מחשבות כדורסל של שישי בבוקר / רועי ויינברג

כל המספרים בטור נכונים ל-17.1, 01:30 בלילה (לפני ערב המשחקים בין חמישי לשישי).

רודי גובר לא מקבל מספיק הערכה

גובר היה בשנתיים האחרונות שחקן ההגנה של העונה ויכול להיות השחקן השני בהיסטוריה, אחרי דוויט הווארד, שזוכה בפרס 3 פעמים ברציפות. הגנת הטבעת שלו מאז ומעולם הייתה אחת הטובות בליגה, אבל השנה נראה שהוא מגן יותר שלם.

גובר חוסם פחות מכל עונה אחרת מלבד עונת הרוקי, אבל פרופיל הזריקות עליהן השתנה. השנה אנחנו רואים את גובר שומר על 3.8 ניסיונות מהשלוש למשחק לעומת 2.6 בשנה שעברה ו-2.5 בעונה לפניה, כשיש הבדל משמעותי גם בחלק היחסי של השלשות לעומת שאר הזריקות עליהן הוא שומר (19.3% השנה, 14.7% בשנה שעברה ו-15.6% לפני שנתיים). קולעים נגדו ב-35.6% מחוץ לקשת, אחוז קצת יותר גבוה מהאחוז הממוצע בליגה מהשלוש. החוזק המרכזי של ההגנה של גובר היה ונשאר ההגנה על הטבעת, מה שהוא עושה יותר טוב מכל שחקן אחר, אבל השנה נראה שהוא גם יכול להתמודד יותר טוב עם שחקנים שמשחקים רחוק מהסל – נקודת חולשה שהיריבות של יוטה ניצלו בפלייאוף בשנים האחרונות. בעונה הקודמת האחוז האפקטיבי של היריבות של יוטה, לפי cleaning the glass, היה גבוה יותר כשגובר היה על המגרש מאשר על הספסל ב-0.5%. השנה הוא נמוך יותר ב-2%.

השיפור במשחק של גובר מתבטא גם בהתקפה. הוא תמיד היה אחד מהחוסמים הטובים ביותר בליגה והעונה יוטה משיגה 17.9 נקודות למשחק כתוצאה מהחסימות שלו, כשעם 7.8 כאלה (screen assists) במשחק הוא מוביל את הליגה בשני המדדים האלו. בשלושת העונות הקודמות גובר הוביל את הליגה, אבל כמות החסימות והנקודות שנוצרות מהן הן הגבוהות ביותר השנה בפער ענק. ההתקפה של הג'אז תמיד התבססה על פיק-נ'-רול אבל השנה הם לוקחים את זה צעד אחד קדימה עם יותר מהלכים, כשגובר כמעט החוסם היחיד שלהם – אף שחקן אחר ביוטה לא רושם מעל 2 סקרין אסיסטס במשחק.

השילוב של בויאן בוגדנוביץ' לידו מאפשר ליוטה להרוויח לא מעט נקודות כשההתקפה שלהם משחקת על ארבעה שחקני חוץ וגובר כשחקן שנמצא לא מעט בתנועה – בין אם בחסימה לשחקן אחר, בגלגול לטבעת או בחיתוך לצבע. זה המשך ישיר של השנים הקודמות, כשהשנה גובר חוסם יותר, בין היתר בגלל זה שיש סביבו שחקנים שיותר מתאימים לכך. ליוטה יש הרבה שחקנים שיכולים לשחק בלי הכדור על חסימה או להריץ את גובר בפיק-נ'-רול עם אינגלס, מיטשל ובויאן בוגדנוביץ'. יחד עם 14.9 נקודות למשחק שנכנסות ב-67.6% מהשדה הוא הפך לנכס מרכזי גם בצד הזה של המגרש, כשהשנה השיפור הגדול נמצא בתדירות המוגברת של החסימות.

שיתוף הפעולה שלו עם בוגדנוביץ' הוא עוגן חשוב בהתקפה של יוטה. השניים מקבלים יותר דקות ביחד מכל צמד אחר בליגה מלבד ג'יימס הארדן ופי ג'יי טאקר (26 דקות משותפות ב-2 משחקים יותר מגובר ובוגדנוביץ') ובן סימונס וטוביאס האריס (16 דקות ו-3 משחקים יותר) אנחנו רואים את בוגדנוביץ' עושה תנועה נכונה בלי הכדור אחרי חסימות של גובר, שמסר לו 25 אסיסטים העונה – יותר מכפול מכמות האסיסטים של גובר לכל אחד אחר. התיאום המוצלח הזה הקל מאוד על השילוב של בוגדנוביץ' ביוטה והוא סיבה מרכזית לכך שהם הגיעו למקום השני במערב.

עוד כותרות

דברים קטנים ששווה להעלות לדיון:

מרקל פולץ ודי ג'יי אוגוסטין באורלנדו. פולץ בכושר נהדר שהגיע לשיא עם הניצחון על הלייקרס והטריפל-דאבל שלו. אורלנדו ניצחו 6 מ-8 המשחקים האחרונים, לא מעט מזה בזכות השילוב של פולץ לצד די ג'יי אוגוסטין. השניים לא קיבלו יותר מדי דקות ביחד – 207 ב-35 משחקים, אבל השילוב ביניהם תופס תאוצה כשב-15 המשחקים האחרונים של המג'יק הם קיבלו 107 מתוך אותן 207 דקות (לעומת 100 ב-20 הקודמים להן).

כשפולץ ואוגוסטין ביחד על המגרש אורלנדו קולעת 17.8 נקודות יותר מהיריב בממוצע של 100 פוזשנים, הנתון הטוב מכלל צמדי המג'יק. שניהם לא קלעים גדולים אבל מצליחים למצוא את אורלנדו במצבי זריקה טובים ביחד ולשנות מומנטום בחלק מהמשחקים. סטיב קליפורד הצליח עם כמה רכזים דומיננטים בחלק מהקבוצות שלו בעבר, והשילוב הזה מסתמן כנשק הסודי של המג'יק.

הקצב של הקינגס. נראה שהמצב שם קצת משתפר. ב-2020 הם התחילו לרוץ עם קצב של 104.71 לעומת 97.45 ב-2019 (בעונה הנוכחית), קפיצה מהמקום ה-30 ל-2 בליגה. היה להם לוח משחקים לא קל והם ניצחו 3 מ-7, כשעכשיו הם פוגשים את הג'אז וההיט בחוץ, אבל הם התחילו לשחק כדורסל שדומה יותר לעונה שעברה:

עד ה-1.1.2020מה-1.1.20202018/19
שכיחות התקפות עומדות80.2% (13)78.6% (21)75.2% (30)
שכיחות התקפות מעבר14.1% (20)16.4% (7)19.6% (1)
אורך מהלך ממוצע14.6 (24)13.0 (1)13.3 (2)
אחוז אפקטיבי מהשדה51.8% (19)55.8% (7)52.4% (16)

הסגנון שלהם ב-7 המשחקים האלה הרבה יותר דומה לשנה שעברה. די'ארון פוקס במיטבו כשנותנים לו לרוץ והקינגס, ובכן, נותנים לו לרוץ – למרות שזהות היריבות גם השפיעה: גולדן סטייט, מילווקי, פניקס, דאלאס, אורלנדו, ממפיס וניו אורלינס – ארבע מתוכן בעשירייה הראשונה של הליגה מבחינת קצב המשחק המהיר ביותר לאורך כל העונה ורק אחת, אורלנדו, בעשירייה השלישית. יהיה מאוד מעניין לראות בהמשך האם סקרמנטו נגררה לקצב מהיר בהשפעת יריבותיה ותחזור לכדורסל האיטי והיסודי יותר שלוק וולטון מנסה להנחיל, או שנראה אותם מנסים לרוץ את דרכם לפלייאוף, כמו ב-2018/19.

השלשות של ג'ימי באטלר. הן הופכות ליותר ויותר נדירות. באטלר לקח 13 שלשות ב-13 המשחקים האחרונים בהם שיחק, כשמיאמי מנצחת 8 מתוכם (ועוד אחד נגד פורטלנד בו הוא לא השתתף). זאת הקצנה של מגמה שבולטת מתחילת העונה – 15% בלבד מהזריקות של באטלר הגיעו מחוץ לקשת, הנתון הנמוך בקריירה, כש-42% מכובד מאוד באזור הטבעת. באטלר השנה באופן כללי זורק פחות מהשדה והולך יותר לעונשין מכל עונה מאז שנת השחקן המשתפר, כשהשנה הוא עם שיאי קריירה באסיסטים (6.4) וריבאונדים (6.9). למיאמי יש מספיק קלעים בשביל להסתדר בקבוצה בה שני השחקנים הטובים ביותר לא מאיימים מחוץ לקשת, אבל בפלייאוף זה יכול להיות משמעותי כשהיריבות יצופפו נגדו את הצבע.

ניתוח טרייד: ג'ף טיג באטלנטה

טרייד קטן, אבל אחד ששווה דיון, קרה אתמול באן.בי.איי – ג'ף טיג וטרבון גרהאם עברו לאטלנטה, אלן קראב למינסוטה.

מה אטלנטה הרוויחה כאן? מנהל משחק נוסף. יאנג עם 8.5 אסיסטים למשחק העונה ואין אף אחד אחר מלבדו שעבר את ה-4 והם צריכים עוד שחקנים שיכולים לטפל בכדור (חשוב לציין שקווין הוארטר השתפר מאוד בתחום ומוסר 4.1 אסיסטים למשחק ב-12 המשחקים האחרונים, אבל מדגם שלא בהכרח משקף לחלוטין). טיג יכול לאפשר לאטלנטה לשחק עם רכז במשך כל דקה מה-48 של המשחק.

אלמנט מעניין יהיה השילוב של טיג לצד יאנג. ראינו את טיג משחק ליד דריק רוז בשנה שעברה וליד דניס שרודר בשנתו האחרונה באטלנטה. יאנג קולע טוב ממסירה עם 52.5% בשלשות ממסירה, אבל ב-1.6 ניסיונות בלבד – מדגם מאוד קטן. כשיהיה לידו שחקן אחר שיכול להוביל כדור אז אנחנו יכולים לראות את אטלנטה מנסה לפתח את יכולות המשחק שלו בלי הכדור וכך להוסיף מימד נוסף להתקפה שלו ושל כל הקבוצה. התוצאות המוקדמות יכולות להראות שזה משהו שיכול להפוך אותו לנשק מורכב בהרבה.

מה מינסוטה הרוויחה כאן? הוולבס פינו מקום בסגל והשמועות טוענות שהם ינסו לעשות טרייד גדול יותר. יש להם נכסים לטרייד כמו רוברט קובינגטון וגיורגי ז'נג והמקום הפנוי בסגל נותן להם הרבה יותר גמישות בטרייד שכזה. קראב לא שחקן כדורסל טוב במיוחד השנה, ואין סיבה לצפות ממנו לתרומה מיידית, אבל בעונות הקודמות היה קלע שלשות נהדר. אם יצליח להגיע ל-37.8% מהשלוש, אחוזיו משתי העונות הקודמות בברוקלין, אז הוולבס יוכלו לתת לו דקות כמרווח מגרש לטאונס. יותר סביר שיהיה משהו באזור ה-32.3% שראינו השנה באטלנטה. התרומה המרכזית של המהלך, אם כן, תהיה במהלכי המשך שמינסוטה יעשו.

רועי ויינברג

אחד מעורכי הופס. אוהב את מיאמי וגבוהים שמוסרים מעל 4 אסיסטים במשחק.

לפוסט הזה יש 32 תגובות

  1. פולץ ואוגוסטין זה שני פחים. אם לפולץ עוד יש תקווה למשהו סביר אוגוסטין בשלהי הקריירה.
    שחקן שהשיג פחות ממה שחשבתי שנבחר בדראפט 2008. חשבתי יצליח יותר בליגה האמת.
    השילוב שלהם טוב להפסדים. כל דבר שאומר אחרת הוא שקר של אנשי המחשב והסטט😎.

    רודי גובר אנדרייטד? אם כבר אוברייטד. שם תקרה ברורה ליוטה ובגלל שהוא כזה טוב בהגנה אין להם ביצים להטריד אותו שזה תכלס מה שצריך לעשות אם רוצים לקחת אליפות כמו שטורנטו עשו לדרוזן. כל עוד גובר שם יוטה לא יראו אליפות. הוא מאד מגביל ותוקע אותם. הוא הסימונס של יוטה.
    האנדרייטד האמיתי זה בויאן כוכב על שם. כל דקה העונה שראיתי יוטה הוא כיכב.

    הטרייד של הההוקס מחזק בקטנה את ההוקס ומחליש את מיני שהביאו שחקן הפועל ים עוד כמה עונות (אגב שלווין מאק הכוכב חתם שם).
    טיג יותר חור בהגנה מטריי ברוך ומנחם יכולים לעשות לו קרוסאובר אבל התקפה יש לו. אולי ההוקס קצת יקלעו שיאנג נח. גראהם זה רדיש משופר שזה כבר טוב ויגרום למעט דק של רדיש על הפרקט (בווישפול).

    1. התקרה של יוטה עם גובר אכן מעניינת, זאת גם הסיבה שכתבתי על השיפור היחסי בהגנה שלו על שלשות. אם גם השנה הוא יהיה unplayable מול קבוצה שמשחקת עם סטרץ' 5 אז יוטה בבעיה, אבל נראה שהם משתפרים בזה. הייתי רוצה לראות אותם מנסים אזורית גם נגד יריבות כאלה כדי להצליח להשאיר את גובר בצבע. גרהאם בן 26, רדיש בן 19. עדיף להוקס לתת לרדיש לשחק (ולטעות) במקום גרהאם שכבר עכשיו, כנראה, בשיאו

      1. עזוב רועי גובר לא קולע 25 ב55 אחוז מהשדה (שזה כידוע מה שחשוב).
        טייטום ומארי הם אכזבות. אם יוטה היו רק רוצים דיוויס היה שם תמורת גובר. חתום 5 שנים קדימה על חוזה מינימום.

    2. שמעון אתה באר עמוקה של כיף באתר הזה. כמה שלפעמים אני חושב שאתה מדבר שטויות (טוב נו, בדרך כלל אני חושב שאתה מדבר שטויות) פשוט כיף לרוץ ולראות מה אתה שולף. הברקוביץ (או הברקלי) של האתר.

  2. גובר שחקן ענק.
    להגיד שהוא אוברייטד זה פשוט לחטוא למציאות.
    שמעון – תראה את המשחק שהיה ליוטה מול הקליפרס ואת ההגנה שהוא נתן שם בחילופים על ג'ורג', קוואי ולו וויל ותגיד לי אחרי זה שאי אפשר להביא עם שחקן כזה אליפות.
    שחקנים שמשחקים נגד יוטה בורחים מהצבע איך שהם רואים אותו. מדובר במגן הטוב בליגה וזה בכלל לא תחרות. לא עושים טרייד על שחקן כזה.
    בנוסף – העונה הוא משחק הרבה יותר טוב גם בהתקפה, התנועה שלו יותר טובה והסיומת ליד הטבעת השתפרה פלאים, שלא לדבר על השילוב שלו עם בוגדנוביץ שפשוט מעולה.
    מי שבאמת רואה את יוטה משחקת מבין שגובר הוא השחקן החשוב ביותר שלה על המגרש בכל זמן נתון (דוגמא טובה היא יוטה לפני שגובר יצא בעבירה 6 ואחרי שהוא יצא. מראה בדיוק על מה אני מדבר).
    אם אתה רוצה לחפש את הבעייה ברוסטר זה מייקל קונלי וה32m שלו – שכרגע פשוט יושבים על הספסל (שד"א, אישית ממש לא איבדתי ממנו תקווה).

    1. מה בדיוק השתנה בסיומת שלו ליד הטבעת? הוא היה ונשאר שחקן התקפה יחסית מוגבל אבל כזה שמודע למגבלות וזה חשוב.

      1. כמובן, אבל הוא שיפר את הסיום שלו ליד הטבעת ומצליח לקלוע ליי אפים ששנה שעברה פחות היה מצליח, בנוסף הוא נהיה יותר אגרסיבי ברובאונד ההתקפה.
        הוא גם שיפר קצת את הצעד וחצי שלו – בשנים עברו זה היה נגמר בד"כ באיבודים, השנה קצת פחות.
        אלה לא שיפורים משמעותיים שנראה בסטטיסטיקה כי הוא עדיין זורק כמעט ורק ליד הטבעת אבל בהחלט יש שיפור.

  3. הנקודה לגבי הקינגס חשובה ובהחלט יש שם יד מכוונת. וולטון במכוון רצה להוריד את הקצב העונה כדי למנוע מהיריבות נקודות קלות במשחק המעבר. אבל הם עשו אוברשוט מטורף שרק פגע בקבוצה (נראה לי דיברנו על זה בתחילת העונה). עכשיו הם מגבירים מחדש לקצב מהיר שהרבה יותר מתאים לשחקנים שם. נצטרך לחכות ולראות אם הם ימצאו את האיזון המתאים.

  4. לגבי גובר אתה חופר במקומות הלא נכונים. הוא לא מראה שיפור העונה ובטח לא ירידה ביכולת. הוא ממשיך לעשות את הדברים שהוא יודע, לא מעבר. לא זוכה למספיק הערכה? החוזה שלו אומר אחרת גם הבחירות שלו לשחקן ההגנה של הליגה.
    הוא מגן טבעת אדיר וזה מה שהופך אותו לכל כך חשוב. יש עליה בשלשות שהוא מגן עליהם? זניח. הוא לא ממש מגן על שלשות אני מזכיר לך שמדובר במד קרבה. רוב השלשות האלה עדיין פתוחות והעלייה הזו שאתה מדבר עליה הרבה יותר קשורה לזה שפשוט זורקים יותר שלשות מולם העונה לכם גם החלק היחסי אצלו גדל.
    סקרין אסיסטס? אתה קצת נסחף עם החשיבות שאתה מייחס לזה ובגדול זה לא נובע מהיכולת שלו אלא מהיכולות של מובילי הכדור והבחירה של הקבוצה לשחק המון פיק אנד רול. מהבחינה הזו עם תחליף אותו במישהו גדול אחר לא תראה הבדל משמעותי (להזכיר לך את מרסין גורטאט?).
    גם ההסתכלות על האסיסטים שלו לבוגדנוביץ' זה צ'רי פיקינג שדי קשה לייחס לו משמעות אמיתית. נכון הציוות שלו עם בוגדנוביץ' עובד לג'אז אבל מכאן להשליך מזה על הקליטה שלו ביוטה זה גם קפיצה גדולה.

    1. אז איך אתה מסביר את ההפרש העצום בינו לבין כל שחקן אחר בכמות של הסקרין אסיסטס למשחק? אני חושב שזה קצת מעגל סגור – אפשר לטעון שיש לו הרבה כי הם מריצים המון PnR או שהם מריצים המון PnR כי יש להם חוסם ברמה שלו

      1. אם זה הטיעון שלך אז בוא תסביר מה הופך אותו לחוסם פיק אנד רול עילאי על פני כל אחד אחר. זה לא ממש מצריך מיומנות יוצאת דופן.
        או יותר מזה במה פתאום הוא השתפר מהבחינה הזאת שהמספר עלה.

    2. אני מסכים גילרי, סקרין אסיסט זה בלוף גדול כמו מסירה לאסיסט לשחקן שקולע שלושה על שומר אחרי כדרור (ונחשב לו אסיסט), לא צריך להיות גאון בשביל לעשות את זה. בכללי אני לא מחזיק מגובר הוא לא פרנצייז פלייר הוא מגן צבע אדיר, אבל התקפית אין לו סקילס

  5. גם ההתייחסות לציוות של פולץ עם אוגוסטין אין הרבה משמעות בלי לבדוק מתי הם משחקים ביחד, עם מי ומול מי. כדי להיות נשק סודי צריך לראות שיש לזה סיבה אמיתית.

  6. העניין עם גובר זה מה יקרה איתו בפלייאוף. בעונה הרגילה הוא נהדר, ובפלייאוף מוצאים לו פתרונות והוא יותר מפריע (כמו מול הרוקטס שפשוט גרמו לו להיראות זוועה).
    פולץ מראה ניצוצות, אבל רואים שחסר שם דקות וניסיון, אבל יש לו את סט היכולות והאתלטיות. הטרייד למג'יק עשה לו רק טוב. אוגוסטין חשוב מאוד בתור רכז מחליף עם הניסיון שלו.

  7. רודי גובר מקבל יותר מדי הערכה , בייחוד אצלך רועי.
    אני מקווה שראית איך הוא נראה במשחק הכי חשוב בקריירה שלו עד כה…בחצי גמר אליפות העולם בקיץ במדי צרפת.
    כל מילה נוספת מיותרת.

      1. לא הבנת את דברי…גובר עשה במכנסיים ולא תפקד לחלוטין במאני טיים במדי נבחרת צרפת בחצי גמר ….גובר לא מתפקד בפלייאוף גם במדי יוטה…הוא ויוטה הולכים לשום מקום.
        מכיוון שאתה אוהב מספרים אז אני אגלה לך שהוא קלע 3 נקודות ולקח 11 ריבאונדים ומולו שחקן נבא לשעבר בן 500 בערך בשם לואיס סקולה שם 28 נקודות ו-13 ריבאונדים…..וזה מול שחקן ההגנה של העונה.
        בקיצור עשה ממנו צחוק …
        ד"א היו במשחק הזה הרבה שחקני נבא.

  8. לגבי פולץ,
    מבחינתי זאת עונת הרוקי שלו , וככזו היא טובה מאוד.
    יש בו משהו מיוחד ואת זה רואים מיד …אם הוא יצא מהסלאמפ שאיתו התחיל את הקרירה אז יש לו רק לאן לעלות ויש הרבה לאן.
    בוא ניתן לו שאנס ,לפני שנשווה אותו למייקל אלווקנדי, יכול להפוך לשחקן ואפילו שחקן טוב.
    רכז גבוה,אתלטי מאוד , זריז ,מהיר ואקספלוסיבי וגם יודע למסור אם כי הקליעה עוד לא משהו.

    1. אגב, זאת לגמרי עונת הרוקי של פורטר מדנבר ופה ושם הוא מזכיר שיש מצב שהוא יתפוצץ (למרות שלרוב הוא עדיין מסריח).

  9. אם כבר יש סנטר שלא זוכה למספיק ההערכה על התרומה ההגנתית שלו זה ברוק לופז..הנתונים שלו טובים משל גובר כמעט בכל פרמטר הגנתי.
    הוא העוגן של קבוצת ההגנה הטובה בליגה,ומבחינתי הוא מועמד בכיר לDPOY.

    1. מסכים. מאוד אוהב את לופז (למרות שהשלשות השנה נכנסות באחוז נמוך יותר מהשנה הקודמת). כל ההגנה של מילווקי מתבססת על מניעת נקודות בטבעת והוא מאוד משמעותי בהקשר הזה. אני חושב שיאניס יותר מרכזי ממנו בהגנה, אבל הוא חלק חשוב במיוחד ואנדרייטד בטירוף.

    2. העוגן ההגנתי של הבאקס זה יאניס. ללופז יש שם תפקיד מאד משמעותי אבל בלי יאניס לא היית מכניס אותו בכלל לדיון.

    3. לופז עשה חתיכת טרנספורמציה בקריירה שלו. פתאום הוא לוקח ריבאונדים, שומר וקולע משלוש. שזה בדיוק ההיפך מאיך שהוא התחיל את הקריירה שלו.

  10. מישהו עוקב אחרי אוהדי מינסוטה? עם כמות החגיגות והשמפניות שנפתחו שם, אפשר לחשוב שוויגינס עבר. ולא רק משמחה שעוד משהו שת'יבס נגע בו עזב את הקבוצה.

  11. רועי יא מנחוס. קודם גאפורד עכשיו אוגוסטין. אם רק תחשוב אפילו לכתוב על מישהו מהסאנס אני מגיע אליך ישר לבסיס…

כתיבת תגובה

סגירת תפריט