דיון הופס ליום ה' PM: האם הנחיתות היהודית בספורט היא – גם – בגלל נחיתות גופנית??? / מנחם לס

סנדי קופאקס – האחד ואין שני לו!

אני לא יודע כיצד להגדיר "יהודי". בן גוריון אמר פעם שלגביו מי שאומר שהוא יהודי ומרגיש יהודי, הוא יהודי.

אני לא יודע אם אנחנו לאום, אומה, גזע, דת, שבט, מסורת, היסטוריה, אמונה, או הרגשה. אני אפילו לא יודע את ההבדל בהגדרות של כמה מהמושגים שהכנסתי. אבל אני יודע שאנחנו שונים מנוצרים לבנים, מבני המזרח הרחוק, ואפילו משחורים נוצריים. ליהודי אתיופיה ישנו משהו מיוחד שאיני יכול להסבירו מבני אפריקה מזרחיים אחרים.

בארה"ב הייתי אומר שב-8 מ-10 מקרים אם אני פוגש אדם זר ומתנהלת שיחה, תוך 3-4-5 דקות אני יודע אם הוא יהודי או לא, אפילו אם אף מילה שאמר אינה מגלה זאת. אגיד זאת בצורה יותר פסקנית כי אני יודע שלגבי זה עובד: אני מסוגל לנחש ב-7 מתוך 10 מקרים בערך אם לבן אמריקאי הוא יהודי.

ואני מוכן להתערב בעוד דבר: אם תבחרו בצורה שרירותית אלף יהודים אמריקאים ואלף נוצרים לבנים אמריקאים, ממוצע הגובה והמשקל היהודי יהיה קטן מהנוצרי.

אין כמעט ויכוח שהתחלנו כשבט. אולי כמה שבטים מאזור אחד. השבט גדל והתעצם עם התבוללויות ומה לא. אבל היהודי הממוצע קשור יותר לשבט הראשון מנוצרי ממוצע.

מה שאני מנסה לומר הוא שבאם אנחנו יוצאי שבט, או גזע, או לאום – יש בנו משהו שונה מאלה שאינם יהודים. אני לא יודע כמה נכון הוא המשפט שאנחנו עם הבחירה, אבל תרומת היהודים – שמספרם באוכלוסייה הכללית הוא זעיר – לתרבות, מדע, רפואה, מוסיקה (ראו פרסי נובל!) ועוד ועוד – היא גדולה עשרות מונים מאחוזם באוכלוסייה.

הישגי מדינת ישראל הם הוכחה מספקת לעליונות הראש היהודי. האם הסיבות הן פיזיולוגיות-מולדות, או עניין של חינוך ומסורת, אני לא יודע.

בדבר אחד אנחנו מפגרים אחרי הגויים: ביכולת גופנית. בואו נקרא לזה ספורט. הנה כמה עובדות:

*ב-NBA אין אף שחקן יהודי.

*ב-NFL ישנם 9 'יהודים', אבל רק 5 יהודים טהורים, בנים לאב ואמא יהודים, שעשו בר מצווה

*ב-MLB ישנם היום 8 שחקנים יהודים, האומרים שהם יהודים אפילו ששלושה גדלו במשפחות מעורבות.

בספורט העולמי ספורטאי העל האמיתי – סופר סטאר אותנטי – היה מרק ספיץ. דרה טורז אף היא סופר סטואר כי שחתה וניצחה בארבע אולימפיאדות.

למעשה הספורטאים היהודים הגדולים ביותר מהעבר, שהיו גם בין הטובים בעולם במה שעשו , הם מהדור שלפנינו: סנדי קופקס, אולי הפיצ'ר הגדול מכולם, בני ליאונרד וברני רוס באגרוף. דולף שייז בכדורסל, האנק גרינברג בבייסבול, סיד לקמן מהשיקגו ברס, אל רוזן מהאינדיאנס, אגנס קלטי, המורה שלי בוינגייט, בהתעמלות (ואז שרה יוז), וזהו. פה ושם היה אלוף יהודי כג'ייסון לזאק בשחייה, לני קרייזלבורג בשחייה.

היי, היו עוד. אבל אני מדבר על כוכבי-על. שמות המוכרים ע"י רבים מכם. אלופים גדולים.

מצד שני אם תבדוק את בעלי הקבוצות, השליטה היהודית היא מעל ומעבר כל הסבר.

למה הרעיון לדיון זה נולד בי? כי במעורב של היום כתבתי על אחד משחקני הכדורסל במכללות הטובים מכולם, לני רוזנבלאט. שחקן ששלט ב-ACC. חמישיית אול אמריקן. גבר על ווילט צ'מברליין בגמר המכללות.

היום לא ייתכן כלל דבר כזה. את חלק מההסבר אני יודע: כשהיהודים היגרו הנה מאירופה, הדרך הפשוטה והמהירה לעשות כמה גרושים הייתה אגרוף. בעבודת המסטר שלי שעסקה ב-MAL וה-MCL של ילדים יהודים בארה"ב נגד ילדים לבנים נוצרים, בהקרמה והסבר לרצון שהיה לי לחקור יכולות של ילדים יהודים ולא יהודים, עשיתי מחקר על ההיסטוריה היהודית בספורט האמריקאי. בשנות ה-20 של המאה שעברה הייתה תקופה ש-8 מ-12 אלופי העולם באגרוף היו יהודים.

היהודים נעלמו מהפסגה העולמית בספורט אפילו פחות מאחוזם באוכלוסייה. למעשה, היה מעניין לעשות מחקר על הצלחת ישראל בספורט העולמי עתה לעומת לפני 50 שנה. אנחנו בירידה משמעותית. היו ימים שניצחנו את יוגובלביה, היינו באולימפיאדה בכדורגל יצאנו בתיקו עם בריה"מ, ולקחנו אליפות אירופה בכדורסל עם שחקנים יהודים, בנוסף ל-2-3 שחורים: טל ברודי, לו סילבר, מיקי ברקוביץ', דורון ג'מצ'י, מוטי ארואסטי, חנן קרן, זיסמן, ועוד. שחקני מפתח. לא כמו היום!

אבל לגבי דידי הנחיתות היהודית בספורט מתבטאת בעיקר ב-NBA. זה לא חוסר עניין ועדיפות יהודית ללכת לבתי ספר לרפואה. זוהי אשכרה נחיתות גופנית. פה ושם נולד יהודי גדול, חזק, עם כל התכונות הנכונות. אבל ב-NORMAL CURVE של מידות הגוף ויכולות הגוף אנחנו תמיד בקצה השמאלי. רק הראש הוא בקצה הימני. לכן רק פעם במאה שנה יוצא מין מרק ספיץ כזה מהשבט שלנו.

(רק שיהיה ברור: ל'נחיתות הגופנית' אין כל קשר לבריאות, התנגדות למחלות, או תוחלת חיים. היא רק 'נחיתות' ביכולות ספורט, כי, כנראה, המקור שלנו הוא שבט 'קטן' במקצת מהממוצע)

מנחם לס

מנהל הופס. הזקן והוותיק מכולם בצוות. מנסה לכתוב יומית - כל זמן שאוכל!

לפוסט הזה יש 45 תגובות

      1. מנאצ'ם, כתיבה מעניינת מאד.
        ציטוט מאיר שלו: "לא הייתי רוצה לחשוב מה היה קורה אם היינו טובים בספורט, אבל גרועים בדברים אחרים".
        בתוכנית רדיו אילנה דיין שאלה עיתונאי אורוגוואי – איך זה שהם 3.5 מיל' אבל זכו פעמיים במונדיאל. העיתונאי הגיב: "ואיך זה שהיהודים פסיק מהאוכלוסיה העולמית, אבל 25% מזוכי פרסי הנובל?".

  1. אגב, גם במרכז אמריקה (פרו למשל) ישנם אזורים בהם התושבים, בממוצע, נמוכים יותר משכיניהם, ולמרות התבוללות וכו', הרוב במחוזות האלה נשארו נמוכים יותר עד היום הזה

  2. ההבדל טמון בתרבות, לא בגופניות.
    ה"אמא היהודיה" תעדיף בכל מצב נתון שהבן או הבת ילמדו רפואה מאשר יהיו כדורגלנים או כדורסלנים.
    אולי כשאתה מנסה לשרוד בגולה 2000 שנים אתה פחות מתעניין בספורט, ויותר בתחומים שיבטיחו בצורה טובה יותר את עתידך, אבל רק אולי.
    אגב, התנועה הציונית ניסתה להגדיר את היהודי החדש, ואחד האספקטים היה טיפוח הגוף. זה לא החזיק מעמד הרבה זמן.

    1. אכן, חלקים מהתנועה הציונית החזיקו בדעות וניסו ליישם תיאוריות אאוגניות. משום מה עד שנות החמישים קבוצת המאמינים באאוגניקה קצת הדלדלה, בארץ ובעולם. ולמזלנו, בניגוד לנאצים, מגיפות עולמיות וחצבת, זה דבר אחד שלא נצטרך לחשוש שוב מחזר… אה, שיט. החזרנו גם את זה, אה?

  3. זה הולך ונעשה גרוע יותר ויותר: ב-1980 מכבי זכתה באליפות אירופה עם היהודים הבאים: טל ברודי, לו סילבר, מיקי ברקוביץ', דורון ג'מצ'י, מוטי ארואסטי, חנן קרן, שמואל זוסמן. היום?

    1. ג'מצ'י עדיין לא שיחק במכבי אז ולא זכה באליפות אירופה.
      מכבי זכתה ב-81' בגביע אירופה לאלופות השני שלה. ב-80' הפסידו בגמר לריאל מדריד.

    2. ב-81 ברודי כבר לא שיחק. היהודים היו ארל ויליאמס ואולסי פרי…
      בגדול , בלי מתאזרחים, מכבי היתה מביא אגרטל םרחים הביתה ולא גביע אירופה

  4. נו, ברור שזה נכון.
    אגיד זאת כך – אפילו בשחייה, פקטור יותר חשוב מאתלטיות הוא גודל כפות ידיים, ובעיקר רגליים. אז יש כמה יהודים עם כפות רגליים גדולות (ע״ע רון ג׳רמי….)
    העיקר שיש לנו יותר פרסי נובל מאשר לכל אתניות אחרת.

  5. אז ככה מנחם, מסכים עם הטענה שלך שהספורט הוא דרך להתקדם ולברוח ממצב סוציואקונומי נמוך ולדעתי בארהב בגלל תרבות ספורט כל כך עשירה זוהי דרך גם מאוד מקובלת להמונים.
    אבל בתור ספורטאי פעיל שמשחק מעבר לים (אני ספציפית 1.80 סולידי) אבל ישנם המון המון כשרונות בארץ "יהודים טהורים" כלשונך אבל הבעיה היא במערכת.
    צודק בעבר ניצחנו את יגוסלביה אבל ההבדל הוא שהם החליטו לקחת את הספורט ברצינות וכנושא כלל מדיני ולכן הם נמצאים איפה שהם נמצאים. אצלנו משקיעים אך ורק בכדורגל וקצת בכדורסל כדי להגיד הנה שמנו כסף שלא תגידו שלא ניסנו וזה לא באמת עובד. ההשקעה במחלקות הנוער לא מספיק טובה והמתקנים לא מספיק טובים.

    בארץ רוב הספורטאים לא רואים אופק ספורטיבי מעבר לשנות התיכון עקב השירות הצבאי ביחד עם זאת שהם יודעים שגם אם ישרתו כספורטאי מצטיין או פעיל עדין יצתרכו לחפש השלמת הכנסה תוך כדי המשחק בענפים כמו כדורמים,כדורעף,כדוריד,סייף ועוד לאחר הצבא…. מה שמונע מהם להמשיך הלאה. אופק כלכלי ואופק מקצועי!
    לכן המון צעירים אומרים תודה רבה לספורט בגיל 16-22 ומחפשים אתגרים במקומות אחרים כמו צבא, לימודים, טיולים בעולם, או סתם עבודה שתתן להם גב כלכלי.
    בסוף תמיד ישארו חלק שהספורט בדם שלהם כי המאמן הטריף אותם או שזה פשוט בוירידים עליהם ובהם אי אפשר לזלזל נמוכים כמה שיהיו חחחחח. אבל להגיד שמלכתחילה אין יהודים גדולים או ספורטאים אתלטים אני לא חושב שזה נכון. הכשרון נמצא ! הרצון נמצא! המערכת מאכזבת!

  6. יהודי הוא רק מי שמאמין בדת היהודית וחיי על פי דרכה (מה היא דרכה? תלוי את מי אתה שואל), אחרת הוא אמריקאי או ישראלי או צרפתי או מרוקאי וכו וגם אלה הם כל עוד אתה מאמין ברעיון הכללי של מדינה, אחרת אתה או אפריקאי או אסייתי או אירופאי וכו בסופו של דבר כולנו הומו סאפיינס נולדים ללא דת ומתים ללא דת אבל בדרך לא מפסיקים להילחם על זה במקום להתבגר.
    זה שמישהו לא יודע להסביר משהו לא אומר שאין הסבר או שלא יהיה הסבר. אם תשים לב לרשימת זוכי הנובל "היהודים" תגלה שרובם אשכנזים מממממ מעניין למה, בטח זה כי אשכנזים חכמים יותר מבני עדות המזרח. זה בערך סוג ההיגיון במאמר כזה.

    1. לדעתי הטענה שהאשכנזים יותר "מוצלחים" אינה נכונה, באירופה שעברה הייתה אמנצפציה שבעקבותיה באה תנועת ההשכלה. אצל היהודים במדינות ערב לא היה דבר כזה ולכן הם הסתגרו ולמדו תורה. רבנים עצומים יצאו מבני עדות המזרח. וכן לדעתי הרבנים הם ברמה של פרופסור בכל מקצוע שהוא.

        1. מזל שאתה מבין אותי חשבתי שיכולת הבנת הנקרא היא חלק "מעליונות הראש היהודי" או שאולי זה שמור רק לרבנים ברמה של פרופסורים.

          1. לא יצאתי נגדך בטענה הזאת ואני לא מבטל את מה שכתבת, ברור שהבנתי את מה שכתבת. פשוט יצא לי לא פעם להתווכח על מי יותר חכם, ספרדים או אשכנזים. ולכן העלתי ואמרתי את הטענה הזאת, היא לא קשורה לכתוב אלא נטו לטענה הזאת.

      1. רבנים הם ברמה של פרופסור? אוי ואבוי אם אתה באמת חושב ככה. אני מקווה שזו היתה בדיחה או סוג של סרקזם שלא הבנתי

        1. רבנים חשובים חכמים לא פחות מכל פרופסור כי כדי להיות בקי ומבין במקורות היהדות כפי שהרבנים החשובים בקיאים ומבינים במקורות היהדות, צריך להיות חכם מאוד ומבריק במיוחד כשחלק נכבד במקורות כתובים בלשון לא פשוטה כלל להבנה.
          מקורות היהדות הכוללים תנ"ך ופרשנות התנ"ך המסורתית, משנה ופרשנות המשנה, התלמוד הבבלי ופרשנותו, התלמוד ירושלמי ופרשנותו, קבצי מדרשים מתקופת המשנה והתלמודים, ספרי הלכה (חישובים שבהם ישנם חיבורים המפרשים אותם) ושו"ת, ספרי מנהגים, התפילות ופרשנותו, תורת הקבלה על כל חיבוריה, ועוד.
          מדובר בהיקף עצום ואדיר של חומר, יותר גדול בהרבה מכל חומר שיש בכל תחום מדעי שהוא. וגם אם הרבנים האלה לא בקיאים בכל החומר הזה, הם עדיין בקיאים ומבינים בהיקף חומר יותר ממה שיש לכל פרופסור שהוא כשחלק נכבד מהחומר קשה להבנה.

          1. תוכל לנקוב בשם של רבי כלשהו ומה הוא תרם לאנושות ואיך בדיוק הגעת למסקנה שהיקף החומר "יותר גדול בהרבה מכל חומר שיש בכל תחום מדעי שהוא"?
            .
            נ.ב
            .
            סליחה על כל השאלות אבל כשכבר יוצא לי להדיין עם בחור אמיץ כמוך אני קופץ על המציאה. אז עוד אחת לבנתיים, על פי מה אתה קובע את חוכמתו של הרב, כלומר על פי מה אתה קובע שרבנים "חשובים" (מה שזה לא אומר) "חכמים לא פחות מכל פרופסור"?

            1. על פי מה אתה קובע חכמתו של פרופסור?
              אתה מוזמן לקרוא את ספריו של הרב עובדיה ולראות איזה מחקרים הוא עושה בספריו.
              אגב הוא קיבל פרס ישראל על התרת עגונות ממלחמת כיפור.
              התרומה שלהם לאנושות היא בפן הדתי והמקצועי, של הלכות לעם, דיינות ועוד.. יכול להיות שאתה מזלזל בזה, בעיני זה חשוב מאוד.

        2. יש באקדמיה חוגים הקשורים ביהדות והם חוקרים את ההלכה ואת התנך ואת הגמרא והם פרופסורים, כנל רבנים שחוקרים (באופן אחר) את הגמרא את ההלכה ואת התנך.
          ואני מדבר על רבנים גדולים. הרב עובדיה, הרב אליהו, הרמבם כמובן.

  7. כמו ששקד כתב אני חושב שהבעיה היא מערכתית ותקציבית. המדינה לא משקיעה מספיק מאמצים ומספיק משאבים כדי לפתח את דור העתיד של הספורט. מחדלים כמו שאין מספיק כסף כדי לשלוח מתאבקת לתחרות (ע"ע אילנה קרטיש). גם הצבא די מקלקל את התהליך של הגדילה וההתפתחות. טיפלתי במקרה ששוער שני או שלישי (לא זוכר) בליגת העל היה צריך להתגייס לקרבי בגלל הפרופיל הקרבי. והאיגוד כלל לא עזר לו. כנ"ל חבר'ה מקבוצות כדורסל שנתקעים בגלל הצבא.
    בדיוק השבוע ראיתי את הסרט של וודי אלן "זליג" המדבר על אדם המשתנה על פי הסביבה שלו… זליג כמובן היה יהודי…
    ע"פ מחקרים הישראלים די ממוצעים ביחס לעולם. בספורט יש לנו יתרון פיזי דווקא בג'ודו ובהאבקות, כי יש חבר'ה בנויים טוב. יש את גלעד לוי שמשחק בספרד והוא 2.16. (אגב, הבעיה הדתית יכולה להפיל אותו… כמו ספורטאים רבים שעזבו את הספורט בעקבות הבעיה הדתית)

  8. ערב טוב והרבה בריאות לכולם .
    אחד הוירטואוזים הגדולים שראיתי ב-55 שנות התענינות בכדורסל היה בארי ליבוביץ , שהגיע לארץ ישירות מהaba .
    ההצגות שלו בגביע אירופה אי שם בשנות השבעים כשהוא קולע 50 נקודות כמעט כל ערב זכורות לי עד היום . אני בכל זאת חושב , שלא הכל מוסבר באספקט הגופני , אלא יש מרכיב סביבתי וסוציו אקונומי מאוד חזק . זה נכון לגבי האוכלוסיה האפרו אמריקאית בארצות הברית ונכון גם פה . אני זוכר היטב , שבזמנו הקיבוצים היו חממה לענקים בכמה ענפים כמו שחיה , כדורעף והספורט האהוב עלינו , הרבה מעבר למשקלם היחסי באוכלוסיה . לא רק זה , קיבוצניקים הצטיינו בתפקידים ספציפיים בכדורסל . סופר לי בזמנו שאחד מגדולי הקלעים שהיו לנו היה בא הביתה מבית הספר , זורק את הילקוט , הולך למגרש הבלטות זורק לסל מטווחים עצומים יום יום במשך שעות , פשוט כי היה מגרש ליד הבית , ולא היה דבר אחר מענין לעשות . השינוי החברתי והסביבתי העלים את הדברים האלו .
    הרבה בריאות

  9. ההנחה שלך מנחם לא נכונה. היהודים לא נחותים בספורט. כל עוד הם הפנו את המרץ שלהם לספורט הם היו במקום בולט פר קפיטה ביחס לעמים אחרים. נתחיל במספר המדליות הזהב האוולימפיות, 145, נדמה לי שזה לא רע:
    https://www.jewishvirtuallibrary.org/jewish-olympic-medalists-1896-present
    מכאן ניתן להמשיך את הדיון …

  10. לגבי דבריו של בן גוריון וכן דבריו של ליברמן:
    לא מספיק להגיד "אני יהודי" ולהרגיש יהודי. למשמעות היהודית צריך ביטוי מעשי ולפחות ביטוי ביולוגי: להיות בן/בת לאם יהודייה לפי המסורת היהודית.
    וכן מי שחייו מתנהלים סביב המסורת היהודית הוא יותר יהודי מכל חייל לוחם ללא חת שחייו מתנהלים נגד המסורת היהודית בוודאי אם אימו גויה שאז הוא גוי גמור אלא אם כן הוא מתגייר כדת וכדין.
    לגבי הרפורמים והקונסרבטיבים לעומת האורתודוקסים:
    http://www.shabes.net/bsd/index.php?option=com_content&view=article&id=202:articleharavnoigershel&catid=55:papersscience&Itemid=127
    https://www.google.com/amp/s/www.hidabroot.org/magazine/article_amp/1131196
    דבר בסיסי האומר שהרפורמים והקונסרבטיבים אינה זרם דתי יהודי הוא שהם לוקים בחסר בדבר הבסיסי של הזהות היהודית: נישואי התערובת עם מוצרים הם אצל הרפורמים בהיקף של כ-60% ואצל הקונסרבטיבים כ-40% כשאצל האורתודוקסים התופעה שולית בהיקף של 3% וגם אלו הם אצל ילדים מבחינה דתית. כשהזהות היהודית הבסיסית לוקה בחסר וכשלמעשה אין דבר שמוסכם עליהם מבחינה דתית והם לא מקפידים על הדברים הבסיסיים ביותר של הדת היהודית כמו כשרות ושבת ואוכלים חמץ בפסח ולא צמים ביום כיפור ותשעה באב ואף חלק לא מאמינים בבורא עולם שהאמונה בו היא הבסיס לכל הדת (גם מהרבאיים הרפורמים), אז הם לא יכולים להיחשב לזרם דתי אלא רק האורתודוקסים.

    1. שמת לב איך הוכחת בתגובה שלך שיהדות היא רק דת ולא גזע(ולא בפעם הראשונה) ולמרות זאת השתמשת במונח חסר המשמעות "אמא יהודיה" שהוא גם סתירה לוגית למה שרשמת.

  11. מל, לפחות לגבי ה nba אני חושב שהירידה בכמות ומשמעות השחקנים היהודים מגיעה במקביל לירידה באמריקאים הלבנים באופן כללי, שהיהודים מגיעים בעיקר מפלח אוכלוסיה זה.
    למה יש פחות לבנים אמריקאים? על זה דיברנו לא מעט בעבר, כאשר הגלובליזציה של המשחק היא המרכיב העיקרי בתשובה

  12. הי מנחם, תתפחא כמה אתה טועה. אתה לא מבין כמה זוכי מדליות היו ויש עדיין שהם יהודים. עשו על זה שני פרקים בפודקסט 'עטשים ספורט':

    עושים ספורט-קאסט: פודקאסט ספורט עם בן מיטלמן (Osim Sport): [עושים ספורט-קאסט] היהודים בספורט (חלק 1) – עדי רובינשטיין, עיתונאי https://www.ranlevi.com/2017/12/12/osim_sportcast_ep_05_jewish_part-1-mst/

כתיבת תגובה

סגירת תפריט