פרויקט 'אחד מרגעי הספורט המרגשים בחיי' – רוג'ר פדרר שוב איתנו / עמיחי קטן

כאן הייתה יכולה לבוא הקדמה ארוכה על הרקע של היחס שלי לטניס בכלל, ולגדול טניסאי כל הזמנים, רוג'ר פדרר, בפרט, אבל אני אחסוך מכם את הרקע האישי שלי בענף. בקיצור – רוג'ר פדרר שלט ביד רמה בסבב הטניס בשנים 2003-2009, למעט כמה חריקות ומחלת הנשיקה ב-2008. לאחר מכן השתלטו רפאל נדאל ונובאק דג'וקוביץ' הצעירים על הסבב, שוב למעט הבלחה של פדרר ב-2012.

לאחר אליפות אוסטרליה של 2016 פדרר החל לסבול מפציעות בברך – הראשונה כשהוא קילח את הבנות שלו, והשנייה במהלך ההפסד שלו למילוש ראוניץ' הקנדי בחצי גמר ווימבלדון. לאליפות אוסטרליה 2017 הגיע פדרר מהמקום ה-17 בעולם, וניכר היה בטורניר ההכנה של גביע הופמן שפדרר עדיין לא בכושר מספיק טוב, כאשר הוא הפסיד לסשה זברב הגרמני הצעיר, אז מדורג 24 בערך בעולם.

גם ההגרלה לא האירה פנים לשוויצרי כל כך, כאשר ציפה לו כבר בסיבוב השלישי (מתוך 7) מפגש עם תומאס ברדיץ' המדורג 10 שגבר בעבר 6 פעמים על פדרר, ובהמשך מדורגים 5, 1 ו-4 עוד לפני הגמר. חבר טוב שהתכתבתי איתו הרבה על טניס ואשר שמו שמור במערכת קבע בנחרצות יממה לאחר תחילת הטורניר שפדרר לא יזכה וכמובן שהיה ברור לי שאין טעם אפילו לחשוב על לפתח ציפיות.

את שני הסיבובים הראשונים פדרר עבר בקלות יחסית, למרות שהוא הפסיד מערכה בסיבוב הראשון, ובמקביל לכך המדורג הבכיר שרשם הדחה מוקדמת היה המדורג 2 בעולם נובאק דג'וקוביץ' על ידי דניס איסטומין האלמוני. ביום שישי ה-20/1/2017 הגיע המשחק נגד ברדיץ' המדורג 10 בסיבוב השלישי ואמנם אני אישית שיערתי שפדרר ינצח, אבל מכיוון שמדובר היה ביריב חזק שרשם הישגים יפים באוסטרליה בעבר (חצי גמר פעם אחת ועוד כמה רבעי גמר) הנחתי שיהיה מדובר במשחק צמוד.

חובבי הטניס בכלל ופדרר בפרט ודאי יהנו מצפייה בתקציר הזה. אני רק אזכיר את דבריו של ברדיץ' עצמו במסיבת עיתונאים לאחר המשחק: "שואלים אותי אם אני חושב ששיחקתי טוב או לא. אין לי מושג. פדרר היה כל כך טוב שהיכולת שלי לא השפיעה כלל". בקיצור – 6- 2 6- 4 6- 4 קליל של פדרר ועלייה לשמינית הגמר למשחק נגד קיי נישיקורי היפני (מקום 5 בעולם).

יום ראשון בבוקר אני פותח את הפלאפון לבדוק תוצאות ומגלה שגם המדורג 1 בעולם, אנדי מארי, הודח. אני ממהר לעדכן את אותו חבר שהוזכר קודם, ועכשיו הוא כבר הסכים לפרגן לפדרר מקום בגמר, אבל בשלב הזה הוא החליט להמר על ראוניץ' הקנדי כזוכה. משחק השמינית כבר היה קשה בהרבה, ואותו דווקא לא ראיתי, ונאלצתי להסתפק בעדכונים בווטסאפ. אחרי פתיחה רעה ופיגור 5- 1 מוקדם פדרר נכנס לעניינים ולקח את מערכות 2 ו-3, וגם אחרי שהוא הפסיד עוד מערכה הוא הסתדר די בקלות במערכה המכריעה בדרך לרבע הגמר.

בשלב הזה אני התחלתי להאמין שפדרר יכול גם לזכות בטורניר. 2 המדורגים הראשונים בחוץ, עם האחרים פדרר תמיד הסתדר ורק הנמסיס הנצחי, רפא נדאל, עדיין בעסק, אבל את זה המוח שלי העדיף להדחיק. לחבר מההתכתבויות כתבתי: "מה עם פדרר נגד נדאל בגמר?" הוא הגיב במילים הבאות: "לא יקרה. צר לי". את הרבע גמר פדרר עבר בקלות, גם בזכות העובדה שנחסך ממנו מפגש עם אנדי מארי שהודח קודם לכן ובחצי הגמר היריב שנקבע הוא סטאן וואורינקה, השוויצרי השני, אז מדורג 4 בעולם.

שוב לא התאפשר לי לצפות במשחק ונאלצתי להסתפק בעדכוני תוצאות מהפלאפון ומהחבר. פדרר אמנם לקח את 2 המערכות הראשונות, אבל אז התחיל להסתבך וגם אני התחלתי קצת לחשוש. במצב של 2-2 במערכה החמישית היו לוואורינקה כמה הזדמנויות להשיג שבירה מכריעה, אבל זה לא הלך לו, ובמשחקון הבא היה זה פדרר שהשיג את השבירה שהספיקה לניצחון 6- 3 במערכה ומקום בגמר.

יממה לאחר מכן נערך חצי הגמר השני ובו שיחק נדאל נגד גיורגי דימיטרוב הבולגרי. משחק צמוד ומותח ביותר היה גם שם, וגם אני התלבטתי קשות את מי אני מעדיף. מצד אחד, מפגש חוזר בין הגדול מכולם לסגנו 8 שנים אחרי הפעם האחרונה שנפגשו בגמר גראנד סלאם, או מצד שני יריב נחות מפדרר, לפחות על הנייר. משחק דרמטי במיוחד בחצי הגמר השני הסתיים ב-6- 4 לזכות נדאל במערכה החמישית וסידרה לכולנו קלאסיקת ענק שיש מי שהתיימר לקרוא לה "קרב ישיר בשאלת הגדול בכל הזמנים".

איך שנגמר חצי הגמר אני כמובן דאגתי להזכיר לחבר שטען שאין סיכוי לגמר בין פדרר לנדאל את טעותו, והוא מצידו טען ש"זה היה משחק מעניין לא פחות מפדרר נדאל". אני אומר לכם את מה שאמרתי גם לו: "אין דבר כזה. לא בטניס". הגמר ביום ראשון ה-29/1/2017 הוכיח שאני צודק.

אני לא אובייקטיכי ולא מתיימר להיות כזה. אני אישית מאמין שפדרר הוא שחקן הטניס הגדול ביותר בכל הזמנים, גם אם אחרים יעברו אותו בכמות התארים. כמוני גם סובר הרוב המוחלט של אוהדי הטניס בעולם, כפי שמעיד מאמר בניו-יורק טיימס של דיוויד פוסטר וואלאס על "פדרר כחוויה דתית", שגם תורגם כאן באתר על ידי ארז שץ (חלק א'. חלק ב'). בין כה וכה, ברור שקרב עם של פדרר עם היריב הגדול, במיוחד לאור המזאן ביניהם שעמד אז על 23- 11 לטובת נדאל, הוא משמעותי ביותר הן עבור פדרר והן עבור אוהדיו.

יום ראשון ה-29/1/2017 בשעה 10:30 ואני כבר צמוד לפלאפון עם שידור של המשחק, למרות שידוע שהוא לא יתחיל בדיוק בזמן. אני הייתי אז תלמיד בישיבת הסדר והודעתי לחברותא שלי שהיום הזה יוקדש למשחק, וכך נוצר המראה הסוריאליסטי של בית מדרש מלא בתלמידים שיושבים ולומדים גמרא וביניהם אחד שצופה במשחק טניס בפלאפון, כאשר החברותא שלי ישב לידי וביקש מדי פעם עדכונים על המצב במשחק. גם כאן באתר הייתה התעניינות רבה במשחק הגמר, כפי שיעידו 373 התגובות בבלוג החי…

פדרר פתח את המשחק קצת טוב יותר ובמשחקון השביעי השיג את השבירה שהספיקה לניצחון 6- 4 במערכה הראשונה, אבל נדאל הגיב מיד עם 2 שבירות ויתרון 4- 0 במערכה השנייה. כשנדאל עלה ל-3- 0 התחיל השיעור שלי ולרגע חשבתי להבריז ממנו, אבל החלטתי שאני יכול לראות את המשחק בשיעור, ובין 12 ל-13:10 צפיתי במשחק תוך כדי שיעור גמרא שזכה להתעניינות שלי רק בזמנים של הפרסומות.

פדרר החזיר שבירה אחת, אבל לא התקרב לשבירה נוספת ונדאל לקח את המערכה 6- 3. פדרר היה זה שפתח חזק את המערכה השלישית, ובה הוא שלט באופן די מוחלט בדרך ל-6- 1 קליל, אבל נדאל השיג שבירה מוקדמת יחסית ל-3- 1 במערכה הרביעית. כאן היו לפדרר כמה הזדמנויות לא רעות להחזיר את השליטה, אבל נדאל החל להזכיר לכל אוהדי פדרר את הסיוטים הישנים ושמר על היתרון בדרך ל-6- 3 במערכה הרביעית לקראת מערכה מכריעה.

לפני תחילת המערכה החמישית פדרר יצא לקבל טיפול רפואי במפשעה ואצלי השיעור הסתיים ויכולתי להפסיק להסתיר את העובדה שאני צופה במשחק טניס. כמובן שגם בזמן הארוחה צפיתי במשחק, ולאחר מכן הגיע שלב ההפסקה, מה שאפשר לי להגביר את הווליום סוף סוף. בינתיים נדאל ניצל פתיחה לא טובה של פדרר והשיג שבירה כבר במשחקון הראשון של המערכה החמישית ואנחנו עמוק בתוך הסיוט שנקרא "הפסד של פדרר לנדאל במערכה חמישית במשחק שברובו פדרר שיחק טוב יותר".

המשחקון הבא התחיל עם נקודה של נדאל, אבל כאן פדרר זכה ב-3 הנקודות הבאות וב-2 אפשרויות שבירה. בנקודה הבאה כדור של פדרר נעצר ברשת ובזו הבאה הגשה טובה של נדאל העניקה לו הזדמנות קלילה ושוויון 40. מיד לאחר מכן פדרר נעזר בקצת מזל, כאשר כדור שלו פגע ברשת ועבר אותה בקושי, בלי להשאיר לנדאל סיכוי, אבל גם את הזדמנות השבירה השלישית נדאל סיכל ועלה ל-2- 0 במערכה בעזרת 2 חבטות נהדרות.

פדרר מיהר לקחת את משחקון ההגשה הבא על ה-0 תוך דקה ורבע בערך ושוב הלחץ חוזר להגשות של נדאל. הפעם נדאל פתח ב-30- 0, אבל שגיאה כפולה שלו הכניסה את פדרר למשחקון והנקודה הבאה של פדרר השוותה את המשחקון על 30 ואת סך הנקודות על 122. נדאל לקח את הנקודה הבאה, אבל פדרר הגיב ב-2 משלו והשיג אפשרות שבירה מספר 4 במערכה. שוב נדאל הצליח לגרור את פדרר לקו האחורי ולהשוות את המשחקון ולאחר מכן ניסיון של פדרר לתקוף הלך החוצה והגשה טובה העלתה את נדאל ליתרון 3- 1 במערכה.

במשחקון הבא נדאל הצליח להשיג נקודה אחת, אבל לא יותר מזה ושוב עוברים להגשות של רפא כשהתוצאה עומדת על 3- 2 לזכותו. בהפסקת הפרסומות שהייתה אז חשבת לעצמי שעכשיו זה הזמן של פדרר לחזור למשחק ויהיה אפשר לגמור את זה עם 6- 3 לזכותו. 2-3 שניות לקחו לי לרדת מהפנטזיה הזאת ולהסתפק לעת עתה בשבירה אחת שתשווה חזרה את המשחק, ובשלב מאוחר יותר לחשוב על השבירה הבאה שתביא את היתרון.

נקודה שהחלה בשליטה של נדאל הסתיימה בכדור של פדרר לפינה הרחוקה ו-15 לזכותו בנקודה הארוכה ביותר במשחק עד כה – 18 חבטות. בנקודה הבאה שליטה של פדרר הניבה כדור של נדאל לרשת ויתרון 30- 0 שהעלה תקווה מחודשת, אבל כדור שלא התלבש לפדרר והגשה מצוינת של נדאל השוותה על 30. בנקודה הבאה כדור של נדאל הלך החוצה, וגם התערבות המצלמות לא סייעה לו, ושוב הזדמנות שבירה לפדרר, אבל כזו שנבלמה מהר בעזרת הגשה מצוינת של נדאל שגם זכה בנקודה הבאה בזמן שאני תופס את הראש בתסכול.

הרשת שוב באה לטובת פדרר כשהיא הסיטה החוצה כדור של נדאל והחזירה את המשחקון לשוויון וחבטת גב יד נהדרת של פדרר הביאה אפשרות שבירה נוספת. הפעם פדרר הצליח להשיג שליטה בנקודה ולהשיג את השבירה המיוחלת ושוויון 3. כולם עוד בהתלהבות (או ההפך) מהמצב ופדרר גמר משחקון הגשה תוך פחות מדקה עם 3 הגשות ללא מענה והנחתה קלילה. 4- 3 לזכות פדרר בהפסקת הפרסומות הבאה כשאני מקבל על כך עדכון בווטסאפ תוך כדי שהחבר מתעקש להגיד "הוא יקח". כל אוהד פדרר חושש מנאחס במצב דומה, וכך גם אני, ולכן עניתי לו שיחכה…

פדרר לעומת זאת לא חיכה ולפני שנדאל, או כל אחד אחר, הבין מה קורה כבר היה 40- 0 לזכות פדרר ו-3 אפשרויות שבירה. בשלב הזה אמר אף אחד אף פעם: "אין לנדאל סיכוי" ועוד לפני שהספקנו למצמץ שוב כבר שוויון 40, ואולי המומנטום שוב עם נדאל. את הנקודה הבאה תצטרכו לראות בעצמכם…

זאת הנקודה עצמה…

ואלו התגובות של השדרנים השונים לנקודה…

נדאל שוב הצליח להשוות בעזרת הגשה נהדרת, אבל ב-2 הנקודות הבאות פדרר העמיד את נדאל במצבים קשים מדי, והשבירה השנייה ברציפות הושגה ופדרר עלה ליתרון 5- 3 כשהוא מגיש לניצחון במשחק ובאליפות. אם מישהו חשב שנגמר הוא התבדה מאוד מהר כשכבר בחבטה הראשונה של המשחקון נדאל העביר את פדרר ועלה ל-15- 0, ובסיומה של נקודה ארוכה נוספת החטאה של פדרר העלתה את נדאל כבר ל-30, ואולי החל להסתמן כיוון של שבירה של נדאל שתשווה חזרה. פדרר הגיב בהגשה ללא מענה, אבל נדאל הגיב מיד ברצף חבטות מדויק שלא הותיר לפדרר סיכוי ו-2 אפשרויות שבירה לזכות נדאל.

אני לא יודע למה, אבל היה לי ביטחון מוחלט שפדרר הולך לצאת מזה, לקחת את המשחקון ולנצח. הוא חזר לעניינים עם הגשה ללא מענה ועוד נקודה שהשוותה ל-40-40. עוד הגשה מצוינת של פדרר סידרה לו נקודת אליפות, אבל הוא הסתבך בהגשות והפסיד את הנקודה הבאה ושוב שוויון במשחקון. עוד הגשה ללא מענה של פדרר סידרה לו נקודת אליפות שנייה. פדרר הגיש לאזור ה"טי" (האמצע) ונדאל שעמד בצד התקשה קצת להגיע, מה שנתן לפדרר הזדמנות לסגור את הנקודה, וכך הוא עשה עם כדור לפינה שלא הותיר לנדאל סיכוי, ואני כבר מתחיל להתלהב.

אבל רגע, מה אני כל כך ממהר? נדאל מגיש ערעור למצלמות על הנקודה, וממבט ראשון זה נראה באמת גבולי. בזמן שמחכים למצלמות על המגרש שיתחילו לפעול המצלמות של השידור פונות לכיוון הגביע, זה שפדרר לא זכה בו כבר 7 שנים, בהן הוא זכה רק בגראנד סלאם אחד (ווימבלדון 4.5 שנים קודם לכן) ונדאל לא זכה בו מאז 2009 (וכמעט 3 שנים ללא גראנד סלאם בכלל).

מנהגן של המצלמות של המגרש להראות את המקום שבו פגע הכדור מרחוק ולבצע תקריב איטי כדי שיהיה ניתן לראות בבירור. כאן כבר במבט הראשון ראו שהכדור נחת על הקו, ולכן הבמאי של השידור החליט, ובצדק, לעזוב את הכדור ולעבור להתמקד בפדרר וברגע שבו הוא קולט שהוא בדיוק זכה בתואר ה-18 שלו. בטורניר הראשון שלו אחרי חצי שנת היעדרות מהסבב, ובכלל אחרי שנה רווית פציעות, מגיע פדרר וזוכה בגראנד סלאם ראשון אחרי שנים, כנגד כל הסיכויים ובתור המבוגר ביותר לעשות זאת מאז שנות ה-70.

בזמן שאני מתחיל להעביר ל-17 קבוצות ווטסאפ שונות את המידע וההתלהבות על הניצחון הזה ניסיתי גם להתחיל לחשוב איך סבב הטניס יראה בהמשך כתוצאה מהטורניר הזה ובכלל. את מה שקרה בהמשך, גם האוהד הכי אופטימי של פדרר לא יכל לחזות. האליפות הזאת הייתה אות הפתיחה לעונה הטובה ביותר של פדרר מאז 2009, ובאותו רגע איש לא דמיין ששנה וחודש לאחר מכן פדרר שוב יחזיק בפסגת הדירוג העולמי.

אולי אפילו יותר מפתיע מהסיפור של פדרר הוא דווקא הסיפור של נדאל אחרי המשחק הזה. פדרר היה חבר קבוע בטופ 3 העולמי ב-14 השנים שקדמו לטורניר, ורק בגלל פציעות הוא יצא משם. נדאל לעומת זאת הגיע לטורניר אחרי שנתיים וחצי קשות במונחי טניס, כשהוא לא עבר את הרבע גמר לאורך 10 גראנד סלאמים רצופים, כולל הפסדים ליריבים כמעט אלמוניים. מאז אותו טורניר רפא זכה ב-5 גראנד סלאמים ובעוד 5 הגיע לפחות לחצי הגמר, והשתלט על המקום הראשון בעולם לרוב התקופה מאז.

הטורניר המיוחד הזה, ובעיקר משחק הגמר ששילב בתוכו רמה גבוהה מאוד של טניס לאורך 3:37 שעות, המון דרמה וחוויה שנדמה הייתה כחד-פעמית, התבררו רק כתחילת הקאמבק של שני הטניסאים הגדולים בכל הזמנים שנדמה היה שכבר נמצאים בגיל ובמצב בריאותי שלא יאפשר להם לחזור לשם. אנחנו הרווחנו מאז עוד כמה שנים של פדרר ונדאל, ובעיקר את המשחק הנפלא הזה, שסיפק חווית ענק שאיש לא ציפה לה.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 9 תגובות

    1. תודה.
      ייתכן שזה היה חשוב לי לא פחות משזה היה חשוב לפדרר.
      מה שבטוח זה שאני האמנתי בו קצת יותר ממה שהוא עצמו האמין, כי הוא אמר כמה פעמים שהוא לא האמין שיש לו סיכוי לזכות בזה.

  1. ענק.
    אני מאמין שפדרר משחק היום סתם להנאתו. סתם כי הוא אוהב טניס, פשוטו כמשמעו. הוא רוצה כמובן לנצח, אבל זה לא חשוב לו יותר כמו פעם. אחד מכוכבי הדור הגדולים ביותר בספורט

    1. תודה.
      לדעתי זה המצב כבר עשור. פדרר מחפש גם לזכות בתארים ולשבור שיאים, והוא עדיין מסוגל לעשות את זה, אבל ההנאה שלו והמשפחה תופסים מקום גדול יותר אצלו ככל הנראה.
      היכולת של פדרר להישאר בצמרת העולמית בגיל כל כך מתקדם במונחי ספורט, תוך כדי בניית משפחה מרובת ילדים (ביחס לעולם המודרני…) ושמירה על בריאות (פחות פציעות מכל טניסאי אחר…) פותחות פער משמעותי בשאלת הגדול מכולם וגם שחקן שיזכה ביותר תארים לא יתקרב אליו בשאלה הזאת.

  2. חיים, תודה רבה. תיארת היטב את הטורניר הנהדר והבלתי נשכח הזה. פדרר שיחק היטב ואכן עבר שחקנים קשים מאוד בדרך אל התואר.
    צריך לציין שגם השנים 2014-15 היו טובות מבחינת הטניס שלו, אך הוא נכנע בשלושה גמרים של מייג'ורס לנובאק העדיף.

    כשקראתי את המעקב שלך אחרי המשחק בזמן לימודיך בישיבה, נזכרתי במספר אנקדוטות שלי ביחס למשחקיו של פדרר. בזמן חצי הגמר של אליפות אוסטרליה ב-2009, כשהתמודד מול אנדי רודיק, ישבתי בשיעור מחשבים, ופיצלתי את המסך לשני חלונות – האחד של נושא השיעור והשני לתוצאות החיות של המשחק. מיותר לציין באיזה מסך בהיתי והיכן ראשי היה. בשלב מסוים, הרגשתי שכל עמיתיי הסטודנטים נועצים בי את עיניהם. הייתי כל כך שקוע בתוצאות המתחלפות עד שלא שמתי לב כי המרצה עמד מאחורי ולאחר שראה במה תשומת לבי התמקדה בשעה האחרונה, הוציא אותי מהכיתה (בפעם היחידה אי פעם שזה קרה, כולל בזמן 12 שנות לימודיי בבית הספר).

    צפיתי בשלוש המערכות הראשונות של הגמר ב-2017 ואחר כך הייתי חייב לנסוע בסביבות השעה וחצי. בפועל, הנסיעה התארכה משמעותית, כי כל רבע שעה בערך עצרתי בצד לבדוק את התוצאה בטלפון (כשנדאל השווה את המשחק לשתי מערכות לכל, ובייחוד כשעלה ליתרון שבירה במערכה המכרעת, הרגשתי שהניצחון יגיע לספרדי). בדיוק כשהגעתי, האפליקציה בישרה, לשמחתי הרבה, על הניצחון של פדרר.

כתיבת תגובה

סגירת תפריט