חילופי משמרות: המועמדים המובילים למשרת המאמן הראשי ב-NFL/ שחר דלאל

יום שני השחור, היום שכל מאמן ב-NFL פוחד ממנו הגיע ואיתו גם אין ספור שמות שיתנוססו בגאון בכותרות העיתונים כמושיע הבא. בניגוד לשנים הקודמות, הפעם – אולי – יינתן קרדיט גם למתאמים ההגנתיים, מה שיאפשר לאוכלוסיות שבדרך כלל מודרות מהרשימה להבטיח לעצמם משרה כמאמן ראשי ולשנות את הסטטיקה הלא מחמיאה של הליגה (למי שמעוניין להעמיק בנושא, ממליץ לקרוא את הטור הזה).

נכון לרגע כתיבת שורות אלו יש שש קבוצות שמחפשות מאמן חדש: אטלנטה, דטרויט, יוסטון, ג'קסונוויל, הצ'ארג'רס והג'טס. קיים סיכוי נמוך כי שניים נוספים – ויק פאנג'יו מדנבר ודאג פדרסון מפילדלפיה, יסיימו גם הם את תפקידם.  אז לקראת סבב המינויים המתקרב וסיום העונה הסדירה, הנה היכרות ראשונה עם המועמדים המובילים.

העוזרים

ארתור סמית' (מתאם התקפה, טנסי) – כבר שנתיים שסמית' מעמיד את אחת ההתקפות הכי מפתיעות ב-NFL, החזיר לאופנה את משחק הריצה והחיה את הקריירה של ראיין טאנהיל. העובדה שהוא שרד אין ספור מהפכות בקבוצה, רק מוסיפה לו עוד קרדיט. אגב, סמית' הוא בנו של מייסד FedEx ולכן הצפי הוא שלא ייקח כל משרה שיציעו לו.

בראיין דאבול (מתאם התקפה, באפלו) – אם תתחילו לראות קבוצה שמחכה קצת יותר מידי עם ההכרזה על המאמן הבא שלה, כנראה שהיא מחכה לדאבול, שזכאי למחצית הקרדיט על המהפך המדהים שנעשה בצפון ניו יורק. הוא יהיה נכס במיוחד עבור אחת הקבוצות שייבחרו קווטרבק בדראפט, לאחר שהצליח עם ג'וש אלן, שרבים ניבאו לו כישלון מובטח.

אריק ביאנמי (מתאם התקפה, קנזס סיטי) – שישית ממאמני הליגה הגיעו מהעץ של אנדי ריד ואין סיבה שזה ייעצר עכשיו. למרות עונה שקטה (יחסית) בקנזס סיטי, שיטת המשחק של הצ'יפס היא עדיין מושא להערצה בליגה. נוסף לזה, מדובר באחד המתאמים שנחשבים "כמנהלים" מצוינים, אספקט חשוב מאוד בבחירת המאמן הראשי.

ג'וש מקדניאלס (מתאם התקפה, ניו אינגלנד) – אמור להיות המועמד המוביל בכל שנה, אך לאחר קדנציה בעייתית בדנבר ובריחה מאינדיאנפוליס אחרי שכבר סיכם על חוזה, הופכות אותו לפרסונה נון-גראטה בהרבה מאוד מקומות. ככל הנראה קיבל הבטחה להחליף את ביל בילצ'יק כשיפרוש, אך אולי השנה הקטסטרופלית של הקבוצה ועזיבתו של טום בריידי תשנה את דעתו.

פיט קרמייקל (מתאם התקפה, ניו אורלינס) – בדומה למקדניאלס מדובר בשם שעולה בכל שנה, אבל עדיין לא מצא קבוצה שתהיה מוכנה לתת לו את המפתחות. העוזר הוותיק ביותר של שון פייטון שאחראי במידה רבה לזכייה בסופרבול ולאיך שהקבוצה נראית בשנים האחרונות.

דן קמפבל (עוזר מאמן, ניו אורלינס) – אם קרמייקל מקבל את כל הקרדיט בנושא ההתקפה, אז דווקא קמפבל מסומן "כחומר ממנו עשויים מאמנים ראשיים", כששמים דגש על יכולות הניהול שלו. מתאים בעיקר לקבוצות שיוצאות מסיטואציה בעייתית וצריכים מישהו חזק שייצב את הספינה.

"ווינק" מרטינדייל (מתאם הגנה, בולטימור) – בדומה לקמפבל, מדובר בעוד שם שמתאים להגדרה "מישהו חזק שייצב את הספינה". היה אחד המועמדים הסופיים לקבל את המשרה של הג'יינטס בעונה שעברה, ויהיה שם מוביל גם הפעם.

גרג רומן (מתאם התקפה, בולטימור) – השם החם של השנה שעברה, שאיבד הרבה מאוד מזוהרו בשנה החולפת. עדיין נחשב למועמד מוביל, אך השנה החולפת, בה הקבוצות מצאו פתרון למהלכים ההתקפיים שלו לא עשתה עימו חסד.  

רוברט סלאח (מתאם הגנה, סן פרנסיסקו) – היה אחד השמות החמים גם בעונה שעברה, אך רבים האמינו שהוא צריך להמתין עוד שנה אחת לפחות לפני שיקבל הזדמנות אמיתית. השנה הזאת עברה והוא בהחלט צפוי לקבל הרבה פניות, גם בעיקר משום שהוא מגיע מהעץ של קייל שאנהאן ועשוי לבנות צוות אימון שיפתה הרבה בעלי קבוצות.

ביירון לפטוויץ (מתאם התקפה, טמפה ביי) – כבר שלוש שנים שלפטווייץ' מוזכר כ"דבר הגדול הבא" בתחום האימון, כאשר השנה האחרונה עם הבאקס רק הקפיצה את המניות שלו עוד יותר. עם זאת, רבים עדיין חוששים מהניסיון שלו כמאמן והעובדה שההצלחה שלו מקושרת למנטור שלו – ברוס ארינס.

ג'ו בריידי (מתאם התקפה, קרוליינה) – רק בן 31 אבל הצליח בכל מקום שהיה בו. נחשב למוח ההתקפי הגדול ביותר בשוק, אחרי שהוביל את LSU לעונת שיא במכללות (2019) ועשה מעבר מוצלח לליגה של הגדולים. ההנחה היא שיחכו איתו עוד שנה, אך שון מקווי הוכיח לנו שיש קבוצות שמוכנות לתת את המפתחות לקבוצה כבר בשלב הזה.

ברנדון סטיילי (מתאם הגנה, ראמס) – עוד אחד מהשמות שטסים למעלה כשמדברים על מועמדים למשרות הראשיות, למרות שסיים את שנתו הראשונה כמתאם. הוא מגיע מהעץ של ויק פאנג'יו, מאמן ההגנה המוערך בליגה, ונחשב לבעל מוח מבריק. העובדה שגם השחקנים שלו מוכנים ללכת אחריו באש ובמים בטח לא תזיק.

קלן מור (מתאם התקפה, דאלאס) – עוד אחד מהמתאמים הצעירים (32) שצפויים להוביל את הליגה בשנים הבאות. קווטרבק העבר סופר רק שנה שלישית כמאמן, אך כבר ויתר על הצעה לעבור ולאמן את בוייסי סטייט במכללות, וככל הנראה מצפה לקבל תפקיד ב-NFL בטווח של שנתיים.

שמות נוספים: קווין אוקונול (מתאם התקפה, ראמס), מייק מקדניאל (מתאם ריצה, סן פרנסיסקו), מאט אברפלוס (מתאם הגנה, אינדיאנפוליס) , לזלי פרייז'ר (מתאם הגנה, באפלו) ומייק פיורי (מאמן רסיברים, שיקאגו).

מאמני המכללות

לינקולן ריילי (אוקלהומה) – הלוחש לקווטרבקים. המאמן הצעיר רק משפר את הרזומה שלו בכל שנה שעוברת, כאשר הוביל שני קווטרבקים (בייקר מייפילד וקיילר מארי) לזכייה בהייזמן ולבחירה ראשונה בדראפט. הוא המשיך באותו קו עם ג'יילון הרטס שהוכיח שהוא קווטרבק לגיטימי בליגה, לאחר שביצע מהפך בצורת המשחק שלו אצל ריילי. אמר שמעדיף לעשות קריירה בקולג'ים, אך העובדה שיתקשה לזכות באליפות עם הסונרס אולי תשנה את דעתו.

אורבן מאייר (מאמנה לשעבר של אוהיו סטייט) – הסיבה הרשמית לכך שמאייר ישב השנה בבית היא "סיבות בריאותיות", אך כולם יודעים שהוא עזב סיטואציה מאוד נפיצה באוהיו והוא רק מחכה להזדמנות המושלמת לחזור. מי שאימן בעבר את אוניברסיטת פלורידה, בהחלט ירצה לחזור למדינת השמש כמאמנה של ג'קסונוויל ושל הקווטרבק טרבור לורנס.

ראיין דיי (אוהיו סטייט) – הפסיד עד עתה רק משחק אחד כמאמן ראשי, ועשוי לרצות לחזור ל-NFL במידה ויצליח לנצח ביום שני את אלבמה בגמר המכללות. הניסיון שלו בפילדלפיה ובסן פרנסיסקו, והיתרון המובהק בכך שיוכל להמשיך ולאמן את ג'סטין פילדס, בהחלט יהפוך אותו לשם חם בסבב הנוכחי.

ג'ים הארבו (מישיגן) – הרבה מהקסם של הארבו פג בשנים האחרונות והוא כבר לא הודף הצעות כבעבר. עם זאת, ההיסטוריה מלמדת שלא כדאי לסמוך על זה שיישאר הרבה זמן באותו המקום, למרות הדיווחים על כך שיאריך חוזה אצל הוולוורינ'ס.

פט פיצ'ג'רלד (נות'ווסטרן) – אחד המאמנים המוערכים בארה"ב, שתמיד מוזכר כמועמד ל-NFL לאחר שעשה מהפך באחת הקבוצות הקשות ביותר לאימון בפוטבול המכללות. בעבר ויתר על הצעה לאמן את גרין ביי וארון רודג'רס והצהיר כי יאמן רק בשיקאגו, אך השם שלו עולה בשבועות האחרונים שוב ושוב. יהיה מעניין לעקוב.

מאמני העבר

ג'ייסון גארת' (מאמנה לשעבר של דאלאס) – הרבה אנשים ירימו גבה שיקראו את השם הזה (אני ביניהם), אבל יש הערכה רבה בליגה להתקדמות שעשה דאק פרסקוט שנזקפת לזכותו של גארת'. קבוצה עם קווטרבק צעיר (ע"ע הצארג'רס שכבר ביקשו לראיין אותו) בהחלט תכניס אותו לרשימות.

ראחים מוריס (מאמנה לשעבר של טמפה ביי/ מאמן זמני, אטלנטה) – מעטים המאמנים שמקבלים הזדמנות שניה ב-NFL, בטח אם אתה מגיע מהקהילה השחורה. אבל מוריס נחשב למועמד חזק בהרבה מאוד קבוצות, והניסיון שלו בפלורידה – משרה אותה קיבל בגיל 33 – יכול רק לעזור.

דרל בוול (מאמן זמני, דטרויט) – הוא כבר בן 50, אבל קיבל הרבה מאוד מחמאות לאחר שנבחר להחליף את מאט פטרישיה אחרי חג ההודיה. לא צפוי לקבל הרבה טלפונים, אבל בחלט יכול למצוא את עצמו בפברואר כמאמן קבוע.

שמות נוספים: ג'ים קלדוול (דטרויט) ומרווין לואיס (סינסנטי)

הלא צפויים

דייב טואב (מאמן קבוצות מיוחדות, קנזס סיטי) – השם של טואב הוביל הרבה טבלאות הימורים בעשור האחרון, אך הוא נעלם כליל בשנתיים האחרונות. מי שנחשב למאמן הקבוצות המיוחדות הטוב בהיסטוריה של המשחק נחשב כבר מבוגר מגדי שקבוצה תהמר עליו, אך ההצלחות העבר של מאמני קבוצות מיוחדות (ביל בילצ'יק, ג'ון הארבו וכו') משאירה אותו תמיד בתמונה.

ג'ק דל-ריו (מתאם הגנה, וושינגטון) – מעטים המאמנים שקיבלו הזדמנות שלישית כמאמנים ראשיים, אך רבים הרגישו שהוא הצליח לבצע מהפך באוקלנד, לפני שהבעלים החליט להחריב הכל ולבנות שוב ביחד עם ג'ון גרודן. העובדה שעזר להוביל עוד מהפך השנה בוושינגטון בטח לא תזיק.

מייק לאפלור (מתאם מסירה, סן פרנסיסקו) – הוא כנראה המתאם הרביעי בחשיבותו בקבוצה (מתום ארבע), אבל כנראה בעל הפוטנציאל הגדול ביותר להפוך למאמן מצליח במשחק המודרני. העובדה שאחיו מאמן בהצלחה את גרין ביי ושהוא מגיע מהעץ של קייל שנהאן יכולה למשוך קבוצה ספציפית שתהיה מוכנה להמר עליו כבר עכשיו.

שם נוסף: ג'ון פאסל (קבוצות מיוחדות, דאלאס)

הימורים

לא כל התפקידים נולדו שווים, חלקם טובים מהאחרים (יוסטון, צ'ארג'רס), חלקם לא כל כך מושכים (כן, דטרויט ואטלנטה, אני מדבר עליכם). להלן ההימורים לאיוש המשרות, בהתאם לאטרקטיביות המשרה:

1. ג'קסונוויל – אורבן מאייר
2. יוסטון – אריק ביאנמי
3. צ'ארג'רס – ארתור סמית'
4. ג'טס – בראיין דאבול
5. דטרויט – רוברט סלאח
6. אטלנטה – ראחים מוריס

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. לדעתי הפלקונס צריכים מאמן הגנה שימנע את הבעיה מס' 1 של אטלנטה- התפרקות טוטאלית של הההגנה בחצי השני של המשחק.
    עקב היחסים המיוחדים וההיסטוריה של אטלנטה וסן פרנסיסקו, אני חושב שיש סיכוי טוב שרוברט סאלה יגיע לג'ורג'יה.
    נכון שהמאמן דן קווין היה מאמן הגנתי נחשב גם כן, אבל הוא נכשל בבנייה ומוטיבציה של ההגנה לסיים משחקים.

  2. אהבתי את הסיכום, רק לא כל כך הבנתי מה הקשר בין מתאמי הגנה למאמנים מהקהילה השחורה או ההיספנית? בסופו של יום קבוצות אולי מחוייבות לראיין כאלה מועמדים, אבל הן יקחו למשרת המאמן הראשי את מי שהוא מתאים יותר בעיניהם ללא קשר לצבע עורו. אני לא בקיא במתאמי הגנה שחורים בליגה, היחיד שאני מכיר זה מאט פטרישה שאחרי שנים כמתאם הגנה הוא הגיע לאמן את הליונס ורק לאחרונה פוטר. כך שלא ממש הבנתי למה הם אמורים להצליח יותר כמאמנים ראשיים מהקרדיט שניתן להם היום.

        1. אחוז הלבנים בקרב מתאמי ההתקפה הוא הגבוה ביותר מבין מפקידי האימון ב-NFL, ולאור העלייה בכמות הקבוצות שרוצות "מאמן התקפי" כך ירדה גם כמות המאמנים השחורים/ היספניים בליגה.

          1. אוקי, עכשיו הדברים ברורים. גם אני מקווה שהגישה של ללכת בעיקר על התקפה היא טרנד שיחלוף ונחזור לראות יותר איזון בליגה. מניח שאם זה יקרה אז מספר המאמנים הראשיים מהקהילה השחורה יעלה בהתאם

            1. אני חושב שהחוק החדש שמצ'פר קבוצות "שגידלו" מאמנים יכול לעשות הבדל. גם העובדה שאנחנו רואים יותר מתאמי התקפה שחורים (ביאנמי, לפטוויץ' וכו') יעשה את ההבדל.
              צריך לזכור שמדובר בליגה של אופנות, ובתחילת שנות ה-2000 כאשר ראו את ההצלחה של דאנג'י ראינו יותר הזדמנויות למאמנים שחורים (או מיעוטים בכללי, ע"ע רון ריברה). זה כמובן מאוד פשטני, אבל זאת אחת הסיבות.

  3. תודה, סיכום מצוין
    כל המאמנים האלה הם מעולים בתיאוריה ומבינים פוטבול, השאלה היא יותר בקטע של המנהיגות שעליו אנחנו (אני) לא יודעים הרבה.
    אני מת שליוסטון יגיע מאמן שיוכל לנער את הפרונט דסק ולעשות שם קצת מהפכות. פשוט כואב הלב על ווטסון.

  4. ועכשיו באמת מתפרסם שניק קסריו, שכיהן עד כה בפטריוטס בתור director of players personnel שלא ברור לי בדיוק מה זה, מניח שאחראי לבחירות בדראפט ולטריידים, הולך להתמנות ל GM של הטקסנס.
    לא שמעתי עליו עד היום ועד עכשיו מי שלקח מאמנים מהפטריוטס לא הצליח מי יודע מה אבל הביקורות דווקא מהללות. בכל מקרה – האם זה הניעור שהארגון מיוסטון זקוק לו? הלוואי, ולו בשביל דשון האומלל.

    1. היסטורית דווקא מנהלים מהפטריוטס היו יותר מוצלחים בקבוצות אחרות.
      וכן, התפקיד הזה הוא הכי קרוב ל-GM שיש בלי להיות המנכ"ל בעצמך (אצלם זה בכלל ככה, מכיוון שביליצ'יק הוא ה-GM)

  5. תודה שחר! לא רואה תסריט שמקדניאלס עוזב את החממה של הפטריוטס, בטח לקראת פרישתו המתקרבת של בליצ׳ק. היו לו כבר הזדמנויות הרבה יותר טובות לעזוב והוא העדיף להישאר…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט