריטי לקריאת הסיטואציה. באופן כללי ניתן לומר שהדרך לנצח צורה כזאת של סוף משחק היא לשים את המלך לפני הרגלי ולדחוק את המלך היריב על ידי opposision (מושג שבאופן כללי מדבר על מצב בו המלכים נמצאים אחד מול השני כאשר שורה אחת מפרידה ביניהם והם מונעים את ההתקדמות אחד של השני כמו בתרשים) ורק אחר כך לקדם את הרגלי לעבר הכתרה. רצוי מאוד להכיר את המצבים השונים כדי לנצח משחקים רבים בהם אחד הצדדים משיג ייתרון של רגלי אך צריך לדעת כיצד להפוך אותו לניצחון בסוף המשחק.

Winning with "Lateral" Opposition - Chess.com
דוגמה ל opposition
Chess Endgames- King and Pawn - YouTube
חידה למתחילים: האם לבן יכול לנצח? אם כן איך? (רמז: התשובה מורכבת)

ריבוע המלך-רגלי – כאמור בפוסט הקודם, המלך הוא כלי חשוב בסוף המשחק כשלא נשקפת לו סכנה. המלך והרגלים דומים בכך ששניהם הולכים משבצת אחת כל פעם ולכן המלך צריך לשים לב שהוא מצליח להדביק את הקצב של הרגלי. לשם כך משתמשים ב"ריבוע" המפורסם (הדגמה בתרשים). כאשר המלך נמצא בתוך הריבוע הוא יכול להגיע אל הרגלי לפני שזה יגיע להכתרה ואם הוא מחוצה לו אין לו אפשרות להשיג את הרגלי.

Endgame - The Pawn Square Rule - Chess.com
המלך השחור נמצא מחוץ לריבוע ולכן לא יכול למנוע ממנו להכתיר

צריח מאחורי רגלי – בסיומי משחק הכוללים צריח אחת ממטרות המשנה היא לדאוג לכך שמאחורי הרגלי שמתקדם נמצא צריח. לרוב אם הצריח של אחד הצדדים נמצא מאחורי הרגלי המתקדם יהיה קשה מאוד להכתיר וכתמונת מראה אם הוא מצליח לשים את הצריח מאחורי הרגלי שלו ישנו סיכוי סביר להכתרה או ניצחון.

Patterns for the game of chess
דוגמה למצב שבו הצריח הלבן מצליח להגיע למשבצת a6 ולעמוד מאחורי הרגלי. מצב כזה הוא תיקו אם כי הוא דורש משחק מושלם של הלבן, מוזמנים לנסות בעצמכם

סוף משחק עם כלים קלים – באופן עקרוני, אי אפשר לנצח את המשחק עם רץ בלבד או פרש בלבד. הדבר נכון גם לגבי שני פרשים או פרש ורץ, מקרים שבהם אי אפשר להכריח מט אבל הוא אפשרי ברמה התיאורטית. לעומת זאת, רגלי אחד יכול לנצח את המשחק וייתרון של שניים בסוף המשחק נחשב כמעט תמיד לניצחון. לכן, כאשר נמצאים כלים קלים על הלוח ביחד עם רגלים לעתים יהיה צורך להילחם על הרגלים יותר מאשר על הכלים הקלים. במידה ואחד הצדדים יישאר ללא רגלים הסיכוי לנצח קטן עד לא קיים גם אם הוא מחזיק בשני כלים קלים (למעט שני רצים). לא מעט פעמים אחד הצדדים יקריב את הכלי הקל שלו (ולפעמים אפילו צריח) כדי להגן על רגלי בדרך לניצחון.

אגב הילוכו (en passant): כוחו של רגלי בודד מול שניים – המושג "אגב הילוכו" שייך להבנה הבסיסית של המשחק ומי שלא מכיר אותו כדאי שיבדוק עליו באינטרנט. הכלל הזה, שלא היה קיים תמיד במשחק ונוסף אליו לפני כ 600 שנה משנה מאוד את האופן שבו מבנה הרגלים נראה במהלך המשחק. דוגמא טובה לכך ניתנת בסוף המשחק כאשר רגלי אחד יכול לשלוט הגנתית בשני רגלים אם הוא ממוקם מול אחד מהם במרחק 2 משבצות (הדגמה בתרשים). במקרה כזה היכולת לקחת את הרגלי אגב הילוכו לא מאפשרת לו להתקדם משבצת אחת או שתיים וכך יוצא שרגלי בודד מנטרל שני רגלים שנמצאים מולו.

11 Chess Endgame Patterns You Must Know | Chess Blog of iChess.NET
במידה והרגלי הלבן מתקדם ל a5 הוא שולט גם ברגלי ב a6 וגם ברגלי ב b7

בונוס: הרגלים בצד של הצריחים (h2 ו a2 בלבן, h7 ו a7 בשחור) – כשהמחשב נכנס לעניינים

אחד הכללים שהיו ידועים עד השנים האחרונות הוא שלא כדאי לקדם את הרגלים הקיצוניים בתחילת המשחק ולעתים גם באמצעו. התקדמות-יתר של הרגלים האלה נחשבה כבזבוז מהלכים על אחד הצדדים של הלוח במקום המרכז ויותר מכך קידום הרגלים האלה יכול לגרום להרבה חורים בהגנה.

לא עוד. בעקבות סגנון המשחק של הסופר-מחשב אלפא-זירו (alphazero) קידום הרגלים האלה לעתים עד להתקרבות למלך של היריב (שורות 3 ו 6) נחשב כמהלך אופציונלי בלא מעט פתיחות ומאפשר תפיסה יעילה של מרחב בצד של המלך. מדובר בכלי התקפי מוזר מאוד שהולך נגד לא מעט "כללים" של המשחק ונעשה בו שימוש רווח יותר ויותר ברמות הגבוהות של המשחק. השימוש בכלי הזה כמעט בכל פתיחה נעשה על ידי אלוף העולם הנוכחי מגנוס קרלסן והוא משנה באופן תהומי את האופן שבו מעריכים סיטואציות על הלוח. המהלך המוזר הזה, שמטרתו העיקרית היא תקיפה של הצד אליו המלך מצריח הובילה בשנים האחרונות להימנעות של שחקנים מהצרחה והכנסת הצריח למשחק דרך השורה השלישית. בכל מקרה מדובר באחת הדוגמאות הבולטות לשינוי שעשה המחשב במשחק (מקווה מאוד לכתוב גם על זה, כפי שאתם רואים הרבה ווישפול ת'ינקינג…) וההשפעה שלו עדיין לא ברורה משום שמדובר עדיין ברעיון ראשוני שקיים רק כמה שנים וההחלטה האם מדובר במהלך טוב, מתי וכיצד לעשות אותו הוא סוגיה חמה מאוד באנליזה של המשחק בימים אלה.

לסיום, נראה משחק משעשע ששוחק על ידי שני שחקנים רוסיים מלהיבים – יאן נפומניאשי ודניאל דובוב (על שניהם נרחיב בפעם אחרת, מדובר בשניים מהתוקפים החזקים בעולם) ששיחקו במתכונת "hands and brain" (הסבר בסרטון) ובו הרגלים משחקים תפקיד חשוב מאוד, בעיקר לאור העובדה שהם בכוונה הלכו נגד לא מעט כללים שנגענו בהם כאן אבל משתמשים ברגלי הקיצוני ככלי התקפי חשוב בשני צידי הלוח. צפייה מהנה:

יש כמובן עוד דברים רבים שלא כיסינו ואולי יעלו בהמשך. אשמח מאוד לדעת האם הכתיבה הייתה מובנת ולאיזה כיוון לקחת את הפוסטים מכאן. כרגע הנטייה הטבעית היא להמשיך לעסוק בכלים השונים ובהיכרות ראשונית איתם.

חידה למתקדמים: לבן מתחיל ומנצח. מהם שני המהלכים הראשונים?

לפוסט הזה יש 41 תגובות

  1. תודה אינדיאני
    ממש פוסט יסודי ומלמד הרבה.
    עוד לא ישבתי על החידות. בראשונה הייתי בודק צ-א8 שח ואחריו חילופי צריחים.
    בחידה השניה על פניו אם להץבן מתחיל לשחור יש תיקו וההפך נראה שלא.
    בחידה השנלישית זה נראה ז6 ואחרי שהשחור לוקח אז ו6.

    אגב, אפשר לתת מט עם רץ ופרש 🙂

    תודה שוב על הטור, ממש טוב

    1. תודה רבה שחר.
      יש מחלוקת גדולה האם אפשר להכריח מט במקרה של רץ ופרש, יכול להיות שמחשבים חדשים כבר ענו עליה. גם במצבים כמו צריח וכלי קל מול צריח לא ברור עד כמה מדובר בניצחון וודאי וכיצד אפשר להשיג אותו

  2. פוסט מעולה, מלמד גם אנשים שלא מבינים בשחמט מעבר לחוקים הבסיסיים ואולי פתיחה אחת כמוני. רק רוצה לציין שמעבר ליום ההולדת של ג'ימי פייג' זה גם 5 שנים למותו של דיוויד בואי ז"ל

  3. תודה רבה! מקווה שלא היה ארוך מדי ומובן.
    לגבי החידות – הן יותר קשות ממה שנראה בהתחלה:
    בחידה הראשונה – השחור מוביל בחומר אז הלבן צריך לנצח מייד. בגדול זה מט ב 6 מהלכים אבל המהלך הראשון הוא החשוב באמת, השאר זה לפרוטוקול.
    בחידה השלישית – שימו לב שהשחור יכול ללכת ל ו6 ולא לקחת את הרגלי.

    1. אם אחרי ז6 השחור משחק ו6 אז הלבן פשוט לוקח את הרגלי בטור א ואז חוזר עם המלך ומכתיר. יש לו רגלי עובר מוגן

        1. צריך לבדוק…..צירוף של צא8 שח , צריח מכה צריח, צריח שני ל א8 ומלכה מכה ו7, אבל לא עשיתי את זה מסודר, זה רק כיוון לבדיקה, לא יודע אם זה עובד

  4. מעולה, תודה רבה, מקווה שתמשיך כך 🙂
    החידות חמודות אך לא בעיה למצוא כאלה ברשת, כתבה כזו וכאלה של שחר – פחות קל למצוא, אני באופן אישי בלבד מקווה לכמה שיותר טקסט!
    תודה רבה, מצפה לעוד

  5. תודה רבה על טור מצוין.
    במחילה, כמה הערות ותיקון טעויות, ברשותך:
    1. פתרון החידה הראשונה הוא מה-ג6. לשחור אין ברירה לשחק ב:ג6. מהרגע הזה אפשר רק לעכב, אבל לא למנוע, צ-ח8 #
    2. זה נכון שהניקוד לכלים הוא כלל אצבע ולא קטגורי וקיימים מצבים בהם רגלי יהיה חזק ממלכה. זה הגיוני. והגיוני שיהיו גם מצבים בהם פרש חזק ממלכה. אבל המצבים המעניינים ביותר הם מצבים בהם רץ/צריח חזק ממלכה. כמובן שהמצב היחיד הוא שמלכה מובילה לפט ואיתם אפשר לנצח. כמו כן, בסיומים, לא פעם מבנה רגלים טוב של 2 רגלים עודפים יהיה חזק מכלי קל של היריב.
    3. המינוח השגור ל-passed pawn הוא "רגלי עובר", ל-opposition הוא "נגדה" ול-en passant הוא "דרך הילוכו".
    4. בהקשר הזה, התשובה לחידה הוא שמי שמתחיל אכל אותה, כי הוא מפסיד את הנגדה.
    5. לגבי רגלי עובר ורגלי מול מלך, אולי שווה לחדד את השוני המהותי, כשמדובר על רגלי צדי.
    6. "הדבר נכון גם לגבי שני פרשים או פרש ורץ" זה משפט שגוי. עם פרש ורץ יש טכניקה מאוד ברורה וזה מט בלתי נמנע. זה אמנם לא תאורטי מובהק כמו שני רצים, אבל הטכניקה קיימת ואי אפשר למנוע את המט. לגבי שני פרשים – זה תלוי. אם ליריב יש רק מלך זה נכון. אבל אם יש לו גם רגלי (שלא קרוב להכתיר), אז זה אפשרי. יש משחק של תמיר ניבאתי שהוא עושה בדיוק את זה. לוקח לו המון מסעים, אבל בסופו של דבר זה קורה.
    7. חידה בסיום: המסע הראשון הוא ז6. לשחור אין ברירה לשחק ו6 (אם מכה זו הכתרה קלה, כשרגלי ופשוט נע ישר עד להכתרה). מפה זה השועל בלול התרנגולות. השחור חייב לשמור על רגלי ז והמלך הלבן משחק לשורה השישית, כדי להספיק למנוע הכתרה מרגלי א. אחרי זה הוא חוזר לדחוק את המלך השחור הצידה ולהכתיר.

    1. תודה רבה, מקבל את ההערות:
      1. התשובות לגבי החידות נכונות. את הראשונה ראיתי במקרה בשידור אינטרנטי וממש תפסה אותי.
      2. היות והעיסוק (המחודש) שלי בשח הגיע מאוחר יחסית למדתי באנגלית ולא הכרתי את המינוח בעברית. להבא אשתמש במושגים באופן נכון יותר. תודה
      3. לגבי רץ ופרש – חוזר בי. אחרי בדיקה מהירה ראיתי שאפשר לבצע מט עם רץ ופרש (נשענתי על זיכרון מלפני 10 שנים בערך) וצריך רק לשים לב שלא עוברים את רף ה 50 מהלכים כשאין רגלים, משהו שעם טכניקה נכונה אמור לעבוד.
      4. הרגלים הצידיים בהחלט דורשים התייחסות נפרדת (הבאתי רק את השינוי האחרון שממש משנה משחקים כיום). המיקום של הרגלי העובר קריטית מאוד בעוד כמה היבטים כמו מצב שבו לצד אחד יש רגלי ולשני יש רץ אז יש חשיבות למשבצת בה הרגלי אמור להכתיר. כמו כן המיקום של רגלי צידי בשורה 7 ללבן או 2 לשחור יכול להוביל לתיקו אפילו אם יש לצד השני מלכה, מה שלא נכון בנוגע לרגלי שנמצא בטור b או g. בכלל מיקומים של רגלים בסופי משחק הם אחד התחומים המסובכים ביותר בענף מה שהופך אותם עבורי למלהיבים ביותר. זאת אולי באמת ההזדמנות לומר לכל מי שרוצה להשתפר במשחק שקודם כל ישפר את יכולות סוף המשחק שלו ופחות יתמקד בפתיחות. כמו שהמשפט אומר – know the endgame. בכל מקרה, עוד חזון למועד.

      1. נכון, מלכה מול רגלי בשורה 7 בטורים א,ג,ו,ח זה תיקו. בטורים ב,ד,ה,ז זה זכוי.

        לגבי נעקוד של כלים, לרוב זה כלל אצבע טוב אבל כמובן יש מצבים יוצאי דופן
        ראיתי אצל מתן את מה-ג6 רגלי מכה ורגלי מכה, מאד יפה

  6. תודה רבה, משחק המלכים זוכה פה לצוות חזק מאוד, אני בור ועם הארץ בשח מט, הדבר היחיד שאני יכול זה לעודד מהיציע.
    אני חושב שעדיף קודם לארגן פה קבוצה (גם אם קטנה) של כמה חובבי ההשקוקה, ולשאול את דעתם. איני יודע אם בלוג חי זה המצב,
    פלטפורמה של טורניר עם שידור סטייל טוייץ' פעם בכמה זמן יכול להיות מעניין. לא חושב שמבחינה טכנית זה מורכב ממש.
    כיף לקרוא.

  7. תודה רבה אינדיאני אני הייתי הולך עם הצריח h7 ונראה לי הייתי מסתדר …
    בתור חובב שמשחק בחודשים האחרונים כל שבת ( מדהים אותי כמה הבן שלי בן 9 עושה לי בית ספר …אף פעם לא היה בחוג אבל משחק ברמות שונות מול המחשב ולומד מהר במיוחד …בתקופת זומים…)

    שמתי לב היטב למה שאמרת על הרגלים .

    יש 2 שאלות שאשמח מאד לקבל עליהם תשובה תיאורטית .

    1. מתי הנכון לעשות את ההצרחה ?
    שכן הצרחה זו בעצם מקבעת את מיקומו של המלך ומייצרת עליו את המתקפה ולכן ייתכן וכדאי לשקול לעכב את ההצרחה ….ומאידך עיכוב ההצרחה יותר מדי עשוי להוביל לבעיות כאשר המלך חשוף במרכז.

    1.א כאשר ישנה אפשרות להצריח את המלך לשני הכיוונים איך ניתן להעריך לאיזה צד כדאי להצריח או מה הם הקריטריונים בקבלת החלטה זו

    2. אשמח מאד לנסות להגדיר משהו שאולי קשה להגדירו ובכל זאת אני רואה התייחסות לגביו בספרות השחמט והוא פתיחת משחק אמצע משחק וסוף משחק .
    כתבת כבר שאמצע משחק הוא בדרך כלל השלב שלאחר ההצרחה אשמח לעוד מאפיינים מתי אנו באמצע משחק ומתי בסוף . כמובן שאשמח שגם אחרים יענו ככל שיודעים .

    1. שלום אהרון
      שאלות טובות, נראה מה יגיד אינדיאני.
      למיטב ידיעתי:
      הצרחה כדאי להקדים לטובת ביטחון למלך ופיתוח הצריח. כשזה מתעכב זה לרוב פתח לסיבוכים.
      הצרחה קטנה יותר קל לעשות ויותר בטוחה, הצרחה גדולה יותר אקטיבית כי הצריח ישר בטור מרכזי.
      מעבר חזה אם רוצים משחק חריף מצריחים בצדדים מנוגדים.

    2. אין הגדרה סגורה על סיום הפתיחה, לרוב אומרים שזה לאחר פיתוח הפרשים והרצים פחוס הצרחה. אחרים מחמירים יותר ואומרים שזה רק כשיש קשר עין בין הצריחים. אז מתחיל משחק האמצע.
      הסיום מחליף את משחק האמצע כשיש מעט כלים. 2 כלים לכל שחקן בלי לספור מלך ורגלים זה סיום. לפעמים גם שלושה

    3. היי אהרון, על רוב השאלות שחר ענה. אוסיף קצת:
      לגבי הגדרת השלבים השונים – מוזמן לקרוא בפוסט הראשון שלי: https://hoops.co.il/?p=209041
      ההגדרות לא מאוד משנות, אבל הייתי ממליץ לך לעבוד קודם כל על סופי משחק (לדוגמה שים לעצמך מצב עם כמה רגלים וצריח או כלי קל). הבנה של סוף המשחק עוזרת גם להבין את האופן שבו הכלים זזים ובאיזה אופן הם מתפקדים באופן אופטימלי. פתיחות צריך ללמוד רק בשלב יחסית מתקדם.
      לגבי הצרחה – התשובה כמובן מורכבת ותלוית סיטואציה אבל באופן עקרוני בתור התחלה כדאי מאוד להשתדל להצריח כל משחק. זה מפשט את החיים ושומר על המלך בצורה טובה עם עירנות למשבצת החלשה בקצה השורה. תתחיל מהצרחות מצד המלך (ברוב הפתיחות היא אפשרית בניגוד להצרחה ארוכה שלא תמיד מוצלחת) ולאט לאט תראה לאן זה מתקדם. פעם בכמה זמן תנסה להצריח לצד השני (לא הייתי ממליץ לוותר על הצלחה בשלב ראשון) ותראה מה היתרונות והחסרונות של זה. פשוט לעשות מלא טעויות ולבחון אותם אחר כך, הכי טוב

      1. תודה רבה שחר ותודה רבה אינדיאני .
        מה שאני מנסה לומר בעניין ההצרחה ששמתי לב שכאשר אני מצריך ( כנראה מוקדם או אולי לא לצד הנכון ) שזה מקבע את המלך שלי בצד אחד ומזמין פתח למתקפה מהצד השני …בעוד שייתכן ואם הייתי מחכה קצת הייתי יכול אולי למצוא צד יותר טוב לכך ….ומצד שני כאשר רני מתמהמה יותר מדי אני מגלה ….שאיחרתי את המועד …

        1. בשמחה אהרון, כן אני מבין אותך
          לרוב עדיף להצריח, ולהסתדר עם איזו התקפה אם תגיע, מאשר להצריח מאוחר מדי או בכלל לא
          התקפה לא מבוססת גורמת בדרך כלל יתרון לצד המתגונן

  8. נראה לי נפלא, אפילו שאני לא מעז לנסות לעקוב ולהבין. הראש כבר לא מתפקד, וגם האנרגיה כבר לא מה שהייתה פעם. אבל במבט מהיר וקריאת התגובות, אני מודה לך, אינדיאני, ולשחר אלוני, על שאתם הופכים את השחמט לאחד מעמודי התווך החשובים של האתר .

    1. אינדיאני בטח גם יגיב 🙂
      נגדה (אופוזיציה או פוזיציה בלעז) זה שהמלך נמצא במשבצת רווח אחת מהמלך היריב. זה בדרך כלל רלוונטי בסיומים שיש בהם רק רגלים (הדוגמה הקלאסית היא מלך ורגלי נגד מלך). טוב לכל אחד מהמלכים לתפוס נגדה, כלומר אם המלך היריב נניח במשבצת d4, אתב בשחור בא ל d6.
      זו הנגדה הפשוטה, יש גם נגדה במרחק כפול, או נגדה צידית (להבדיל מאנכית) ועוד

  9. כדאי להצריח כמה שיותר מוקדם. בתור שחקן עם דירוג של 1600 אני יכול לומר שהיו לי הרבה משחקים שלא הצרחתי בהתחלה ואחרי זה נדפקתי בגלל זה לכל המשחק כי מאוחר יותר אין זמן לזה וקל לתקוף את המלך.

    jimmy page הוא די מדהים

  10. תודה אינדיאני ושחר. מאוד מעניין.
    לא היה לי זמן לנסות לפתור את החידות עדיין.
    לא הבנתי למה הניקוד של הצריח גדול מזה של הרץ, הרי שניהם עושים אותו מהלך (קצר או ארוך), רק של הרץ זה מסובב בזוית של 45 מעלות ביחס לזה של הצריח. אז מי אמר שהכיוון צפון-דרום עדיף על צפון-מזרח-דרום מערב?
    אה, זה כנראה בגלל הרגלים – הם שוברים את הסימטריה, כי הם יכולים ללכת רק צפון דרום וזה נותן כיוון מועדף לכל המשחק.

    1. בשמחה, תודה לאנדיאני
      הצריח הולך בקווים ישרים שמותאמים ללוח. הרץ מוגבל רק לחצי ממשבצות הלוח. אם הוא על משבצת בהירה אז אין לו שום השפעה על המשבצות הכהות

      1. חחח אתה צודק
        איך הראש הפיסיקאי שלי עובד – אם שניהם עומדים, נניח באמצע המגרש, אז שניהם עושים אותו מהלך, כלומר לשניהם ישנו מהלך שאורכו מצד לצד הוא 8. אז על פניו אין לצריח יתרון. אבל הצריח יכול לעבור משחור ללבן ולהיפך אז בסופו של עניין הוא פחות מוגבל.
        כמו שאומרים, זרח מפירחוני

        1. בכיף, כן, בגלל ההגבלה הזו, לצריח בכל משבצת יש 14אפשרויות תנועה (בלוח ריק), לרץ במרכז יש 13, אבל בפינה רק 7

כתיבת תגובה

סגירת תפריט