מכללות: מתחילים היום! פייבוריטיות והמלצות צפייה / ערן שור

.

אז היום העונה נפתחת וכרגיל קשה לצופה הממוצע לדעת במה כדאי להתמקד.

יש מעל ל-350 קבוצות בליגת המכללות הבכירה, וגם האוהדים השרופים ביותר לא מסוגלים לעקוב אחרי כולן מקרוב. אז הנה מדריך קצר לחמש מהקבוצות שלדעתי אמורות להיות יותר מעניינות. יש כמובן גם לא מעט קבוצות מעניינות אחרות, חלקן אפילו בעלות פוטנציאל גבוה יותר להצליח, אבל בחרתי כאן במכללות שמשלבות ברק ושחקנים מלהיבים עם ניסיון וסיכוי של ממש לאיים על התואר. וכמובן שחלק מהכיף בקולג'ים הוא הפריצה לתודעה של קבוצות לא צפויות.

.

1. גונזאגה בולדוגז

כבר כתבתי בעבר שגונזאגה היא המכללה האהובה עליי. בעיקר בגלל שהיא האנתי-תזה לדיוק, קנטאקי ונורת'-קרוליינה. מכללה שכמעט אף פעם לא מביאה שחקני טופ-30 ומסתמכת במקום על משחק קבוצתי, המון סקאוטינג בשוק הבינלאומי ועבודת קודש שעושה המאמן הותיק מארק פיו. גם השנה יהיו שם לא מעט שחקנים בינלאומיים, כולל מרוסיה, ליטא, מאלי, צרפת, קנדה ופורטו ריקו. רק שהפעם, לראשונה אי פעם אם אני לא טועה, גונזאגה מביאה גם שחקן טופ-10 ממחזור הרוקיז, הקומבו-גארד המלהיב ג'יילן סאגס. למרבה הצער, כמה מהשחקנים האהובים עליי במכללות בשנים האחרונות, כולם שחקני פנים בינלאומיים מגוונים, כבר לא שם. בשנה שעברה הם איבדו את ברנדון קלארק (קנדה) ורוי האצ'ימורה (יפן) ל-נבא. והשנה הם איבדו את קיליאן טילי הצרפתי החכם (חתם בממפיס) וגם את פטרוסב הסרבי, שהיה נפלא בשנה שעברה, אבל בגלל חוסר הוודאות סביב עונת המכללות החליט לחזור לשחק באירופה (ועושה שם חיל).

ובכל זאת, פיו הצליח שוב לבנות קבוצה מעניינת מאוד, עם קו אחורי מצויין ושילוב של ותיקים וצעירים מוכשרים. ליד סאגס הוון-אנד-דאן יביאו ניסיון והבשלות הצרפתי ג'ואל אייאי, שומר טוב ושחקן אגרסיבי, גם אם לא לגמרי מלוטש ויציב (פוטנציאל לסיבוב ראשון ב-2021), הרכז הקנדי אנדרו נמבהארד, שהגיע מפלורידה ורק אתמול קיבל אישור מהליגה לשחק העונה, ובעיקר קורי קיספרט, סמול פורוורד שהולך ומשתבח משנה לשנה. קבוצה עמוקה מאוד שבעיני היא כרגע הפייבוריטית לתואר, גם אם היא לא ממש רמה מעל האחרות. החולשה העיקרית היא הקו הקדמי המוכשר אבל הבלתי מנוסה, שקשה לדעת בוודאות מה תקבל ממנו. הסופומור המוכשר דרו טים (פאוור פורוורד) אמור לפרוץ השנה ולצידו ישחק עוד סופומור, הסנטר הרוסי פאבל זכארוב, שגם הוא עבר במונטוורד. סביר להניח שגם שני הרוקים הבינלאומיים המוכשרים, שהזכרתי בפוסט הקודם – עומר באלו וג'וליאן סטרות'ר – יקבלו דקות.

המאמן מארק פיו, הכוכב האמיתי של הבולדוגז

.

2. קנטקאי ווילדקאטס

כמו שכבר בטח הבנתם, אני לא מת על קנטאקי ועל תרבות האינסטנט שהיא מייצגת, אולי באופן המובהק ביותר במכללות (דיוק מנסה לחקות אותה בשנים האחרונות בהצלחה יחסית). קאליפארי שולט כל שנה בשוק הפרשמנים וגם דואג לפתות שחקנים מצטיינים ממכללות אחרות. ובכל זאת, קשה להתעלם מהכישרון שהוא מצליח להביא לקבוצה שלו שנה אחרי שנה. אם אתם הולכים לבחור במשחק מכללות רנדומאלי ומקווים ליפול על כוכב נבא עתידי, קנטאקי היא ההימור הכי בטוח. אחד מכל 15 שחקנים ב-נבא כיום עבר בקנטאקי, וזה כולל, רק מחמשת הדראפטים האחרונים, את באם אדאבאיו, קא"ט, ג'מאל מרי, דווין בוקר, ד'ארון פוקס, טיילר הירו, שג"א, ופי ג'יי וושינגטון (ועוד לפני כן את אנתוני דייויס, ראג'ון רונדו וג'ון וול).

קאליפרי בסדרת חינוך לצעירים

אז מה יש להם להציע השנה? עוד מחזור רוקיז מוכשר מאוד, בהובלת בי ג'יי בוסטון, שהזכרתי בפוסט הקודם ולדעתי הולך להיות אחד השחקנים הטובים והאטרקטיביים ביותר במכללות השנה. לצידו ישחק עוד גארד סקורר גבוה, טרנס קלארק (שני מטר), שכמו בוסטון, גם הוא ארוך ואתלטי מאוד, עם ג'אמפר נאה ושליטה טובה בכדור. המשחק שלו עדיין לא מלוטש וקצת פרוע, אבל גם כאן, כמו במקרה של בוסטון, יש פוטנציאל לכוכב נבא עתידי. אז כן, שווה לצפות בקנטאקי רק בשביל השניים הללו. אבל מעבר לזה, יש להם גם עוד כמה שחקנים לא רעים. לצד שני הכוכבים ישחקו הסנטר המנוסה אוליבייה סאאר (העברה מווייק פורסט) וגם הרכז דווין אסקיו, עוד פרשמן בעל פוטנציאל נבא מובהק. אבל למרות הסטאר פאוור, זה סגל נעדר המשכיות ונטול עומק משמעותי, שיתקשה לדעתי להתמודד במאני טיים עם קבוצות מחוברות יותר, שמשלבות יותר ניסיון מכללות ועומק.

הרוקי טרנס קלארק

.

3. אריזונה סטייט סאן דווילס

כתבתי בפוסט הקודם שיהיה סוף סוף מה לראות השנה בפאק 10. סטאנפורד, UCLA, USC, אריזונה, וכמובן גם אורגון, כולן עם קבוצות חזקות יחסית ו/או פרשמנים מעניינים בהקשר של ה-נבא. אבל מבין כל אלו, הקבוצה שאני אולי הכי מחזיק ממנה ומצפה לראות השנה היא אריזונה סטייט. בובי הארלי הצליח להנחית השנה שני פרשמנים מצויינים: ג'וש כריסטופר ומרכוס באגלי. הראשון הוא סקורר אקפלוסיבי בעמדת השוטינג גארד, שיכול לייצר לעצמו מצבי קריאה ומועמד בולט ללוטרי הקרוב. השני הוא האח של, פחות גבוה מהשחקן הפציע של סקרמנטו (שני מטר ומשחק בעמדת הסמול פורוורד), אבל גם מוכשר.

אבל השחקן שאני הכי אוהב באריזונה סטייט הוא הסיניור רמי מארטין. הרכז הפיליפינו אמריקני המיניאטורי (רק 1.83) הוא מאסט-סי באסקטבול ברמת המכללות, משובח לפחות כמו הקוניאק שאת שמו הוא נושא. אנרגטי, זריז להפליא, ערמומי ובעל קליעה לא תמיד יציבה, אבל בימים שהולך לו הוא בלתי עציר ותענוג לצפייה. יחד עם כריסטופר, הוא יכול לשחזר את הטנדו העליז שהיה לו לפני שנתיים עם לוגנז דורט ואפילו להתעלות עליו כי כריסטופר מוכשר יותר התקפית ומרטין מבוגר בשנתיים, מנוסה, והשתפר בכל שנה בקולג'. תוסיפו לזה את הגארד המצויין אלונזו ורג', שקלע בשנה שעברה 15 למשחק, וגם עוד רכז נמוך ודינאמי, הולנד וודס שמגיע מפורטלנד סטייט, ויש לנו קו אחורי מהטובים במכללות (אם לא ה-). הצבע דליל אבל זו הולכת להיות קבוצה מהירה ודינאמית שיהיה כיף לצפות בה ותעשה אני מאמין ליריבות הרבה צרות עם סמול בול קטלני.   

משובח כמו הקוניאק. רמי מרטין.

.

4. אילינוי פליינג איליני

לפליינג איליני יש את אחד הצמדים פנים-חוץ הכי מרשימים במכללות. הרכז איו דוסונמו והסנטר קופי קוקבורן נרשמו שניהם השנה לדראפט (ולדעתי שניהם היו שווים לפחות סיבוב שני, אבל החליטו למשוך את שמם ולחזור להיאבק על האליפות באילינוי. דוסונמו האתלטי והחזק (לגמרי גוף נבא) היה כבר בשנה שעברה אחד הרכזים הטובים במכללות והשנה יכול לקחת עוד צעד קדימה, בעיקר עם עוד שיפור ביכולת המסירה. קוקבורן הג'אמייקני גדל הגוף ובעל השם הפרטי הנפלא נתן עונת רוקי משובחת של 13 נקודות ו-9 ריבאונדים למשחק ומהווה נוכחות אדירה בצבע. בהתחשב בזה שאילינוי גם מחזירה את יתר שחקני החמישייה מהשנה שעברה, היא בהחלט נראית כמו אחת הפייבוריטיות להישאר על רחבת הריקודים לאורך זמן במרץ (אם הטורניר אכן יתקיים במרץ).

אחרי הקוניאק מגיע גם הקפה (קופי קוקבורן)

.

5. ביילור ברס

בשנה שעברה ביילור הייתה אולי הקבוצה הטובה במכללות. והעניין הוא שבניגוד למכללות אחרות הם לא איבדו כמעט אף אחד ויחזירו ארבעה שחקנים מתוך החמישייה שלהם בעונה שעברה, כולם שחקני שנה שלישית ורביעית, עם הרבה ניסיון ולכידות. האמת, זו קבוצה שקצת קשה לי להתלהב ממנה ברמה האישית. כן יש להם את הגארד המצויין ג'ארד באטלר (לא, לא שחקן הקולנוע) וגם את אחד השומרים הטובים במכללות, מארק ויטאל. אבל למרות שהם מרכיבים ביחד קבוצה נהדרת ולוחמת, אף אחד מהם לא מצית את הדמיון (לפחות שלי) מבחינת כישרון ויכולת אישית. הם מאוד סולידיים ומתואמים, לא מאבדים הרבה כדורים, ושומרים היטב. אבל אין שם אף קלעי או מוסר יוצא דופן ויש מצב שאף אחד מהשחקנים בסגל לא יגיע ל-נבא ובטח שלא יעשה שם משהו משמעותי. בקיצור, מכללה די אפורה לדעתי, שאמנם יכולה ללכת עד הסוף, אבל לא מציעה הרבה למי שמתעניין בדור הבא של הכדורסל.

.

כמה אחרות במשפט או שניים:

וירג'יניה. במיטב המסורת, טוני בנט מעמיד קבוצה מחוברת שלא איבדה הרבה משנה שעברה. כרגיל, וירג'יניה תמרר ליריבות את החיים בהגנה ותשמור על קצב משחק נמוך להפליא. יש גם סיכוי שזה שוב יגמר באליפות (להזכירכם, וירג'יניה היא האלופה המכהנת בעידן הפרה-היסטורי של טרום הקורונה).

וילאנובה. כמובן שאסור לזלזל גם ב-V השנייה, עוד מעצמת מכללות, שלקחה את האליפות בשתיים מארבע העונות האחרונות. הם אמנם איבדו את סאדיק ביי לדראפט, אבל ג'רמייה רובינסון ארל הוא נוכחות אדירה בצבע ובהחלט הרשים אותי כשיצא לי לראות אותו משחק. ובכלל, יש מצב שהם לוקחים עוד אליפות (אחת מהטופ-5 שלי בדירוג העוצמה).

דיוק. גם הקבוצה של ששבסקי מצליחה ברוב השנים לייצר באז, וכך וגם השנה. כרגיל יש כמה פרשמנים מעניינים והסופומור מתיו הרט הוא פאוור פורוורד עם קליעה מצויינת (סטייל ראיין אנדרסון), שאמנם לא בטוח כמה הוא מתאים ל-נבא אבל ברמת המכללות נראה לי שהוא לפני שנת פריצה.

איווה. הסנטר לוקה גרזה הוא המועמד המוביל כרגע לשחקן השנה במכללות (24 נקודת ו-10 ריבאונדים למשחק בשנה שעברה). סנטר די איטי ולא כל כך אתלטי, אבל עם עבודת רגליים נפלאה וגם קליעה משופרת משלוש. לא יודע אם יש לו מקום ב-נבא, אבל במכללות הוא מלך. למרות זאת, לא בטוח שמה שיש לידו באייווה מספיק כדי להיות קונטנדרית וההגנה שלהם חלשה, אבל הם קבוצה שכיף לצפות בה.

אלבאמה. הקרימזון טייד אמנם איבדו את הרכז קירה לואיס לדראפט, אבל למחליף שלו, ג'אבון קוויברלי, שהגיע מוילאנובה, יש פוטנציאל נהדר כרכז מהיר ויוצר כשלצידו על הסקורינג יהיה הסופומור המצויין ג'יידן שקלפורד. בנוסף אליהם, יש לאלאבמה קו אחורי חזק, שכולל כמה פרשמנים מסקרנים (שניים מהם קנדים).

פלורידה. אחרי שנה מאכזבת, הגייטורס איבדו את הרכז הפותח שלהם (נמבהארד שעבר לגונזאגה) וגם את הסנטר הפותח (קרי בלאקשיר, שעבר לשחק ב…ישראל, בגלבוע). עדיין, יש כאן כמה כשרונות שכנראה עוד יגיעו ל-נבא כמו סקוטי לואיס (שומר נהדר), קיונטה ג'ונסון וטרה מאן.

פלורידה סטייט. מצד אחד, הסמינולס איבדו שתי בחירות לוטרי (דווין ואסל ופטריק וויליאמס), כך שצפוי שהם ייחלשו ולא יהיו הקבוצה הנפלאה של השנה שעברה. מצד שני,על סקוטי בארנס כבר כתבתי בסקירת כשרונות הדראפט והוא לבדו שווה בעיני את הצפייה.

.

אז זהו, היום מתחילים!

כמה המלצות צפייה ליומיים הראשונים:

למרבה הצער, כבר יש לנו קורבנות ראשונים של הקורונה (אוקיי, לא לדאוג, משחקים, לא שחקנים). וביניהם המשחק אולי הכי מעניין של היום הפותח בין אריזונה סטייט המסקרנת לביילור החזקה, שהמאמן שלה נמצא חיובי בתחילת השבוע. גם דיוק הייתה אמורה לשחק היום אבל לא תשחק בגלל בדיקות חיוביות. כנ"ל טנסי, אורגון, סטנפורד עם זאיר וויליאמס ואריזונה עם הרוקים הבינלאומיים המסקרנים שלה.

אז מה כן? (לפחות בינתיים)

אילינוי, שהזכרתי למעלה, תשחק ב-9:00 בערב שעון ישראל.

מי שבא לו לחזות במשחק הבכורה של הבחירה הראשונה (לדעתי) בדראפט 2021, קייד קנינגהאם, יוכל לצפות הערב במשחק של אוקלהומה סטייט, בשעה 11:00 בלילה שעון ישראל.

קנטאקי עם רוקים מסקרנים תשחק מאוחר יותר, בשעה 1:00 בלילה שעון ישראל.

.

ומחר, בשעה נוחה במיוחד לצופים מישראל (8:30 שעון ישראל): משחק מסקרן ביותר בין גונזאגה לקנזס, שתי אימפריות שהן גם מכללות טופ-5 בדירוג.

לפוסט הזה יש 21 תגובות

  1. קודם כול ה – PAC 10 הוא כבר מזמן ה PAC 12. הקונפרנס תורם כבר הרבה זמן כמה קבוצות לרשימת ה 25 המדורגים ראשונים.

    1. מה הקשר? זה היסטורית פאוור קונפרנס עם תקופות ארוכות מאד של דומיננטיות ובשנים האחרונות נראה זוועה. מדורגת פה מדורגת שם זה לא בדיוק לאן שהם מכוונים. כמה פעמים הקונפרנס שלח נציגה לפיינל פור בעשור האחרון? שלא לדבר על זה שבשנה שעברה אף קבוצה מהקונפרנס לא השתתפה בטורניר המכללות…

    2. נכון, פאק 12. אבל מסכים עם עידו שהקונפרנס היה חלש למדי כבר לא מעט שנים, אולי חוץ מאורגון. בשנה-שנתיים האחרונות רואים התעוררות. סטנפורד, USC ואריזונה סטייט הביאו כשרונות לוטרי ובכלל, זה נראה בכיוון הנכון.

  2. תודה ערן..מעניין על אריזונה סטייט, שתמיד הייתה האחות הקטנה והלא מוצלחת של אריזונה,פתאום מדברים עליה כעל קבוצה שיכולה ללכת רחוק..

  3. מעניין לראות מה מחזור הגיוס המהולל של קנטאקי יצליח להוציא מעצמו. זה אגב מה זה מוזר לדבר על אילינוי כקונדטנדרית…

  4. תודה רבה ערן! אתה עושה עבודת קודש.
    קנטקי השנה נתנה ל-NBA 4 שחקנים שזה פסיכי בשנה שכביכול לא היו לה הרבה פרוספקטים (מקסי, קוויקלי, אשטון הייגנס שחתם במינסוטה וריצ'ארדס)
    שנה הבאה נראה את אותה התופעה. הם הביאו 2 פרוספקטים של 5 כוכבים בטופ 8 (ברנדון בוסטון 5 שבתקווה ימצא את עצמו בסלטיקס וקלארק 8) אבל עוד 4 בטופ 60 של התיכונים (ג'קסון 30, אסקיו 32, ווייר 38 ופלצ'ר 60).

    1. אין ספק, הסקאוטים של קאליפרי עובדים שעות נוספות. מכונת גיוס משוכללת. והשחקנים מבינים שגם אם הם יקבלו תפקיד מופחת בשנה הראשונה, זה עדיין עשוי להשתלם להם (קוויקלי; ריצ'ארדס).

  5. מצוין כרגיל ערן, תודה רבה.
    .
    השבוע שמעתי שגארזה משווה את עצמו למארק איטון(!), מה שאומר שהוא בוודאות לא מכוון ל-NBA, אבל בריאל מדריד הוא יכול להיות כוכב.
    .
    ויאללה, הגיעה הזמן שגם גונזאגה תיקח כבר אליפות!

  6. מחצית במשחק של אוקלהומה סטייט. קאנינגהם מראה בינתיים יד יפה מבחוץ והרבה סבלנות במשחק. לא אחד שיהמם אותך עם אתלטיות, אבל שחקן מאוד אלגנטי ומחושב.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט