מלך ליום אחד: צ'נדלר פרסונס / יואב סנה

צ’נדלר פרסונס – מלך ליום אחד

***********

יואב סנה (46) הוא איש עסקים שחי בארצות הברית משנת 2000. הוא הגיע לארצות הברית ללימודי תואר שני וכמו רבים עדיין שם. הוא חובב ספורט מושבע ומתעסק בספורט באופן חובבני עוד מימי ילדותו בראשון לציון. בערבי כדורסל ב JCC באטלנטה אפשר לשמוע אותו צועק בעברית על חבריו האמריקאים לקבוצה.  

************


צ’נדלר פרסונס ( 2.06 מטר / 104 ק״ג) לא היה מלך ב NBA אפילו ליום אחד. אפילו לא למשחק אחד…אולי למחצית. כמו הרבה שחקנים אפורים (לבן במקרה שלו), היתה לו קריירת תיכונים מצוינת, העביר 4 שנים ב NCAA, ואז החל בקריירת נדודים בליגת הכדורסל הטובה בעולם.

צ’נדלר פרסונס, כדי למנוע ספקות, היה שחקן כדורסל טוב מאוד. הוא היה כוכב בליגת התיכונים בפלורידה, נבחר בדראפט, ושיחק 9 שנים ב NBA. אבל, בניגוד למה שאנחנו מכירים בישראל שבה גם שחקן מקומי כחול-לבן יכול להפוך לאגדת כדורסל בארץ קטנה ומוקפת אויבים ועדיין להישאר אלמוני במושגים בינלאומיים, צ’נדלר פרסונס העביר את כל קריירת הכדורסל שלו בארה״ב והרקורד שלו כל כך משמים שגם אמא שלו תסכים שההגדרה ״מלך״ פשוט לא מתחברת אליו. ובכל זאת, צ’נדלר פרסונס שיחק 9 שנים ב NBA (מ 2011), הרויח עשרות מליוני דולרים במהלך הקריירה שלו, היה חתום על מספר חוזי חסויות, ואפילו בעל הזכויות לאיזה שיא לא חשוב במיוחד.
צ’נדלר , שנולד בפלורידה ב 1988, היה שחקן כדורסל מצטיין בנערותו ותרם רבות לקבוצת הכדורסל שבה שיחק בליגת התיכונים התחרותית מאוד ב SUNSHINE STATE – פלורידה. בכיכובו, הגיעה קבוצת קבוצת הכדורסל של Lake Howell High School ארבע פעמים לגמר ה FINAL FOUR של מדינת פלורידה וזכתה בתואר האליפות ב 2007. בדיעבד, אם מדובר על ״מלך ליום אחד״ אז מגיע לצ’נדלר פרסונס כתר על משחק ענק בגמר האליפות ב 2007 בו קבע דאבל-דאבל של 30 נקודות ו 10 ריבאונדים.

קריירת המכללות – אוניברסיטת פלורידה 2007-2011

פרסונס המשיך את קריירת הכדורסל שלו בדרך הטבעית לכל כדורסלן פלורידיאני גאה – כשחקן כדורסל במילגה מלאה באוניברסיטת פלורידה (Gators) תחת שרביטו של אחד מגדולי מאמני המכללות בשנות ה 2000, בילי דונובן (מאמן כיום ב NBA). ה Gators תחת בילי דונובן זכו בתואר אליפות המכללות בכדורסל פעמיים ברציפות ב 2006 ו 2007 בעזרת קאדר שחקנים איכותי במיוחד שכלל בין היתר את אל הורפורד וג׳ואקים נואה.
באמצע העשור הראשון של שנות ה 2000 אוניברסיטת פלורידה שבליגת ה SEC היתה השם החם בעולם הספורט הפרה-מקצועני בארה״ב עם רצף אליפויות בין השנים 2006-2008 של קבוצות הפוטבול והכדורסל שלה. למי שלא מכיר, ספורט המכללות בארצות הברית ובעיקר פוטבול וכדורסל הוא עסק כלכלי ענק לכל דבר ועניין (אף על פי שאסור לשלם לשחקנים) עם קהל אוהדים ענק מחוף לחוף,שידורים ישירים בטלויזיה, ותעשיית מרצנדייזינג ענקית. כתוצאה מכך, להיות שחקן מכללות ב גיינסוויל, פלורידה – היכן ששוכנת אוניברסיטת פלורידה- עיר קטנה שהאוניברסיטה היא לב ליבה והמרחק בינה לבין כל עיר עם קבוצת ספורט מקצוענית בכל תחום שהוא הוא לפחות 4 שעות נהיגה, זהו הישג מרשים. כל משחק ספורט בעיר אוניברסיטאית שכזו הופך מיד ל Best Show in Town וכל שחקן סלבריטאי. למזלו, או לרוע מזלו, של צ’נדלר פרסונס הוא הצטרף לקבוצת כדורסל אלופה מכהנת שאך ניפרדה ממספר כוכבים אשר עברו ל NBA וכך יצא שבכל תקופתו בפלורידה, ה Gators היו בתהליך של בנייה מחדש. את הקריירה של צ׳נדלר פרסונס ב NCAA אפשר לסכם בשתי הופעות ב March Madness (בהן פלורידה לא העפילה ל Final Four), שתי עונות אחרות בהן פלורידה אפילו לא העפילה ל March Madness , ממוצעים לא רעים של כ 10 נקודות, 5 ריבאונדים, ואסיסט פלוס למישחק, תואר שחקן השנה ב SEC ב 2011, ואחרון חביב תואר ראשון בתיקשורת מאוניברסיטת פלורידה המכובדת.
2011-2020קריירהמקצוענית- NBAצ’נדלר פרסונס נבחר במקום ה 38 (סיבוב שני) בדראפט הבינוני של שנת 2011 על ידי יוסטון רוקטס אך עונת ה ״רוקי״ שלו ב NBA קוצרה והיתה בצל השבתת הליגה בשל סכסוך עבודה בין בעלי הקבוצות לשחקנים. סה״כ צ’נדלר היה שחקן רוטציה לגיטימי ברוקטס של אותם השנים 2011-2014 והתבלט בעיקר בזכות יכולת הקליעה שלו מעבר לקשת ה 3 (הקדים את זמנו???). הוא אפילו קבע שיא NBA של 10 שלשות במחצית אחת – מול ממפיס גריזליס ב 2014.
את 3 העונות הבאות העביר צ’נדלר פרסונס בשורות היריבה הטקסנית דאלאס מבריקס שהציעו לו חוזה שאי אפשר היה לוותר עליו – על סך 46 מליון דולר לשלוש עונות – אותו יוסטון סירבה להשוות. בדאלאס צ’נדלר העביר חלק ניכר מקריירת הכדורסל שלו בין פציעות, ניתוחי ברכיים, והחלמות מהניתוחים. כשכבר היה בריא ובכושר משחק הוא בעיקר נאבק על דקות משחק לא משמעותיות על הפרקט ב American Airlines Center.
התחנה הבאה בקריירת ה NBA של צ’נדלר פרסונס היתה בממפיס גריזליס שם חתם על חוזה רב שנתי. אולם, גם שם לרוע מזלו הוא התקשה להישאר בריא והחמיץ משחקים רבים בשל פציעות חוזרות ונשנות ומספר ניתוחי ברכיים.
ביולי 2019 הועבר צ’נדלר פרסונס לאטלנטה הוקס עבור סולומון היל ומייסון פלמלי. הוא שיחק מספר משחקים עבור ההוקס עד ש ב 15 לינואר 2020 היה מעורב בתאונת דרכים בה התנגש בו נהג שנהג תחת השפעת אלכוהול. צ’נדלר פרסונס נפצע בינוני בתאונה ועתיד קריירת הכדורסל שלו מוטל כרגע בספק לאחר שאטלנטה הוקס חתכה את החוזה איתו בחמישי לפברואר 2020.


בדיעבד, צ’נדלר פרסונס הוא עוד אחד מהרבה מאוד שחקנים בתולדות ה NBA שימי הזוהר שלהם היו בתיכונים או במכללות אבל בסופו של דבר הגוף שלהם לא עמד בעומס המשחקים הקשוח של ליגת הכדורסל הטובה בעולם. שחקני כדורסל טובים מאוד שעברו מיילים רבים בנסיעות מחוף לחוף, ישנו לילות רבים מספור במלונות, ישבו דקות רבות על הספסל, הזיעו באימונים, ושיחקו דקות לא משמעותיות בקבוצות בינוניות. צ’נדלר פרסונס ייזכר כעוד אחד מהמון שחקני רוטציה שכאלה,שהעבירו חודשים רבים בין ניתוחי ברכיים ופציעות אחרות למיניהן, שמילאו תפקידים באימונים, שיחקו כדורסל מקצועני, ובסופו של דבר הפכו לנטל על תקרת השכר בכל קבוצה שהיו חתומים בה.

אבל זו חוכמת הבדיעבד.


בפועל, בניגוד לרובנו, יום אחד צ’נדלר פרסונס יישב עם הנכדים ויספר להם על קריירה מקצוענית בת 9 שנים ב NBA ועל משחקים מול אגדות כדורסל כקובי בריינט , סטף קרי, ולברון ג’יימס. כי בסופו של דבר מה ששלו שלו: צ’נדלר פרסונס כיכב בתיכונים,שיחק במכללת פלורידה תחת בילי דונובן, נבחר בדראפט ושיחק ב NBA, קלע 10 שלשות במחצית אחת, חתם על כמה חוזי חסויות, והרוויח למעלה מ 50 מליון דולר. הלואי עלינו!

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 16 תגובות

  1. אחלה שחקן לפרויקט המצוין הזה. גם בגלל הפער בין הפוטנציאל לתוצאה, וגם בגלל שלמרות שאפשר להפיל הכל על הפציעות, הייתה לי תחושה שיש כאן גם איזה איקרוס קטן, שבעצם לא השכיל להבין את מקומו בליגה. הקטע הזה שהוא דרש חוזה מקס מקיובן גרם לי לחשוב שזה לא רק עניין של משא ומתן אלא שהוא באמת קצת מנותק מהמציאות. בכל מקרה, גם לאיקרוס לא הגיע להתרסק, ובוודאי שלפרסונס לא הגיע, אז נאחל בריאות שלמה.

  2. מצויין. קיוויתי שיהיה יותר ארוך כי נהנתי מכתיבה.
    .
    פרסונס הוא ההוכחה שאפשר להרוויח, ואפילו הרבה, רק מהפוטנציאל שרואים בשחקן וממה שהוא יכול להפוך. ראו ותלו בו המון ציפיות ביחס למה שנתן (והכל בגלל עונת רוקי מפתיעה לשחקן סיבוב שני) אבל הגוף שלו פשוט לא החזיק מעמד.
    .
    היו סיפורים שבדאלאס היה אחד מהגורמים שסילקו את מונטה אליס, שהיה אז בעונת ה-redemption, שהיווה את התחרותת הכי קשה לספרס שהמשיכו לאליפות, בגלל שמונטה היה הפליימקר העיקרי במאבריקס ופרסונס קיבל פחות נגיעות בכדור בגלל זה (ועזר גם שהיה סופר מיודד עם קיובן).

  3. הוא היה שחקן מצוין שתרם בכל קבוצה בה שיחק. בנוסף גם היה בחור ממולח שהבין יפה איך המערכת עובדת. ישנו סיפור ידוע (שאני זוכר רק באופן כללי) שפארסונס הפך לסחבק של קובאן, הם היו יוצאים לברים ביחד, וכ"ו. לאט לאט המילה שלו הלכה ונחשבה יותר ויותר והוא הפך לסוג של מנג'ר שמייעץ לבעלים ולמנג'ר האמיתי של הקבוצה. ואז הפציעות נערמו. בזכות היחסים עם קובאן הוא הרגיש שהקבוצה בכיס שלו ואז ברגע האחרון קובאן הבין לאיזו צרה הוא נכנס אם הוא מחתים אותו ופשוט נתן לו לעזוב. זו היתה החלטה קשה שלו ובטוח שהוא לא מצטער על זה.

  4. הצד היותר מכוער של הפרויקט הזה בכלל ושל הnba בפרט, מראה איך שחקן בינוני ומטה הרוויח כל כך הרבה על ממש מעט, יש לי תחושה שהמראה שלו (הוא בכל זאת בחור נאה וגם לבן) עזר לא מעט. כאמור פציעות או לא, סיכמת יפה, בסופו של דבר הוא, הילדים שלו הנכדים מסודרים לכל החיים.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט