אירועי דיומא – 07.10.2020

טניס / אלכס דוקורסקי

הרולאן גארוס – רבע הגמר

היום הראשון של רבעי הגמר (שלישי) עמד בסימן הצלחה גדולה של הטניסאים הארגנטינאים. תחילה היתה זאת נאדיה פודורושקה בת ה-23, שהפכה לשחקנית הראשונה בתולדות הרולאן גארוס אשר עלתה לטורניר מהמוקדמות והצליחה להעפיל לחצי הגמר, לאחר שגברה בשתי מערכות על המדורגת חמישית בעולם, אלינה סביטולינה מאוקראינה. המשחק המרכזי של אתמול, שהפך לטוב ביותר בטורניר, שוחק בין דומיניק תים לדייגו שוורצמן. שני הטניסאים הנהדרים הללו אמנם התקשו לשמור על מכת הפתיחה שלהם (האסוציאציה הראשונה כשרואים את שלושת שוברי השוויון היא האדרת חבטות ההגשה של השחקנים, אך לא כך היה במקרה זה) ורבות מן הנקודות היו ארוכות וכך, כמובן, גם המשחקונים. החבטות המעולות שלהם "הוציאו את המיטב" משניהם והבליטו את כושרם הגופני היוצא מן הכלל (תים ניסה לא אחת "לקצר" את הכדורים ושוורצמן הפליא במהירותו הרבה כשהצליח להגיע במהירות רבה מקו הבסיס אל הרשת). לאחר חמש שעות ותשע דקות, הארגנטינאי בן ה-28 העפיל לראשונה לחצי גמר גרנד סלאם והבטיח גם מקום בעשירייה הראשונה עם תום הטורניר. המדורג 13 בעולם זכה גם לברכות חמות מיריבו המצוין, האלוף הטרי של המייג'ור בניו-יורק.

יריבו של שוורצמן בחצי הגמר יהיה רפאל נדאל. אלוף הטורניר 12 פעמים גבר בשלוש מערכות על יאניק סינר המוכשר במשחק שהחל בשעה מאוחרת מאוד עקב המאבק הארוך בין שוורצמן לתים. נדאל נשבר פעם אחת בשתי המערכות הראשונות, אך מיד החזיר לעצמו את ההגשה בחזרה.

גברים

17:00 (שעה משוערת): סטפנוס ציציפאס (יוון)-אנדריי רובליוב (רוסיה) – שחזור גמר טורניר המבורג, שנערך לפני כעשרה ימים והסתיים בניצחון קשה של הרוסי בן ה-22, שמדורג 13 בעולם. שני הטניסאים משחקים היטב על החימר ונמצאים בכושר טוב מאוד, מה שמעלה את הסבירות גם הפעם להתמודדות צמודה. מיד אח"כ: נובאק דג'וקוביץ' (סרביה)-פבלו קארניו בוסטה (ספרד) – לפני כחודש, בשמינית הגמר של אליפות ארה"ב, המשחק בין שני הטניסאים הללו הסתיים מוקדם מהצפוי, לאחר שהמדורג מס' 1 בעולם חבט כדור בלהט התסכול שלו, שפגע מבלי להתכוון בשופטת הקו. התקרית גרמה להרחקתו של נובאק מהטורניר. נראה כי הפעם המשחק יגיע לסיומו באופן "הרגיל". העונה, עד עתה לפחות, אופן זה מתבטא בניצחון של הסרבי, שטרם הפסיד השנה.

נשים

13:00: פטרה קביטובה (צ'כיה)-לאורה זיגמונד (גרמניה) – הצ'כית, שזכתה בעבר פעמיים בווימבלדון, משחקת מעולה בטורניר, עד עתה, ודווקא על המשטח שהיא מצטיינת בו פחות, יחסית. הגרמניה בת ה-32 הגיעה לפאריז לאחר שזכתה בטורניר הזוגות של אליפות ארה"ב הפתוחה (יחד עם ורה זבונאריובה הרוסיה) ובינתיים עושה חיל גם בבירת צרפת. מיד אח"כ: סופיה קנין (ארה"ב)-דניאל קולינס (ארה"ב) – כאן אתקן את טעותי מאתמול. כתבתי כי משחק שמינית הגמר בין קולינס לאנס ג'אבור הוא בעצם רבע הגמר, בעוד שמדובר היה במשחק דחוי בשלב 16 האחרונות. אחת משתי האמריקאיות תעפיל לראשונה לחצי הגמר בפאריז.

אתלטיקה / אלכס דוקורסקי

ניסיון לשבירת השיא העולמי ב-10,000 מטר בולנסיה

אלה חלק מקורותיו שבישרו את עלייתו לגדולה של ג'ושוע צ'פטגיי מאוגנדה על מסלולי הריצה, השדה והכבישים החל מאוגוסט 2017: מקום שני באליפות העולם ב-10,000 מטר בלונדון 2017, התוצאה הטובה ביותר בעולם ל-15 ק"מ, 41:05 (ניימיכן, הולנד, נובמבר 2018), זכיייה באליפות העולם במירוצי שדה (אארהוס, דנמרק, פברואר 2019), זהב באליפות העולם ב-10,000 מטר בתוצאה של 26:48.36 (דוחא, קאטר, אוקטובר 2019), שיא עולם בעשרה ק"מ בכביש, 26:38 (ולנסיה, דצמבר 2019. מאוחר יותר שופר ב-14 שניות על ידי רונקס קיפרוטו הקנייתי), שיא עולם בחמישה ק"מ בכביש (12:51, הראשון מתחת ל-13 דקות, פברואר 2020, מונאקו) ושיא עולם ב-5,000 מטר (12:35.36, אוגוסט 2020, מונאקו).

השיא האחרון היה שיפור לשיאו בן 16 השנים של קנניסה בקלה (12:37.35). הערב (22:55, שעון ישראל, שידור ישיר ביוטיוב), צ'פטגיי בן ה-24 ינסה לשפר שיא ותיק נוסף (בן 15 שנה) של בקלה, 26:17.53, בריצה ל-10,000 מטר. שיאו של צ'פטגיי על המסלול אמנם איטי יותר בכחצי דקה, אך יכולתו בחצי המרחק ושיאו במרחק המקביל על הכביש מעידה על הפוטנציאל לשפר את השיא. אלוף העולם במקצוע ייעזר בשלושה מכתיבי קצב מעולים, כשהאחרון שישאר מהם בריצה, אמור "למשוך" אותו עד לאיזור 6,000 המטרים (מובן שלא מדובר במדע מדויק). גורם טכנולוגי שיעמוד לעזרתו של צ'פטגיי הוא טכנולוגיית ה-Wave light, שנעשה בה שימוש גם בעת ששבר את שיא העולם בחצי המרחק. מדובר באורות מרצדים על שפתו הפנימית של המסלול שנדלקים בקצב הנדרש ממנו לרוץ.

כעשרים דקות לפני הזינוק לריצת הגברים, תנסה לטסנבט גידאיי האתיופית לשפר את שיאה האישי בריצה ל-5,000 מטר, שעומד כיום על 14:23.14. גם הרצה הנהדרת בת ה-22, סגנית אלופת העולם ב-10,000 מטר, תסתייע במכתיבות קצב ובטכנולוגיית האורות.

אופניים / דוד "פאקו" סעדה:

הג'ירו ד'איטליה – קטע 5:

קטע 4 של אתמול היה בעל סיום שטוח, שהיה צפוי להסתיים במיאוץ סיום, וכך אכן היה. כמה ק"מ לסיום, קבוצות FDJ ובורה ניצלו את רוחות הצד על מנת להרחיק את שני המאיצים הקולומביאנים, פרננדו גביריה ואלבארו הודג'. לאחר דחיפות מרובות בדבוקה, זה הגיע לבסוף למיאוץ סיום צמוד מיוחד בין ארנו דמאר, פטר סאגאן ודווידה באלריני. לאחר דקות מרובות של בחינת הפוטו פיניש, דמאר הוכרז כמנצח לפני סאגאן ובאלריני. לצרפתי זהו הקטע השני בו הוא זוכה במירוצי הג'ירו, המצטרפים לעוד שניים בהם זכה בטור. סאגאן יתנחם בעובדה שיזכה ללבוש את חולצת המאיצים הסגולה (המאליה צ'יקלמינו) בפעם הראשונה בקריירה. בגזרת ה-GC לא ראינו כצפוי שינויים רבים, מלבד העובדה שהמוביל ז'ואאו אלמיידה הצליח לגנוב מספר שניות בונוס במיאוץ הביניים. הוא כעת מוביל במירוץ לפני קאיסדו (2+), בילבאו (39+), קלדרמן (44+), ונהוקה (55+), ניבאלי (57+), פוצוביבו (1:01+), מקנולטי (1:13+), פוגלסאנג (1:15+) וקרוייזויק (1:17+).

קטע 5 מעביר את הג'ירו בשעה טובה אל היבשת, בדרום מערב איטליה. זהו קטע טיפוס ארוך מאד (225 ק"מ), שבמוקד שלו יהיה הטיפוס הארוך והמפרך לוואליקו דה מונטסקורו. עדיין, הסיום בירידה של 12 ק"מ אולי יקהה את העוקץ ממאבקי ה-GC בקטע. אחד עבור ניבאלי? בהחלט ייתכן. שידור ביורוספורט 2 ב-13:25.

מירוץ דה בראבנטסה פייל:

מירוץ דה בראבנטסה פייל (הידוע גם בשמו האחר לה פלש ברבאנקון) הוא קלאסיקת "אביב" קטנה וחביבה, הנערכת כמו רוב מירוצי הקלאסיקות על אדמת בלגיה. בדיוק כמו רוב הקלאסיקות מהסוג הזה, המירוץ משופע במספר רב של טיפוסים קצרים ותלולים, כולל בסיום. למרות שלא מדובר במירוץ מהדרגה העליונה (הוא צפוי להפוך לכזה בשנים הבאות), הוא מביא לכאן כמה וכמה שמות נכבדים ביותר. אחד כזה הוא אלוף העולם, ז'וליאן אלאפיליפ, שינסה לשים מאחור את אירועי ליאז'-באסטון-ליאז'. עוד אחד כזה הוא הכוכב ההולנדי מתיו ואן דר פול, שהראה למתחרים את נחת זרועו בטור בינקבנק בשבוע שעבר. גם מיכל קביאטקובסקי הפולני מראה כושר מצויין בתקופה האחרונה, וינסה להרוות לקבוצת אינאוס הדווייה מעט נחת. פייבוריטים נוספים שנראה כאן הם קריסטוף, טיונס, קולברלי, טרנטין, וולנס, מזגץ' ובואסון האגן. קבוצת ISN תגיע לכאן עם המובילים טום ואן אסברוק והוגו הופשטטר, יחד עם עומר גולדשטיין שלנו. שידור ביורוספורט 2 ב-17:30.

פאקו

ממונה על איזור 51 בהופס.

לפוסט הזה יש 70 תגובות

  1. משחק מדהים היה אתמול בין נציגנו בסבב הטניס ובין אלוף ארה"ב הטרי, וחבל רק שהגמר נראה ברור מדי – רפא נגד נולה, כאשר עובר אוהדי פדרר זה נבלה וזו טריפה.

    1. גם בתור "אוהד פדרר" (לא כזה אדוק) אני רוצה לראות את גמר הטיטאנים, טניס במיטבו ולא אחד שיתרפס בפני אחד מהם.

    2. אשמח גם בשביל נדאל אם ישתווה לפדרר במספר הסלאמים (ואוהד גם כן את השווייצרי). עם זאת, שוורצמן מסוגל לשחק מול נדאל, הגם שהסיכויים לטובתו של הספרדי. הוא גבר עליו ברבע הגמר ברומא (אמנם במשחק של הטוב משלוש. שונה בהחלט מהפורמט במייג'ורס). ועדיין, אינני חושב ששוורצמן "כילה את כל התחמושת" נגד תים.

  2. אשר לרפא נאדל ופדרר.
    אני טוען שפדרר הגדול משלושתם אבל לא בטוח שהוא גדול מסמפארס.
    ואנסה להסביר ( הרחבתי על כך בעבר ).

    להלן הנימוקים .
    השלישייה הזו נמצאת זה כעשור לבדה בצמרת העולמית כמעט ללא תחרות חיצונית
    למעט פרק זמן קצר מצד מארי שמרבה להיפצע ועוד טיפה ווראוניקה .
    נדמה לי שלא היו אחרים שזכו בסלאמים בתקופה זו למעט תים עכשיו ( וציליץ פעם בודדת).

    בשורה התחתונה.
    משנת 2010 ועד היום 34/42 התארים נפלו בידי שלושת המוסקטרים
    זאת אומרת כמעט אפס תחרות בידי טניסיאים אחרים
    זה כ 81 אחוז.
    זהו אחוז שאין לו אך ורע ומעיד על מיעוט תחרות יחסי .
    הנה ההתפלגות.
    פדרר 5 נאדל 13 דיוקוביץ 16 היתר 8 ( מארי ורוניקה 3 תים וציליץ 1)

    2. וזה מביא אותי לפואנטה דיוקוביץ החל את העשור הזה בגיל 23 נאדל בגיל 24 פדרר בגיל 29
    וזהו פער גילאים משמעותי מאד בטח בחלקו השני של העשור כאשר פדרר מתחיל אותו בגיל 34 והם עדיין בשנות ה 20 שלהם .
    ולכן בתחרות הפנימית הזו יש לפדרר חיסרון משמעותי ביחס לשניים האחרים במשולש במילים אחרות זו לא תחרות שווה .

    3. כאשר פדרר היה בגילם אמנם הל לא היו יריביו אבל היו לו יריבי איכות אחרים גדולים מאד שכללו את
    אגאסי רודיק קצת סמפראס סאפין ואפילו דל פטרו שלפני הפציעות.

    במילים אחרות פדרר בציעורותו פגש באגסי וסמפארס בבגרותם ואחר כך ברודיק בעוד נאדל/דיוקוביץ בציערותם פגשו בפדרר הקשיש ואחד בשני ( ולתקופה קצרה מארי ).

    וזה הבדל גדול .

    4. ואם הגענו עד הלום אז חייבים להתייחס לסמפארס שזכה "רק" ב14 סלמים אבל עשה זאת בין טלאנטי ענק שכללו את
    בקר , אדברג, קורייר ,שטיך, אגאסי ,בורגרה, קורייר , מוסטר,
    וגם קפלניקוב, קרייציק, ראפטר, קורדה, מויה, סאפין ,איווניסוויץ, יואיט, יהואנסון וקוסטה שכולם זכו בסלאמים בתקופתו.
    זאת אומרת לא פחות מ 18 לא כולל פדרר פררו ואחרים שיזכו בסלאמים לאחר פרישתו .

    ולכן לא ניתן באמת להשוות את איכות היריבים של דיוקוביץ למשל לסמפארס כי בעוד הראשון מקבל את פדרר הזקן מארי הפצוע ונאדל שגם נפצע לא מעט ומהווה יריב בעיקר בחימר.

    הרי שסמפארס מקבל את ענקי הטניס אגאסי בקר קורייר ואדברג ועוד רבים וטובים מומחה חימר כבורגרה וקוארטן מומחה דשא כאיווניסביץ ושטיך צעירים עולים כפדרר או מנוסים וותיקים מנוסים כשטיך ( ובתחילה גם מקנרו למשל ) בקיצור איכות אחרת .
    ולצערי עניין זה נשכח בדיונים ורק הספירה הטכנית אחרי סלאמים בדיון .

    1. אהרון, ניתוח מעניין.
      בהתייחס לסייפא של דבריך, לא יודע אם עניין היריבים נשכח מהדיונים (אגב, מודה שלא הקדשתי הרבה מחשבות לגבי היריבים וזה אכן עניין שיש לקחת אותו בחשבון), אלא שבאופן אישי חושב שכל השחקנים הללו – פדרר, נדאל, נובאק וסמפראס – היו מהגדולים ביותר, מבלי לדרגם.
      נדאל הוא הגדול ביותר על החימר. על כך קשה להתווכח. מעבר לזה, הדירוג מאוד קשה.

            1. שכחתי שיש מנוע יותר גדול מלפנים. מדהים פשוט.

            2. אז אתה טוען לסימום מכני…?

            3. נראה שכל מי שצופה עכשיו בקטע צריך לעשות בדיקה עצמית עכשיו. זה לא נתפס.

  3. אלכס, כל העזרים האלה לשיפור השיא ב-10,000, זה לא מגוחך בעיניך?
    בסדר, מרתון תחת שעתיים זה אירוע של קצה היכולת האנושית וכו' וכו', אבל עכשיו כל ריצה עם שיא שנקבע בתחרות סטנדרטית מצריך מכתיבי קצב ואורות על המסלול?

    1. אור, יש לא מעט במה שכתבת.
      מכתיבי הקצב קיימים כמעט בכל התחרויות (המסלול והכביש) כבר הרבה שנים (רוג'ר באניסטר עשה בהם שימוש כשהיה הראשון לרדת מארבע הדקות בריצת המייל ב-1954), למעט האירועים הבינלאומיים הגדולים. אגב, חושב שאפשר גם בלעדיהם, אבל זה משהו שהשתרש כבר מאוד חזק.
      לגבי השימוש בטכנולוגיות האור השונות, בעיניי זה אכן מיותר. מדובר בפיתוח של חברה הולנדית, שמתמחה בהנדסה של מכשור לשיפור ביצועים ספורטיביים. התאחדות האתלטיקה הבינלאומית אישרה את השימוש בכך וכך זה נטמע בהדרגה בתחרויות המסחריות הגדולות.

      דבר נוסף שפגע מעט בעניין שלי הוא השימוש בכל מני מוטאציות של נעליים (נייק היו החלוצים ובעקבותיהם היו פיתוחים של חברות נוספות), בעלות סולייה עבה, שבתוכה ישנם כל מני לוחות פחמן אשר עוזרים להחזרת האנרגיה מהדריכה לרץ. לא מבין ממש בעניינים הללו, אבל על פי מקורות שונים, הנעליים הללו משפרות בארבעה אחוזים (בערך) את התוצאות. נדיר למצוא רצים מקצוענים (ולא רק) שלא עושים בהן שימוש.

      התאחדות האתלטיקה הבינלאומית קבעה שלושה תנאים לשימוש בנעליים הללו כדי להימנע מאיזשהו "סימום טכנולוגי", שלעניות דעתי כבר השתרש בענף.
      א. עובי הסולייה לא יעלה על 40 מ"מ.
      ב. הנעליים לא יכילו יותר מלוחית פחמן אחת.
      ג. הנעליים יהיו חייבות זמינות לרכישת הציבור לפחות ארבעה חודשים לפני שהרצים המקצוענים ינעלו אותן.

      בפועל, תנאים אלה קשים מאוד לאכיפה וקלים מאוד לעקיפה…

            1. פחות או יותר כל המתחרים שלו היו גם בטור.

    1. שבר שיא בן 16 שנה, של קניינסה בקלה.
      קודם לכן נשבר השיא העולמי ב5000 מטר לנשים, גם בחמש שניות, שיא שהחזיק מעמד 12 שנה.
      ערב בלתי נשכח

            1. לא ציפיתי, למען האמת, ואיכשהו זה עבר מתחת לרדאר (שלי, לפחות) בגלל הציפיות מצ'פטגיי, אבל ריצתה היתה לא פחות ממדהימה.

    1. בהחלט, 26:11.00. ולפני כן, השיא בלתי הנתפס של לטסנבט גדאיי, 14:06.62, שיפור של כחמש שניות (בטווחים הללו זה משמעותי מאוד) לשיאה של בת ארצה הגדולה, טירונש דיבאבה, שעמד על כנו 12 שנה.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט