חלום ליל קיץ – פרק ג' ואחרון, הביצה והתרנגולת / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

חלום ליל קיץ – פרק ג' ואחרון, הביצה והתרנגולת / מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

לאחר שבפרקים הקודמים (א', ב') ניתחנו את מאפייני הדראפט והפרי אייג'נסי, בפרק זה נעסוק בתזמון שלהם זה ביחס לזה.

מסורתית, הדראפט מתקיים לפני הפרי אייג'נסי – תחילה בוחרים בדראפט, וסוחרים בבחירות דראפט, ולאחר מכן נכנסים לפרי אייג'נסי ומטפלים בכל שאר ההיבטים של בניית הרוסטר.

מצד אחד ברור שיש בכך תועלת מאחר והמידע שמתקבל בדראפט (איזה שחקנים בחרנו, איזה שחקנים בחרו מועדונים אחרים) משפיע על קבלת ההחלטות שלנו בפרי אייג'נסי. מצד שני, יש בכך חסרון מאחר ואנחנו נדרשים לבחור בדראפט כשאנחנו עדיין לא יודעים כיצד תשפיע הפרי אייג'נסי על הרוסטר שלנו.

מה היה קורה אם הסדר היה הפוך, והפרי אייג'נסי היה מתקיים לפני הדראפט? כלומר, מה היה קורה אם תחילה היינו מסדרים את שאר חלקי הרוסטר ורק אז בוחרים בדראפט?

מצד אחד, ברור שהייתה בכך תועלת, מאחר והמידע שמתקבל בפרי אייג'נסי (איזה שחקנים החתמנו, איזה שחקנים נהנים מביקוש בשוק הטריידים, איזה שחקן חופשי מוגבל שלנו קיבל הצעה גבוהה) היה יכול להשפיע על קבלת ההחלטות שלנו בדראפט. למשל, זה היה מאפשר לנו לבחור באופן מדויק יותר את השחקנים הדרושים לנו להשלמת הרוסטר, וגם מקל על החלטותינו בנוגע להחלפת בחירות.

מצד שני, כאמור, יש בכך חסרון מאחר ובמהלך הפרי אייג'נסי היינו נדרשים לקבל החלטות בנוגע לרוסטר מבלי לדעת איזה שחקנים יעמדו לרשותנו אחרי הדראפט. בנוסף, קיים חשש שאחרי הדראפט היינו מתקשים יותר לסחור בשחקנים שבחרנו בו, משום שבמהלך הפרי אייג'נסי מועדונים אחרים כבר היו משלימים חלק ניכר מהיערכותם לעונה הקרובה.

זו מעין לולאה, אתם מבינים, מעין ביצה ותרנגולת – אני רוצה שהדראפט יקדם לפרי אייג'נסי כדי שהמידע שיש לי על הדראפט יאפשר לי לקבל החלטות טובות יותר בפרי אייג'נסי. אבל אני גם רוצה שהפרי אייג'נסי תהיה לפני הדראפט כדי שהמידע שיש לי על הפרי אייג'נסי יאפשר לי לקבל החלטות טובות יותר בדראפט. אז "שניהם צריכים להיות לפני שניהם". ולמעשה, גם "שניהם צריכים להיות אחרי שניהם".

אופס….  😳

אז בפרק זה ננסה להבין איך התזמון הנוכחי, דראפט לפני פרי אייג'נסי, משפיע על קבלת ההחלטות שלנו הן בדראפט והן בפרי אייג'נסי. נחשוב איך סדר הפוך היה משפיע על טריידים שמערבים בחירות דראפט של שנה זו, עם ובלי שחקנים פעילים. נשאל האם וכיצד גורמים שונים בליגה (מועדונים, סוגי שחקנים שונים) מושפעים מכך באופן שונה. נהרהר האם המצב ההפוך היה יכול להיות עדיף, ואם כן למי ומאלו בחינות. ונתהה אם אולי יש איזה מנגנון ביניים שיאפשר תזמון אופטימלי של שני הערוצים הללו.

הסוגייה הזו עשויה להיות מעשית בקרוב, מאחר ודווח שיש/הייתה אפשרות שהשנה המורטוריום, לפחות על חלק מהעסקאות, יוסר עוד לפני הדראפט.

כיצד היו מושפעים הטריידים שניתחנו אם הפרי אייג'נסי היה מתחיל לפני הדראפט?

פולץ/טייטום ודונצ'יץ'/יאנג

בנוגע לעסקת פולץ/טייטום, יתכן שלהקדמת הפרי אייג'נסי לא הייתה כל השפעה, וזאת משום שבצמרת הדראפט המועדונים מחפשים שחקן פרנצ'ייז פוטנציאלי, ולכן עמדת השחקן, ואולי אפילו התאמתו לשאר שחקני הרוסטר, מקבלת חשיבות משנית.

מצד אחד, ניתן לטעון שהעובדה שלפילי כבר היה פוינט גארד צעיר ומבטיח, בדמותו של בן סימונס, בזמן שהעדיפה פוינט גארד נוסף על פני פורוורד צעיר, מחזקת את הטענה הזו. מצד שני, ניתן לטעון שטענה המתבססת על שיקול הדעת של פילי בהיבטי בניית רוסטר אינה יכולה לחזק דבר ואף להיפך….

נראה שגם עסקת דונצ'יץ'/יאנג עונה על ההגדרה הזו – שתי הקבוצות חיפשו שחקן פרנצ'ייז, ושתיהן גייסו פוינט גארד, כך שקשה לטעון שההתאמה לרוסטר הייתה שיקול מרכזי, וככזו גם לא הושפעה יותר מדי מהאופציות שהיו לקבוצה בשוק החופשי.

אם ננסה להכליל על סמך שתי הדוגמאות הללו, נראה שניתן לומר שבחירות בצמרת הדראפט, בהן נראה שקיים פוטנציאל גבוה לשחקן פרנצ'ייז, מושפעות מעט מאד משיקולי ההתאמה לרוסטר ומחלופות שניתן להשיג בפרי אייג'נסי, בוודאי בכל הקשור למועדונים שבעת הבחירה חסרים שחקן פרנצ'ייז.

קולבר/סאריץ'+ג'ונסון

בעסקה זו מעורבות בחירות נמוכות יותר, ושחקנים שלא סומנו כפוטנציאל לשחקן פרנצ'ייז, כמו גם שחקן פעיל שאינו עונה על ההגדרה הזו. יתרה מזו, שני המועדונים המעורבים, פיניקס ומיניסוטה, כבר סימנו את שחקני הפרנצ'ייז העתידיים שלהם (בוקר+אייטון/קאט). על כן, ניתן להניח שאחת הסיבות לטרייד היא ההתאמה של השחקנים הנבחרים לרוסטר הקיים, ומכאן שאת הנכסים השונים בעסקה זו ניתן היה להחליף בנכסים חלופיים במסגרת הפרי אייג'נסי בקלות רבה יותר מאשר שחקני פרנצ'ייז עתידיים.

קודם כל צריך להזכיר שנראה שזו עסקה מוצלחת לשני הצדדים, ובמובן זה זו דווקא דוגמא לכך ששתי הקבוצות השכילו להתמודד בהצלחה עם הקדמת הדראפט לפרי אייג'נסי. ועדיין, מעניין לחשוב כיצד העסקה הייתה יכולה להיות מושפעת מהקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט.

ראשית, יש להניח שהפרי אייג'נסי הייתה פותחת אפשרויות חדשות עבור שני המועדונים. נניח שבמסגרת הפרי אייג'נסי, פיניקס הייתה מחתימה פורוורד אחר, ובכך האינטרס שלה להטריד עבור סאריץ' היה נעלם. במקרה כזה, יתכן שהייתה שומרת את הבחירה לעצמה או לחילופין משתמשת בה בטרייד עם מועדון אחר עבור שחקן שהיה דרוש לה יותר לאחר שכבר מילאה את מכסת הפורוורדים שלה.

אין לדעת האם החלטה כזו הייתה מתבררת כעדיפה לפיניקס, אבל בכל מקרה מאחר ובתרחיש הנ"ל הפרי אייג'נסי קודמת לדראפט, הרי שהאפשרות להטריד את הבחירה ה-6 עבור סאריץ' הייתה עומדת בפניה גם במהלך הפרי אייג'נסי. כלומר לפיניקס היו יותר אפשרויות ופחות אילוצים, ובמובן זה ניתן לומר שהקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט הייתה חיובית עבורה.

הדברים נכונים, כמובן, גם עבור מיניסוטה – אם הייתה מוצאת עסקה טובה יותר עבור סאריץ', לפני הדראפט, הייתה יכולה לממש אותה, ובכל מקרה, היו לה אפשרויות רבות יותר.

שנית, נניח לרגע שגם לאחר סקירת האפשרויות בפרי אייג'נסי, הן פיניקס והן מיניסוטה היו מגיעות למסקנה שהעסקה על סאריץ' והחלפת הבחירות היא האופציה הטובה ביותר מבחינתן. במקרה זה, מכיוון שהעסקה יכלה להתקיים עוד לפני הדראפט, יתכן שסאריץ' היה עובר לפיניקס, והמועדונים היו יכולים להחליף בחירה עבור בחירה (בדומה לפולץ/טייטום), ולא שחקן נבחר עבור שחקן נבחר, כפי שבוצע בסופו של דבר.

יתכן שגם בתרחיש כזה, של החלפת בחירות ולא שחקנים נבחרים, הן מיניסוטה והן פיניקס היו בוחרות את אותם שחקנים, כלומר מיניסוטה, שהייתה מקבלת את הבחירה ה-6, הייתה בוחרת את קולבר, ופיניקס, שהייתה מקבלת את הבחירה ה-11, הייתה מקבלת את קמרון ג'ונסון, כך שהאפשרויות הקיימות במסגרת התזמון הקיים לא היו נחסמות. מצד שני, יתכן שהיו נפתחות גם אפשרויות חדשות, כגון….

שלישית, טרייד לפני הדראפט היה מאפשר לקבוצות לסחור בנכסים שהתקבלו בעסקה עוד לפני הדראפט. מיניסוטה, שקיבלה את הבחירה ה-6, יכלה לבחון אפשרויות כגון לעשות טרייד-אפ נוסף, או להטריד את הבחירה עבור שחקן פעיל אחר. והדברים נכונים גם בנוגע לפיניקס והבחירה ה-11 שברשותה. האם היו עושות זאת? האם היו מוצאות הזדמנויות טובות יותר? אין לדעת, אבל שוב אנחנו מגיעים לאותה שורה תחתונה – בתרחיש שבו הפרי אייג'נסי קודם לדראפט נפתחות אפשרויות חדשות, ולא נחסמות אפשרויות קיימות.

המקרה המוזר של קוואי

הטרייד המפורסם שהביא את קוואי לאונרד לספרס ב-2011 מהווה מקרה מוזר אך מעניין לבחינה בהקשר זה.

במסגרת הטרייד הספרס העבירו לאינדיאנה את ג'ורג' היל, שחקן פעיל בחוזה רוקי, עבור שני שחקנים שנבחרו לבקשת הספרס על ידי אינדיאנה – קוואי, בבחירה ה-15, וברטאנס בבחירה ה-42, וכן עבור זכויות הדראפט על ארזם לורבק (הבחירה ה-46 ב-2005). קוואי הוחתם על חוזה רוקי, ברטאנס המשיך לשחק באירופה כחמש שנים נוספות (WTF פופ???) והוחתם רק ב-2016, ולורבק מעולם לא שיחק בליגה.

הדבר המוזר הוא שהטרייד הושלם כבר בערב הדראפט, ב-23 ביוני, וזאת למרות שכלל שחקן פעיל בדמותו של ג'ורג' היל. המורטוריום מחריג עסקאות של שחקנים בחוזה רוקי ובחוזה מינימום, כך שאפשר היה להבין אם הטרייד היה מתבצע ב-1 ביולי, נניח, ולא רק בתום המורטוריום ב-6 ביולי, אבל במקרה הזה העסקה בוצעה עוד לפני שהפרי אייג'נסי התחיל.

כיצד ניתן להסביר זאת? האם ניתן לבצע עסקאות המשלבות שחקני רוקי וחוזי מינימום גם לפני תחילת הפרי אייג'נסי, וזה פשוט לא קורה כמעט אף פעם? האם באותה שנה, אולי באופן חד פעמי, התאפשרו עסקאות כאלה? האם הספרס הערמומיים מצאו פרצה כלשהי בחוקים שאפשרה את הפעלול הזה?

את התשובות לשאלות אלו לא הצלחתי למצוא, אבל שוב, אני לא מוצא חסרונות במצב הזה, ואני לא רואה יתרון בצורך לחכות עד לתחילת הפרי אייג'נסי למימוש טרייד שכזה.

לסיכום חלק זה ניתן לומר שגם אם חלק גדול מהטריידים שניתחנו כנראה לא היו מושפעים באופן דרמטי מהקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט, הם גם לא היו ניזוקים ממנה, ובכל מקרה הקדמה כזו הייתה פותחת בפני המועדונים אפשרויות נוספות, ולפיכך נראה שהקדמה כזו תהיה חיובית עבורם.

"דראפט תחילה" או "פרי אייג'נסי תחילה" – בחינה כוללת

עד כה בחנו את האופן שבו הקדמת הפרי אייג'נסי ביחס לדראפט צפויה להשפיע על טריידים שעיקרם בחירות דראפט. זוהי בהחלט דינמיקה מעניינת, וגם כזו שמושפעת מסוגית התזמון, אבל היא בכל זאת רק היבט אחד מבין היבטים רבים של הפרי אייג'נסי.

על מנת לענות על השאלה במלואה, יש לבחון את ההשפעה הרחבה יותר של הקדמה כזו במגוון היבטים נוספים.

ראשית, אקדים ואומר שמספר הפרמטרים המשפיעים על החלטות ניהול הרוסטר מדי קיץ הוא בלתי מבוטל. אילוצי תקרת שכר, MLE, TPE ושאר ירקות מעצבים את יכולת התמרון של המועדונים והשחקנים כאחד. העובדה שיש 29 מועדונים פוטנציאליים לסחור איתם מגדילה מאד את מספר העסקאות הפוטנציאליות ובד בבד מפחיתה מאד את ההסתברות להתממשות כל אחת מהן.

למעשה פתיחת הפרי אייג'נסי לפני הדראפט לא תשפיע על מרבית האילוצים הקיימים, ובוודאי שלא תעלים את אי הוודאות המאפיינת החלטות מעין אלו, אבל היא נראית לי פשוטה יחסית לשינוי, ולכן מצדיקה מחשבה ובירור.

שנית, השאלה היא טוב למי? – מה שטוב יותר למועדונים לא בהכרח טוב יותר לשחקנים. גם בין השחקנים לבין עצמם יתכנו הבדלי אינטרסים, בעיקר בין סופרסטארים לבין שחקנים שאינם כאלה. זה כמובן נכון, אבל אנסה לענות על השאלה בהקשר של ה"טוב הכללי", כלומר מהו הפתרון שנראה לי הנכון ביותר, או המאוזן ביותר, לכלל הגורמים.

שלישית, קיימים מגוון סוגי סטאטוסים וחוזים בליגה – השיקולים של שחקן חופשי יכולים להיות שונים מהותית מהשיקולים של שחקן חופשי מוגבל, כמו גם מהשיקולים של שחקן שמתלבט האם לממש את אופציית השחקן שלו. גם השיקולים של המועדונים בנוגע למימוש אופציית קבוצה על שחקן מסוים שונים מאלו הנוגעים להשוואת הצעה ל-RFA, או בשקילת טרייד על שחקן שכבר חתום במועדון.

על כן החלטתי לבחון את האינטרסים של המועדונים ושל השחקנים בנוגע לשאלת הקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט, תוך שאני מבדיל בין הסטאטוסים המרכזיים בשוק ובהם: שחקנים חופשיים, RFA, אופציית קבוצה, אופציית שחקן, סיין אנד טרייד, וגם טריידים שאינם כוללים בחירות דראפט בשנה זו.

שחקנים חופשיים

האינטרס של המועדונים

במקרה של שחקן חופשי מרכזי, החתמתו, או אי החתמתו, יכולים להשפיע מאד על הדראפט. כך למשל במקרה שדייויס עוזב את הלייקרס, אני חושב שכל משאבי הקבוצה, כולל בחירות דראפט, יוקצו לגיוסו של כוכב שני לצידו של לברון, ויפה שעה אחת קודם, כל עוד האחרון עדיין בשיא כוחו. במקרה שדייויס נשאר, העדיפות הינה להשלמת הסגל כך שיוכל לשוב ולזכות בטבעת, ולכן, במידת האפשר, בחירות דראפט ישמשו להשגת נכסים התורמים כאן ועכשיו.

במצב שבו הדראפט קודם לפרי אייג'נסי, לקבוצה אין בטחון שתחתים את השחקן החופשי המרכזי, והיא נאלצת לקבל החלטות בדראפט שמשקפות מדיניות שיכולה להשתנות מהקצה אל הקצה בתוך שבוע ימים. במצב ההפוך, כל קבוצה תדע במועד הדראפט האם הצליחה להחתים שחקן חופשי מרכזי, ותוכל לנצל את בחירות הדראפט שלה בהתאם.

ברור שלא כולם דייויס – כלומר רוב השחקנים, ולכן גם רוב השחקנים החופשיים, אינם בעלי פוטנציאל לשנות את הטרג'קטורי של המועדון, אבל משקלם של הסופרסטארים במשוואה הוא גבוה, ולכן, לדעתי, בשורה התחתונה, בכל הקשור לשחקנים חופשיים, האינטרס של המועדונים הוא פרי אייג'נסי תחילה.

האינטרס של שחקנים

שינוי הטרג'קטורי של מועדון עקב הגעת שחקן חופשי מרכזי משפיע מאד גם על שחקנים צעירים המשחקים במועדון או מעוניינים לשחק בו. כך למשל הגעת לברון ללייקרס, שאיפשרה את צירופו של דייויס, הביאה לשינוי חד בקריירה של אינגראם, בול, הארט, ווגנר, ויתכן שגם קוזמה יצטרף לרשימה בקרוב.

לדעתי שחקנים צעירים לא היו רוצים להיבחר למועדון שמתאים להם, רק כדי לגלות שבוע אחר כך שהמועדון שינה לחלוטין את מסלולו והם הפכו לבלתי רלבנטיים. מבחינתם מדובר בבזבוז זמן יקר שצריך להיות מוקדש לשיפור משחקם ובניית היסודות של הקריירה שלהם. הדברים נכונים גם לגבי ווטרנים שמבקשים לנצל את שארית הקריירה שלהם על מנת להתמודד על טבעת, נוסח רונדו והווארד. לכן לדעתי מתקיימת כאן זהות אינטרסים בין השחקנים הצעירים והווטרנים לבין הסופרסטארים, ובין השחקנים לבין המועדונים, וכי גם האינטרס של השחקנים הוא פרי אייג'נסי תחילה.

RFA

מועדונים

נראה שיש כאן אינטרסים לכאן ולכאן. ניקח לדוגמא את הספרס ויקוב פולטל. מצד אחד, אם סאן אנטוניו מצליחה לבחור ביג מוכשר בדראפט, ניתן להניח שזה ישפיע על שוויו של פולטל עבור הקבוצה, ולכן תוכל שלא להאריך את החוזה של פולטל בכלל, או לחילופין להפחית את הסכום שהיא מוכנה להציע עבורו.

מצד שני, ניתן לטעון שאם פולטל יקבל הצעות גבוהות, שסאן אנטוניו לא תרצה להשוות, עדיף לקבוצה לדעת זאת לפני הדראפט, על מנת שתוכל לבחור ביג במקומו. מצד שלישי, צריך לזכור שמספר הרוקיז שעושים הבדל משמעותי בשנה הראשונה הוא נמוך, כך שאפשר בהחלט להחתים את פולטל, לבשל את הביג החדש בג'י ליג, ולהטריד את פולטל כשהביג החדש נראה מוכן.

אם נאפשר הצעות לRFA לפני הדראפט, אזי מועדון שמעוניין בפולטל, ו/או יש לו תכניות לגייס בדראפט שחקנים בעמדות אחרות, יוכל להציע לפולטל חוזה עוד לפני הדראפט. אם סאן אנטוניו תשווה את ההצעה לפני הדראפט, המועדון השני יוכל לעדכן את תכניותיו בנוגע לדראפט בהתאם, וכך גם סאן אנטוניו שיודעת בוודאות שפולטל נשאר אצלה. אם סאן אנטוניו לא תשווה את ההצעה לפני הדראפט, המועדון המציע ידע שפולטל בדרכו, ושני המועדונים ידעו איפה הם עומדים הן בהתייחס לדראפט והן בהתייחס להמשך הפרי אייג'נסי. מועדון יוכל גם להגיש לפולטל הצעה רק אחרי הדראפט, בדיוק כמו שמקובל כיום, כך ששוב – נפתחות אפשרויות חדשות אבל האפשרויות הקיימות לא בהכרח נסגרות.

אפשרות שניה הינה לאפשר הצעות לRFA לפני הדראפט, אך לתת למועדון המקורי לשמור את זכות ההשוואה עד אחרי הדראפט. בתרחיש זה, המועדון השני יכול להציע לפולטל הצעה לפני הדראפט או אחרי הדראפט, לפי מה שעדיף בעיניו. במידה והמועדון השני מציע רק אחרי הדראפט, הרי שזה דומה למצב כיום. במידה והמועדון השני מציע לפני הדראפט, סאן אנטוניו מקבלת מידע רלבנטי שיכול להשפיע על החלטותיה בנוגע לדראפט, שזה חיובי מבחינתה. סביר להניח שבתרחיש זה סאן אנטוניו תעדיף להשהות את החלטתה בנוגע להשוואת ההצעה לפולטל עד שתדע גם את תוצאות הדראפט, ואז לקבל החלטה כשכל המידע הרלבנטי, הן בנוגע להצעות שפולטל קיבל, והן בנוגע לדראפט, נמצא ברשותה.

מנגנון כזה מעניק יתרון מובנה למועדון המקורי של השחקן, שהאינפורמציה שלו בעת השוואת ההצעה טובה יותר מזו של המועדון המציע, אך למעשה יתרון כזה עולה בקנה אחד עם התמריצים שהליגה ממילא מעניקה לשחקנים להישאר במועדון המקורי. בכל מקרה, שוב נפתחות אפשרויות חדשות, ולכן, לדעתי האינטרס הכולל של המועדונים הוא פרי אייג'נסי תחילה.

שחקנים

ומה עם יקוב שלנו? מה עדיף לו? שאלה טובה. מההיבט הפיננסי נראה שיעדיף חוזה גבוה ככל האפשר, זה ברור, אבל למיטב הבנתי גובה ההצעות אינו אמור להיות מושפע מהקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט.

אני מניח שלשחקן ישנה העדפה בנוגע להיכן ישחק, אבל החלטה זו אינה לגמרי בידיו – הוא אמנם יכול לסרב להצעה של מועדון שאינו רוצה לשחק בו, אבל גם אם יקבל הצעה ממועדון שירצה לשחק בו, ההחלטה הסופית נמצאת בידי המועדון המקורי. לכן, לדעתי, האינטרס של השחקן הוא בעיקר שהמועדונים, גם זה המציע את ההצעה, וגם זה המקורי, יקבלו את ההחלטות הנכונות מבחינת הרוסטר כולו, באופן שיגביר את ההתאמה שלו לשאר הרוסטר ולתוכניות העדכניות של המועדון. החלטות אלו, כמו שניתחנו בסעיף הקודם, כנראה יושפעו לטובה מכך שהפרי אייג'נסי יקדם לדראפט, ולכן אני נוטה להאמין שגם ליקוב עדיף פרי אייג'נסי תחילה.

אופציית קבוצה על שחקן

מועדונים

לטעמי זוהי סיטואציה פשוטה יחסית – המועדון צריך לקבל החלטה בנוגע לשחקן ספציפי. ידיעת תוצאות הדראפט עשויה לתרום לקבלת החלטה טובה יותר, ובכל מקרה לא אמורה לפגוע בהחלטה הזו, ולכן ההעדפה היא לדראפט תחילה.

תיאורטית, אם הקבוצה יכלה להטריד את השחקן לאחר שמימשה את האופציה שלה עליו, אזי אופציה שמומשה יכלה להפוך לנכס שניתן לנצלו גם בעסקאות המשלבות בחירות דראפט של שנה זו, אבל מימוש אופציה אינו מאפשר הטרדת השחקן בקיץ שבו מומשה האופציה, ולכן אין בכך יתרון אמיתי.

שחקנים

להערכתי זו סיטואציה דומה ל-RFA, הן בכך שלא השחקן קובע את ההחלטה אלא המועדון, והן בכך שלעתים השחקן ירצה שהקבוצה תממש את האופציה, בין אם מכיוון שהוא מעריך שלא יקבל הצעות בגובה דומה, או מכיוון שהוא מעוניין להישאר במועדון שנה נוספת ורק אז לבדוק הצעות אחרות, ולעתים השחקן לא ירצה שהקבוצה תממש את האופציה.

לכן, לדעתי, האינטרס של השחקן הוא בעיקר שהמועדונים יקבלו את ההחלטות הנכונות מבחינת הרוסטר כולו, באופן שיגביר את ההתאמה שלו לשאר הרוסטר ולתוכניות העדכניות של המועדון. החלטות אלו, כמו שניתחנו בסעיף הקודם, כנראה יושפעו לטובה מכך שהדראפט יקדם לפרי אייג'נסי, ולכן אני נוטה להאמין שגם לשחקנים עדיף דראפט תחילה.

אופציית שחקן

מועדונים

לטעמי זוהי סיטואציה פשוטה יחסית – המועדון צריך לקבל החלטות בנוגע לרוסטר. ככל שהמועדון ידע מוקדם יותר את החלטת השחקן כן ייטב, כך שיוכל לגבש את תוכניותיו בנוגע לדראפט ולעסקאות פרי אייג'נסי מוקדם ככל האפשר, ולכן ההעדפה היא לפרי אייג'נסי תחילה.

שחקנים

מבחינת השחקן בעל האופציה הסיטואציה פשוטה מאד – בדיוק כמו המועדון, רק ההפך… האינפורמציה של השחקן תהיה מלאה יותר אחרי הדראפט, הן בנוגע למועדון המקורי, והן בנוגע למועדונים אחרים, ולכן ההעדפה היא לדראפט תחילה.

מבחינת שחקנים אחרים, ורוקיז בפרט, הסיטואציה דומה לסיטואציה שנותחה בסעיף שחקן חופשי מרכזי, כלומר עדיף להם להיבחר אחרי שהמועדון כבר יודע האם השחקן עם האופציה מימש אותה או לא, כך שההתאמה בינם לבין מדיניות המועדון תהיה טובה יותר, ולכן להם יש עדיפות לפרי אייג'נסי תחילה. מכיוון שרוב השחקנים לא נהנים מהלוקסוס של אופציית שחקן, אני נוטה להעדיף את האינטרס שלהם על פי השחקנים בעלי האופציה ולכן ההעדפה היא לפרי אייג'נסי תחילה.

סיין אנד טרייד

מועדונים

במצב הנוכחי עסקאות סיין אנד טרייד מתקיימות אחרי הדראפט ולכן בכל הקשור לדראפט של השנה הנוכחית, יכולות לכלול רק שחקנים שכבר נבחרו, ובכך הקבוצות מאבדות את היכולת לבחור בעצמן את השחקנים שמתאימים להן בכלל, ולאחר הסיין אנד טרייד בפרט.

קבוצה שבכל זאת מעדיפה לבצע את הסיין אנד טרייד אחרי הדראפט תוכל לעשות זאת בכל מקרה, ולכן שוב – האופציה של פרי אייג'נסי תחילה פותחת אפשרויות חדשות ואינה סוגרת קיימות ולכן ההעדפה היא לפרי אייג'נסי תחילה.

שחקנים

האינטרס של השחקן החותם הוא להגדיל ככל האפשר את האופציות העומדות בפניו, ומספר של אופציות אלו, כאמור לעיל, אמור לגדול כתוצאה מהאפשרות להחליף בחירות דראפט ולא רק שחקנים שנבחרו, ולכן ההעדפה שלו היא לפרי אייג'נסי תחילה.

האינטרס של השחקנים האחרים הוא בעיקר שהמועדונים יקבלו את ההחלטות הנכונות מבחינת הרוסטר כולו, באופן שיגביר את ההתאמה שלהם לשאר הרוסטר ולתוכניות הנוכחיות של המועדון. החלטות אלו, כמו שניתחנו קודם לכן, יושפעו לטובה מפרי אייג'נסי תחילה, ולכן העדפת השחקנים היא לפרי אייג'נסי תחילה.

טריידים (שאינם כוללים בחירות דראפט של שנה זו)

הטריידים שדנו בהם בתחילת הפרק היו כאלה שכללו בחירות דראפט של שנה זו. לעתים הם גם כללו בחירות עתידיות ושחקנים פעילים ולעתים לא, אבל תמיד כללו בחירות דראפט של שנה זו. הניתוח להלן מתייחס לטריידים שאינם בהכרח כוללים בחירות דראפט של שנה זו, ולכן השיקולים לגביהם מעט אחרים.

מועדונים

תוצאות הדראפט יכולות להשפיע על טריידים אחרי הדראפט, גם כאלה שלא מועברים בהם שחקנים שנבחרו זה עתה, משיקולים כגון בניית הרוסטר, תכנוני שכר לשנה זו ולשנים הבאות, ועוד.

מצד שני,  גם ההפך נכון, ותוצאות טריידים יכולות לשנות את שיקולי המועדון בדראפט. זו בדיוק הביצה והתרנגולת. לכן אין כאן הכרעה ברורה.

שחקנים

על פי רוב לשחקנים אין כל השפעה על הטרייד ולכן אין להם אינטרס ישיר בסוגיה. החריגים לעניין זה הינם בדרך כלל סופרסטארים היכולים לדרוש טרייד מהקבוצה ולגרום לה להיענות לדרישתם על מנת שלא תאבד אותם ללא תמורה בסוף החוזה. בסיטואציות כאלה לשחקן בכל מקרה יהיה תפקיד מוגדר בסגל, ללא קשר ממשי למי שנבחר בדראפט, ולכן הסופרסטארים עצמם לא יושפעו מהקדמת הפרי אייג'נסי.

בדומה לסיטואציה של שחקן חופשי מרכזי, גם כאן למרבית השחקנים עדיף פרי אייג'נסי תחילה, על מנת שבחירות הדראפט ישקפו את המדיניות העדכנית של המועדון.

טבלת סיכום אינטרסים

הטבלה מראה שהאינטרסים של המועדונים והשחקנים כאחד יצאו נשכרים מהקדמת הפרי אייג'נסי. השיקול השלילי היחיד מתייחס לאופציית הקבוצה, וגם אותו, כמו גם את סוגיית הטריידים, ניתן לסדר באופן שיוסבר להלן.

סיכום פרק ג' – הביצה והתרנגולת

לאחר בחינת כלל האינטרסים של המועדונים והשחקנים אני נוטה להאמין שהקדמת הפרי אייג'נסי לדראפט תשפיע לטובה על הליגה, וזאת מאחר ו:

א. האינפורמציה, של המועדונים ושל השחקנים כאחד, בנוגע לרוב ההחלטות המתקבלות, תשתפר, ולכן תשפר את קבלת ההחלטות בליגה בכלל, ובהתייחס להחלטות הנוגעות לבחירות דראפט בפרט.

ב. יפתחו בפני כלל הגורמים אפשרויות נוספות בנוסף לאלו העומדות בפניהם היום. במובן זה אין המדובר רק באינפורמציה משופרת אלא בחופש לפעול באופנים שכיום חסומים בפניהם, או מוגבלים.

עם זאת, בשיטה הקיימת גלומים גם יתרונות, ועל מנת שלא לאבד אותם, אני מציע, כאילוסטרציה ראשונית, את המבנה המשולב הבא :

א. הפרי אייג'נסי יתחיל לפני הדראפט.

ב. הדראפט יתקיים ביום ה-3 לפרי אייג'נסי, כלומר ב"אמצע" המורטוריום.

מבנה כזה יאפשר הן את היתרונות שבהקדמת הפרי אייג'נסי, כפי שפורטו לעיל, במהלך היומיים הראשונים, והן את היתרונות שבקיום פרי אייג'נסי אחרי הדראפט, במהלך היומיים האחרונים, ובכך יצליח, ולו במידה מסוימת, לאחוז את המקל משני קצותיו – מרבית האפשרויות הקיימות כיום לא יפגעו, מאחר וכל הגורמים יוכלו להחליט בעצמם האם הם מקבלים את ההחלטות עם פתיחת הפרי אייג'נסי, כלומר לפני הדראפט, או רק אחרי הדראפט, לקראת תום הפרי אייג'נסי.

כך למשל במקרה של אופציית קבוצה, שבה נראה שקיימת העדפה להחלטה אחרי הדראפט, המועדונים יוכלו לעשות זאת רק אחרי הדראפט. כך גם בנוגע לטריידים – טריידים שהקבוצה מעדיפה להשלים לפני הדראפט יוכלו להיות מוסכמים ביומיים הראשונים, גם אם יתבצעו רשמית רק בסוף המורטוריום, בעוד שטריידים שהקבוצה מעדיפה להשלים אחרי הדראפט, יוכלו להתבצע ביומיים האחרונים, ושוב, יתפרסמו רק בסוף המורטוריום.

ובזאת, גבירותי ורבותי, ליידיז אנד ג'נטלמן, סיניורס א סיניורטיאס, אני מתכבד להכריז על ההישג ההיסטורי של פתרון פרדוקס הביצה והתרנגולת. בשבוע הבא נוכיח את קיומם של חיים תבוניים בגלקסיות רחוקות על סמך יחס אסיסטים/איבודים, היו עימנו!

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור הקולגות שלו. עוד יותר נדיר שמישהו יהפוך לדוגמא עבור אנשים בכלל, ובשבילי, זה מאנו. כשאני רואה את מאנו משחק כדורסל, אני רואה לא רק איך שחקנים צריכים לשחק כדורסל אלא גם איך אנשים צריכים להיות. תודה רבה מאנו על הדוגמא וההשראה.

לפוסט הזה יש 12 תגובות

  1. מיקי – כמו שכבר אמרתי אין שום בעיה להעביר שחקן פעיל ביום הדראפט תמורת בחירות כל עוד לקבוצה המקבלת יש מקום מתחת לתקרה. אין שום דבר מוזר במקרה קאווי. במה הוא שונה מהטרייד של באטלר למינסוטה?
    כמו כן אי אפשר לעשות טריידים בזמן המוראטוריום. כל ההבדל בין עסקת סאריץ' לעסקת קאווי הוא שהסאנס פינו את המקום מתחת לקאפ בעונה החדשה ולא בזו שנסגרה.

    1. בנוגע למוראטוריום – הכוונה להסכים על טריידים, לא לחתום פורמלית.
      .
      בנוגע להבדל בין סאריץ' לקוואי, והטרייד של באטלר – הערה חשובה, תודה, אם אני מבין נכון את מה שאמרת:
      אינטראקציה שמתקיימת, רשמית, לפני ה-1 ביולי, כולל הדראפט, בעצם עדיין נחשבת "העונה הקודמת"?
      כלומר הדראפט, של כל עונה, בעצם מהווה חלק מהעונה הקודמת, ולא מהעונה הבאה?
      ולכן גם טרייד לפני הדראפט, נחשב חלק מהעונה "הקודמת", וטרייד שמושלם אחרי ה-1 ביולי נחשב חלק מהעונה הבאה?
      .
      אם אכן כך:
      א. אז ההצעה שלי בעצם "מעבירה" את הדראפט לתחילת העונה הבאה, שזה משהו שלא חשבתי על המשמעויות שלו.
      ב. אני חושב שיש כאן דינמיקה מעניינת שפספסתי לגמרי, והיא היכולת לקבל החלטות בין המשחק האחרון של העונה הקודמת לבין ה-1 ביולי/תחילת העונה הבאה. הסתכלתי עכשיו באיזה טרנזקציה טרקר על כל האירועים שהתקיימו בין סוף עונת 2019 לתחילת העונה הזו:
      .
      https://www.prosportstransactions.com/basketball/Search/SearchResults.php?Player=&Team=&BeginDate=2019-06-01&EndDate=2019-06-30&PlayerMovementChkBx=yes&Submit=Search&start=0
      .
      יש שם בעיקר טריידים על בחירות וקוולאפיינג אופרז/דיקליין של קוולאפיינג אופרז, אבל כמעט אין טריידים. אז עוד שאלה – למה בעצם אין הרבה טריידים בתקופה הזו, של אחרי העונה? אפשרויות – כולם "מחכים" להבין מה קורה עם הפרי אייג'נטס ורק אז לעשות טריידים? מעדיפים לפעול במסגרת הפיננסית של העונה החדשה? שילוב? אחר?
      .
      מה דעתך?

      1. יש כאן כמה גורמים – אחד מהם כבר ציינת שהקבוצות כבר מוכוונות פרי אייג'נסי.
        אבל יש גם את הדראפט לפני והוא זה שלרוב ירכז טריידים אליו גם של שחקנים תחת חוזה. ראה לדוגמא המעבר של ג'ימי באטלר או של קאווי.
        מעבר לכך צריך לזכור שקשה לארגן טריידים בתקופה כזו כי לכל קבוצה יש לא מעט שחקנים שסיימו מעשית חוזה ולכן מן הסתם אי אפשר להעביר אותם.

  2. שאלה ליודעי דבר- עד כמה הסגירה של הספרס עם אינדיאנה הייתה מהרצון לשמור את הסוד של קוואי בשקט ככל הניתן ש14 הקבוצות מעל בדראפט לא יגנבו אותו?
    תודה על הסדרה!

    1. בנוגע לקוואי:
      .
      אני לא יודע, ובאופן כללי אנחנו לא כל כך יודעים מה קורה שם מאחורי הקלעים, למעט כל מיני התבטאויות שלא ברור עד כמה הן נכונות.
      .
      מה שכן – במקרה קוואי, כמו בשאר המקרים, כמו שניתחנו בפרק א', אין סיבה לגלות את שם השחקן שמעניין אותך עד חמש דקות לפני רגע הבחירה, כך שאני מניח שהספרס לא גילו, לא לאינדיאנה, ולא לאף אחד אחר, מי השחקן שהם מעוניינים בו, גם בבחירה ה-15, וגם ב-42. אני מניח שהם אמרו למספר מועדונים שהם מעוניינים לקבל בחירות בדראפט ובדקו מה הצד השני מעוניין לקבל.
      .
      מעניין בהחלט לחשוב איך נראה תרשים הזרימה שלהם באותו לילה, כלומר איזה אופציות אחרות היו להם לקבל בחירה – מול איזה מועדונים, ובאיזה מחיר. אנחנו יודעים שבסוף יצא – בחירה 15/אינדי/ג'ורג' היל, אבל סביר להניח שהיו מספר אופציות אחרות לאותו לילה, שלא התממשו.

  3. מיקי, למה שהדראפט יהיה לפני הפרי אג'נסי? אוקיי, הסברת. אז שהפרי אג'נסי יהיה לפני הדראפט? כמובן שיש יתרונות וחסרונות גם לכאן וגם לכאן.
    אז יש לי פתרון:
    למה לא להתחיל בדראפט ובפרי אג'ני באותו זמן??? רק תאר לך איזה בלגן יהיה גם כאן וגם שם. זו תהיה ההצגה הגדולה בתבל!!!

    ודבר נוסף:

    לא תארתי לעצמי ש-IMGUR הוא כזה מקור פנטסטי לתמונות ואיורים. וואללה שאני מתחיל לבדוק גם עבור הפוסטים שלי!

כתיבת תגובה

סגירת תפריט