תעיות ותהיות ליום רביעי בבוקר/ רותם אלרן

הקו הקדמי של פיניקס

בעונה החולפת פיניקס הייתה קבוצה שנעה ונדה רבות בין מצבים – מהצלחה מאוד מפתיעה ולא צפויה בתחילת העונה ועד לירידה משמעותית בחלקה השני, ובסופו של דבר היא נמצאת במרחק של 6 משחקים מהפלייאוף ותשחק יחד עם עוד 21 קבוצות בבועה באורלנדו. הבעייתיות אצל פיניקס העונה נבעה בעיקר מפציעות (והשעיה אחת) – דיאנדרה אייטון החמיץ 35 משחקים, ארון ביינס 23, ואפילו ריקי רוביו וקלי אוברה נעדרו ל-8 ו-9 משחקים, בהתאמה. בשל הפציעות הם ירדו מאוד במהלך העונה, אך כשרוב הסגל היה בריא הייתה להם אפשרות להרכיב חמישיות מעניינות עם ייעודים שונים, למשל כמו לשחק עם מיקאל ברידג'ס ואוברה כצמד הפורוורדים.

The Suns went big and beat the Knicks. But is the Deandre Ayton ...

אך לדעתי הניסוי המעניין ביותר שיוכלו לעשות (באופן כמעט וודאי הם לא יגיעו לפלייאוף, כשהם צריכים 6 נצחונות מ-8 משחקים) הוא להציב יחד בקו הקדמי את שני הסנטרים, ארון ביינס ודיאנדרה אייטון. הם ככל הנראה שני הגבוהים האמיתיים הכי טובים של הקבוצה, כשדריו שאריץ' משחק יחסית טוב עם 10.1 נקודות למשחק באחוזים טובים, אך יורד באחוזים משלוש בהדרגתיות כבר 4 עונות (מתוך 5) ולא מספק הגנה טובה מספיק על מנת לשחק כגבוה בחמישייה שהיא גם כך חלשה הגנתית.

הפתרון של ביינס-אייטון יכול לעבוד, במיוחד לצד ריקי רוביו. רוביו הוא רכז טבעי, ונראה שהעונה הוא יצר חיבור טוב מאוד עם ביינס, כשביינס קולע בממוצע ב-48.1% מהשדה ו-47.1% מאחורי הקשת כשרוביו מוסר לו. גם אייטון מסיים טוב ממסירות של הרכז הספרדי עם 52% מהשדה, והשילוב שלהם בחמישייה לצידו ולצד בוקר ומיקאל ברידג'ס (או קאמרון ג'ונסון שיוכל לספק ריווח איכותי) יכול לעבוד טוב עבור פיניקס. אלמנט שכמעט ולא משתמשים בו ב-NBA הוא חסימות כפולות (double screen), אך בקבוצה כמו פיניקס עם שני גבוהים כאלו השיטה תוכל לתפקד טוב – אם ביינס ואייטון יחסמו לרוביו, שהוא אחד מהמוסרים הטובים בליגה בשנים האחרונות, על קשת השלוש, אייטון יוכל להתגלגל לסיומת בצבע שבה הוא מתמחה, וביינס יוכל לצאת לזריקת שלוש שאותה הוא קולע ביעילות מהמסירות של רוביו. בנוסף לזה תשומת הלב שתלך למהלך זה תפנה זריקות פנויות יותר לדווין בוקר ולג'ונסון/אוברה. אני אישית מקווה שפיניקס ינסו להריץ הרכבים מעניינים יותר ולעשות ניסויים, שכן בכל אופן הסיכוי שלהם להגיע לפלייאוף הוא קלוש.

פינת הוידאו – האקס פקטור של מילווקי

העונה מילווקי הייתה אחת מהקבוצות המוכשרות והטובות ביותר בליגה כשסיימה עם המאזן הטוב ביותר בזכות ה-MVP היוצא יאניס אנטטקומפו, ומספר שחקנים משלימים, חלקם בקליבר יותר גבוה – קריס מידלטון (שנבחר לאולסטאר פעם שנייה ברציפות), ברוק לופז ואריק בלדסו, אך חלקם שחקני רוטציה במהותם – ג'ורג' היל, פט קונטון, ווסלי מת'יוז ועוד, אך השחקן שלדעתי נכון לעכשיו חשוב מאוד לעתיד שלהם, אך גם להווה, ויכול להוות חלק חשוב במערכת שם בתור שחקן משלים מצוין, הוא לא אחר משחקן השנה השנייה – דונטה דיוינצ'נזו, שלדעתי הוא האס של מילווקי.

אמנם נכון לעכשיו דיוינצ'נזו הוא עוד לא שחקן חמישייה בבאקס, אך ניתן לייחס את זה לעומק של הבאקס ולא לחוסר יכולות וגיוון מצידו של הג'ינג'י המוכשר שלהם. דיוינצ'נזו שיפר באופן מצוין כמעט כל נתון מעונת הרוקי שלו, שבה שיחק רק 27 משחקים ובעיקר התחשל רוב הזמן, כשקיבל כמות מועטה יחסית של 15.2 דקות למשחק, וניתן לומר שהעונה הייתה עונת הבכורה האמיתית של הגארד מוילנובה.

דיוינצ'נזו סיים שלוש שנים במכללת וילנובה וסיים את קריירת המכללות עם משחק נהדר בגמר ואליפות מתוקה יחד עם עוד מספר שחקני רוטציה לגיטימיים בליגה כג'יילן ברונסון ועומארי ספלמן, והנסיון עם וילנובה והמשחק במכללות לאורך זמן רב יחסית עבור פרוספקט מודרני יותר, ונראה שהעונה זה הגיע לכדי ביטוי עבור הבאקס, ודיוינצ'נזו קיבלכמות דקות נאה של 23.1 למשחק, ולא איכזב ביחס לקרדיט ולדקות – הוא קלע 9.4 נקודות למשחק, וזאת עשה כשהוא קולע ביעילות רבה עם 55.2% אפקטיביים, מצוין ללא קשר לגילו. בנוסף לזה הוא שיפר משמעותית את הקליעה משלוש מ-26.5% ל-34.4% מעבר לקשת, עלייה שמראה על שיפור חיובי מאוד.

על פני השטח, דיוינצ'נזו הוא לא השחקן הכי מוכשר, אך צד מאוד חיובי שניתן לראות כבר העונה הוא ההשפעה העמוקה שלו על מילווקי – בין השחקנים שקיבלו דקות העונה (מעל 600 לצורך העניין), הוא היה השלישי ברייטינג ההגנתי בקבוצה, רק מאחורי שחקני הגנה טובים ומשפיעים כיאניס אנטטקומפו וווסלי מת'יוז, ובלעדיו הקבוצה סופגת כמעט 3 נקודות יותר (עבור 100 פוזשנים), והנט רייטינג שלו בעת שהוא על המגרש הוא 13.9 ובלעדיו הוא 8.2, הפרש מאוד משמעותי (שלישי בהשפעה ובהפרש ביניהם במילווקי, רק מאחורי הכוכבים יאניס ומידלטון). בסופו של דבר, זה מראה את ההשפעה החיובית שלו כשחקן משלים וההתשלבות הטובה שלו בקבוצה, ולדעתי הוא יכול להיות שחקן שלישי/רביעי טוב מאוד ולגיטימי עבור מילווקי, ולכן בעיניי הוא האס שלהם, לעתיד ולהווה.

לפוסט הזה יש 24 תגובות

  1. אחלה, פוסט. נטו כדורסל. מגניב.
    תודה, רותם.
    .
    למהות –
    כמי שצפה השנה בסאנס באדיקות, אני אציין שההסבר שלך של הנסיבות, הוא מדויק למדי.
    כאשר הסאנס בריאים, הם אחלה קבוצה.
    נתחיל בנתון פשוט, וממש מעודד (אוהדי סאנס) –
    החמישייה ששיחקה הכי הרבה דקות ביחד על הפרקט, הם:
    רוביו, בוקר, אוברה, סאריץ', ביינס. סך הכל 245 דקות ב-20 משחקים.
    התוצאות?
    לא רעות בכלל:
    6.4+ נט רייטינג, עם התקפה לא רעה בכלל (117.1 אופנסיב רייטינג) והגנה בינונית.
    .
    החמישייה במקום ה-2 בקמות דקות היא:
    רוביו, בוקר, אוברה, ברידג'ס, אייטון. סך הכל 226 דקות ב-21 משחקים.
    אם הנתונים של החמישייה הקודמת היו מעודדים,
    הנתןונים של החמישייה הנ"ל לא פחות מאדירים (לא רק בקנה מידה של הסאנס. בכל קנה מידה) –
    20.2+ נט רייטינג יוצא מן הכלל.
    121.6 אפונסיב רייטינג.
    101.4 דיפנסיב רייטינג.
    אלו נתונים נהדרים.
    כמובן שחייבים לקחת בחשבון שמדובר על מדגם קטן, הן של דקות, והן של כמות משחקים.
    אבל אלו הנתונים, ואלו 2 החמישיות ששיחקו הכי הרבה דקות.
    .
    מבט מעמיק יותר על הנתונים בניסיון לבדוק מדגם דקות רחב יותר,
    מגלה את מה שכל מי שעיניים בראשו ראה השנה בבירור –
    רוביו + בוקר, הם הציר המרכזי של הקבוצה. הצמד הנ"ל עם ברידג'ס שיחקו יחדיו 648 דקות (53 משחקים), ויש להם יחדיו נט רייטינג של 10.7+
    כאשר מחפשים את הקו הקדמי היעיל ביותר (וכזה שיש מספר דקות מספק בשביל לנסות להסיק מסקנות),
    התשובה היא אוברה + ברידג'ס + אייטון. 400 דקות משותפות, 9.6+ נט רייטינג.
    .
    לא מסובך להבין מהתוצאות, משהו שגם מבחן העין הבין ככל שהעונה התקדמה –
    רוביו + בוקר הם הציר סביבו נעה ההתקפה של הקבוצה. כאשר הצמד על הפרקט, לסאנס התקפה נהדרת.
    ברידג'ס?
    הוא הפך לשחקן ההגנה החשוב ביותר בקבוצה. מנעד היכולות שלו בצד ההגנתי מאפשר לסאנס לשחק עם אוברה + רוביו + בוקר, לצד אייטון, ועדיין להציג אחלה הגנה.
    היכן זה שם את ביינס?
    למען הסר ספק –
    שחקן אדיר. יש לו מניות רבות בפריחה של אייטון בצד ההגנתי העונה (עדות שאייטון מסר).
    הוא שחקן עם תרומה כבירה, הן בצד ההתקפי, והן בצד ההגנתי.
    הבעיה?
    אייטון + ביינס מוציא מהמשוואה את ברידג'ס. בכדורסל של היום, זה פתרון שיכול לעבוד רק למס' מצומצם של דקות, ורק מול הרכבים מסויימים.
    בטווח הארוך,
    אם ביינס ממשיך בסאנס (הלוואי! טפו, טפו, טפו),
    הוא יהיה השחקן ה-6 בקבוצה (גם ככה, הוא הכי יעיל כאשר הוא משחק משהו כמו 25 דקות למשחק), אם דקות איכות כמחליף על לאייטון,
    ופה ושם דקות משותפות מול הרכבים שמאפשרים זאת.

  2. ארון ביינס ניצל את היעדרות הסמים של אייטון לסוג של עונת קריירה. כנראה שאת החוזה הבא שלו הוא לא יעשה בסאנס, שאני מניח יחליטו לא לתת לו את ההצעה "הגדולה" (יחסית, כי הוא בכל זאת מבוגר) שיקבל במקום אחר, ואולי אף יעדיף קונטנדרית.
    .
    דיוויצ'נזו לדעתי שיחק מעט בעונת הרוקי כי ברובה הוא היה פצוע וגמר את העונה (או משהו כזה). הוא שחקן שיכול לשחק בשתיעצדות הגארד, אתלטי וחזק יחסית ופשוט יעיל. הוא עושה את מה שהוא טוב בו, בתפקיד המוגדר שלו, ולא יוצא מהמסגרת שלו, סוג של שחקן רוטציה קלאסי שרק ילך וישתפר לדעתי.
    בנוסף, מדובר בווינר, מימי המכללות ולפעמים זה לא פחות חשוב (ע"ע צ'למרס).

  3. למרות המאזן יש לנו באמת סיבות לאופטימיות במבט קדימה. הגרעין שלנו לשנים הקרובות כבר נקבע ועכשיו צריך לדאוג למעטפת.
    הסאנס ניסו קצת לשחק עם אייטון וביינס ביחד וזה באמת עובד לא רע אבל אין שום סיבה אמיתית שהם ימשיכו עם ניסוי כזה. קודם כל הם שני הסנטרים היחידים ולשים אותם יחד מוריד מהדקות שביינס יכול לשחק לבד. כמו שראינו הוא מתקשה לעבור את ה-20 למשחק. מעבר לזה בעונה הבאה הוא שחקן חופשי וסביר מאד שיקבל חוזה ממקום אחר – אז מה מטרת הניסוי?
    חוץ מזה אם כבר ניסויים אז הסאנס צריכים לתת יותר דקות לקאם ג'ונסון כדי להחליט כמה משלושת הפורוורדים שלנו בתוכניות לעתיד. גם טיי ג'רום הוא סימן שאלה גדול. בכל מקרה הרכב עם אייטון וביינס יחד הוא קצת בעייתי לאו דווקא בצד ההתקפי אלא ההגנתי כי הוא יתקשה להגיע לשחקני החוץ.
    לא מבין למה אתה טוען שלא עושים דאבל סקרינס ב-NBA. זה מאד נפוץ ואלמנט בסיסי בהתרקפה של כמעט כל קבוצה בליגה. אשמח להסבר.

  4. טקסט טוב רותם. השילוב של ביינס ואייטון יכול לעבוד, לא יודע אם כשני פותחים במשרה מלאה אבל כן מול יריבות מסוימות כמו שגיא כתב. אני אופטימי בקשר לפניקס: נראה שיש להם בסיס לקבוצה ויש לי תחושה שברידג'ס ישתפר מאוד התקפית לקראת העונה הבאה

  5. תודה רותם
    הם יריצו הרכבים עם הפנים לעתיד
    ביינס לא בטוח נשאר
    בטח נראה את אייטון ברידגס וגם קמרון מקבלים הרבה דקות

  6. לא הבנתי מה פיניקס קשורים לבועה? אולי רק לגרום לגיא וגילרי לקום למשחקים.
    בכלל מתוך ה6 קבוצות האלו סילבר עשה הכל עבור ציון הוא רוצה אותו בפלייאוף ולמתג סידרה בין שיקצה לציון. אחרת היה מתחיל ישר פלייאוף.
    לדעתי ביינס ואייטון לא ילך יחד בחמישייה. עם כל הכבוד לזקן ביינס זה היה עונת חוזה אל תשכחו והוא לא הולך ונהיה צעיר יותר. שחקן מחליף טוב או סנטר פותח בקבוצת אולסטארים הוא סבבה אבל במחיר נורמלי.

  7. אחלה פוסט, תודה רבה רותם.
    .
    ביינס שחקן אדיר בעיני, היה משחק נגד הלייקרס שהוא פשוט עשה זיג לכל זאג של לברון, בסוף הרעים ניצחו אבל זאת הייתה תצוגה אדירה בכל קנה מידה.
    .
    לא זכרתי בכלל את הגינגי ממילווקי, נשמע אחלה שחקן, מישהו שם עושה עבודה טובה גם לעתיד. מקווה שיאניס ישאר והם יהיו כח משמעותי בליגה בשנים הבאות.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט