משחק המלכים חוזר! על השינויים במשחק השחמט בעקבות הקורונה – חלק א'/ אינדיאני

שחמט – שירה פאגאנית

כמעט בכל ענפי הספורט הקורונה פגעה באופן זה או אחר. המשמעות של המגפה העולמי הייתה הפסקה מיידית של אימונים ומשחקים וגם בחזרתם האצטדיונים נותרו ריקים מאוהדים. בכל התקופה המוזרה של הקורונה היה מרתק לעקוב אחרי אחד מענפי הספורט הוותיקים ביותר שהשפעת הקורונה עליו הייתה שונה לגמרי – השחמט.

ב 17 במרץ, בעיצומה של התפשטות המגיפה וסגירתן של מדינות רבות, החליטה פיד"ה (ארגון השחמט העולמי) לקיים את טורניר המועמדים (candidates) בעיר יקטרינבורג שברוסיה למרות הקורונה. מדובר בתחרות החשובה ביותר בעולם השחמט שהמנצח בה עולה להתמודד ראש בראש על תואר אליפות העולם עם האלוף המכהן (כיום מגנוס קרלסן). בתחרות, אליה העפילו שמונה שחקנים מהטופ העולמי, משחקים בסך הכל 14 משחקים – 2 משחקים מול כל מתמודד אחר, פעם בכלים הלבנים ופעם בשחורים. ב 26 במרץ, בדיוק במחציתה של התחרות, החליטה פיד"ה לדחות את התחרות לזמן לא ידוע בעקבות סגירת השמים של רוסיה. לפני כמה חודשים הודיעה פיד"ה על חידוש התחרות ב 1 בנובמבר ובעקבות הגל השני דחתה שוב את המשך הטורניר לאביב הקרוב בתאריך לא ידוע. בתקווה לקראת שובו של הטורניר החשוב אשתף אתכם בכמה כתבות על המשחק העתיק והנפלא הזה שעבר גלגולים רבים לאורך השנים ובפרט בעשורים האחרונים עם כניסת המחשב ואפילו במהלך השנה האחרונה בעקבות המגיפה. בכל הנקודות ניגע בהמשך.

בינתיים, אנסה לתמצת כמה מושגים חשובים להבנת המשחק והניתוחים שלו עם כמה המלצות על הדרכים לשמור על קשר עם ענף ספורט שניתן לשחק מכל מקום ושצבר תאוצה הולכת וגוברת בחודשי הבידוד האחרונים. לא אעבור כאן על החוקים הבסיסיים של המשחק אותם אפשר למצוא בכל רחבי האינטרנט, אלא אכיר כמה מושגים הקשורים בניתוח המשחק ויכולים לעזור למי שמכיר את הכללים אפילו באופן הראשוני ביותר כדי ליהנות מאינספור האפשרויות שמכיל בתוכו לוח בן 64 משבצות עליו מונחים 32 כלים בשני צבעים.

בתחילת השבוע חגגנו יום הולדת לזמרת האיסלנדית שהדהימה את העולם עם מוזיקה שלא נשמעה לפני כן וקול גבוה ורועד – ביורק

ניגש לעניינים:

מושגים בסיסיים להבנת המשחק

החלקים השונים במשחק

נהוג לחלק את מהלך המשחק לשלושה חלקים מרכזים:

פתיחה (openning) – המהלכים הראשונים של המשחק. בהרבה מובנים מדובר בחלק התיאורטי ביותר, בו דרוש זיכרון חזק ולמידה ממושכת של האפשרויות השונות שכל מצב מכיל בתוכו. בשלב זה של המשחק שני השחקנים מנסים לשפר את העמדות שלהם כמה שיותר על ידי תפיסת שטח, הגנה על המלך ושליטה על משבצות אסטרטגיות. כמות האפשרויות במהלכים השונים בפתיחה היא בלתי נתפסת, כך שלצורך העניין רוב המשחקים יגיעו בסביבות מהלך 10-15 למצב שלא היה לפני כן מעולם בשחמט המקצועני.

Ruy Lopez Morphy Defence Bxc6 Variant | Playing Chess
דוגמה פופולרית לפתיחת משחק

אמצע המשחק (middlegame) – השלב האסטרטגי ביותר. בשלב זה המלכות עדיין על הלוח ועל פי רוב עוד לא התבצעו חילופים רבים. הפתיחה עליה מחליטים השחקנים (ובעיקר הלבן שלו המהלך הראשון) מגיעה לסיומה בשלב זה ומכאן המשחק תלוי מאוד ביצירתיות של שני השחקנים, בהחלטה האם ללכת על משחק התקפי ומסוכן או שמרני, האם שני השחקנים באים במטרה לנצח או להגיע לתיקו (רוב משחקי השחמט בטופ העולמי מסתיימים בתיקו). באופן כללי מי שיש לו את הכלים הלבנים ינסה לצאת עם ניצחון היות ויש לו מהלך יותר מיריבו. בדרך כלל התקפה של אחד הצדדים תתרחש בשלב הזה של המשחק, וההימורים ארוכי הטווח משפיעים על האופן שבו המשחק ייראה.

Secrets of the Middlegame in Chess - Unexpected Tactical Opportunities
דוגמה לאמצע משחק כשהמלכות עדיין על הלוח

סוף המשחק (endgame) – בדרך כלל מדובר בשלב שבו המלכות כבר הוחלפו ועזבו את הלוח, או שכמות משמעותית מהכלים כבר לא נמצאים. בשלב זה על פי רוב התפקיד המכריע שייך לרגלים שמנסים להגיע אל הקצה השני של הלוח לצורך הכתרה. לצורך כך לרוב נראה את המלכים עוזבים את האזור השמור שלהם ונכנסים למשחק בכדי לעזור לרגלים ולשאר הכלים שנשאר. היות ואין לשני הצדדים כלים רבים הסכנה למלך הופכת קטנה הרבה יותר והמלך הופך לכלי התקפי חשוב מאוד.

The Greatest Ever Chess Endgames - YouTube
דוגמה לסוף משחק. המלכות כבר הוחלפו והמלכים הופכים לכלי התקפי חשוב

מושגים חשובים

אחד מענפי הספורט השקטים ביותר

ריתוק (pin) – סיטואציה שבה כלי מסוים מרותק למקומו משום שתזוזתו אסורה (איום על המלך) או תגרום לאיבוד רציני של חומר (מלכה או צריח). המתקיף ינסה לתקוף את הכלי המרותק כדי להזיזו ממקומו או לגרום להפסד שלו.

Improve Your Chess - Basic Tactics: The Pin - Free Online Tutorial
דוגמה לריתוק

התקפה כפולה (double attack) או "מזלג" (fork) – מצב שבו כלי של אחד הצדדים מאיים על שני כלים או על שתי חזיתות. ההתעסקות בשתי חזיתות מקשה על השחקן השני להגן על שני האיומים ועלולה לגרום לאיבוד שיווי המשקל של ההגנה.

Chess Tactics: Double Attack - YouTube
דוגמה להתקפה כפולה

טיב (exchange) – החלפה של צריח בכלי קל (רץ או פרש). לרוב אחד הצדדים מגיע למצב גרוע בו אחד הכלים הקלים של היריב חזק במיוחד, והוא מעדיף להקריב את הצריח שלו תמורת אותו כלי בשביל להשיג מצב יותר טוב. לפעמים הצד התוקף יקריב טיב לטובת חיזוק ההתקפה שלו ושיפור המצב.

Rook and Knight vs. Two Rooks | Chess Blog of iChess.NET
דוגמה לסוף משחק בו הלבן מוביל בטיב

הקרבה (sac/sacrifice) – הקרבה של כלי לטובת שיפור עמדות בהתקפה.

Blunder – טעות של אחד השחקנים בשמירה על אחד הכלים והפסד שלו ללא תמורה.

Compensation – פיצוי על איבוד חומר. המתקיף או המגן מקריבים כלי או רגלי לטובת שיפור המצב על הלוח.

סוגי המשחק לפי כמות הזמן

שחמט. למי שמאמין ביופי

קלאסי (classical) – מסגרת הזמן הרגילה בתחרויות רשמיות. מדובר במשחקים בהם לכל צד שעה או שעה וחצי לכל המשחק, לעתים עם תוספת של 30 שניות על כל מהלך שנעשה. בטורנירים הגדולים ישנה תוספת של 40 דקות לאחר שנעשו 40 מהלכים על הלוח. כמות הזמן מאפשרת משחק כמעט מושלם ברמות הגבוהות שלו והזמן הרב שיש לשחקנים להעריך את הסיטואציה על הלוח מצריכה ריכוז וחוזק מנטלי גבוה.

מהיר (rapid) – פורמט של 30 או 15 דקות לכל שחקן. מדובר במסגרת זמן שלא מאפשרת משחק מושלם של אחד הצדדים ולכן משוחקת בעיקר בטורנירים נפרדים או כשובר שוויון. בניגוד למשחק הקלאסי שמשוחק כמעט באופן בלעדי על הלוח, שח מהיר משוחק גם אונליין ובין חובבים. הזמן מאפשר חשיבה על אסטרטגיה מהירה אך לרוב המשחק יהיה יותר חד ונתון לשינויים על הלוח או לחילופין להגיע לתיקו מהיר. גם בפורמט הזה סביר שתהיה תוספת של 10 שניות לשחקן לאחר כל מהלך.

בליץ (blitz) – פורמט של 5 או 3 דקות לכל שחקן. המשחק מחייב ניתוח מהיר של הסיטואציה על הלוח ומתאפיין בעיקר במאבק טקטי וישיר. מסגרת הזמן הקצרה הופכת את הפורמט לפופולרי ביותר באינטרנט, בין חובבים ואף בין שחקנים ברמה גבוהה. לאור עצירת הטורנירים בעקבות הקורונה מתקיימים טורנירי בליץ רבים ברמות שונות.

קליע (bullet) – פורמט של דקה אחת לכל שחקן. מסגרת הזמן הנמוכה ביותר למשחק שחמט כמעט ולא משוחקת על הלוח ושייכת כמעט לגמרי למשחקים אונליין, לרוב בנוסף למשחקי בליץ. צפייה משחקי קליע ברמה גבוהה מעניינת מאוד ומתאפיינת לרוב במצבים מוזרים על הלוח והתקפה חסרת מעצורים של שני הצדדים.

ארמגדון (armagedon) – פורמט חדש של משחק שנועד לייצר הכרעה בסדרת משחקים על ידי משחק בודד. במשחקי ארמגדון השחקן שמשחק בכלים הלבנים מקבל כמות גבוהה יותר של זמן מול היריב ובתמורה לכך הוא חייב לנצח את המשחק כאשר תיקו מהווה ניצחון אוטומטי של השחור. יותר ויותר טורנירים מאמצים את הפורמט החדש והוא מאפשר הכרעה מהירה יותר של סדרות משחקים שבאופן תיאורטי יכולים להימשך לנצח.

שחמט 960 (או fischer random chess) – במהלך שנות ה 70 אלוף העולם בובי פישר (אחד משחקני השח הטובים בכל הזמנים) הגיע למסקנה שמשחק השחמט הפך להיות קצת משעמם. כך יצא שהוא המציא פורמט חדש של משחק שבו בכל פעם משתנה הסדר של הכלים בשורה הראשונה של כל שחקן והוא נקרא שחמט 960 על שם כמות האפשרויות השונות לסידור הכלים בשורה הראשונה. כיום מלבד טורניר אחד שמיוחד לפורמט הזה של המשחק נדיר לראות טורנירים המאמצים את השינוי הרדיקלי במשחק. בסגנון כזה כמעט כל התיאוריה הידועה על המשחק לא רלוונטית והניצחון בו תלוי בעיקר ביצירתיות והגמישות של השחקנים. יהיה מעניין לראות האם הפורמט יהיה מרכזי יותר בעתיד או שיישאר משחק נפרד וחריג.

Fischer random chess - Wikipedia
דוגמה לשחמט 960, הכלים מסודרים בכל פעם באופן אחר

מד כושר בשחמט

בדומה לחלק מענפי הספורט האחרים (טניס לדוגמה) שחקני שחמט מקצועיים צוברים נקודות לפי כמות המשחקים אותם ניצחו או הפסידו, כאשר ניצחון על שחקן חזק יותר מעלה את מד-הכושר ביותר נקודות מאשר ניצחון על שחקן חלש יותר. מד כושר ניתן להשיג רק לאחר הרשמה לפיד"ה המאפשרת לשחק בטורנירים רשמיים ולשחק משחקים עם השפעה על מד-הכושר. כמו כן, לפי מד-הכושר וכמות המשחקים ניתנים לשחקנים דרגות שונות לפי רמת המשחק שלהם:

1200 – רמה התחלתית, אין דירוג

1300 – דרגה שביעית

1410 – דרגה שישית

1520 – דרגה חמישית

1630 – דרגה רביעית

1740 – דרגה שלישית

1850 – דרגה שנייה

1960 – דרגה ראשונה

2070 – מועמד לאמן

2180 – מועמד בכיר לאמן

2290 – אמן (FM – FIDE Master)

2400 – אמן בכיר

2450 – אמן בינלאומי (IM – International Master)

2500 – אמן בכיר בינלאומי (SIM – Senior International Master)

2600 – רב אמן בינלאומי (GM – Grand Master)

חשוב לציין שדרגת השחקן לא שייכת לדירוג של השחקן או להפיכתו לאלוף העולם, אך על כך נרחיב בפוסט על טורניר המועמדים.

אתרים מרכזיים בהם אפשר לשחק או לשפר את המשחק

לוגיקה אנושית

Chess.com – האתר המוכר ביותר למשחקים אונליין. האתר מציע לא מעט אפשרויות לשיפור המשחק (בעיקר בתשלום) וכולל אפשרות לשחק מול מחשב או לחילופין מול שחקנים מכל העולם. הייתרון המשמעותי שלו הוא העובדה שהוא המוכר ביותר והוותיק ביותר בתחום כך שהקהל שנמצא בו מגוון ביותר. מלבד זאת האתר מקיים לא מעט טורנירים הכוללים שחקנים מהטופ העולמי ויש בו כמה מומחים שמנתחים את המשחק באופן די בהיר (דניאל רייץ' לדוגמה).

Chess24 – האתר המועדף עליי למשחק ולימוד. התשלום שהאתר מבקש לא גבוה כל כך ומאפשר גישה לקורסים קצרים אבל ענייניים מאוד. העדיפות של chess24 טמונה בכך שהרמה של השחקנים שמנתחים את המשחקים גבוהה יותר מאשר ב chess.com והטורנירים שמשוחקים בו על פי רוב נערכים בצורה יותר מקצועית וברמה יותר גבוהה. האתר מזוהה יותר עם אלוף העולם הנוכחי ובטורנירים שנערכים בו ניתוח המשחקים נעשה ברמה גבוהה על ידי שחקנים פעילים מהעילית של המשחק.

Chessable – האתר הרציני ביותר לשיפור המשחק. עם מאות הרצאות במחירים די גבוהים האתר מבקש להחליף את הספרות הענפה על הענף ולהנגיש אותה באופן מקוון בנוסף לקורסים של שחקנים מהטופ העולמי על כיוונים שונים של המשחק.

Agadmators chess channel – ערוץ היוטיוב של השחמטאי החובב מקרואטיה אנטוניו ראדיץ' צבר תאוצה מהירה מאוד בשלוש השנים האחרונות מאז נפתח ומשום מקום הפך את אנטוניו לסלב מוכר בכל העולם בנוגע לניתוח משחקי שחמט. הסרטונים הקצרים שלו אותם הוא מעלה בתדירות של פעם ביום מאפשרת גישה לניתוח מהיר וחביב של משחקים ואף יותר מכך יכולת להתעדכן במה שקורה בעולם השחמט כיום. אלפי הסרטונים הקצרים שלו כוללים גם סדרות על גדולי שחקני השחמט בכל הזמנים ועל טורנירים חשובים שהתרחשו במהלך ההיסטוריה. הערוץ שלו הוא דרך מעולה ללמוד קצת על המשחק ולהישאר בעניינים, בנוסף לאישיות הכובשת והחביבה של אנטוניו.

ערוץ היוטיוב של היקארו נאקאמורה (GMHikaru) – רב האמן הבינלאומי מארצות הברית הוא דמות חשובה בהבנת הכיוון אליו הולך השחמט כיום והשינוי שהאינטרנט חולל בו. עם סטרימינג של 3 או 4 שעות השחקן מהטופ העולמי משחק מול המעריצים שלו, אוכל תפוצ'יפס מול סרטונים מטופשים שקשורים לשחמט ומשחק בכל מיני וריאציות מוזרות של המשחק מול המחשב. כך נראה שהמשחק שהיה נחשב מאוד מכובד שנקשר ליכולת אינטלקטואלית גבוהה מקבל צורה אחרת באינטרנט שמזכירה מאוד את תרבות הגיימינג. לשינוי הזה יש צורות רבות אבל הפנים של המהפכה הוא בבירור היקארו שהדמות שלו שייכת יותר לסוג הרווקים שאת רוב זמנם מבלים מול משחקי מחשב מסובכים מאשר החבר'ה המעונבים איתם הוא משחק בטורנירים של הטופ העולמי.

ולסיום, מאסטרפיס:

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. תודה אינדיאני!
    טור חשוב וטוב
    פירטת הרבה דברים חשובים, בצורה שפותחת ידע ואפשרויות
    *
    כמה דיוקים קטנים:
    מד כושר סף של רב אמן זה 2500 של אמן בינ"ל 2400, ושל אמן פיד"א 2300, אלה שלוש הדרגות היחידות שניתנות ע"י התאחדות בינ"ל.
    שאר הדרגות הן מקומיות (למשל של האיגוד הישראלי) ויכולות להשתנות ממדינה למדינה. אין דרגה שדורשת 2600.
    *
    אגב, בהקשר הזה ממש מעניין שמתחילים היום מ 1200 את הדירוג הבסיסי (פעם זה היה עוד יותר הזוי 1450), שכן לשחקן באינטרנט להגיע ל 1200 זה דורש הרבה, גם מד כושר 800 דורש הרבה משחקים היום וידע
    *
    הקטגוריות זה בגדול כמו שפירטת, נדמה לי בליץ זה עד 10 דקות וראפיד בין 10 ל 40
    *
    בלאנדר – כל טעות גדולה ביחס לטוב ביותר שהיה אפשר לעשות (לפי המחשב) למשל לא לנצל הזדמנות טובה
    *
    פתיחה – עד שמפתחים פרשים ורצים, סיום, מהרגע שיש מעט כלים לכל צד (הגבול הוא משהו כמו 3 כלים לא כולל מלך ורגלים) יכולות להיות מלכות בסיום
    *
    המצבים הטקטיים שהבאת, אחלה, תודה
    *
    לגבי תחרות המועמדים, מעניין, האם הכריזו שיהיה בחודש מרץ באביב או שעדיין לא יודעים מתי ימשיכו?

    1. תודה אינדיאני.
      שחר, הרשה לי לדייק גם אותך. IM ו-GM לא תלויות רק במד כושר, אלא גם בביצועים בתחרויות ברמת רף מסוימת.
      בליץ בעברית זה בזק.
      אגב שחר, לעניין סיומי מלכות, ממליץ לחפש את הסיום של אופיר אהרון נגד אסף פילוסוף. מאוד מעניין. ניתן למצוא בפייסבוק של אופיר אהרון, בו הוא מנתח את סיום המשחק. הנחמד הוא שהיריב שלו השאיר שם תגובה.

      1. יפה,
        כן, שלוש הדרגות הגבוהות מצריכות חא רק מד כושר, אחא בנוסף שתשחק 3 פעמים בתחרות עם בעלי הדרגה הזו ותוציא תוצאה מסוימת. בהחלט.
        *
        בעברית ראפיד זה שח מהיר ובליץ זה בזק, אכן.
        *
        תודה, אהסה למצוא את סיום המלכות הזה

  2. תודה רבה אינפורמציה מעניינת מאד
    אם יש אתר דומה בעברית גם ללימוד על המשחק ואולי גם לטורנירים מקוונים ברמה בינונית -גבוהה אשמח מאד לדעת

  3. מהפוסטים הטובים בהסטוריה של האתר. לא קשור למה כתבת, אבל ביורק אהובתי! ועוד כל שיר פגז קומפוט.
    אני האמת שחקן שח כמו שאני שחקן טניס, שזה אפילו לא מגוחך כמה שזה פתאטי, אבל אני מאוד אוהב את המשחק עצמו, אלא שאני מתחבר יותר לחלק הwargame שלו, וזה משהו שאבד לדעתי בשח המודרני, שהוא משחק יותר מתמטי ופחות תמטי. סה״כ לשח צריך צורת חשיבה שאני מודה ומתוודה לא הצד החזק שלי, אבל גם לחבוט בכדור אני לא מסוגל ועם זאת יכול להנות מכל ענף שבו חובטים בכדור. מצפה למאמר הבא!

  4. תודה רבה! מקווה שתמשיך עם הפוסטים שלך וביחד עם שחר תיצרו את קטגוריית "הופס! שחמט".
    .
    לגבי GMHikaru – הוא מזמן כבר חצה את גבולות השח המסורתי ואפילו קיבל ערוץ משלו בפלטפורמת/ ערוץ הגיימינג Twitch. החשיפה שלו ללא ספק תכניס אנשים חדשים לתחום, וכנראה לא סתם ראינו עלייה במשתמשים במהלך תקופת הקורונה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט