החוליה החסרה (2) – ניקולה יוקיץ' / רועי ויינברג

ניקולה יוקיץ' הראה בפלייאוף האחרון שהוא אחד השחקנים הטובים ביותר בליגה. שתי חזרות מ-3-1, השנייה נגד אחת הפייבוריטיות לתואר (הקליפרס), יחד עם יכולת נהדרת במשחקי ההכרעה והתמודדות מוצלחת עם סוגים שונים של הגנה – 38 נקודות במשחק השביעי נגד יוטה או סדרה נהדרת נגד הקליפרס שניסתה לשלוח עליו מגנים נמוכים יותר.

ההתקפה של יוקיץ' עדיין לא מושלמת – הוא נוטה לפסיביות ולפעמים מחפש יותר מדי את המסירה, למשל בגמר המערב נגד הלייקרס כשויתר על זריקות מעל שומרים נמוכים וזרק רק 15.4 זריקות במשחק, אבל אין ספק שהוא אחד משחקני ההתקפה הטובים ביותר בליגה. הוא מסוגל לקלוע מחצי המרחק ומשלוש, למצוא שחקנים פנויים במצבי זריקה נוחים ולסיים בטבעת. מה שחסר לו בשביל להפוך למועמד קבוע ל-MVP זאת ההגנה.

דנבר יכולה לבנות הגנה טובה סביב יוקיץ'? כן. ההגנה שלה טובה כבר עכשיו: הם הצליחו לעשות עבודה טובה בהגנה מול הקליפרס של קוואי לנארד, לו וויליאמס ופול ג'ורג'. היה להם דירוג הגנתי ממוצע (המקום ה-16) בעונה האחרונה הודות לשומרים אישיים טובים כמו גארי האריס ופול מילסאפ והם כן מצליחים להיות קבוצת הגנה סבירה. השאלה היא אם הם יכולים להיות מעבר.

סביר שכן. בפלייאוף האחרון ראינו את מייק מלון, המאמן של הנאגטס, משחק לא מעט עם ג'רמי גרנט לצד ניקולה יוקיץ'.האתלטיות של גרנט אפשרה לו לשמש כמגן טבעת ולהתמודד עם שחקנים שתקפו אותו אחרי חסימות ובחלק מהמשחקים המוצלחים של דנבר ראינו אותו ב-restricted area בזמן שיוקיץ' בתפקיד יותר חופשי במיד-ריינג' או שומר על שחקנים פחות מאיימים בהגנה.

גם במשקל החדש יוקיץ' לא מספיק אתלטי בשביל להתמודד עם סנטרים שרצים בדרך לטבעת או פורוורדים/גארדים שמצליחים להשיג סל נגד שחקנים כבדים מהם וזה בסדר. דאלאס לקחה אליפות והגיעה לגמר עם אירופאי גבוה נוסף שלא היה מעולם שומר גדול (דירק נוביצקי כמובן) כשלידו היו טייסון צ'נדלר או אריק דמפייר. גרנט, במידה וישאר בדנבר, יכול להיות הצ'נדלר של יוקיץ'. יש הבדל בסגנון המשחק של היום מזה של 2011 ובסגנון המשחק של נוביצקי, פאוור פורוורד, מיוקיץ' הסנטר, אבל שניהם צריכים שחקן שיוכל לחפות עליהם בהגנה. דירק לקח את האליפות שלו עם שני שחקני הגנה היסטוריים לידו כשמלבד צ'נדלר היה גם את שון מריון המבוגר.

יכול להיות שהבעיה כאן היא הציפיות. אנחנו רגילים לחשוב על סנטר כמרכז של ההגנה, מגן טבעת שיודע להיות במקום הנכון ובזמן הנכון בשביל להקשות על זריקות בסגנון של רודי גובר או טים דאנקן בשעתו. יוקיץ' לא סנטר קלאסי בהתחשב בכך שהוא מוביל הכדור המרכזי של קבוצתו. נדיר מאוד שקבוצות יקחו אליפות כשמוביל הכדור, הסקורר המרכזי ושחקן ההגנה הטוב ביותר שלהן הוא אותו אחד. לברון ג'יימס ב-2013 היה האחרון שעשה את זה ויוקיץ' לא מוכשר או אתלטי כמו לברון. לכן הוא לא צריך להיות האיש המרכזי בהגנה שלהם, למרות שהוא הסנטר. זה יהיה גרנט או שומר משמעותי אחר שיגיע לידו.

למרות זאת, הגנה היא משחק קבוצתי ואישי במקביל: גם אם דנבר תצליח להביא שחקני הגנה טובים סביב יוקיץ', להשאיר את גרנט ו"להחביא" אותו אנחנו נראה שחקנים טובים תוקפים את יוקיץ' והולכים לסל ב-1 על 1. הרבה יותר קל להחביא גארד בהגנה מסנטר ולכן השיפור הזה צריך להגיע מיוקיץ'. דנבר הגיעה להצלחה בהתקפה כשהיא הפכה את הפירמידה ונתנה לסנטר שלה להוביל כדור. לכן גם בהגנה אנחנו נראה יוקיץ' אחר.

יכולת קריאת המסירות של הסנטר הסרבי יכולה לתת לו את היתרון כאן. בעונה הסדירה האחרונה היו לו 2.8 דפלקשנס, הדיפות כדור, במשחק. מבין כל הסנטרים רק אנדרה דראמונד הגיע ליותר במשחק (להוציא יוסוף נורקיץ' ששיחק ב-8 משחקי הבועה בלבד בעונה הסדירה) וזה משהו שהנאגטס ניצלו כשהם נתנו ליוקיץ' לשחק יותר קרוב ל-elbow. מתפרצות שמתחילות מחטיפה או הדיפה מוצלחת של הג'וקר יכולות להפוך לנשק נוסף בהתקפה של דנבר ולהוציא ממנו את המיטב כמגן קבוצתי. כבר עכשיו יש לו יכולת לא רעה בכל הקשור לריבאונד הגנה, נקודה חשובה להמשך.

זה לא מספיק כסנטר. יוקיץ' יצטרך לדעת איך לשמור את האיש שלו ב-1 על 1 ולהגיב בזמן בחילופים. הוא יצטרך להמנע מעבירות מיותרות, משהו שקרה כמה פעמים בסדרה נגד הלייקרס ובעונה הסדירה כשהוא סיים את כל אחד מהמשחקים בגמר האזורי עם 4 עבירות ומעלה ובשניים מתוכם נאלץ לשחק פחות מחצי שעה. אף על פי כן, בבועה ההגנה שלו הראתה שיפור קל הודות לירידה במשקל, כשזה נראה כאילו הוא מצליח להגיב הרבה יותר מהר על המגרש.

זאת תקרת הזכוכית של דנבר כרגע. שני השחקנים הבאים בהיררכיה של הנאגטס – ג'מאל מארי ומייקל פורטר ג'וניור – גם לא שחקני הגנה טובים ואנחנו יכולים לצפות לשיפור משניהם (במיוחד מ-MPJ הרוקי). אבל הכל מתחיל מיוקיץ'. ברגע שהוא יהפוך לשחקן הגנה סביר או טוב ונוכל לראות הרכבים שלו לצד גרנט ופורטר מבלי לחשוש מסל בכל התקפה של הקבוצה השנייה, יהיה אפשר להתייחס לדנבר כ-Team to beat במערב. בפלייאוף הבא, כשגולדן סטייט, הקליפרס והלייקרס יגיעו בכושר טוב, הם לא יכולים להרשות לעצמם להיות קבוצת הגנה ממוצעת.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.
Subscribe
Notify of
25 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
רותם אלרן
25/10/2020 8:24:18

תודה רבה רועי, נהדר.
מסכים מאוד לגבי הנקודה שלך, ואמנם הפרי אייג'נסי של השנה לא יוצא דופן, והרבה פחות טוב משנים קודמות, אבל יש כמה מהלכים שאפשר לעשות שם – קודם כל, להחתים את מילסאפ מחדש על חוזה נמוך בהרבה, ומשם להתקדם לעוד מגנים טובים – ביומבו יכול להיות אופציה מצוינת וזולה כרים פרוטקטור לצד יוקיץ', גם מו הארקלס או קנט בייזמור הם אחלה אופציות לשחקנים שיתנו הגנה בפרימטר.
כרגע צריך לחזק שם את ההגנה, למרות שהיה שיפור מצד הכוכבים, מאמין שכבר בעונה הקרובה ישתפרו עוד, באופן טבעי, כשפורטר ישחק יותר דקות, מארי יהיה (בתקווה) מעט יותר יציב מבעונה הזו, ויוקיץ' ימשיך להיות יוקיץ'. העתיד נוצץ

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

אחלה פוסט תודה רבה רועי.
.
מסכים לגמרי עם הניתוח, וגם עם הפתרונות המסתמנים בסגל – להחתים את גרנט, בעיקר. לא כל כך יודע איך עושים מעבר לזה, ולא בטוח שזה יספיק. נראה לי שזה בעיקר תלוי בשיפור הגנתי של יוקיץ' עצמו, ואני לא יודע להעריך מה התקרה ההגנתית שלו – הוא כבר לא כל כך צעיר, כבר עשה את הדיאטה, אולי המון חדר כושר? לא יודע.

יו"ר איגוד רפי ההבנה העולמי

הם צריכים עוד קלעים שישימו נק בנוסף ליוקיץ ומורי.
יוקיץ ישאר כמו שהוא בהגנה וזה בסדר יש אחרים שצריכים לעשות הגנה כמו שאמרת.
אני לא מתלהב מגראנט בניגוד לרוב פה.

רותם אלרן
25/10/2020 8:52:28

דווקא יוקיץ' מראה סימני שיפור, הורדת המשקל גם עזרה. הוא מגן לא רע בצבע בגלל הפיזיות, עיקר הבעיה היא בחוסר התנועתיות שלו, ובעקבות זה הגנה רעה בפרימטר, אבל יש לו אינסטינקטים טובים ותחושה למשחק גם שם, אז טיפה מפצה

גיא הירוק
25/10/2020 9:12:05

דנבר במצב מצוין, עם המון מקום לשיפור שאפשר לצפות שיגיע –
.
סך הניסיון המצטבר של פורטר הוא 74 משחקים (עונה רגילה + פלייאוף). שנה נוספת של התחזקות ולמידה יהפכו אותו לטוב בהרבה בהגנה.
ההתעללות שהוא עבר בסדרה מול הלייקרס, רק תחשל אותו. לא כל קבוצה יודעת לשחק כל כך מדויק לתוך החסרונות של היריבה.
בצד ההתקפי, עדיין מדובר ב-PF עם איום של 40% מהשלוש עם יכולות סיום מרשימות.
.
אחרי ניכוי חוזים נגמרים, לדנבר יש סגל בו השחקן המבוגר ביותר הוא בן 29 (ברטון). זה בסיס מצוין. מה שהם צריכים לעשות זה למצוא את הדרך להפוך את החוזים של ברטון/האריס + בחירות דראפט לשחקן שיעזור להם לעשות את הצעד הנוסף.
אולדיפו לדוגמה (הוא הדוגמה הקלה ביותר לאולסטאר זמין),
הוא דוגמה לשחקן שיכול לעזור לשחחר את הלחץ ממורי ויוקיץ + לחזק את ההגנה.
(אם אני זוכר נכון, טרייד של ברטון + מוריס + דיופ תמורת אולדיפו עובד. מכניסים גם בחירות דראפט, ומקבלים טרייד שעלול לעבוד)
.
השורה התחתונה?
דנבר נראים כמו קונטנדרים,
ואם יצליחו להתחזק בפגרה, הם בהחלט יכולים להילחם (שוב) על אליפות.

גיא הירוק
25/10/2020 9:12:21

תודה, רועי.

jefffoster10
25/10/2020 12:08:46

לא טרייד שלדעתי כדאי לאינדיאנה לקחת. ברטון זה נחמד לחיזוק עמדות הווינג החלשות אבל אני יכול להשיג על אולדיפו טוב יותר, במיוחד בהתחשב נטיותיו לפציעות. אם אתה מכניס את מייקל פורטר ג'וניור למשוואה, אולי יש על מה לדבר
לדנבר זה יכול לעבוד, עם ג'מאל מורי בעמדה 1 וויקטור אולדיפו כסקנד גארד במקום גארי האריס- שדרוג התקפי בלי לפגוע ממש בהגנה.

גיא הירוק
25/10/2020 14:00:26
Reply to  jefffoster10

אחוזי הפגיעה שלי בניחושים/ספקולציות על טריידים,
הם נמוכים אפילו מאחוזי הפגיה של דה שוט…
.
ועדיין,
שחקן לקראת סוף חוזה, שברור שהוא לא מעוניין להמשיך, אחרי מספר פציעות והעדרויות לא קצרות, אחרי עונה רחוקה מהרשים –
קשה לקבל עליו תמורה. MPJ?
אין (לדעתי) סיכוי.
.
עכשיו, כאשר לוקחים בחשבון את מצב שוק השחקנים החפשיים, השנה, ובשנה הבאה (לה כולם ממתינים),
אז בכלל מתקבלת תמונה של טרייד שהוא (שוב, לדעתי חסרת המושג) בגדר האפשרי.

jefffoster10
25/10/2020 17:04:08

אם אני דנבר אני לא נותן מעביר את מייקל פורטר ג'וניור, הוא העתיד שלי ויש לו איכויות של סופרסטאר (האורך, האתלטיות, הגמישות ובעיקר התחושה שהכל בא לו כל כך קל, כמו דוראנט).
אבל אני לא דנבר, אני אינדיאנה. ופורטר ג'וניור מושלם בשבילי.
בקיץ חלש בפרי אייג'נסי, שכולם מתכוננים לקיץ הבא, דווקא אולדיפו והחוזה שלו, שמנקה לך 21 מיל' דולר מהתקרה בקיץ 21' המדובר, הימור על אולדיפו הוא הימור מושכל וכדאי- עבור קבוצה של כאן ועכשיו. הסיכון מוגבל ופוטנציאל הרווח- אולסטאר שלישי ליד שני כוכבים, שיכול לפרוח כשירד ממנו נטל ההנהגה והובלת כדור- עצום, למרות הפציעה. וכאן נכנסת השאלה אם דנבר היא קבוצת כאן ועכשיו או שהפיק שלה יגיע עוד שנה שנתיים, פיק שיגולם בפריצה של פורטר ג'וניור. זה הימור לא קטן מבחינת דנבר- ושוב, אם אני דנבר הוא בלתי סחיר מבחינתי, אפילו מארי יותר סחיר ממנו (ויוקיץ' לא).

שחר אלוני
25/10/2020 10:57:34

תודה רועי
דנבר היו הקבוצה השניה הכי טובה בפלייאוף ויש להם עוד אפסייד על מורי שחזר מפציעה ופורטר ובארטון והאריס שיהיו כשירים.
מאמין שיעשו טרייד או שניים והם קונטנדרים.

בלי קשר, אולדיפו ומעבר אפשרי שלו לאחת מקבוצות הצמרת ישנה הרבה

G-dog
G-dog
25/10/2020 11:28:18

יוקיץ' במצבו הנוכחי הוא השחקן שאני הכי נהנה לראות בNBA. אני לא בטוח שהוספת סנטר נוסף לא תיפגע באפקטיביות שלו, כי הוא נהנה מאוד מהדלילות בצבע בשביל למסור לחותכים – כשזה חלק מרכזי בהתקפה של דנבר. אני לא חושב שלהסיב את יוקיץ' ל4 ייטיב איתו, ודווקא להציב מסביבו שחקנים כמו גראנט שמסוגלים גם להגן על הטבעת וגם לקלוע יכול להמשיך ולשחרר אותו. אגב, אולי בגלל שאני אוהב אותו ואני משוחד, אני כבר רואה את ההגנה שלו כפלוס קטן – הוא מפריע וגדול, פשוט ממש לא אתלטי. קפיצה נוספת של גראנט וצירוף של שחקן חזק (הולידיי כרגע או שחקן בעונה הבאה) מקרב את דנבר לאליפות

מאנו דה מאן (לשעבר מיקי)

הבעיה היא שגרנט שומר על לברון/קוואי/באטלר/טייטום. הוא לא יכול גם וגם. איבקה+גרנט זה סיפור אחר.

G-dog
G-dog
25/10/2020 20:03:17

תיאורטית אם מגיע שומר פרימטר מספיק חזק הוא יכול לשמור את מי שצוין למעלה, לדוגמה הולידיי מסוגל להקשות על כולם שם למעלה להוציא אולי קוואי ולברון עקב משחק פוסט חזק. אבל לא מן הנמנע שהוא יפריע לשחקנים רבים מהזן הזה שבדרך כלל מובילים קבוצות. כמובן שאם יגיע רגע שיחובר שחקן כמו דוראנט עם שחקן כמו דיוויס אז אפשר לסגור את הליגה ולהתחיל ללמוד את החוקים של בייסבול.

ירון, החלום
ירון, החלום
25/10/2020 13:50:26

בסד
תודה רועי.
מסכים עם במאמר המצויין.
רק השאלה מאיפה יגיע הגרוש שחסר ללירה,
אולי מקפיצה ובעיקר יציבות של MPj ומורי.
אני חושב שאולי הם יכולים להשיג איזה סטופר הגנתי על חוזה מינימום,
שיעלה מהספסל לכמה דקות במידת הצורך, לצנן שחקנים לוהטים.
בהצלחה לדנבר

האווי לאסוף
האווי לאסוף
25/10/2020 23:09:41

אחלה נק', תודה רבה.
לדעתי אין מה לצפות לשיפור ניכר בהגנה של יוקיץ', העניין הוא למקסם את היכולות שלו בשיטה הקבוצתית הנכונה ובהרכבים הנכונים. זו קבוצה צעירה, יש להם זמן לאסוף עוד קלף או שניים (מגן טבעת טוב ומישהו נוסף להוריד עומס מיוקיץ' שנוטה לדקות העלמות), אין צורך למוד של עכשיו או לעולם לא.
ובעיקר, תשמרו לנו על העונג שבלצפות ביוקיץ' ברגעים הטובים שלו

Smiley
26/10/2020 0:02:47

השיפור של יוקיץ' צריך להגיע שהוא יהיה יותר פיזי וידע להתמודד טוב יותר עם שומרים פיזיים שלא מוציאים אותו מהכלים… בדיוק כפי שגאסול למד אחרי השיעור שקיבל מול הסלטיקס שלקחו את האליפות.

מנחם לס
26/10/2020 5:59:39

הוא התחתן אתמול!!!

עגל
26/10/2020 12:48:16

הבעיה של יוקיץ נובעת מהניידות שלו, כפי שרועי ציין. ברגע שהוא יהיה יותר זריז/מהיר כל הבעיות שלו יפתרו, כי הוא גבוה, חזק, מבין הגנה ויודע מה לעשות. הוא פשוט זז לאט מדי . . .

עמיחי קטן
26/10/2020 12:57:59

התייחסתי להגנה של יוקיץ' כשכתבתי על ההגנה של דנבר נגד הקליפרס בפלייאוף. מייק מאלון מנסה למקום אותו באמצע ולאפשר לו לבצע לאט את מה שהוא מבין מהר, בזמן שיש מי שיחפה. כן ניתן לזהות שיפור מסוים גם בהגנה של יוקיץ', אבל עיקר השיפור של דנבר כקבוצה יהיה ביכולת של הנאגטס להתאים את השחקנים הנכונים ליד יוקיץ' ולאפשר לו להגיב בדרך המתאימה לו.

trackback

[…] ניקולה יוקיץ' (הגנה). גדולים ורבים כתבו על ההרכב החדש והמוצלח של דנבר עם ארון גורדון ומייקל פורטר ג'וניור. רובם התייחסו להתקפה, אבל חשוב לדבר גם על ההגנה. לנאגטס יש שלושה שחקנים ארוכים בדמות גורדון, וויל בארטון ו-MPJ שיכולים להחליף בהגנה ולהמנע ממצבים ששמים את יוקיץ' מחוץ לאזור הנוחות שלו בצד הזה של המגרש. יוקיץ' עצמו הראה שיפור קל בצד הזה, אבל הוא לא שחקן ההגנה הכי טוב בקבוצה עם שאיפות, וכנראה גם לא יהיה. זה לא מפריע לדנבר שמשחקת כדורסל פשוט מדהים עם הרבה שחקנים שיודעים לעשות את הפעולה הנכונה בזמן הנכון. חלוקת הזריקות שלהם מאוד שוויונית מאז שגורדון הגיע. יוקיץ' וג'מאל מארי יזרקו יותר בפלייאוף, מן הסתם, אבל הם קבוצה שעוד יכולה למצוא את עצמה בגמר. מצד שני יש איזה 5 מערביות שיכולות לטעון את זה. […]