סדרות הפלייאוף הגדולות של כל הזמנים – סיכום הפרויקט / עמיחי קטן

את ההכרזה על הסדרה המנצחת, גם בספיישל 2020 וגם בפרויקט כולו, אני אשאיר בינתיים ואשאיר קצת מתח באוויר. בינתיים אני אפתח בתודה גדולה לכל הגולשים, הקוראים והמגיבים, ותודה גדולה עוד יותר לאלו שגם לקחו חלק בפרויקט – אבי טרכטמן, דור בלוך ובראש רועי ויינברג שגם סייע וייעץ לי בכל הקשור לתכנון הלו"ז או כל דבר אחר.

הרעיון לפרויקט הזה עלה לראשונה ימים מועטים לאחר ההשבתה הכפויה של הליגה, אבל נדחה בשלב הראשוני בפני פרויקטים רבים אחרים וטובים שעלו כאן באתר, בעיקר בחודשי מרץ-אפריל. במקביל, הבנתי שבתחילת מאי יהיה פחות על מה לכתוב, ויהיה צורך בפרויקט חדש, מה שהחזיר אותי לרעיון הזה.

מאז הקמת ליגת ה-NBA ועד לפלייאוף של 2019, האחרון אליו הגענו במסגרת הפרויקט, התקיימו בסך הכל 788 סדרות פלייאוף ועוד פעם אחת בה ניסו פורמט של 2 בתים של 3 קבוצות, מהם 2 הראשונות עלו לבית האזורי, מה שקרה רק ב-1954. עכשיו נפחית מזה 73 סדרות גמר, וגם את אותו פורמט מוזר ב-1954, שלא ממש הצליח להביא עניין מיוחד, ולכן נעשה רק פעם אחת, ויש לנו 715 סדרות פלייאוף, מתוכן צריך לבחור את הגדולה ביותר. ברור שזה יותר מדי להעמיס על הפרויקט הזה, ואז התחיל שלב התחקיר.

למעשה, לכמות ההתחלתית של 160 סדרות פלייאוף הגעתי רק תוך כדי התחקיר, בשלב שבו התחלתי לקבל תמונת מצב כמה סדרות ראויות להיכנס בכל שנה. השלב הראשון היה לעבור על כל ההיסטוריה של הליגה ולעשות רשימה של כל הסדרות שנכנסות לשלב הראשוני, וכאן הכלי היעיל ביותר כאן היה ויקיפדיה, כאשר כל התוצאות מופיעות שם, ועבור כל סדרה מוזכרים שם אירועים מיוחדים שקרו בה, מה שעוזר למצוא סדרות עם אירועים מיוחדים כאלה ואחרים.

בשנים הראשונות של הליגה היו פחות קבוצות, וכתוצאה מכך גם פחות קבוצות פלייאוף ופחות סדרות פלייאוף, ובשנים המוקדמות הסיבובים המוקדמים היו בסדרות של הטוב מ-3, מה שמקטין את הסיכוי לסדרה איכותית. המקרה החריג היחיד בהקשר הזה היה משחק 4 הארכות בין בוסטון לסירקיוז, הישג אותו השוו בפלייאוף רק פורטלנד ודנבר בעונה שעברה. מכיוון שכך, הכתבה הראשונה בפרויקט כיסתה 23 שנים, והבאה אחריה כיסתה עוד עשור, אבל בהמשך הטווח היה 2-5 עונות, תלוי לפי כמות הסדרות האיכותיות בפלייאוף נתון.

הפרויקט הזה התחלק לשני שלבים מאוד שונים – השלב הראשון, בו הכתיבה נעשתה באופן של סיקור אובייקטיבי, ורק הסקרים בסוף כל כתבה היו המקום להבעת הדעות האישיות, לעומת השלב השני, שלב ה"ראש בראש", בו כל הרעיון מאחורי הטקסט היה לשכנע, מה שגרם לי לחפש חברי צוות נוספים שיוכלו לייצג צד שני בדיון, ושוב תודה לאלו שסייעו בכך לי ולפרויקט.

מבחינתי, הפרויקט הזה היה שיעור היסטוריה מרתק, והוא גם היה כר פורה לויכוחים ודיונים היסטוריים כאן באתר, כך שהוא בהחלט מילא את תפקידו מבחינתי. כתבת הספיישל האחרונה, שעסקה בפלייאוף של 2020, הייתה עוד הזדמנות נחמדה להסתכל על הפלייאוף האחרון ולהמישך לדון בו עוד קצת, רגע לפני שבאמת שוקעים בענייני הפגרה.

מעבר לתועלת וההנאה האישית שהיו לי במהלך הפרויקט הזה, יש לציין כמובן את העניין שהתעורר כאן בתגובות ובסקרים, אפילו בכתבות שעסקו בתקופות בהם קרוב לוודאי שעל רוב השחקנים כלל לא שמענו קודם לכן, או שאנחנו יודעים עליהם מעט מאוד, וגם בתקופות שנחשבות שחונות במונחי הליגה, כמו שנות ה-70 למשל.

בקיצור – הסדרה הטובה ביותר של פלייאוף 2020 היא סדרת הסיבוב השני בה דנבר ניצחו את הקליפרס. סדרה זו זכתה ל-89 מתוך 251 הקולות, שהם 35.46%.

סדרת הפלייאוף הגדולה ביותר של כל הזמנים, על פי בחירת גולשי אתר הופס, היא סדרת גמר המזרח בשנת 1987, אז הוביל לארי בירד את בוסטון לניצחון 4- 3 בסדרה נגד דטרויט, וממנה זכורה בעיקר החטיפה הידועה שלו בסוף משחק 5. סדרה זו זכתה ב-53 מתוך 93 הקולות, שהם 56.99%.

בקרוב צפוי להיפתח כבר פרויקט חדש לפגרה הנוכחית. הישארו עמנו…

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 18 תגובות

  1. חיים תודה על פרויקט עמוס וגדוש ששלטת בו ביד רמה.
    תודה לכותבים שהצטרפו אליך גם כן. שתי זוכות ראויות.
    אני ממש השכלתי בפרויקט על סדרות וקבוצות שפחות הכרתי וראיתי בלייב.

  2. תודה רבה, חיים. פרוייקט נהדר!
    .
    (אני יודע שאני לא אובייקטיבי, אבל הסדרה הגדולה ביותר היא חצי גמר המערב 95', אז הרוקטס חזרו מפיגור 1 – 3 מול הסאנס\ כל הדרך לאליפות)

    1. סדרה שהפסידה בקרב צמוד לרג'י מילר בשלב הראשון, ו"סבלה" מזה שהייתה בתקופה שנחשבת איכותית ביותר של אמצע שנות ה-90. באופן אישי, אני יכול לומר שזאת אחת מהסדרות שהכי נהניתי לצפות בהן במסגרת התחקיר.

      1. לגבי חזרה מפיגור כזה הסלטיקס חזרו פעמיים בגמר המזרח מפיגור 3-1, ב-76' נגד הספרס שאז (ועד 80'/79') היו במזרח (כמו גם דאלאס), ונגד פילי ב-81', וגם הסלטיקס המשיכו לאליפות בשני המקרים.
        בגמר הליגה היה כידוע מקרה אחד שבו הקאבס בראשות לברון חזרו מפיגור כזה ב-2016.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט