הדרך ארכה עד מאוד אמר הגבר – פריוויו למשחק החוץ של מכבי בברלין נגד אלבה / עמיחי קטן

המשחק הקודם בין הקבוצות העונה. צילום – שי בוקר

הערב (21:00 5SPORT) מכבי תל-אביב (11- 6) תתמודד במשחק חוץ עם אלבה ברלין (5- 12) ותקווה לפתוח את הסיבוב השני של היורוליג בצורה טובה, כאשר מכבי תרשום 12 שחקנים בטופס, לראשונה מאז הניצחון הביתי על באיירן לפני חודש, זאת בזכות הצטרפותם של ארון ג'קסון וג'יילן ריינולדס שיזכו לשחק לראשונה לצד סקוטי ווילבקין ואות'לו האנטר שלא שיחקו בקובנה בשבוע שעבר. בסך הכל המאזן בין הקבוצות הוא 10- 1 לזכות מכבי (5- 1 בבית ו-5- 0 בחוץ).

בסיבוב הקודם הצהובים מתל-אביב היו בעיצומו של רצף ניצחונות, והניצחון הביתי על אלבה הגיע לתוצאה 104- 78 כאשר המצטיינים במשחק היו בלאק ובעיקר דיברתולומאו – שניהם כמובן לא ישחקו. גם במפגשים קודמים בין הקבוצות אלופת ישראל מחזיקה ביתרון עם ניצחונות כפולים על הגרמנים בעונות 2013, 2009 ו-2002, ולא פחות מ-4 מפגשים בעונת 2015 שהסתיימו במאזן 3- 1 למכבי, כולל ניצחון קריטי במחזור האחרון של הטופ 16, במשחק בו דווין סמית קלע 28 נקודות עם 7 שלשות.

הקהל התל-אביבי הגיע בהמוניו אל ברלין וכאלף אוהדים מכבים צפויים להגיע למשחק. מספר בהחלט יוצא דופן עבור קבוצת חוץ באירופה. מבחינת מצב הפצועים של מכבי – ווילבקין והאנטר שחזרו נגד נס ציונה ישחקו גם הערב, כשגם נייט וולטרס נרשם לסגל ואמור לחזור מהפציעה שלו לאחר 5 שבועות היעדרות.

סגלים עונתיים:

סגל אלבה ברלין: מרקוס אריקסון, מאקיי מייסון, טיילר קבאנו, פייטון סיבה, ניילס גיפי, יונאס מאטישאק, טים שניידר, מרטין הרמנסון, קנת' אוגובה, רוקאס גידראיטיס, יוהנס טיימן, לנדרי נוקו, לוק סיקמה, סטפן פנו.

סגל מכבי: אלייז'ה ברייאנט, סקוטי ווילבקין, קווינסי אייסי, אנג'לו קלויארו, אות'לו האנטר, סנדי כהן III, עומרי כספי, דני אבדיה, טיילר דורסי, ג'ון דיברתולומאו, נייט וולטרס, ג'ייק כהן, טאריק בלאק, יובל זוסמן.

המחזור הקודם: 2 הקבוצות עם הפסד.

הסגל החסר של מכבי הצליח בסופו של דבר לגבור על הרוח הצהובה וכעת מ. תל-אביב רושמים, בפעם השלישית העונה, שני הפסדים רצופים – הפעם היה זה תור אנאדולו וז'לגיריס. במקרה של הגרמנים הם מגיעים הביתה אחרי תבוסה 91- 77 בולנסיה.

מספרים לקראת ההתמודדות:

ההגנה של מכבי מדורגת שנייה כמותית, כשהיא סופגת 76.2 נקודות למשחק, לעומת אלבה שמדורגת שנייה מהסוף כשהיא סופגת 88.3 למשחק, אבל אלבה סופגת בבית רק 75.4 נקודות למשחק (מקום רביעי), ואילו מכבי סופגת במשחקי חוץ 83.4 נקודות למשחק.

נמשיך בהגנה. יריבות מכבי קולעות ב-45.5% ל-2 (מקום ראשון), ואילו יריבות אלבה קולעות ב-56.5% (מקום אחרון).

בצד ההתקפי – אלבה קולעת 78.5 נקודות למשחק בית, לעומת 84.6 נקודות אותן מכבי קולעת בממוצע למשחק חוץ (עם משחק אחד של 113 שמשפיע על הנתונים, אבל גם בלעדיו זה יוצא 81 נקודות למשחק).

אלבה ברלין מובילים את הליגה באסיטסים עם 19.7 למשחק, זאת לעומת אלופת ישראל שמדורגת 11 בלבד בתחום הזה עם 17.2 למשחק.

מאצ'-אפ מפתח – מרקוס אריקסון נגד טיילר דורסי:

אריקסון לפני הפציעה של סיבה אריקסון אחרי הפציעה של סיבה דורסי עד מחזור 6דורסי מאז מחזור 6
משחקים 38512
דקות17:5826:269:4120:47
נקודות6.7112.611.7
ריבאונדים 22.12.43
אסיסטים10.70.42
איבודים10.60.61.6
אחוזים ל-2 16.74016.741.1
אחוזים ל-342.645.233.342.6

בשני המקרים מדובר בגארד שהתקשה להיכנס לעניינים מהספסל בפתיחת העונה, בין אם בגלל קשיי השתלבות כמו דורסי, ובין אם בגלל פציעות כמו במקרה של אריקסון, אבל בתקופה האחרונה שניהם מקבלים יותר דקות בגלל פציעות של אחרים, ומנצלים את המצב לפחות באופן אישי, גם לשיפור באחוזים. ניתן גם לשים לב לכך ששניהם מעדיפים את הזריקה מחות לקשת, על פני זו שבתוכה.

ההבדל המהותי בין שניהם הוא שאריקסון לקח על עצמו רק את תחום הקליעה מאז שמעמדו השתדרג והוא לא מפגין שיפור בשום תחום אחר, זאת לעומת דורסי שלקח על עצמו הרבה יותר מאז שהצליח להכניס את עצמו לרוטציה ולמעט עלייה קטנה בריבאונד שיפר את ממוצעיו גם באסיסטים (וגם יותר איבודים) משמעותית.

ישחקו הנערים לפנינו – דני אבדיה נגד יונאס מאטיסק:

ילידי המילניום הנוכחי של כל אחת מהקבוצות זוכים העונה לראשונה למעמד קבוע ברוטציה של קבוצתם, כאשר שניהם הופיעו לפני העונה הנוכחית רק ב-8 משחקים בלבד עם קבוצתם במסגרת האירופאית. הממוצעים של שניהם די דומים, כפי שניתן לראות בטבלה להלן, וגם במשחק הקודם בין הקבוצות הנתונים שלהם היו די זהים.

דני אבדיהיונאס מאטיסק
משחקים1517
נקודות2.82.9
ריבאונדים2.51.1
אסיסטים1.20.8
אחוזים ל-258.338.5
אחוזים ל-318.833.3
אחוזי עונשין62.577.7

אבדיה בכל זאת מחזיק ביתרון משמעותי בריבאונד – הגיוני בהתחשב ביתרון הגבוה, באסיסטים ובאחוזים ל-2 נקודות, ואילו מאטיסק מחזיק ביתרון באחוזים מחוץ לקשת ומקו העונשין, מכיוון שהוא קלעי יותר טבעי.

אקס פקטור מכל קבוצה:

אצל אלבה ברלין המועמד הוא הפוורוורד רוקאס גיידראייטיס. מדובר בברלינאי היחיד בשלב זה של העונה שמחזיק בממוצע נקודות דו-ספרתי. הצלחה או מחסורה של האיום שלו מחוץ לקשת יכול להשפיע משמעותית על המשחק הערב.

רוקאס גיידראייטיסמשחקי ביתמשחקי חוץ
משחקים89
נקודות12.615
ריבאונדים4.93.6
אסיסטים1.51.6
זריקות מהשדה910.7
אחוזים מהשדה41.751.5
אחוזי עונשין82.887.5

למעשה ניתן לזהות שני הבדלים מרכזיים בין משחקי הבית ובין אלו מחוצה לו אצל הליטאי. הראשון הוא כמובן בריבאונד, כאשר במשחקי הבית הוא לוקח הרכבה יותר כדורים חוזרים מאשר במשחקי החוץ, והשני הוא כמות הזריקות והאחוזים שטובים אצלו יותר דווקא בחוץ.

אצל מכבי אני בוחר בתור האקס פקטור הפעם דווקא את יובל זוסמן. הטבלה הבאה היא של נתונים של זוסמן מכל משחק. סימו לב למדד הפלוס מינוס של זוסמן (אותו סימנתי) ותוכלו לראות עד כמה זוסמן חיוני למכבי.

בכל משחק שבו הפלוס מינוס של זוסמן היה חיובי מכבי ניצחו (10 משחקים עד כה), ואילו במשחקים בהם הפלוס מינוס שלו היה שלילי מכבי עומדת במאזן מזעזע של 1- 6, כאשר רק נגד פנאתנייקוס מכבי הצליחו לנצח למרות משחק חלש של זוסמן, אבל עזבו את המשחק הזה כי הוא היה נס חנוכה.

ציטוטים מראיונות:

ספרופולוס: על סיכום הסיבוב הראשון – זה לא הזמן המתאים לעסוק בביקורת עצמית. אם נתחיל לנתח עכשיו איפה אנחנו ומה מצבנו, זה יגרום לנו להפסיד בקרבות הבאים. אנחנו נותנים לאנשים אחרים לדבר אם עשינו טוב או לא. אולי זאת קלישאה שאנחנו מתרכזים רק במשחק אחד בכל פעם, אבל זאת המציאות. אלבה ברלין קבוצה טובה שמשחקת בבית ואין עליה לחץ, ככה שזה מסוכן. אנחנו צריכים להיות מרוכזים, חזקים, קשוחים וחכמים.

על ההבדלים בין הסיבוב הראשון לסיבוב השני – עכשיו זה לא רק שכולם מכירים את כולם. בתחרות כמו יורוליג שיש בה הרבה משחקים ברמה גבוהה עם קבוצות טובות ותקופה ארוכה של משחקים, קבוצות לא תמיד משחקות באותו אופן. זה אומר שלפעמים היריבה היא בשיא שלה, ולפעמים היא רחוקה מזה. אין תמיד יציבות ואת אותה רמת ביצוע לאורך כל העונה. אנחנו צריכים להילחם על כל משחק.

על ג'קסון וריינולדס – הם עדיין שחקנים חדשים שנמצאים איתנו בסך הכל שבוע, אולי קצת יותר. הם לא משחקים בליגה, כך שאין עוד משחקים שיאפשרו להם להיכנס לעניינים. מצד שני, הם במצב טוב יותר מאשר במשחק הקודם. ככל שיהיו איתנו יותר זמן, הם יהיו טובים יותר ומוכנים יותר.

בתשובה לשאלה אם הוא יודע כמה אוהדים של מכבי יגיעו למשחק – אלף, אני יודע (בעברית).

על הקהל של מכבי – אני מאמין שקבוצה יכולה לזכות בכל תואר ובכל מסגרת אם יש לה בסיס אוהדים חזק. ידעתי עוד לפני שבאתי שמכבי זה מסוג הקבוצות האלה שיש להן בסיס אוהדים רחב מאחורי הקבוצה. אנחנו שמחים שהם יהיו איתנו וזה חשוב לנו. הם יהיו השחקן השישי שלנו עכשיו גם במשחק חוץ, לא רק בהיכל. אני שמח וגאה בתמיכה שלהם. אני מקווה שנוכל להעניק להם שמחה גדולה על ידי ניצחון.

קווינסי אייסי: על הסיבוב הראשון – הוא היה התחלה טובה, אבל אנחנו רק בחצי הדרך. יצרנו בסיס לבנות עליו, ואנחנו צריכים להמשיך בבניה.

על הסגל – יש לנו שחקנים טובים ולכן אנחנו מרגישים טוב לראות חבר'ה חוזרים. ארגון ג'קסון הוא רכז טוב. הוא השתתף בינתיים רק במשחק אחד, אבל היו גם כמה אימונים. יצא לי אפילו לשחק מולו פעם אחת בסין, אז כבר ידעתי למה הוא מסוגל. הוא רכז נהדר, מנוסה ופשוט עוד כשרון שנוסף לקבוצה.

על המשחק – אלבה יפתחו חזק בניסיון לנצח, כל משחק יהיה קשוח מאוד מעכשיו.

אלייז'ה ברייאנט: על סיכום הסיבוב הראשון – אנחנו לא שמים ציפיות על עצמנו, פשוט מתרכזים בכל פעם במשחק הקרוב. בסוף הסיבוב הזה נרים מבט ונראה איפה אנחנו.

על המשחק הקרוב – אנחנו צריכים לשים לב לפרטים, עלינו להיות מרוכזים מאוד. כל עוד יש לנו 5 שחקנים, זאת קבוצה שיכולה להתמודד. כל אחד שחוזר, זאת תוספת שיכולה לעזור לנו.

מפתחות לניצחון:

אלבה ברלין:

הנעת כדור וקליעה. הגרמנים מובילים את היורוליג באסיסטים למשחק עם 19.7 למשחק, ואילו מכבי מאפשרת ליריבות רק 14.3 אסיסטים למשחק, שזה השני הכי קצת. הנעת כדור וקליעה טובה של אלבה יסבכו מאוד את מכבי.

שליטה בריבאונד. בצד ההגנתי זה יאפשר לאלבה לרוץ כפי שהיא אוהבת – משחקת הכי מהר ביורוליג עם 87.9 התקפות למשחק (אם נשווה ל-NBA זה יוצא 105.48 – יותר מהיר מכל קבוצת NBA). בצד ההתקפי זה ימנע ממכבי לרוץ, והמשחק העומד של מכבי לא כל כך טוב.

לשמור על הכדור ולהימנע מאיבודים. במשחקים בהם אלבה מאבדת פחות היא מצליחה יותר באופן משמעותי. נגד מכבי זה קריטי במיוחד, כי האורחים מתל-אביב מובילים את הליגה בחטיפות ומצוינים במתפרצות, ואלבה מאוד ירצו להימנע מזה.

מכבי תל-אביב:

'הגנה. מכבי צריכה לגרום לאלבה לשחק לאט מה שיגרור זריקות לא טובות ויאפשר למכבי לרוץ לצד השני. המפתח הוא הגנה צמודה ומוצלחת – כמו שמכבי עושה הכי טוב באירופה העונה. ספרופולוס צריך להחליט אם ללכת על הגנת חילופים או לא. ולראות מה עובד ומה צריך לשנות בהגנה.

שליטה בריבאונד. בכל משחק בו מכבי לקחה 53% מהריבאונדים או יותר היא ניצחה, ושליטה כזו בריבאונד תאפשר למכבי לשלוט בקצב ולרוץ בהתקפה, בלי שהגרמנים יוכלו לרוץ בתורם.

בחירת זריקות טובה. בכל משחק בו מ. תל-אביב קלעו ביותר מ-50% מהשדה הם יצאו עם ידם על העליונה, והמכבים מחזיקים במאזן 9- 3 במשחקים בהם האחוז האפקטיבי היה 50% או יותר. בחירת זריקות טובה של מכבי תייצר הרבה נקודות וההגנה מספיק טובה כדי שזה יספיק.

הימור: מכבי רשמו העונה 3 רצפי 2 הפסדים, ובשני המקרים הקודמים ניצחו את המשחק הבא. אלבה היא יריבה בהזמנה עבור מכבי, בעיקר בגלל ההגנה הדי חלשה שלה, ועם ההתקפה של הגרמנים מכבי תסתדר. אלופת ישראל תנצח ב-11.

עמיחי קטן

עורך ראשי. תמיד בעד הישראלים ולא רק בספורט, בהכל.

לפוסט הזה יש 3 תגובות

כתיבת תגובה

סגירת תפריט